Onga Város Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019.(X.25.) önkormányzati rendelete

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 10. 26- 2020. 05. 13

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testülete az  Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. fejezet


  1. Általános rendelkezések


1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Onga Város Önkormányzata (a   továbbiakban: önkormányzat)

Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.

      

(2) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Onga Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).


(3) A képviselő-testület szervei:

a.) a polgármester

b.)Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)

c.) Onga Város Önkormányzata Szociális és Egészségügyi Bizottsága (a továbbiakban: Szociális és Egészségügyi        Bizottság)

d.) Ongai Polgármesteri Hivatal

e.) a jegyző

 f.) társulások


(4) A képviselő-testület hivatalának elnevezése: Ongai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal)

                         Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.


(5) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése

       a.) Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága,

       b.) Onga Város Önkormányzata Szociális és Egészségügyi Bizottsága.


(6) Az önkormányzat működési területe: Onga város közigazgatási területe, amely magába foglalja Ongaújfalu és Ócsanálos külterületi lakott helyeket.

(7) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben az önkormányzat elnevezését és a bélyegző sorszámát.

(8) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.


a.) Az önkormányzat címere: Álló, csücskös talpú, aranyszínű a katonai pajzs, amelynek mezejében (heraldikailag) jobbról          egy piros-fehér színek által jellemzett fiatal nőalak, (heraldikailag) balról pedig egy fekete-fehér színekkel jellemzett fiatal        férfialak látható; a két alak egymás kezét fogja, méltóságteljesen táncolnak. A pajzson nyitott katonai sisak helyezkedik          el, amelyet aranykorona díszít, a koronán pedig természetes színű daru látható, amely a szokásos módon egyik,                    felemelt lábában követ tart. Az egész címert mindkét oldalon kék-ezüst színű foszlányok díszítik.

  b.) A zászló: A település színe a függőlegesen vágott kék-fehér szín, közepén a városi címerrel.


(9)   A város címerének és zászlajának használati rendjét az önkormányzat 3/2018. (III. 21.) önkormányzati rendelete szabályozza.


(10)   A képviselő-testület üléstermében a település jelképeit el kell helyezni.


(11) A kitüntető címek, díjak alapítását az önkormányzat 14/2014. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete tartalmazza.


(12) Az önkormányzat azonosító adatai:


a.)Törzskönyvi azonosító szám: 726038

b.)Adószám: 15726030-2-05

c.)KSH statisztikai számjel: 15726030-8411-321-05

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre


2. §


(1) Az önkormányzat ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.


(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai az alábbiak:

  1. ) időskorúak támogatása
  2. ) környezettudatos szemlélet erősítése
  3. ) önkormányzatok közötti partnerség erősítése
  4. ) fiatalkorúak egészséges életmódjának támogatása
  5. ) helyi sportfeladatok és sportrendezvények támogatása
  6. ) helyi kultúra támogatása
  7. ) energiatakarékossági programok támogatása
  8. ) légszennyezés elleni küzdelem
  9. ) idegenforgalmi tevékenység
  10. ) gyermekek üdültetésének támogatása
  11. ) bűnmegelőzési feladatok
  12. ) helyi közbiztonság erősítése
  13. ) térinformatikai rendszer támogatása
  14. ) közhasznú társadalmi szervezetek támogatása
  15. ) oktatás színvonalának erősítése
  16. ) allergén növényekkel kapcsolatos feladatok
  17. ) történelmi múlt ápolása
  18. ) településkép javítás


(3)   Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 3. függeléke tartalm


(4)   A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) 42. §-a tartalmazza.


(5) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit az 1. melléklet, a bizottságokra átruházott hatásköreit a 2. melléklet, a társulásra átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

II. fejezet


  1. A képviselő-testület működése


3. §


(1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.


(2)   A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék, a bizottságok elnökeinek és tagjainak a névsorát a 2. függelék tartalmazza.

2.Munkaterv


4. §


 (1) A képviselő-testület működésének alapja – az éves munkaterv. A munkatervet a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A polgármester az előterjesztéskor tájékoztatást nyújt a munkaterv tervezetébe fel nem vett javaslatokról is, azok mellőzésének indokaival együtt. A munkatervet a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2)  A munkaterv összeállításához javaslatot tehetnek:

   a) a képviselő-testület tagjai,
   b) a képviselő-testület bizottságai,
   c) az önkormányzat intézményeinek vezetői.

(3)  A munkaterv főbb tartalmi elemei:
a)  a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,
b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének a megjelölése.

