Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014. (XI.5.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 05- 2015. 01. 31Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014. (XI.5.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
2014-11-05-tól 2015-01-31-ig
Nemesvámos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. Az önkormányzat és jelképe
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nemesvámos Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.
(3) Az önkormányzat jogi személy.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) A jelképekről és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
3. § (1) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata, alatta a bélyegző száma látható, a címer körül kör alakban a következő felirat olvasható: Nemesvámos Község Önkormányzata 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.
(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata látható, körülötte kör alakban a következő felirat olvasható: Nemesvámos Község Polgármestere.
2. Az önkormányzat szervei
4. § (1) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei látják el.
(2) A képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottságai,
c) a jegyző, valamint
d) a közös önkormányzati hivatal.
(3) A képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt tart fenn Veszprémfajsz Község Önkormányzatával Nemesvámosi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) elnevezéssel.
3. Az önkormányzat feladat - és hatásköre
5. § (1) A képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
Az önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységét az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a polgármesterre:
- a közterület használatával kapcsolatos ügyek,
- az újszülöttek támogatásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott döntéshozatal,
- az önkormányzati címer használatára vonatkozó döntéshozatal, valamint
- a nem 100 %-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság esetében a társaság legfőbb szervének törvényben vagy alapító okiratban, alapszabályban meghatározott kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek.
(3) A képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a Szociális Bizottságra:
- önkormányzati segély megállapítása,
- méltányossági ápolási díj megállapítása, valamint
- méltányossági közgyógyellátási ügyek.
(4) A képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságra ruházza át az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott versenyeztetés során a pályázatok kezelésével kapcsolatos hatáskörök gyakorlását.
(5) A képviselő-testület további hatáskörök átruházásáról is dönthet.
4. A települési képviselő
6. § A települési képviselő Nemesvámos Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.
7.§ (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.
5. Munkaterv
8. § A képviselő - testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart. A testületi ülések ütemezését a munkaterv tartalmazza.
9. § (1) Az éves munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő - testület elé.
(2) A munkatervet a képviselő – testület az év első ülésén egyszerű szótöbbséggel fogadja el.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések tervezett időpontját, napirendjét,
- a napirendek előterjesztőinek megnevezését és
- a bizottsági kijelölést, ha az előterjesztést a bizottságnak kell tárgyalnia.
6. Az ülés összehívása
10. § (1) A képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést, rendkívüli ülést és ünnepi ülést tart.
(2) A képviselő-testület az üléseit általában szerdai napokon 15 órai kezdettel a Közös Önkormányzati Hivatal Tanácskozótermében tartja.
(3) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(4) Ha a körülmények indokolják a képviselő-testület rendkívüli ülést tart.
(5) A polgármester köteles 10 napon belül a rendkívüli ülést összehívni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) vonatkozó rendelkezései szerint.
(6) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk, kizártságuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.
7. Meghívó
11.§ (1) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal kell a képviselők és meghívottak részére eljuttatni.
(2) A képviselő – testület sürgős döntést igénylő esetben írásos meghívó nélkül – telefonon, üzenet útján - is összehívható. Az érdekelteket az ülés időpontjáról és indokáról legalább 1 nappal az ülés napját megelőzően értesíteni kell.
(3) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal tájékoztatja lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján.
(4) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) időpontját,
c) a javasolt napirendi pontokat és
d) az előterjesztők nevét.
(5) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(6) A meghívót a polgármester írja alá.
(7) A határozatképtelen területi ülést a polgármester 10 napon belül köteles összehívni, ugyanazon napirend tárgyalására.
8. Meghívottak
12.§ A képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként - tanácskozási joggal – a képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a napirendi pontok előterjesztőit,
b) a jegyzőt,
c) az aljegyzőt,
d) a képviselő-testület által megbízott könyvvizsgálót a véleményezési körébe tartozó napirendekhez,
e) akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
9. A képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
13. § (1) A képviselő-testület elé terjeszthető:
a) előterjesztés,
b) képviselői indítvány, valamint
c) kérdés.
(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
(3) A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:
- a tárgy pontos meghatározás, annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
- a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
- a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
- elemezni kell azokat az új követelményeket, összefüggéseket, a lakossági véleményeket, amelyek új intézkedéseket, testületi döntést igényelnek,
- mindazon körülmények, összefüggések, tények és adatok bemutatása, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
- konkrétan jelölje meg az előterjesztés a feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket és a végrehajtás során elérhető eredményeket,
- legyen a javaslat egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését, valamint
- a javaslatban utalni kell a korábban hozott határozatok további sorsára.
