Tompa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2015(XI.30. ) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 12. 01- 2016. 06. 27Tompa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2015(XI.30. ) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-12-01-tól 2016-06-27-ig
Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Képviselő-testület Ügyrendi Bizottság, Pénzügyi Bizottság, valamint a Szociális Egészségügyi és Vallásügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőt rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
- Az önkormányzat jelképei
1.§
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: TOMPA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
Polgármesteri Hivatal megnevezése: Tompai Polgármesteri Hivatal.
- Székhelye: Tompa, Szabadság tér 3.
- Illetékességi területe: Tompa város közigazgatási területe, beleértve a kül- és belterületeket.
- Az önkormányzat jogi személy
- Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, pecsét
Az önkormányzati jelképek leírását és azok használatának rendjét külön rendelet tartalmazza.
A tanácskozóteremben el kell helyezni a Magyarország és a város címerét.
- A Képviselő-testület által létrehozott alapítvány „ Községünkért Alapítvány „A Képviselő-testület Szociális, Egészségügyi és Vallásügyi Bizottsága által létrehozott „Segítség Alapítvány”.
- Tompa Város Napja: július 1.
- Tompa Város hivatalos honlapja: www.tompa.hu
- Az önkormányzat hivatalos lapja: Tompai Élet.
2.§
- Az önkormányzat tagja:
- Kiskunsági Víziközmű- Szolgáltató Kft-nek,
- Halasi Többcélú Kistérségi Társulásnak,
- Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének,
- Felső Bácskai Vidékfejlesztési Egyesületnek,
- BKM-i Katasztrófavédelmi Társulásnak,
- BKM-i Polgárvédelmi Szövetségnek,
- Banat-Triplex Confinium EGTC-nek,
- Dél-Alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulásnak,
- Csongrád Megyei Településtisztasági Kft-nek
- Dél-Alföldi Ivóvízminőség - javító Konzorciumnak.
- A város nemzetközi kapcsolatai:
Romániában Gyergyóújfalu községgel
Szerbiában Kelebija községgel
- Az önkormányzat intézményei:
Bokréta Önkormányzati Óvoda
Művelődési Ház és Könyvtár
Polgármesteri Hivatal
- Az intézmények tevékenységükről évente beszámolnak a Képviselő-testületnek.
- Az önkormányzat feladat- és hatásköre
3. §
- A képviselő-testület – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX törvény (továbbiakban: Mötv.) keretei között – önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.
- Az önkormányzat –figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
- Az önkormányzat az előírt kötelező feladatain túl önként akkor vállalhat feladatot,
- ha megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat és hatáskörök ellátását,
- ha az nem tartozik más szervek kizárólagos feladat és hatáskörébe,
- ha az ellátásához rendelkezik a szükséges feltételekkel.
- Az önként vállalt feladatok körét és mértékét a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg.
- A Képviselő-testület ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként felvállalható feladatait a szabályzat 5. melléklete tartalmazza.
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
3. A MŰKÖDÉS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
4. §
- Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:
- polgármester,
- a Képviselő-testület bizottságai,
- a Képviselő-testület hivatala,
- jegyző,
- Halasi Többcélú Kistérségi Társulás látja el.
- A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre, törvényben meghatározottak szerint társulására ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
- Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a polgármesternek havonta kell beszámolót adni, a képviselő-testületnek és a jegyzőnek félévente.
- Az átruházott hatásköröket a szabályzat 1. sz. melléklete tartalmazza.
5. §
A Képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át az Mötv. 42.§-ában meghatározott hatáskörök.
4. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE ÉS MŰKÖDÉSE
6.§
- A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő, névsorát a 6. sz. melléklet tartalmazza.
- A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
- A Képviselő-testületi ülések típusai:
- alakuló ülés,
- munkaterv szerinti ülés,
- rendkívüli ülés.
- A Képviselő-testület ülése nyilvános. Az ülés időpontját és a napirendet is tartalmazó meghívónak a www.tompa.hu honlapon, valamint a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő közzétételével kell tájékoztatni a nyilvánosságot.
- Ahol a jogszabály helyben szokásos közzétételt határoz meg, ennek módja alatt a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján és a www.tompa.hu internetes portálon történő közzététel értendő.
- A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
5. A KÉPVISELŐ- TESTÜLET ALAKULÓ ÜLÉSE
7. §
- A Képviselő- testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg.
- Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.
- Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke beszámol a választások eredményéről, a képviselők, és a polgármester az ülésen esküt tesznek. A polgármester ismerteti a programját, előterjesztése alapján megválasztja a bizottságait és bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.
- A polgármester javaslatára titkos szavazással a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére – alpolgármestert választ.
- A titkos szavazás lebonyolítására képviselő-testület a megválasztott képviselőkből szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
- A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotja a szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
6. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MUNKATERV SZERINTI ÜLÉSE
8. §
- A Képviselő-testület munkaterv alapján, de évente legalább 6 ülést, és egy alkalommal közmeghallgatást tart.
- A Képviselő-testület ülései – eltérő jelzés hiányában – a hónap utolsó csütörtök 14.00 órakor kezdődnek.
- Helye: Polgármesteri Hivatal tanácskozóterem, lakosság szélesebb körét érintő témák megtárgyalásánál a Művelődési Ház és Könyvtár.
7.A KÉPVISELŐ-TESTÜLET RENDKÍVÜLI ÜLÉSE
9.§
- A polgármester a - Képviselő-testület munkatervétől eltérően - sürgős, halasztást nem tűrő esetekben rendkívüli testületi ülést hívhat össze.
- Rendkívüli ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket sürgős esetekben legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni.
- Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület telefonon keresztül is összehívható.
- A Képviselő-testület rendkívüli ülését 15 napon belül össze kell hívni:
- a polgármester
- a települési képviselők ¼- ének
- a Képviselő-testület állandó bizottsága
- a Kormányhivatal vezetőjének
- a jegyző indítványára.
8. ZÁRT ÜLÉS
10. §
- A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46.§ (2) a) pontjában meghatározott esetekben.
- A képviselő-testület zárt ülés tart, az Mötv. 46.§ (2) b) pontjában meghatározott esetekben az érintett kérelmére.
- A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el az Mötv.46.§ (2) c) pontjában meghatározott esetekben, minősített többséggel.
- A zárt ülésen az Mötv. 46.§(3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek részt.
- A közérdekű és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét nem lehet megtagadni zárt ülés tartása esetén sem.
- A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást /pl. sajtó részére / - az annak alapjául szolgáló érdekek és jogszabályi rendelkezések figyelembe vételével - csak a polgármester és a jegyző adhat.
- Zárt ülésen elhangzottak közül csak az hozható nyilvánosságra, amit a polgármester, és a bizottsági elnök a nyílt ülésen bejelent.