(4) A munkatervben nem szereplő napirendi pontok előterjesztésének időpontjáról – ha azokról a képviselő-testület nem határozott – a polgármester dönt.


3. A rendes és rendkívüli ülés


5. §

A képviselő-testület

     a.) alakuló,

     b.) rendes,

     c.) rendkívüli ülést és

     d.) közmeghallgatást

tart.

6.§


(1) A képviselő-testület alakuló  ülését a megválasztott polgármester – a választást követő 15 napon belüli időpontra – hívja        össze.


(2) Az alakuló ülés napirendje:

a.) Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről

b.) a polgármester és az önkormányzati képviselők eskütétele, esküokmány aláírása

c.) polgármesteri ciklus-program ismertetése,

d.) polgármester illetményének megállapítása,

e.) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata, módosítása,

f.) bizottságok megválasztása, bizottsági tagok eskütétele,

g.) alpolgármester megválasztása,

h.) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.


7. §


(1) A képviselő-testület rendes ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterv szerint tartja.


(2) A képviselő-testület üléseinek helye a Polgármesteri Hivatal tanácskozó terme (3562 Onga, Rózsa utca 18.).


(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester az ok felmerülésétől vagy a kezdeményezésétől számított 15 napon belül hívja össze.


(4) A rendkívüli ülés összehívását kezdeményező indítványt – indokolással és döntési javaslattal - írásban a polgármesternél kell előterjeszteni.


(5) A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles az ülést összehívni.


(6) A képviselő-testület rendkívüli ülését az Mötv-ben foglaltakon túl össze kell hívni a helyi települési nemzetiségi önkormányzat kezdeményezésére.


(7) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának – ha jogszabály másként nem  rendelkezik – nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.


4.Zárt ülés


8.§


(1) A képviselő-testület zárt ülés tart, illetve zárt ülést rendelhet el az Mötv-ben meghatározott esetekben.


(2) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.


(3) Zárt ülés megtartását:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) a jegyző és

d) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.

5. A képviselő-testület ülésének összehívása, az ülés nyilvánossága


9. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívása és vezetése a képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága elnökének a feladata.


(2) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés napja előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni, papír alapú képviselő-testületi anyag nem kerül kézbesítésre.


(3) Indokolt esetben a képviselő-testület rendkívüli ülése írásbeli meghívó nélkül, rövid úton (telefonon) 5 napon belüli időpontra is összehívható. A telefonon történt összehívás esetén a sürgősség okát közölni kell. Ilyen esetben az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra.


(4) Az írásbeli meghívó tartalmazza:

  1. a képviselő-testületi ülés helyét és időpontját,
    b) a javasolt napirendi pontokat és azok előterjesztőinek megnevezését.


(5) A képviselő-testület ülésének helyéről, kezdési időpontjáról és tervezett napirendjéről a lakosságot a jegyző a meghívónak a Polgármesteri Hivatal épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztésével, továbbá a meghívónak a település honlapjára (www.onga.hu) feltöltésével tájékoztatja.


(6) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot 15 nappal korábban kell értesíteni a meghívónak a Polgármesteri Hivatal épületében, valamint a településen elhelyezett hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével, továbbá a meghívónak a település honlapjára (www.onga.hu) feltöltésével.


(7) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívandók köre:

  1. ) a napirend előterjesztője, amennyiben egyébként nem kötelezően meghívott,
  2. ) akinek a meghívását a polgármester, vagy a képviselő-testület a megtárgyalandó napirend témájától függően indokoltnak tartja,
  3. ) a Polgármesteri Hivatal érintett ügyintézői,
  4. ) indokolt esetben az önkormányzati fenntartású intézmények vezetői,
  5. ) a jegyző,
  6. ) a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke.


(8) A képviselő-testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 15 napon belül újból össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők részére.

6. Ciklus-program, gazdasági program


10.§


A polgármester ciklus-programját az alakuló ülésen ismerteti a képviselő-testülettel.


11. §


(1) A képviselő-testület az Mötv-ben foglaltak alapján határozza meg az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását,  fejlesztését szolgáló Gazdasági Programját.


(2) A Gazdasági Program végrehajtásáról – az elfogadás és felülvizsgálat évének kivételével – a polgármester minden év szeptemberében tájékoztatja a képviselő-testületet.

