Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014. (XI.5.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 11. 05- 2015. 01. 31

Nemesvámos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

                                                                        

1. Az önkormányzat és jelképe


1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nemesvámos Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)


(2) Az önkormányzat székhelye: 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.


(3) Az önkormányzat jogi személy.


2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.


(2) A jelképekről és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.


3. § (1) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata, alatta a bélyegző száma látható, a címer körül kör alakban a következő felirat olvasható: Nemesvámos Község Önkormányzata 8248 Nemesvámos, Fészek u. 7.


(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata látható, körülötte kör alakban a következő felirat olvasható: Nemesvámos Község Polgármestere.


                                                       2. Az önkormányzat szervei


4. § (1) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei látják el. 


(2) A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) a jegyző, valamint

d) a közös önkormányzati hivatal.


(3) A képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt tart fenn Veszprémfajsz Község Önkormányzatával Nemesvámosi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) elnevezéssel.


3. Az önkormányzat feladat - és hatásköre


5. § (1) A képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.

Az önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységét az 1. melléklet tartalmazza.


(2) A képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a polgármesterre:

  1. a közterület használatával kapcsolatos ügyek,
  2. az újszülöttek támogatásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott döntéshozatal,
  3. az önkormányzati címer használatára vonatkozó döntéshozatal, valamint
  4. a nem 100 %-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság esetében a társaság legfőbb szervének törvényben vagy alapító okiratban, alapszabályban meghatározott kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek.


(3) A képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a Szociális Bizottságra:

  1. önkormányzati segély megállapítása,
  2. méltányossági ápolási díj megállapítása, valamint
  3. méltányossági közgyógyellátási ügyek.


(4) A képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságra ruházza át az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott versenyeztetés során a pályázatok kezelésével kapcsolatos hatáskörök gyakorlását.


(5) A képviselő-testület további hatáskörök átruházásáról is dönthet.


4. A települési képviselő


6. § A települési képviselő Nemesvámos Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.


7.§ (1)             A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.


(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.



5. Munkaterv


8. § A képviselő - testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart. A testületi ülések ütemezését a munkaterv tartalmazza.


9. § (1) Az éves munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő - testület elé.


(2) A munkatervet a képviselő – testület az év első ülésén egyszerű szótöbbséggel fogadja el.


(3) A munkaterv tartalmazza:

  1. az ülések tervezett időpontját, napirendjét,
  2. a napirendek előterjesztőinek megnevezését és
  3. a bizottsági kijelölést, ha az előterjesztést a bizottságnak kell tárgyalnia.


6. Az ülés összehívása


10. § (1) A képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést, rendkívüli ülést és ünnepi ülést tart.


(2) A képviselő-testület az üléseit általában szerdai napokon 15 órai kezdettel a Közös Önkormányzati Hivatal Tanácskozótermében tartja.


(3) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.


(4) Ha a körülmények indokolják a képviselő-testület rendkívüli ülést tart.


(5) A polgármester köteles 10 napon belül a rendkívüli ülést összehívni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) vonatkozó rendelkezései szerint.


(6) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk, kizártságuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.



7. Meghívó


11.§ (1) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal kell a képviselők és meghívottak részére eljuttatni.


(2) A képviselő – testület sürgős döntést igénylő esetben írásos meghívó nélkül – telefonon, üzenet útján - is összehívható. Az érdekelteket az ülés időpontjáról és indokáról legalább 1 nappal az ülés napját megelőzően értesíteni kell.


(3) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal tájékoztatja lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján.


(4) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) időpontját,

c) a javasolt napirendi pontokat és

d) az előterjesztők nevét.


(5) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.


(6) A meghívót a polgármester írja alá.


(7) A határozatképtelen területi ülést a polgármester 10 napon belül köteles összehívni, ugyanazon napirend tárgyalására.