(4) Minden, a költségvetési rendelet végrehajtását érintő előterjesztést és az ahhoz kapcsolódó módosító javaslatot csak a Pénzügyi Bizottság véleményezésével lehet benyújtani.
(5) A könyvvizsgálói véleményezés körébe tartozó előterjesztésekhez mellékelni kell a könyvvizsgáló jelentését. Ennek hiányában a javaslatról érvényes döntés nem hozható.
(6) A képviselői indítvány rendelet alkotására vagy határozat meghozatalára vonatkozó javaslat. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.
(7) Kérdés minden olyan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntés előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a soron napirend témájához.
10. Előterjesztések
14. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a határozati javaslat, a beszámoló, a tájékoztató, a szerződés-tervezet, a megállapodás-tervezet és a szabályzat.
(2) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is.
(3) A rendelet-tervezetet, a szerződés-tervezetet, a megállapodás-tervezetet, a szabályzatot és a beszámolót kizárólag írásban lehet előterjeszteni.
(4) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.
(5) Az ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület tagja,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző,
e) az aljegyző, valamint
f) a képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet képviselője.
(6) Az írásbeli előterjesztéseket a jegyző részére legkésőbb a tervezett ülést megelőző 5. napon át kell adni.
(7) Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi.
(8) A bizottságok feladatkörét érintő előterjesztések tárgyalásakor az illetékes bizottság az előzetes véleményét ismertetni a képviselő-testület előtt.
(9) A nyilvános ülésre benyújtott előterjesztések az önkormányzat honlapján történő közzétételéről a jegyző gondoskodik az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően.
11. Az ülésvezetés szabályai
15. § (1) A polgármester az ülés megnyitásakor megállapítja a képviselő- testület határozatképességét vagy annak hiányát.
(2) A polgármester a napirendi javaslatot a képviselő-testület elé terjeszti. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(3) Nem kerülhet a képviselő-testületi ülésen kiosztásra:
- 10 millió forintot meghaladó mértékű költségvetés-átcsoportosítás,
- intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése, alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása,
- önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés,
- önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, illetve vagyon elidegenítéséről szóló javaslat.
12. A tanácskozás rendje
16.§ (1) Az ülés megnyitása és a határozatképesség megállapítása után a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról.
(2) Ezt követően a polgármester:
- javaslatot tesz a napirendre,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja, összefoglalja a vitát, valamint
- napirendi pontonként szavazásra bocsátja a javaslatokat és megállapítja a szavazás eredményét.
17. § (1) Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) Az ülés rendjének fenntartása során a polgármester:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik,
b) ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,
c) rendre utasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
d) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót,
e) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veheti igénybe.
(3) A d) és e) pontban felsorolt intézkedések a képviselő-testület tagjaival szemben nem alkalmazhatók.
(4) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester javaslatára a képviselő-testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
13. A napirend tárgyalása
18.§ (1) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként mindenkor annak előterjesztőjét illeti a szó. Legfeljebb 5 perc időtartamban szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
(3) Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, amelyekre válaszolnia kell.
(4) A kérdésekre adott válaszok követően a polgármester a döntést igénylő napirendi pont felett a tájékoztatók és a kérdésekre adott válaszok kivételével vitát nyit.
(5) A képviselői felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá alkalmanként legfeljebb 5 perc időtartamban.
(6) A jelenlévő hallgatóságnak a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget biztosít, amennyiben a hallgatóság tagja azt szóban vagy írásban kezdeményezte, felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte. A felszólalás időtartama maximum 2 perc.
(7) Az időkorlátok alól a polgármester - a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel - felmentést adhat.
(8) Bármikor szót kérhet:
a) az előterjesztés készítője,
b) bármely képviselő ügyrendi kérdésben és
c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
(9) A vita során a képviselők a hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.
(10) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak, a tevékenységi körüket érintő előterjesztések vonatkozásában legfeljebb 5 perc időtartamban felszólalhatnak.
(11) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja.
(12) Az előterjesztést a napirend előterjesztője a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(13) Szavazás előtt a polgármester, vagy bármelyik képviselő tárgyalási szünetet (maximum 30 perc) javasolhat, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(14) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése céljából a polgármester a napirend tárgyalását felfüggeszti, szünetet rendel el. Az ülés folytatására az indítvány írásbeli elkészítését követően kerül sor.
14. A képviselő – testület döntései
19.§ (1) A képviselő- testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:
a) napirendek elfogadásakor,
b) név szerinti szavazás elrendelésében,
c) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor,
d) módosító indítvány elfogadása kérdésében,
e) kiegészítő indítvány elfogadása kérdésében, valamint
f) képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor.
(3) A rendelet kihirdetése időpontjának a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés napját kell tekinteni.
