Alattyán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2017. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 02. 15- 2022. 09. 21

ALATTYÁN KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK

1/2017. (II. 14) számú rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről


Alattyán Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f.) pontjában meghatározott feladatkörében, eljárva, Magyarország 2017.évi központi költségvetéséről szóló 2016.évi XC. törvény 59.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.


2. § A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését:

291 669 063 Ft

Költségvetési bevétellel

349 071 709 Ft

Költségvetési kiadással

- 57 402 646 Ft

- 26 679 181 Ft

-30 723 465 Ft

Költségvetési egyenleggel

- ebből  működési                      

             felhalmozási

állapítja meg.


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5)   A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6)   A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.



3. § A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2017. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.      

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1-9.4.3, mellékletek szerint határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között 22 740 649 Ft tartalékot állapít meg, melyből
15 083 439 Ft általános 7 657 210 Ft céltartalék.

4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)   Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)   A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4)   A költségvetési szerveknél jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem tervezhető.

(5)   Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(6)   A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(7)   Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.


5. § Az előirányzatok módosítása

  1. Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2)  A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1 000 000 Ft összeghatárig - mely esetenként a 1 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2017. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(8)   A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.




6. § A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 69/2014. (VIII. 26.) képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4)   A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Záró és vegyes rendelkezések


(1)   Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit 2017. január 1-jétől kell alkalmazni.





Tóth Ildikó

Koczkás Gábor

jegyző

polgármester


Alattyán Község Önkormányzata 1/2017. (II. 14.)
rendeletének indokolása

az Alattyán Község Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A 2017. évi rendelettervezet az alábbi jogszabályok figyelembevételével történt:

  • a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.),
  • az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.),
  • a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (Vagyon tv.),
  • a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szt.),
  • a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.),
  • az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Iötv.),
  • a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (Nek. tv.),
  • a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (stabilitási törvény),
  • Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény (Költségvetési törvény),
  • a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.),
  • az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm.rendelet,
  • az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (Áhsz.),
  • az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (Ávr.),
  • az államháztartásban felmerülő egyes gyakoribb gazdasági események kötelező elszámolási módjáról szóló 38/2013. (IX. 19.) NGM rendelet,
  • az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adók és adók módjára behajtandó köztartozások nyilvántartásának, kezelésének, elszámolásának, valamint az önkormányzati adóhatóság adatszolgáltatási eljárásának szabályairól szóló 37/2015. (XII. 28.) NGM rendelet,
  • az önkormányzat rendeletei, határozatai,
  • a Nemzetgazdasági Minisztérium, Belügyminisztérium iránymutatásai.
  • képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeirőlszól 50/1999.(XI.3.) EüM rendelet


A jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. Az önkormányzati hivatal, a helyi önkormányzat, valamint a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek jóváhagyott elemi költségvetéséről az önkormányzati rendelettervezet képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő harminc napon belül adatot szolgáltat a Kincstár területileg illetékes szervéhez.



RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2017. évben


Alattyán Község Önkormányzata intézményrendszerén keresztül látja el az Mötv.-ben meghatározott kötelező feladatait. Kötelező feladatai mellett önként vállalt feladatokat is ellát, olyan mértékben, hogy a kötelező feladatok ellátása ne sérüljön. 2017-ben is kiemelt hangsúlyt fektet a központi kormányzat azon törekvésére, amely a foglalkoztatás növekedését célozza meg. A településen működő vállalkozásokkal való együttműködés lehetőségeit továbbkutatva, azokat igyekszik elmélyíteni. Az adópolitika keretein belül a kintlévőségek csökkentése érdekében a behajtás hatékonyabbá tételét kiemelten kívánja kezelni.


II.


A költségvetés-politika céljai és keretei


Az önkormányzat költségvetési-politikájának célja, hogy olyan gazdálkodási rendszert alakítson ki, amelyben a feladatok hatékonyan és gazdaságosan láthatóak el. Célként fogalmazódik meg az a törekvés, amely a munkanélküliség településen realizálódó visszaszorítása érdekében jelenik meg (központi közfoglalkoztatási programhoz történő csatlakozás). Szociális intézkedéseivel a helyi társadalmi jóléthez kíván lehetőségein belül hozzájárulni. A településen működő civil szerveződések működésének támogatása, mint önként vállalt feladat a közösségi kohézió erősítését kívánja szolgálni. Mivel önként vállalt feladatai forrásául csak a helyben képződött saját bevételek használhatók fel, ezért ezek minél szélesebb körben való ellátásához meg kell vizsgálni a saját bevételi források növelésének lehetőségét. 2017-ben a civil szervezetek támogatása pályázatos formában történik a 11/2015. (VI. 30.) önkormányzati rendelet alapján.


