Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 1/2018(I.31.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetésről
Hatályos: 2018. 02. 01- 2024. 12. 31Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 1/2018(I.31.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetésről1
Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében eljárva a 2018. évi költségvetésről a következőket rendeli el:
I. rész
A 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai
1. § (1) A Képviselőtestület Budapest Főváros III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat) 2018. évi költségvetés bevételi főösszeg előirányzatát 31.389.741 e Ft-ban határozza meg.
2. § (1) A 2018. évi költségvetés előirányzatai címenként (Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal, költségvetési szervenként), valamint a 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet által meghatározott rovatrend szerinti bontásban kerülnek meghatározásra.
(2) Az Önkormányzat közvetett támogatásainak szerkezetét II.4. melléklet, 2018. évi pályázatait (Európai Uniós pályázatokkal együtt) a II.5., a helyi adók szerkezetét a II.9 melléklet, a címrendet a tartalomjegyzék tartalmazza.
(3) Az 1. § (2) bekezdésében meghatározott kiadási főösszeg címek, alcímek, rovatrend szerinti előirányzatok bontását a I.2. melléklet tartalmazza.
(4) Az alcímeket az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal I.2. és I.5. mellékletben és azok alábontásaiban meghatározott feladatai (költségvetési előirányzatok) jelentik.
3. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásokon belüli felújítási előirányzatait célonként a II.6. melléklet tartalmazza.
4. § (2) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásokon belüli fejlesztési előirányzatait célonkénti bontásban a II.7. melléklet tartalmazza.
5. § Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott bevételi főösszeg címek, alcímek, rovatrend szerinti előirányzatok bontását az I.2. és I.5. mellékletek tartalmazzák.
6. § Az Önkormányzat költségvetésének mérlegét, bevételi források és kiadási előirányzatok bontásban: „Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata 2018. évi költségvetésének mérlege” című melléklet tartalmazza.
7. § Az Önkormányzat hosszúlejáratú kötelezettségeit éves bontásban a II.4. melléklet tartalmazza. Ebben a mellékletben szerepelnek az adott költségvetési évet pénzforgalmi szempontból nem érintő, többéves kihatású pályázati önrészekre vonatkozó képviselőtestületi kötelezettség-vállalások is.
8. § A hosszúlejáratú kötelezettségeket a II.10. melléklet tartalmazza.
9. § A 2018. évre tervezett ingatlan-hasznosítási listát a III. kiegészítő információk rész tartalmazza.
10. § (1) A költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait és a stabilitási törvény 3. §-ában meghatározott adósságot keletkeztető ügyletek kihatását a I.4. melléklet tartalmazza.
(2) A 2018. évi költségvetés bevételeinek és kiadásainak éves ütemezésére vonatkozó előirányzat felhasználási ütemtervet a II.2. melléklet tartalmazza.
11. § A 2018. évi költségvetésről készült könyvvizsgálói záradék a rendelet részét képezi.
II. rész
A 2018. évi költségvetés végrehajtásával, költségvetési szervek finanszírozásával kapcsolatos rendelkezések
12. § Az Önkormányzat, az önkormányzati költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal költségvetési alapokmányaikat a költségvetési rendelet mellékleteiben jóváhagyott előirányzatok alapján készítik el.
13. § A Képviselőtestület felhatalmazza a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek vezetőit és a Polgármestert a 2018. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére, valamint a kiadásoknak a bevételektől függő, bevételek arányában történő teljesítésére.
14. § (1) Az éves költségvetést
a) az alapító okiratban előírt, illetve engedélyezett, valamint a költségvetési szervek költségvetési alapokmányaiban és szervezeti működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségük mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, belső ellenőrzési előírások betartásával,
d) az Önkormányzat fizetőképességének biztosításával
15. §
A 2018. évi kiadási előirányzatok finanszírozása
III. rész
Költségvetési szervekre vonatkozó rendelkezések
16. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
17. § (1) A költségvetési szerv vezetője a bevételi és kiadási főösszeget érintő módosításokat nem hajthat végre. Az önkormányzati költségvetési szerv az élelmezési, ingatlan-karbantartási, közmű-szolgáltatás kiadási részelőirányzatait saját hatáskörben nem módosíthatja.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak kivételével a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv előirányzat-módosítási hatáskörében – saját és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek –bevételi és kiadási részelőirányzatait a jogszabályi előírások betartása mellett módosíthatja.
(3) Jutalmat kifizetni a költségvetési szervek vezetőinek javaslata alapján az Önkormányzat pénzügyi-likviditási helyzetének figyelembevételével a Polgármester jóváhagyásával lehet.
(4) A (2) bekezdés szerint végrehajtott előirányzat-módosítás többlettámogatási igénnyel nem járhat.
(5) A költségvetési szervek élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges forrásokat a 23. §-ban meghatározott céltartalékból csak a saját előirányzatuk felhasználása után igényelhetnek.
(6) A gazdálkodási feladatokat ellátó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokról havonta tájékoztatja a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztályvezetőjét.
(7) A Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, valamint a gazdálkodási köréhez tartozó költségvetési szervek gazdálkodási kapcsolatának részletes szabályozását a Képviselőtestület által jóváhagyott külön megállapodás tartalmazza.
(8) A költségvetési szerv vezetője köteles a Képviselőtestület által, az intézmény részére jóváhagyott éves költségvetési előirányzaton (intézmény főösszege, kiemelt előirányzatok) belül gazdálkodni. Az intézményvezető a költségvetés szabályos végrehajtásáért fegyelmi felelősséggel tartozik.
(9) A központi támogatás szerkezetét az I.3 melléklet tartalmazza.
