Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XI.21.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 22- 2015. 04. 17Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XI.21.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2014-11-22-tól 2015-04-17-ig
Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyirád Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az önkormányzat működési területe: Nyirád község közigazgatási területe.
(3) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Nyirádi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).
(5) Az önkormányzat székhelye: 8454 Nyirád, Szabadság u. 3.
(6) Az önkormányzat honlapjának címe: www.nyirad.hu
(7) A Képviselő-testület szervei: polgármester, bizottság, Hivatal.
(8) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. A címer és a zászló használatának rendjét önkormányzati rendelet szabályozza.
II. Fejezet
Feladatok és hatáskörök
1. Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai
2. § Az Önkormányzat kötelező feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rögzíti.
3. § (1) Az Önkormányzat önként vállalt feladatait az 1. melléklet rögzíti.
(2) Az önként vállalt közügyek felvállalása előtt a Képviselő-testület előkészítő eljárást folytat le, amelyben tisztázza a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárást a testület döntésétől függően a polgármester, vagy az alpolgármester folytatja le.
(3) Az előkészítő eljárás eredményét összegező előterjesztést a polgármester, vagy az alpolgármester akkor terjeszti a Képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat ellátásával elérendő célt, és végrehajtásának anyagi, személyi és technikai feltételeit.
(4) A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket a 2. melléklet rögzíti.
2. Bélyegzőhasználat
4. § (1) Az önkormányzat bélyegzőin a magyar címert kell használni.
(2) A használatban lévő bélyegzők lenyomatairól, a használatukra feljogosított személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.
III. Fejezet
A Képviselő-testület működése
3. A Képviselő-testület létszáma
5. § (1) A Képviselő-testület létszáma: 7 fő.
(2) A Képviselő-testületi ülés határozatképességéhez szükséges létszám: 4 fő
(3) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék rögzíti.
4. Az alakuló ülés
6. § Az alakuló ülésen a választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről.
5. A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
7. § (1) A Képviselő-testület dönt:
(a) titkos szavazással a polgármester javaslata alapján az alpolgármesteri;
(b) a polgármester, bármely képviselő javaslata alapján bizottság elnöki és tagi tisztségek betöltéséről.
(2) A választás lebonyolítására a Képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ. A választást az (1) bekezdésben meghatározott sorrendben hajtja végre. A választások eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki.
(3) A Képviselő-testület a tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a (1)-(2) bekezdésben foglaltakat megfelelően alkalmazza.
6. Az interpelláció
8. § (1) A képviselőnek joga van interpellációhoz és kérdezéshez.
Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban áll az önkormányzat hatáskörének ellátásával.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület bizottságához, a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz lehet.
(3) Interpellációt szóban, vagy írásban, a Képviselő-testület ülésén lehet előterjeszteni.
(4) Ha az interpelláció benyújtására a Képviselő-testület ülését megelőzően legalább három nappal sor kerül, úgy arra az ülésen érdemben válaszolni kell.
(5) A válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozata után a Képviselő-testület dönt.
9. § (1) Az interpellált személy a Képviselő-testület hozzájárulásával 15 napon belül írásban válaszol az interpellálónak. Az interpellált az írásbeli választ minden képviselő részére megküldi, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület a következő ülésen dönt.
(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendel el.
(3) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt a Képviselő-testület bevonja.
7. A kérdés
10. § (1) A kérdés önkormányzati hatásköbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet. Erre az ülésen, vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban érdemi választ ad a válaszadó.
8. A képviselő kötelezettségei
11. § A képviselő köteles:
a) előzetesen bejelenteni a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsági ülésén való részvételében, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
c) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel (a Nyirád községben működő önszerveződő közösségek jegyzékét a 6. függelék rögzíti);
d) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;
e) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.
12. § (1) Ha a képviselő-testület tagja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület dönt az érintett képviselő tiszteletdíja maximum 25 %-ának megvonásáról, melynek időtartama egy és tizenkét hónap között terjedhet.
(2) Ismételt kötelezettségszegés esetén a jogkövetkezményt a képviselő-testület újra megállapítja.
