Felcsút Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017 (II.2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 02. 02- 2018. 05. 31Felcsút Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017 (II.2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2017-02-02-tól 2018-06-01-ig
Felcsút Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
4/2017. (II.1.) rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Felcsút Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1.§ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Felcsút Község Önkormányzata
2.§ Az Önkormányzat székhelye: 8086 Felcsút, Fő u. 75.
3.§ A Képviselő-testület szervei:
a) polgármester,
b) képviselő-testület bizottságai,
c) a Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal,
d) jegyző
2. A Képviselő-testület működésének szabályai
4.§ Felcsút Község Helyi Választási Bizottsága az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő-testület alakuló ülésén, vagy az időközi választást követő első ülésen beszámol a képviselő-testületnek.
5.§ (1) A Képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
(2) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követő ülésen állapítja meg.
6.§ A Képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására „Szavazatszámláló Bizottságot” választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.
7.§ A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc ülést tart.
8.§ A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
9.§ A Képviselő-testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén a Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottság elnöke látja el.
10.§ (1) A képviselő-testületet rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,
b) a javasolt napirendet,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) az ülés összehívójának aláírását és pecsétjét.
(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három naptári nappal megkapják.
(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések e-mail útján megküldésre kerülnek a képviselők, a jegyző és az adott napirend tárgyalásában érintett, tanácskozási joggal meghívottak részére.
(5) A meghívó, valamint az előterjesztés kézhezvételét a képviselők, valamint a bizottsági tagok e-mailben, avagy telefonon visszajelzik az ülés összehívójának.
(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható, amennyiben a döntés határideje a rendkívüli ülést követő három napon belüli időpontra esik. A rendkívüli ülés előterjesztésének anyaga az ülésen kerül kiosztásra.
(7) Zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést papír alapon, zárt borítékban csak a képviselők kapják kézhez.
(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról való tájékoztatás, a rendelet kihirdetésére, a közérdekű információk közlésére a helyben szokásos mód a Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal ülés helye szerinti kirendeltség hirdetőtáblájára való kifüggesztés, és a Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal felcsutihivatal.hu című hivatalos honlapján történő megjelentetés.
(9) A zárt ülés tartását nem igénylő írásbeli előterjesztések a képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjai részére elektronikus formában, a Rendelet 1. függelékében rögzített e-mail címre kerülnek megküldésre. Elektronikus levélcím hiányában, a képviselő, valamint a bizottsági tag kérelmére az írásbeli előterjesztések papír alapon, postacímre kerülnek megküldésre.
11.§ A Képviselő-testület üléseit a Felcsút Községi Önkormányzat székhelyén lévő tanácskozóteremben, vagy Faluház nagytermében tartja.
12.§ A Képviselő-testület tagjainak a hallgatóságtól és a meghívottaktól elkülönített tanácskozó helyet kell kialakítani.
13.§ A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen
- olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
- a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktanul szem előtt tartani,
14.§ (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a Képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.
(3) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvétele lehetőség van, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
15.§ Képviselő-testület rendes ülésén kötelező napirendi pontok:
- beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról, két ülés közötti fontosabb eseményekről,
- tájékoztató az előző képviselő-testületi ülésén elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről
16.§ A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja, hogy annak összehívása szabályszerűen történt meg,
c) vizsgálja a testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
d) az ülés megnyitása előtt ismerteti a napirend előtti felszólalásokról, az esetleges zárt ülés elrendeléséről elhangzott kérelmeket, javaslatokat,
e) napirendi javaslatot terjeszt a Képviselő-testület elé döntésre,
f) közli a Képviselő-testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
g) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás jelen rendelet szerinti szabályainak megtartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőknek, hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.
h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a Képviselő-testület döntését,
j) tanácskozási szünetet rendel el,
k) bezárja az ülést.
17.§ (1) Ha a Képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottsági elnök által kijelölt bizottsági tag a bizottsági javaslatot ismerteti.
(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.
(3) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb két perc időtartamban szól hozzá. A két perc letelte után a polgármester a szót megvonja.
(5) A vitában elhangzottakra az előterjesztő amennyiben kíván, legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(7) A polgármester a vita lezárását követően ismerteti az előterjesztett és a módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
18.§ Amennyiben megállapítást nyer, hogy egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezte, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, és a képviselő figyelmét felhívja arra, hogy a jövőben bejelentési kötelezettségét ne mulassza el.
19.§ (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja.
(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására a határozatképesség ismételt megállapítása után folytatódik.
20.§ (1) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a rendes képviselő-testületi ülések előterjesztéseit, jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a felcsutihivatal.hu című honlapon közzé kell tenni.
(2) A nyílt képviselő-testületi üléseket úgy kell megszervezni, hogy a lehetőleg a hallgatóság a képviselő-testületi ülésnek helyt adó teremben helyet tudjon foglalni.
21.§ (1) A képviselő-testület nyílt szavazású döntéseit „igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozatot kézfelemeléssel kinyilvánítva hozza.
(2) A képviselő-testület név szerinti szavazású döntéseit „igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozatot élőszóban kinyilvánítva hozza.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva "igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(4) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt az elnöknek átadja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
(5) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(6) A szavazás módjának megválasztását adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
22.§ (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46.§ (2) bekezdésében meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tart.
(2) A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.
23.§ (1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(2) Titkos szavazásnál 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság jár el.
(3) A bizottság tagjaira a képviselő-testületi ülést vezető személy tesz javaslatot.
(4) A bizottság tagjait és elnökét a testület minősített többséggel választja. Megbízatásuk a szavazás eredményét tartalmazó jegyzőkönyv ismertetéséig tart.
