Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2017. (XII. 14.) önkormányzati rendelete
ÚJIRÁZ KÖZSÉG településképének védelméről
Hatályos: 2024. 05. 01Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2017. (XII. 14.) önkormányzati rendelete
ÚJIRÁZ KÖZSÉG településképének védelméről
Újiráz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Tvtv.) 12. § (2) bekezdésében, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. tv. 6.§ (2), és 10. § (3) bekezdéseiben, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011 évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről valamint egyes településrendezési sajátos jogintéz-ményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Kormányrendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 70. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró - az állami főépítészi és örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala; Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; a partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja
1. §2 A rendelet célja a község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása:
a) a helyi építészeti örökség egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás a védelem megszüntetés szabályozásával;
b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;
c) településképi követelmények meghatározásával;
d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával,
2. A helyi védelem célja
2. § (1) A község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme.
(2) A település településképe és történelme szempontjából meghatározó, hagyományt őrző, a közösségek munkáját és kultúráját tükröző, sajátos megjelenésű építészeti örökség kiemelkedő, településképet meghatározó értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.
(3) A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.
(4) Tilos a helyi védett építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.
3. A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja
3. § A településkép szempontjából meghatározó területek megállapításának célja a településképhez illeszkedő településképi követelmények megállapításával a jellegzetes, értékes, helyi hagyományt őrző építészeti arculat megőrzése, a településkép kedvező alakítása:
a) az építési tevékenységgel érintett építményekre – ide értve a sajátos építményfajtákra is,
b) a helyi egyedi építészeti örökség védelmére, védetté nyilvánítására, a védettség megszüntetésére,
c) a reklámok és reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére, alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozóan.
4. A rendelet területi hatálya és alkalmazása
4. § (1) E rendelet területi hatálya Újiráz község teljes közigazgatási területére terjed ki.
(2) E rendelet előírásait a településszerkezeti tervvel, helyi építési szabályzattal együtt kell alkalmazni.
(3) A beépítésre nem szánt területeket a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terv tartalmazza, ezen belül a településkép szempontjából meghatározó, természeti, táji védelemmel érintett területeket 14. § (3) szerint e terven kell beazonosítani.
(4) A (2) és (3) bekezdések alkalmazhatóságáig a 40. § átmeneti előírásai az irányadóak.
(5)3 A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tvtv) 8. § (2) bekezdése által az önkormányzat részére biztosított jogkörökben történő eljárást a Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át.
5. Értelmező rendelkezések
5. §4 E rendelet alkalmazásában:
1. Cégtábla: kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó létesítmény (helyiség, együttes) nevét és az ott folytatott tevékenységet a bejáratnál feltüntető tábla, illetve felirat, mely nem minősül reklámnak.
2. Címtábla: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az intézmény vagy vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla, névtábla.
3. Egyedi mobil tájékoztató tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan nem rögzített, egyedi méretű és akár változó feliratú tájékoztató, hirdető berendezés, mely a kereskedelmi- szolgáltató-vendéglátó tevékenység szolgáltatásairól – pl. étlapjáról stb. – ad tájékoztatást.
4. Egyedi tájékoztató tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan – rögzített, egyedi méretű, állandó tartalmú – hirdető berendezés, mely gazdasági-, kereskedelmi-, szolgáltató-, vendéglátó tevékenységet végzők helyéről, irányáról, megnevezéséről, tevékenységéről, telephelyéről, nyitvatartásiról, megközelítéséről, ill. a település szolgáltató épületeiről utcáiról ad információt;
5. Épület főgerince: Az épület tömegét meghatározó, jellemzően az utcai traktus legmagasabb és leghosszabb gerince.
6. Eredeti állapot: a védett építmény építésekor fennálló állapot vagy egy olyan későbbi állapot, melyet az értékvizsgálat a védelem elrendelésekor védendő értékként határozott meg.
7. Értékvizsgálat: a települési érték helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló a Korm. rendeletben meghatározottak szerint annak minősülő munkarész.
8. Földszínek: (más néven terra színek) tört, sötét, meleg színek, melyek színtartománya a vörös-narancs- sárga-zöldessárga.
9. Helyi védett érték: helyi egyedi védett épület, műtárgy (építmény) összessége.
10.5 Önkormányzati információs tábla: olyan rögzített, egyedi méretű hirdető-berendezés, mely a helyi lakosok számára nyújt, rendszeresen változó tartalommal, közérdekű információkat, továbbá lehetőséget biztosít lakossági apróhirdetések, kisméretű hirdetések elhelyezésére.
