Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2015. (IX.18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2025. 09. 06

Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2015. (IX.18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2025.09.06.

Nemesvámos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

1. Az önkormányzat megnevezése, székhelye, jelképei

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nemesvámos Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az önkormányzat székhelye: 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.

(3) Az önkormányzat hivatala és annak székhelye: Nemesvámosi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: hivatal) 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) A jelképek leírását és azok használatának rendjét az önkormányzat jelképeiről és a településnév használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

3. § (1) A képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra - anyagi lehetőségeitől függően, az önkormányzat éves költségvetésében biztosítja a helyi közügyek körében önként vállalt feladatok anyagi fedezetét.

(2) Önként vállalt feladatok különösen:

a) civil szervezetek támogatása,

b) kitüntetések, elismerések adományozása,

c) újszülöttek támogatása,

d) szociálisan rászorulók részére települési támogatás, étkeztetés biztosítása,

e) házi segítségnyújtás biztosítása,

f) települési rendezvények szervezése, továbbá

g) testvértelepülési kapcsolatok ápolása.

4. § Az önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységét az 1. melléklet tartalmazza.

3. Az önkormányzati hatáskörök átruházása

5. §2 A képviselő-testület által a képviselő-testület bizottságára, a polgármesterre és a jegyzőre átruházott önkormányzati hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

6. § Az átruházott hatáskör címzettje a hatáskör gyakorlása során köteles figyelembe venni a képviselő-testület általános érvényű iránymutatásait.

7. §3 A döntések előkészítéséről, végrehajtásáról, továbbá a Képviselő-testület és a bizottságok működéséhez szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételekről a jegyző - a hivatal útján - gondoskodik.

4. A képviselő-testület

8. § A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 7 fő.

5. Munkaterv

9. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart. A testületi ülések ütemezését a munkaterv tartalmazza.

(2) Az éves munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(3) A munkaterv elfogadásáról a képviselő-testület a tárgyévet megelőző év decemberében hoz döntést.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét,

b) a napirendek előterjesztőinek megnevezését,

c) a bizottsági kijelölést, ha az előterjesztést a bizottságnak kell tárgyalnia, továbbá

d) a közmeghallgatás időpontját.

6. A képviselő-testület ülése

10. § A képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést, ideértve a közmeghallgatást is, és rendkívüli ülést tart.

11. § (1) A képviselő-testület a munkaterv szerinti üléseit általában szerdai napokon 15 órai kezdettel a hivatal földszinti tanácskozó termében tartja.

(2) Ha a tárgyalandó napirend vagy egyéb körülmény indokolja, az ülés a településen belül másik helyszínen is megtartható.

(3) A képviselő-testület a nyilvános ülésen lehetőséget ad az érdeklődők részvételére, akik a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A nyilvános ülésen megjelent érdeklődők az ülés rendjét nem zavarhatják.

(4) A képviselő-testületi működés nyilvánosságára a mindenkor hatályos információszabadságról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

12. § (1) Ha a körülmények indokolják a képviselő-testület rendkívüli ülést tart.

(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül a sürgős döntést vagy azonnali intézkedést igénylő ügyek esetén a polgármester bármikor rendkívüli ülést hívhat össze.

7. A képviselő-testület összehívásának rendje, a meghívó

13. § A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az ülés összehívására a korelnök jogosult. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze, a tisztség betöltetlensége esetén a korelnök.

14. § (1) A képviselő-testület tagjait meghívóval kell az ülésre összehívni.

(2) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét,

b) időpontját,

c) a javasolt napirendi pontokat és

d) az előterjesztők nevét.

(3) A meghívót a polgármester írja alá.

(4) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt öt nappal kell a helyi önkormányzati képviselők (a továbbiakban: önkormányzati képviselő) és a meghívottak részére eljuttatni.

(5) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről az ülés tervezett időpontja előtt öt nappal tájékoztatja lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján.

(6) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot legalább tíz nappal korábban kell tájékoztatni.

(7) A képviselő-testület sürgős döntést igénylő esetben írásos meghívó nélkül - telefonon, szóbeli vagy elektronikus üzenet útján - is összehívható. Az érdekelteket az ülés időpontjáról és napirendjéről legalább egy nappal az ülés napját megelőzően értesíteni kell.