- Zárt ülés elrendelésekor az ülésen részt vevők – a polgármesteri hivatal által kifejezetten a képviselő-testületi ülésen elhangzottak jegyzőkönyvvezése céljából működtetett rendszer kivételével – köteles a hang- és képfelvétel rögzítésére alkalmas eszközöket az ülésteremből eltávolítani vagy azokat kikapcsolni.
- A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
- A zárt ülés dokumentumainak elektronikus úton és papíralapon történő megküldésekor is az érintettnek a zárt ülést követő 24 órán belül törölnie kell, illetve meg kell semmisítenie a zárt minősítésű dokumentumokat.
9. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MUNKATERVE
11.§
- A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése az Ügyrendi Bizottság és a jegyző feladata, előterjesztése a polgármester feladata. A munkatervet legkésőbb a decemberi testületi ülésre kell előterjeszteni.
- A munkaterv készítéséhez javaslatot tehet:
- képviselők,
- bizottságok tagjai,
- önkormányzati fenntartású intézmények vezetői,
- egyesületek, társadalmi szervek.
- A munkaterv tartalmazza:
- ülések tervezett időpontját,
- a napirendek címét,
- előadók nevét és beosztását,
- A munkaterv tervezetét valamennyi bizottság előzetesen megtárgyalja.
- A képviselő-testület munkatervét közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos honlapján.
10. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÖSSZEHÍVÁSA ÉS VEZETÉSE
12.§.
- A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze.
- A polgármester akadályoztatása estén az ülést az alpolgármester hívja össze.
A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti az ülést.
11. AZ ÜLÉS MEGHÍVÓJA
13. §
- Az ülés meghívóját, a napirendek írásos előterjesztését, a határozati javaslatokat papíralapon vagy elektronikus úton kell - az érintettek kérésének megfelelően – megküldeni az ülés előtt legalább 3 nappal. A meghívót a polgármester írja alá.
- A meghívó tartalmazza:
- az ülés helyét,
- kezdési időpontját,
- javasolt napirendeket,
- napirendek előterjesztőit.
- A meghívóhoz mellékelni kell:
- az előterjesztéseket,
- határozati javaslatokat.
- A képviselő-testületi és bizottsági tagok részére kiküldött meghívó és az előterjesztések egy időben a www.tompa.hu honlapon is olvashatók.
- A képviselő-testületi nyílt ülésének jegyzőkönyve az ülést követő 15 napon belül jelenik meg a www.tompa.hu honlapon.
11. MEGHÍVOTTAK
14. §
- A Képviselő-testület ülésére tagjai mellett állandó meghívottként – tanácskozási joggal – meg kell hívni:
- választókerület országgyűlési képviselőjét
- jegyzőt,
- aljegyzőt,
- csoportvezetőket,
- polgármesteri hivatal kijelölt ügyintézőit,
- az önkormányzati fenntartású költségvetési szerv vezetőjét,
- napirend tárgya szerint illetékes szervek vezetőit,
- Tompai Városfejlesztési Kft. ügyvezetőjét,
- a Tompán mindenkor bejegyzett pártok képviselőit,
- mindazokat, akiknek jelenlétét a napirend tárgyalásánál a polgármester vagy bármelyik képviselő szükségesnek tart,
- nemzetiségi önkormányzat elnöke.
- A Képviselő-testület ülésein tevékenységi körében tanácskozási jog illeti meg az alább felsorolt önszerveződő közösségek képviselőit:
- Idősek Rozmaring Nyugdíjas Klubja,
- Kék Szivárvány Egyesület,
- Tompai Nagycsaládosok Egyesülete,
- Tompai Polgárőr Egyesület,
- Tompai Sportegyesület,
- a „Segítség”, a „Községünkért Alapítvány” és a „Gyermekeinkért Ifjúsági Alapítvány” kuratóriumának elnöke,
- „Szent Anna Templom megmentéséért Alapítvány” kuratóriumának elnöke,
- Kapisztrán Szent János Egyházközösség képviselője.
- Az (1) bekezdés b)-d) pontokban megjelölt személyek esetében a meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. Az (1) bekezdés e)-j) pontjaiban megjelöltek esetében a meghívóhoz a tevékenységi körüket vagy személyüket érintő előterjesztéseket kell mellékelni. Az (1) bekezdés a) és k) pontjaiban megjelöltek részére kizárólag a meghívót kell megküldeni.
12.ELŐTERJESZTÉSEK
15.§
- Előterjesztés a (2) bekezdésében megjelölt személy vagy szerv, szervezet által előzetesen javasolt, indokolt rendelet- vagy határozat-tervezet, tájékoztató, beszámoló.
- Képviselő-testület elé előterjesztést terjeszthet:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a jegyző, aljegyző
- a képviselő-testület bizottságai,
- a képviselő,
- az önkormányzati fenntartású költségvetési szerv vezetője, a költségvetési szerv tevékenységét, működését érintő ügyben,
- a kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagy az önkormányzat részvételével működő gazdasági társaság vezető tisztségviselője, felügyelő bizottságának elnöke, a gazdasági társaság tevékenységét, működését érintő ügyben,
- a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi önkormányzatot érintő ügyben,
- az a személy vagy szervezet, akit vagy amelyet a polgármester, a képviselő-testület a munkatervében vagy külön határozattal előterjesztés beterjesztésére kér fel vagy kötelez, továbbá akit jogszabály előterjesztés beterjesztésére kötelez.
- Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző és az aljegyző ellenőrzi és aláírásukkal látják el. A jegyző egyidejűleg feltünteti, hogy a határozathozatal az Mötv., valamint e rendelet vonatkozó előírásai alapján egyszerű vagy minősített többséget igényel.
- Az előterjesztéseket legkésőbb 7 nappal az ülés előtt le kell adni a jegyzőnek.
- Az előterjesztéseket a bizottságok feladatkörükben meghatározottak szerint véleményezik. Bizottsági véleményezés nélkül előterjesztés csak rendkívül indokolt és sürgős esetben terjeszthető a képviselő-testület elé. A rendelet-tervezeteket minden bizottság véleményezi.
- Az előterjesztés főszabályként írásban nyújtandó be. Az előterjesztésben követelmény
- a tárgy pontos bemutatása,
- az előkészítésben, a szakmai-törvényességi ellenőrzésben résztvevők megnevezése,
- annak megjelölése, hogy a képviselő-testület vagy szerve foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen milyen döntést hozott, milyen eredménnyel történt meg a döntés végrehajtása,
- a hatályos szabályozás ismertetése, a tárgykört rendező jogszabályok ismertetése,
- az esetleges alternatívák megjelölése, annak indokai, az előterjesztés célja,
- mindazon körülmények, és információk feltüntetése, melyek indokolják a javasolt döntést, bemutatva a költségvetési és egyéb releváns hatásait.
