Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019.(X.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 11. 01- 2020. 07. 09

Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


Az Önkormányzat megnevezése, székhelye, működési területe, bélyegzője


1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Alacska Község Önkormányzat.

            Székhelye: 3779 Alacska, Dózsa u. 7.sz.


(2) Az Önkormányzat működési területére vonatkozó főbb adatokat az 1. melléklet tartalmazza.


(3) Az Önkormányzat körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét.

Az Önkormányzat jelképei


2. § (1) Az Önkormányzat jelképei, mint a település múltjára utaló díszítő szimbólumok a helyi címer, a zászló és a pecsét


(2) A jelképek alapítását és használatának rendjét a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

Az Önkormányzat honlapja, hivatalos lapja


3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.alacska.hu.


(2) Az Önkormányzat időszakosan megjelenő lapjának címe: Alacska Lapja.


Az Önkormányzat szervei


4.§ Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei a polgármester, az Ügyrendi Bizottság a Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző és az Önkormányzat társulásai látják el.



II. Fejezet

A Képviselő-testület működése


A Képviselő-testület szervezete


5. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.

A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. melléklet 1. függeléke tartalmazza.


(2) A Képviselő-testület átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.


A Képviselő-testület munkaterve


6. § (1) A Képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet éves időtartamra kell elkészíteni. Tervezetét – a polgármester iránymutatása alapján – a jegyző állítja össze, azt a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Elfogadásáról a Képviselő-testület év szerinti első ülésen dönt.


(2) A munkaterv összeállítása előtt javaslatot kell kérni:

a) Képviselő-testületi tagoktól

b) a helyi intézmények vezetőitől

c) civil szervezetek vezetőitől.


(3) Összeállításakor figyelembe kell venni a lakossági fórumokon elhangzott javaslatokat is.


(4) Munkatervben kell meghatározni:

a) az ülések tervezett időpontját

b) az ülések napirendjét, a napirendi pontok előadóit

c) az előterjesztés elkészítésének határidejét

d) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.


(5) A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv ismert legyen a lakosság előtt is, helyben szokásos módon ki kell hirdetni.



A Képviselő-testület ülései

7. § (1) A Képviselő-testület munkaterv alapján évente legalább 6 ülést tart. Ezen kívül szükség szerint ülést tarthat.


(2) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.


(3) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 44. §-ában foglaltakon kívül a polgármester a téma sürgősségére tekintettel rendkívüli ülést hívhat össze.


(4) A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni.


(5) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást kívülállónak csak a polgármester adhat, nem sértve meg ezzel azokat az érdekeket illetve jogszabályi rendelkezéseket, amelyek a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáltak.



Előterjesztések


8. § (1) A testületi ülésre az előterjesztések szóban és írásban történhetnek.


(2) Az írásbeli előterjesztéseket az ülés előtt egy héttel kell leadni a polgármesternek, amely idő alól a polgármester felmentést adhat.


(3) Az előterjesztésnek – amennyiben indokolt- határozati javaslatot is kell tartalmaznia.

A határozati javaslat magába foglalja a döntésre vonatkozó javaslatot és a feladatokat, a végrehajtás határidejével és a felelős személy megjelölésével.

A Képviselő-testületi ülések meghívója


9. § (1) A Képviselő-testületi ülésekre a meghívás írásban, meghívó útján, rendkívüli ülés esetében szóban, távbeszélőn is történhet.


(2) A meghívót olyan időpontban kell kiadni, hogy azt a képviselők és a meghívottak legalább 5 nappal az ülés előtt megkapják.

Rendkívüli ülés esetében ettől el lehet térni, a meghívó kiadása vagy a szóbeli, távbeszélőn történő meghívás akár az ülés előtti napon is történhet.


(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, az ülés kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat, az előterjesztők nevét.

A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket, a határozat és rendelet tervezeteket.

A meghívót a polgármester írja alá.


(4) A Képviselő-testületi ülés időpontjáról a lakosságot a képviselők meghívásával egyidejűleg értesíteni kell.