III.


A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei


A feladatfinanszírozási rendszer keretében az Országgyűlés a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott módon a helyi önkormányzatok kötelezően ellátandó, törvényben előírt egyes feladatainak – felhasználási kötöttséggel – a feladatot meghatározó jogszabályban megjelölt közszolgáltatási szintnek megfelelő ellátását feladatalapú támogatással biztosítja, vagy azok ellátásához a feladat, a helyi szükségletek alapján jellemző mutatószámok, illetve a lakosságszám alapján támogatást biztosít, továbbá feladatainak ellátásához felhasználási kötöttséggel járó, vagy felhasználási kötöttség nélküli támogatást nyújthat.

A feladatalapú támogatás biztosítása a következő szempontok figyelembevételével történik:

  • takarékos gazdálkodás,
  • a helyi önkormányzat jogszabályon alapuló, elvárható saját bevétele,
  • a helyi önkormányzat tényleges saját bevétele.

A feladatfinanszírozási rendszernek biztosítania kell a helyi önkormányzatok bevételi érdekeltségének fenntartását.

Az Mötv. rendelkezései szerint a támogatást a helyi önkormányzat éves szinten kizárólag az ellátandó feladatainak kiadásaira fordíthatja. Az ettől eltérő felhasználás esetén a helyi önkormányzat köteles a támogatás összegét - az államháztartásról szóló törvényben meghatározott kamatokkal terhelve – a központi költségvetésbe visszafizetni.


IV.


Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai


A/ BEVÉTELEK

  • Önkormányzatok működési támogatásai
  • Működési célú támogatások államháztartáson belülről
  • Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
  • Közhatalmi bevételek
  • Működési bevételek
  • Maradvány igénybevétele


B/ KIADÁSOK

  • Személyi juttatások
  • Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
  • Dologi kiadások
  • Ellátottak pénzbeli juttatásai
  • Egyéb működési célú kiadások




V.


Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai


1. Kötelező feladatok

  • településrendezés,
  • településüzemeltetés (köztemetők fenntartása, közvilágításról való gondoskodás, helyi közutak fenntartása),
  • egészségügyi alapellátás biztosítása (háziorvosi, fogorvosi, család- és nővédelmi szolgáltatás),
  • környezet-egészségügy biztosítása (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsáló irtás),
  • óvodai ellátás,
  • kulturális szolgáltatás (nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, kulturális örökség helyi védelme, helyi közművelődési tevékenység támogatása,
  • szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
  • lakás- és helyiséggazdálkodás,
  • polgári- és katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
  • helyi adóval kapcsolatos feladatok,
  • kistermelők és őstermelők hétvégi értékesítési lehetőségeinek biztosítása,
  • sport, ifjúsági ügyek,
  • nemzetiségi ügyek,
  • közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,


2. Önként vállalt feladatok


  • közalkalmazottak, munka törvénykönyve hatálya alá tartozó foglalkoztatottak béren kívüli juttatása



A/ BEVÉTELEK

  • Önkormányzatok működési támogatásai
  • Működési célú támogatások államháztartáson belülről
  • Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
  • Közhatalmi bevételek
  • Működési bevételek
  • Felhalmozási bevételek
  • Működési célú átvett pénzeszközök
  • Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
  • Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről
  • Belföldi értékpapírok bevételei
  • Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele
  • Finanszírozási bevételek
  • Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei


B/ KIADÁSOK

  • Személyi juttatások
  • Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
  • Dologi kiadások
  • Ellátottak pénzbeli juttatásai
  • Egyéb működési célú kiadások


  • Egyéb felhalmozási kiadások
  • Finanszírozási kiadások




VI.


A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése


A költségvetési hiány belső finanszírozással az előző év(ek) maradványa terhére történik.


VII.


A Stabilitási tv. alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeknek a költségvetési évet követő három évre várható összege.


Az önkormányzat 2017-ben és várhatóan a költségvetési évet követő három évre vonatkozóan adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettsége nincs.