(8)4 A képviselő-testület rendkívüli ülését a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben össze kell hívni, a kezdeményezés benyújtásától számított tizenöt napon belüli időpontra.

(9) A határozatképtelen testületi ülést a polgármester nyolc napon belül köteles összehívni, ugyanazon napirend tárgyalására.

15. § (1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) az önkormányzati képviselőket,

b) a napirendi pontok előterjesztőit,

c) a jegyzőt,

d) a képviselő-testület által megbízott könyvvizsgálót a véleményezési körébe tartozó napirendekhez,

e) a Nemesvámos Falugazda Kft. ügyvezetőjét,

f) azt, akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja, továbbá

g) azt, akinek törvény, kormányrendelet vagy helyi önkormányzati rendelet tanácskozási

jogot biztosít.

(2)5 A meghívót nyomtatott formában kell kézbesíteni az önkormányzati képviselők részére. Az írásos előterjesztések kézbesítésére elektronikus úton, igény esetén számítástechnikai adathordozón kerül sor, a meghívó kézbesítésének napján.

(3) Az önkormányzati képviselők és a jegyző valamennyi napirendi pont írásos előterjesztését megkapják. Az (1) bekezdés b), d), e), g) pontjában meghatározottak írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik, az f) pont szerint meghívottak részére írásos előterjesztést nem kell kézbesíteni.

8. Az előterjesztés és a képviselői indítvány

16. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a határozati javaslat, a beszámoló, a tájékoztató, a szerződés-tervezet, a megállapodás-tervezet és a szabályzat.

(2) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is.

(3) A rendelet-tervezetet, a szerződés-tervezetet, a megállapodás-tervezetet, a szabályzatot és a beszámolót kizárólag írásban lehet előterjeszteni.

17. § (1) Rendeletalkotást a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül a jegyző is kezdeményezhet.

(2) A rendelet-tervezet előkészítésének jogi és szakmai koordinációja a jegyző feladata.

18. § (1) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.

(2) Nem kerülhet a képviselő-testületi ülésen kiosztásra:

a) 10 millió forintot meghaladó mértékű költségvetés-átcsoportosítás,

b) intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése,

c) alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása,

d) önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés és5

e) önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, illetve vagyon elidegenítéséről szóló javaslat.

19. § Az írásbeli előterjesztés főbb tartalmi elemei:

a) a tárgy és a tényállás pontos meghatározása,

b) a tárgykört szabályozó jogszabályok megjelölése,

c) mindazon körülmények, tények, adatok bemutatása, amelyek a döntéshozatal szempontjából fontosak,

d) lehetőség szerinti döntési javaslat, valamint

e) szükség szerint határidő és végrehajtásért felelős személy megnevezése.

20. § (1) A költségvetési rendelet végrehajtását érintő előterjesztést és az ahhoz kapcsolódó módosító javaslatot csak a Pénzügyi Bizottság véleményezésével lehet benyújtani.

(2) A könyvvizsgálói véleményezés körébe tartozó előterjesztésekhez mellékelni kell a könyvvizsgáló jelentését. Ennek hiányában a javaslatról érvényes döntés nem hozható.

21. § (1) Az írásbeli előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi.

(2) Az írásbeli előterjesztéseket a jegyző részére legkésőbb a tervezett ülést megelőző hatodik napon át kell adni.

22. § Az ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:

a) a polgármester,

b) az önkormányzati képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző, valamint

e) a képviselő-testület által felkért személy, vagy valamely szervezet képviselője.

23. § A nyilvános ülésre benyújtott előterjesztések önkormányzat honlapján történő közzétételéről a jegyző gondoskodik.

24. § (1) Az önkormányzati képviselő – legkésőbb az ülést megelőző nyolc nappal – a polgármesternél önálló képviselői indítványt terjeszthet elő.

(2) Az önálló képviselői indítványnak tartalmaznia kell az indítvány tárgyát, szövegét, az előterjesztő aláírását.

25. § (1) A sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12 óráig – sürgősségi indítvány nyújtható be a polgármesternél.

(2) Sürgősségi indítványt terjeszthet elő:

a) a polgármester,

b) az önkormányzati képviselő,

c) a bizottság és

d) a jegyző.

9. Az ülés vezetése, a tanácskozás rendje

26. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén az ülés vezetésére a korelnök jogosult.

(2) Akadályoztatásnak minősül az is, ha kizárási ok merül fel a polgármester vagy az alpolgármester személyére vonatkozóan.

27. § A polgármester az ülés megnyitása előtt megállapítja a képviselő-testület határozatképességét vagy annak hiányát, számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távolmaradókat. A képviselő-testület határozatképesnek minősül, ha az ülésen a tagjainak több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

28. § (1) A polgármester ülésvezetési feladatai:

a) az ülés megnyitása, a napirendi javaslat ismertetése,

b) a szó megadása, megtagadása,

c) a szó megvonása, figyelmeztetés a tárgytól való eltérés esetén,

d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben a szó megadása és megtagadása,

e) az ülés félbeszakítása,

f) javaslat a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

g) tárgyalási szünet elrendelése,

h) javaslattétel a napirendek összevont tárgyalására,

i) a határozatképesség figyelemmel kísérése,

j) kizárási ok felmerülése esetén a képviselő-testületi döntés kezdeményezése,

k) az aktuális ügyeket követően feltett képviselői kérdésekre tájékoztatás megadása, továbbá

l) az ülés rendjének biztosítása.

(2) A polgármester vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, összefoglalja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el,

c) megállapítja a szavazás eredményét és

d) ismerteti a döntést.

29. § A napirend tárgyalása előtt a jegyző beszámol a képviselő-testület lejárt határidejű határozatainak végrehajtásáról.

30. § (1) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.

(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként annak előterjesztőjét illeti a szó, aki a vita előtt szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez. A kiegészítés időtartama az öt percet nem haladhatja meg.

(3) A napirendi pont előterjesztőjéhez a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint az ülésen az adott ügyben tanácskozási joggal résztvevő kérdést intézhet, amelyre az előterjesztő köteles válaszolni.

(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. Egy-egy felszólalás időtartama a tíz percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester a szót megvonhatja.

(5) A vita során a képviselő-testület tagjai a hozzászólásuk részeként az előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatot tehetnek.

(6) Az előterjesztő a javaslatot, az önkormányzati képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, visszavonhatja.

31. § (1) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja.

(2) A polgármester a vita lezárása után – a döntéshozatal előtt - szót ad a jegyzőnek, ha az javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott javaslatokat egyenként szavazásra bocsátja. A képviselő-testület először – az elhangzás sorrendjében – a módosító és kiegészítő javaslatokról, majd az elfogadott módosításokkal és kiegészítésekkel együtt az eredeti döntési javaslatról szavaz.

(4) A minősített többséget igénylő döntések esetében a módosító, kiegészítő javaslatok elfogadásához is minősített többség szükséges.

32. § (1) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Az ülés a polgármester összehívására folytatódik.

(2) Ha valamelyik önkormányzati képviselő a felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét vagy bármelyik önkormányzati képviselőt sértő kifejezést használ, vagy más módon a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályokat megszegi, a polgármester rendreutasítja. Amennyiben az ülésen ezt követően ismételten a rendreutasítására kerül sor, az az önkormányzati képviselő kötelezettség-szegésének minősül, amit a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

(3) A nyilvános ülésen megjelent érdeklődők rendzavarása esetén a polgármester rendreutasítja a rendzavarót, az ismételt rendzavarás esetén az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett (1)-(3) bekezdésben meghatározott intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy az intézkedések miatt vitába bocsátkozni nem lehet.

10. Az interpelláció és a kérdés

33. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendjén szereplő előterjesztés kivételével az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, a jegyzőtől felvilágosítást (a továbbiakban: interpelláció) kérhet a feladatkörükbe tartozó ügyben.

(2) Az interpelláció legkésőbb az ülést megelőző második munkanap 8 óráig a polgármesterhez és a jegyzőhöz írásban is benyújtható.