9. Képviselői juttatások
13. § A Képviselő-testület tagjainak juttatásait a képviselők juttatásairól szóló önkormányzati rendelet szabályozza.
10. A Képviselő-testület ülései
14. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 10 alkalommal ülésezik.
(2) Szükség szerint rendkívüli ülést tart, így különösen
a) pénzügyi és vagyongazdálkodási kérdésekben, ha a testület azonnali döntése szükséges,
b) ha törvény olyan új határidőhöz kötött feladat ellátására kötelezi a testületet, amely a munkaterv készítés időpontjában még nem volt ismert;
c) ha a polgármester úgy ítéli meg, hogy a testület hatáskörébe tartozó ügyben azonnal dönteni kell.
(3) A testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.
15. § (1) A Képviselő-testület ülései nyilvánosak. A választópolgárok személyes részvétellel figyelemmel kísérhetik a Képviselő-testület munkáját, részt vehetnek a nyilvános üléseken, betekinthetnek az előterjesztésekbe és az ülésekről készült jegyzőkönyvekbe.
(2) Ha a Képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben tart zárt ülést, az érintettől a Képviselő-testület írásos nyilatkozatot kér arról, hogy a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele.
16. § A Képviselő-testület a zárt ülésen hozott döntéssel kapcsolatos közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését úgy biztosítja, hogy a polgármester a döntést a következő nyilvános Képviselő-testületi ülésen ismerteti.
11. Munka- és ülésterv
17. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a rendes ülések hónapjait, napirendjeit és előterjesztőjét tartalmazó éves munka- és ülésterv, melyet a Képviselő-testület határozattal fogad el.
(2) A munkaterv tervezetének előkészítése során a polgármester napirendi javaslatot kér:
a) a képviselőktől;
b) a bizottságok elnökeitől (akik bizottsági javaslatot is megfogalmazhatnak)
c) az önkormányzati intézményektől;
d) települési közszolgáltatást nyújtó fontosabb szervezetektől;
e) szakmai érdekképviseleti szervektől;
f) a község polgárainak önszerveződő közösségeitől (társadalmi szervezetek);
g) a jegyzőtől
h) az önkormányzattal társulási megállapodást kötött szervek vezetőitől.
A javaslattevőt a javaslat sorsáról írásban tájékoztatja.
(3) A munkaterv tervezetét a jegyző a polgármester útmutatása alapján állítja össze, és a polgármester terjeszti elő a Képviselő-testület ülésére, legkésőbb tárgyév február 15-ig. A munkaterv tervezetének benyújtásakor a polgármester tájékoztatást ad a tervezetbe fel nem vett javaslatokról.
18. § A Képviselő-testület évente július 1-jétől augusztus 15-ig munkaterv szerint ülést nem tart.
12. Az előterjesztés
19. § (1) A Képviselő-testület ülésére a polgármester, a települési képviselő, a Képviselő-testület bizottsága, társulás tagönkormányzata és a Hivatal vezetője írásban, vagy szóban nyújt be előterjesztést. Szóbeli előterjesztésnek minősül a testületi ülés napján kiosztott, az előzetesen megküldött napirendekhez nem kapcsolódó írásos előterjesztés.
(2) A minősített többséget igénylő döntésekhez az előterjesztés írásban készül.
(3)A jegyző nyújtja be:
a) a feladatkörébe tartozó ügyekre vonatkozó előterjesztéseket,
b) az önkormányzati rendeletek tervezetét, kivéve az SZMSZ-ről, az éves költségvetésről és zárszámadásról, a rendezési tervek elfogadásáról illetőleg módosításáról szóló rendelet tervezeteket.
(4) Az önkormányzati intézmény, illetve az egyéb szerv vezetője az előadója annak az előterjesztésnek, amely kizárólag az adott szervre, vagy az általa végzett tevékenység ellátására vonatkozik.
20. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő, döntést igénylő előterjesztés a két részből áll:
a) Az első rész
aa) utal azon indítékokra, amelyek az adott napirend megtárgyalását szükségessé tették,
ab) ismerteti, hogy az adott témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, ha igen, milyen döntés született, és utal a hozott határozatok végrehajtására,
ac) elemzi a kialakult helyzetet a korábbi időszakhoz viszonyítva.
ad) a szakmai megállapítások mellett foglakozik az adott napirenddel összefüggő politikai, társadalmi hatásokkal a kapcsolódó jogszabályok érvényesülésével,
ae) meghatározza a napirenddel kapcsolatos feladatok végrehajtásához szükséges dologi eszközöket és költségkihatásokat,
af) az adott napirend feladatainak elemzése alapján meghatározza a legfontosabb célkitűzések megvalósítása érdekében teendő intézkedéseket,
ag) amennyiben az adott feladat végrehajtásában többféle megoldás lehetséges, mindegyiket ismerteti,
ah) megnevezi az előkészítésben résztvevőket.
(2) b) A második rész a határozati javaslat, amely
ba) az előterjesztés első részére épül, és az ott felhozott problémák megoldására tartalmaz javaslatot,
bb) meghatározza a teendő intézkedéseket, a végrehajtás határidejét és felelőseit,
bc) anyagi eszközöket igénylő előterjesztés esetén, megjelöli azok fedezetének forrásait,
bd) szükség esetén alternatívákat tartalmaz a következmények indokolásával együtt.
(3) Szerződéskötés esetén a szerződéstervezet kerül javaslatként a Képviselő-testület elé.
21. § Tájékoztató jelentés határozati javaslatot nem tartalmaz.
22. § Az előterjesztés elkészítéséért, valamint a munkaterv szerinti határidőben történő benyújtásáért a napirend előadója a felelős. Az előterjesztés készítője felelős az előterjesztésben szereplő adatok teljességéért és valósságáért a készítéskor rendelkezésre álló információkra vonatkozóan, valamint felelős a határozati javaslatok megalapozottságáért.
23. § Az előterjesztés előkészítésére a munkatervben kötelezett az ülés előtt legalább 8 nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni. A bejelentés tárgyában a polgármester dönt.
13. A Képviselő-testületi ülés összehívása
24. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2) Az ülést a polgármester nyolc napon belül összehívja a Képviselő-testület bizottságának, a képviselők egynegyedének indítványára.
(3) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze, és vezeti.
(4) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a jegyző a lakosságot a Hivatal és a község hirdetőtábláin 5 nappal az ülés előtt tájékoztatja.
25. § (1) A képviselők és meghívottak az ülés előtt öt nappal megkapják az ülés meghívóját és írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról határozatban, egyszerű szótöbbséggel a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testületet rendkívüli esetben, rövid úton - telefonon, személyesen, vagy elektronikus úton – hívja össze a polgármester.
(3) A vegyes ügyek keretében tárgyalandó, előre ismert ügyeket a meghívóban tételesen fel kell sorolni.
26. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, valamint a napirendi pontok előterjesztőit. A Képviselő-testület rendes üléseit csütörtöki napokon, 17 órakor, a Hivatalban tartja.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
a) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;
b) a bizottság beszámoltatása esetén a bizottság nem képviselő tagjait;
c) a községben működő önszerveződő közösségek vezetőit;
d) az önkormányzat intézményeinek vezetőit;
e) valamint akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
(3) A meghívóban nem szereplő, halaszthatatlan, döntést igénylő javaslat soron kívüli megvitatása érdekében önkormányzati képviselő, bizottság, a polgármester, valamint a jegyző írásbeli sürgősségi indítványt terjeszt elő.
(4) Az indítványt írásban, a sürgősség indokolásával, legkésőbb az ülés kezdetéig kiosztja az indítványozó.
(5) A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, a napirendi pontok elfogadását megelőzően, külön dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a sürgős tárgyalás nyomós okát nem ismeri el, azt a soron következő Képviselő-testületi ülésen tárgyalja meg.
(6) A döntést igénylő előterjesztések a meghívóban és az ülésvezetés során is elkülönülnek a tájékoztatásra szolgálóktól. A tájékoztató jellegű előterjesztések megtárgyalására a nyilvános ülés első részében kerül sor.