A tájékoztatás módja, a meghívó kifüggesztése az Önkormányzat hirdetőtábláira.


(5) A Képviselő-testületi ülésre meg kell hívni a települési képviselőket.

Tanácskozási joggal meg kell hívni a jegyzőt, aljegyzőt a napirendi pontok előadóit, akiket a polgármester vagy a Képviselő-testület indokoltnak tart.

Zárt ülésen történő részvételt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény  46. § (3) bekezdése szabályozza.


(6)   A községben működő Meserét Alapítvány képviselőjét, tevékenységi körében tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület és bizottsága ülésein.


A Képviselő-testület ülésének vezetése


10.§ (1) A polgármester tartós akadályoztatása, a tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester elnököl.


(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testület ülését és látja el az elnöki teendőket. Ilyen esetben a képviselő-testületi ülés összehívására, vezetésére ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mintha a polgármester vagy az alpolgármester látná el a tisztséget.


(3) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 15 nap időtartamot meghaladó távollét.


(4) Az ülés elnökének munkáját a jegyző segíti, aki köteles jelezni, ha a döntés meghozatala vagy a képviselő-testület működése során jogszabálysértést észlel.

Ha a jogszabálysértés később jut tudomására, a tudomásra jutástól számított 3 napon belül köteles jelezni azt a polgármesternek, aki erről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


A Képviselő-testület tanácskozási rendje


11. § (1) Az ülés elnöke az ülés megnyitásakor megállapítja a határozatképességet.

Javaslatot tesz az ülés napirendjére, melynek elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

Majd javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő képviselő személyére, melynek elfogadásáról a Képviselő-testület szintén vita nélkül határoz.


(2) Az elnök a napirendi pontok felett külön-külön nyit vitát.

A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja tehet javaslatot, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.


(3)  A napirend előadója vagy megbízottja

a) ha nincs jelen, akkor a napirend nem tárgyalható,

b) az írásbeli előterjesztést a vita megkezdése előtt 5 percben szóban kiegészítheti,

c) válaszol a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseire, hozzászólásaira.


(4) A napirendet tárgyalók ismertetik véleményüket, módosító indítványaikat.

Az elnök felszólíthatja a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától. Kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonhatja a szót. Akitől a szót megvonták, az ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.


(5) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozást, az elnök az ülést határozott időre félbeszakítja. A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt ülésen foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja.


(6) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát berekeszti. Ezt követően összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja, megállapítja a szavazás eredményét, kimondja a határozatot. Az elnök javaslatot tehet a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, a napirendek összevont tárgyalására, amelyről a Képviselő-testület határoz.


Határozat-hozatal, a szavazás módja


12. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazás során kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás névszerinti is lehet.


(2) Névszerinti szavazás „igennel” vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik a szavazatot. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt kihirdetésre, átadja a polgármesternek.


(3) A képviselő-testület titkos szavazás tart –Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben – ha a jelenlévő képviselők több mint a fele így dönt. A titkos szavazás írásban történik, amelyhez a technikai feltételeket a jegyzőnek kell biztosítania.


(4) Titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el. A Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, erről a Képviselő-testületnek jelentést tesz. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a szavazás eredményét, a bizottság minden tagjának aláírását.

           

(5) Minősített többség szükséges Magyarország helyi önkormányzatairól szóló tör-vényben meghatározott ügyek eldöntésén kívül,

a) az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyon értékesítése, megterhelése,

b) kitüntetések és elismerő címek adományozása esetén.

Személyes érintettség


13.§ (1) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismerté válását követően azonnal- a képviselő-testület vizsgálat  lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.


(2) A Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását bizonyítékai előterjesztését.


(3) A Bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját egy hónapig 50 %-kal csökkentett mértékben kell folyósítani.


Kérdés, interpelláció


14. § (1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás.

A Képviselő-testület a kérdésre adott válasz felett nem szavaz.


(2) Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.


(3) A képviselők kérdéseiket, interpellációjukat írásban vagy szóban terjeszthetik elő a napirendek megtárgyalását követően.


