Vál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017(II.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2017. 03. 01- 2019. 10. 21

Vál Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Vál Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja:

  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


1.§ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Vál Község Önkormányzata.


2.§ Az Önkormányzat székhelye: 2473 Vál, Vajda János u. 2.

3.§ (1) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Vál Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).

(2) A Képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Váli Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).

(3)  A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza.

(4)A Képviselő-testület szervei:

  1.  polgármester,
  2.  képviselő-testület bizottsága,
  3. a Váli Közös Önkormányzati Hivatal,
  4. jegyző

(5) Az Önkormányzat Intézményeit a 2. függelék tartalmazza.

(6) Az Önkormányzat Kormányzati funkció számait a 3. függelék tartalmazza.


2. Vál jelképei Vál község címere és a zászlója


4. § (1)  Vál jelképei Vál község címere és a zászlója.

(2) Az Önkormányzat az arra érdemes személyeket az alábbi kitüntetésekben részesítheti:

                        a) Vál Község Díszpolgára,

                        b) Vál Településért Érdemérem

(3) A község (1) bekezdésben meghatározott jelképeiről és a (2) bekezdésben meghatározott kitüntetésekről, valamint azok használatának rendjéről, illetve odaítéléséről az 1/1996. (II. 01.) önkormányzati rendelet, valamint a 2/1996. (II. 01.) önkormányzati rendelet szól.

(4) Az Önkormányzat helyi ünnepe a „Vajda Napok” rendezvénysorozat, amelynek szervezéséről a Hivatal gondoskodik. A nemzeti ünnepek - március15.; augusztus 20.; október 23. szervezéséről a Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság gondoskodik.


3. Bélyegző használat


5. § (1) A polgármester, a jegyző, valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni. A Magyarország címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában Vál címerét ábrázoló bélyegző is használható.

  1. Vál Község hivatalos bélyegzői:

a) A Hivatal hivatalos körbélyegzője: felirat: Váli Közös Önkormányzati Hivatala, közepén Magyarország címerével.

b) A Polgármester, Alpolgármester hivatalos körbélyegzője: felirat: Vál Község Önkormányzata, közepén Magyarország címerével.

c/ A Jegyző hivatalos körbélyegzője: Váli Közös Önkormányzati Hivatal, közepén a Magyarország címerével, Jegyző felirattal.

4. A Képviselő-testület működésének szabályai


6.§ (1) Vál Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő-testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő első ülésen beszámol a képviselő-testületnek.

(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.

7.§ (1) A Képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.

(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.

(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület az alakuló ülésén állapítja meg.

8.§ A Képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására „Szavazatszámláló Bizottságot” választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


9.§ (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc rendes ülést tart.

(2) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.

(3) A munkaterv tervezetét minden év december hó 15.-ig a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.

10.§ (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság elnöke, hívja össze.

(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester, a Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság elnöke egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

11.§ (1) A Képviselő-testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság elnöke látja el.

(2) A Képviselő-testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester, az alpolgármester, a Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság elnöke egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök látja el.


12.§ (1) A képviselő-testületet rendes ülését meghívóval kell összehívni.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

                        a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

                        b) a javasolt napirendet,

                        c) a napirendi pontok előadóit,

                        d) az ülés összehívójának aláírását és pecsétjét.

(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább öt naptári nappal megkapják azt.

(4) A meghívó és az egyéb előterjesztések kézbesítése elektronikus úton is megtörténhet mind a képviselők, mind tanácskozási joggal meghívottak részére.

(5) A meghívó, valamint az előterjesztés kézhezvételét a képviselők, valamint a bizottsági tagok elektronikus levélben, avagy telefonon visszajelzik az ülés összehívójának.

(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható.

(7) Zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó előterjesztést a képviselők, és a jegyző kapják meg.

(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a község lakosságát helyben szokásos módon tájékoztatni kell.

(9) A rendelet kihirdetésére, illetőleg a közérdekű információk közlésére a helyben szokásos mód a Váli Közös Önkormányzati Hivatal ülés helye szerinti kirendeltség hirdetőtáblájára való kifüggesztés.

(10) A zárt ülés tartását nem igénylő írásbeli előterjesztések a képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjai részére elektronikus formában, a Rendelet 1. mellékletében rögzített elektronikus levélcímre kerülnek megküldésre.


13.§ (1) A Képviselő-testület üléseit Vál Község Önkormányzata székhelyén lévő tanácskozóteremben tartja.

(2) A Képviselő-testület a Képviselő-testület döntése esetén indokolt esetben más épületben és teremben, vagy helyen is ülésezhet, ha azt az adott körülmények indokolják és ott a tanácskozás feltételei biztosítottak.

14.§ A Képviselő-testület tagjainak a hallgatóságtól és a meghívottaktól elkülönített tanácskozó helyet kell kialakítani.