(4) A döntéseket meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.
15. A döntéshozatal
20. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a tagjainak több, mint fele jelen van.
(2) A képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített többséggel hozza.
(3) Minősített többség kell az Mötv. vonatkozó rendelkezésein túl a következő esetekben:
a) gazdasági program elfogadása,
b) hitelfelvétel,
c) önkormányzati vagyon elidegenítése, vállalkozásba történő bevitele,
d) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
e) díszpolgári cím, elismerő díj adományozása, valamint
f) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása.
(4) A képviselő-testület tagjai „igen” , „nem” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás során tartózkodni nem lehet. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
21. § Amennyiben a képviselő-testület tagja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, akkor a képviselő-testület az érintett képviselő tiszteletdíját egy havi időtartamra megvonhatja.
22. § (1) Név szerinti szavazást rendelhet el a polgármester a 20. § (3) bekezdés b), c), f) pontja szerinti esetekben, amennyiben a döntéshozatalra nem titkos szavazással kerül sor.
(2) Név szerinti szavazáskor a polgármester sorolja a jelenlévő képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzásakor „igen” vagy „nem” kijelentéssel szavaznak.
23. § (1) Zárt ülésen történő döntéshozatal esetén bármely képviselő indítványozhatja a titkos szavazást, amelyről a képviselő-testület dönt.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazó helyiség és urna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazásnál a képviselő-testület által választott 3 tagú szavazatszámláló bizottság jár el.
(4) A titkos szavazásról a szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvet készít, melyet a bizottság tagjai írnak alá.
(5) A titkos szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a képviselő-testületnek. A titkos szavazással hozott határozatot már a nyílt ülésen kell ismertetni.
16. Rendeletalkotás és határozathozatal
24. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) az aljegyző,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a képviselő,
e) a helyi székhelyű, bírósági nyilvántartásba vett alapítvány és
f) a helyi székhelyű egyesület.
(2) A rendelet-tervezet megszövegezéséről, majd a rendelet szövegének megszerkesztéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időtartama 10 nap.
(4) A rendeletet az önkormányzat honlapján a kihirdetéssel egyidőben közzé kell tenni.
(5) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak a normatív határozat közzétételére is irányadóak.
25. § A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakészen vezetni és a rendeleteknek az önkormányzat honlapján való folyamatos közzétételéről gondoskodni.
17. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
26.§ (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
- az ülésről távolmaradt képviselők nevét, annak megjelölésével, hogy a távolmaradást bejelentették-e,
- a napirend utáni felszólalások lényegét,
- a polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseit és
- az ülés bezárásának idejét.
(2) A testületi ülés jegyzőkönyvét 2 példányban kell elkészíteni. Az első példányt a jegyző kezeli, a második példány az irattárban kerül elhelyezésre.
(3) A meghívó és a jelenléti ív a jegyzőkönyv jegyző által kezelt példányának mellékletét képezi.
27.§ (1) A zárt ülés jegyzőkönyvének elkészítésével egyidejűleg a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének biztosítása érdekében összefoglalót kell készíteni.
(2) A nyilvános ülések jegyzőkönyvét, valamint a zárt ülésen hozott döntésekről készült összefoglalót a Közös Önkormányzati Hivatalban és az önkormányzat honlapján lehet megtekinteni.
18. Közmeghallgatás
28. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek, maximum 5 percben.
(2) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha erre nincs lehetőség írásban adja meg az Mötv. vonatkozó rendelkezései szerint.
(3) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről - legalább 10 nappal a közmeghallgatás előtt - a lakosságot tájékoztatni kell.
19. A képviselő-testületi bizottságai
29. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, szervező és ellenőrző feladatokat látnak el.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
1. Pénzügyi Bizottság 5 fő
2. Szociális Bizottság 5 fő
3. Nemesvámosi Települési Értéktár Bizottság 3 fő
30. § (1) A bizottságok szükség szerint tartanak ülést. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülését a bizottság megbízott tagja vezeti.
(2) Az ülésre szóló meghívó kiküldéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó tartalmazza a bizottsági ülés helyét, időpontját, tervezett napirendjét.
(3)A meghívót legalább 5 nappal az ülés előtt ki kell küldeni. Sürgős döntést igénylő esetben a bizottsági ülés írásos meghívó nélkül is összehívható, legalább 2 nappal az ülés időpontja előtt.
(4) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek meghívását a napirend tárgyalásához a bizottság elnöke szükségesnek tartja.
31. § (1) A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
(2) Minősített többség szükséges:
a) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása során hozott döntéshez, valamint
b) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos ellenőrzési eljárás során hozott döntéshez.
