Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete

RÁCKEVE VÁROS 2015. évi KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2015. 02. 26- 2016. 01. 29

Ráckeve Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f. pontjában meghatározott feladatkörében az alábbiakat rendeli el:



I. fejezet

A rendelet hatálya



1.§ A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak bizottságaira, Ráckeve Város önkormányzatára és az önkormányzat felügyelete alá tartozó intézményekre terjed ki.


      


II. fejezet

A város költségvetésének kiadási és bevételi főösszege



2.§ (1) A képviselő-testület az önkormányzati költségvetés kiadási főösszegét 2.567.142 eFt-ban, a finanszírozási kiadásokkal együtt  2.570.145 eFt-ban a 3. sz. mellékletben foglaltak  szerint állapítja meg.


 (2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott kiadási főösszegen belül

     - az összes kiadást és a kiemelt előirányzatokat a 3. és a 3/a. sz. melléklet,

- a beruházási kiadásokat feladatonként a 4. sz. melléklet,

- a felújítási feladatokat a 5. sz. melléklet,

- a társadalom és szociálpolitikai juttatások, valamint a működési célú pénzeszköz átadások előirányzatait az 6. sz. melléklet szerint

     állapítja meg.

- Az európai uniós támogatásokból származó beruházásokat szintén mérlegszerűen bemutatva a 4/1. melléklet tartalmazza.


        (3) A képviselő-testület a költségvetési létszámkeretet  3/a/1. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.


 (4) A képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatását - címrend szerint - a 3/c. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


 (5) A képviselő-testület a céltartalékok előirányzatát - célonként - a 3/1. sz. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.  


 (6) A képviselő-testület az általános tartalék összegét a 3. sz. mellékletben foglaltak szerint 23.703e Ft-ban állapítja meg.  


(7) A képviselő-testület költségvetés azon céljait, mely  az adósságot keletkeztető ügyleteknek minősül, a 7 sz. melléklet szerint hagyja jóvá.


(8) A képviselő-testület az előző éveket bemutató zárt rendszerű mérleget az 1/a. sz. melléklet szerint fogadja el.


3.§  A képviselő-testület az önkormányzat bevételi főösszegét 2.570.145 eFt-ban bevételi forrásonként és  2. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg. A költségvetési egyenleget a képviselő-testület 119.938 eFt-ban állapítja meg, mely a saját bevétel 2.370.207e Ft és a kiadás 2.570.145 e Ft különbözete. A hiány finanszírozásának módja:

  • Előző évi pénzmaradvány igénybevétele 30.091 ezer Ft.
  • Új hitel hosszú lejáratú hitel igénybevétele 81.697 ezer Ft értékben.
  • Ingatlan értékesítés 8.150 ezer Ft mértékben.


A saját bevételen túli finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit működési és felhalmozási cél szerinti bontásban a 7/a sz. melléklet állapítja meg.

             

4.§ A képviselő-testület megállapítja, hogy a működési hiány nincsen, működési és likviditási hitel nem került betervezésre.


5.§ A képviselő-testület a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 1. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


6.§ (1) A képviselő-testület a 2016. és 2017. évekre vonatkozó várható előirányzatokat

 a rendelet 11. sz. melléklete szerint tudomásul veszi.


(2) A képviselő-testület az önkormányzat több éves kihatással járó feladatait a  12.     sz. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá, az adósságot keletkeztető ügyletek saját bevétel szerinti megfelelését az ügyletek teljes futamidejére a 12/a. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.


7.§ A képviselő-testület az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


7/A.§ A képviselő-testület az EU támogatásokból megvalósuló beruházások bevételeit és kiadásait bemutató kimutatás tervezetét tartalmazó kimutatást a 4/1. mellékletek szerint hagyja jóvá.


7/B.§ A képviselő-testület likviditási ütemtervet tartalmazó kimutatást a 10. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.


7/C.§ A képviselő-testület a közvetett támogatások tervezetét tartalmazó kimutatást a 8. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.




III. fejezet

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések



8.§ A képviselő-testület felhatalmazza az intézmények vezetőit az önkormányzati költségvetésben előírt bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.


9.§ Az általános tartalékkal való rendelkezés joga a képviselő-testületet illeti meg.


10.§ (1) A 9. sz. mellékletben szereplő előirányzat-felhasználási tervtől eltérni csak testületi döntéssel lehetséges.


      (2) Az előirányzat felhasználási terv alakulásáról az év végi beszámoló keretében kell számot adni. Az előirányzat felhasználási ütemterv szerinti likviditási tervet folyamatosan aktualizálni szükséges.


11.§ (1) A céltartalék felhasználására a képviselő-testület jogosult a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel.

    

    (2) A civil szervezetek részére elkülönített előirányzat feletti rendelkezés joga a Sport Idegenforgalmi és Kulturális Bizottságot illeti meg


12.§ Az intézmények közötti átcsoportosítás joga a képviselő-testületet illeti meg.


13.§ (1) Az önkormányzat költségvetésében elkülönített feladatok közül önkormányzati feladatok (3/b. sz. melléklet 6. alcím) közötti átcsoportosításra – összeghatár nélkül - a polgármester jogosult a (2) bekezdésben foglalt kivétellel.


    (2) Dologi előirányzatból bérelőirányzatba átcsoportosítás nem eszközölhető. Ezen kitétel nem vonatkozik a Szakorvosi Rendelőintézet kiemelt előirányzatira.


14.§ (1) A rendelet 4. sz. mellékletében szereplő felhalmozás és tőke jellegű kiadások, valamint az 5. sz. mellékletben szereplő támogatások, pénzeszközátadások, előirányzatainak módosítására a képviselő-testület jogosult a (2) és (4) bekezdésben foglalt eltérésekkel.  


(2) A felhalmozás és tőke jellegű kiadások előirányzatainak módosítására az intézményvezetők bruttó 100 eFt, azaz Egyszázezer forint összeghatárig  jogosultak.


(3) A pályázat útján elnyert és/vagy egyéb átvett pénzeszköz vonatkozásában, amennyiben az felhalmozási célokat szolgál, az előirányzat módosítására az intézményvezető jogosult az átvett pénzeszköz nagyságáig.


(4) A támogatások, pénzeszköz átadások, egyéb kiadások tekintetében a

           a) felhasználásra, az előirányzaton belüli átcsoportosításra a szociális juttatások tekintetében a polgármester jogosult,

              b) a sport támogatások felosztása a Sport Idegenforgalmi és Kulturális Bizottság hatásköre az általuk meghatározott elvek alapján. 


15.§  Az intézmények vezetői  a 2014. évi pénzmaradvány terhére eszközölhetnek kifizetést. A Szakorvosi Rendelőintézet a 2014. évi teljes pénzmaradványával rendelkezhet.  

                        

16.§ A képviselő-testület a város költségvetésének végrehajtásához a következő feladatokat határozza meg:     

(1) Az elmúlt időszakról áthúzódott kötelezettség-vállalásokon túl beruházási és felújítási feladatok tényleges kivitelezésére akkor kerülhet sor, ha arra az önkormányzat a forrásokat (pályázat, hitel, egyéb átvett pénzeszköz) teljes mértékben biztosította.

            

     (2)  A céltartalékba helyezett  pályázat előkészítési alap összegét elsősorban beruházási célra kell fordítani, amennyiben a pályázatok előkészítése során nem kerül felhasználásra.


     (3)  A kinnlevőségek kezelése kiemelt fontosságú feladat. A képviselő-testület a kinnlevőségek alakulásáról negyedévente beszámolót kér. A végrehajtási eljárás a végrehajtási mögöttes jogszabályoknak megfelelő legszorosabb határidővel induljon meg.


     (4) A képviselő-testület kiemelten fontosnak tartja a több évre kihatóan stratégiai célok meghatározását, melyek az idegenforgalmi értékeink megtérülését eredményeznék.


     (5) A költségvetési előirányzatok felhasználásáról az intézmények félévente  beszámolnak a képviselő-testületnek.

  

  


  (6) A képviselő-testület fokozottan felhívja minden intézményvezető figyelmét a kötelezettségvállalás pénzügyi szabályainak betartására a pénzeszközökkel való hatékony gazdálkodás érdekében.


   (7) A felhalmozási bevételek és kiadások egyensúlya érdekében a finanszírozási lehetőségeket képviselő-testület április hónapban felülvizsgálja.


   (8) Közművelődési intézmények érdekeltségnövelő pályázata önerejeként az Ács Károly Művelődési Központ esetében 381.000 Ft összeget, az Árpád Muzeális Gyűjtemény esetében 191.000 Ft összeget különít el.


   (9) A kis értékű eszközök engedélyezett előirányzatáról, valamint az intézményi fejlesztési alapról és az útkarbantartási és felújítási munkálatokról testület a márciusi ülésen dönt. A márciusi ülésig  történő előirányzat felhasználást rendkívül indokolt esetben egyedi kérelemre a polgármester engedélyez maximum 2.000 e Ft keretösszegig.


(10)  A Tanyagondnoki szolgálat esetében a II. féléves működési támogatás kerüljön céltartalékba .


(11) A PEK rendezvénysorozat szervezése kerüljön felülvizsgálatra az áprilisi ülésen.



17.§ (1) Az évközben keletkező önkormányzati többletbevételek felhasználására kizárólag a képviselő-testület jogosult a (2) bekezdésben foglaltakra is tekintettel. Az intézményi többletbevétellel való rendelkezés joga is a testületet illeti meg.


(2) Az évközben keletkező többletbevételt és kiadási megtakarítást általános tartalék növelésére kell fordítani.


(3) A bevételi kiesés pótlásának módjáról kizárólag a képviselő-testület dönt.



18.§ (1) Hitel felvétele kizárólag a képviselő-testület hatásköre a (2) bekezdésben foglal eltéréssel. A tényleges hitel felvételéről a képviselő-testület önálló határozatban dönt.

       

(2) A gazdálkodás zavartalan biztosítása érdekében, a bevételek és kiadások időben eltérő felmerülése miatt, folyószámlahitel felvételére jogosult a polgármester 90.000 eFt erejéig.


