Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 28.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról, valamint a szociális alapszolgáltatásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2021. 10. 24

Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 28.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról, valamint a szociális alapszolgáltatásokról1

2015.03.01.

Dég Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint az 5. alcím tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet hatálya kiterjed Dég község közigazgatási területén élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre.

2. § E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni, ahol az Szt. nem tartalmaz meghatározást, ott a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény értelmező rendelkezése az irányadó.

3. § A települési támogatás a települési önkormányzat képviselő-testülete által nyújtott szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátás.

4. § A települési önkormányzat képviselő-testülete a személyes gondoskodás körében a következő szociális alapszolgáltatásokat az Enyingi Mikrokörzeti Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulás (a továbbiakban: Társulás) keretén belül biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.

5. § (1) A 3. §-ban meghatározott települési támogatás kérelmekről – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - átruházott hatáskörben a képviselő-testület Szociális- és Egészségügyi Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) dönt.

(2) A lakásfenntartási célú települési támogatás iránti kérelmekről átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

6. § A köztemetéssel kapcsolatos ügyekben átruházott hatáskörben a képviselő-testület Bizottsága jár el.

2. Eljárási szabályok

7. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmeket – a 4. §-ban foglalt kivétellel - a Dégi Közös Önkormányzati Hivatalhoz kell benyújtani a megfelelő formanyomtatványon.

(2) Az önkormányzati hatáskörbe tartozó rendkívüli települési támogatás iránti kérelem formanyomtatványt e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A kérelmekhez csatolni kell a formanyomtatványon feltüntetett nyilatkozatokat és igazolásokat, valamint a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.

8. § (1) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 45 napon belül ismételten benyújtott kérelemre települési támogatás nem állapítható meg.

(2) A Bizottság a rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

9. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátásokra nem jogosult az a személy, aki az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal rendelkezik.

(2) Az Szt. 4. § (1) bekezdésének b) pontja alkalmazásában azt az ingatlant kell a személy által lakottnak, illetve mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjárműnek tekinteni, amelyet a Korm. rendelet 4. § (1)-(2) bekezdése meghatároz.

(3) A vagyoni helyzet vizsgálatakor háztartásonként egy, a (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelő személygépjárművet lehet mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjárműnek tekinteni.

10. § (1) A települési támogatásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles tájékoztatni az ellátást megállapító szervet.

(2) A tájékoztatási kötelezettség megszegése, illetve a támogatás rosszhiszemű és jogtalan igénybevétele esetén az ellátást megállapító szerv megszünteti a jogosult valamennyi települési támogatását.

(3) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére,

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

11. § (1) A települési támogatás kifizetéséről, annak utalásáról a Hivatal pénzügyi ügyintézője gondoskodik a bizottsági, jegyzői határozat alapján.

(2) A támogatás folyósítása a döntéshozataltól számított 10 napon belül történik.

(3) A települési támogatásokkal kapcsolatos bizottsági, jegyzői határozatokat a Hivatal szociális ügyintézője köteles megfelelő határidőben a pénzügyi ügyintéző rendelkezésére bocsátani.

12. § Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben egyebekben az Szt. és a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

3. A rendkívüli települési támogatás

13. § A Bizottság rendkívüli települési támogatást nyújt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére

a) eseti segély,

b) gyermekvédelmi segély,

c) temetési segély,

d) vis maior segély

formájában.

14. § (1) Rendkívüli települési támogatásként eseti segély állapítható meg annak a személynek, aki időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedülélő esetében 150%-át.

(2) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező megélhetése valamely előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van, vagy alkalmi többletkiadása keletkezik.

(3) Az eseti segély egyszeri összege minimum 3000 forint, maximum 10000 forint.

15. § (1) Rendkívüli települési támogatásként gyermekvédelmi segély állapítható meg annak a személynek, aki gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul, a támogatást gyermekének megtartásához, gyermeke fogadásának előkészítéséhez, gyermeke iskoláztatásához, vagy egyéb a gyermeknevelés kapcsán felmerülő rendkívüli, alkalmanként jelentkező többletkiadáshoz kéri és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedülélő esetében 150%-át.

(2) A gyermekvédelmi segély egyszeri összege minimum 3000 forint, maximum 10000 forint.

16. § (1) Rendkívüli települési támogatásként temetési segély állapítható meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülélő esetében 300%-át.