32. § (1) A bizottságok üléséről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Az első példányt a jegyző kezeli, a második példány az irattárban kerül elhelyezésre.
(2) A meghívó és a jelenléti ív a jegyzőkönyv jegyző által kezelt példányának mellékletét képezi.
33. § A bizottságok a tevékenységükről a képviselő-testület munkaterve szerint beszámolnak a képviselő-testületnek.
34. § Az Mötv.-ben meghatározottakon, valamint a 5. § (4) bekezdésben foglalt átruházott hatáskörökön túl a Pénzügyi Bizottság feladata:
a) az önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,
b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok ellátása (vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, vizsgálata, képviselő-testület tájékoztatása),
c) az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott versenyeztetési eljárás során a pályázatok kezelésével kapcsolatos feladatok ellátása.
35. § A Szociális Bizottság feladata a 5. § (3) bekezdésben foglalt átruházott hatáskörökön túl:
az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetének megtárgyalása.
36. § A Települési Értéktár Bizottság feladata:
a) szakterületenként rendszerezi és azonosítja a települési értékek adatait, továbbá
b) munkájába bevonja a helyi, illetve a megyei közművelődési feladatellátás országos módszertani intézményét, továbbá értékek gyűjtésével, megőrzésével, hasznosításával foglalkozó területi illetékességű szakmai és civil szervezeteket.
20. Polgármester
37. § (1) A polgármester Nemesvámos Község Önkormányzatának képviselője. Megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester előzetesen egyeztetett időpontban tart ügyfélfogadást.
(3) A polgármester feladata különösen:
a) a település fejlődésének elősegítése,
b) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,
c) a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,
d) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,
e) a települési képviselők és a bizottságok munkájának segítése, és
f) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése.
21. Alpolgármester
38. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a képviselők közül. A képviselő-testület nem képviselő alpolgármestert nem választ.
(2) Az alpolgármester előzetesen egyeztetett időpontban fogadóórát tart a Közös Önkormányzati Hivatalban.
(3) A képviselő-testület az alpolgármester számára heti 2 napon 4 órában állapítja meg a munkarendet.
22. Jegyző
39.§ (1) A jegyző a feladatát az Mötv. vonatkozó rendelkezései alapján látja el.
(2) A jegyző vagy az aljegyző hétfőn és szerdán teljes munkaidőben ügyfélfogadást tart.
(3) A jegyzői, illetve az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós – legalább 3 heti – akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a szervezési és igazgatási ügyintéző látja el.
23. Közös Önkormányzati Hivatal
40. § A képviselő-testület Veszprémfajsz Község Önkormányzatának Képviselő-testületével közösen fenntartott Közös Önkormányzati Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét a szervezeti és működési szabályzat tartalmazza, melyet a fenntartó képviselő-testületek hagynak jóvá.
24. Társulások, együttműködések, lakossági kapcsolatok
41. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.
42. § Az önkormányzat a romániai Tusnád településsel testvér települési kapcsolatot tart fenn, a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint.
43. § (1) A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek tartja – döntéshozatala előtt, a lakosság véleményének megismerése érdekében lakossági fórumot hív össze.
(2) A lakossági fórumra (a továbbiakban: fórum) a meghívót a fórum tervezett időpontja előtt 7 nappal kell az érintett lakosok vagy a lakosság részére eljuttatni.
(3) A meghívó tartalmazza:
a) a fórum helyét,
b) a fórum időpontját, valamint
c) a fórum tárgyát.
(4) A meghívót a polgármester írja alá.
(5) A jegyző a fórum helyéről, időpontjáról és tárgyáról a fórum tervezett időpontja előtt 7 nappal tájékoztatja a lakosságot az önkormányzati hirdetőtáblán és az önkormányzat honlapján.
(6) A fórumon a felszólalásra a jelenlévők jelentkezése sorrendjében kerülhet sor, miután a polgármester ismerteti a fórum tárgyát.
(7) A fórumon elhangzott véleményekről, álláspontokról írásbeli feljegyzés készül, melyről a polgármester gondoskodik, valamint a döntéshozatalt megelőzően az abban foglaltakat ismerteti a képviselő-testülettel.
44. § A lakosság tájékoztatását szolgálják az önkormányzat honlapján, hirdetőtábláin megjelenő információk, valamint az önkormányzat időszakos kiadványa, a Községi Híradó.
45. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
46. § Ezen rendelet 2014. november 5-én 16.00 órakor lép hatályba.
47. § Hatályát veszti Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2014. (I.28.) önkormányzati rendelete.
Sövényházi Balázs s.k. Tárnoki Renáta Sára s.k.
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2014. november 5. 15.50 órakor
Tárnoki Renáta Sára s.k.
jegyző