8. Meghívottak


12.§ A képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként - tanácskozási joggal – a képviselő-testület ülésére meg kell hívni:


a) a napirendi pontok előterjesztőit,

b) a jegyzőt,

c) az aljegyzőt,

d) a képviselő-testület által megbízott könyvvizsgálót a véleményezési körébe tartozó napirendekhez,

e) akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.



9. A képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok


13. § (1) A képviselő-testület elé terjeszthető:

a) előterjesztés,

b) képviselői indítvány, valamint

c) kérdés.


(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.


(3) A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:

  1. a tárgy pontos meghatározás, annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
  2. a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
  3. a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
  4. elemezni kell azokat az új követelményeket, összefüggéseket, a lakossági véleményeket, amelyek új intézkedéseket, testületi döntést igényelnek,
  1. mindazon körülmények, összefüggések, tények és adatok bemutatása, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
  2. konkrétan jelölje meg az előterjesztés a feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket és a végrehajtás során elérhető eredményeket,
  3. legyen a javaslat egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését, valamint
  4. a javaslatban utalni kell a korábban hozott határozatok további sorsára.


(4) Minden, a költségvetési rendelet végrehajtását érintő előterjesztést és az ahhoz kapcsolódó módosító javaslatot csak a Pénzügyi Bizottság véleményezésével lehet benyújtani.


(5) A könyvvizsgálói véleményezés körébe tartozó előterjesztésekhez mellékelni kell a könyvvizsgáló jelentését. Ennek hiányában a javaslatról érvényes döntés nem hozható.


(6) A képviselői indítvány rendelet alkotására vagy határozat meghozatalára vonatkozó javaslat. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.


(7) Kérdés minden olyan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntés előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a soron napirend témájához.



10. Előterjesztések


14. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a határozati javaslat, a beszámoló, a tájékoztató, a szerződés-tervezet, a megállapodás-tervezet és a szabályzat.


(2) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is.


(3) A rendelet-tervezetet, a szerződés-tervezetet, a megállapodás-tervezetet, a szabályzatot és a beszámolót kizárólag írásban lehet előterjeszteni.


(4) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.


(5) Az ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület tagja,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző,

e) az aljegyző, valamint

f) a képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet képviselője.


(6) Az írásbeli előterjesztéseket a jegyző részére legkésőbb a tervezett ülést megelőző 5. napon át kell adni.


(7) Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi.


(8) A bizottságok feladatkörét érintő előterjesztések tárgyalásakor az illetékes bizottság az előzetes véleményét ismertetni a képviselő-testület előtt.


(9) A nyilvános ülésre benyújtott előterjesztések az önkormányzat honlapján történő közzétételéről a jegyző gondoskodik az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően. 


11. Az ülésvezetés szabályai


15. § (1) A polgármester az ülés megnyitásakor megállapítja a képviselő- testület határozatképességét vagy annak hiányát.  


(2) A polgármester a napirendi javaslatot a képviselő-testület elé terjeszti. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.


(3) Nem kerülhet a képviselő-testületi ülésen kiosztásra:


  1. 10 millió forintot meghaladó mértékű költségvetés-átcsoportosítás,
  2. intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése, alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása,
  3. önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés,
  4. önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, illetve vagyon elidegenítéséről szóló javaslat.


12. A tanácskozás rendje


16.§ (1) Az ülés megnyitása és a határozatképesség megállapítása után a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról.


(2) Ezt követően a polgármester:

  1. javaslatot tesz a napirendre,
  2. napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja, összefoglalja a vitát, valamint
  3. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a javaslatokat és megállapítja a szavazás eredményét.


17. § (1) Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.


(2) Az ülés rendjének fenntartása során a polgármester:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik,

b) ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

c) rendre utasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,

d) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót,

e) ismételt és  súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veheti igénybe.


(3) A d) és e) pontban felsorolt intézkedések a képviselő-testület tagjaival szemben nem alkalmazhatók.


(4) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester javaslatára a képviselő-testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja.