(2) A temetési segély feltétele, hogy az elhunyt személy utolsó bejelentett lakóhelye Dég település legyen, valamint az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodó kérelmező személy is bejelentett lakóhellyel rendelkezzen a településen, továbbá közte és az elhunyt személy között hozzátartozói viszony álljon fenn.

(3) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt temetési segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 90 napon belül nyújthatja be. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A temetési segély összege 50000 forint.

17. § (1) Rendkívüli települési támogatásként vis maior segély állapítható meg annak a személynek, aki rendkívüli, vis maior élethelyzetbe kerül, így különösen, ha háza egészében vagy részben összeomlik, háza, lakása részben vagy egészében leég, háza tetőszerkezete leszakad, lakását, házát elönti a víz.

(2) A vis maior segély egyszeri összege 100000 forint.

4. Lakásfenntartási célú települési támogatás

18. § (1) A jegyző lakásfenntartási célú települési támogatást állapít meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, ház vagy lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.

(2) A támogatás a villanyáram-, víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához való hozzájárulásként, természetbeni szociális ellátásként, közvetlenül a szolgáltatóhoz kerül utalásra.

(3) Lakásfenntartási célú települési támogatásra jogosult az a személy, aki lakáshasznosításból származó jövedelemmel nem rendelkezik, feltéve, hogy háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

19. § (1) A lakásfenntartási célú települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(2) Ha a háztartás

a) a 19. § (1) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) a 19. § (1) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(3) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(4) A lakásfenntartási célú települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450 Ft.

(5) A lakásfenntartási célú települési támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(6) A támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint és nem lehet több, mint 5000 forint azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(7) A (6) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: TM=(0,3-J-0,5NYMx0,15)/NYM, ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.századra kerekítve kell meghatározni.

20. § (1) A lakásfenntartási célú települési támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(2) A lakásfenntartási célú települési támogatás megállapításához

a) a Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat, valamint a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolása,

b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolása, valamint

c) a természetbeni szociális ellátásként nyújtott ellátás esetén az Szt. 18. § l) pontja szerinti adat megállapítására, igazolására szolgáló irat bemutatása vagy másolatának csatolása

szükséges.

(3) A lakásfenntartási célú települési támogatásra való jogosultságot egy évre kell megállapítani.

(4) A kérelmezőt a támogatás a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától illeti meg.

(5) A lakásfenntartási célú települési támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség(ek) tekintetében a szolgáltató írja jóvá. Ebben az esetben a jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadás(ok)hoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni az Szt. 18. § l) pontja szerinti azonosító adato(ka)t.

(6) A jegyző a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott lakásfenntartási célú települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.

(7) Az adatszolgáltatást a rendelet 3. melléklete szerinti formátumban kell teljesíteni, és tartalmaznia kell

a) a határozatot hozó szerv megnevezését,

b) a határozat számát,

c) a támogatott szolgáltatást igénybe vevő személy nevét és születési idejét,

d) a jogosult lakcímét az irányítószámnak, a helységnek, a közterület nevének és jellegének, a házszámnak, az épületnek, lépcsőháznak, emeletnek és ajtónak a megjelölésével,

e) az Szt. 18. § l) pont la) alpontjában meghatározott azonosító adato(ka)t,

f) a támogatásra való jogosultság kezdő és végső időpontját,

g) a támogatás havi összegét,

h) amennyiben az nem azonos a g) pont szerinti összeggel, akkor a támogatás folyósításra kerülő összegét, azon hónapok megjelölésével, amelyekre tekintettel a folyósításra sor kerül,

i) a támogatás f) pontban jelölt időtartamon belüli megszüntetése esetén a jogosultság végső időpontját.

(8) A lakásfenntartási célú települési támogatással támogatott szolgáltatást szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján nyújtó szolgáltató a támogatást az általa vagy megbízottja által kiállított számlában (részszámlában) havonta, illetve a számlakibocsátás gyakoriságához igazodóan, külön soron, a számla végösszegének a támogatással való csökkentése révén érvényesíti.

(9) A szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott lakásfenntartási célú települési támogatás esetében ugyanazon lakás tekintetében bekövetkezett szolgáltatóváltás esetén a változás hónapjára járó támogatást teljes összegben a korábbi szolgáltatónak, míg a változást követő hónapra járó támogatást az új szolgáltatónak kell folyósítani.