11.6 Információs és más célú berendezés: egyedi tájékoztató tábla, egyedi mobil tájékoztató tábla, önkormányzati információs tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű információs tábla, vállalkozást népszerűsítő felirat, reklám pylon és reklámzászló, napvédő ponyva, transzparens, vagy molinó amennyiben ezek részben reklámnak nem minősülő információs célt és közérdeket szolgálnak.
12. Rikító szín: nagyon élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek, melyeknek nagy a színtelítettsége.
13. Üzletfelirat: kereskedelmi-, szolgáltató- vagy vendéglátó, egy vagy több egységet magába foglaló építményen, a benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak.
14. Vállalkozást népszerűsítő felirat: vállalkozást népszerűsítő felirata benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak.
15. Transzparens vagy molinó: kifeszített vagy köztér felett átfeszített textil vagy textil jellegű egyéb anyagból készült reklámhordozó.
16.7 Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) csak fehértartalma van, fekete nincs.
A HELYI VÉDELEM
6. A helyi védelem feladata
6. § (1) A helyi védelem feladata a helyi védelmet igénylő építészeti örökség:
a) meghatározása, dokumentálása,
b) védetté nyilvánítása, nyilvántartása,
c) megőrzése, megőriztetése.
(2) A védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, illetve a károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.
7. A helyi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai
7. § (1) A helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről a Képviselő-testület rendelettel dönt.
(2) A helyi védelem alá helyezés alapjául az értékvizsgálat szolgál.
(3) Értékvizsgálat alapján bármely természetes vagy jogi személy írásban kezdeményezheti a védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését.
(4) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell
a) egyedi építmények és természeti értékek esetén:
aa) a védendő értékek megnevezését, szükség esetén körül határolását,
ab) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület-, illetve telekrész),
ac) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását (irodalom, fotók),
ad) a kezdeményezés indoklását;
b) településszerkezet, településkép, karakter, védelemre javasolt együttes esetén:
ba) az együttes megnevezését,
bb) körülhatárolását,
bc) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását,
bd) a kezdeményezés indoklását.
8. A védett érték nyilvántartása
8. § (1) A helyi védettségről nyilvántartást kell vezetni, mely nyilvános, abba bárki betekinthet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza:
a) a védett érték megnevezését,
b) a védelem szakszerű, rövid indoklását,
c) fotódokumentációt,
d) védettségi kategóriát (egyedi építészeti, területi, táji),
e) a helyrajzi számot.
(3) Egyedi védettség esetén a (2) bekezdésben felsoroltakon túl tartalmaznia kell:
a) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),
b) helyszínrajzot,
c) a védett érték rendeltetését és használatának módját.
(4) Területi védelem esetén a (2) bekezdésben foglaltakon túl a nyilvántartásnak tartalmaznia kell a szabályozási tervvel azonosítható, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.
9. A védett érték megjelölése
9. § (1) A helyi védelem alatt álló épületet, építményt egységes táblával lehet megjelölni. A tábla szövege: „Újiráz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete helyi védetté nyilvánította” „évszám”
(2) Védett növényzet esetén az (1) bekezdés szerinti táblán a növény magyar és latin nevét is fel kell tüntetni.
(3) A tábla elhelyezéséről – esetleges pótlásáról – a polgármester gondoskodik.
10. Testületi döntéssel összefüggő feladatok
10. § (1) A kezdeményezés alapján induló eljárás során a döntés-előkészítés a megbízott települési főépítész feladata.
(2) A szükséges értékvizsgálat előkészítéséről és elkészíttetéséről a Képviselő-testület gondoskodik.
(3) A helyi védelem alá helyezés kezdeményezéshez kapcsolódó előkészítéshez be kell szerezni az érintett ingatlan-tulajdonosok együttes álláspontját.
(4) A helyi védettség alá helyezési, illetve annak megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell:
a) az egyedi értékre vonatkozó kezdeményezés esetén az értesítést az érdekeltnek írásban kézbesíteni kell.
b) nem egyedi érték esetén az értesítés történhet kizárólag a helyben szokásos közhírré tétellel.
c) a használó értesítése a tulajdonos útján történik.
d) amennyiben az érdekeltek felkutatása aránytalan nehézségekbe ütközne, az értesítésüket a közhírré tétellel megtörténtnek kell tekinteni.