15.§ A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen

  1. olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
  2. a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktanul szem előtt tartani,
  3. a Képviselő-testület ülését vezető személy a Képviselő-testület méltóságának érdekében tett intézkedését tiszteletben tartani.

16.§ (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.

(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a Képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.

(3) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

17.§ Képviselő-testület rendes ülésén kötelező napirendi pontok:

  1. beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról
  2. beszámoló a két ülés közötti fontosabb eseményekről.


18.§ A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

  1. megnyitja az ülést,
  2. megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,
  3. vizsgálja a testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
  4. az ülés megnyitása előtt ismerteti a napirend előtti felszólalásokról, az esetleges zárt ülés elrendeléséről elhangzott kérelmeket, javaslatokat,
  5. napirendi javaslatot terjeszt a Képviselő-testület elé döntésre,
  6. közli a Képviselő-testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
  7. biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőknek, hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.
  8. minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
  9. megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a Képviselő-testület döntését,
  10. tanácskozási szünetet rendel el.


19.§ (1) Ha a Képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottsági elnök által kijelölt bizottsági tag a bizottsági javaslatot ismerteti.

(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.

(3) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.

(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb két perc időtartamban szól hozzá. A két perc letelte után a polgármester a szót megvonja.

(5) A vitában elhangzottakra az előterjesztő amennyiben kíván, legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.

(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.

(7) A polgármester a vita lezárását követően ismerteti az előterjesztett és a módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.

(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.

20.§ Amennyiben megállapítást nyer, hogy egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezte, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönthet, és a képviselő figyelmét felhívja arra, hogy a jövőben bejelentési kötelezettségét ne mulassza el.

21.§ (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, azzal, hogy elhagyja a székét.

(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.

22.§ (1) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a rendes képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit a val.hu című honlapon közzé kell tenni.

(2) A nyílt képviselő-testületi üléseket úgy kell megszervezni, hogy a lehetőleg a hallgatóság a képviselő-testületi ülésnek helyt adó teremben helyet tudjon foglalni.

23.§ (1) A képviselő-testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.

(2) Nyílt szavazás történhet:

  1. kézfelemeléssel,
  2. név szerinti szavazással.

(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

(4) A szavazás módjának megválasztását adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva "igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.

(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt az elnöknek átadja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

24.§ (1) Törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.

(2) A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti

25.§ (1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(2) Titkos szavazásnál 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság jár el.

(3) A bizottság tagjaira a képviselő-testületi ülést vezető személy tesz javaslatot.

(4) A bizottság tagjait és elnökét a testület minősített többséggel választja. Megbízatásuk a szavazás eredményének ismertetéséig tart.


26.§ (1) Titkos szavazást követően a szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(2) Szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:

a) szavazás helyét és időpontját,

  1. kezdetét és végét,
  2. szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
  3. a szavazás során felmerült körülményeket,
  4. szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatokat,
  5. szavazás eredményét.

(3) Szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.

(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.

5. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége


27.§ Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

  1. helyi képviselők,
  2. a képviselő-testület bizottságai,
  3. polgármester,
  4. alpolgármester,
  5. a jegyző,
  6. a váli székhelyű, bejegyzett egyesületek, polgári jogi társaságok.

28.§ (1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.

(3) A rendeleti javaslat kidolgozását a jegyző segíti.

29.§ A rendelet-tervezeteket és azok indokolását – a 28.§-ban foglalt kivételekkel – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.

30.§ (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

  1. az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
  2. a helyi adókról
  3. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,
  4. a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.

(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.

31.§ (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőzően 15 napig kell közzétenni a Váli Közös Önkormányzati Hivatal val.hu című honlapján a véleményezésre kialakított oldalon.

(2) A véleményeket az erre a célra létrehozott e-mail címre kell megküldeni.

(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

  1. a véleményadó nevét,
  2. a véleményadó lakóhelyét,
  3. a véleményadó elektronikus elérhetőségét.

(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.

(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbítására, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.

(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait. Az erről szóló dokumentumot a honlapon a képviselő-testületi ülést megelőző nap 24.00 óráig közzé kell tenni.


32.§ (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 26.§ (3) bekezdésében foglaltakat.

(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

(3) A tervezetről szóló döntést követő három hónap elteltével a rendelet szerint közzétett dokumentumok eltávolításra, a papíron beküldött vélemények megsemmisítésre kerülnek.

33.§ (1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 5 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.

(2) Ha a rendeleti javaslathoz módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.

(3) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

34.§ Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Az önkormányzati rendelet a kifüggesztés napján tekinthető kihirdetettnek.

35.§ Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

  1. kitüntetések, elismerő címek létrehozásához, adományozásához,
  2. titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
  3. helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,
  4. településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
  5. hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.

36.§ Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésén köteles ezt jelezni a Képviselő-testület felé.


6. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


37.§ A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyv kivételével, a Váli Közös Önkormányzati Hivatal val.hu című honlapján közzé kell tenni.


38.§ (1) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

  1. meghívó,
  2. írásos előterjesztések, javaslatok,
  3. jelenléti ív,
  4. titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
  5. a jegyző esetleges törvényességi észrevétele,
  6. név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv,
  7. az elfogadott önkormányzati rendelet

(2) Képviselő-testület tagjának az adott napirendi pont tárgyalásakor tett előzetes kérésére saját hozzászólását a jegyzőkönyvben szó szerint kell rögzíteni.

(3) A Kéviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a Polgármester, a Jegyző és az ülésen megválasztott két jegyzőkönyv hitelesítő írja alá.


7. A Képviselő-testület Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottságának működése, feladat- és hatásköre


39.§ A Képviselő-testület állandó bizottsága Vál Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottsága. A Bizottság létszáma 5 fő.

40.§ (1) A Képviselő-testület Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, illetve az összeférhetetlenségi és méltánytalansági vizsgálati eljárással összefüggő feladatokat is.

 (3) A Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság tagjainak felsorolását a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(4) A Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottság feladatait, valamint Képviselő testületnek a Polgármesterre és Pénzügyi, Alapellátási és Ügyrendi Bizottságra átruházott hatásköreit a Rendelet 3. melléklete tartalmazza.

41.§ A bizottságok működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Rendelet Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:

  1. a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni a bizottság ülését, míg a levezetést az elnök akadályoztatása esetén a bizottsági tagok által választott tag folytatja le,
  2. a bizottságok az üléseiket Vál Község Önkormányzat székhelyén kötelesek tartani, kivéve ha a körülmények az ülés más helyen tartását indokolják. Az ülés helyének megváltoztatásáról a bizottság elnöke dönt, azonban döntését a Képviselő-testület előtt a soron következő testületi ülésen indokolni köteles.
  3. A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke írja alá.

8. A polgármester


42.§ (1) A polgármester főállásban látja el feladatait.

(2) A polgármester minden szerdai napon 13-15 óra között ügyfélfogadást tart.

(3) A (2) bekezdéstől eltérő időben a polgármester munkarendje kötetlen

43.§ A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:

  1. önkormányzati segély megállapítása,
  2. méltányossági ápolási díj megállapítása
  3. méltányossági közgyógyellátás megállapítása.

44.§ A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  1. ivóvízellátás,
  2. önkormányzati út felújítása.

45.§ A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  1. közvilágításról való gondoskodás,
  2. a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
  3. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
  4. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
  5. lakás- és helyiséggazdálkodás,
  6. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
  7. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
  8. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok,
  9. sport, ifjúsági ügyek,
  10. település közbiztonsága.

46.§ (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(2) Az alpolgármester látja el az Önkormányzat fejlesztési beruházásainak menedzselésével kapcsolatos feladatokat.

9. A képviselő jogai és kötelezettségei


47.§ (1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Mötv.-ben meghatározottakon túl a képviselő:

a) köteles, a lehetőségeihez mérten az Önkormányzat által megszervezett rendezvényeken megjelenni,

b) a választópolgárokkal a kapcsolatot tartani,

c) a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;

d/ a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;

e/ a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.

48. § A képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjának megállapításáról az Önkormányzat külön rendeletet alkot.


10. A Váli Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző


49.§ (1) A Váli Közös Önkormányzati Hivatal Vál Község Önkormányzat és Kajászó Község Önkormányzat közös hivatala.

(2) A Váli Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 2473 Vál, Vajda János 2.

(3) A Váli Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltsége: 2472 Kajászó, Rákóczi u. 71.


50.§ (1) A Váli Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.

(2) A Jegyző feladatait és hatásköreit különösen az Mötv. határozza meg.


11. A közmeghallgatás


51.§ Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal az előző évi zárszámadás elfogadása után vagy más fontos ügyben a Képviselő-testület döntése szerint.

52.§ A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, illetve közérdekű javaslatokat tesznek.

53.§ (1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyi sajtó és a Váli Közös Önkormányzati Hivatal val.hu című honlapja útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 8 nappal a lakosságot.

(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő testületi ülés szabályai vonatkoznak

(3) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat, közérdekű bejelentésként kell kezelni.

12. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés


54.§ A Képviselő-testület külön megalkotott önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás kezdeményezés rendjét.

13. Az Önkormányzat költségvetése


55. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.

(3) A költségvetési rendelet tárgyalásának és elfogadásának rendjét az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet szabályai tartalmazzák.


14. Záró rendelkezések


56.§ (1) A rendelet 2017. március 01-én lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatályba lépésével hatályát veszti Vál Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelete.



Vál, 2017. február 28.




  Bechtold Tamás                                                                 Dr. Balogh Lóránd

polgármester                                                                               jegyző