(10) Ha a lakásfenntartási célú települési támogatás folyósításának időtartama alatt támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik vagy szolgáltatóváltás történik, a szolgáltató és a fogyasztó közti elszámolást követően fennmaradó összeget a szolgáltató a fogyasztónak 15 napon belül kifizeti.

21. § Nem jogosult lakásfenntartási célú települési támogatásra az a személy, aki részére az Szt. 2015. február 28. napján hatályos rendelkezései szerint megállapított lakásfenntartási támogatásra való jogosultsága fennáll.

22. § (1) Ha a lakásfenntartási célú települési támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást a jegyző teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.

(2) A lakásfenntartási célú települési támogatásra jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.

23. § (1) A lakásfenntartási célú települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) A (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit akkor, amennyiben az albérlet illetve a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeinek 18. § (2) bekezdésében foglalt rezsiköltségei egyértelműen mérhetőek, kimutathatóak.

5. Természetben nyújtott szociális ellátások

24. § (1) A települési önkormányzat az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(2) A települési önkormányzat a megtérítési kötelezettség alól kérelemre, a köztemetés költségeinek 50%-áig, vagyis részben mentesíti azt az eltemettetésre köteles személyt, aki egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy nem egyedül élő és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.

6. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

25. § Az étkeztetést a Társulás a Dégi Általános Művelődési Központ Bóbita Óvodájának konyhájáról biztosítja.

26. § (1) Az Szt. 62. § (1) bekezdés a) pontja alapján életkora miatt szociálisan rászorult az a személy, aki a 62. életévét betöltötte és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdés b) pontja alapján egészségi állapota miatt szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki

a) Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal szakértői bizottsága által igazoltan az egészségkárosodásának mértéke eléri vagy meghaladja az 50 %-ot, vagy

b) háziorvos vagy szakorvos által igazoltan akut vagy krónikus betegsége miatt önmagát ellátni időlegesen vagy véglegesen nem képes.

(3) Az Szt. 62. § (1) bekezdés c) pontja alapján fogyatékossága miatt szociális rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki Magyar Államkincstár által kiadott igazolás szerint fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.

(4) Az Szt. 62. § (1) bekezdés c) pontja alapján pszichiátriai betegsége miatt illetve az Szt. 62. § (1) bekezdés d) pontja alapján szenvedélybetegsége miatt szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg gyógyintézeti vagy bentlakásos intézeti ellátásban nem részesül és önmaga ellátására részben képes. A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegséget a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet 21. § (1)-(4) bekezdésében meghatározott szakvéleménnyel kell igazolni.

(5) Az Szt. 62. § (1) bekezdés e) pontja alapján hajléktalansága miatt szociálisan rászorulónak kell tekinteni, aki az éjszakáit Dég község közterületén vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti. Ezen jogosultsági feltételt a kérelmező saját nyilatkozatával igazolja.

27. § Az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglalt szociális rászorultság mellett a jogosultság megállapításának további feltétele, hogy

a) a kérelmező tartásra köteles és képes hozzátartozója nem él,

b) a kérelmező eltartási szerződéssel nem rendelkezik.

28. § (1) A 4. § a)-b) és d) pontja szerinti személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénylése a Társulás helyben dolgozó munkatársa útján történik.

(2) A 4. § c) pont szerinti személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatást a Társulás helyben, a családsegítő útján biztosítja.

7. Helyi szociálpolitikai kerekasztal

29. § (1) Dég Község Önkormányzata helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, melynek feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott célkitűzések és feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.

(2) A kerekasztal tagjai:

a) a Bizottság elnöke,

b) a helyi nyugdíjasklub vezetője,

c) ifjúságvédelmi felelősök (óvoda, iskola),

d) a Társulás családgondozója,

e) a Társulás házi segítségnyújtást végző gondozónői,

f) a háziorvos asszisztense,

g) a Dégi Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyintézője.

30. § A kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.

8. Záró rendelkezések

31. § A rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.

32. § (1) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 6/2009. (IV.15.) önkormányzati rendelet.

(2) Dég Község Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2013. (XII.16.) önkormányzati rendeletének 1. melléklete helyébe e rendelet 4. melléklete lép.

1

Az önkormányzati rendeletet a Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (X. 15.) önkormányzati rendelete 16. §-a hatályon kívül helyezte 2021. október 25. napjával.