Zalakomár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és intézményei 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 09. 19- 2015. 05. 03Zalakomár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és intézményei 2014. évi költségvetéséről
2014-09-19-tól 2015-05-04-ig
ZALAKOMÁR NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐ - TESTÜLETÉNEK
1/2014. (II.12.)
Ö n k o r m á n y z a t i r e n d e l e t e
AZ ÖNKORMÁNYZAT ÉS INTÉZMÉNYEI
2014. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
(Egységes szerkezetbe foglalva a 7/2014.( IX.18.) rendelet módosítással)
Az Önkormányzat Képviselő - testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény helyi önkormányzatokra vonatkozó előírásaira, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/ 2011. (XII.31.) Korm. rendeletben foglaltakra, az intézményvezetők, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével Zalakomár Nagyközség Önkormányzat és Intézményei 2014. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1.§
Ezen rendelet állapítja meg Zalakomár Nagyközség Önkormányzata – és költségvetési szervei – 2014. évi költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait, létszámkeretét, az önkormányzat tartalékát, Európa Uniós pénzalapok támogatásával megvalósuló projekteket, továbbá a költségvetési gazdálkodás vitelére vonatkozó egyes szabályait.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
(1)[1] A Képviselő-testület, az önkormányzat és az intézmények együttes 2014. évi költségvetésének kiadásait a 2b. melléklet részletezi, a 2014. évi költségvetés bevételeit a 2a. melléklet részletezi, melyet
606 018 eFt költségvetési kiadással
525 533 eFt költségvetési bevétellel
80 485 eFt költségvetési hiánnyal állapít meg.
(2)[2] A hiány fedezetét a Képviselő – testület 80 485 eFt finanszírozási bevétellel (melyből 80 485 eFt maradvány igénybevétel) állapítja meg.
(3)[3] A finanszírozási bevétellel együtt az önkormányzat bevételi és kiadási főösszege egyaránt 606 018 eFt. A Képviselő - testület megállapítja, hogy az önkormányzat 2014. évi költségvetésében 50 535 e Ft működési hiány keletkezett, melynek fedezetére került betervezésre a maradvány igénybevétel.
(4) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) Az Önkormányzat Képviselő- testülete kötelezettséget vállal a meglévő fejlesztési és likvid hitelek visszafizetésére a tőke és járulék erejéig.
I. A költségvetési bevételek
3. §
(1)[4] Az önkormányzat és költségvetési szervei 2014. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
Kiemelt bevételi előirányzatok:
a) Működési bevételek
1. Működési támogatások: 413 222 e Ft
2. Közhatalmi bevételek 69 800 e Ft
3. Működési bevételek 16 459 e Ft
4. Működési célú átvett pénzeszközök 450 e Ft
b) Felhalmozási bevételek
1. Felhalmozási támogatások 25 242 e Ft
2. Felhalmozási bevételek 360 e Ft
3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
Költségvetési bevételek összesen: 525 533 e Ft
II. A költségvetési kiadások
4. §
(1)[5] Az önkormányzat működési, felhalmozási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá:
Kiemelt kiadási előirányzatok:
a) Működési kiadások
1. Személyi jellegű kiadások 159 938 e Ft
2. Munkaadókat terhelő járulékok 41 210 e Ft
3. Dologi jellegű kiadások 111 374 e Ft
4. Ellátottak pénzbeli juttatásai, 65 720 e Ft
5. Egyéb működési célú kiadások 172 224 e Ft
b) Felhalmozási kiadások
1. Beruházások 5 552 e Ft
2. Felújítások 50 000 e Ft
3. Egyéb felhalmozási célú kiadás
Költségvetési kiadások összesen: 606 018 e Ft
(2) A képviselő-testület Zalakomár Nagyközség Önkormányzatának illetve költségvetési szerveinek működési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 3. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások címenkénti megoszlását és a statisztikai átlagos állományi létszámot költségvetési szervenként, feladatonként a 3a, 3b, 3c, 3d. mellékletek szerint hagyja jóvá.
.
5. §
Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások feladatonkénti részletezését az 6. melléklet , felújítási kiadások részletezése a 7. melléklet tartalmazza.
6. §
Az önkormányzat költségvetésében szereplő Európai Uniós projektjeinek kimutatását a 8. melléklet szerint állapítja meg.
III. Költségvetési kiadások és bevételek
7. §
(1) Az Önkormányzat költségvetésének kötelező, önként vállalt valamint állami feladatonkénti megoszlását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat tartalékát 0 eFt-ban hagyja jóvá.
(3) Az önkormányzat 79 634 e Ft pénzmaradvánnyal rendelkezik.
(4) Az önkormányzat tényleges költségvetési hiánya összesen 79 634 eFt.
8. §
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen az 1. melléklet adja meg.
IV. A költségvetési létszámkeret
9. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát:
- 118 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban), és
(Közös Hivatal 16 fő, Önkormányzat 100 fő, ebből közfoglalkoztatottak létszáma 86 fő, Művelődési Ház 2 fő)
(2) Az önkormányzat költségvetési szerve, valamint az alcímek - ténylegesen felhasznált - létszámkeretét a Képviselő-testület a rendelet mellékletei szerint hagyja jóvá.