14. A Képviselő-testület ülésének vezetése, tanácskozási rendje
27. § (1) A polgármester
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták-e össze;
b) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendi javaslatát;
d) negyedévenként tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
e) negyedévenként tájékoztatást ad a lejárt határidejű Képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról.
(2) A Képviselő-testület a napirendről és a napirend előtti felszólalásról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése a bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztést az érintett bizottság véleményével ellátva terjeszti elő az előterjesztő.
15. A vita
28. § Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit a polgármester. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően az előterjesztő válaszol.
29. § (1) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést akkor tesz az előterjesztő, ha az új információt tartalmaz. A szóbeli előterjesztés időtartama legfeljebb 5 perc.
(2) A hozzászólások időtartama legfeljebb 5 perc, melyet a Képviselő-testület a képviselő kérésére egyszer további 3 perccel meghosszabbít.
(3) Ügyrendi kérdésben, melynek ideje legfeljebb 3 perc, a polgármester soron kívül szót ad, és a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.
30. § (1) A Képviselő-testület ülésein jelenlévő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve, ha adott érdekközösség, lakókörzet megbízottja, vagy az érdekelt személy a Képviselő-testület előtt legalább két nappal azt írásban kéri. A tanácskozási jog megadása felől ilyen esetben a polgármester dönt.
(2) A Képviselő-testületi ülésen megjelent választópolgárok akkor tehetnek fel a napirendhez kapcsolódóan kérdést, hozzászólást, ha a polgármester felszólalási jogot ad számukra.
(3) A választópolgár hozzászólásának időtartama legfeljebb 3 perc, melyet a polgármester a hozzászóló kérésére egyszer további 3 perccel meghosszabbít.
31. § (1) A polgármester a vita során minden felvilágosítást megad. Véleményét a vita során önálló hozzászólásban nyilvánítja ki.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
16. Az ülés rendjének fenntartása
32. § (1) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.
(2) Személyes megjegyzést tehet a Képviselő-testület ülésén az, aki a vita során az őt méltatlanul ért támadást kívánja visszautasítani, illetve aki az álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértéseket szeretné eloszlatni. Személyes megjegyzést 3 perc időtartamban a vita során bármikor lehet tenni.
(3) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;
e) a c) és d) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával szemben nem alkalmazhatóak.
17. Döntéshozatal
33. § (1) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testület ülését a polgármester nyolc napon belül újra összehívja.
(2) A Mötv. 50. §-ában meghatározott eseteken túl minősített többség szükséges a következő ügyek eldöntéséhez:
a) 5 millió forintot meghaladó hitelfelvétel;
b) az önkormányzat tulajdonában levő 5 millió forintértéket meghaladó tulajdon, vagy tulajdonszerzés feletti rendelkezés;
c) a Képviselő-testület hatáskörének átruházása.
18. Szavazás
34. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben, bármely képviselő kezdeményezésére.
(4) Titkos szavazás tartásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(5) A titkos szavazást az esetenként létrehozott, a Képviselő-testület tagjaiból választott 3 fős szavazatszámláló bizottság tagjai bonyolítják le.
(6) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik.
(7) A szavazásról a szavazatszámláló bizottság elnöke jegyzőkönyv készít, amelyet a szavazatszámláló bizottság tagjai írnak alá.
(8) A titkos szavazások szavazólapjait a lebonyolító lezárt, a záráson általuk aláírt borítékban helyezi el. A jegyző a dokumentumot legalább 30 napig megőrzi.
(9) A Képviselő-testület javaslatonkénti szavazással előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd a teljes javaslatról dönt. Az elfogadandó döntési javaslatot a szavazás előtt a polgármester egyértelműen megfogalmazza.
35. § (1) A polgármester, vagy a képviselők egynegyede indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) Név szerinti szavazásnál a jegyző ABC sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "egyetértek", "ellenzem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.
19. Az önkormányzati rendeletalkotás
36. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a Képviselő-testület tagja,
b) a Képviselő-testület bizottsága,
c) a jegyző,
d) civil szervezet vezetője.
(2) A rendelettervezet szakmai előkészítéséről, megszövegezéséről és annak törvényességi vizsgálatáról a jegyző gondoskodik.