III. fejezet


A képviselő-testület elnöke, az elnök jogköre


1. Az ülésvezetés szabályai


12. §

A polgármesternek – mint a képviselő-testület elnökének - ülésvezetési feladatai és jogköre:

a) megnyitja az ülést, a jelenléti ív alapján számszerűen megállapítja a határozatképességet, valamint azt, hogy az            ülést a Szervezeti és Működési Szabályzat szerint hívták össze,

b) az ülés határozatképességét az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,

c) a meghívó alapján előterjeszti az ülés napirendi javaslatát és szavazásra bocsátja,

d) napirendenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, a bizottsági vélemények elhangzása után a                  jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,

e) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az                    elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,

f) megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a képviselő-testület határozatát,

g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

h) a napirendi pont tárgyalásának elnapolására való javaslattétel,

i) tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására való javaslattétel,

j) tájékoztatást nyújt a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról, az előző ülésen elhangzott             bejelentések nyomán tett intézkedésekről,

k) berekeszti az ülést.

13.§


(1) A képviselő-testület minden előterjesztés, önálló indítvány és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:

a) az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt röviden szóban indokolhatja, kiegészítheti,

b) az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,

c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,

d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik.


(2) A hozzászóló az adott témában legfeljebb kétszer szólalhat fel. Az első hozzászólás időtartama témánként és hozzászólónként legfeljebb 5 perc, a második hozzászólás időtartama legfeljebb 3 perc. Harmadik hozzászólást a polgármester engedélyezhet.


(3) A képviselő-testület esetenként - vita nélkül - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkezők részére felszólalási jogot biztosít-e.


(4) A napirend előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja. A vita lezárása után, a szavazás előtt az előterjesztő viszontválaszra jogosult, amelynek időtartama legfeljebb 3 perc.


(5) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni.


(6) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megjelöli a napirend tárgyalásának legközelebbi időpontját.


(7) A képviselő-testület nyilvános ülésein a napirendhez kapcsolódóan - a képviselő-testület külön döntése nélkül - szót kaphatnak az országos hatáskörű szervek képviselői, valamint meghívás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal képviselője.

2. A polgármester egyéb feladatai


14.§


(1) A napirendi pont tárgyalása során a polgármester egy alkalommal tanácskozási szünetet rendelhet el, amelynek időtartama legfeljebb tíz perc lehet. Ezt bármelyik képviselő kezdeményezheti. Vita esetén a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a tanácskozási szünet elrendeléséről.


(2) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja a tárgyszerűségre, tárgyra térésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.


IV. fejezet


A képviselő-testület ülése


  1. A napirend megállapítása, elnapolása, napirendek


15.§


(1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület állapítja meg.


(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.


(3) Sürgősségi indítványként valamely kérdés napirendre tűzését indítványozhatja:

a) a polgármester,

b) az alpolgármesterek,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) bármelyik települési képviselő,

e) a jegyző.


(4) Sürgősségi indítvány írásban vagy szóban is előterjeszthető.


(5) Az indítvány a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett terjeszthető be, melyet testületi ülésen ismertetni kell.


(6) A sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többségű szavazással a napirend megállapítása előtt dönt.


(7) Ha valamely képviselő ellenzi a sürgősségi megtárgyalást, akkor a polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak - legfeljebb 2 percben – a sürgősség tényének rövid indoklására.


(8) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványozott kérdést a képviselő-testület napirendként tárgyalja.


(9) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, vagy elismeri, de a téma az előkészítés hiánya miatt megtárgyalásra nem alkalmas, úgy azt a soron következő ülésre kell napirendi pontként felvenni.

16. §


A képviselő-testület rendkívüli ülésén az a napirend tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott, valamint a polgármester külön indítványa alapján napirendre vett téma.

17.§


Az előterjesztés visszavonható, illetve a napirendi pont tárgyalása elnapolható. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, s arról a képviselő-testület vita nélkül határoz, szükség esetén meghatározza a további előkészítés rendjét.

18.§


A képviselő-testület a rendeletben meghatározott módon ülésének napirendjére felveszi

a) a polgármesteri beszámolót, ezen belül:

aa) két képviselő-testületi ülés közötti időszak fontosabb eseményeit.

b) a munkatervben szereplő előterjesztéseket, ezen belül:

ba) a rendelet-tervezeteket,

bb) a beszámolókat, jelentéseket és az ahhoz kapcsolódó határozati javaslatokat,

bc) a tájékoztatókat és egyéb bejelentéseket,

c.) az önálló indítványokat.

 2. Az előterjesztés, önálló és nem önálló indítvány


19. §


(1) Előterjesztésnek minősül:

      a.) rendelet-tervezet,

      b.) beszámoló,

      c.) határozati javaslat,

      d.) tájékoztató.


 (2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

               a) a polgármester,

       b) az alpolgármesterek,

       c) a képviselő,

       d) a jegyző, aljegyző,

       e) a bizottság,

       f) a polgármesterrel és a jegyzővel egyeztetve az önkormányzati és nem önkormányzati szervek, azok                                képviseletre jogosult vezetői,

       g.) akiket a képviselő-testület felkér.


(3) A képviselő-testület ülésére előterjesztést írásban vagy szóban lehet benyújtani. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.


(4) A szóbeli előterjesztést közvetlenül a képviselő-testület előtt kell megtenni, az írásbeli előterjesztést legkésőbb az ülés napját megelőző 5. napig a polgármesterhez kell benyújtani.


        (5) Sürgősségi indítvány az ülésen írásban és szóban is előterjeszthető, a sürgősséget minden esetben indokolni kell.

20. §


(1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő, nem önálló indítványok nyújthatók be:

a) módosító indítvány

b) bizottsági vélemény.


(2) Módosító indítványt bármely képviselő és a jegyző is előterjeszthet. A módosító indítványt az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet előterjeszteni. A módosító indítványt indokolni kell.


(3) A módosító indítvány ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.

21.§


Az illetékes bizottság a rendelet-tervezethez, határozati javaslathoz – a benyújtott módosító indítványt is értékelő – véleményt nyilváníthat, a Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) meghatározott esetben az illetékes bizottság véleményezi a rendelet-tervezetet. A véleménynek az esetleges kisebbségi álláspontot is tartalmaznia kell.

3. Az előterjesztések vitája


22. §


(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, de az egyes napirendi                 pontok összevont tárgyalását is javasolhatja.


(2) A napirend előadója a vita előtt az előterjesztést szóban kiegészítheti, ezt követően kerül sor a bizottsági vélemények,           észrevételek elhangzására.


(3) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt        választ kell adni.


(4) A vita során a hozzászólások sorrendje a következő:

      a)  települési képviselők,

      b) tanácskozási joggal meghívottak.


(5) A napirend előterjesztője a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító indítványát a vita bezárásáig                           megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Ha az előterjesztő javaslatát módosítja         vagy kiegészíti, a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.


(6) A napirend előterjesztője a szavazás megkezdése előtt javaslatot tehet az előterjesztés napirendről történő levételére. A        javaslatról a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

4. Ügyrendi javaslat, észrevétel


23. §


(1) A tárgyalt napirendi pontot érintően a képviselő-testület tagjai és a jegyző bármikor szót kérhetnek, ügyrendi javaslatot,         észrevételt tehetnek.


(2) Ügyrendi javaslat, észrevétel az ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a                tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.


(3) Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

5. Kérdés, interpelláció


24. §


(1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítés jellegű felvetés vagy                            tudakozódás. A kérdésre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.


(2) Az interpelláció felvilágosítás kérés, melynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének                       ellátásával, vagy valamely szervezete, intézménye feladat- és hatáskörét érinti.


(3) Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, feltéve ha azt a címzett az ülést megelőzően legalább 3                         munkanappal írásban megkapta. Ellenkező esetben 15 napon belül, írásban kell az interpellálónak választ adni.

6. Szavazás


25.§


(1)   A polgármester a vita lényegének összefoglalását követően az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott           határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület - az elhangzás sorrendjében - először         a módosító és kiegészítő indítványokról, majd az eredeti határozati javaslatról dönt.


(2)   A képviselő-testület nyílt szavazással hozott döntéseinél a képviselők kézfelemeléssel szavaznak.


(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve        zárt ülést tarthat.


(4) Titkos szavazás tartásáról - bármelyik települési képviselő javaslatára - a képviselő-testület nyílt szavazással,                  egyszerű szótöbbséggel határoz.


(5)   A titkos szavazás lebonyolításáról a Pénzügyi Bizottság gondoskodik.
       A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólappal, lezárt szavazóurnába történő helyezéssel, külön                             szavazóhelyiség  igénybevételével történik.


(6) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával.          Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


        (7) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük                           elhangzását követően „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatokat                                 összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja.


        (8) A név szerinti szavazás tényét és eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


        (9) A szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti az                             önkormányzat döntését.

7. A képviselő-testület döntései


26. §


(1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása után rendeletet alkot vagy határozatot hoz a rendeletalkotás               körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben.


(2) A képviselő-testület határozatait általában egyszerű többséggel hozza meg. Egyszerű többség esetén a javaslat                     elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.