(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozata után a Képviselő-testület határoz.


(5) Ha az interpellációra adott válaszra 30 napon belül kerül sor, e határidőn belül az írásos válasz másolatát minden képviselőnek meg kell küldeni.  Elfogadásáról a következő ülésen kell dönteni  


(6) Ha Képviselő-testület az interpellációt nem fogadja el, dönt a szükséges intézkedésről.

Jegyzőkönyv


15. § (1) A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző mellett a jegyzőkönyv hitelesítő képviselő is aláírja.


(2) A jegyzőkönyv – a zárt ülés kivételével – a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségén, ügyfélfogadási időben tekinthető meg.



Határozatok


16. § (1) Határozat meghozatalára irányuló képviselői kezdeményezést indokolással, írásban, előzetesen a Polgármesternél kell benyújtani, amelyet a képviselő-testület soron következő ülésén meg kell tárgyalni.


(2) A határozatokról kivonatot kell készíteni és évente, sorrendben le kell fűzni külön dossziéban, melyért a jegyző a felelős.


Rendeletek


17. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

          a) polgármester

          b) képviselő

          c) jegyző.


(2) A kezdeményezést indokolással, írásban, előzetesen a Polgármesternél kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület soron következő ülésén dönt.  


(3) A rendelet végleges szövegét a helyben szokásos módon ki kell hirdetni, vagyis ki kell függeszteni a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségének előterében lévő hirdető táblára. Ez által a rendelet kihirdetetté válik.


(4) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, amelyért a jegyző a felelős.


Társadalmi egyeztetés


18. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzat rendelet-tervezetét és indokolását (a továbbiakban: tervezet).

A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, a beérkezett vélemények feldolgozásáért a jegyző a felelős.

Az elkészített összefoglalót az önkormányzati rendelet-tervezettel együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.


 (2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

                a) a költségvetésről és annak módosításáról

                b) a helyi adóról és annak módosításáról

                c) a költségvetés végrehajtásáról,

                d) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról

                e) a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzéséről és juttatásairól  és annak

                    módosításáról

                f) az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól és annak

                   módosításáról

                  szóló tervezetet valamint

                g) azon tervezet melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, vagy

                    amelynek egyeztetésre bocsátásából kifolyólag az önkormányzatot súlyos anyagi

                    hátrány érné.


(3) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat honlapján erre a célra kialakított oldalon megadott e-mail címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton vagy szükség esetén közmeghallgatás keretében történik. Közmeghallgatás tartásáról a rendelet tárgyától függően a Képviselő-testület határozhat.


 (4) Az (3) bekezdésben meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet.


 (5) A tervezetet úgy kell közzétenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megvitatásához és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a beérkezett vélemények, javaslatok mérlegelésére. A véleményezésre minimum 7 napot kell  biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a képviselő-testületi ülések előkészítését.

Az általános egyeztetésre történő  megjelentetésre a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségének hirdetőtábláján, valamint a község honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét.


(6) A jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket, és azokról összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség. A beérkezett vélemények, a véleményező nevének és e-mail címének, lakcímének kezelése a véleményezett rendelet hatályba lépésétől számított 1 évig történik.

Közmeghallgatás, falugyűlés


19. § (1) A közmeghallgatás időpontjának kihirdetése plakátok útján történik. A közmeghallgatás falugyűlés keretében is meghirdethető.


(2) A Képviselő-testület évente egyszer falugyűlést tart, melynek konkrét időpontját munkatervben kell meghatározni. A falugyűlésen ismertetni kell a pénzügyi gazdálkodás helyzetét. A falugyűlésen az előadó a polgármester, levezető valamelyik képviselő.


III. Fejezet

A Képviselő-testület bizottságai, tisztségviselői és hivatala


Az Ügyrendi Bizottság


20. § (1) A Képviselő-testület 3 tagú Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A Bizottság tagjainak felsorolását az 1. melléklet 2. függeléke tartalmazza.


(2) A Bizottság feladata:

a) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,

b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,

c) a polgármester jutalmazására vonatkozó javaslat előkészítése,

d) a titkos szavazások lebonyolítása,

e) a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.