(5) A védettséggel kapcsolatos javaslatot – az erről szóló döntést megelőzően a helyben szokásos módon 15 napra közzé kell tenni.
(6) A közzététel időtartama alatt a helyi védetté nyilvánítás javaslatát és a kapcsolódó értékvizsgálat megtekinthetőségét az önkormányzat hivatalában biztosítani kell.
11. § (1) Védett építmény teljes bontása csak a védelem megszüntetése után történhet. A védelem megszüntetésének, vagy részleges bontásnak feltételeként az egyes épületrészeknek, tartozékoknak, az új épületbe (épületeibe) történő beépítése, vagy annak megőrzése előírható.
(2) Védett növényzet kivágása csak a védelem megszűnését követően, illetve a növényzet kipusztulása esetén, továbbá közvetlen élet- vagy balesetveszélyes helyzet megszüntetése érdekében engedélyezhető. A védett növényzet kipusztulását kertészeti szakvéleménnyel kell igazolni. A védett növényzet esetleges pótlásáról a jegyző által meghatározottak szerint kell intézkedni.
(3) A helyi védettség elrendelését vagy megszüntetését az ingatlan nyilvántartásba be kell jegyeztetni.
(4) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésről a jegyző gondoskodik.
(5) A bejegyzés esetleges elmaradása a védettséget nem érinti.
11. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
12. § (1) A védett értékek jó karbantartása, állapotuk megóvása, a tulajdonos kötelessége.
(2) A védett értékek megfelelő fenntartását és megőrzését – egyebek között – a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.
(3)8 Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy a polgármester településképi kötelezés formájában az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti a tulajdonost.
12. A helyi védelem meghatározása
13. § Jelen rendelet nem határoz meg egyedi védelem alá vont épületet vagy értéket.
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK ÉS TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
13. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
14. § (1) A településszerkezet, településkarakter, tájképi elem és egyéb helyi adottság alapján a településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolását a bel- és külterületre vonatkozóan e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Településkép szempontjából meghatározó területek a
a) településközpont,
b) átalakuló területek,
c) régészeti érdekű terület és a régészeti lelőhely területe,
d)9 országos jelentőségű és a fokozottan védett természetvédelmi terület (Bihari-sík Tájvédelmi Körzet, Európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű Natura 2000 terület, ezen belüli kategóriák: - Bihar különleges madárvédelmi terület (HUHN 10003), - Közép-Bihar kiemelt jelentőségű természetmegőrzési terület (HUHN20013), - Felső-Sebes-Körös kiemelt természetmegőrzési terület (HUHN20004), „ex lege” védett–természeti területek (pl kunhalmok), NATURA 2000 terület övezete, az országos ökológiai hálózat magterülete és az ökológiai folyosó terület övezete,
e) tájképvédelmi terület, egyedi tájérték területe,
f) helyi jelentőségű természetvédelmi terület és a védett természeti érték,
g) a műemlék területe, a műemléki környezet területe.
(3) a) A településkép szempontjából meghatározó, természeti védelemmel érintett 14. § (2) c) - f) pontok szerinti területek településképi, településkarakteri szempontból a beépítésre nem szánt településrész részét képezik.
b) Területi lehatárolásukat a 4. § (3), (4) figyelembe vételével, továbbá az országos jogszabályok alapján kell megállapítani.
14. A teljes közigazgatási területen az építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
15. § (1) Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhetők és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez és trapézlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával.
(2) A tetőfedő anyagok közül a rikító színek, különösen élénkvörös, kék nem helyette a földszínek alkalmazhatók.
(3) A homlokzatok színezésére a pasztell árnyalatú földszíneken túl további színek nem alkalmazhatók.
15.10 A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények
16. §11 A közterületi alakítási terv e rendeletben történő lehatárolás hiányában nem készíthető.
16.12 A beépítésre nem szánt táji területbe ékelődő (állattartó-, üzemi-, mezőgazdasági üzemi-, különleges-, valamint tanya stb) területekre vonatkozó egyedi és területi építészeti követelmények
17. § (1) Az épületek, építmények szabadon állóan, az alkalmazott üzemelés technológia és használat szerint csoportosítva helyezendők el.
(2) Az egyes épület összeépítések csak technológiával igazolt módon és esetben lehetségesek.
(3)13
18. § (1) Az újonnan kialakításra kerülő termelő, tároló és állattartó épületeket hosszúkásan nyújtott tömeggel, magas tetős kialakítással kell kialakítani. Ettől eltérni csak technológiával igazolt módon és esetben lehetséges.
(2) Az ipari funkciójú épületek esetén az egyszerű ipari formák alkalmazása az elsődleges, ezen belül a nagy fesztávú ipari csarnokszerkezet, a fél-nyeregtetős és lapos tetős kialakítású egyedi szerkezet is építhető.
(3) Szociális és iroda épületek modern építészeti anyag és tömegkialakítással is építhetők. A túlságosan tördelt és manzárd tető kialakítás nem megengedett.
(4) A majorszerű telepeken a szélvédelem és a táji látványvédelem biztosítása érdekében intezív fásítás szükséges.
19. § (1) Tájképet zavaró építménynek számítanak, ezért itt nem helyezhetők el azok az építmények, melyek a táj jellegéhez képest erősen modern, technokrata karakterűek.
(2) Az épületek homlokzata világos, pasztellszínezésűek lehetnek. Tájidegen színezésnek minősülnek a rikító színek, a neon sárga, neon zöld, élénkpiros, lila és élénk kék színezések.
(3) Az épületek tetőfedése, homlokzati burkoló eleme nem készülhet tükröződő felülettel. Csak matt színezés, matt fémfelület alkalmazható.
(4)14
17. A belterületi településképi szempontból meghatározó területre vonatkozó egyedi építészeti követelmények
20. §15 (1) Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhető és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez és trapézlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával, a tetőfedő anyagok közül a rikító színek, különösen élénkvörös, kék nem, helyette a földszínek alkalmazhatók.
(2) Utcai homlokzati megjelenésében teljes egészében gerendaház jelleg nem építhető.
(3) Az épület szélességének, hosszanti méretének, arányainak megválasztása a környezet kialakult állapotához igazodjon.
(4) Az építéssel érintett telken tervezett építési tevékenység a településképbe illesztés biztosításához igazodjon a környezetében lévő:
a) tetőidomhoz, azok formáihoz, az épület fő gerincirányához,
b) kialakult párkánymagasságokhoz,
c) tetőfelépítmények jellegéhez, arányaihoz,
d) homlokzati arányokhoz, tömegarányokhoz.
(5) A környezethez való illesztés határozza meg az egyedi homlokzatkialakítás módját. Ebből következően az utcaképben megjelenő homlokzatokon:
a) az illeszkedés érdekében a településrészen jellemző homlokzati nyílások arányrendszere, teljes homlokzati felülethez való aránya, a homlokzati díszítő elemek és tagozatok, továbbá színezés veendő figyelembe,
b) a tetőszerkezet kialakítása, hajlásszöge, a tetőgerinc magassága, tetőfelépítménye, anyaghasználata, annak színhasználata a környezet adottságaihoz illeszkedjen, akár lépcsőzetes magasságok alkalmazásával is,
c) az épület-ornamentika (díszítőelemek), anyaghasználat, homlokzati felületi megjelenés tekintetében az épülethez legyen arányos, illetve illeszkedő a környezetéhez.
21. § (1) Az építmények elhelyezésénél biztosítani kell a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület kialakítását
a) az épület telken történő kialakult telepítéstől nem eltérő telepítésével,
b) a táj és a termőhelyi adottságoknak megfelelő nem allergén őshonos fás-szárú növények telepítésével.
(2) A zöldfelület kialakítása során
a) nem ültethető allergén nem őshonos növényzet, különösen akác, gyalogakác, zöld juhar, szürke nyár és kanadai nyár fafajok, illetve tájidegen agresszíven gyomosító invazív növényfajok pl. fehér akác, zöld juhar, kanadai nyár, nyugati ostorfa, amerikai kőris.
b) a telekhatár mentén nem telepíthető fás szárú növényzet úgy, hogy az a szomszédos telek használatát korlátozza és ezzel szükségtelen zavarást okozzon,
c) amennyiben közcélú épület elhelyezés történik, úgy az épület – a helyi építési szabályzat keretein belül - mélyebb előkerttel is telepíthető, ha az így kialakított megnövekedett előkertet közkertként alakítják ki és azt megnyitják közhasználatra. Ettől eltérően nem lehet mélyebb az előkert.
22. § (1) Épületen, építményen, előkertbe az energiafogyasztást mérő berendezések takarás nélkül nem helyezhetők el.
(2) Épületeken újonnan parapet konvektor, vagy klímaberendezés közterületről is látható kültéri egysége nem helyezhető el.
(3) Épületeken látványt zavaró antenna, hírközlési egység nem helyezhető el.