VIII.


Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza


  1. Az önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban (összes bevétel, kiadás),


A/ BEVÉTELEK

Önkormányzatok működési támogatásai                                        147 675 782  Ft

A működési támogatás jogcímei a költségvetési törvényben vannak, annak mértéke a 2017. évi mutatószám felmérés adatai alapján kerültek megállapításra. Ezeket részletesen az 5. sz. tájékoztató tábla tartalmazza.


Működési célú támogatások államháztartáson belülről                     81 444 646 Ft

Ezen a jogcímen érkezik támogatás az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól a védőnői és a háziorvosi alapellátási feladatok finanszírozására. Erre a feladatra 19.162 800 Ft-ot terveztünk.

Ugyancsak erre a rovatra érkezik a közfoglalkoztatás finanszírozásának támogatása, mely feladatra 62 272 846 ezer Ft támogatást várunk.


Közhatalmi bevételek                                                                         34 000 000 Ft

Az önkormányzat közhatalmi bevételei vagyoni típusú adókból, termékek és szolgáltatások adóiból és egyéb közhatalmi bevételekből tevődik össze az alábbiak szerint:

Vagyoni típusú adók:

  • Magánszemélyek kommunális adója: 2 500 000 Ft

Termékek és szolgáltatások adói:

  • Értékesítési és forgalmi adók:
  • Iparűzési adó: 25 000 000 Ft

  • Gépjárműadó: 3 500 000 Ft
  • Egyéb áruhasználati és szolgáltatási adók:
  • Talajterhelési díj: 2 500 000 Ft

Egyéb közhatalmi bevételek:

  • Bírságok, pótlékok, közigazgatási bírság bevételek: 500 000 Ft

Működési bevételek                                                                            28 018 635 Ft

A működési bevételek az önkormányzat működésével kapcsolatos bevételekből áll, úgymint étkeztetéssel kapcsolatos bevételek, bérleti díjak, szolgáltatások ellenértékei, ellátottak térítési díjai, áfa bevételek, vagyonhasznosítás bevételei, stb. Az önkormányzatnak 2017. évben ezekből a jogcímekből várhatóan 28 018 635 Ft saját bevétele származik.


Működési célú átvett pénzeszközö                                                             30 000 Ft

A Polgármesteri Hivatalnál az elmúlt években keletkezett ápolási díjból kintlévőség visszafizetése.


Felhalmozási célú átvett pénzeszközök                                                   500 000 Ft

201-ben az Alattyáni Víziközmű Társulat várhatóan 500 ezer Ft-ot utal át Alattyán Község Önkormányzatának a 2014. június 24-én aláírt engedményezési szerződés alapján. A szerződés alapján a Társulat köteles az elszámolási számlájára érkezett összegek Önkormányzat felé történő haladéktalan továbbutalására.

Finanszírozási bevételek                                                                   160 260 172 Ft

Az önkormányzat előző évi költségvetési maradványa összetevődik egyrészt a 2016 decemberében megérkezett közfoglalkoztatási támogatási előlegéből és másrészt a 2017. évi működési támogatás első üteméből, valamint a 2016. év gazdálkodása során fel nem használt előző év(ek) költségvetési maradványából.


B/ KIADÁSOK

Személyi juttatások                                                                           159 495 817 Ft

Személyi kiadások között jelenik meg az alkalmazottak (köztisztviselő, közalkalmazottak, munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók és a közfoglalkoztatottak) és a képviselő-testület tagjainak tiszteletdíja, illetménye, munkabére, költségtérítése, illetménykiegészítése, a béren kívüli juttatás elemei és megbízási díjai.

A tervezett összegek tartalmazzák a 2017. évi soros lépésekből származó bérnövekményt.

2017. január 1-jétől a minimálbér 111 000 Ft-ról 127 500 Ft-ra, a garantált bérminimum 129 000 Ft-ról 161 000 Ft-ra emelkedetett.

 A közfoglalkoztatottak bére 2017-ben a segédmunkásoké 79 155 Ft-ról 81 530 Ft-ra, a munkavezetőké 87 090Ft-ról 89 705 Ft-ra és a szakmunkásoké 101 480 Ft-tól 106 555 Ft-ra változott.

2017. évben jubileumi jutalom az Alattyáni Óvoda és az Idősek Klubja gazdálkodóknál merül fel kiadásként.

