Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2016(I.29.) önkormányzati rendelete
BUDAPEST FŐVÁROS III. KERÜLET, ÓBUDA-BÉKÁSMEGYER ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK
Hatályos: 2016. 01. 30- 2024. 12. 31Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2016(I.29.) önkormányzati rendelete
a 2016. évi költségvetésről1
Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében a 2016. évi költségvetésről a következőket rendeli el:
I. rész
A 2016. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai
1. § (1) A képviselőtestület a 2016. évi költségvetés bevételi főösszeg előirányzatát 28.168.838 e Ft-ban határozza meg.
2. § (1) Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata a 2016. évi költségvetés előirányzatait címenként (Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal, költségvetési szervenként), valamint a 4/2013. (I.3.) Korm. rendelet által meghatározott rovatrend szerinti bontásban határozza meg.
(2) Az Önkormányzat Önként vállalt feladatait a II.3 melléklet, a közvetett támogatások szerkezetét II.4. melléklet, 2016. évi pályázatait (Európai Uniós pályázatokkal együtt) a II.5., a helyi adók szerkezetét a II.9 melléklet, a címrendet a tartalomjegyzék tartalmazza.
(3) Az 1. § (2) bekezdésében meghatározott kiadási főösszeg címek, alcímek, rovatrend szerinti előirányzatok bontását a I.2. melléklet tartalmazza.
(4) Az alcímeket az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal I.2.,I.5. mellékletben és azok alábontásaiban meghatározott feladatok (költségvetési előirányzatok) jelentik.
3. § Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat felhalmozási kiadásokon belüli felújítási előirányzatait célonként a II.6. melléklet tartalmazza.
4. § Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat felhalmozási kiadásokon belüli fejlesztési előirányzatait célonkénti bontásban a II.7. melléklet tartalmazza.
5. § Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott bevételi főösszeg címek, alcímek, rovatrend szerinti előirányzatok bontását az I.2.,I.5. mellékletek tartalmazzák.
6. § Az Önkormányzat költségvetésének mérlegét, bevételi források és kiadási előirányzatok bontásban: „Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata 2016. évi költségvetésének mérlege” című melléklet tartalmazza.
7. § Az Önkormányzat hosszúlejáratú kötelezettségeit éves bontásban a II.4. melléklet tartalmazza. Ebben a mellékletben szerepelnek az adott költségvetési évet pénzforgalmi szempontból nem érintő, többéves kihatású pályázati önrészekre vonatkozó képviselő-testületi kötelezettség-vállalások is.
8. § Az általános és céltartalékok előirányzatait a II.10. melléklet tartalmazza.
9. § A 2016. évre tervezett ingatlan-hasznosítási listát a III. kiegészítő információk rész tartalmazza.
10. § (1) A költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait és a stabilitási törvény 3. §- ában meghatározott adósságot keletkeztető ügyletek kihatását a I.4. melléklet tartalmazza.
(2) A 2016. évi költségvetés bevételeinek és kiadásainak éves ütemezésére vonatkozó előirányzat felhasználási ütemtervet a II.2. melléklet tartalmazza.
11. § A 2016. évi költségvetésről készült könyvvizsgálói záradék a rendelet részét képezi.
II. rész
A 2016. évi költségvetés végrehajtásával, költségvetési szervek finanszírozásával kapcsolatos rendelkezések
12. § Az önkormányzat, az önkormányzati költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal költségvetési alapokmányaikat a költségvetési rendelet mellékleteiben jóváhagyott előirányzatok alapján készítik el.
13. § A Képviselőtestület felhatalmazza a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek vezetőit és a Polgármestert a 2016. évi költségvetésében előírt bevételek beszedésére, valamint a kiadásoknak a bevételektől függő, bevételek arányában történő teljesítésére.
14. § (1) Az éves költségvetést
a) az alapító okiratban előírt, illetve engedélyezett, valamint a költségvetési szervek költségvetési alapokmányaiban és szervezeti működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségük mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, belső ellenőrzési előírások betartásával,
d) az Önkormányzat fizetőképességének biztosításával
15. §
A 2016. évi kiadási előirányzatok finanszírozása
III. rész
Költségvetési szervekre vonatkozó rendelkezések
16. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
17. § (1) A költségvetési szerv vezetője a bevételi és kiadási főösszeget érintő módosításokat nem hajthat végre. Az önkormányzati költségvetési szerv az élelmezési, ingatlan-karbantartási, közmű-szolgáltatás kiadási részelőirányzatait saját hatáskörben nem módosíthatja.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak kivételével a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv saját és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek – előirányzat-módosítási hatáskörében bevételi és kiadási részelőirányzatait a jogszabályi előírások betartása mellett módosíthatja.
(3) Jutalmat kifizetni a költségvetési szervek vezetőinek javaslata alapján a kerület pénzügyi-likviditási helyzetének figyelembevételével a Polgármester jóváhagyásával lehet.
(4) A (2) bekezdés szerint végrehajtott előirányzat-módosítás többlettámogatási igénnyel nem járhat.
(5) A költségvetési szervek élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges forrásokat a 23. §-ban meghatározott céltartalékból csak a saját előirányzatuk felhasználása után igényelhetnek.
(6) A gazdálkodási feladatokat ellátó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokról havonta tájékoztatja a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztályvezetőjét.
(7) A Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, valamint a gazdálkodási köréhez tartozó költségvetési szervek gazdálkodási kapcsolatának részletes szabályozását a Képviselőtestület által jóváhagyott külön megállapodás tartalmazza.
(8) A költségvetési szerv vezetője köteles a Képviselőtestület által, az intézmény részére jóváhagyott éves költségvetési előirányzaton (intézmény főösszege, kiemelt előirányzatok) belül gazdálkodni. Az intézményvezető a költségvetés szabályos végrehajtásáért fegyelmi felelősséggel tartozik.