- A határozati javaslat:
- konkrétan meghatározza a döntést,
- ha a döntésnek, végrehajtásnak több módja is lehetséges, szükség szerint tartalmazza az alternatívákat,
- rendelkezik az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsáról,
- megjelöli a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét.
13. HATÁROZATKÉPESSÉG
16.§
- A polgármester az ülés megnyitása előtt – a jegyző közreműködésével – megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, és kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását.
- Az ülés akkor határozatképes, ha azon a megválasztott képviselők több mint fele /4 fő/ jelen van. A Képviselő-testület határozatképességét a polgármester az ülés vezetése során folyamatosan figyelemmel kíséri.
- Ha a Képviselő-testület határozatképtelenné válik, a polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására. Ha a Képviselő-testület a polgármester kísérlete ellenére határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti.
- Az ülés berekesztése esetén a Képviselő-testület a következő ülésén elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg.
14. KÉPVISELŐ-TESTÜLET NAPIRENDJE
17. §
- A polgármester a napirend tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó előterjesztések tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
- A polgármester a napirend tervezetét szóban kiegészíti a meghívó kiküldése és az ülés napja közötti időben keletkezett indítványok illetve interpellációk napirendre vételére vonatkozó javaslatával. A napirend megállapításáról vita nem nyitható.
15. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
18.§
- A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
- A polgármester az ülés vezetése során:
- megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- a jegyzőkönyv hitelesítéséhez megnevez 2 képviselőt,
- javaslatot tesz az ülés napirendjére és azok tárgyalási sorrendjére, melyről a
Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz,
- tájékoztatást ad a két ülés közötti fontosabb eseményekről,
- beszámolót ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
- tájékoztatást ad az előző Képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések
nyomán tett intézkedésekről,
- havonta beszámol az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
- napirendi pontonként szavazásra bocsájtja a határozati javaslatokat és kihirdeti
a határozatokat.
- A polgármester jogosult az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott tartalék keret terhére dönteni. A (2) bekezdés h) pontjában foglalt beszámoló a munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésen tartalmazza e bekezdés hatálya alá tartozó forrás felhasználásról szóló beszámolót is.
- A polgármester ezen előterjesztés keretében tájékoztatja a képviselő-testületet a jóváhagyott ütemezés szerinti szabadsága kivételéről.
- Polgármester javaslatára a képviselők egyetértésével a Képviselő-testület a bizottságokkal együttes ülést tarthat.
16. AZ ÜLÉS RENDJÉNEK FENNTARTÁSA
19.§
- Az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
- Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ha a felszólítás eredménytelen, a polgármester a felszólalótól megvonhatja a szót.
- Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
- Tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester, ha az ismételt figyelmeztetései nem jártak eredménnyel – felfüggesztheti az ülést.
- Nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
17. NAPIREND ELŐTTI FELSZÓLALÁS
20.§
- Munkaterv szerinti ülésen napirend előtt bármely képviselő felszólalhat. Napirend előtt a napirenden nem szereplő, helyi jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli ügyben lehet, kivéve az olyan ügyeket, amelyek az általános szabályok alapján napirendre tűzhetők, indítványként terjeszthetők elő.
- Az ülésvezető a napirendi pontok tárgyalása előtt szót ad a napirend előtti felszólalásra jelentkező képviselőnek.
- A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, határozathozatalnak helye nincs, azonban a felszólalással érintett viszontválaszra jogosult.
- A napirend előtti felszólalás határozati javaslatot nem tartalmaz, arról a képviselő-testület határozatot nem hoz.
18. A NAPIREND TÁRGYALÁSA
21.§
- A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja új napirendi pont felvételét, a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. Az elnapolásról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának újabb időpontját.
- A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
- A napirendi pont tárgyalásakor elsőként annak előterjesztőjét vagy készítőjét illeti a szó, a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
- Ezt követően a bizottságok elnökei ismertetik az előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági véleményt, állásfoglalást.
- Ezután az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni. A kérdésekre adott válaszokat követően a polgármester vitát nyit.
- A napirendben érintett állampolgároknak a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben az állampolgár azt írásban, vagy szóban felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte.
- A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak.
- A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja.
- Az előterjesztést a napirend előterjesztője, a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.
- Szavazás előtt a polgármester, vagy bármelyik képviselő tárgyalási szünetet javasolhat (maximum 30 perc), a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A vita során a képviselők a hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.
- Szavazásra bocsátáskor a javaslatot nem kell szövegszerűen ismertetni – elég csak arra utalni – ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem kell szövegszerűen ismertetni, ha a vitában elhangzott módosító javaslatok félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.
- A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.
- A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Ha a javaslat nem kapja meg a jelenlevő települési képviselők több mint felének igen szavazatát, akkor elutasító döntés születik.
- Ügyrendi kérdésekben a képviselő bármikor szót kérhet, melyről képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.
- Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a képviselő-testület munkájával - ülésének lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.
- Ügyrendi kérdés:
- napirend tárgyalásának elhalasztására vonatkozó javaslat,
- szavazás módjára vonatkozó javaslat,
- tanácskozás rendjének helyreállítására javaslat,
- polgármester rend fenntartása érdekében tett intézkedés kifogásolása,
- speciális ügyrendi kérdés, ha a képviselő-csoport szünetet kér.
19. A SZAVAZÁS
22.§
- A Képviselő. testület döntéseit nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A képviselők ” igen „ vagy „nem” szavazattal vesznek rész a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól.
- A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester a jegyző útján gondoskodik. Ha a
szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt a valamely képviselő kéri a
polgármester a szavazást megismételni köteles.
- A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46.§ (2) bekezdésében meghatározott esetekben. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az ezzel kapcsolatos titoktartási kötelezettségekre.
- Titkos szavazás elrendelése esetén a szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A tikosság feltételeinek biztosítása a jegyző feladata.
- Titkos szavazás az anyakönyvvezető irodájában urna igénybevételével és a szavazólapok borítékba helyezésével történik.
- Titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
- szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
- a szavazás tárgyát,
- a szavazást lebonyolító ügyrendi bizottság jelenlévő tagjainak nevét, tisztségét,
- a szavazásra jogosultak számát,
- a szavazáson megjelentek számát,
- az urnában található szavazólapok számát,
- érvényes szavazatok számát,
- érvénytelen szavazatok számát,
- a jelöltre, illetve a kérdésre leadott érvényes szavazatok számát,
- aláírásokat
- Titkos szavazással hozott döntést határozatba kell foglalni.