(4) A bejárati elő lépcső, az akadálymentesítésre szolgáló építményt (rámpát és elemeit), közterületbe nyúló épületrészt és az utcai kerítést nem lehet úgy kialakítani, hogy
a) az a kapcsolódó közterület funkcionális használatát akadályozza, és ne igazodjon annak használatához,
b) a rámpa az utcaképben - előkert nélküli épület elhelyezés esetén - részben takarást biztosító építészeti kialakítás nélkül jelenjen meg.
(5) Magas tetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor a ferde tetősíktól eltérő hajlásszögben nem helyezhető el. Lapos tetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor takarás nélkül nem helyezhető el.
18. A helyi védelemben részesülő területekre és elemekre vonatkozó építészeti követelmények
23. § Helyi védett érték felújítása esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében az épület hordozta műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell az épület felújítás és a külső térhasználat esetén is.
19. A helyi egyedi építészeti követelmények
24. § (1) A helyi védett épület felújítása, átalakítása, bővítése, korszerűsítése során meg kell őrizni az épület:
a) tömegformáját, tömegarányait,
b) tetőformáját, tetőfelépítményeit,
c) homlokzati tagozatait,
d) homlokzati díszítőelemeit,
e) nyílásrendjét, nyílásosztását és nyílásméreteit,
f) nyílászáróinak, falfelületének, lábazatának, tetőfedésének anyaghasználatát.
(2) Az eredeti állapot szerinti épület tartozékok (pl. rács, vasból készült díszítés, világítótest, korlát, kerítés) helyettesíthetők.
(3) A helyi védett épület homlokzati színezésénél a környezetébe illeszkedő színezést, vagy ha fellelhető az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell a rikító színeket és a túlzott kontrasztokat.
(4) A helyi egyedi védett épületeket bővíteni oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület eredeti állapotának formai megjelenésével, szerkezetével, anyagaival összhangban kell lennie.
(5) A helyi egyedi védett épületeket belső korszerűsítése, belső átalakítása, tetőterének beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló szabályok betartása mellett megengedett.
(6) A helyi egyedi védett épületek közterületről látható homlokzatán épületgépészeti berendezések, azok tartozékai nem, hirdetés és reklám csak a rendeltetésével összefüggően helyezhető el.
20. Egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
25. § (1)16
(2)17
(3) A felszíni energiaellátás nyomvonalas építményei elhelyezésére a település teljes igazgatási területe alkalmas.
(4) Ahol vezetékes hálózat megengedett, ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlopsor nem építhető.
(5) A településkép szempontjából meghatározó területen a település ellátásához szükséges közmű műtárgyak, különösen transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó takartan, közterületi látványában kedvező megjelenéssel helyezendő el.
(6) Természetvédelemmel érintett területeken:
a) amennyiben műszakilag lehetséges, az energiaellátást földkábellel kell biztosítni,
b) reklámhordozó berendezések nem helyezhetők el,
c) kültéri világítás kialakítása csak biztonsági szempontok (élet- vagyonvédelem stb.) esetén, teljesen ernyőzött, síkburás világító eszközzel lehetséges.
A REKLÁMHORDOZÓKRA VONATKOZÓ TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
21.18 Reklám közzétételére és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésének területi szabályai
26. § (1) Közterületeken és köztulajdonban álló ingatlanok esetén reklám közzététele és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése
a) a beépítésre szánt területen belül a vegyes és lakóterületeken kizárólag utcabútor igénybevétel esetén lehetséges,
b) a beépítésre nem szánt területeken nem megengedett.
(2) Magánterületen reklám közzététele és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése
a) beépítésre szánt területen belül nem megengedett.
b) beépítésre nem szánt területeken nem megengedett.
(3) A területi besorolások alatt a 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet 2. § (4)-(5) bekezdéseiben, míg köztulajdonban álló ingatlan és magánterület alatt az 1. § 9. és 13. pontjában foglaltakat kell érteni.
22. Településképi szempontból meghatározó és általános besorolású területek
27. § (1) Az épületek homlokzatain elhelyezhető cégéreket, cég- és címtáblákat napvédő ponyvákat, reklámzászlót és üzlet feliratokat, vállalkozást népszerűsítő feliratot, egyedi tájékoztató táblákat úgy kell kialakítani, hogy azok illeszkedjenek a homlokzatok meglévő, vagy tervezett vízszintesés függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, színezésével, építészeti hangsúlyaival. Ha cégérek, cég- és címtáblák, valamint egyedi tájékoztató táblák utólagos elhelyezésénél ez nem biztosítható, akkor az utólagos elhelyezés nem engedhető meg.