(3) A Képviselő-testület tagjai és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásáról kezeléséről és ellenőrzéséről szóló részletes szabályokat a 3. melléklet tartalmazza.


(4) Az Ügyrendi Bizottság ülését szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.


(5) Az Ügyrendi Bizottság döntéseit nyílt szavazás során kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.

Név szerinti szavazás „igennel” vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A Bizottság tagjai az elnök felkérésére személyesen, élő szóval közlik a szavazatukat, melyet a jegyzőkönyvvezető a tagok neve mellett a jegyzőkönyvben rögzít.

Polgármester


21. § (1) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásként látja el. A polgármester ügyfélfogadási rendjét a 4. melléklet tartalmazza.


(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 42.§-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, minden halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben.

Alpolgármester


22. § (1) A Képviselő-testület  tagjai sorából egy alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.



A települési képviselő


23. § (1) A települési képviselő jogait és kötelezettségeit a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény és e rendelet szabályozza.


(2) A képviselő-testület egy hónapig  100 %-os mértékben megvonja a tiszteletdíját annak a képviselőnek aki

a) a képviselő-testület üléséről kettő egymást követő alkalommal előzetes bejelentés nélkül távol marad,

b) a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. § (2) bekezdés j) pontjában foglaltakat nem teljesíti,

c)  a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. § (2) bekezdés k) pontjában foglaltakat nem teljesíti.


(3) A (2) bekezdés a) pontja vonatkozásában igazolt távollétnek tekintendő az, ha a képviselő távolmaradását a képviselő-testületi ülés megkezdését 24 órával megelőzően szóban vagy írásban a polgármesternek bejelenti.


(4) A (2) bekezdés a)-b)-c) pontjában meghatározott kötelezettségek ismételt megszegése esetén a (2) bekezdésben meghatározott megvonást ismét meg kell állapítani.

Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző, aljegyző


24. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Berentei Közös Önkormányzati Hivatal

A működésével kapcsolatos szabályokat a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.


(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásának esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Berentei Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei által megbízott köztisztviselő látja el.



IV. Fejezet

Az Önkormányzat gazdálkodása


Az Önkormányzat költségvetése, vagyona


25. § (1) A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik.

Első fordulóban a költségvetési irányelvek meghatározására, költségvetési javaslat kidolgozására kerül sor.

Második fordulóban a költségvetési rendelet tervezetet tárgyalja a testület.


(2) Az önkormányzati vagyonról és a vagyonnal való gazdálkodásról szóló szabályokat a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.


V. Fejezet

Záró rendelkezések


Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezések


26. § (1) Ez a rendelet 2019. november 1-jén lép hatályba.


(2) Hatályát veszti

a) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014.(X.28.) önkormányzati rendelet,

b) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (X.28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2017. (VI.16) önkormányzati rendelet,

c) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (X.28.)  önkormányzati rendelet módosításáról szóló 11/2017. (IX.14.) önkormányzati     rendelet,

d) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (X.28.)  önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2018. (III.13.) önkormányzati rendelet,

e) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (X.28.)  önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2019. (VII.19.) önkormányzati rendelet.


Mellékletek, függelékek


27. § (1) A szabályzat mellékletei:


a)   1. melléklet: az önkormányzat működésére vonatkozó főbb adatok

aa) 1. függeléke: a Képviselő-testület tagjainak névsora, lakcíme

ab) 2. függeléke: az Ügyrendi Bizottság tagjairól


b) 2. melléklet: a Képviselő-testület átruházott hatásköreiről


c) 3. melléklet: a képviselő-testület tagjai és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályairól

           

d) 4. melléklet: a polgármester ügyfélfogadási rendjéről




                   Ujlaki Béla                                                                 Soltész Balázs

                 Polgármester                                                                      Jegyző




Kihirdetés napja: 2019. október 28.

                                                                               

                                                                                         Bogdánné Lengyel Marianna

                                                                                                          Aljegyző






Mellékletek