Polgármesteri Hivatalnál a 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény 59.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a köztisztviselők illetményalapját saját költségvetése terhére  38 650 Ft-ról 56 000 Ft-ra emeli.

A képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999.(XI.3.) EüM rendelet 1.§ (1) bekezdése értelmében a Hivatalban dolgozó köztisztviselők részére 25 000 Ft támogatást biztosít élés látást biztosító szemüveg vásárlására.

Az Alattyáni Óvoda személyi jellegű kifizetései tartalmazza az óvodapedagógusok munkáját segítők bérének 326/2013.(VIII.30). Kormányrendelet 32.A.§. (1-2) bekezdése szerinti kiegészítést. (7+3 %) Tartalmazza a 2017. szeptembertől esedékes pedagógusok garantált illetményemelését.

Minden állományi létszámba beszámított foglalkoztatott (kivétel a közfoglalkoztatott) az 5 000 Ft Erzsébet-utalvány helyett 8 000 Ft/hó készpénzt kap, mely évi 2 alkalommal kerül kifizetésre 2017. június, és 2017. december hónapokban.

Köztisztviselők esetében törvény által meghatározott bruttó 200.000 Ft keretösszeg változatlan formában maradt.

A rendeletben tartalmazza a közlekedési költségtérítés munkáltatói döntés alapján a 9 Ft-ról 15 Ft-ra történő emelkedését minden gazdálkodó esetében.

Az alábbi táblázat a 2017-ban indulni tervezett közfoglalkoztatással kapcsolatos információkat foglalja össze:



Mezőgazdasági program (ráépülő program)

Helyi sajátosságokra épülő (ráépülő program)

Belgterületi közutak karbantartása ráépülő program

Támogatási intenzitás

100%

100%

100%

Program ideje

2017. március 01-től 2018. február 28-ig

2017. március 1-jétől 2018. február 28-ig

2017. március 1-jétől 2018. február 28-ig

Közfog-lalkoztatot-tak száma

1 fő szakmunkás 106 555 Ft/fő/hó, 14 fő segédmunkás 81 530 Ft/fő/hó

3 fő szakmunkás 106 555 Ft/fő/hó,  1 fő segédmunkás munkavezető  89 705 Ft/fő/hó, 11 fő segédmunkás 81 530 Ft/fő/hó

1 fő adminisztrátor 106 555 Ft/ fő/hó, 14 fő segédmunkás 81 530 Ft/fő/hó

Tervezett feladat

 - Szent István u. 35. sz. alatti ingatlanon melléképület felújítása
 - A juh és  kecske tartása
 - varroda udvarán konyhakerti növények termesztése és gyümölcsfák ültetése
 -külterületi szántón sütőtök termesztése


 - térkövek és szegélykövek gyártása
 - Idősek Klubja kerítés javítása

- Bérlakásnál a garázs felújítása
 - új kerti padok, virágos ládák, szeméttárolók

 - Belterületi közutak mellett a zöldterületek tisztántartása



Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó         31 279 691 Ft

Ez a költség a személyi juttatások után megfizetendő közterheket tartalmazza. A szociális hozzájárulási adó mértéke 22 % (a közfoglalkoztatási bér után 11 %), a béren kívüli juttatás után fizetendő közteher az 1,18-szeres alapra számított 15 % kifizetői adó és 14 % EHO. A reprezentáció közterhe ugyancsak az 1,18-szeres alapra számított 15 % kifizetői adó és 27 % EHO.


Dologi kiadások                                                                                  90 951 604 Ft

Dologi kiadás minden a feladatok ellátásával kapcsolatos anyagi (anyag, áru, termék, eszköz, stb.) és nem anyagi jellegű (szolgáltatási díjak, közüzemi díjak, bérleti díjak, közvetített szolgáltatás, stb) költség, melyek az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai során merülnek fel. A dologi kiadások kormányzati funkciónkénti megbontása az alábbiak szerint alakul:



 Ft-ban

Köztemető fenntartás és működtetés

571 500

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

1 270 000

Tűz-és katasztrófavédelmi tevékenység

100 000

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

0

Közfoglalkoztatási mintaprogram

5 817 604

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

0

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

513 000

Közvilágítás

5 187 950

Zöldterület kezelés

1 550 231

Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

14 867 488

Háziorvosi alapellátás

6 656 082

Fogorvosi alapellátás

106 680

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

594 595

Szabadidő-sport tevékenység és támogatása

52 000

Könyvtári állomány gyarapítása, könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

