Átány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019.(XII.2.)
Átány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (XII.2.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 12. 03- 2021. 10. 03
Átány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019.(XII.2.)
Átány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (XII.2.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019.12.03.
I. Fejezet
1. Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Átány Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 3371 Átány, II. Rákóczi Ferenc út 60.
(3) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Az önkormányzat címerének és zászlajának leírására, valamint azok használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
(4) Az önkormányzat hivatalának hivatalos elnevezése: Átányi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal), székhelye: 3371 Átány, II. Rákóczi F. út 60.
(5) A képviselő-testület külön rendelettel az “Átány Községért” kitüntető díjat és „Átány község Közszolgálatáért„ díjat alapította.
2. § (1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága, a nemzeti és a helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse. Minden évben, a tárgyév munkatervének elfogadásával egyidejűleg, a képviselő-testület határozatban dönt arról, hogy az egyes nemzeti, és helyi ünnepek megszervezése mely önkormányzati intézmény feladata.
(2) Az önkormányzat ünnepe a Falunap, melynek konkrét időpontját, a Képviselő-testület minden évben külön állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban.
2. Az önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők
1. A helyi önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a jogszabályok által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
1. Az önkormányzat önként vállalt feladatai során gondoskodik:
1. a versenysport támogatása,
2. civil szerveződések, szervezetek támogatásáról,
3. vállalkozás élénkítő környezet biztosításáról,
4. elsőoktatásban tanuló tehetséges fiatalok támogatásáról,
5. település üzemeltetési feladatai ellátására gazdasági társaságot alapíthat.
1. Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
1. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, továbbá a jegyző.
1. A képviselő-testület - a Mötv-ben meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, vagy a jegyzőre ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
1. A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket a
1. melléklet tartalmazza.
1. Az önkormányzat szakágazati besorolását, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az
2. melléklet tartalmazza.
II. Fejezet
A képviselő-testület működése
3. A működés általános szabályai
1. A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
1. A képviselő-testület tagjainak névsorát a
3. melléklet tartalmazza.
1. A Képviselő-testület döntéseit az ülésein hozza meg.
1. Az ülések típusai:
1. alakuló ülés,
2. rendes ülés,
3. rendkívüli ülés.
5. § Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
6. § A Képviselő-testület rendes ülést tart, minden hónap utolsó csütörtöki napján, délután 14 órai kezdettel.
1. A Képviselő-testület ülését, 15 napon belüli időpontra össze kell hívni az Mötv.
44. §-ában meghatározott esetekben.
1. Az (1) bekezdésben meghatározott eljárási szabályok megfelelő alkalmazásával a polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze.
1. Az (1) és (2) bekezdés szerinti rendkívüli ülés napirendjére csak olyan tárgysorozat vehető fel, amely annak összehívását indokolttá tette, vagy indokolttá tenné.
1. A rendes ülések tervszerű megtartása érdekében, a Képviselő-testület, a polgármester javaslatára, éves munkatervet határoz meg. A következő évi munkatervet jóváhagyásra, legkésőbb a decemberi ülésre kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
1. A munkatervhez javaslatot kell kérni:
1. képviselőktől,
2. az intézmények vezetőitől,
3. a jegyzőtől.
1. A munkatervnek tartalmaznia kell:
1. a Képviselő-testület rendes üléseinek tervezett naptári időpontját és az előre rögzíthető napirendeket,
2. a napirendi pontok előterjesztőit,
3. az előkészítésért felelősök megjelölést, az előkészítés határidejét,
4. közmeghallgatást, a falugyűlés időpontját,
5. az önkormányzat rendezvénytervét.
1. Az elfogadott munkatervet meg kell küldeni mindazok részére, akiktől a polgármester javaslatot kért a munkaterv összeállításához, valamint aki a napirendi ponttal érintett. Az elfogadott munkatervet a Községháza hirdetőtábláján és a település honlapján is közzé kell tenni.
8. A képviselő – testület összehívása, meghívója
1. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén, a Képviselő-testület ülését- az alakuló ülés kivételével-, az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
1. A Képviselő-testület ülését írásbeli és elektronikus úton is, meghívóval kell összehívni. A képviselők rendelkezésére kell bocsátani az írásbeli előterjesztések anyagát nyomtatott formában és elektronikus úton- a képviselők által megjelölt elektronikus levélcímére való kiküldéssel is.
2. A Képviselő-testület meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével – úgy kell megküldeni, hogy azt a meghívottak az ülésnap előtt, 3 nappal megkapják. Az önkormányzat gazdálkodását érintő előterjesztést csak úgy tárgyalhatja meg a Képviselő-testület, hogy annak írásos előterjesztését, az ülés előtt legalább 3 nappal, a képviselők kézhez kapták.
3. A Képviselő-testület meghívójának tartalmaznia kell:
1. az ülés helyét és időpontját,
2. a napirendi javaslatot és azok előterjesztését,
3. a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy arra szóló javaslatot.
1. A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok.
2. A Képviselő-testület rendkívüli ülésének időpontját, a polgármester a képviselők véleményét előzetesen kikérve, tűzi ki. A rendkívüli ülés összehívásakor, a meghívót, a polgármester, az ülés előtt, legalább 24 órával korábban az összehívás okának megjelölésével küldi meg. Az írásbeli meghívó mellőzhető, ha az ülésre okot adó körülmény a Képviselő-testület ülésének azonnali megtartását indokolja.
1. A képviselő-testület ülésére, a képviselőkön kívül, tanácskozási joggal, meg kell hívni:
1. a jegyzőt,
2. a napirend előadóit,
3. a napirendi ponttal érintett önkormányzati intézmények vezetőit,
4. a napirendi ponttal érintett szervek, intézmények vezetőit,
5. a Hivatal tárgyban érintett ügyintézőjét,
6. költségvetési tárgyú előterjesztések esetén a Hivatal gazdasági ügyintézőjét,
7. azon személyt, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges, az előterjesztő vagy a polgármester javaslata alapján.