- A Képviselő-testület esetenként név szerinti szavazást is elrendelhet.
Név szerint szavazást kell elrendelni, ha törvény előírja. / Képviselő-testület a megbízatásának lejárta előtt név szerinti szavazással minősített többségű döntéssel kimondhatja a feloszlását./
- Név szerinti szavazást a Képviselő-testület- bizottsági, polgármesteri, képviselői javaslatra - jelenlévő képviselők egynegyedének igen szavazata alapján rendeli el. A név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként külön-külön hitelesített névsor szerint olvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
- A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelen lévő képviselők számát, és kihirdeti a döntést.
- A Képviselő-testület az érdemi döntést nem igénylő tájékoztatóról, bejelentésről, állásfoglalásról határozatot nem hoz.
- A szavazás során az ülésvezető az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott döntési javaslatokat egyenként megszavaztatja, előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti – vagy módosítási javaslatokkal módosított – javaslatok felett kell dönteni. Szavazni az „igen”, „nem” és a „tartózkodom” formában lehetséges.
20. DÖNTÉSHOZATAL
23.§
- A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
- Minősített többség szükséges a Mötv.-ben meghatározottakon túl:
- gazdasági társaság létrehozása, vagy abba való belépés,
- kitüntetés, Tompa Városért Díj, Tompa Városért Emlékérem, és a Szakmai kitüntető Díjjak adományozásához,
- nem kötelező feladat önként vállalása, vagy az arról történő lemondás esetén,
- alapítvány létrehozásához,
- az önkormányzat vagyonával kapcsolatos döntések meghozatalához,
- testületi hatáskörök átruházásáról,
- a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához
- zárt ülés elrendeléséhez,
- a képviselő kizárásához.
- A testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt:
- napirendi pontokról,
- lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
- feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések, tájékoztatók elfogadásáról,
- napirenden belül a végleges döntést megelőzően az un. részdöntések esetében.
A szavazatok összeszámlálása után a polgármester kihirdeti a döntést.
21. SZEMÉLYES ÉRINTETTSÉG
24. §
- A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
- Személyesen érintett képviselő érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
- A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása az Ügyrendi Bizottság feladata. A Képviselő-testület határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
22. ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI ELJÁRÁS
25.§
A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést az Ügyrendi Bizottságnak adja át kivizsgálásra. Az Ügyrendi Bizottság a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület elé terjeszti.
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI
23. ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
26. §
- A Képviselő-testület döntései:
- önkormányzati rendelet,
- határozat.
- A Képviselő-testület törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére továbbá törvény felhatalmazása alapján és annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
- A rendelet alkotását kezdeményezheti:
- polgármester,
- alpolgármester,
- a települési képviselő,
- Képviselő-testület bizottsága,
- jegyző.
- A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani.
- A rendelet-tervezetet a jegyző polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársával készíti el. Megbízható azonban az előkészítéssel illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, sőt külső szakértő is. A Polgármesteri hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetve szakértő készíti el.
- A rendelet-tervezetet megvitatás céljából a bizottságok ülésére kell előterjeszteni.
- A város helyi építési szabályzatáról, – rendelet-tervezetet előzetesen lakossági / társadalmi / vitára kell bocsátani, vagy a testület döntése alapján közmeghallgatást kell tartani.
- A rendelet- tervezetet a képviselő-testület elé az előkészítő bizottság, polgármester vagy a jegyző terjeszti elő annak indokolásával együtt.
- Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről minden esetben a Képviselő-testületet tájékoztatni kell az alábbi tartalommal:
- Rendelet-tervezet címe
- Társadalmi-gazdasági hatása
- Költségvetési hatása
- Környezeti, egészségi következményei
- Adminisztratív terheket befolyásoló hatása
- A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
- A rendelet megalkotása elmaradása esetén várható következmények.
- A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
- Az önkormányzati rendeleteket ciklusonként felül kell vizsgálni, a rendeletek hatályosságáról a jegyző gondoskodik.
- Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A rendelet irattári példányát kihirdetési záradékkal kell ellátni.
- Az önkormányzati rendeletet egységes szerkezetben az önkormányzat honlapján a kihirdetését követő 3 napon belül meg kell jelentetni, valamint a Nemzeti Jogtár elektronikus felületére fel kell tölteni. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni. A helyben szokásos kihirdetési mód: a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés, ideje: 15 nap. A kihirdetés időpontjának a hirdetőtáblán történő kifüggesztés napját kell tekinteni.
- A rendeletet meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.
- A rendeleteket a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet 9.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
- Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, a nyilvántartásért és annak tartalmáért a jegyző felelős.
24. A RENDELETEK ELŐKÉSZÍTÉSÉBEN VALÓ RÉSZVÉTEL SZABÁLYAIRÓL
27. §
- Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendelettervezetek véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét az Önkormányzat a www.tompa.hu elektronikus elérhetőségen keresztül biztosítja.
- A rendelettervezetet úgy kell a véleményezésre kialakított oldalon közzétenni, hogy a véleményezésre jogosultaknak legalább 3 nap álljon rendelkezésre a tervezet megismeréséhez, a véleményük kifejtéséhez.
- Nem vehető figyelembe a közerkölcsöt sértő, a rendelettervezet tárgyához nem illeszkedő és a név nélküli vélemény.
- A beérkezett vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelettervezet esetleges módosításáról, kiegészítéséről.
- A beérkezett vélemények, a véleményezésre jogosultak nevének és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig történik, az adatvédelmi előírásokról az érintetteket előzetesen tájékoztatni kell.
25. HATÁROZATOK
28. §
- A határozatokról nyilvántartást kell vezetni.
- A nyilvántartásban: a döntések számát, tárgyát, végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős személyt kell feltüntetni.
- A határozatok kivonatait, az elkészítését követő 5 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek és szerveknek.
- A határozatok végrehajtásáról a polgármester írásban vagy szóban beszámol a végrehajtást követő munkaterv szerinti testületi ülésen.
- A határozatokat a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet 13.§-ban foglaltak szerint kell megjelölni.
IV. FEJEZET
KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ANYAGOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
26. KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ANYAGOK
29. §
- A Képviselő-testület elé kerülhetnek:
- napirend előtti felszólalás,
- előterjesztés (határozat-tervezet, rendelet-tervezet, beszámoló, tájékoztató)
- képviselői önálló indítvány,
- sürgősségi indítvány,
- kérdés, interpelláció.
27. ELŐTERJESZTÉS
30. §
- Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett Képviselő-testület vagy a bizottság által előzetesen javasolt rendelet és határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató. A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban készül.
- Az előterjesztések főbb elemei a következők:
Első rész: a tárgy pontos meghatározását, annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is a napirenden, s ha igen milyen döntés született és végrehajtásának eredménye.