(3) Az SZMSZ-ről, a költségvetésről, a zárszámadásról, a rendezési tervekről szóló rendelet-tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet-tervezeteket a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.
(4) A rendelet-tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(5) A rendeleteket külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal látja el a Hivatal. Megjelölése: Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hónap, nap) önkormányzati rendelete.
(6) A hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét az 5. függelék rögzíti.
20. A kihirdetés
37. § (1) A rendeletet a Hivatal folyosójának hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki a jegyző. A rendeletet a jegyző tizenöt napra függeszti ki, és azon feltünteti a kifüggesztés és a levétel napjának dátumát.
(2) A jegyző gondoskodik arról, hogy a hatályos rendeletek egységes szövegben, naprakészen rendelkezésre álljanak.
(3) A rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
(4) A rendeletek a Hivatal ügyfélszolgálatán és az önkormányzat honlapján állnak a választópolgárok rendelkezésére.
21. Önkormányzati határozatok
38. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal látja el, zárójelben feltűntetve az ülés napját.
Megjelölése: Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hónap, nap) határozata.
(2) A határozat tartalmazza a felelős megnevezését és a határidőt is.
(3) A jegyző betűrendes és határidős nyilvántartást vezet a Képviselő-testületi határozatokról.
(4) A jegyző a határozatokról külön jegyzőkönyv kivonatot készít, melyet megküld az érdekelteknek.
(5) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt
a) napirend elfogadásáról,
b) ügyrendi kérdésekről,
c) képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válaszokról,
d) név szerinti szavazásról.
22. A jegyzőkönyv
39. § (1) A Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a jegyzőkönyv tartalmazza
a) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát, és azt, hogy a képviselő a távollétét a polgármesternek előre bejelentette-e;
b) a késő, illetve az ülés vége előtt távozó képviselők nevét;
c) képviselő kérésére véleményének rögzítését;
d) aláírásokat, dátumot, pecsétet.
(2) A jegyzőkönyv elkészítéséről az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján a jegyző gondoskodik.
(3) A jegyzőkönyv melléklete
a) a jelenléti ív,
b) az ülés meghívója,
c) az előterjesztések egy-egy példánya,
d) az elfogadott, a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott rendelet,
e) írásban benyújtott hozzászólás, a képviselő kérésére.
(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.
40. § (1) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kezel a Hivatal.
(3) Külön kérésre bármelyik képviselőnek - a zárt ülés kivételével – jegyzőkönyv-másolatot ad a Hivatal önköltségi áron.
(4) A testületi ülés dokumentumairól - a zárt ülés anyagának kivételével - a jegyzőtől díj ellenében bárki másolatot kérhet.
(5) A nyilvános ülések jegyzőkönyvei a Hivatal ügyfélszolgálatán és az önkormányzat honlapján állnak a választópolgárok rendelkezésére.
IV. Fejezet
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
23. Helyi népszavazás
41. § (1) A helyi népszavazásra irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A Képviselő-testület a soron következő ülésén, de legfeljebb 30 napon belül dönt a népszavazás kiírásáról. A népszavazást az elrendelést követő 2 hónapon belül kell megtartani.
(2) A Képviselő-testületi ülésre a polgármester tanácskozási joggal meghívja az aláírás gyűjtők képviselőjét.
(3) A Képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha Nyirád község választópolgárainak legalább 20 %-a kezdeményezte.
24. Népi kezdeményezés
42. § (1) A Képviselő-testület a település választópolgárai 10 %-ának kezdeményezésére köteles megtárgyalni soron következő ülésén, de legfeljebb 30 napon belül azt az ügyet, melyre vonatkozóan a népi kezdeményezést megtették.
(2) A Képviselő-testületi ülésre a polgármester tanácskozási joggal meghívja a népi kezdeményezés képviselőjét.
25. Lakossági fórumok
43. § (1) A Képviselő-testület évente egyszer közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatáson a polgármester tájékoztatást ad az adott évben a településen végrehajtott fejlesztésekről, felújításokról, az intézmények működéséről, és vázolja a következő költségvetési évre vonatkozó elképzeléseit, tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről és környezeti állapotáról.