(3) Minősített többség – legalább 4 települési képviselő „igen” szavazata – szükséges az Mötv-ben felsorolt döntéseken túl         az alábbi ügyekben:

          a.) képviselő-testület hatáskörének átruházása,

          b.) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás,

          c.) önkormányzati jelképek, kitüntetések, elismerő címek alapítása, szabályozása,

          d.) a polgármester fegyelmi felelősségének megállapítása,

          e.) önkormányzati vagyonnal való rendelkezés,

          f.) településszerkezeti terv jóváhagyása.


(4) A módosító indítvány elfogadásához ugyanolyan szavazati arány szükséges, mint a döntés egészéhez.

8. Rendeletalkotás


27.§


       (1) Önkormányzati rendelet megalkotását - amennyiben azt törvény nem írja elő kötelező jelleggel - kezdeményezheti:


      a.) polgármester,

      b.) képviselők,

      c.) a képviselő-testület bizottsága,

      d.) jegyző,

       f.) települési nemzetiségi önkormányzat.


(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania, aki  azt az illetékes képviselő-                  testületi bizottsággal és a jegyzővel egyeztetve a képviselő-testület elé terjeszti.


(3) Rendelet-tervezet akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha azt előzetesen a Pénzügyi Bizottság megtárgyalta,        valamint a jegyző törvényességi szempontból véleményezte.


        (4) Az önkormányzati rendeleteket évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal az 5/2019. (III. 13.) IM                 rendelet szabályainak megfelelően kell jelölni.


        (5) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének

.…./…év (….hó…nap) önkormányzati rendelete

………….(ról/ről) (A rendelet címe)


        (6) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel és a                       város honlapján történő megjelentetéssel gondoskodik.

9. Határozathozatal


28.§


(1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.


(2) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámmal és évszámmal a 5/2019. (III. 13.) IM                    rendelet szabályainak megfelelően kell jelölni.


 (3) A határozat jelölése:

             Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének

.…./…év (….hó…nap) határozata

                                                         Cím: ……………………………………………............


(4) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.


        (5) A képviselő-testület határozatáról - a határozat meghozatalától számított 15 napon belül - értesíteni kell az annak                    végrehajtásában érdekelteket. A határozatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.

10. A jegyzőkönyv


29. §


(1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléseiről a jegyzőkönyvet 15 nap alatt kell elkészíteni. Külön jegyzőkönyvet kell                     készíteni a titkos szavazásról, amelyet a titkos szavazást lebonyolító bizottság elnöke és tagjai írnak alá.


(2)  A jegyzőkönyv – a Mötv-ben foglaltakon túl - tartalmazza:

      a.) az ülés minősítését,

       b.) az ülésről távolmaradt, illetve a vége előtt eltávozó képviselők nevét, a végleges távozás időpontját,

       c.) a napirend előtti felszólalásokat és azok lényegét,

       d.) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve                    határozatokat,

       e.) a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,

       f.) a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

       g.) külön indítványra az elhangzott bizottsági véleményt.


(3)   A jegyzőkönyv mellékletét képezi:
        a.) a meghívó,

b.) az írásos előterjesztések és azok mellékletei,

c.) a képviselői önálló indítványok és  írásban benyújtott hozzászólások,

d.) a nem önálló indítványok,

e.) a jelenléti ív,

f.) a jegyző törvényességi észrevétele,

g.) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.


(4) A képviselő-testület bármely tagja kérheti egy-egy napirendi pont szó szerinti     jegyzőkönyvezését.


(5) A képviselő-testület üléseinek előterjesztéseibe, a testület üléseinek jegyzőkönyveibe - a zárt ülés előterjesztései és             jegyzőkönyvei kivételével - a Polgármesteri Hivatal titkárságán bárki betekinthet. A zárt ülés előterjesztéseinek és                   jegyzőkönyveinek őket érintő részébe az érintettek az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról       szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek betartásával tekinthetnek be.


(6) A jegyzőkönyvet – külön a nyílt és külön a zárt ülés jegyzőkönyveit – mellékleteikkel együtt évente be kell köttetni. A zárt       ülés jegyzőkönyveit a Polgármesteri Hivatalban a nyilvános ülések jegyzőkönyveitől elkülönítetten, zárt helyen kell tárolni.


11. Közmeghallgatás, lakossági fórum


30. §


    (1) A képviselő-testület az Mötv. 54. §-ának megfelelően – tárgy megjelölése nélkül – évente egy alkalommal előre                     meghirdetett közmeghallgatást tart.