Második rész: határozati javaslat, amely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll. Esetleges alternatív javaslatok bemutatása. Végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezése. Határidő megjelölése.
- Egyszerűbb döntést igénylő ügyekben nem szükséges előterjesztést készíteni. Elegendő a jól megszerkesztett és világosan megfogalmazott határozati javaslat is.
- A Képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésekben előterjesztések benyújtására jogosult:
- polgármester,
- az általa meghatározott feladatkörben az alpolgármester,
- képviselő,
- téma szerint illetékes bizottság,
- jegyző,
- feladatkörükben, továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
- A bizottsági ülés elé az előterjesztések előkészítésében, a /4/ bekezdésben megjelölt személyeken túl részt vesznek a polgármesteri hivatal illetékes dolgozói.
- Az előterjesztéseket - a rendelet 3. számú mellékletében foglalt feladat- és hatáskörök figyelembevételével - a tárgykör szerint érintett állandó bizottság véleményezi.
- A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
28. BESZÁMOLÓ
31. §
- A beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról, az interpelláció kivizsgálásáról, a Képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető írásban vagy szóban.
- Beszámoló benyújtására a Képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek – polgármester, alpolgármester, bizottságok elnökei, jegyző, intézményvezetők – továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
- A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.
29. TÁJÉKOZTATÓ
32. §
- A tájékoztató olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá.
- A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a Képviselő-testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt.
30. KÉPVISELŐI ÖNÁLLÓ INDÍTVÁNY
33. §
- Az előterjesztések alapján napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló indítványt tehetnek a képviselők, melyet a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal korábban írásban beterjeszteni. Az időkorláttól és az írásbeliségtől a polgármester eltérést engedélyezhet.
- A polgármester az önálló indítványt a Képviselő-testület ülésén napirendi pontként javasolja. Ennek hiányában az önálló indítvány benyújtásáról a Képviselő-testületet tájékoztatja és az elutasítást köteles megindokolni.
- A tájékoztató alapján – amennyiben az indítványozó képviselő kéri – a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel és vita nélkül dönt a napirendre vétel kérdésében.
- A beterjesztésnek tartalmazni kell az önálló indítványt, előterjeszteni kívánó nevét, az indítványt előterjeszteni kívánó nevét, az indítvány szövegét és az előterjesztő saját aláírását.
- A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok: rendeleti javaslatok és határozati javaslatok lehetnek.
31. SÜRGŐSSÉGI INDÍTVÁNY
34.§
- Sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
- A sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülést megelőző napon írásban nyújtanak be a polgármesternél. Az időkorláttól és az írásbeliségtől a polgármester eltérést engedélyezhet. Sürgősségi indítványt nyújthatnak be: a polgármester, alpolgármester, képviselők, jegyző.
- Sürgősségi indítvány csak akkor kerülhet a Képviselő-testület ülésére, ha az indítvány tárgya olyan ügy, amelynek soron kívüli tárgyalása végett a polgármester maga is összehívná a Képviselő-testület ülését.
- A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megindokolására
- Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendi pontként kerül megtárgyalásra.
32.KÉRDÉS
35. §
- Kérdés: az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti és működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a napirendi ponthoz.
- Kérdésre a Képviselő-testület ülésén a megkérdezett köteles választ adni. Válaszának elfogadásáról a testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.
33.INTERPELLÁCIÓ
36. §
- A képviselő a Képviselő-testület ülésén – a napirendek után szóban
- polgármestertől,
- alpolgármestertől,
- bizottságok elnökeitől.
- jegyzőtől,
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, interpellálhat.
- Az interpellációt írásban, vagy kivételesen szóban az ülést megelőzően, de legkésőbb az ülés megkezdéséig lehet a polgármesterhez benyújtani.
- Az interpellációk ismertetésére és a válaszadásra a főnapirendek tárgyalása után kerül sor.
- Az interpellációra a kérdezett az ülésen szóban, vagy - legkésőbb 15 napon belül - írásban köteles választ adni. Az írásban küldött választ a képviselő-testület soron következő ülésén ismertetni kell.
- Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik. Ezt követően a képviselő-testület dönt a válasz elfogadásáról, vagy a további intézkedésekről.
34. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET JEGYZŐKÖNYVE
37. §
- A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.
- A testületi ülésekről kép és hangfelvétel is készíthető. A képviselő-testületi ülésről készült hangfelvétel nem selejtezhető.
- A jegyzőkönyv főbb tartalmi és formai követelményei az alábbiak:
- rögzíti az ülés helyét és idejét,
- felsorolja az ülésen megjelent képviselők és meghívottak nevét,
- számszerű meghatározást az ülés határozatképességéről,
- a javasolt és elfogadott napirendek felsorolását, címét, előadóját
- az előterjesztéseket, az előadókhoz intézett kérdések és válaszok lényegét, valamint a kérdéseket feltevő és válaszoló nevét,
- a módosító, kiegészítő indítványokat, javaslatokat teljes egészében – de nem szó szerint – tartalmazni kell a jegyzőkönyvnek,
- a szavazás eredményét számszerűen szükséges rögzíteni, olyan részletezéssel, hogy hány képviselő szavazott igennel, nemmel, hányan tartózkodtak a szavazástól, illetve a kizárásokat,
- rendeletek, határozatok, szerződések, megállapodások teljes szövegét, kérdéseket, interpellációkat, bejelentéseket,
- interpellációkra válaszadás.
- A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni, melyhez mellékelni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyvet, jelenlévő ívet.
- A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá, valamint a két hitelesítő képviselő.
- Az eredeti példányt a jegyző kezeli, elektronikusan az NJT programon keresztül a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak a mellékletekkel együtt az ülést követő 15 napon belül megküldi.
A második példány a jegyzőkönyvvezető munkapéldánya.
Az eredeti példányt évente be kell köttetni. A képviselő-testületi ülésről készült kép-és hanganyagot elektronikus formában tárolni kell. A nyílt ülés dokumentumai, jegyzőkönyvei a www.tompa.hu honlapon olvasható, valamint ügyfélfogadási időben a titkársági irodában megtekinthetők.
- A választópolgárok - a zárt ülés kivételével - betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
Tompa Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a közérdekű adatok megismerésének rendjére és eljárására a Tompa Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatala a közérdekű adatok megismerésének rendjére vonatkozó eljárást tekinti irányadónak azzal, hogy a költségvetési szerv vezetőjén a polgármestert kell tekintetni.
- Zárt ülésről külön hangfelvétel és külön jegyzőkönyv készül.
A zárt ülésen hozott döntés nyilvános. A zárt ülés hanganyagát a zárt ülésen részt venni jogosultak hallgathatják meg. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.