13. A napirend tárgyalása


18.§ (1) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.


(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként mindenkor annak előterjesztőjét illeti a szó. Legfeljebb 5 perc időtartamban szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.


(3) Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, amelyekre válaszolnia kell.


(4) A kérdésekre adott válaszok követően a polgármester a döntést igénylő napirendi pont felett a tájékoztatók és a kérdésekre adott válaszok kivételével vitát nyit.


(5) A képviselői felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá alkalmanként legfeljebb 5 perc időtartamban.


(6) A jelenlévő hallgatóságnak a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget biztosít, amennyiben a hallgatóság tagja azt szóban vagy írásban kezdeményezte, felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte. A felszólalás időtartama maximum 2 perc.


(7) Az időkorlátok alól a polgármester - a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel - felmentést adhat.


(8) Bármikor szót kérhet:


a) az előterjesztés készítője,

b) bármely képviselő ügyrendi kérdésben és

c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.


(9) A vita során a képviselők a hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.


(10) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak, a tevékenységi körüket érintő előterjesztések vonatkozásában legfeljebb 5 perc időtartamban felszólalhatnak.


(11) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja.


(12) Az előterjesztést a napirend előterjesztője a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.


(13) Szavazás előtt a polgármester, vagy bármelyik képviselő tárgyalási szünetet (maximum 30 perc) javasolhat, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.


(14) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése céljából a polgármester a napirend tárgyalását felfüggeszti, szünetet rendel el. Az ülés folytatására az indítvány írásbeli elkészítését követően kerül sor.


14. A képviselő – testület döntései


19.§ (1) A képviselő- testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.


(2) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:


a) napirendek elfogadásakor,

b) név szerinti szavazás elrendelésében,

c) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor,

d) módosító indítvány elfogadása kérdésében,

e) kiegészítő indítvány elfogadása kérdésében, valamint


f) képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor.


(3) A rendelet kihirdetése időpontjának a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés napját kell tekinteni.


(4) A döntéseket meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.


15. A döntéshozatal


20. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a tagjainak több, mint fele jelen van.  


(2) A képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített többséggel hozza.


(3) Minősített többség kell az Mötv. vonatkozó rendelkezésein túl a következő esetekben:


a) gazdasági program elfogadása,

b) hitelfelvétel,

c) önkormányzati vagyon elidegenítése, vállalkozásba történő bevitele,

d) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,

e) díszpolgári cím, elismerő díj adományozása, valamint

f) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása.


(4) A képviselő-testület tagjai „igen” , „nem” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás során tartózkodni nem lehet. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


21. § Amennyiben a képviselő-testület tagja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, akkor a képviselő-testület az érintett képviselő tiszteletdíját egy havi időtartamra megvonhatja.


22. § (1) Név szerinti szavazást rendelhet el a polgármester a 20. § (3) bekezdés b), c), f) pontja szerinti esetekben, amennyiben a döntéshozatalra nem titkos szavazással kerül sor.


(2) Név szerinti szavazáskor a polgármester sorolja a jelenlévő képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzásakor „igen” vagy „nem” kijelentéssel szavaznak.


23. § (1) Zárt ülésen történő döntéshozatal esetén bármely képviselő indítványozhatja a titkos szavazást, amelyről a képviselő-testület dönt.


(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazó helyiség és urna igénybevételével történik.


(3) A titkos szavazásnál a képviselő-testület által választott 3 tagú szavazatszámláló bizottság jár el.


(4) A titkos szavazásról a szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvet készít, melyet a bizottság tagjai írnak alá.


(5) A titkos szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a képviselő-testületnek. A titkos szavazással hozott határozatot már a nyílt ülésen kell ismertetni.

           

16. Rendeletalkotás és határozathozatal


24. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) az aljegyző,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a képviselő,

e) a helyi székhelyű, bírósági nyilvántartásba vett alapítvány és

f) a helyi székhelyű egyesület.