     (2)   A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről a lakosságot 15 nappal korábban a település hirdetőtábláin és a város                    honlapján kell tájékoztatni.


     (3) A közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak            fel.


     (4) A kérdések és közérdekű javaslatok írásban is benyújthatók a jegyzőhöz három nappal a közmeghallgatás időpontját             megelőzően.


    (5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőség szerint azonnal kell válaszolni.  A megválaszolatlan kérdést,                javaslatot - annak vizsgálatát követően - 15 napon belül meg kell válaszolni és a következő ülésen tájékoztatni kell a              képviselő-testületet is.


    (6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek elkészítésére, tárolására és kezelésére a képviselő-                 testület nyilvános üléseinek jegyzőkönyveire vonatkozó szabályozás az irányadó.


    (7) A képviselő-testület bármely tagja kezdeményezheti lakossági fórum tartását

             a.) jelentősebb döntések előkészítése,

     b.) az állampolgárokkal, valamint társadalmi szervezetekkel való párbeszéd fenntartása céljából.

 

(8) A lakossági fórum megtartásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.


(9) A lakossági fórumra a közmeghallgatás szabályai az irányadóak azzal az  eltéréssel, hogy arról jegyzőkönyv helyett       feljegyzés készül.


(10) A közmeghallgatás és a lakossági fórum helye a Művelődési Ház Nagyterme (Onga, Rákóczi utca 11.)

V. fejezet


1. A képviselő-testület bizottságai

31. §


(1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre     

                      a) Pénzügyi Bizottság (4 fő)

      b) Szociális és Egészségügyi Bizottság (3 fő) 


(2) A bizottságok elnökét és tagjainak több, mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani.


(3) A bizottságok feladatkörét a 4. melléklet, míg a bizottságok személyi összetételét a képviselő-testület határozatban  állapítja meg.


(4) A bizottsági tag tisztségéből visszahívható, melyre a bizottsági tag megválasztására vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni.


(5) A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerinti, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.


(6) A bizottságok működésének feltételeit a Polgármesteri Hivatal biztosítja.

32. §


(1) A bizottságok a végzett tevékenységükről választási ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek.


(2) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a bizottságok kötelesek - a képviselő-testület igénye szerinti időpontban, de naptári       évente legalább egy alkalommal - beszámolni a képviselő-testületnek.

33. §


(1) A bizottság üléséről és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről jegyzőkönyv készül.


(2) A bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően               alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy             tagja írja alá.


(3) A képviselő-testület bizottságainak működésével kapcsolatosan felmerülő, e fejezetben nem szabályozott kérdésekben a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

34. §


(1) A képviselő-testület jelentősebb időszakos vagy egyedi feladat elvégzésére ideiglenes (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.


(2) Az ideiglenes bizottság megválasztására és működésére az Mötv. 60. §. rendelkezései az irányadóak.


(3) Az ideiglenes bizottság a feladatainak elvégzése és az arról tett jelentés elfogadása után megszűnik.

VI. fejezet


A polgármester, az alpolgármesterek, a képviselők


1. A polgármester


35. §

(1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester felelős a képviselő-testület és szervei eredményes működéséért.


(2) A polgármester feladatai a rendeletben és az Mötv-ben foglaltakon túl

a.) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,  széles körű nyilvánosságát,

b.) figyelemmel kíséri és segíti a települési képviselők és a bizottságok munkáját,

c.) részt vesz a bizottságok ülésein, segíti munkájukat,

d.) szervezi és irányítja a képviselő-testület kapcsolattartását a megyei önkormányzattal és más települési önkormányzatokkal, képviseli a képviselő-testületet,

e.) gondoskodik a társadalmi szervezetekkel, önszerveződő közösségekkel való együttműködés folyamatosságáról,

f.) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

g.) meghatározza az alpolgármesterek részletes feladatait és koordinálja tevékenységüket,

h.) dönt a képviselő-testület két ülése közötti időszakban olyan pályázatok benyújtásáról – és aláírja a benyújtáshoz       szükséges dokumentumokat -,  amelyekhez önerőt nem kell biztosítani, azzal, hogy a döntéséről a képviselő-          testületet a soron következő ülésen köteles tájékoztatni.


(3) A  polgármester köteles a képviselő-testület igénye szerinti időpontban, de évente legalább egy alkalommal beszámolni a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörök gyakorlásáról.