10. §
A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.
(2) A működési célra és a felhalmozási célra átvett pénzeszközöket a 10. és a 11. melléklet szerint.
(3) Az önkormányzat működési célú pénzeszközátadásait a 12. melléklet szerint.
(4) Az önkormányzat által adott pénzbeli juttatások az ellátottak számára a 13. melléklet szerint.
(5) Az önkormányzat 2014. évre céltartalékot nem képzett.
(6) A képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban (2013. január 1-től a tárgyévi költségvetés elfogadásáig a polgármester az Áht. 25.§. (1) bekezdése alapján intézkedett a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban teljesített bevételek és kiadások a Áht. 25.§ (4) bekezdés szerint ezen költségvetési rendeletbe és mellékleteibe beépültek, azt tartalmazzák.
(7) Az önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 3 §. (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi összes fizetési kötelezettsége az adósságot keletkeztető ügylet futamidejének végéig egyik évben sem haladja meg az önkormányzat adott évi saját bevételeinek 50%-át, melynek három évre kivetített összegét a 15. melléklet tartalmazza.
Rendkívüli kiadások finanszírozása és a rendkívüli bevételekre vonatkozó jogszabályok
11. §
(1) Az önállóan működő, és önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek feladataik ellátásához pályázatot nyújthatnak be. Pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a szervezet alapító okirata tartalmaz. A pályázat beadásának további feltétele, hogy a szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt az intézmény saját költségvetésén belüli átcsoportosítással vagy az Önkormányzat Képviselő-testülete biztosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát.
A hozzájárulás olyan cél megvalósításához adható meg, amely a következő években önkormányzati finanszírozási többletigényt nem igényel.
(3) A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a Polgármestert.
(4) Az önállóan működő intézmények vezetői, a költségvetési év során keletkező többletbevételeikről a Képviselő - testületet tájékoztatni kötelesek. A többletbevétel felhasználását a Képviselő - testület adott feladat ellátására engedélyezheti.
12. §
(1) Alapítványok, egyesületek és más egyéb civil szervezetek az Önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag írásbeli megállapodás alapján részesülhetnek önkormányzati támogatásban.
(2) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni. Az (1) bekezdés alapján kötendő megállapodásban meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját.
(3) A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a Polgármester jogosult.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
13. §
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A költségvetéssel összefüggő intézkedéseket a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatában és a jelen rendeletben átruházott hatáskör alapján a polgármester jogosult megtenni.
- A bér és társadalombiztosítási járulék valamennyi önállóan működő és gazdálkodó és önállóan működő intézmény esetében kötött, a dologi megtakarítások terhére nem növelhető.
- A Képviselő - testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a „működési jellegű feladatok” között indokolt átcsoportosítást végezzen az alábbi korlátozásokkal:
a) a bér és bérjellegű előirányzat összességében nem emelhető
b) a többletbevételek terhére csak a képviselő - testület engedélyével lehet kötelezettséget vállalni
- A (4) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években többletkiadással nem járhatnak.
- A Képviselő - testület a tartalék keret terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át. A tartalék keret terhére történő kifizetést a képviselő-testület felhatalmazása (döntés) nélkül nem lehet teljesíteni.
- Az önkormányzat minden felhalmozási és tőkebevétele lehetőség szerint felhalmozási célra fordítandó.
- Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról a képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
- A Képviselő - testület az operatív napi gazdálkodás és a célszerű intézkedések meghozatala érdekében felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat célhoz nem kötött forrásait – az állami hozzájárulás kivételével – az átmenetileg szabad pénzeszközeit betétként lekösse, illetve egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről intézkedjen.
- Az intézményvezető a reá bízott feladatokat a költségvetésben meghatározott pénzösszeg keretein belül kötelesek elvégezni, különös tekintettel a szigorú gazdálkodás követelményeire.
14. §
(1) Az önkormányzati gazdálkodás során év közben keletkezett átmenti hiány finanszírozása működési, likvid hitelfelvétellel történik.
- Az önkormányzat a folyószámla - hitelkeret összegét 20. 000 e Ft-ban határozza meg. A polgármester jogosult arra, hogy az átmeneti likviditási hiány finanszírozására a számlavezető pénzintézethez nyújtson be folyószámla-hitel kérelmet.
- A képviselő – testület a 2014. évben intézményeinél, költségvetési szerveinél a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999.(XI.03.) EüM. rendelet szerinti szemüveg térítés mértékét 30.920.- Ft-ban állapítja meg.
(4) A központi működési támogatások ( egyes köznevelési feladatok támogatása, szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása) igényléséhez az intézményvezetők által szolgáltatott adatok 5 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért az adatszolgáltató intézmény vezetője felelős.
(5) A jegyző köteles a központi működési támogatások, az évközi többletigény, vagy lemondás, valamint a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolók kitöltött adatlapjait a Magyar Államkincstárnak történő leadásuk, vagy megküldésük előtt az érintett intézmények vezetőivel egyeztetni, amit aláírásukkal igazolni kell.