35.KÖZMEGHALLGATÁS, LAKOSSÁGI FÓRUMOK
38.§
- A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok a városban érdekelt szervezetek kérdést és javaslatot tehetnek. A közmeghallgatáson felmerült problémák megoldásáról tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.
- Közmeghallgatás időpontjáról és helyéről – öt nappal előtte – hirdetőtáblán, illetve a www. tompa.hu honlapon a lakosságot tájékoztatni kell.
- Közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveire irányadó szabályok.
- Az eredeti példányt a jegyző kezeli, elektronikusan az NJT programon keresztül a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak a mellékletekkel együtt megküldi.A második példány a jegyzőkönyvvezető munkapéldánya.Az eredeti példányt évente be kell köttetni. A közmeghallgatás üléséről készült kép- és hanganyagot elektronikus formában tárolni kell.
- Az egyéb lakossági fórumot a képviselő-testület vagy a polgármester hívja össze.
V. Fejezet
SZERVEZETI SZABÁLYOK
36. A KÉPVISELŐ
39. §
- A képviselők száma: 6 fő.
- Képviselő a város egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen az Mötv 1. melléklete szerint esküt tesz.
- A képviselő- tevékenysége során – hivatalos személyként jár el.
- A képviselő főbb jogai:
- Részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
- Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a Képviselő-testület átruházott hatáskörben hozott döntését.
- Hivataltól a polgármester és a jegyző útján igényelheti a képviselő munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.
- Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet.
- A Képviselő-testület a képviselőnek, a bizottság elnökének, a bizottság tagjának, a törvény keretei között – rendeletében meghatározott tiszteletdíjat állapít meg. A tiszteletdíj részletes szabályait külön rendeletben szabályozza.
- Megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet.
- A képviselő főbb kötelezettségei:
- köteles részt venni a Képviselő-testület munkájában,
- olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
- kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a lakosság önszerveződő közösségeivel,
- felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
- a tudomására jutott állami szolgálati, üzleti titok megőrzése, titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll.
- A Képviselő-testület és a képviselő-testület bizottsága zárt ülésre kiküldött előterjesztés, azok mellékletei, a zárt ülésen elhangzottak, az ott történtek közül, csak az hozható nyilvánosságra, amelyet a polgármester illetve a levezető elnök a nyílt ülésen bejelent. A zárt ülés papíralapú előterjesztéseit azok valamennyi mellékletét, valamint az elektronikusan küldött előterjesztéseket és mellékleteit a képviselő köteles megsemmisíteni 24 órán belül.
- Személyes érintettség kötelező bejelentése képviselő-testületi és bizottsági ülésen.
37. A KÉPVISELŐ VAGYONNYILATKOZATA
40. §
Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi. A települési képviselő vagyonnyilatkozatát az önkormányzati hivatalban a Pénzügyi Bizottság elnökének igazolható módon adja át.
38.A KÉPVISELŐK DÍJAZÁSA, KÖLTSÉGTÉRÍTÉSE
41. §
A külön rendeletben megállapított havi tiszteletdíj egésze a jogosultakat abban az esetben illeti meg, ha az adott hónapban tartott rendes képviselő-testületi ülésen, valamint a személy szerint illetékes bizottság rendes ülésén részt vettek. Amennyiben valamely ülésen nem, vagy az ülés idejének kevesebb mint felén voltak jelen, e tényt - a jelenléti ív és a jegyzőkönyv másolatával alátámasztva - a jegyzőkönyvvezető jelzi a polgármesternek. A polgármester - átruházott hatáskörben - a képviselő adott hónapra eső tiszteletdíjának összegét annak 50%-ától100 %-áig terjedő mértékben csökkentheti. A hiányzás következményei alól a jogosult a polgármesterhez, valamint a bizottsági elnökhöz előzetesen megtett, alapos indokkal ellátott bejelentés esetén mentesül.
39. KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGAI
42. §
- A Képviselő-testület az önkormányzati törvényben kötelezően előírt Pénzügyi Bizottságon kívül a következő állandó bizottságokat hozza létre:
- Ügyrendi Bizottság,
- Szociális, Egészségügyi és Vallásügyi Bizottság.
- A Képviselő-testület esetenként egy-egy feladat elvégzésére ideiglenes bizottságot is létrehozhat.
- A bizottságok jegyzéke, elnökei és tagjai a 2. sz. mellékletben található.
- A bizottságok részletes feladat és hatáskörét a 3. sz. melléklet tartalmazza.
- A bizottságok létszáma 3 fő. A pénzügyi bizottság tekintetében 5 fő. A bizottságok elnökét és tagjainak több mint felét a képviselők közül kell megválasztani. A polgármester, alpolgármester, a hivatal dolgozója nem lehet a bizottság tagja, elnöke.
A bizottságot a bizottság elnöke képviseli. A bizottság elnöki tisztség betöltetlensége, az elnök akadályoztatása, összeférhetetlensége esetén a bizottságot a bizottság képviselő tagja képviseli, illetve vezeti a bizottság ülését.
- A bizottság összehívására, határozatképességére, és határozat hozatalára a Képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
- Az ülést a bizottság elnöke legalább az ülést megelőző 3 nappal hívja össze. Meghívóhoz csatolni kell a megtárgyalandó előterjesztéseket és az egyéb szükséges iratokat. A meghívó és az előterjesztések elektronikus úton vagy papíralapon- az érintett kérésének megfelelően - kerülnek megküldésre.
A rendkívüli bizottsági ülés halasztást nem tűrő, indokolt esetben – az ülés kezdését megelőzően legalább 24 órával – telefonon is összehívható.
- A bizottságot a polgármester indítványára össze kell hívni.
- A bizottságok azonos témakörben együttes ülést is tarthatnak.
- A bizottság által tárgyalt előterjesztésekkel kapcsolatos eljárási szabályok megegyeznek a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szabályaival.
- A bizottsági üléseken tanácskozási joggal állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, és a bizottságban tagsággal nem rendelkező képviselő. A bizottság elnöke a napirendi pontok tárgyalásához bárkit meghívhat, aki véleményének megismerését az adott határozat meghozatalához szükségesnek tartja.
- A bizottság döntésének végrehajtását a polgármester felfüggesztheti, ha az ellentétes a Képviselő-testület döntésével, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.
- Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
- A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetében a bizottság dönt.
- A bizottságok ülése nyilvános. A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amennyiben az Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéseiről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
- A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntéseket, szavazati arányt, valamint – külön indítványra – a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyveket a bizottság elnöke írja alá.
- A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során, valamint döntési jogkörébe utalt ügyekben határozatot hoz. A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke.