(4) A polgármester szabadságát igény szerint veszi ki azzal, hogy a szabadság kivételét megelőzően a polgármesteri feladatok folyamatos ellátása – a távollét ideje alatti helyettesítés biztosítása – érdekében a szabadság időtartamát az alpolgármesterekkel egyezteti.


(5) A polgármester hivatali munkaidőben - csütörtökön 10.00-16.00 óráig - fogadja az állampolgárokat panaszos és egyéb ügyeikben.

2. Az alpolgármesterek


36.§


 (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestereket választhat.


(2) A polgármesterek társadalmi megbízatásban, a polgármester irányításával látják el feladataikat.


(3) A polgármester általános helyettesítését a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester látja el. 


(4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó jogszabályi előírások.


(5) Az alpolgármesterek feladatát, hatáskörét a polgármester határozza meg, irányítja tevékenységüket.


(6) A polgármesterre átruházott hatáskörben kizárólag az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester jogosult döntést hozni.

3. A képviselők


37. §


(1) A települési képviselő a gazdasági programban megfogalmazott célkitűzések, az önkormányzati feladat- és hatáskörök megvalósításáért a település egészéért vállalt felelősséggel vesz részt választói érdekeinek képviseletében.


(2) A képviselő főbb jogai a jogszabályokban foglaltakon túl, hogy

a.) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében, ellenőrzésében,

b.) a jegyzőn keresztül betekintési joga van a Polgármesteri Hivatal munkájába,

c.) a képviselő tiszteletdíjra jogosult, melynek összegét a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben állapítja meg.  


(3) A képviselőt a polgármester, a jegyző, aljegyző munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.


(4) A képviselő főbb kötelessége, hogy

a.)  képviselje választóinak érdekeit,

b.) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c.) általa tartott fogadóórán kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,

d.) legjobb tudása szerint részt venni a képviselő-testület munkájában,

e.) távolmaradását vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatását előzetesen bejelentse a polgármesternek, a jegyzőnek, vagy a bizottság elnökének,ha az ülésen nem tud részt venni,

f.) esküjéhez híven a tudomására jutott állami és szolgálati titkokat megőrizze,

g.) titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll,

h.) bejelentse – a döntéshozatal előtt – a személyes érintettségét, amennyiben az ügy őt, vagy közeli hozzátartozóját személyesen érinti.


(5) A képviselő fogadóórát szervezhet a Polgármesteri Hivatal épületében, ehhez  segítséget a jegyzőtől kérhet.


(6) Amennyiben a képviselő a (4) bekezdés e) pontjában foglalt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a bejelentés elmulasztásától számított 1 hónapig tiszteletdíjának 25 %-kal csökkentett összegére jogosult.


4. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség

elmulasztásának jogkövetkezményei


38.§


(1) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:

a.)   az első kötelezettség mulasztást követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének

b.) ismételt kötelezettségszegés esetén a polgármester 5.000.- forint rendbírsággal sújtja, melyet a polgármester erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A közlés időpontjának

ba.) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a képviselő-testület ülésén jut tudomására, az ülésen való szóbeli közlést, vagy

bb.) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a képviselő-testület tudomására, úgy a polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét kell tekinteni.


  (2) Ismételt kötelezettségszegés esetén a rendbírság újra kiszabható.

VII. fejezet


A Polgármesteri Hivatal


39. §


(1) A képviselő-testület a saját, a képviselő-testület bizottságai és a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések szakmai előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére – külön alapító okirattal – egységes hivatalt hoz létre.


(2) A Polgármesteri Hivatal elnevezése:  Ongai Polgármesteri Hivatal

Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.


(3)   A Polgármesteri Hivatal költségvetési szervként működik és ellátja a jogszabályok szerint hatáskörébe tartozó feladatokat.


(4)   A Polgármesteri Hivatal a jogszabályok és belső szabályzatai alapján látja el feladatait.


(5)   A Polgármesteri Hivatal munkarendje hétfőtől csütörtökig 7.30 -16.00 óráig, pénteken 7.30 -13.30 óráig tart.


(6)   A Polgármesteri Hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:

hétfő: 8.00 - 12.00 óráig

szerda: 8.00 - 16.00 óráig

csütörtök: 8.00 – 12.00 óráig


(7)   A Polgármesteri Hivatal feladatainak és szervezeti tagozódásának részletezését a képviselő-testület határozattal állapítja meg a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában.