24.§ (1) Titkos szavazást követően a szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(2) Szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét és időpontját,
b) kezdetét és végét,
c) szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
d) a szavazás során felmerült körülményeket,
e) szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatokat,
f) szavazás eredményét.
(3) Szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.
(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.
(5) A szavazás eredményéről készült a jegyzőkönyv a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolásra kerül.
3. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
25.§ Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) helyi képviselők,
b) a képviselő-testület bizottságai,
c) polgármester,
d) alpolgármester,
e) a jegyző,
f) a felcsúti székhelyű, bejegyzett egyesületek, polgári jogi társaságok.
26.§ (1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(3) A rendeleti javaslat kidolgozását a jegyző segíti.
27.§ A rendelet-tervezeteket és azok indokolását – a 28.§-ban foglalt kivételekkel – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.
28.§ (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
b) a helyi adókról
c) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,
29.§ (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 15. napon 16.00 órától kell közzétenni a Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal felcsutihivatal.hu című honlapján a véleményezésre kialakított oldalon. A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő-testületi ülést megelőző 7. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a Képviselő-testület.
(2) A véleményeket az erre a célra létrehozott e-mail címre kell megküldeni.
(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) a véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakóhelyét,
c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.
(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbítására, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.
(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait. Az erről szóló dokumentumot a honlapon a képviselő-testületi ülést megelőző nap 24.00 óráig közzé kell tenni.
30.§ (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 26.§ (3) bekezdésében foglaltakat.
(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében a képviselő-testület közmeghallgatást tart.
(3) A tervezetről szóló döntést követő három hónap elteltével a rendelet szerint közzétett dokumentumok eltávolításra, a papíron beküldött vélemények megsemmisítésre kerülnek.
31.§ (1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 3 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.
(2) Ha a rendeleti javaslathoz módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.
32.§ Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Az önkormányzati rendelet a kifüggesztés napján tekinthető kihirdetettnek.
33.§ Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
a) kitüntetések, elismerő címek létrehozásához, adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
c) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
d) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.
4. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
35.§ A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyv kivételével, a Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal felcsutihivatal.hu című honlapján el kell helyezni.
36.§ A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) meghívó,
b) írásos előterjesztések, javaslatok,
c) jelenléti ív,
d) titkos szavazási jegyzőkönyv,
e) a jegyző esetleges törvényességi észrevétele,
f) az elfogadott önkormányzati rendelet
5. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre
37.§ A Képviselő-testület állandó bizottsága Felcsút Község Önkormányzata Képviselő-testületének Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottsága.
38.§ (1) A Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottsága feladatait a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottsága három önkormányzati képviselő tagból áll.
(3) A Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottsága tagjainak felsorolását a Rendelet 2. függeléke tartalmazza.
39.§ A bizottság működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Rendelet Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:
a) a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni a bizottság ülését, míg a levezetést az elnök akadályoztatása esetén a bizottsági tagok által választott tag folytatja le,
b) a bizottság az üléseiket Felcsút Községi Önkormányzat székhelyén tartják. A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és az ülésen megjelent egy bizottsági tag és a jegyző írják alá.
6. A polgármester
40.§ (1) A polgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) A polgármester a 3. függelékben meghatározott időpontban ügyfélfogadást tart.
41.§ A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:
a) rendszeres települési támogatás iránti kérelem elbírálása,
b) rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálása,
c) köztemetés iránti kérelem elbírálása
d) gyermekszületési települési támogatás elbírálása
e) óvoda- és iskolakezdési települési támogatás elbírálása.
42.§ A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) ivóvízellátás,
b) önkormányzati út felújítása
43.§ A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) közvilágításról való gondoskodás,
b) a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
c) környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
d) szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
e) lakás- és helyiséggazdálkodás,
f) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
h) helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok,
i) sport, ifjúsági ügyek,
j) a település közbiztonsága
44.§ (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármester látja el a közfoglalkoztatottak munkavégzésének koordinálását, valamint a közterületek karbantartásának megszervezését.
45.§
(1) A Képviselő-testület – a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára – meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátásának felügyeletére a képviselők közül tanácsnokot választ.
(2) Tanácsnok választására különösen akkor kerül sor, ha az általa ellátandó feladat sokoldalú komplex megközelítést, érdemi koordinációt, speciális szakértelmet igényel.
(3) A tanácsnokok feladatait a 2. melléklet, névsorát a 4. számú függelék tartalmazza.
(4) A tanácsnokok feladatának meghatározásához minősített többségű döntés szükséges.
(5) A tanácsnok visszahívásáról a képviselők 1/3-ának javaslatára a Képviselő-testület minősített többséggel dönt
(6) a Képviselő-testület az alábbi feladatkörök ellátására választ tanácsnokokat: a) közművelődési és kulturális feladatkörök
7. A Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző
46.§ (1) A Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal Felcsút Község Önkormányzata, Alcsútdoboz Települési Önkormányzat, Csabdi Község Önkormányzata, Tabajd Község Önkormányzata és Vértesacsa Község Önkormányzata közös hivatala.
(2) A Felcsúti Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
8. A közmeghallgatás
47.§ Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal a Képviselő-testület döntése szerint.
48.§ A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, közérdekű javaslatokat tesznek.
49.§ (1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt legalább 8 nappal a lakosságot.
(2) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat, közérdekű bejelentésként kell kezelni.
9. Záró rendelkezések
50.§ (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az Önkormányzat alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti besorolását a Rendelet 5. függeléke tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 6. függeléke tartalmazza.
(4) Hatályát veszti Felcsút Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013. (IV.29.) önkormányzati rendelete.
Mészáros Lőrinc Dr. Sisa András
polgármester jegyző
Kihirdetve:
Felcsút, 2017. február 1.
dr. Sisa András
jegyző