19.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert - külön határozatban részletezettek szerint - az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetésének lebonyolításával.

                

20.§ Részvények vétele, értékesítése, valamint alapítványi eszközök átadása és átvétele a képviselő-testület kizárólagos hatásköre.


21.§ (1) Ha évközben az önkormányzat részére az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely fejezet vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben biztosított pótelőirányzattal december

31-éig dönt e rendelet megfelelő módosításáról.


(3) A képviselő-testület az 5.§ szerinti előirányzat (valamennyi saját hatáskörben végrehajtott) módosításokkal összefüggésben a (2) bekezdésben megjelölt határidőig módosítja jelen rendeletét.


(4) A költségvetési rendelet módosításának időpontja, illetve a zárszámadás fordulónapja közötti időszakban történt módosításokról legkésőbb a tárgyévet követő év március 31-éig dönt.


22.§ Ha évközben az Országgyűlés előirányzatot zárol az önkormányzattól, akkor haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni e költségvetési rendelet módosítását.


23.§ Az önkormányzat által nyújtott támogatások felhasználásáról a költségvetési évet követő év február 1-jéig számot kell adni a támogatottaknak a rendeltetésszerű felhasználásról, a jegyző által meghatározott formában és módon.


24.§ Jutalmazásra, teljesítményösztönzésre fordítható összeget a képviselő-testület 0 Ft-ban határozza meg.


IV. fejezet

Az intézmények pénzellátása



25.§ Az intézmények részére az önkormányzati támogatást időarányos, havi bontásban kell folyósítani az előirányzat-felhasználási tervben foglaltak szerint.


26.§ Az intézmények vezetői az általuk elismert, esedékességet követő 30 napon túli tartozásállományáról havonta, a tárgyhót követő 10-éig kötelesek adatszolgáltatást nyújtani a Polgármesteri Hivatalhoz. A hivatal Városi Erőforrás gazdálkodási Bizottságot negyedévenként, vagy szükség szerint haladéktalanul tájékoztatja a tartozásállományról.


26/A.§ Az önkormányzat által nyújtott támogatások átutalásáról a megállapodásokban foglalt határidőig kell gondoskodni, ennek hiányában a jelen rendelet 10.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.



 V. fejezet

Vegyes, átmeneti rendelkezések


27.§ (1) A képviselő-testület a jelen rendelet 18.§ (1) bekezdésben jelzett hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel, mely alól kivételt képez bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 79/D. §-a alapján az egészségbiztosítás finanszírozására elkülönített összeg.


(2) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és járulékait a futamidő éveiben - a felhalmozási és tőke jellegű kiadásokat megelőzően - a költségvetésébe betervezi és jóváhagyja, illetve költségvetési előirányzat módosításai során figyelembe veszi.


28.§ (1) A képviselő-testület a költségvetés helyzetére tekintettel - a jegyző által meg     határozott tartalmú - információt kér valamennyi intézménytől negyedévenként, a negyedévet követő testületi ülésre, első alkalommal  május hónapra.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott intézkedésekről az érintettek (11.§ (3), 14.§, 15.§, 19.§) a féléves és éves beszámolót keretében adnak számot.


(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2015. évi költségvetési gazdálkodás zavartalan megkezdéséhez az intézmények számára a 2014. december havi időarányos támogatás összegének megfelelő támogatás átutalásáról gondoskodjon.


29.§ Az intézmények vezetői, mint vagyonkezelők csak tehermentes vagyont fogadhatnak el 200 eFt értékhatárig. Ezen értékhatár felett pedig kizárólag a képviselő-testület hozzájárulásával fogadhatnak el vagyont.


30.§ A költségvetési szerv alapítványhoz csak a képviselő-testület engedélyével csatlakozhat.


31.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a társadalombiztosítási források átvételére vonatkozó megállapodást kösse meg.


32.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy alkalmanként 500.000 Ft /eset keretösszegig egyedi kezességvállalást teljesítsen az önkormányzati feladatok között szereplő feladatokra. Az egyedi kezességvállalásokról a polgármester köteles beszámolni.


33.§ Önkormányzati biztos kirendelése szükséges a költségvetési szervhez, ha az éves eredeti kiadási előirányzata 10 %-át meghaladó, 30 napon túli elismert tartozásállománya halmozódik föl, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani. A biztos kirendeléséről a képviselő-testület dönt.

Az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szervhez (Szakorvosi Rendelőintézet) az önkormányzati biztos kirendeléséhez az előző bekezdésben írottakon túlmenően az egészségbiztosítási szerv kérése, vagy ha azt nem kérte, véleményének előzetes kikérése szükséges.


34.§ Ez a rendelet 2015. február 26-án lép hatályba, de rendelkezéseit 2015. január 1-jétől kell alkalmazni. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti az átmeneti gazdálkodásról szóló 17/2014.(XII.19.) önkormányzati rendelet.







      Szadai József                                                     Mesterné Veszeli Mária

       polgármester                                                                          jegyző

Mellékletek