(3) Az írásban benyújtott interpelláció tartalmazza:

a) az interpelláló nevét,

b) az interpelláció címszerűen megjelölt tárgyát,

c) az interpelláció címzettjét,

d) az interpelláció alapjául szolgáló tények, adatok közlését, valamint

e) annak feltüntetését, hogy az interpelláló szóban is elő kívánja-e adni az interpellációt.

(4) Ha az interpelláló nincs jelen az ülésen és távolmaradását előzetesen indokolva nem jelentette be, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Előzetesen bejelentett, indokolt távolmaradás esetén az interpelláció előterjesztésére a soron következő képviselő-testületi ülésen van lehetőség.

34. § (1) A képviselő-testületi ülésen az interpelláció tárgyalására a napirend tárgyalását követően kerül sor. Az önkormányzati képviselő az interpellációt legkésőbb annak tárgyalásáig visszavonhatja.

(2) Amennyiben az interpelláló az írásban benyújtott interpellációt szóban is ismerteti, az 5 percnél hosszabb időtartamú nem lehet. Ha az interpelláló az írásban megküldött interpelláció tartalmától eltér, a polgármester jogosult tőle a szót megvonni.

(3) Az interpellációra a képviselő-testületi ülésen szóban, vagy legkésőbb az ülést követő tizenöt napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(4) Az interpellációra adott válasz után az interpelláló önkormányzati képviselőnek legfeljebb 3 perc időtartamban viszontválaszra van joga – írásban adott válasz esetén a soron következő képviselő-testületi ülésen – és nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e. Amennyiben a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül dönt a válasz elfogadásáról.

(5) Ha a képviselő-testület a választ nem fogadja el, akkor a polgármester javaslata alapján érdemi vizsgálatot rendelhet el. Az érdemi vizsgálat lefolytatásával megbízhatja a polgármestert, állandó bizottságát, vagy az e célból létrehozott eseti bizottságot.

(6) Az interpelláció tárgyának érdemi vizsgálatát hatvan napon belül kell lefolytatni az interpelláló önkormányzati képviselő bevonásával.

(7) A képviselő-testület az interpelláció tárgyában az érdemi vizsgálatról készült jelentés alapján, a soron következő testületi ülésen, az interpellációt benyújtó önkormányzati képviselő legfeljebb 2 perc időtartamban ismertetett véleményének meghallgatása után, vita nélkül dönt.

35. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendjén szereplő előterjesztés kivételével az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, a jegyzőhöz a feladat-és hatáskörükbe tartozó ügyben kérdést intézhet.

(2) A kérdésre az ülésen szóban, vagy az ülést követő tizenöt napon belül írásban kell érdemi választ adni.

(3) A kérdésre az interpellációra vonatkozó szabályokat a következő eltérésekkel kell alkalmazni:

a) a kérdést a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 8 óráig írásban is be lehet nyújtani,

b) a kérdés elmondására és a válaszra egyaránt három perc áll rendelkezésre,

c) viszontválaszra nincs lehetőség és

d) a képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem dönt.

11. A képviselő-testület döntéshozatala

36. § A képviselő-testület a szavazati arányok jegyzőkönyvi rögzítése mellett alakszerű, számozott határozat nélkül dönt:

a) a napirendi javaslatról, a sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről,

b) a titkos szavazás, a név szerinti szavazás elrendeléséről,

c) módosító, kiegészítő javaslatokról,

d) a tájékoztató jelentés tudomásulvételéről, továbbá

e) az interpellációra adott válasz elfogadásáról.

37. § A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon túl minősített többség szükséges a következő esetekben:

a) gazdasági program elfogadása,

b) hitelfelvétel,

c) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaságba történő belépés,

d) elismerő díj, díszpolgári cím adományozása, valamint

e) helyi népszavazás elrendelése, amennyiben annak kitűzése nem kötelező.

38. § (1) A képviselő-testület tagjai „igen” vagy „nem” szavazattal szavaznak. A szavazás során tartózkodni nem lehet. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok összeszámlálását az ülés vezetője végzi, aki köteles a szavazást egy alkalommal bármelyik önkormányzati képviselő kérésére megismételtetni abban az esetben, ha a szavazás eredményét tekintve kétség merül fel.

(3) Választás, kinevezés, vezetői megbízás esetén, amennyiben több jelölt van, a szavazás a jelöltek névsora alapján történik azzal, hogy egy önkormányzati képviselő „igen” szavazatot csak egy jelöltre adhat.