(3) A Hivatal a közmeghallgatás helyét, időpontját legalább 10 nappal előbb közzéteszi az önkormányzat honlapján és a községben található 6 db hirdetőtáblán. A hirdetőtáblák a következő helyeken találhatók: Szabadság utca 3., Széchenyi utca 34., Arany János utca 2., Dózsa György utca 2., Park utca 1/A. és Május 1. utca 1.
(4) A közmeghallgatáson lehetőség van a polgármesterhez, illetve Képviselő-testülethez kérdést, felvetést, javaslatot intézni, a község, a község lakóit érintő problémákat, gondokat felvetni. Ezekre - lehetőség szerint - a válaszadást a helyszínen meg kell tenni. Ha erre nincs lehetőség, akkor a kérdésfelvetőnek a választ a közmeghallgatást követő tizenöt napon belül adja meg a polgármester úgy, hogy amennyiben több személyt is érint a felvetés, akkor erről minden érintett értesüljön.
(5) A közmeghallgatás lefolytatására a Képviselő-testületi ülés eljárási szabályai vonatkoznak.
V. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
26. A polgármester
44. § (1) A polgármester a Mötv. 67. §-ában meghatározottakon túl:
a) elősegíti a település fejlődését;
b) gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról;
c) megőrzi és gyarapítja az önkormányzat vagyonát;
d) megteremti az önkormányzat gazdálkodási feltételeit;
e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését;
f) biztosítja a nyilvánosságot, helyi fórumokat szervez;
g) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, biztosítja a szükséges együttműködést;
h) ellenőrzi, segíti az önkormányzati intézmények működését;
i) a Képviselő-testület működési feltételeit megteremti, munkáját megszervezi;
j) segíti a Képviselő-testület tagjainak és bizottságai munkáját;
k) előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, a döntések végrehajtását megszervezi és ellenőrzi;
l) feladata a Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása;
m) utalványozza a pénzügyi kötelezettségvállalásokat.
(2) A polgármester foglalkoztatási jogviszonyával kapcsolatban
a) béremelésére és jutalmazására a Szociális és Egészségügyi Bizottság tehet javaslatot, a javaslatról egyszerű szótöbbséggel a Képviselő-testület határoz;
b) fegyelmi eljárást kezdeményezhet vele szemben bármely képviselő, elrendeléséről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3) A polgármester fogadóórájának ideje: kedd 900-1200 óra között, csütörtök 1300-1600 óra között.
(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a következő ügyben dönthet: az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését.
(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben
a) olyan pályázat benyújtásáról, amelynek előkészítését a képviselő-testület előzetesen elrendelte, és a kidolgozott pályázati projektköltségvetés saját forrását, vagy annak előirányzatát a képviselő-testület előzetesen biztosította, amennyiben a pályázat a biztosított forrást nem haladja meg;
b) önkormányzati tulajdonú, bérbe adott bérlakások esetén a bérleti jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetéséről, amennyiben azt a bérlő kezdeményezi.
(6) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, vagy az alpolgármesternek, ezek hiányában a korelnök képviselőnek adja át.
27. Az alpolgármester
45. § (1) A Képviselő-testület a saját tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester fogadóórájának ideje: csütörtök, 15.00–16.00 óra között.
28. A jegyző
46. § (1) A jegyző a Mötv. 81. §-ában foglaltakon túl:
a) elkészíti a Hivatal ügyrendjének és mellékleteinek javaslatát, gondoskodik azok folyamatos karbantartásáról,
b) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását, minősítését;
d) összeállítja a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról szóló jelentést;
e) összeállítja a polgármesterek által az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló jelentést;
f) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármestereknek, a Képviselő-testületeknek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabály változásokról;
g) szervezi a jogi felvilágosító munkát;
h) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;
i) ellenjegyzi a pénzügyi kötelezettségvállalásokat;
j) képviseli a Hivatalt;
k) a Hivatal, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjeként a költségvetésben biztosított összegekkel gazdálkodva biztosítja a Hivatal és annak alapító okiratában szereplő feladatok tárgyi és személyi feltételeit.