(10) A költségvetési szervek a kötött felhasználású normatív támogatásokat a teljesítés függvényében, a költségvetési szervekre vonatkozó mutatószámok által meghatározott mértékig igényelhetik. A finanszírozás szabályai megegyeznek a 15. §-ban foglaltakkal.
IV. rész
Képviselőtestületre vonatkozó rendelkezések
18. § A Képviselőtestület előirányzat-módosítási jogát a 19. §-ban foglaltak kivételével magának tartja fenn úgy, hogy a jogszabályon alapuló előirányzat módosításokon túl a kapcsolódó bevételek vagy kiadáscsökkentések megjelölésével lehet kiadást növelni vagy bevételt csökkenteni.
(1) A Képviselőtestület előirányzat-módosítási joga kiemelten az alábbiakra terjed ki:
a) Költségvetési főösszeget érintő módosítások
b) A címrendben rögzített önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek költségvetési támogatásának módosítása,
c) Felhalmozási előirányzatok módosítása,
d) Külön döntést igénylő önkormányzati bevételek változtatása,
e) Pénzmaradvány jóváhagyása,
f) Általános és céltartalék főösszegének módosítása.
(2) A Nemzetiségi Önkormányzatok részére átadott költségvetési előirányzat:
a) eFt
19. § A Képviselőtestület az alábbi esetekben biztosít előirányzat-módosítási jogot a Polgármester részére:
a) Céltartalékon belül a polgármesteri, reprezentációs, turisztikai és testvérvárosi keret előirányzatai közötti átcsoportosításra,
b) az 1. § (6) bekezdésében meghatározott, a Polgármesteri Hivatal éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,
c) a 17. § (3) bekezdésében meghatározott, a költségvetési szervek éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,
d) Turisztikai keret tartalék előirányzat felosztására,
e) a lakossági kiadványokra tervezett előirányzat felhasználására,
f) az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési és felhalmozási támogatás előirányzatai közötti átcsoportosításra,
g) az egyéb, előre címmel nem tervezhető, civil szervezetek részére biztosított keret felosztására.
20. § (1) Közép- és hosszú lejáratú hitel felvételére vonatkozó döntés meghozatala a Képviselőtestület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(2) Éven belüli likviditási – folyószámla – hitel 2018. évben egyidejűleg felvett összege az 2.500.000 e Ft-ot nem haladhatja meg. A folyószámla hitelkeretet a pénzügyi-likviditási helyzet függvényében a Polgármester által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján lehet igénybe venni.
(3) 2018. évben felvehető fejlesztési hitel nagysága maximum 2.000.000 e Ft lehet.
21. § (1) A civil szervezetek és közalapítványok legkésőbb a tárgyévet követő február 15-éig kötelesek elszámolni az önkormányzati támogatás felhasználásáról. Az elszámolásokat a pénzügyekért felelős bizottság, valamint a szakbizottságok vizsgálják felül és hagyják jóvá. Civil szervezet csak megkötött együttműködési megállapodás alapján és jóváhagyott elszámolás után finanszírozható a rendeletben meghatározott előirányzat mértékéig. A bizottsági előterjesztéseket az ágazatot felügyelő szervezeti egységek készítik elő.
(2) A 2017. évről áthúzódó támogatások felhasználásáról a támogatás utalását követő 20 munkanapon belül kell elszámolni.
(3) Az Egyházak az előirányzatokat ingatlan felújításra-karbantartásra, tárgyi eszköz beszerzésre, korszerűsítésre és a szokásos egyházi ceremóniákon kívül eső egyházi rendezvényekre fordíthatják.
22. § (1) A rendelet és a mellékleteiben foglaltak végrehajtásáról a Polgármester a Jegyző útján gondoskodik. A rendeletben, illetve a mellékleteiben foglaltak végrehajtását a pénzügyekért felelős bizottság jogosult és köteles ellenőrizni.
(2) A vagyongazdálkodásért felelős bizottság negyedévente – először a féléves önkormányzati tájékoztatással egy időben - köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a vagyonhasznosításból tervezett bevételek alakulásáról.
23. § (1) A költségvetési szervek felsorolását a címlista tartalmazza. A gazdasági szervezettel rendelkező, és a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek együttműködését háromoldalú szerződés szabályozza.
(2) Az élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges finanszírozásról a műszaki indokoltság figyelembevételével a Polgármester vagy az általa kijelölt helyettese dönt, a Képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett.
(3) Az oktatási-nevelési, szociális és egészségügyi költségvetési szervek ingatlan felújítási-karbantartási címeiről a költségvetési kereten belül, a költségvetési szervek vezetői javaslata alapján szakértők bevonásával a Vagyonkezelő Zrt. a Polgármester jóváhagyásával, dönt. Erről beszámolót készít a Képviselőtestületnek a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló tájékoztatókkal és beszámolóval egy időben. A felújítási-karbantartási munkákat a Vagyonkezelő Zrt. az egységes közbeszerzési eljárás keretében valósítja meg.
(4) A Polgármesteri Hivatal, az Óbudai Társaskör, az Óbuda Múzeum és az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet saját költségvetésében címenként határozza meg felújítási kiadásait.
24. §
Felhalmozási előirányzatok felhasználása
25. § A Képviselőtestület 2018. évre a Polgármesteri Hivatal, a Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, valamint az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet részére, a Kttv-ben meghatározott kereteken belül és a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján bruttó 200 e Ft/év/fő cafetéria keretet biztosít.
26. § Jelen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. A kihirdetés a helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.
27. § Hatályát veszti az önkormányzat 2018. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló 47/2017.(XI.24.) önkormányzati rendelet.
hatályon kívül helyezte: 27/2024. (XI. 29.) Ör. 35. § 6. pontja. Hatálytalan: 2025. január 1-jétől.