Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017. (V. 31.) önkormányzati rendelete
Tard Község Önkormányzata 2016. évi gazdálkodása zárszámadása
Hatályos: 2017. 05. 31- 2022. 03. 11Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017. (V.31.) önkormányzati rendelete
Tard Község Önkormányzata 2016. évi gazdálkodása zárszámadása
2017-05-31-tól
Tájékoztató
Tard Község Önkormányzata
2016. évi költségvetésének
végrehajtásáról
Tisztelt Képviselő-testület!
Tard Község Önkormányzatának a 2016. évi költségvetéséről szóló 2./2016. (II. 11.) rendelete a tárgyévi költségvetési előirányzatát 213.244.556 Ft-ban állapította meg, amit az évközi előirányzat-módosítások 215.702.237 Ft-ra korrigáltak. A bevételi előirányzati összegnek 99 %- át sikerült realizálni 214.644.915 Ft összegben, amivel szemben 197.153.783 Ft kiadás keletkezett összevontan. A gazdasági év során 34,5 millió Ft-ért értékesítettünk értékpapírt. Év végén a szabad pénzeszközökből a számlavezető banknál lévő értékpapír-betétszámlák értéke 8099,16 € és3.108.514 Ft. Értékpapírbetét állomány összege a fel nem használt és, így fel nem bontott hozammal együtt év-végén meghaladta a 5,5 milliót (5.627.514 Ft).
Az állami támogatásoknál a támogatás lekérésekből több mint 3 millió többlethez jutott a település az eredeti előirányzathoz képest(pl.: évközi szociális kifizetések utáni állami támogatás lekérésekből, szociális célú tűzifa vásárlás, nyári gyermekétkeztetés, működőképesség megőrzését szolgáló támogatás).
A felhalmozási pályázati támogatási bevételei között realizálódott konyha külső felújítására kapott 11.2 millió Ft.-os támogatás.
Az általános bevezető után a 2016-es zárszámadás végrehajtásáról a következő tájékoztatást adjuk:
A költségvetés végrehajtásáról szóló előterjesztés számszerű adatait a mellékelt táblázatok tartalmazzák, melyek tájékoztatást nyújtanak arról, hogy a község tárgyévi bevételei 214.644 e/Ft-ban realizálódtak, míg a kiadások 197.154 e/Ft-ban.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a beszámolás időszakában a gazdálkodás pénzügyi egyensúlya biztosított volt.
A település községi feladatait a megkapott állami támogatásokból ellátta. Saját intézménye működésében és gazdálkodásában aktívan közreműködött, a költségvetésekben megállapított pénzeszközátadásokat teljesítette. Az ellátta az óvodai, közétkeztetési, (szociális étkezők, óvodások közétkeztetése) egészségügyi (háziorvos, iskolaorvos, fogszakorvos, védőnő) feladatokat.
A vagyonon belül jelentős tételt tesz ki az üzemeltetésre vagyonkezelésbe adott vagyon.
Az üzemeltetésre kezelésre átadott víz- és szennyvízcsatorna rendszer pedig közel 312 milliót tesz ki nettó értéken. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a fenti vagyonelem az (önkormányzati) nemzeti vagyonban maradt.
Községi feladatok bemutatása:
A bevételi oldal teljesítése együttesen 99,5% lett, ahol az egyes bevételi csoportok a következőképpen alakultak:
- A községnél a működési célú költségvetési bevételek 146.601.553 Ft-tal szemben 143.914.230 Ft-ban, azaz 98,16 % realizálódtak. Az eredeti előirányzathoz (142.809.935 Ft) képest közel 1 millió többletbevételt sikerült realizálni a beszámolási időszakban.
Az egyes bevételi főcsoportok teljesítése az alábbi:
Az intézményi működési bevételeknél 28.913.487 Ft-os módosított előirányzattal szemben 27.867.915 e/Ft-ot sikerült realizálni, ami 96,38 %.
- A saját működési intézményi bevételi-csoport jelentős részét teszik ki a étkeztetési szolgáltatásokból származó bevételek A beszámoló időpontjában megállapíthatjuk, hogy a bevétel elmaradásának oka a kiállított, de még nem esedékes számlák megtérülése.
- A bérleti díjbevételek és a lakbérbevételek, számlázott szolgáltatások a tervnek megfelelően realizálódtak.
-A működési célú pénzeszközátvételeknél államháztartáson kívülről bevételi főcsoportnál található a 2014. szeptemberében induló Forrás iskola, mely tartozásait folyamatosan rendezi.