39. § (1) Titkos szavazás rendelhető el azokban az ügyekben, amelyeket a képviselő-testület zárt ülésen tárgyal vagy tárgyalhat. Ha a titkos szavazást törvény nem teszi kötelezővé, azt bármelyik önkormányzati képviselő indítványozhatja.

(2) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület 3 fős eseti bizottságot hoz létre. A képviselő-testület a bizottság létrehozásáról számozott, alakszerű döntést hoz.

(3) A bizottság gondoskodik a szavazólapok elkészítéséről, amelyeken a 38. § (3) bekezdés szerinti személyi kérdésekben a jelöltek neveit ABC sorrendben, egyéb esetekben a határozati javaslatot köteles feltüntetni. A szavazólapon „igen” és „nem” szavazat leadására szolgáló kört kell elhelyezni. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját, tárgyát és az önkormányzat hivatalos bélyegzőjének lenyomatával kell ellátni.

(4) Érvényesen szavazni tollal, valamelyik körbe tett egymást metsző két vonallal lehet.

(5) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazó helyiség és urna igénybevételével történik.

(6) Érvénytelen a szavazat, ha

a) azt nem a hivatalos szavazólapon adták le,

b) azt nem a (4) bekezdésben meghatározott módon adták le,

c) a szavazólap nem tartalmaz szavazatot,

d) a szavazólap egynél több „igen” szavazatot tartalmaz, valamint

e) a szavazólapot nem helyezték el az urnában.

40. § (1) A szavazás lebonyolítását végző eseti bizottság a titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet vesz fel, amely tartalmazza:

a) a szavazás napját, megkezdésének és befejezésének időpontját,

b) a szavazás tárgyát,

c) a szavazásban részt vett képviselők számát,

d) a leadott érvényes és érvénytelen szavazatok számát, továbbá

e) az eseti bizottság elnökének és tagjainak nevét és aláírását.

(2) A titkos szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testületi ülésen.

(3) A titkos szavazással hozott döntést a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvben számozott, alakszerű határozatba kell foglalni.

41. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglalt eseteken kívül a 37. § szerinti döntésekhez, amennyiben a név szerinti szavazást bármelyik önkormányzati képviselő javasolja és legalább még egy önkormányzati képviselő csatlakozik a kezdeményezéshez.

(2) Név szerinti szavazás esetén a polgármester ABC sorrendben felolvassa a jelenlévő önkormányzati képviselők nevét, akik a nevük elhangzásakor „igen” vagy „nem” szavazatot adnak.

(3) A jegyző a képviselő-testület névsorát tartalmazó íven a név mellett feltünteti az önkormányzati képviselő szavazatát, majd átadja a névsort a polgármesternek.

(4) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és hirdeti ki.

(5) A név szerinti szavazás tényét rögzíteni kell a képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvben és a jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyv mellé kell csatolni.

12. A képviselő-testület döntései

42. § (1) Az önkormányzati rendelet szövegének megszerkesztéséről, a rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Az önkormányzati rendeletet a jegyző kihirdetési záradékkal látja el.

(3) Az önkormányzati rendeletet a megalkotásától számított három munkanapon belül a hivatal földszinti hirdetőtábláján tíz napig történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés napja a hirdetőtáblán történő elhelyezés napja.

(4) A rendeletet az önkormányzat honlapján a kihirdetés napján közzé kell tenni.

(5) Az önkormányzati rendeletekről a jegyző a hivatal útján nyilvántartást vezet és gondoskodik a rendeleteknek az önkormányzat honlapján történő folyamatos közzétételéről.

43. § A képviselő-testület normatív határozatát a 42. § (3)-(4) bekezdésben foglaltak szerint kell közzétenni.

44. § A képviselő-testület egyedi határozatainak megjelölése naptári évenként 1-től kezdődően folyamatos arab számmal történik. A határozatszám után „/” jellel elválasztva arab számmal kell megjelölni az évszámot. Az évszám után zárójelben az ülés hónapját római számmal, napját arab számmal, majd a zárójel után a „számú határozat” kifejezést kell feltüntetni.

13. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

45. § (1) A jegyzőkönyv a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ülés jellegének megjelölését (nyilvános, zárt, alakuló, együttes, közmeghallgatás),

b) az ülésről távolmaradt önkormányzati képviselők nevét annak megjelölésével, hogy a távolmaradásukat bejelentették-e,

c) a napirend előtti és utáni felszólalások lényegét,

d) a titkos és a név szerinti szavazás tényét,

e) a minősített többségű döntésnél annak feltüntetését,

f) az ülés vezetésével és a rend fenntartásával összefüggő intézkedéseket, valamint

g) az ülés bezárásának időpontját.

(2) Amennyiben a képviselő-testületi ülést nem a polgármester vezette, a jegyzőkönyvet az a személy is aláírja, aki az ülés vezetését ellátta.

(3) Amennyiben a jegyző nem vett részt az ülésen, a jegyzőkönyvet az őt helyettesítő köztisztviselő is aláírja.

46. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

a) az ülésre szóló meghívó az előterjesztésekkel,

b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,

d) a név szerinti szavazásról készült névsor, valamint

e) az írásban benyújtott önkormányzati képviselői önálló indítványok, interpellációk és kérdések.

(2)6 A jegyzőkönyvet naptári évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámozással kell ellátni és mellékleteivel együtt lapozhatóan össze kell fűzni.

(3) Ha valamely melléklet nem alkalmas a lefűzésre, akkor a jegyzőkönyv számával ellátva a jegyzőkönyvhöz csatolva kell őrizni.

(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát a hivatal őrzi. A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv a hivatalban, valamint az önkormányzat honlapján megtekinthető.

47. § (1) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv készítésére, tartalmára, mellékleteire, lefűzésére és őrzésére a nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(2) A zárt ülés jegyzőkönyvének elkészítésével egyidejűleg, a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének biztosítása érdekében, a zárt ülésen hozott döntésekről összefoglalót kell készíteni.

(3) A zárt ülésen hozott döntésekről készült összefoglalót a hivatalban és az önkormányzat honlapján lehet megtekinteni.

48. § A közmeghallgatás jegyzőkönyvére a nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

14. Az önkormányzati képviselő

49. § Az önkormányzati képviselőt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül megillető jogosítványok:

a) napirend előtt felszólalási lehetőséget kérhet fontos, a napirenden nem szereplő önkormányzati ügyben,

b) a napirend tárgyalása után, az ülés részeként önkormányzati ügyben felszólalhat, továbbá

c) tiszteletdíjra jogosult a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendelet szabályai szerint.

50. § Az önkormányzati képviselő kötelezettségei a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül:

a) a képviselő-testületi ülésről való távolmaradásának bejelentése az ülés előtt a polgármesternél vagy a jegyzőnél,

b) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint

c) a tudomására jutott minősített adat, üzleti és magántitok megőrzése.

50/A. §7 (1) A tiszteletdíjat egy hónapra meg kell vonni a képviselőtől, ha két egymást követő testületi vagy bizottsági ülésen előzetes bejelentés nélkül, igazolatlanul nem vesz részt.

(2) A képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről való távolmaradás akkor tekinthető igazoltnak, ha azt a képviselő az ülést megelőzően alapos indokkal a polgármesternek vagy bizottsági elnöknek bejelenti. Alapos indoknak kell tekinteni, ha a hiányzásra

a) méltányolható magánérdek (betegség, hozzátartozói haláleset, stb.) vagy

b) képviselői tisztségből eredő elfoglaltság (kiküldetés, rendezvény, stb.) vagy

c) állampolgári kötelezettség teljesítése vagy

d) objektív körülmény akadályozása (baleset, stb.)

miatt kerül sor.

(3) A tiszteletdíj megvonására vonatkozó előterjesztést a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

51. § Amennyiben az önkormányzati képviselő a képviselő-testület döntéshozatalakor a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület a polgármester javaslatára az önkormányzati képviselő egy havi tiszteletdíját megvonhatja.

15. A képviselő-testület bizottságai

52. §8 (1) A képviselő-testület feladatai ellátásának biztosítása érdekében állandó vagy ideiglenesen működő eseti bizottságot hoz létre.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Pénzügyi Bizottság (rövid megjelölése: PB) és,

b) Nemesvámosi Települési Értéktár Bizottság (rövid megjelölése: NTÉB).