(2) A rendelet-tervezet megszövegezéséről, majd a rendelet szövegének megszerkesztéséről a jegyző gondoskodik. 


(3) Az önkormányzati rendeletet a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időtartama 10 nap.


(4) A rendeletet az önkormányzat honlapján a kihirdetéssel egyidőben közzé kell tenni.


(5) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak a normatív határozat közzétételére is irányadóak.


25. § A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakészen vezetni és a rendeleteknek az önkormányzat honlapján való folyamatos közzétételéről gondoskodni.


17. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve


26.§ (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

  1. az ülésről távolmaradt képviselők nevét, annak megjelölésével, hogy a távolmaradást bejelentették-e,
  2. a napirend utáni felszólalások lényegét,
  3. a polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseit és
  4. az ülés bezárásának idejét.


(2) A testületi ülés jegyzőkönyvét 2 példányban kell elkészíteni. Az első példányt a jegyző kezeli, a második példány az irattárban kerül elhelyezésre.


(3) A meghívó és a jelenléti ív a jegyzőkönyv jegyző által kezelt példányának mellékletét képezi.


27.§ (1) A zárt ülés jegyzőkönyvének elkészítésével egyidejűleg a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének biztosítása érdekében összefoglalót kell készíteni.


(2) A nyilvános ülések jegyzőkönyvét, valamint a zárt ülésen hozott döntésekről készült összefoglalót a Közös Önkormányzati Hivatalban és az önkormányzat honlapján lehet megtekinteni.


18. Közmeghallgatás


28. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek, maximum 5 percben.


(2) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha erre nincs lehetőség írásban adja meg az Mötv. vonatkozó rendelkezései szerint. 


(3) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről - legalább 10 nappal a közmeghallgatás előtt -  a lakosságot tájékoztatni kell.


19. A képviselő-testületi bizottságai


29. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, szervező és ellenőrző feladatokat látnak el.



(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:


1.  Pénzügyi Bizottság                                                                                               5 fő

2. Szociális Bizottság                                                                                                5 fő

3. Nemesvámosi Települési Értéktár Bizottság                                                            3 fő


30. § (1)   A bizottságok szükség szerint tartanak ülést. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülését a bizottság megbízott tagja vezeti.


(2) Az ülésre szóló meghívó kiküldéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó tartalmazza a bizottsági ülés helyét, időpontját, tervezett napirendjét.


(3)A meghívót legalább 5 nappal az ülés előtt ki kell küldeni. Sürgős döntést igénylő esetben a bizottsági ülés írásos meghívó nélkül is összehívható, legalább 2 nappal az ülés időpontja előtt.


(4) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek meghívását a napirend tárgyalásához a bizottság elnöke szükségesnek tartja.


31. § (1) A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.


(2) Minősített többség szükséges:


a) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása során hozott döntéshez, valamint

b) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos ellenőrzési eljárás során hozott döntéshez.


32. § (1) A bizottságok üléséről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Az első példányt a jegyző kezeli, a második példány az irattárban kerül elhelyezésre.


(2) A meghívó és a jelenléti ív a jegyzőkönyv jegyző által kezelt példányának mellékletét képezi.


33. § A bizottságok  a tevékenységükről a képviselő-testület munkaterve szerint beszámolnak a képviselő-testületnek.


34. § Az Mötv.-ben meghatározottakon, valamint a 5. § (4) bekezdésben foglalt átruházott hatáskörökön túl a Pénzügyi Bizottság feladata:


a) az önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,

b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok ellátása (vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, vizsgálata, képviselő-testület tájékoztatása),

c) az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott versenyeztetési eljárás során a pályázatok kezelésével kapcsolatos feladatok ellátása.


35. § A Szociális Bizottság feladata a 5. § (3) bekezdésben foglalt átruházott hatáskörökön túl:

az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetének megtárgyalása.