(9) A központi támogatás szerkezetét az I.3 melléklet tartalmazza.
(10) A költségvetési szervek a kötött felhasználású normatív támogatásokat a teljesítés függvényében, a költségvetési szervekre vonatkozó mutatószámok által meghatározott mértékig igényelhetik. A finanszírozás szabályai megegyeznek a 15. §-ban foglaltakkal.
IV. rész
Képviselőtestületre vonatkozó rendelkezések
18. § (1) A Képviselőtestület előirányzat-módosítási jogát – a 19. §-ban foglaltak kivételével – magának tartja fenn úgy, hogy a jogszabályon alapuló előirányzat módosításokon túl a kapcsolódó bevételek vagy kiadáscsökkentések megjelölésével lehet kiadást növelni vagy bevételt csökkenteni.
(2) A Képviselőtestület előirányzat-módosítási joga kiemelten az alábbiakra terjed ki:
19. § A Képviselőtestület az alábbi esetekben biztosít előirányzat-módosítási jogot a Polgármester részére:
a) Céltartalékon belül a polgármesteri, reprezentációs, turisztikai és testvérvárosi keret előirányzatai közötti átcsoportosításra,
b) Az 1. § (4) bekezdésében meghatározott, a Polgármesteri Hivatal éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,
c) A 17. § (3) bekezdésében meghatározott, az költségvetési szervek éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására.
d) Turisztikai keret tartalék előirányzat felosztására.
e) A lakossági kiadványokra tervezett előirányzat felhasználására
f) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési és felhalmozási támogatás előirányzatai közötti átcsoportosításra.
20. § (1) Közép- és hosszú lejáratú hitel felvételére vonatkozó döntés meghozatala a Képviselőtestület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(2) Éven belüli likviditási – folyószámla – hitel 2016. évben egyidejűleg felvett összege az 1.500.000 e Ft-ot nem haladhatja meg. A folyószámla hitelkeretet a pénzügyi-likviditási helyzet függvényében a Polgármester által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján lehet igénybe venni.
(3) 2016. évben felvehető fejlesztési hitel és fejlesztési kötvénykibocsátás nagysága maximum 0 e Ft lehet.
21. § (1) A civil szervezetek és közalapítványok legkésőbb a tárgyévet követő január 31-éig kötelesek elszámolni az önkormányzati támogatás felhasználásáról. Az elszámolásokat a pénzügyekért felelős bizottság, valamint a szakbizottságok vizsgálják felül és hagyják jóvá. Civil szervezet csak megkötött együttműködési megállapodás alapján és jóváhagyott elszámolás után finanszírozható a rendeletben meghatározott előirányzat mértékéig. A Bizottsági előterjesztéseket az ágazatot felügyelő szervezeti egységek készítik elő.
(2) A 2015. évről áthúzódó támogatások felhasználásáról a támogatás utalását követő 20 munkanapon belül kell elszámolni.
(3) Az Egyházak az előirányzatokat ingatlan felújításra-karbantartásra, tárgyi eszköz beszerzésre, korszerűsítésre és a szokásos egyházi ceremóniákon kívül eső egyházi rendezvényekre fordíthatják.
22. § (1) A rendelet és a mellékleteiben foglaltak végrehajtásáról a Polgármester a Jegyző útján gondoskodik. A rendeletben, illetve a mellékleteiben foglaltak végrehajtását a pénzügyekért felelős bizottság jogosult és köteles ellenőrizni.
(2) A vagyongazdálkodásért felelős bizottság negyedévente – először a féléves önkormányzati tájékoztatással egy időben - köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a vagyonhasznosításból tervezett bevételek alakulásáról.
23. § (1) A költségvetési szervek felsorolását a címlista tartalmazza. A gazdasági szervezettel rendelkező, és a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek együttműködését háromoldalú szerződés szabályozza.
(2) Az élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges finanszírozásról a műszaki indokoltság figyelembevételével a Polgármester vagy az általa kijelölt helyettese dönt, a Képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett.
(3) Az oktatási-nevelési, szociális és egészségügyi költségvetési szervek ingatlan felújítási-karbantartási címeiről a költségvetési kereten belül, a költségvetési szervek vezetői javaslata alapján szakértők bevonásával a Vagyonkezelő Zrt., Polgármesteri jóváhagyással dönt. Erről beszámolót készít a Képviselőtestület felé a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló tájékoztatókkal és beszámolóval egy időben. A felújítási-karbantartási munkákat a Vagyonkezelő Zrt. az egységes közbeszerzési eljárás keretében valósítja meg.
(4) A Polgármesteri Hivatal, az Óbudai Társaskör, az Óbuda Múzeum és az Óbudai Közterület-felügyelet saját költségvetésében címenként határozza meg felújítási kiadásait.
24. §
Felhalmozási előirányzatok felhasználása
25. § (1) A Képviselőtestület 2016. évre a Polgármesteri Hivatal, Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, valamint az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet részére, a Kktv-ben meghatározott kereteken belül és a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján bruttó 200 e Ft/év/fő cafetéria keretet biztosít.
(2) A képviselőtestület által meghatározott cafetéria keretek fel nem használt előirányzatát az önkormányzat céltartalékába kell beemelni.
26. § Jelen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. A kihirdetés a helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.
27. § Hatályát veszti az önkormányzat 2016. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló 61/2015. (XII. 10.) önkormányzati rendelet.
hatályon kívül helyezte: 27/2024. (XI. 29.) Ör. 35. § 1. pontja. Hatálytalan: 2025. január 1-jétől.