VIII. fejezet


  1. A jegyző


40. §


A jegyző feladata az Mötv-ben foglaltakon túl az önkormányzati munkával összefüggésben:

a.) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b.) közreműködik a képviselő-testület munkatervi javaslatának elkészítésében,

c.) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,

d.) iztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére,

e.) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, felmentéshez, jutalmazáshoz a polgármester egyetértése szükséges.

f.) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

g.) tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzatot érintő új jogszabályokról,

h.)  gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,

i.) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg

j.)  irányítja a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,

k.) elemzi, értékeli, ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

l.) biztosítja a hivatal működési rendjét és fegyelmét és vezeti a hivatalt,

m.) ellátja  mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület és a polgármester megbízza.

n.) A jegyző a képviselő-testület ülésén jelzi, ha valamely döntési javaslat jogszabálysértő, ez a tény a jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.

  1. Az aljegyző


41. §


  1. A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – a jegyző helyettesítésére és az általa meghatározott feladatok ellátására aljegyzőt nevez ki.


  1. Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.


  1. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a jegyzői referens látja el.


IX. fejezet


A képviselői-testület társulásai


42. §


(1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.


(2) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati társulások tagja:

a.) Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása

b.) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás

c.) Körömi Agglomeráció Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás


(3)  A Társulási Tanácsokban Onga Város Önkormányzatát a polgármester képviseli.

(4) A polgármester akadályoztatása esetén az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester, vagy együttes akadályoztatásuk, esetén a képviselő-testület határozatban jelöli meg a helyettesítésére jogosult személyt.


X.  fejezet


Az önkormányzat gazdálkodása


1. Az önkormányzat gazdasági alapjai


43. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat gazdasági programját, fejlesztési tervét, az Mötv.-ben meghatározott tartalommal fogadja el.


(2)  gazdasági program, fejlesztési terv a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól.


(3)  A gazdasági programot, fejlesztési tervet a képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól. Ha a meglévő gazdasági program, fejlesztési terv az előző ciklusidőn túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni vagy módosítani.

2.Az önkormányzat költségvetése és vagyona


44. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetésről szóló törvény, valamint az ezekhez kapcsolódó egyéb jogszabályok határozzák meg.


(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést előzetesen a pénzügyi bizottság kötelezően megtárgyalja.


(3) A képviselő-testület az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéssel, valamint külső szakmai szervezet szolgáltatásának igénybevételével biztosítja.

.

(4) A költségvetési évet követően a polgármester a zárszámadási rendeletet a jogszabályban meghatározott időpontban terjeszti a testület elé.


(5) Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben szabályozza.


XI. fejezet


Együttműködés a települési nemzetiségi önkormányzattal


45. §


  1. Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása, a helyi nemzetiségi életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében együttműködik a közvetlen választással létrehozott roma nemzetiségi önkormányzattal. (továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat)


  1. A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) vonatkozó rendelkezése alapján, az ott felsorolt témakörökben meghozandó helyi önkormányzati határozat kapcsán a nemzetiségi önkormányzatokat véleményezési, egyetértési jog illeti meg.


  1. Azon előterjesztéseknél, melyek esetében a Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik.


  1. Az önkormányzat az Ongai Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.


  1. Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére Együttműködési megállapodásban foglaltak szerint biztosítja a működés feltételeit. (4. függelék)


  1. Az (5) bekezdésben foglalt megállapodást szükség szerint, de évente legalább egyszer felül kell vizsgálni.


  1. Az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél lehet kezdeményezni a képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatás kérését, javaslat tételét.


  1. A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni.


  1. A nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntését, a kialakított és írásba foglalt véleményét a polgármesternek kell megküldeni.


  1. A települési nemzetiségi önkormányzatnak a polgármesterhez eljuttatott kezdeményezését, javaslatát, véleményét, egyetértését a képviselő-testület ülésén a kapcsolódó előterjesztés tárgyalásakor vagy önálló előterjesztésben ismertetni kell.

XII. fejezet


Helyi népszavazás


46. §


A képviselő-testület a helyi népszavazással kapcsolatos szabályokról önálló önkormányzati rendeletet alkot.

XIII. Fejezet


Záró rendelkezések


47. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013. (VIII. 28.), 17/2013. (IX. 25.),  3/2015. (II. 12.), 1/2016. (II. 10.), 12/2016. (X. 26.), 16/2016. (XII.14.) és 1/2017. (I. 18.) önkormányzati rendeletekkel módosított 8/2013. (IV. 24.) önkormányzati rendelete.



                        dr. Nevelős Szabolcs                                                dr. Madzin Tibor 

                                jegyző                                                                    polgármester