10. Az ülések nyilvánossága
1. A Képviselő-testület ülése nyilvános.
1. A Képviselő-testület, zárt ülést tart, a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben.
1. A Képviselő-testület, a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben az érintett kérésére zárt ülést tart.
1. A Képviselő-testület, az érdekelt, az előterjesztő, vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslata alapján – minősített többséggel – a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben zárt ülést rendelhet el.
1. Zárt ülésen, a Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.
1. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét, zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
1. A polgármester az ülés megnyitásakor – a jelenléti ív alapján – megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, s kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.
1. Ha a Képviselő-testület határozatképtelenné válik, a polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására.
1. Ha a Képviselő-testület a polgármester kísérlete ellenére, határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén, a Képviselő-testület a következő ülésén elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg.
1. A napirend tervezetét, a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását vagy a javasolt sorrend megváltoztatását.
1. A polgármester a napirend – meghívó szerinti – írásos tervezetét szóban kiegészíti, az ülésen kiosztott anyagok, napirendre vételéről szóló javaslattal. Az ülésre – a rendeletben foglaltaknak megfelelően – írásban beterjesztett képviselői indítványt, kérdést, interpellációt a napirendre felvettnek kell tekinteni.
1. A Képviselő-testületen kiosztott anyag tárgyalására – a képviselői indítványok, interpellációk és kérdések kivételével – csak halasztást nem tűrő esetben kerülhet sor, a polgármester indokolt javaslata alapján, a jegyző törvényességi véleményével, amennyiben a Képviselő-testület a napirendre vételt megszavazza.
1. Az elfogadott napirendi pontok tárgyalását megelőzően, a polgármester szóban tájékoztatást ad az előző soros ülést követő önkormányzatot érintő eseményekről és írásban beszámol az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
1. A napirendet, a Képviselő-testület vita nélkül határozza meg – figyelemmel a
12. § (3) és a 17. § (4) bekezdésére – a Képviselő-testület eltérő döntése hiányában, az alábbi sorrend megtartásával:
1. előterjesztés, e körben a tárgyalási sorrend:
2. rendeletalkotásra vonatkozó előterjesztés,
3. minősített többséget igénylő előterjesztés,
4. az aa) és ab) pont alá nem tartozó előterjesztés,
5. beszámoló,
6. tájékoztató,
7. indítvány,
8. bejelentés,
9. jellegétől függetlenül az ülésen kiosztott anyag,
10. interpelláció, kérdés.
1. A Képviselő-testület – bármely képviselő javaslatára – legkésőbb a napirend elfogadásakor elhatározhatja, hogy a lakosság széles rétegeit érintő témát, két fordulóban – előbb az előterjesztés elveit, majd a vita után a szerkesztett előterjesztést – tárgyalja meg.
1. Az ülés vezetésével kapcsolatban, a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:
1. figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát és attól ne térjen el,
2. felszólíthatja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,
3. rendre utasíthatja azt, aki a testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
4. megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,
5. a nem képviselő résztvevőt – ismételt rendzavarás esetén – a teremből kiutasíthatja.
1. A Képviselő-testület – bármely tagjának javaslatára – vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal - rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki
1. az adott ülésen, több mint két alkalommal – engedély nélkül – túllépte a részére biztosított időkeretet,
2. az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használt,
3. a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltért.
1. A rendbírság összege alkalmanként 3.000,- Ft.
1. A rendbírság megfizetése a kiszabást követő tiszteletdíj, vagy illetmény kifizetésekor esedékes.
1. Amennyiben, a polgármester az ülést, nem a rendelet szabályainak megfelelően vezeti, az Ügyrendi Bizottságának elnöke, jelzéssel él a polgármester felé.
1. A rendes Képviselő-testületi ülésen, napirend előtt, bármely képviselő, 3 perc időtartamban felszólalhat. Napirend előtt felszólalni a település életét, a Képviselő-testület munkáját, vagy a képviselőket érintő, általános jelentőségű kérdésekben lehet, kivéve az olyan ügyeket, amelyek az általános szabályok alapján napirendre tűzhetők, valamint kérdésként, interpellációként, vagy indítványként terjeszthetők elő.
1. A polgármester, a napirendi pontok tárgyalása előtt, szót ad a napirend előtti felszólalásra jelentkező képviselőknek feltéve, hogy
1. a napirend előtti felszólalás szándékát, legkésőbb az ülés kezdete előtt a polgármesternek, a tárgy megjelölésével előre jelezte, és
2. a felszólalás e rendelet szerinti szabályoknak megfelel.
1. Amennyiben, a polgármester szerint, a megjelölt tárgy nem minősül napirend előtti felszólalásnak, és ezért a napirend előtti felszólalás lehetőségét megtagadja, akkor a képviselő igényéről, a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
1. A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, azonban a felszólalással érintett képviselő 2 perc időtartamban viszontválaszra jogosult.
1. A napirend előtti felszólalás, határozati javaslatot nem tartalmaz, arról a Képviselő-testület határozatot nem hoz.
1. A napirendi pont tárgyalásakor, elsőként annak előterjesztője legfeljebb 3 perc időtartamban a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
1. Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően, az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, amelyekre válaszolnia kell. Az előterjesztő a válaszok megadásánál, igénybe veheti a tanácskozási joggal nem rendelkező személyek segítségét is.
1. A kérdésekre adott válaszok ismertetését követően, a polgármester a döntést igénylő napirendi pont felett a tájékoztatók és a kérdésekre, interpellációkra adott válaszok kivételével vitát nyit.
1. A képviselő, ugyanahhoz a napirendi ponthoz, legfeljebb kétszer szólhat hozzá. A képviselő hozzászólása alkalmanként legfeljebb 3 percig tarthat.
1. Az ülésen megjelent,
10. §-ban megjelölt meghívottaknak a polgármester, más személyeknek a Képviselő-testület, a tárgyhoz tartozó kérdésben hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ebben az esetben sem lehet 3 percnél hosszabb.
2. Az időhatárt túllépő képviselőtől vagy hozzászólótól a polgármester megvonja a szót.
1. A rendeletben írt időkorlátok alól a polgármester – a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel – felmentést adhat.