- A működési célú támogatásértékű bevételek támogatások, összességében 100 %-ban realizálódtak:
- - a rövid- és hosszú időtartamú közfoglalkoztatás és diákmunka keretében 23.736.970 Ft bevételhez jutott a település
- - Háziorvosi, fogorvosi, védőnői és iskolaorvosi ellátásra az OEP-től 17.4447.220 Ft érkezett meg az elkülönített számlára,
- - az Erzsébet utalvány formájában nyújtott gyermekvédelmi támogatás keretében 304.700 Ft-hoz jutottak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők a központi támogatásból
- Az önkormányzatok kapott költségvetési támogatásainál 52.561.622 Ft-hoz jutott a település, ahol az eredeti előirányzathoz képest (66.439.161 Ft) több mint 20 %-os csökkenést figyelhetünk meg. A feladatmutatós (pl: községi, nevelési, közétkeztetési, közművelődési, szociális és gyermekjóléti normatívák) állami támogatások a jogszabályi előírásnak megfelelően realizálódtak. A csökkenést a kiegészítő támogatás igénylés lehetőségének szigorítása eredményezte.
A feladatalapú állami támogatások felhasználását részben az alábbiakban mutatom be:
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos működési kiadásokra 4.592 e/Ft bevételben részesült a település,
- Közvilágításra 3.776 e/Ft bevételben részesült a település, amivel szemben az adott feladaton 3.971 e/Ft felhasználás volt.
- Közutak fenntartásának működtetésének fejlesztésének támogatására 2.082 e/Ft volt,
- Köztemető fenntartási működtetése feladatokra 201 e/Ft-ot kapott a település.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása 6.000 e/Ft, és 2510 e/Ft kiegészítést kapott az év során az önkormányzat.
A fentiekkel szemben 103.793.278 Ft működési kiadás keletkezett a beszámolási időszakban a képviselő-testület működésével és a település egyéb községgazdálkodási feladataival kapcsolatosan.
- Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatására 12.584.800 Ft érkezett, mellyel szemben az óvoda működési kiadása 19.766.378. Ft-ba került a beszámolási időszakban.
- A szociális ellátásokhoz 16.294 e/Ft előirányzatot biztosított a központi költségvetés. A szociális étkeztetésre 3.210 e/Ft-ot, a kistelepülési szociális állami támogatás 11.271 e/Ft volt, az intézményi gyermekétkeztetésre 1.724.500.- Ft-ot, a szünidei gyermekétkeztetésre 87210.- Ft-ot. A fenti bevételekből 546.691 Ft általános szociális támogatás és 11.970 Ft szünidei étkeztetési támogatás nem került felhasználásra, a beszámoló időszakában a szociális kiadások 15.735 e/Ft-ot tettek ki.
- A könyvtári közművelődési szolgáltatáshoz 1.404 e/Ft bevételben részesült a település, amivel szemben az adott feladatokon 2.565 e/Ft működési kiadás keletkezett.
- Az önkormányzatok sajátos működési jellegű közhatalmi bevételeinél 91,74 % - os bevételi főcsoport tervteljesítést figyelhetünk meg a módosított előirányzathoz képest.
Az iparűzési adó: a 13 milliós eredeti előirányzattal szemben 12.563 e/Ft bevétel keletkezett. A kommunális adónál nem sikerült az eredeti tervet teljesíteni mivel 3 millióval szemben 2.689 e/Ft realizálódott. A gépjárműadónál az eredeti előirányzatot sikerült teljesíteni, hiszen 2,3 millióval szemben 2.601 e/Ft realizálódott. Meg kell jegyezni, hogy 2013-tól a beszedett helyi adónak a 40 %- át hagyják az önkormányzatoknál, ha nem lett volna a jogszabályi változás, akkor majdnem 6 millió bevétel keletkezhetett volna.
A helyi adó pótlékokból, és bírságokból és talajterhelési díjból 392 e/Ft bevételhez jutott a község.
- A költségvetési bevételekből a felhalmozási célú bevételeknél a következő tervteljesítéseket figyelhetjük meg:
- Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 12.235.586 Ft összegben realizálódtak a konyha külső felújítási támogatásának megérkezése miatt.
-
- A felhalmozási célú támogatási kölcsönök visszatérülésénél a felhalmozási célú kölcsöntörlesztés (ingatlanvásárlási kölcsön, ingatlanhoz kapcsolódó egyéb szociális kölcsönök), ahol 204 e/Ft bevétel realizálódott a község bankszámlájára együttesen.
-A hiány külső finanszírozási bevételi főcsoportnál 2016-ban hitel felvétel nem történt, míg a hiány belső finanszírozási bevételi főcsoportnál az előző évi pénzmaradvány-felhasználásával és értékpapírbetét felbontással 36.533 e/Ft összeg realizálódott.
Községi feladatok kiadásainak bemutatása:
Az Önkormányzat működési kiadási szintje a bevételi szint alatt teljesült 91,85 %- ban,
- A pénzforgalmi költségvetési működési kiadások a községnél 99,3%-ban teljesültek.
A tervteljesítések az egyes kiadási főcsoportoknál a következőképpen alakult:
- A működési kiadásoknál a bérek járulékaikkal együtt az módosított előirányzat 99,7 %-án teljesültek, a dologi kiadásoknál a módosított előirányzathoz képest, 98,72 %-ban a szociális kiadások pedig 100 %-ban.