(3) A Pénzügyi Bizottság tagjainak száma 5 fő, ebből 2 fő nem önkormányzati képviselő. A Nemesvámosi Települési Értéktár Bizottság tagjainak száma 5 fő, valamennyien önkormányzati képviselők.

(4) Az állandó bizottságok tagjainak névjegyzékét a 3. melléklet tartalmazza.

53. § (1) A bizottság szükség szerint tart ülést. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az elnök feladatait a bizottság legidősebb önkormányzati képviselő tagja látja el.

(2) Az elnök köteles a bizottságot összehívni:

a) a képviselő-testület határozatára,

b) legalább két fő bizottsági tag javaslatára.

(3)9 A bizottsági ülésre szóló nyomtatott meghívót legalább öt nappal az ülés előtt ki kell küldeni. Sürgős döntést igénylő esetben a bizottsági ülés írásos meghívó nélkül is összehívható, legalább kettő nappal az ülés időpontja előtt.

(4)10 Az írásos előterjesztések kézbesítésére elektronikus úton, igény esetén számítástechnikai adathordozón kerül sor, a meghívó kézbesítésének napján.

(5) A polgármester tanácskozási joggal részt vehet a bizottság ülésén.

54. § A bizottság ülésére szóló meghívón szereplő napirendi javaslaton túl a bizottság tagjai más napirend tárgyalását is kezdeményezhetik. A napirend elfogadásáról a bizottság vita és számozott határozat nélkül dönt.

55. § A bizottság minősített többséggel hoz döntést:

a) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,

b) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása

során.

56. § A bizottság határozatának megjelölése naptári évenként 1-től kezdődően folyamatos arab számmal történik. A határozatszám után „/” jellel elválasztva arab számmal kell megjelölni az évszámot. Az évszám után zárójelben az ülés hónapját római számmal, napját arab számmal, majd a zárójel után a bizottság rövid megjelölését és a „határozat” kifejezést kell feltüntetni.

57. § (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott, valamint a 2. mellékletben felsorolt átruházott hatáskörébe tartozó feladatokon kívül a Pénzügyi Bizottság végzi:

a)11

b) az önkormányzati képviselők és a polgármester méltatlansági és összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos bizottsági feladatokat, továbbá

c)12 elvégzi a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati képviselők, és a nem önkormányzati képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával, kezelésével és ellenőrzésével, továbbá a vagyonnyilatkozat-tételi eljárással kapcsolatos feladatokat. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárási szabályokat jelen rendelet 5. melléklete, az adatvédelmi szabályokat jelen rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(2) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó megbízatások felsorolását a 4. melléklet tartalmazza. A bizottság a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával járó adminisztrációs feladatokat a hivatal közreműködésével látja el.

58. §13

59. § A Nemesvámosi Települési Értéktár Bizottság feladata:

a) szakterületenként rendszerezi és azonosítja a települési értékek adatait,

b) munkájába bevonja a helyi, illetve a megyei közművelődési feladatellátás országos módszertani intézményét és az értékek gyűjtésével, megőrzésével, hasznosításával foglalkozó területi illetékességű szakmai és civil szervezeteket.

60. § A bizottság üléséről készült jegyzőkönyv lefűzésére, őrzésére a 46. § (2)-(4) bekezdésében foglaltakat kell megfelelően alkalmazni

61. § (1) A bizottságok a tevékenységükről a képviselő-testület munkaterve szerint beszámolnak a képviselő-testületnek.

(2) Az eseti bizottság a feladata végrehajtásával megszűnik.

16. A polgármester, az alpolgármester

62. § (1) A polgármesteri tisztség betöltése főállásban történik.

(2) A polgármester általában szerdai napokon 9 és 12 óra között, illetve előzetesen egyeztetett időpontban tart ügyfélfogadást.

(3) A polgármester feladata különösen:

a) a település fejlődésének elősegítése,

b) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,

c) a települési képviselők és a bizottságok munkájának segítése,

d) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése és

e) a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása.