(2) A jegyző feladatait a Hivatal ügyrendje szerint, a Hivatal dolgozóinak közreműködésével látja el.
(3) A Hivatal dolgozóinak feladatait, létszámát, munkarendjét a Képviselő-testületek által határozattal jóváhagyott ügyrend tartalmazza, mely e rendelet 3. függeléke.
(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Hivatal anyakönyvvezető - igazgatási ügyintézője látja el.
VI. Fejezet
A Hivatal
47. § (1) A Képviselő-testület Szőc Község Önkormányzata Képviselő-testületével közös Hivatalt tart fenn.
(2) A Hivatal feladatait az alapító okirata és az ügyrendjében foglaltak szerint végzi. A kormányzati funkciókat a 4. függelék rögzíti.
(3) Nyirád és Szőc Község Önkormányzatánál foglalkoztatottak vagyonnyilatkozatait a Hivatal kezeli, a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkaköröket a 3. melléklet rögzíti.
VII. Fejezet
A Képviselő-testület bizottsága
48. § (1) A Képviselő-testület 5 tagú állandó bizottságot, a Szociális és Egészségügyi Bizottságot hozza létre, melynek 3 képviselő és 2 nem képviselő tagja van. A bizottság tagjainak névsorát a 2. függelék rögzíti.
(2) A bizottság feladata a Mötv. 59. § (1) bekezdésében foglaltakon túl:
a) a polgármester és a települési képviselők által tett vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása és ellenőrzése;
b) javaslattétel a polgármester illetményének emelésére;
c) az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása.
(3) A bizottság a vagyonnyilatkozatokat a Hivatal páncélszekrényében tárolja.
(4) A bizottság munkáját a jegyző által a Hivatal dolgozói közül kijelölt bizottsági titkár segíti. A titkár feladatai:
a) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről;
b) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét.
49. § (1) Az ülés összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt öt nappal küldi meg a bizottság tagjainak.
(2) Az elnök a bizottságot 10 napon belüli időpontra összehívja a polgármester, vagy a bizottsági tagok egyharmadának napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A Képviselő-testület és a bizottság egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
(4) A Képviselő-testület eseti feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke is csak települési képviselő lehet. Az ideiglenes bizottság megbízatása a feladatának elvégzéséről szóló jelentés Képviselő-testület általi elfogadásáig, illetve a Képviselő-testület megszüntető határozatáig tart.
VIII. Fejezet
Az önkormányzat társulásai és együttműködései
50. § (1) A Képviselő-testület feladatai ellátása érdekében megállapodásos kapcsolatok létesítésére törekszik.
(2) Együttműködési megállapodás megkötésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult. A megállapodást a polgármester írja alá.
IX. Fejezet
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
29. A gazdasági program
51. § (1) A Képviselő-testület a megalakulását követő 6 hónapon belül a költségvetési gazdálkodás, a községfejlesztés és a közszolgáltatások középtávú stratégiai céljait 5 évre meghatározó gazdasági programot fogad el a polgármester előterjesztése alapján.
(2) A program teljesítését a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület a ciklus végén értékeli, éves munkatervében a teljesítésről időközi jelentést is kérhet.
30. A költségvetés
52. § (1) A költségvetés elfogadása kétfordulós tárgyalással történik.
(2) Az első forduló során a rendelet-tervezet előterjesztésének elemei:
a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;
b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalt feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése;
c) az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendő, a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei; a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;
d) az igények és célkitűzések egyeztetése;
e) a szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása,
f) a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(3) A végleges költségvetési rendelet-tervezetet a második fordulóban, az államháztartásról szóló törvény és az államháztartás működési rendéről szóló Kormányrendelet rendelkezéseit figyelembe véve terjeszti a Képviselő-testület elé a polgármester.
31. Az önkormányzat vagyona
53. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet szabályozza.
32. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
54. § Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a Mötv. 119. §-ában meghatározott szabályok az irányadók.
X. Fejezet
Záró rendelkezések
55. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
56. § Hatályát veszti a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2011. (IV. 15.) önkormányzati rendelet.