1. Bármikor szót kérhet:
1. az előterjesztő,
2. bármely képviselő ügyrendi kérdésben,
3. a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
1. Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a Képviselő-testület munkájával – ülésének lefolytatásával – kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.
1. A vita során a képviselők, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító vagy kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni.
1. Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el.
1. A polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.
1. A vita lezárását, bármely képviselő javasolhatja, amelyről a Képviselő-testület külön vita és felszólalás nélkül, minősített többséggel határoz. Ebben az esetben a Képviselő-testület a vitát azzal a feltétellel zárja le, hogy a vitában még szót nem kapott képviselő szót kaphat, ha a vita lezárására vonatkozó szavazásig szólásra jelentkezett. Az így tett hozzászólásokat a vita részének kell tekinteni.
1. A vita lezárását követően, a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, és legkésőbb ekkor nyilatkozik az elhangzott kiegészítések és módosító javaslatok felvállalásáról.
1. Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.
1. Az előterjesztő a (3) bekezdés szerinti válasz, valamint a nyilatkozat megtétele előtt, a szavazás előtt kérheti szünet elrendelését, amelyet az elnök köteles megadni.
1. A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti az arra vonatkozó (3) bekezdés szerinti előterjesztői nyilatkozattal együtt.
1. Bármely képviselő javaslatára, a Képviselő-testület döntése alapján, valamint az előterjesztő kérésére, a több eldöntendő kérdésre osztható határozat-tervezetről, a Képviselő-testület külön-külön szavaz.
1. A képviselők, a zárószavazás megkezdése előtt, bármikor javasolhatják a téma napirendről való levételét, amelyről a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül határoz.
1. A napirendi pont tárgyalásától annak előterjesztője, az ülés bármely – a kérdéses anyag tárgyában történő szavazást megelőző – szakaszában elállhat, és a beterjesztett anyagot Képviselő-testületi döntés nélkül visszavonhatja.
1. Bármely képviselő javaslatára, a Képviselő-testület a napirendi pontot a következő rendes Képviselő-testületi ülésre elnapolhatja. A Képviselő-testület az elnapolásról vita és felszólalás nélkül, minősített többséggel határoz.
1. Amennyiben a vita lezárására és az elnapolásra is érkezik javaslat, az elnapolásra vonatkozó javaslat eldöntése, megelőzi a vita lezárására vonatkozó javaslat eldöntését.
1. Ugyanazt a napirendi pontot a Képviselő-testület legfeljebb egy alkalommal napolhatja el.
14. Személyes érintettség
1. A képviselő köteles,a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
1. A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
1. A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
1. A bizottság eljárása során, biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
1. A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét, a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról, illetve a tiszteletdíjának legfeljebb 10%-át érintő csökkentéséről.
15. Összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályok
22. § A települési önkormányzati képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályokat a Mötv.37.-38. §-a szabályozza.
16. A döntések meghozatala
1. A Képviselő-testület döntéseit szavazással hozza. A határozati javaslatról a Képviselő-testület tagjai „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
1. A szavazás nyílt vagy titkos.
1. A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
1. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A szavazás összeszámolásában a jegyző közreműködik.
1. Név szerinti szavazás esetén, a jegyző abc rendben, felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
1. A szavazás eredményét a jegyző összesíti, és ennek dokumentumait a polgármesternek átadja. A név szerinti szavazás tényét és eredményét, a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
1. A titkos szavazás, szavazólapon, külön szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket, az Ügyrendi Bizottság látja el.Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a Képviselő-testület e feladat ellátásra, a polgármester javaslatára - nyílt szavazással - 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
1. Az eldöntendő javaslatokat a polgármester bocsátja szavazásra. A javaslat szövegét, szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.
1. A szavazásra bocsátás során, a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni – elegendő csupán arra utalni – ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, és e javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.
1. A polgármester először – az elhangzás sorrendjében külön-külön – az előterjesztő által el nem fogadott módosító és kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra.
1. A módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt a Képviselő-testület az eredeti előterjesztés szerinti javaslat előterjesztő által felvállalt, és a Képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.
1. Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.
1. A képviselőknek lehetőségük van feltételtől függő, kapcsolódó módosító javaslat megfogalmazására. Ezeket csak akkor kell szavazásra bocsátani, ha a képviselő által megfogalmazott feltétel az előterjesztő felvállalása vagy a módosítások megszavazása során bekövetkezik.
1. A javaslat elfogadásához a Mötv. szabályai irányadók.
1. Minősített többségű döntés szükséges - a Mötv.-ben meghatározottakon túl-:
1. a Képviselő-testület munkatervének elfogadásához,
2. gazdasági program, közép- és hosszú távú program, annak végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásához,
3. kitüntetések és elismerő címek adományozásához,
4. fegyelmi eljárás megindításához,
5. a képviselő rendbírsággal való sújtásához,
6. a vita lezárására vonatkozó javaslatról szóló döntéshez,
7. amennyiben a vagyontárgy értéke a költségvetési törvényben meghatározott, az ellenérték fejében történő hasznosítással és elidegenítéssel kapcsolatos kötelező versenyeztetést megalapozó értékhatárt meghaladja.
1. A szavazatok összeszámlálása után, a polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát, és kihirdeti a döntést.
1. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a szavazást bármely képviselő megindokolt kérésére meg kell ismételni. A szavazás megismétlésére csak közvetlenül a döntés kihirdetése után, újabb napirendi pont tárgyalása előtt kerülhet sor.
17. Az ülések jegyzőkönyve
1. A Képviselő-testület üléséről, írásbeli jegyzőkönyv készül 1 példányban. A testületi ülés teljes hanganyaga számítógépen kerül rögzítésre, melynek anyagát CD-lemezen, vagy DVD-lemezen kell tárolni, legfeljebb 1 évig.
1. Az írásos jegyzőkönyv az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
1. előterjesztésenként, a képviselő kérése alapján, külön feltüntetve a képviselő véleményét,
2. az elhangzott interpellációt, az arra adott szóbeli válasz lényegét, az interpelláló véleményét, és a Képviselő-testület döntését,
3. a napirenden kívül felszólaló nevét, felszólalása lényegét,
4. az elhangzott bejelentések lényegét.
5. a képviselők közül, a Képviselő-testületi ülésen megválasztott 2 jegyzőkönyv-hitelesítő aláírását.
1. A jegyzőkönyv mellékletei:
1. az ülésre szóló meghívó,
2. az előterjesztések és azok mellékletei,
3. a névszerinti szavazás névsora,
4. titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
5. a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
6. a jelenléti ív.
1. A zárt ülés hangfelvétele külön kerül rögzítésre. A napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról 1 példányban külön jegyzőkönyvet kell készíteni, a jegyzőkönyvre vonatkozó előírások megtartásával, megőrzéséről az (1) bekezdés rendelkezései az irányadók.
1. A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv is tartalmazza a zárt ülésen hozott határozat szövegét és kihirdetésének tényét.
1. A zárt ülés hanganyagát csak a zárt ülésen részt venni jogosultak hallgathatják meg. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.
1. A jegyzőkönyv és a hangfelvétel elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
1. A jegyző gondoskodik a jegyzőkönyv egy eredeti példányának megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről.
1. Az ülések jegyzőkönyvét, az üléstől számított 15 napon belül el kell juttatni a Heves Megyei Kormányhivatalba. Az érdeklődők számára a Hivatalban, ügyfélfogadási időben, biztosítani kell a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, a jegyzőkönyv egy példányának – a zárt ülés kivételével – a megtekintését, az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett.
1. A képviselők vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma, megítélésük szerint, nem egyezik meg az általuk előadottakkal. Ha a polgármester a kiigazítási javaslattal nem ért egyet, az Ügyrendi Bizottság, a hangfelvétel meghallgatását követően, dönt a jegyzőkönyv kiigazításáról.
18. A közmeghallgatás és falugyűlés
1. A Képviselő-testület évente egy alkalommal, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői, a helyi közügyeket érintő kérdést és javaslatot tehetnek.
1. A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról, az érdekelteket, legalább 15 nappal előtte, az önkormányzat honlapján és a helyben szokásos módon értesíteni kell.
1. A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
1. A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést és javaslatot az annak tárgyában feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak, tisztségviselőnek, ki kell adni kivizsgálás céljából.
2. Az érintett 15 napon belül köteles, írásban válaszolni a kérdezőnek, melyről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni kell.
1. A képviselő-testület szükség szerint, munkatervében előre meghatározott időpontban, de legalább évente egy alkalommal, Falugyűlést tart.
1. A Falugyűlésen a polgármester beszámol a község lakosságának az előző évi költségvetés végrehajtásáról és tárgy évre vonatkozó elképzelésekről, tervekről.
1. A Falugyűlés helyéről, idejéről, a Hivatal hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján és a helyben szokásos módon, kell tájékoztatni a község lakosságát.
1. A Falugyűlést a polgármester vezeti. A falugyűlésre a képviselőket, a jegyzőt, az önkormányzat intézményeinek vezetőit, dolgozóit és a civil szervezetek vezetőit kell meghívni. A Falugyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek elkészítéséért, a jegyző felel.
III. Fejezet
A képviselő-testület döntései
1. A Képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendelet előkészítésénél – alapelveket, szempontokat állapíthat meg.
1. A rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő.
1. A rendelet-tervezet tárgyában szükséges, érdekképviseleti és egyéb szervezetekkel történő egyeztetést, véleményeztetést a jegyző folytatja le. Ezen szervek és szervezetek körét – a törvényben meghatározott véleményezési jog biztosítása mellett – a polgármester határozza meg.
1. A (9) bekezdésben foglalt kivétellel, a rendelet-tervezetet, társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek keretében, az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (a továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak, az önkormányzat honlapján, a rendelet-tervezet véleményezésére kialakított oldalon megadott elektronikus levélcímen.
1. Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, a rendelet-tervezet tárgyához nem illeszkedik, vagy név nélküli.
1. A rendelet-tervezetet úgy kell a véleményezésére kialakított oldalon közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő álljon rendelkezésre a rendelet-tervezet érdemi megítéléséhez, a vélemények kifejtéséhez.
1. A beérkezett vélemények, valamint a véleményezésre jogosultak nevének és e-mail címének kezelése, a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított 1 évig történik.Az adatkezelés magában foglalja az említett adatok gyűjtését, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését is.
1. A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében, az önkormányzat lakossági fórumot is szervezhet.
1. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:
1. az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,
2. a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályait meghatározó, a közszolgálati jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet, valamint
3. a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
1. A rendelet-tervezetet a polgármester, az alpolgármester, a bizottság, az ideiglenes bizottság, vagy a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.
1. A rendelet-tervezet előterjesztésével egyidejűleg tájékoztatni kell a Képviselő-testületet az előkészítés és a véleményezés során felvetett, de a tervezetben fel nem vett kisebbségi javaslatokról - utalva a mellőzés indokaira is.
1. A Képviselő-testület által elfogadott rendelet kihirdetése, a Hivatal székhelyének hivatalos hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg (helyben szokásos mód).
1. A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni.
1. A rendeletet, törvényben meghatározottakon túl, meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek is, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.
1. A határozatokat, a KIM rendelet
13. §-ban foglaltak szerint, kell megjelölni.
1. A határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős szerv vagy személy nevét, a végrehajtás határidejét.
1. A végrehajtásért felelősek lehetnek:
1. a polgármester, az alpolgármester,
2. a bizottság elnöke,
3. a jegyző,
1. A Képviselő-testület határozatait meg kell küldeni a tisztségviselőknek, az állandó bizottságok elnökeinek, és a Hivatal tárgy szerint érintett közszolgálati tisztviselőjének. A határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
1. A normatív határozatot Átány község honlapján közzé kell tenni.
1. Nem kell határozatot hozni, csak a szavazás számszerű eredményét rögzíteni a napirend elfogadásáról, a jegyzőkönyv-hitelesítők személyének elfogadásáról, az ügyrendi kérdésekről, képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válaszokról, tájékoztatók elfogadásáról.
IV. Fejezet
A képviselő-testületi anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
21. A képviselő-testületi anyagok általános szabályai
1. A Képviselő-testület elé kerülhetnek:
1. napirend előtti felszólalás,
2. előterjesztés,
3. beszámoló,
4. tájékoztató,
5. képviselői indítvány,
6. interpelláció, kérdés.
1. Az (1) bekezdés b)-f) pontja szerinti anyagokat előzetesen, írásban kell benyújtani a jegyző részére, aki a benyújtott anyagok alapján – az e)-f) pont kivételével, előzetes törvényességi véleményezést követően – gondoskodik az ülés napirendi tervezetének elkészítéséről. A benyújtáskor – az e)-f) pont kivételével – figyelemmel kell lenni az ülés meghívójának kézbesítésére irányuló 9. § (3) bekezdés szerinti időpontra.
1. Az (1) bekezdés a) pontja szerinti anyagok esetén a felszólalások tárgyát, annak tartalmára egyértelműen utaló módon írásban kell benyújtani.
1. Az előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, feladatkörében eljárva a Képviselő-testület bizottsága, a jegyző, továbbá a jogszabály alapján, beszámolásra kötelezettek jogosultak.
1. Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
1. A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:
1. a tárgy pontos meghatározása, valamint a téma esetleges korábbi Képviselő-testületi ülés napirendjén való megjelenésének és az azzal kapcsolatban meghozott döntésnek az áttekintése,
2. a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
3. a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
4. mindazon új követelmény, összefüggés, lakossági vélemény elemzése, amely új intézkedést, testületi döntést igényel,
5. mindazon körülmény, összefüggés, tény és adat bemutatása, amely lehetővé teszi az értékelést és a döntést indokolja,
6. az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatainak, az egyeztetésben résztvevő személyek és szervezetek, a felmerült lényeges érdek- és véleménykülönbségek, valamint a döntésre vonatkozó javaslatból mellőzött kisebbségi vélemények bemutatása,
7. azon személyek, szervek és szervezetek körének bemutatása, amelyeknek törvény alapján véleményezési, egyetértési joga áll fenn a meghozandó döntés körében, valamint amelyeket arról tájékoztatni szükséges,
8. a döntéssel érintett feladat, valamint annak ellátásához szükséges feltételek és a végrehajtás során elérhető eredmények konkrét megjelölése,
9. a téma átfogó értékelését segítő mellékletek, statisztikai táblák, korábbi határozatok és a g) pont szerinti személyek, szervek és szervezetek véleményét, álláspontját tartalmazó írásos dokumentumok,
10. az előterjesztés megállapításaira – logikailag és tartalmilag – épülő döntési javaslat, amely
ja) egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, valamint határozati javaslat esetén, tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
jb) a tárgykörben korábban hozott döntés esetén, rendelkezik annak további hatályáról, szükség szerint hatályon kívül helyezéséről, módosításáról, határozat esetén a hatályban fenntartásáról,
1. önkormányzati hatósági ügyben készített előterjesztés esetén, a döntési javaslat tömör kivonata, és arra való utalás, hogy az eljárás iratanyaga a Hivatalban tekinthető meg.
1. A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések sokszorosítási példányának az előterjesztő vagy kijelölt helyettese aláírását tartalmaznia kell.
1. Az előterjesztést a feladat- és hatáskörrel rendelkező Ügyrendi Bizottság, előzetesen véleményezi.
1. Amennyiben előterjesztés vagy módosító javaslat, a költségvetés kiadásának növelését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, meg kell benne jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.
1. A könyvvizsgálói véleményezés körébe tartozó előterjesztésekhez, mellékelni kell a könyvvizsgáló jelentését. Ennek hiányában a javaslatról érvényes döntés nem hozható.
1. A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó kinevezések, választások, és egyéb pályázatok esetén, a pályázatra beérkezett pályamunkák az előterjesztés mellékletét képezik, azonban azokat a személyi jellegű döntések, és nagyobb terjedelmű egyéb pályázatok esetén csak a képviselőknek kell megküldeni.
1. Személyi jellegű döntés esetén, ha az érintett nem kérte a személyét érintő ügy zárt ülésen történő tárgyalását, a további meghívottak a Hivatalban tekinthetnek be a pályamunkákba.
1. A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
1. A beszámoló
1. önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,
2. a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról,
3. az interpellációk kivizsgálásáról,
4. a Képviselő-testület és szervei tevékenységéről
5. készíthető.
1. A beszámoló benyújtására a 36. § (1) bekezdésében meghatározottak jogosultak, azzal, hogy a jogszabály alapján beszámolásra kötelezett nem önkormányzati szervek beszámolóját, a polgármester terjeszti elő.
1. A beszámoló elfogadásáról - a 40. § (4) bekezdésben foglalt eltéréssel - a Képviselő-testület határozatot hoz.
1. A tájékoztató, olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, valamint valamely a település életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
1. Tájékoztató formájában kell beterjeszteni
1. a jogszabályok ismertetését,
2. az önkormányzat költségvetési mérlegére vonatkozó adatokat,
3. a Képviselő-testület és szervei működésére jellemző adatokat,
4. településre vonatkozó különböző adatok, jelenségek ismertetését,
5. ha nem valamely döntés meghozatalát támasztják alá.
1. Tájékoztató benyújtására a 36. § (1) bekezdésben meghatározottak jogosultak.
1. A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a tájékoztatót nem fogadja el, azt átdolgozva a következő rendes ülésre ismét be kell terjeszteni.
1. Az indítvány, javaslatot tartalmaz rendelet megalkotásra vagy határozat meghozatalára. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.
1. Indítványt bármely képviselő benyújthat a polgármesterhez.
1. A képviselői indítvány vonatkozhat
1. halasztást nem tűrő döntés meghozatalára,
2. az indítvánnyal javasolt döntés előkészítésére.
1. A (3) bekezdés a) pontja szerinti indítvány alapján, a Képviselő-testület az indítványban javasolt döntésről annak elhangzását, és az a felett nyitott vitát követően, azonnal dönt.
1. A (3) bekezdés b) pontja szerinti indítvány elfogadásáról, a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármely képviselő – további javaslat megtételével – csatlakozhat. Az indítvány felett a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt. Elfogadása esetén, a Képviselő-testület a döntés előkészítésére a polgármestert, az alpolgármesternek, a jegyzőt, vagy az Ügyrendi Bizottságot kéri fel.
1. Interpellációnak minősül az a felvetés, amelyben a képviselő valamilyen hibás, helytelen gyakorlatot jelez. A Képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz vagy az Ügyrendi Bizottsághoz, interpellációt intézhetnek önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben.
2. Az írásban beadott interpellációt a képviselő szóban is elmondhatja, időtartama maximum 3 perc.
1. Az interpellált, a Képviselő-testület ülésén szóban, vagy 15 napon belül írásban, köteles választ adni. Amennyiben az interpelláló képviselő az adott ülésen kíván választ kapni, az interpellációt az ülést megelőzően legalább 5 nappal írásban el kell juttatnia az interpelláció címzettjének és a polgármesternek.
1. Az interpellációra adott írásbeli választ, a Képviselő-testület következő ülésén napirendre tűzi.
1. A válasz után – az írásban adott válasz esetében is – az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, majd nyilatkozik a válasz elfogadásáról. Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról, a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
1. Ha a Képviselő-testület a választ nem fogadja el, akkor az eredetileg a polgármesternek címzett interpellációt az Ügyrendi Bizottságnak vagy a jegyzőnek adja kivizsgálásra.
1. Az interpelláció alapján a Képviselő-testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. Ideiglenes bizottság is megbízható kivizsgálással, és ebbe külső szakértő is bevonható.
1. Kérdés feltevésére és megválaszolására, a
40. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy
1. a képviselő viszontválaszra nem jogosult,
2. a kérdésre adott írásbeli választ a Képviselő-testület csak akkor tűzi napirendjére, ha azt a képviselő beadványában kifejezetten kéri,
3. a Képviselő-testület napirendjére vett írásbeli válasszal együtt a képviselő kérdését is meg kell küldeni a Képviselő-testület tagjainak.
V. Fejezet
A képviselő-testület szervei
1. A polgármester, a Képviselő-testület elnöke, megbízatását főállásban látja el.A polgármester polgármesteri esküjének megfelelően, képviseli a Képviselő-testületet. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
1. A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Átány község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és civil szervezetek vezetőivel.
1. A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnervárosok, szervezetek együttműködését.
1. A polgármester – az alpolgármester közreműködésével – összehangolja a bizottság működését, indítványozhatja annak összehívását, a bizottság elnökét egyeztető megbeszélésre összehívhatja.
1. A polgármester az önkormányzat költségvetési koncepciójának Képviselő-testület elé terjesztése előtt kikéri az Ügyrendi Bizottság – véleményét, és azt a koncepcióhoz csatolja.
1. A polgármester szabadságát az alpolgármester engedélyezi, a polgármesterrel történt egyeztetés alapján. Tíz munkanapon túl terjedő szabadsága kiadását, a képviselő- testület felé, be kell jelentenie, a szabadság megkezdése előtt.
1. A polgármester, minden hét szerdai napján fogadónapot tart, 8 órától 12 óráig, és 13 órától 16 óráig.
1. A Képviselő-testület, a saját tagjai közül – a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ.
1. Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg. Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
1. Az alpolgármester, havonta, az éves munkaterv szerinti testületi-ülést megelőző keddi napon fogadóórát tart, 15 órától 16 óráig, az Önkormányzat székhelyén.
1. A polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén a polgármesteri feladatkört az alpolgármester látja el.
1. A jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt. A jegyző a polgármester irányításával, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:
1. előkészíti a képviselő-testületi ülés, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
2. ellátja a testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
3. személyesen vagy megbízottja útján, tanácskozási joggal részt vesz a testület és bizottság ülésein,
4. jogszabálysértés esetén, törvényességi észrevételeket tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában,
5. köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
6. rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságot, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Hivatal munkájáról és ügyintézéséről.
7. évente egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek a Hivatal tevékenységéről
1. A jegyző biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.
1. Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek vezetőivel egyezteti és írásban rögzíti a költségvetési rendelet-tervezetet.
1. A jegyzői tisztség betöltetlensége illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzőt Sebőkné Kövesdi Kinga pénzügyi előadó helyettesíti.
1. A jegyző a hét 1-1 napján, Átány és Hevesvezekény településen tart ügyfélfogadást, az alábbiak szerint:
1. Átány: szerda: 9- 12 óra
2. Hevesvezekény: hétfő: 9-12.
1. A képviselő:
1. részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,
2. részt vesz a Képviselő-testület ülésein,
3. felszólalhat,
4. indítványt tehet,
5. kérdéseket tehet fel,
6. interpellálhat,
7. szavaz a döntést igénylő ügyekben.
1. A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.
1. A képviselőt megbízatásával összefüggő feladatainak ellátásában, a Hivatal folyamatosan segíti.
1. A képviselőt, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és a Hivatal közszolgálati tisztviselője, köteles soron kívül fogadni.
32. A képviselő-testület állandó bizottsága
1. A bizottság elnökének és tagjainak személyére bármelyik képviselő és a polgármester tehetnek javaslatot.
1. A bizottság elnökét és tagjait - a polgármester előterjesztése alapján - a képviselő-testület választja meg legkésőbb az alakuló ülését követő első ülésén.
1. A bizottság tagjainak száma 3 fő, képviselő-testületi tagjainak száma bizottságonként 3 fő.
1. A bizottságból vissza kell hívni azt a tagot, aki a bizottság üléseiről egy naptári éven belül 3 alkalommal indok nélkül távol marad.
1. A bizottság tagjainak jogállását a Mötv. határozza meg.
1. A Képviselő-testület állandó bizottsága ellát minden olyan feladat- és hatáskört, amelyet önkormányzati döntés számára meghatároz. E körben a bizottság:
1. dönt
1. a Képviselő-testület által részére átruházott hatáskörökben,
2. munkatervéről,
1. előkészíti
ba) a szakterületét érintő önkormányzati koncepciót,
bb) a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztést,
bc) a hatályos önkormányzati rendeletek feladatkörébe tartozó szükség szerinti módosítását,
1. javaslatot tesz
ca) a Képviselő-testületi munkaterv összeállításához,
cb) a külön önkormányzati rendeletben meghatározott kitüntetések, elismerő címek odaítélésére és indokolt esetben történő megvonására,
1. véleményezi a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések feladatkörébe tartozó kérdéseit,
2. ellenőrzi a Képviselő-testület és a bizottság döntéseinek végrehajtását,
3. beszámol éves tevékenységéről,
4. kezdeményezi önkormányzati rendeletek szükség szerinti módosítását.
1. A bizottság a működési szabályait tartalmazó ügyrendjét – a rendelet keretei között – maga állapítja meg. A bizottsági ügyrendet a bizottság megalakulását követő 30 napon belül a jegyzőnek meg kell küldeni. Az ügyrendjét az érintett bizottságnak folyamatosan felül kell vizsgálnia, figyelemmel a rendelet és a jogszabályok változásaira.
1. A Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat, a napirendről való levételnél azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a levételt a bizottság elnöke kezdeményezheti, továbbá elnapolás és vita lezárása esetén azzal az eltéréssel, hogy az elnapolásra és vita lezárására, a bizottság bármely tagja javaslatot tehet.
1. A bizottság üléseit az elnök – az ülést megelőzően legalább három nappal – írásban hívja össze. A bizottság meghatározhatja azokat a napokat, amikor a rendes üléseit tartja.
1. A meghívót a Hivatal hirdetőtáblájára is el kell helyezni.
1. A jegyző tanácskozási joggal vesz részt a bizottság ülésén.
1. A bizottság határozatot hoz, az ülés jegyzőkönyvének elkészítésére a
28. §. rendelkezései az irányadók, azzal, hogy a bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és 1 tagja írja alá.
1. A bizottság működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket a jegyző biztosítja.
A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság, mely 3 fő képviselőből áll, a bizottság feladat-és hatáskörét az 4. melléklet tartalmazza.
1. A bizottság elnöke:
1. összehívja és vezeti a bizottság üléseit,
2. kiadmányozza a bizottság döntéseit,
3. ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,
4. képviseli a bizottságot.
1. A bizottság tagja:
1. részt vesz a bizottság ülésein,
2. részt vehet a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatja témakörök napirendre tűzését,
3. a bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértő segítségét kérheti, javasolhatja az elnöknek a bizottság ülésére való meghívását,
4. az elnök megbízása alapján képviselheti a bizottságot.
1. A bizottság elnökének és tagjának megbízatása megszűnik:
1. lemondással,
2. a Képviselő-testület megbízatásának megszűnésével,
3. az összeférhetetlenség kimondásával.
1. A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén, a polgármester tesz javaslatot.
33. Az ideiglenes bizottság
1. A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármely képviselő javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján, ideiglenes bizottságot választhat.
1. Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság felállításakor határozza meg.
1. Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a rendelet vagy a Képviselő-testület eltérő rendelkezése hiányában.
34. Az önkormányzat hivatala
1. A Képviselő-testület, Hevesvezekény Községi Önkormányzat Képviselő-testületével közösen, Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn, Átány székhellyel, Hevesvezekényi Kirendeltséggel.
1. A Hivatal, a képviselő-testületek által elfogadott alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat, valamint a jegyző által meghatározott és jóváhagyott belső szabályzatok alapján működik.
34/A. Az önkormányzat társulásai
1. A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében együttműködik más, - kiemelten Heves város vonzáskörzetébe tartozó- településekkel, részt vehet az önkormányzatok által létrehozott társulásokban.
1. Az önkormányzati társulásokra vonatkozó legfontosabb szabályokat Mötv. IV. Fejezete tartalmazza.
1. Átány Község Önkormányzata, a Képviselő-testület minősített többségű döntésével, a polgármester - vagy delegálása esetén az alpolgármester- útján részt vesz az önkormányzatok által létrehozott társulások munkájában.
1. A polgármester évente két alkalommal beszámol a képviselő-testületnek a társulásokban végzett tevékenységéről.
VI. Fejezet
Költségtérítésre, tiszteletdíjra és természetbeni juttatásra vonatkozó szabályok
A képviselők költségtérítésével kapcsolatosan a Mötv. 35. §. (3) bekezdés szabályai az irányadók.
56. § A képviselőt, külön önkormányzati rendelet alapján megállapított tiszteletdíj illeti meg.
VII. Fejezet
Az önkormányzat társulásai
1. Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
1. A képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése Mötv. 87-95 §-aiban foglaltak szerint jár el.
1. A létrehozott társulások felsorolását az SZMSZ
5. melléklete tartalmazza.
VIII. Fejezet
Az önkormányzat gazdasági alapja
38. Az önkormányzat költségvetése
1. A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályai, az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
1. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:
1. az első fordulóban a kormány által rendelkezésre bocsátott irányelvek, a Képviselő- testület kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatainak alapos elemzése szükséges, ennek érdekében:
2. számba kell venni a bevételi forrásokat, azok bővítésének lehetőségét,
3. meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
4. a kielégítés alternatíváit,
5. egyeztetni kell az igényeket a célkitűzésekkel, kialakítható az egyes feladatok megvalósíthatósági sorrendje.
1. A II. fordulóban, a költségvetési törvényben előírt részletezésben, a költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja meg a testület.
39. Az önkormányzat vagyona
59. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására, valamint az önkormányzati vagyon hasznosításának szabályaira vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
40. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
1. Az önkormányzat gazdálkodási feladatait, a Hivatal látja el. E körben különösen:
1. a PM által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi az illetékes szerv részére,
2. beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
3. igényli az illetékes szervtől a címzett és céltámogatásokat,
4. biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül - a pénzügyminiszter által meghatározottak szerint - kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,
5. biztosítja az önkormányzat vagyonának és azon belül törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
6. elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz,
7. az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és működési kiadásainak kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.
41. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
1. Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
1. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését megbízott belső ellenőr látja el.
1. A helyi önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerint, folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés és a belső ellenőrzés útján biztosítja.
IX. Fejezet
62. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon napján lép hatályba.
63. § Hatályát veszti Átány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló, többször módosított 13/2013. (XII.4.) számú rendelete.
A képviselő-testület által átruházott hatáskörök
1) A képviselő-testület a polgármesterre a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:
a) Közfoglalkoztatottak alkalmazásával kapcsolatos munkáltatói feladatok
b) Pénzügyi átruházott feladatok:
ba) dönt a célhoz nem kötött forrásai, betétként történő elhelyezéséről, az állami hozzájárulás kivételével,
bb) dönt a költségvetési általános tartalék 1 %-át meg nem haladó pénzeszközök felhasználásáról,
bc) a fizetőképesség helyreállítása érdekében - a hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével - felfüggeszti a feladatok finanszírozását,
bd) az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott előirányzatot 500.000 Ft-ig módosíthatja, átcsoportosíthatja, mely éves szinten az 1.000.000 Ft-ot nem haladhatja meg.
be) az éves költségvetésben jóváhagyott beszerzések engedélyezése.
c) A - külön jogszabály szerinti- állati hullák ártalmatlanná tételével kapcsolatos feladatok ellátása.
d) a külön jogszabály szerinti- kóbor ebek befogásával kapcsolatos feladatok ellátása.
e) Gondoskodik a település belterületén - a külön jogszabályban meghatározott - növényvédelmi feladatok ellátásáról és ellenőrzéséről.
fa) § (2) bekezdésében
fb) 7. § (3) bekezdésében,
fc) 9/D § (1) bekezdésében,
fd) 12. § (5) bekezdésében,
fe)
14. § (1) a) pontjában,
ff) 15. § (1) bekezdésében,
fg) 29. § (4) és (9) bekezdésében,
fh) 33. § (2) bekezdésében,
fk) 43. § (1) bekezdésében,
fl) 45. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok.
g) Külön önkormányzati rendelet alapján, engedélyezi a közterület használatát.
h) Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos,- külön önkormányzati rendeletben- meghatározott feladatok ellátása, az önkormányzat javára bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalmak törlésének engedélyezése, ha a tilalommal biztosított kötelezettség teljesítésre került
i) címerhasználat engedélyezése.
2) A képviselő-testület a Dél-Hevesi Kistérségi Társulásra a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:
a) Hétköznapi éjszakai és hétvégi orvosi ügyelet biztosítása.
3) A képviselő-testület a jegyzőre a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:
a) A közút kezelői feladatok közül, az Útv.
aa) 29/B. § (2) bekezdés a) pontjában,
ba) 36. § (1), (3) és (4) bekezdésében,
ca) 37. § (2) és (3) bekezdésében,
da) 42. § (3) bekezdésében,
ea) 42/A. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott feladatok.
Az önkormányzat szakágazati besorolása, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása
1) Az önkormányzat alaptevékenységének államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása:
841105 Helyi önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
2) Átány községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám-és jövedéki igazgatás
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások
016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
018010 Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
042180 Állat-egészségügy
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
061040 Telepszerű lakókörnyezetek felszámolását célzó programok
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
076010 Egészségügy igazgatása
076061 Környezet-egészségügyi feladatok
076062 Település-egészségügyi feladatok
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi, kulturális értékek gondozása
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
A képviselő-testület tagjainak névsora, lakcíme
Jámbor Dénes polgármester 3371 Átány, Bem József út 47.
Szabó Sándorné alpolgármester 3371 Átány, Kossuth út 38.
Ötvös Károly képviselő 3371 Átány, Petőfi út 12.
Bari Bertalan képviselő 3371 Átány, Árpád vezér utca 9.
Orbán Károlyné képviselő 3371 Átány, Szabadság út 18.
Végh János képviselő 3371 Átány, Petőfi út 8.
Barna János képviselő 3371 Átány, Petőfi út 18.
Ügyrendi Bizottság feladat és hatásköre
1) Összeférhetetlenség, méltatlanság vizsgálata.
2) A Mötv. szabályai szerinti eljárások kivizsgálása, képviselő-testületi döntésre való előkészítése.
3) A képviselői vagyonnyilatkozat vizsgálata, a vagyonnyilatkozat nyilvántartása és ellenőrzése,a Mötv. szabályai szerint.
4) Folyamatosan figyelemmel kíséri az SZMSZ hatályosulását. Szükség esetén javaslatot tesz annak kiegészítésére, módosítására. Az önkormányzat SZMSZ –a kizárólag a bizottság állásfoglalásával nyújtható be.
5) Lebonyolítja a képviselő-testület titkos szavazását.
6) Alkalmanként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát, és javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére, vagy hatályon kívül helyezésére.
7) Véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, megállapodásokat, figyelemmel kíséri azok megvalósulását.
8) A Képviselő- testületi ülésen elhangzott képviselői indítványok kivizsgálása.
9) Véleményezheti az önkormányzati rendelet-tervezeteket.
10) Javaslatot tesz a civil szervezetek, egyesületek, alapítványok támogatására.
11) Az önkormányzatot érintő pénzügyi- gazdasági témakörök tárgyalása, mely során a képviselők is jelen kell, hogy legyenek.
Az önkormányzat társulásai
1) Dél-Hevesi Kistérségi Társulás
A társulás székhelye: 3360 Heves, Erzsébet tér 2.- tagönkormányzat
2) REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás A társulás székhelye: 5100 Jászberény, Lehel Vezér tér 18.- tagönkormányzat