(4) A polgármester tisztségének megszűnése esetén a munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, az alpolgármester tisztség betöltetlensége esetén a korelnöknek adja át a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény rendelkezései szerint.

63. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ az önkormányzati képviselők közül. A képviselő-testület nem választ olyan alpolgármestert, aki nem tagja a képviselő-testületnek.

(2) Az alpolgármester előzetesen egyeztetett időpontban fogadóórát tart a hivatalban.

(3) A képviselő-testület az alpolgármester számára heti 2 napon 4 órában állapítja meg a munkarendet.

17. A jegyző, a hivatal

64. § A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Veszprémfajsz Község Önkormányzatának Képviselő-testületével közösen, Nemesvámos székhellyel közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melyet a jegyző vezet.

65. § (1) A jegyző általános feladata a törvényesség, jogszerűség biztosítása.

(2) A jegyzőnek a képviselő-testületi és a bizottsági üléseken való részvételi jogosultságára, a képviselő-testület, a bizottság, a polgármester jogszabálysértő döntésének, működésének észlelése esetén jelzési kötelezettségére, a Magyarország helyi önkormányzatairól szólótörvény rendelkezései az irányadóak. Jogszabálysértés észlelése esetén a jegyző köteles az érintetteket tájékoztatni arról, hogy a tevékenységük, döntésük miért jogszabálysértő. Lehetőség szerint javaslatot tesz arra, hogy milyen módon lehet a jogszabálysértést megszűntetni.

(3)14 A jegyző hétfőn 13:00 órától 15:00 óráig, szerdán 8:00 órától 12:00 óráig tart ügyfélfogadást, előzetes bejelentkezés alapján.

(4)15 A jegyzői munkakör betöltetlensége, vagy a jegyző tartós – legalább 3 heti – akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a jegyző által megbízott, megfelelő végzettséggel rendelkező ügyintéző látja el.

66. § (1) A hivatal hivatali struktúráját és működését a képviselő-testületek által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(2) A hivatal fenntartásának költségeit az önkormányzatok a hivatal létrehozására megkötött megállapodásukban foglaltak szerint viselik.

18. Közmeghallgatás, lakossági fórumok, testvér települési kapcsolatok

67. § (1) A képviselő-testület a munkaterv szerint évente egy közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson résztvevők jelentkezésük sorrendjében szólalhatnak fel.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott közérdekű bejelentéseket, véleményeket, javaslatokat, kérdéseket a polgármester vagy az általa felkért személy a közmeghallgatáson megválaszolja. A közmeghallgatáson rögtön meg nem válaszolható ügyek esetén az érintett írásban kap tájékoztatást. Az egész települést érintő ügyekben a képviselő-testület hirdetmény útján tájékoztatja a lakosságot.

68. § (1) A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek tartja – döntéshozatala előtt, a lakosság tájékoztatása, véleményének megismerése érdekében lakossági fórumot hív össze.

(2) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról, tárgyáról a polgármester az önkormányzat hirdetőtábláin, honlapján elhelyezett hirdetmény útján tájékoztatja a lakosságot. A hirdetményt legalább hét nappal a lakossági fórum időpontja előtt kell közzétenni.

69. § Az önkormányzat a romániai Tusnád településsel testvértelepülési kapcsolatot tart fenn a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint.

19. Záró rendelkezések

70. § Ez a rendelet 2015. szeptember 23-án lép hatályba.

71. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2014. (XI. 5.) önkormányzati rendelet.

1. függelék20

1

A bevezető a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (IX. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 5. § a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 7. § a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 14. § (8) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 15. § (2) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

A 46. § (2) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

7

Az 50/A. §-t a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

8

Az 52. § a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 53. § (3) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

10

Az 53. § (4) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

11

Az 57. § (1) bekezdés a) pontját a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 8. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

12

Az 57. § (1) bekezdés c) pontja a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

13

Az 58. §-t a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

14

A 65. § (3) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

15

A 65. § (4) bekezdése a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

16

Az 1. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 2. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 3. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 4. melléklet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 4. melléklet 1. függeléket a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.

21

Az 5. mellékletet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 7. § (1) bekezdés - 1. melléklete iktatta be.

22

A 6. mellékletet a Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdés - 2. melléklete iktatta be.