(2) Közterületről látható épületek egy-egy homlokzatának 7%-ánál nagyobb felületén nem helyezhető el cég- és címtábla, információs, vagy más célú berendezés.
(3) Információs vagy más célú berendezés, amennyiben reklámot is tartalmaz a magánterületen nem helyezhető el.
(4) Közvilágítási berendezésen, egyéb közműberendezésen, hírközlési oszlopon reklám célú felület nem helyezhető el.
(5) Önkormányzati információs tábla és egyedi mobil tájékoztató tábla, oszlop tartószerkezetű tábla, továbbá egyedi tájékoztató tábla és transzparens közterületen a közlekedést nem zavaró módon helyezhető el.
(6) Totemoszlop csak üzemanyag töltő állomáson és 300 m2-nél nagyobb ipari-, kereskedelmi- és szolgáltató egységek esetén lehet elhelyezni. Reklám pylon elhelyezésére nincs korlát.
23. A meghatározó területre vonatkozó kiegészítő előírások
28. § (1) Tetőfelületre cégér nem helyezhető el.
(2) Épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla, információs vagy más célú berendezés épületdíszítő tagozatot nem takarhat el.
(3) Üzletenként legfeljebb két cégtábla és egy darab cégér helyezhető el. Saroktelek esetén mindkét közterület irányába elhelyezhető a cég és címtáblák és 1-1 db cégér.
(4) Üzlethelyiségenként legfeljebb két egyedi tájékoztató mobil tábla helyezhető el a közterületen, legfeljebb 75/150 cm méretű kialakítással, a gyalogosforgalmat nem akadályozó mdon.
(5) Üzletfelirat hossza legfeljebb 3,0 méter, magassága 1,0 méter, vastagsága 15 cm lehet.
24. Reklámhordozókra vonatkozó követelményektől való eltérés szabályai
29. §19 (1) .
a) A település szempontjából jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében reklámhordozó helyezhető el egy évben összesen 12 naptári hét időtartamára köztulajdonban álló ingatlanon lakó- és vegyes területen,
b) különleges- és egyéb területen, valamint
c) Beépítésre nem szánt területek közül közkertben és közparkban és egyéb területen, burkolt vagy fásított köztéren utcabútor igénybevételével lehetséges,
d) Önkormányzat által támogatott rendezvényekről tájékoztatás transzparensen (molinón) is lehetséges.
(2) Építési reklámháló az építés időtartamára alkalmazható. Ennek során az építési naplóban kell igazolni az építés-felújítás megkezdését.
(3) A reklámozó az eltérést a településképi bejelentési eljárás lefolytatására irányuló írásbeli kérelmével kezdeményezi. Az utcabútorok igénybevételét kérelemre a polgármester engedélyezi, illetve önkormányzati rendezvény esetén rendelheti el.
25. Egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
30. § (1) Reklámvilágítással, magán és közterületi térvilágítással fényszennyezést, kápráztatást, vakítást, ártó fényhatást okozni, és ez által a közlekedés biztonságát, az emberi egészséget veszélyeztetni, az ingatlanbiztonságos használatát korlátozni nem szabad. Az épületek homlokzatfelületein és tetőzetén csak áttört és vonalszerű fényfelirat helyezhető el.
(2) Kültéri világító berendezések úgy alakítandók ki, hogy azok a fényt a talaj felé sugározzák. Egyéb ferde megvilágítású berendezés csak élet és vagyonbiztonsági okból alakítható ki.
(3) Talajszintbe épített fényverő berendezés csak akkor építhető, ha annak fénye a megvilágított építményen teljes mértékben elnyelődik.
26. Nyilvántartott műemléki értékre vonatkozó kiegészítő településképi követelmények
31. § (1) Nyilvántartott műemléki értékkel érintett ingatlanon elhelyezhető új épületek kialakítása igazodjon a védett épület, épületegyüttes eredeti struktúrájában betöltött pozíciójához. Biztosítani kell a védett épület látványának megőrzését. A szerkezeti homlokzatképzési, tömegképzési arányok, hangsúlyok nem tolódhatnak el a védett épülettől az új épület irányába.
(2) Nyilvántartott műemléki érték esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében az épület hordozta örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell.
TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI TÁJÉKOZTATÁS ÉS SZAKMAI KONZULTÁCIÓ TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
27. Rendelkezés településkép védelmi tájékoztatásról és szakmai konzultációról
32. § (1) A településképi követelményekről a főépítész – alkalmazása hiányában a polgármester – az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez, kérelemre, szakmai konzultciót biztosít.
(2) A szakmai konzultáció iránti kérelmet a polgármester részére címezve kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető vagy kérelmező nevét, és címét, telefonos elérhetőségét, valamint a tervezett építési tevékenység helyét, az érintett telek helyrajzi számát, az építési tevékenység rövid leírását, indokolt esetben az építési munka jellegétől függően rajzi munkarészek csatolását.
(3) A településképi konzultáció során a főépítész – alkalmazása hiányában a polgármester – javaslatot tesz a településképi követelmények érvényesítése módjaira.
(4)20 Konzultációról emlékeztető készül, melyben foglaltak betartását a főépítész – alkalmazásának hiányában a polgármester – ellenőrzi.
28. Településképi bejelentési eljárás
33. §21 A polgármester - az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) alapján, a teljes eljárás szabályai szerint - településképi bejelentési eljárást folytat le - nyilvántartott műemléki értékek vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenységek kivételével – a településkép fokozottabb védelme érdekében:
a) a település közigazgatási területén levő közterületen és köztulajdonban álló ingatlanokon, valamint közterületnek nem minősülő magánterületen közterületről látható esetekben reklám közzétételére, reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséhez. A kérelem nyomtatvány jelen rendelet 2. számú melléklete.
b) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egységek számának megváltoztatása tekintetében. A rendeltetés megváltoztatásának igazolásához szükséges bejelentési kérelem nyomtatvány jelen rendelet 3. számú melléklete.
34. § (1)22 A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott kérelemmel indul. A bejelentéshez papír alapú vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni. A kérelem és az ügyfél által tett nyilatkozat csak írásban terjeszthető elő. A településképi követelményeket igazoló építészeti-műszaki dokumentációnak – a bejelentés tárgyától függően – az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) meglévő állapotról fényképfelvételt,
b) műszaki leírást,
c) a tervezett állapot formáját, mennyiségét, méretét és technológiáját,
d) a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt és elhelyezésének módját,
e) elrendezési rajzot,
f) reklám elhelyezésének helyétől – amennyibe indokolt - színtervet, környezetbe illesztett látványtervet.
(2)23 A dokumentáció tartalmát a polgármester ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a polgármester az eljárást megszünteti.
(3)24 Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan, a polgármester feltétellel vagy a nélkül tudomásul veszi a bejelentést, illetve elutasítja a kérelmet, ha az nem felel meg a követelményeknek vagy nem illeszkedik a településképbe.
(4) A polgármester a döntését a kérelem benyújtását követő 15 napon belül hatósági határozatban hozza meg.
(5)25 A cégjelzések, reklám- és hirdető-berendezések esetében az igazolás időtartama 3 év, egyéb esetekben az igazolás határozatlan időtartamra szól. A bejelentéstől számított 6 hónapon belül kell megkezdeni a tevékenységet, ellenkező esetben ismételten be kell jelenteni.
(6) Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület- használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembe vételével kerülhet sor.
34/A. §26 (1) A településképi bejelentési eljárás megindítására benyújtott kérelemhez rendeltetés változtatás esetén a vonatkozó építésügyi ill. egyéb követelmények teljesítését igazoló dokumentációt, különösen
a) parkoló mérleg számítást,
b) helyszínrajzot a szomszédos ingatlanok ábrázolásával azok főbb adataival, funkciójával, parkoló és rakodó helyek bemutatásával,
c) felmérési meglévő alaprajzot és a rendeltetés változtatás szerinti alaprajzot szükséges benyújtani.
(2) A dokumentáció tartalmát a polgármester ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a polgármester megfelelő határidő biztosításával hiánypótlást ír ki.
(3) Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan, és a rendeltetésváltoztatás megfelel a vonatkozó követelményeknek, a polgármester - az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából - 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról, az új rendeltetésről és az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról, az új rendeltetés számáról.
(4) Amennyiben a kérelmező a hiánypótlást nem teljesíti, vagy a dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, illetve a tervezett rendeltetés ellentétes a vonatkozó jogszabályok előírásaival a polgármester az eljárást megszünteti, és erről a kérelmezőt határozatban értesíti.
35. §27 (1) A településképi követelmények teljesítése érdekében a polgármester – hivatalból vagy kérelemre – településképi kötelezési eljárást folytat le.
