Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 15- 2019. 11. 13

Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2018.03.15.

Felsődobsza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Felsődobsza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) más jogszabályban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában (továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)

(3) Székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.

(4) Az Önkormányzat képviselő-testületének megnevezése:

Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete.
(5) A képviselő-testület hivatalának elnevezése:
Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal Felsődobszai Kirendeltsége (a továbbiakban: Kirendeltség).
(6) A képviselő-testület székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.
(7) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ü Bizottság);
(8) Az önkormányzat működési területe: Felsődobsza Község közigazgatási területe.
(9) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését, székhelyét, és a település nevét.

2. § Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.felsodobsza.hu

3. § (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:

a) községi címer, és

b) községi zászló

c) pecsét

(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.

4. § A bélyegzőhasználat rendje:

(1) Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző

(2) A Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.

5. § Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.

II. Fejezet

Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei

6. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.

(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladata: az Önkormányzat szervezeti egységeként Mezei Őrszolgálatot működtet.

(3) Önkormányzati feladatokat lát el a Képviselő-testület és szervei:

a) polgármester

b) a testület bizottsága

c) a közös önkormányzati hivatal

d) a társulások

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület összehívása

7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.

(2) A polgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.

8. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(3) A képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül, tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) a kirendeltség-vezető,

c) a napirendi pontok előadóit

d) az önszerveződő közösségeket képviselő személyt

d) akit a polgármester meghív

(4) A Képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó kifüggesztendő Felsődobsza Község Önkormányzat hivatali helyiségének hirdetőtábláján.

(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető, és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

1. A munkaterv

9. § (1) A képviselő-testület működésének irányvonala a munkaterv.

(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester iránymutatása alapján - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti elfogadásra a Képviselő-testület elé.

(3) A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület minden év utolsó ülésén egyszerű többségi szavazattal dönt.

(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések várható időpontját,

b) a napirendi pontok megnevezését, előadóját,

c) a közmeghallgatás időpontját.

1. A képviselő-testület ülése, az ülés vezetésének szabályai

10. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén , illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,

c) előterjeszti az ülés napirendjét,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

e) ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

1. Az előterjesztés

11. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az egyszerűbb döntést kívánó ügyekben a szóbeli előterjesztés is elegendő. Rendelet-tervezetének előterjesztése csak írásbeli történhet.

(3) A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(4) Előterjesztést nyújthat be:

1. a polgármester

2. képviselő-testület tagjai

3. jegyző

4. aljegyző

5. önkormányzati intézmények vezetői,

6. tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére

(5) Az előterjesztés főbb elemei:

1. Első rész: tartalmazza az előterjesztés címét, tárgyát, tárgykörhöz kapcsolódó jogszabályokat, és mindazokat a tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, és indokolják a döntés szükségességét.

2. Második rész: tartalmazza a határozati javaslatokat, felelősök és határidők megnevezését.

1. A tanácskozás rendje, a szavazás

12. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

1. az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet

2. az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.

(2) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(3) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(4) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(5) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

13. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.

(4) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

14. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

15. § (1) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.

(2) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

16. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását a korelnök képviselő végzi.

(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.

17. § A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.

18. § Szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. Ismételt szavazategyenlőség esetén a Képviselő-testület a következő ülésén hoz határozatot.

6. A tanácskozás rendjének fenntartása

19. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

1. Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.

2. Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintetett a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

1. A jegyzőkönyv

20. § (1) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.

(2) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást is mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(3) A hozott határozatot meg kell küldeni a jogszabályban meghatározott szervnek, személynek is.

1. A közmeghallgatás

21. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, mely falugyűléssel együtt is meghirdethető, főbb szabályai:

1. a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, és a településen működő társadalmi szervezetek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyekben a polgármesterhez, az egyes települési képviselőkhöz, a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

2. A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

3. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

(2) A közmeghallgatáson a polgármester figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót, és súlyos rendzavarás esetén a tanácskozást berekesztheti.

1. Az önkormányzati rendeletalkotás

22. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

1. a települési képviselők

2. a polgármester,

3. önkormányzati bizottságok

4. a jegyző

5. az aljegyző

6. a települési társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.

(2) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, ez a rendelet kihirdetésének módja.

IV. Fejezet

A települési képviselő

23. § A képviselő főbb kötelezettségei:

1. köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
2. köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
3. köteles bejelenteni a személyes érintettségét a döntéshozatalnál
4. köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésen való
résztvételben.
V. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

24. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására- állandó,

vagy ideiglenes biztosságokat választ.
(2) A Képviselő-testület a következő bizottságot hozza létre:
Ügyrendi Bizottság 3 fővel. Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ 2.számú függeléke tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az általa szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenesen bizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
VI. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

25. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(3) Az alpolgármester konkrét feladatát a polgármester esetenként határozza meg.

(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

a) lakhatási támogatás megállapítása

b) gyógyszertámogatás megállapítása

c) temetési támogatás megállapítása

(3) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat, egyéb fő feladatai:

a) véleményt nyilvánít a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

b) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára

c) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotában tartásáról.

VII. Fejezet

A társulások

26. § (1) A Szikszói Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:

a) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése,

b) házi segítségnyújtás működtetése,

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás működtetése.

(2) Az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulásra átruházott hatáskörök:

a) gyermekjóléti feladatok, családsegítés,

b) szociális étkeztetés

(3) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

a) az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.

VIII. Az önkormányzat gazdasági alapjai

27. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket

külön önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg.
(3) Az önkormányzat alaptevékenységét kormányzati funkciók szerint a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
Záró rendelkezések

28. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Felsődobsza Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 12/2017. (XII.12.) önkormányzati rendelete.

1. függelék az 1. melléklethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez

2. függelék az 1. melléklethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez