Előszállás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (XI.4.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat jelképeiről és a jelképek használatáról
Hatályos: 2019. 11. 05Előszállás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (XI.4.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat jelképeiről és a jelképek használatáról
Előszállás Nagyközség Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Előszállás Nagyközség Önkormányzatának jelképei
1. § Előszállás Nagyközség Önkormányzatának (továbbiakban: önkormányzat) jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer, a zászló és a pecsét.
2. A címer
2. § (1) Az önkormányzat címerének leírása:
a) címerpajzs: ovális, körben szalagdísz, belső rész függőleges és vízszintes hatrészes osztással,
b) szalagdísz körbe: „PRAEDIUM ELŐSZÁLÁS” felirat. Alul baloldalon búzakalász koszorú, jobboldalt szőlővessző koszorú,
c) belső mezők: baloldalt fent három nádszál, alatta a cisztercita rend címere, a legalsó mező üres. Jobboldalt fent szőlőtőke, alatta őrdaru, legalsó mező szintén üres. Függőleges elválasztó vonal felső végén kehely, a kehely felett a szalagdíszen csillag,
d) a címerpajzs alatt vízszintes ívelt szalagon „ELŐSZÁLLÁS NAGYKÖZSÉG” felirat,
e) a címer színezete: homokszín alapon fekete rajzolat,
f) a címer jelen rendelet 1. mellékletét képezi.
3. A címer használatának köre és szabályai
3. § (1) Az önkormányzat címerét, mint díszítő jelképet használni lehet:
a) az önkormányzat körpecsétjén,
b) az önkormányzat zászlaján,
c) az önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékján,
d) az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken,
e) a községháza épületének bejáratánál, dísztermében (tanácskozó termében) és az önkormányzat más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben,
f) az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban,
g) az önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,
h) a községbe vezető utak mellett a közigazgatási határnál lévő táblán,
i) ünnepségeken, rendezvényeken és kiállításokon,
j) idegenforgalmi propagandában és nemzetközi kapcsolatokban,
k) az önkormányzat hivatalos honlapján,
l) az önkormányzat tulajdonában álló járművön.
4. § (1) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.
5. § (1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező megnevezését, címét,
b) a címerhasználat célját,
c) az előállítani kívánt mennyiséget,
d) a címer előállításának anyagát,
e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját,
f) a használat időtartamát,
g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát vagy annak tervrajzát,
h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.
(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
a) az engedélyes megnevezését és címét,
b) az előállítás anyagát,
c) az engedélyezett felhasználás célját,
d) az előállításra engedélyezett mennyiséget,
e) a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének időtartamát,
f) a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,
g) a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését,
h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.
(3) Nem adható engedély a címerhasználatra, ha a használat célja, körülményei alkalmasak arra, hogy a község történelmi múltját csorbítsák.
(4) A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal nyilvántartást vezet.
(5) A kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha az engedélyes e rendelet szabályait nem tartja be, vagy ha az engedélyes a használatra bármely okból méltatlanná vált.
4. A zászló
6. § (1) A zászlóalap – arányában a zászlórúd felől nézve 1 : 2 arányú téglalap.
(2) A zászló: piros-fehér csíkos Árpád-sávos zászló, középen a 2. §-ban leírt címer, mely homokszín alapon fekete rajzolat.
(3) Az önkormányzat zászlaja esetében az arányt meghatározó téglalap rövidebb oldala 1 méter.
(4) A zászlórúd kékkel és sárgával csigavonalban festett, a zászlócsúcs aranyozott fémből készült, áttört formában az önkormányzat címerét mutatja gyertyaláng alakjában.
(5) Az önkormányzat zászlaja a községháza dísztermében kerül elhelyezésre.
(6) A zászló jelen rendelet 2. mellékletét képezi.
5. A zászló használata
7. § (1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (a lobogó) vagy annak méretarányos változatai használhatók:
a) hivatalos állami ünnepek alkalmával Magyarország zászlajával együtt,
b) a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából más hivatalos zászlóval (zászlókkal) együtt,
c) a képviselőtestület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén,
d) nemzeti, illetőleg megyei gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt félárbocra eresztve,
e) minden, a településsel összefüggő vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.
6. A pecsét
8. § (1) Az önkormányzat pecsétjének leírása:
a) a pecsét rajzolata megegyezik a 2. §-ban leírt címer rajzolatával,
b) a pecsét lehet pecsétnyomó, vagy gumibélyegző. A pecsétnyomó legalább 40 mm, a gumibélyegző legalább 35 mm átmérőjű.
(2) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.
(3) A pecsét használata az önkormányzat és testületein kívüli szervezetek vagy magánszemélyek részére nem engedélyezhető.
7. A jelképek használatának általános szabályai
9. § (1) E rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes termékeken az önkormányzat címerének és zászlajának használatát – kérelemre – a jegyző javaslata alapján a képviselőtestület engedélyezheti.
10. § (1) A Képviselő-testülethez címzett kérelmet a polgármesterhez kell írásban benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell a
a) a kérelmező nevét, lakcímét/székhely címét, elérhetőségét,
b) a kérelmező tevékenységi körét,
c) a felhasználásért felelős személy megnevezését,
d) jelképek használatának célját és alkalmazásának módját,
e) a jelképek használatának időtartamát.
(2) A kérelemhez csatolni kell a jelképekkel díszítendő tárgy rajzát és annak leírását.
(3) A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal nyilvántartást vezet.
(4) A képviselő-testület a jelképek használatára kiadott engedélyt visszavonhatja, ha a jogosult az engedélyben foglalt feltételeket megszegte, vagy arra méltatlanná vált.
11. § Az önkormányzat jelképei használatának engedélyezésére és az engedély visszavonására irányuló eljárásra a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló, mindenkor hatályos törvény vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
5. Záró rendelkezések
12. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti e rendelet hatálybalépésének napján az önkormányzat jelképeiről és jelképek használatáról szóló 10/1997.(VII.1.) önkormányzati rendelet.