- A bizottságok jegyzőkönyvét a Polgármesteri hivatal készíti el. A jegyző, az ülést követő 15 napon belül – megküldi a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak a Képviselő-testület bizottságának üléséről készült jegyzőkönyvet.
- A bizottságok tevékenységükről félévente beszámoló formájában tájékoztatást adnak a képviselő-testületnek. A ciklus utolsó évében pedig kötelesek beszámolni tevékenységükről a képviselő-testületnek.
- Átruházott hatáskörben hozott döntésükről valamint a feladat és hatáskörükbe tartozó ügyekben félévente adnak beszámolót.
- A zárt ülés és a titkos szavazás képviselő-testületre megállapított szabályai a bizottságokra is vonatkoznak. A képviselő-testület éves munkatervében határozza meg azokat a témaköröket, amelyek előkészítését, véleményezését kéri a bizottságoktól.
- A bizottsági elnökök a bizottsági ülésen hozott, napirendi pontokkal kapcsolatos döntésüket a képviselő-testületi ülésen szóban ismertetik a képviselő-testületnek.
- A bizottság üléséről hangfelvétel készül.
- A bizottságok a képviselő-testülettel együttes ülést is tarthatnak.
40. IDEIGLENES BIZOTTSÁGOK
43. §
- A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármelyik képviselő kezdeményezésére ideiglenes bizottságot választhat.
- Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg.
- Az ideiglenes bizottság összetételére, működésére az állandó bizottságokra megállapított szabályok vonatkoznak, tagjai tiszteletdíjban, juttatásban nem részesülnek. Az ideiglenes bizottságnak képviselők, és külső szakértők is a tagjai lehetnek. A polgármester, az alpolgármester, a képviselő testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, vagy tagja.
41. A POLGÁRMESTER
44. §
- A polgármester Tompa Város Önkormányzatának vezetője, a Képviselő-testület elnöke. A polgármester megbízatását főállásban látja el.
- A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztását követően esküt tesz a Képviselő-testület előtt.
- A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,
- feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,
- segíti az önkormányzati képviselők, a bizottságok munkáját,
- együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel,
- szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések és -szervezetek együttműködését,
- összehívja, és vezeti az ülést,
- képviseli az önkormányzatot,
- gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről,
- kapcsolatot tart a helyi pártok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.
- A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, és hatásköreit Képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el. A Polgármesteri Hivatallal összefüggő főbb polgármesteri jogosítványok:
- Képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt,
- a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
- dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja,
- a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a Képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
- szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó és az intézményi szervezetbe nem tartozó közalkalmazottak felett,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző, aljegyző tekintetében,
- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
- A polgármester tekintetében a munkáltatói jogokkal kapcsolatos előkészítő, elemző munkát az Ügyrendi Bizottság végzi. Így jutalmának megállapítására, szabadság tervének elfogadására a bizottság tesz javaslatot.
- A polgármester illetményét, költségtérítését a képviselő-testület a jogszabály keretei között határozza meg.
42. ALPOLGÁRMESTER
45. §
- A Képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
- Az alpolgármester a feladatait a polgármester irányításával, annak távollétében, vagy akadályoztatása esetén a polgármesterrel egyeztetve látja el.
- Az alpolgármesterek feladatkörét a polgármester határozza meg.
- Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve – előkészítő, összehangoló jellegűek.
- Az alpolgármester részt vesz:
- a gazdasági és közszolgáltatást végző szervezetekkel, vállalkozókkal, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,
- a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,
- a bizottságok munkájának segítésében,
- települési rendezvények szervezésében,
- kapcsolattartás a testvértelepülésekkel (Gyergyóújfalu, Kelebija).
43. JEGYZŐ
46.§
- A polgármester pályázat alapján a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
- A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól.
- A jegyző vezeti a Képviselő-testület hivatalát. A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a körben:
- előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a testületek, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- tanácskozási joggal részt vesz a testület és a bizottságok ülésein,
- törvényességi észrevételeket tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában. Köteles jelezni a Képviselő-testület a bizottságoknak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
- gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, azt a polgármesterrel együtt írja alá,
- a jegyzőkönyvet 15 napon belül megküldi a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak,
- tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról.
- Jegyző egyéb feladatai:
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
- ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és hatósági hatásköröket,
- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét: gyakorolja a munkáltatói jogokat a Képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges.
- A polgármester a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására - a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – aljegyzőt nevez ki.
44. POLGÁRMESTERI HIVATAL
47. §
- A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre – Tompai Polgármesteri Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
- A polgármesteri hivatalt a polgármester iránymutatása mellett a jegyző vezeti.
- A polgármesteri hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, az államháztartási törvény szerint a hivatal jogi személy. A költségvetés határozza meg a polgármesteri hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
- A hivatalra vonatkozó részletes szabályokat a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
- A hivatal igény és szükség szerint köteles adatokat szolgáltatni, és jelentést készíteni a Képviselő-testületnek és az önkormányzati bizottságoknak.
- A hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével a Képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat, különösen tekintettel azokban az esetekben, amikor a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben jár el a bizottság.
- A képviselő a polgármesteri hivataltól a jegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést.
- A hivatal köztisztviselőjét a tudomására jutott állami szolgálati, és üzleti titok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. E titoktartási kötelezettség –az adatvédelemről szóló törvény rendelkezéseinek alapulvételével – kiterjed az ügyfél személyiségi jogainak védelmére is. A hivatal dolgozója minden olyan adatot, információt, és tényt köteles a jegyző tudomására hozni, amely az előbbi kötelezettséget befolyásolja.
- A köztisztviselőkre vonatkozó helyi szabályokat az éves költségvetési rendelet és a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
45. TÁRSULÁS
48. §
- Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt. A Képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések Képviselő-testületeivel, gazdasági szolgáltató szervezetekkel közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.
- A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mötv. helyi önkormányzati társulásira vonatkozó rendelkezéseiben foglaltak szerint jár el.
- A Képviselő-testület a rendelkezésre álló / szellemi és anyagi / eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok / közügyek / megoldására irányulnak.
VI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJA
46. AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
49. §
- Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló rendelet tartalmazza. Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni jellegű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
47. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET GAZDASÁGI PROGRAMJA
50.§
- A képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül a választási ciklus idejére gazdasági programot fogad el.
A gazdasági program az önkormányzat részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével - a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve - az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adópolitika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá a befektetés támogatási politika, városüzemeltetési politika célkitűzéseit.
- A gazdasági program végrehajtásáról a ciklus utolsó évében be kell számolni a képviselő-testületnek.
48. AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE
51. §
- Az önkormányzat költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.
Az állami költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik.
