Dúzs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete
Dúzs Község Önkormányzata képviselő-testületének 2/2015 (II.25.) önkormányzati rendelete a települési támogatásról
Hatályos: 2020. 08. 24Dúzs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete
Dúzs Község Önkormányzata képviselő-testületének 2/2015 (II.25.) önkormányzati rendelete a települési támogatásról
Dúzs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében előírt eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott feladatkörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) E rendeletet kell alkalmazni a Dúzs Önkormányzat közigazgatási területén bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen településen élő a) magyar állampolgárokra, b) bevándoroltakra és letelepedettekre, c) hontalanokra, d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.
(2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az a)-d) pontban foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szt. 3. § (3) bekezdésében, a Gyvt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakra.
(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül, a Szakály község közigazgatási területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(5) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat együttműködési megállapodás keretében más önkormányzattal, illetve civil, társadalmi szervezetekkel kötött ellátási szerződése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetében az ellátásban részesülő személyekre.
2. A rendelet célja
2. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
3. Eljárási szabályok
3. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes általános eljárási szabályokat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 5–9. §-a határozza meg.
(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.
4. § (1) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(2) Az eljárást
a) a közös önkormányzati hivatal dúzsi irodájában szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre vagy
b) hivatalból lehet megindítani.
(3) A kérelmet az Szt –ben, illetve e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
(4) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül meg kell tenni.
(5) Nem a jogosult által előterjesztett szociális ellátás iránti igény esetén az eljárást hivatalból kell megszüntetni.
5. § A kérelmezőnek a kérelemben – és ha van, akkor az annak mellékleteként benyújtott dokumentumban – feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.
6. § A rendszeres pénzbeli ellátások kifizetése havonta utólag utalással történik, a nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a házipénztárból történik.
7. § A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet előírásai szerint történik.
4. Hatáskör átruházás szabályai
8. § (1) A jelen rendelet II. fejezetében szabályozott települési támogatások esetében a Képviselő-testület hatáskörét az Önkormányzat polgármesterére ruházza.
(2) A polgármester negyedévente tájékoztatja a Képviselő-testületet a települési támogatás céljára biztosított keretösszeg felhasználásáról.
Támogatási formák
6. § (1) Az önkormányzat polgármestere a kérelmező részére az e fejezetben meghatározott pénzbeli települési támogatást állapíthat meg.
(2) Az önkormányzat polgármestere a kérelmező részére körülményeinek ismeretében települési támogatást részben vagy egészben természetbeni támogatásként is nyújthatja. A természetben nyújtott támogatások különösen: Erzsébet utalvány, élelmiszer, tüzelőanyag támogatás.
(3) A természetben nyújtott támogatások közvetlenül árucikkek juttatásával történhet.
7. § A települési támogatás formái
a) létfenntartási gondok enyhítésére rendkívüli települési támogatás,
b) baba születésének támogatása,
c) temetési költségek támogatása,
d) Bursa Hungarica ösztöndíj támogatás,
e) idősek természetbeni támogatása évi egyszeri alkalommal,
f) gyermekek természetbeni támogatása
g) rászorulók élelmiszer segéllyel való támogatása
h)1 tanévkezdési támogatás
i)2 idősek természetbeni támogatása évi egyszeri alkalommal
j)3 gyermekek természetbeni támogatása
8. § (1) A polgármester rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő kérelmezőnek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át nem haladja meg és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, mert:
a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be,
b) elemi kár, vagy más előre nem látható esemény miatt anyagi kára keletkezett és az abból eredő kiadásait önerőből nem tudja kiegyenlíteni,
c) nyugdíj vagy megváltozott munkaképességű személyek ellátásáról és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. Tv. 3. § (1) bekezdése szerinti folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik.
(2) A rendkívüli települési támogatás adható:
a) eseti jelleggel, egy naptári évben legfeljebb 3 alkalommal összesen legfeljebb 15.000.-Ft összegben,
b) meghatározott időszakra havi rendszerességgel, legfeljebb 4 hónapos időtartamra, legfeljebb havonta 10.000.-Ft összegben,
9. § (1) Az önkormányzat polgármestere a gyermek születése alkalmából az anyát (családot) egyszeri alkalommal, 10.000.-Ft összegű települési támogatásban részesíti, függetlenül az anya (család) jövedelmi viszonyaitól.
(2) A gyermek születése alkalmából nyújtott települési támogatás folyósításának feltétele a kérelem benyújtása mellett a lakcímkártya, személyi igazolvány valamint a gyermek születési anyakönyvi kivonatának bemutatása. A polgármester a kérelem benyújtását követően 3 munkanapon belül dönt a támogatás nyújtásáról.
10. § (1) Az önkormányzat polgármestere települési támogatásként az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulást állapíthat meg annak a személynek, aki az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedül élő esetében a 400 %-át.
(2) Az elhunyt személy eltemettetési költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeihez egységesen 20.000.- .Ft terjedhet.
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeit a jelen rendelet 1. függeléke tartalmazza.
(4) Az (1) bekezdésben szerinti települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és vele közös háztartásban élők jövedelem igazolását, a kérelmező, vagy a vele együtt élő családtagja nevére kiállított temetési számla eredeti példányát. Az eredeti szálára fel kell jegyezni a támogatás összegét, vagy az elutasítás tényét az elutasító határozat iktatószámát. A temetési számla eredeti példányát a kérelmezőnek vissza kell adni.