(2) A településkép védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció betartását az önkormányzati főépítész – alkalmazásának hiányában a polgármester - ellenőrzi.
(3) A településképi követelményekkel szembeni mulasztásokat, amennyiben tudomására jut, kivizsgálja, és az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény (a továbbiakban: Ákr.) alapján jár el.
(4) A polgármester ellenőrzi a bejelentési kötelezettség teljesítését és a bejelentett tevékenység folytatását, és ha bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, a tevékenység folytatását a bejelentési eljárás során megtiltotta vagy azt tudomásul vette, de attól eltérő végrehajtást tapasztal
a) az e rendeletben meghatározott településképi követelmények teljesítése érdekében az Ákr. szabályai alapján - hivatalból vagy kérelemre - kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki a Tvtv. szerint vagy
b)28 reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti az illetékes kormányhivatalt.
29. Településképi kötelezési eljárás, településképi bírság kiszabásának esetei, és mértéke
36. §29
37. §30 (1) A településképi követelmények be nem tartása esetén a polgármester településképi kötelezést adhat ki és településkép-védelmi bírságot szab ki.
(2) A településkép-védelmi bírság összege az alábbi határok között állapítható meg:
a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint 150. 000 - 250.000 forint,
b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint 150.000 - 200.000 forint,
c) egyéb településképi vagy egyéb műszaki berendezésekre vonatkozókövetelmény be nem tartása esetén 100.000 - 150.000 forint.
(3) A polgármester ellenőrzi a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását, és az előírt határidő letelte után a településkép védelmi törvény alapján gondoskodik annak foganatosításáról, Ennek során a meghatározott cselekmény a kötelezett terhére és veszélyére elvégzi, vagy mással elvégezteti és egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.
30. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja
38. §31 (1) A polgármester a bírság kiszabása során a következő szempontokat mérlegeli
a) jogsértés milyen mértékben sérti vagy akadályozza a településkép védelméről szóló 2016 évi LXXIV. törvény 11/A.§ (1) bekezdésében meghatározott értékek megőrzését vagy kialakítását,
b) jogsértés időtartama,
c) a jogsértés ismételtsége.
(2) A településkép-védelmi bírság befizetésének módja:
a) a bírság kiszabásáról szóló határozatban meghatározott határidőre és az abban megjelölt önkormányzati bankszámlaszámra történő befizetéssel történhet,
b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén a meg nem fizetett bírság az Ákr. végrehajtásra vonatkozó szabályai alapján kerül behajtásra.
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
31. Hatálybalépés
39. § (1) Jelen rendelet az elfogadást követő 30. napon lép hatályba.
(3) Jelen rendelet előírásait a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.
(4)32 Jelen rendelet hatálybalépésével Újiráz Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az "Egyes ingatlanok helyi egyedi védelem alá helyezéséről" szóló 4/2014. (V. 09.) számú önkormányzati rendelete hatályát veszti.
32. Átmeneti rendelkezések
40. § A településrendezési eszközök – településszerkezeti terv, helyi építési szabályzat - elfogadásáig
1. melléklet a 13. /2017. (XII.14.)önkormányzati rendelethez a 13/2017. (XII. 14.) önkormányzati rendelethez
1. ábra Településképi szempontból meghatározó településrészek a külterületen

2. ábra Településképi szempontból meghatározó településrészek a belterületen
A bevezető az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § nyitó szövegrésze az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 20. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (5) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
Az 5. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § 10. pontja az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (11) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § 16. pontját az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdése iktatta be.
A 12. § (3) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (2) bekezdés d) pontja az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 15. alcím címe az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (I. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 16. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 16. alcím címe az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (3) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (I. 31.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 19. § (4) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (I. 31.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 20. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 25. § (1) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 21. §-a hatályon kívül helyezte.
A 25. § (2) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 21. §-a hatályon kívül helyezte.
A 21. alcím címe az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 29. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 32. § (4) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.
A 33. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.
A 34. § (1) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.
A 34. § (2) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 34. § (3) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 20. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 34. § (5) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 20. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 34/A. §-t az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 15. §-a iktatta be.
A 35. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 35. § (4) bekezdés b) pontja az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 20. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 36. §-t az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete 9. §-a hatályon kívül helyezte.
A 37. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.
A 38. § az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg.
A 39. § (4) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 18. §-a iktatta be.
A 2. melléklet az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 19. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. mellékletet az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelete 19. § (2) bekezdése iktatta be.