- A Képviselő-testület a költségvetést önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, az államháztartás végrehajtásáról szóló kormányrendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
- A Képviselő-testület költségvetésének elfogadásánál kétfordulós tárgyalási módot alkalmaz.
Első forduló főbb elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési törvény tartalmának figyelembevétele
- az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés,
- Ezen belül:
- bevételi források,
- azok bővítésének lehetőségei,
- kiadási szükségletek, azok gazdaságos / törvényes keretek között mozgó / célszerű megoldásainak meghatározása,
- az igények és célkitűzések egyeztetése,
- a szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása,
- várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
Második fordulóban – a jegyző a költségvetési rendelet-tervezetet egyezteti a költségvetési szervek vezetőivel, azt írásba foglalja. A polgármester a tervezetet az Érdekegyeztető Tanács és a képviselő-testület állandó bizottságai elé terjeszti.
- Az Érdekegyeztető Tanács és az állandó bizottságok véleményével a polgármester a költségvetési rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
49. AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA, ELLENŐRZÉSE
52. §
- Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, szabályszerűségéért a polgármester felelős. Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. E körben különösen:
- A vonatkozó jogszabályok által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére,
- beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
- biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül a vonatkozó jogszabályok által meghatározottak szerint – kialakítja saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,
- biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
- elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát,
- az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről,
- Az önkormányzat költségvetése vonatkozásában a polgármester az intézményeknél az intézményvezető, - vagy az általuk írásban felhatalmazott személy – jogosult kötelezettségvállalásra, valamint utalványozásra.
- A kötelezettségvállalás és az utalványozás csak pénzügyi ellenjegyzés mellett érvényes.
- Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézményeknél / -, Bokréta Önkormányzati Óvoda, Művelődési Ház és Könyvtár / az önálló gazdálkodás feltételei nem biztosíthatók. A gazdálkodási és pénzügyi feladatokat a - Képviselő-testület által kijelölt – Polgármesteri hivatal, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv látja el.
- A költségvetés határozza meg a polgármesteri hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
- Az intézmény részére biztosított éves keretet csak a Képviselő-testület módosíthatja.
- Mindezek azonban a költségvetési szerv jogi személyiséget és szakmai önállóságát nem érinti.
- Az önkormányzat által működtetett intézmények a bankszámlájuk egyenlegével és a házipénztárból felvett ellátmányból gazdálkodhatnak.
- Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék és a Magyar Államkincstár ellenőrzi. Az önkormányzatnak nyújtott uniós és ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználását az Európai Számvevőszék és az Európai Bizottság illetékes szervezetei, kormányzati ellenőrzési szerv, a fejezetek ellenőrzési szervezetei, az ellenőrzési hatóság, az európai uniós támogatások irányító hatóságai és a közreműködő szervezetek képviselői is ellenőrizhetik.
- Saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Képviselő-testület látja el. A Képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről megbízott belső ellenőr és a Polgármesteri Hivatal ellenőrzéssel megbízott dolgozója útján gondoskodik. Az önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a Képviselő-testület előző év december 31-éig hagyja jóvá.
- A Pénzügyi Bizottság – egyebek között – az önkormányzatnál és intézményeinél:
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különösen tekintettel saját bevételekre, a vagyonváltozás / vagyonnövekedés, csökkenés / alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.
- vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.
- Pénzügyi Bizottság vizsgálati megállapításait maradéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az ÁSZ-nak.
- A Pénzügyi Bizottság vizsgálatai során a költségvetési szervek belső kontrollrendszerét használja melyet a törvény rendelkezéseinek figyelembevételével alkalmaz.
VII. FEJEZET
50. HELYI NÉPSZAVAZÁS
53. §
A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok száma a település választópolgárainak 25%-a.
VIII. FEJEZET
51. VEGYES RENDELKEZÉSEK
54. §
Kapcsolattartás szervezetekkel
(1) A Képviselő-testület kapcsolatot tart a városban működő társadalmi és politikai szervezetekkel, gazdálkodó szervezetekkel, gazdasági társaságokkal, rendőrséggel, városban működő alapítványokkal.
A gazdálkodó szervezetektől, gazdaság társaságoktól, társadalmi szervezetektől tájékoztatót kér a várost érintő tevékenységükről.
(2) A hatályos jogszabályok szerint a rendőrség évente ad beszámolót.
55.§
Kapcsolattartás a települési Nemzetiségi Önkormányzattal
(1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok a nemzetiséghez tartozók érdekeinek érvényesülése – különösen anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának megvalósítása és megőrzése – érdekében együttműködik a nemzetiségi önkormányzatokkal.
(2) A nemzetiségi ügyekben eljáró alpolgármester rendszeres konzultációt tart a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeivel, elősegíti együttműködésüket, programjaik megvalósítását.
(3) Képviselő-testület - a települési nemzetiségi önkormányzatok kezdeményezésére - jogszabályban meghatározott feladatai ellátásához éves költségvetésében meghatározza a települési nemzetiségi önkormányzat használatába adandó vagyont, a vagyontárgyak és pénzeszközök pontos megjelölésével.
(4) Ha a nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a Képviselő-testület döntése szükséges, a települési nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a Képviselő-testület a következő ülés napirendjére tűzi, ha a döntés más önkormányzati szerv hatáskörébe tartozik, akkor az a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül köteles döntést hozni.
(5) A Képviselő-testület által megbízott személy - települési nemzetiségi önkormányzatonként - a települési nemzetiségi önkormányzat elnökével az önkormányzat költségvetésének összeállítása előtt áttekinti a települési nemzetiségi önkormányzat következő költségvetési évre vonatkozó feladatait, bevételi forrásait.
(6) A települési nemzetiségi önkormányzat működéséhez az önkormányzat a mindenkori költségvetéséből az igényelt központi támogatást, lehetőségei szerint kiegészítve, forrásként biztosítja. Az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala útján ellátja adminisztratív, valamint együttműködési megállapodás alapján pénzügyi és számviteli feladataikat. Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat elhelyezését a nemzetiségi önkormányzat egyetértésével biztosítja.
(7) A képviselő-testület az együttműködésről megállapodást köt a nemzetiségi önkormányzattal. A képviselő-testület a megállapodást minden év január 31-ig felülvizsgálja és határozattal fogadja el, 11. sz. melléklet tartalmazza
IX. FEJEZET
52. Záró rendelkezések
56. §
Az önkormányzat által használt kormányzati funkciókódokat a 4. melléklet tartalmazza.
53. Hatályon kívül helyező rendelkezések
57. §
Hatályát veszíti Tompa Város Képviselő-testületének a Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelete.
54. Hatályba léptető rendelkezések
58. §
Ez a rendelet 2015. december 1. napján lép hatályba.