(5) Az önkormányzat polgármestere a köztemetés szükségessé válása esetén az Szt. 48. §-ban foglaltak szerint jár el.
11. § (1) Az Önkormányzat képviselő-testülete a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló felső fokú tanulmányokat folytató fiatalok támogatására létrehozott Bursa Hungarica Ösztöndíj rendszer keretében támogatást nyújt a felsőfokú tanintézet nappali tagozatán tanuló fiatalok részére.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi döntés alapján évente az általa kiírt pályázat alapján nyújt támogatást a pályázó tanulók részére. A támogatás összege tanulónként nem lehet kevesebb havi 1.000.-Ft összegnél.
(3)4 Az Önkormányzat képviselő-testületet kérelemre tanévkezdési támogatást állapíthat meg óvodai ellátásban, alapfokú-, középfokú,-felsőoktatási képzésben részesülő gyermekek szülei részére, a tanévkezdés anyagi terheinek csökkentésére, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül.
(4)5 A támogatás összegét a képviselő-testület évente, egyedi határozatban állapítja meg.
(5)6 A rendelet 7.§ i) és j) pontjában megállapított támogatási formákat az Önkormányzat képviselő-testülete a karácsonyi ünnepekhez, a Mikulás ünnephez, illetve az Idősek Napjához kapcsolódóan, természetben nyújthatja.
(6)7 A támogatás mértékéről és a támogatottak köréről a képviselő-testület évente, egyedi határozatban dönt.
Szociális alapszolgáltatások
1. Házi segítségnyújtás
12. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot a Dám Önkormányzati Társulás (továbbiakban: társulás) Tamási és Környéke Szociális Központ intézményi háttérrel látja el.
2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
13. § A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásról, - mely a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás, - a társulás Gyönki szociális központja útján gondoskodik.
3. Családsegítés
14. § Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait a Dám Önkormányzati Társulás Tamási és Környéke Szociális Központ közreműködésével látja el.
4. Étkeztetés
15. § (1) Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a rászorultat, aki
a) a 60. életévét betöltötte és egyedülálló,
b) aktívkorú ellátásban részesülő,
c) súlyosan mozgáskorlátozott
d) munkaképességét 67%-ban elvesztette
e) fogyatékossági támogatásban részesül,
f) pszichiátriai beteg,
g) hajléktalan
h) szenvedélybeteg,
feltéve, ha az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 300%-t.
(3) Az étkeztetés keretében az ebéd lakására történő kiszállításáról a szolgáltató intézmény gondoskodik.
16. § . A szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, nyilatkozatokat kell benyújtani:
a) az egészségi állapoton, illetve a betegségen alapuló szociális rászorultság esetében az azt igazoló orvosi szakvéleményt, pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt;
b) az egyedül élés igazolására a szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemben feltüntetett adatokat;
c) a súlyos fogyatékosság igazolására az Szoctv. 65/C. §-ának (6) bekezdése szerinti iratot.
d) jövedelem igazolására nyugdíjszelvény, illetve egyéb közokirat.
5. A térítési díjak megállapítására vonatkozó szabályok
17. § (1) A szociális alapszolgáltatások személyi térítési díját a társult formában fenntartott intézmények állapítják meg a vonatkozó jogszabályok alapján.
(2) Ha az Szt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) A személyi térítési díjat
a) az ellátást igénybe vevő,
b) a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő,
c) a jogosultnak az a házastársa, élettársa, egyenes ágbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbe fogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,
d) a jogosult tartását szerződésben vállaló személy,
e) a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy (a c)-e) pont alattiak a továbbiakban együtt: tartásra köteles és képes személy)
köteles megfizetni (az a)-e) pont alattiak a továbbiakban együtt: kötelezett).
(4) Az önkormányzat ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
(5) A személyi térítési díj összege évente két alkalommal vizsgálható felül és változtatható meg, kivéve, ha az ellátott jövedelme
a) olyan mértékben csökken, hogy az e törvényben meghatározott térítési díj fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni;
b) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át meghaladó mértékben növekedett.
Egyéb rendelkezések
18. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
6.8 A falugondnoki szolgálat
18/A. § (1) (1) A Falugondnoki szolgáltatás célja a Dúzs Község belterületi lakott helyeinek intézményhiányból eredő hátrányainak enyhítése az alapvető szükségletes kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatáshoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni közösségi szintű szükségletes teljesítésének segítése.
(2) A falugondnoki szolgálat fenntartásáról az önkormányzat gondoskodik.
(3) A falugondnoki szolgálat által ellátott feladatokról, szolgáltatási formákról, az igénybevétel módjáról az Önkormányzat külön rendelete rendelkezik.
Záró rendelkezések
19. § E rendet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, rendelkezéseit 2015. március 1. napjától kell alkalmazni. .
20. § A rendelet hatályba lépésével egyidőben hatályát veszti a Dúzs Község Önkormányzat képviselő-testületének a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 9/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete.
A 7. § h) pontját a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 7. § i) pontját a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 7. § j) pontját a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 11. § (3) bekezdését a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (4) bekezdését a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (5) bekezdését a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (6) bekezdését a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 6. alcímet (18/A. §-t) a Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2016. (VI. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.