(6) Az önállóan működő intézményeknél tervezett bevételek esetleges elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(7) Az önállóan működő intézmények a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettségeket nem vállalhatnak.
(8) Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő testület határozattal dönt, a kötelezettségvállalást a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
(9) A képviselő - testület tagjai és a bizottságok munkájában résztvevő külsős tagok részére külön rendeletben meghatározott tiszteletdíjra a költségvetésben előirányzatot biztosít.
15. §
(1) Zalakomár Nagyközség Önkormányzata a 2014. évben bevételeit és kiadásait a Dél-Zalai Egyesült Takarékszövetkezet Zalakomári Fiókjánál vezetett számlákon bonyolítja.
(2) Az Önkormányzat és intézményei házipénztárának készpénz-ellátását a Dél-Zalai Egyesült Takarékszövetkezet Zalakomári fiókpénztárából való készpénzfelvétellel biztosítja.
(3) A költségvetési számlával rendelkező Közös Hivatal és az önállón működő költségvetési szervek finanszírozási támogatást havonta az előzetesen elkészített finanszírozási ütemterv szerint a tárgyhónap 5. napjáig kell átutalni.
16. §
(1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(2) Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján, negyedévente dönt.
17. §
(1) Az önálló működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget.
(3) A költségvetési szervek felhalmozási célú többletbevételeiket csak a Képviselő-testület jóváhagyását követően használhatják fel.
(4) Az önálló működő és gazdálkodó valamint önállóan működő intézmények vezetői jogosultak saját hatáskörben a rendelkezésükre bocsátott előirányzatok között kiemelt főcsoportokon belül átcsoportosítást végrehajtani a központi rendelkezések figyelembe vétele mellett, kivéve a víz-, villany- és gázenergiára tervezett előirányzatát.
(5) Az intézmény költségvetésének takarékos gazdálkodási szemléletű végrehajtásáért – az alapellátás sérelme nélkül – a létszám-előirányzat betartásával az intézmény vezetője a felelős.
(6) Az önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő intézmény a működési forráshiány miatt költségvetéséből havonta az intézményre arányosan jutó, csökkentett összegű előirányzat felhasználására jogosult.
(7) Az „Üvegzseb” törvény által előírt, nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítése, vagyonhasznosításra, stb. vonatkozó szerződéseket, azok megnevezését, tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, szerződési értékét, a határozott időre kötött szerződés időtartamára, valamint ezen adatok változására vonatkozó információkat a helyi kábeltévén és a község honlapján a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül teszi közzé.
18.§.
(1) A polgármester 1.000.000 Ft összegig vállalhat kötelezettséget – csak a költségvetésben elfogadott előirányzatok terhére - az önkormányzat nevében, melyről a soron következő testületi ülésen tájékoztatni köteles a Képviselő-testületet.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
19. §.
(1) A költségvetés végrehajtása belső ellenőrzési feladatellátás keretében kerül ellenőrzésre előzetes felkérés alapján. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek gondoskodni saját belső ellenőrzésük megszervezéséről.
Vegyes rendelkezések
20. §
(1) A Képviselő-testület a Zalakomári székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (civil szervezetek, alapítványok stb.) részére az 12. mellékletben meghatározott kiadási előirányzatból, konkrét feladathoz nyújt pénzbeli támogatást. A támogatás teljesítése úgy történik, hogy az I. félévben a támogatás legfeljebb 50%-a használható fel. A második részlet folyósítása az önkormányzat működési bevételeinek teljesítése függvényében és szerződés szerint történik.
(2) Támogatás csak annak a szervezetnek adható illetve folyósítható, amely az előző évi támogatással hiánytalanul elszámolt.
21.§.
(1) Felhatalmazást ad a Képviselő-testület a polgármesternek, hogy 2014. évben a költségvetés elfogadásáig az önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedhesse, és működési kiadásait fedezhesse. A kiadásokat a 2013. évi eredeti szinten teljesítheti, új kötelezettségeket nem vállalhat.
(2) Zalakomár Nagyközség önkormányzatának gazdálkodására, a költségvetés végrehajtására, a beszámolás rendjére – jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben - a 2013. évi költségvetésről szóló 2012. évi CCIV. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az ezekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletben előírtak az irányadók.
Záró és vegyes rendelkezések
22. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) Jelen rendelet az önkormányzat és szervei 2014. évi költségvetési zárszámadásának elfogadásáról szóló rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti.
Varga Miklós Papné Szabó Mónika
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került Zalakomáron, 2014. február 12. napján.
Papné Szabó Mónika
jegyző
Módosította a 7/2014.(IX.18.) ör. 1. §-a. Hatályos 2014. szeptember 19. napjától.
Módosította a 7/2014.(IX.18.) ör. 1. §-a. Hatályos 2014. szeptember 19. napjától.
Módosította a 7/2014.(IX.18.) ör. 2. §-a. Hatályos 2014. szeptember 19. napjától.
Módosította a 7/2014.(IX.18.) ör. 3. §-a. Hatályos 2014. szeptember 19. napjától