- A működési célú támogatásértékű kiadásoknál 3.670 e/Ft kiadás keletkezett a társulásokhoz átadott pénzeszközökből,.
- A működési célú pénzeszközátadásoknál 7.643e/Ft -os tervteljesítést figyelhetünk meg a következők szerint:
- Civil szervezet támogatása 2.660 e/Ft
- Fogorvos 4983 e/Ft
- A költségvetési felhalmozási kiadásoknál a beszámolási időszakban 40.402 e/Ft kiadás keletkezett.
Külső Finanszírozási kiadásnál hitelek felvétele a beszámoló időszakában nem jelentkezett.
Tisztelt Képviselő-testület!
Összességében megállapíthatjuk, hogy az Önkormányzat működésében a napi költségvetési, pénzügyi, gazdálkodási feladatok ellátása biztosított volt, a gazdálkodás körében az intézmények működését finanszírozási gondok nem gátolták. A költségvetésben előirányzott, bevételi tervet közel 99%-ban teljesítettük. Többletbevételek keletkeztek a helyi adottságok kihasználásából ( működési bevételek –konyha).
A község intézményeivel együttes pénzkészlete a január 1-i nyitó 1.490.643 Ft-ról 17.188.954 Ft-ra növekedett, mely tartalmazza a 2017. évi finanszírozási előleget és a konyha felújítására kapott támogatást.
A község vagyona az értékcsökkenés elszámolása, a követelések-, kötelezettségek előírása kivezetések elvégzése után 899.674.300 Ft lett.
A vagyonon belül a Befektetett pénzügyi eszközök; értékpapírok, részvények, részesedések állománya 37.449.995 Ft-ról 2.919.140 Ft-ra változott. Finanszírozási műveletként hitel felvétel nem jelentkezett a beszámoló időszakában.
Kérem a Képviselő-testületet, hogy beszámolómat megvitatni és elfogadni szíveskedjenek.
Tard, 2017. május 25.
Gál János
polgármester
Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2017. (V.31.) önkormányzati rendelete
a 2016. évi költségvetés végrehajtásáról
(Zárszámadás)
Tard Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Tard Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. pont c) alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
Az önkormányzat és költségvetési intézménye 2016. évi összevont teljesített költségvetését
a) 214.644.915 Ft bevételi főösszeggel
ebből: aa) 143.914.230 Ft költségvetési jellegű működési bevétellel,
ab) 12.821.153 Ft költségvetési jellegű felhalmozási bevétellel,
ac) 57.909.532 Ft finanszírozási jellegű bevétellel,
b) 197.153.783 Ft kiadási főösszeggel
ebből: ba) 135.273.953 Ft költségvetési jellegű működési kiadással,
bb) 40.401.594 Ft költségvetési jellegű felhalmozási kiadással,
bc) 21.478.236 Ft finanszírozási jellegű kiadással,
elfogadja az 1. mellékletek szerint.
2. §
A képviselő-testület
a)az önkormányzat és költségvetési szervei teljesített bevételi és kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatonként feladat ellátási formánkénti bontásban a 2. melléklet szerint,
b)az önkormányzat és intézményei teljesített bevételeit és kiadásait működési és felhalmozási célonkénti bontásban a 3. melléklet szerint fogadja el.
3. §
A képviselő-testület
a)az önkormányzat bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonkénti bontásban a 4. melléklet szerint,
b)az önkormányzat bevételeit és kiadásait feladat ellátási formánként a 7. melléklet szerint,
c)a Bükk Kincsei Napközi-otthonos Óvoda bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonkénti bontásban a 6. melléklet szerint,
d)a Bükk Kincsei Napközi-otthonos Óvoda bevételeit és kiadásait feladat ellátási formánként a 7. melléklet szerint fogadja el.
4. §
A képviselő-testület
a)a beruházási kiadásokat a 8. mellékletek szerint,
b)a felújítási kiadásokat a 9. melléklet szerint,
c)az Európai Uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait a 10. melléklet szerint, és
5. §
A képviselő-testület az önkormányzat saját bevételeit és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit a 11. melléklet szerint fogadja el.
6. §
A képviselő-testület
a)a pénzeszközök változásának levezetését a 16. melléklet,
c)az önkormányzat által nyújtott kölcsönöket a 17. melléklet,
d)az adott közvetett támogatásokat a 12. melléklet,
szerint fogadja el.
7. §
A központosított előirányzatok és a mutatószámok alapján járó támogatások elszámolását a 18. melléklet tartalmazza.
8. §
A képviselő-testület
a)az önkormányzat maradvány-kimutatását az 13. melléklet,
b)vagyonának kimutatást az 14. melléklet,
c)az eredmény kimutatást az 15. melléklet szerint
fogadja el.
9. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
10. §
Hatályát veszti
b) az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről szóló 2/2016. (II.11.) önkormányzati rendelet.
Gál János Dr. Jakab Orsolya
Polgármester Jegyző
Távollétében és megbízásából: Kövecses Zsolt
Kirendeltség-vezető