291 020

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

194 310

Közművelődés, közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése, hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

2 286 630

Gyermekétkeztetés a köznevelési intézményekben

27 462 500

Lakóingatlanok szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

2 668 000

Demens betegek nappali ellátása

2 880 450

Szociális étkeztetés

8 769 370

Házi segítségnyújtás

1 152 180


Óvodai nevelés, ellátás, SNI gyermekek nevelés, ellátás szakmai feladatai és működtetési feladatok

3 052 480

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

4 907 534


Ellátottak pénzbeli juttatásai                                                   1 550 000 Ft

Erre a feladatra 2017-ben 5 500 000 ezer Ft-ot tervezünk fordítani, az alábbiak szerint:

Köztemetés támogatás:                                                    500 000 Ft

Temetési segélyek:                                                           500 000 Ft

Rendkívüli települési támogatás:                                       200 000 Ft

Arany János Tehetséggondozás:                                         50 000 Ft


Egyéb működési célú kiadások                                              34 571 132 Ft

Egyéb működési célú kiadások származnak az önkormányzat az egyéb szervezetekhez, társulásokhoz történő csatlakozások tagdíjaiból, hozzájárulásaiból, támogatásaiból, illetőleg a tartalékokból. Tagdíjakra, hozzájárulásokra 3 361 482 Ft-ot terveztünk (ennek részletezését a 6. sz. tájékoztatási tábla tartalmazza). Általános tartalékba 18 943 439 Ft-ot helyeztünk, mely összeg az előre nem prognosztizálható kiadásokra, be nem folyó bevételekre került elkülönítésre.  Céltartalékot összesen 7 657 210 Ft-ban képeztünk az alábbiak szerint:

Pályázati önerő cél:                                                            6 000 000 Ft

Intézmények kiegészítésére képzett tartalék:                        1 657 210 Ft


Beruházások                                                                       21 758 845 Ft

A beruházásokat részletesen a rendelet 6.sz. melléklete tartalmazza.


Felújítások                                                                          9 464 620 Ft

2017-ben a felújításokat részletesen a rendelet 7. sz. melléklete tartalmazza.


  1. kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve

Többéves kihatással járó döntése az önkormányzatnak 2017-ben nem várható.


  1. Közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatás

Az önkormányzat döntése alapján a 75 év feletti egyedülálló lakosok a talajterhelési díj megfizetése alól mentesülnek. 2017. évben számuk 29 fő. Az Idősek Klubja Intézménynél az ellátottak térítési díjaira vonatkozóan jövedelmi sávok kerültek kialakításra, mely alapján differenciált személyi térítési díjak lettek megállapítva. A differenciálás 50 főt érint.


  1. Előirányzat felhasználási terv

Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási terve havi bontásban mutatja be mind a bevételeket, mind a kiadásokat. A felhasználás ütemezése során a korábbi évek gyakorlati tapasztalatait felhasználva a tényleges felmerülés szerinti összegeket szerepeltettük az adott hónapokban. A közhatalmi bevételek egy részét (kommunális adó, iparűzési adó) a lakosság évente két részletben fizeti meg, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseinek megfelelően.

Havonta tervezhetőek az ellátási díjak, figyelembe véve a július-augusztusi időszakot, amikor az iskolai és óvodai intézményi étkezési térítési díjbevételek nem jelennek meg. Az állami támogatások a felhasználásuknak megfelelően havonta átutalásra kerülnek az önkormányzat részére. A személyi jellegű kiadások közül a rendszeres bérek havonta jelentkező kiadások, a nem rendszeres bérelemek pedig a felmerülésükkor az adott hónapokra kerülnek tervezésre. Hasonlóan kerül ütemezésre a bérekkel együtt a munkáltatókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó költségek. A dologi kiadások szintén a felmerülésükkor kerültek tervezésre, amelyek egyik része havonta, folyamatosan felmerülő kiadás, másik része ettől eltérően időszakosan jelentkezik.


  1. Az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokai


Alattyán Község Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez 2017-ben.



Alattyán, 2017. február 10.



                  Koczkás Gábor                                                                          Tóth Ildikó

                   polgármester                                                                                jegyző

Mellékletek