36. § A Települési Értéktár Bizottság feladata:

a) szakterületenként rendszerezi és azonosítja a települési értékek adatait, továbbá

b) munkájába bevonja a helyi, illetve a megyei közművelődési feladatellátás országos módszertani intézményét, továbbá értékek gyűjtésével, megőrzésével, hasznosításával foglalkozó területi illetékességű szakmai és civil szervezeteket.


20. Polgármester


37. § (1) A polgármester Nemesvámos Község Önkormányzatának képviselője. Megbízatását főállásban látja el.


(2) A polgármester előzetesen egyeztetett időpontban tart ügyfélfogadást.


(3) A polgármester feladata különösen:

       a) a település fejlődésének elősegítése,

       b) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,

       c) a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,

       d) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,

       e) a települési képviselők és a bizottságok munkájának segítése, és

       f) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése.


21. Alpolgármester


38. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a képviselők közül. A képviselő-testület nem képviselő alpolgármestert nem választ.


(2) Az alpolgármester előzetesen egyeztetett időpontban fogadóórát tart a Közös Önkormányzati Hivatalban.


(3) A képviselő-testület az alpolgármester számára heti 2 napon 4 órában állapítja meg a munkarendet.


22. Jegyző


39.§ (1) A jegyző a feladatát az Mötv. vonatkozó rendelkezései alapján látja el.


(2) A jegyző vagy az aljegyző hétfőn és szerdán teljes munkaidőben ügyfélfogadást tart.


(3) A jegyzői, illetve az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós – legalább 3 heti – akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a szervezési és igazgatási ügyintéző látja el.


23. Közös Önkormányzati Hivatal


40. § A képviselő-testület Veszprémfajsz Község Önkormányzatának Képviselő-testületével közösen fenntartott Közös Önkormányzati Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét a szervezeti és működési szabályzat tartalmazza, melyet a fenntartó képviselő-testületek hagynak jóvá.


24. Társulások, együttműködések, lakossági kapcsolatok


41. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.


(2) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.


42. § Az önkormányzat a romániai Tusnád településsel testvér települési kapcsolatot tart fenn, a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint.


43. § (1) A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek tartja – döntéshozatala előtt, a lakosság véleményének megismerése érdekében lakossági fórumot hív össze.


(2) A lakossági fórumra (a továbbiakban: fórum) a meghívót a fórum tervezett időpontja előtt 7 nappal kell az érintett lakosok vagy a lakosság részére eljuttatni.


(3) A meghívó tartalmazza:

a) a fórum helyét,

b) a fórum időpontját, valamint

c) a fórum tárgyát.


(4) A meghívót a polgármester írja alá.


(5) A jegyző a fórum helyéről, időpontjáról és tárgyáról a fórum tervezett időpontja előtt 7 nappal tájékoztatja a lakosságot az önkormányzati hirdetőtáblán és az önkormányzat honlapján.


(6) A fórumon a felszólalásra a jelenlévők jelentkezése sorrendjében kerülhet sor, miután a polgármester ismerteti a fórum tárgyát. 


(7) A fórumon elhangzott véleményekről, álláspontokról írásbeli feljegyzés készül, melyről a polgármester gondoskodik, valamint a döntéshozatalt megelőzően az abban foglaltakat ismerteti a képviselő-testülettel.


44. § A lakosság tájékoztatását szolgálják az önkormányzat honlapján, hirdetőtábláin megjelenő információk, valamint az önkormányzat időszakos kiadványa, a Községi Híradó.


45. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



46. § Ezen rendelet 2014. november 5-én 16.00 órakor lép hatályba.

           

47. § Hatályát veszti Nemesvámos Község Önkormányzata Képviselő-testületének az  önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2014. (I.28.) önkormányzati rendelete.





          Sövényházi Balázs s.k.                                       Tárnoki Renáta Sára s.k.

                  polgármester                                                              jegyző





Kihirdetve: 2014. november 5. 15.50 órakor



                                                                                                 Tárnoki Renáta Sára s.k.

                                                                                                                 jegyző