Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2019.(V.31.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2019. 06. 01- 2019. 07. 01

Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2019.(V.31.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletének módosításáról


Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 26. §, az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában, Szt. 92. § (1) bekezdésében, az Szt. 115. § (7) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1a) bekezdésében, a Gyvt. 29. § (1)-(2) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. és 11a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §

(1) A szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: R.) 2. § (1) bekezdése az alábbi 7. ponttal egészül ki: „7. gyermek: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 2:10. § (1) bekezdése szerinti kiskorú.”

  1. R. 2. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:



2. §


R. 3. § (3) bekezdésében a „47. § (3) bekezdésében” szövegrész helyébe a „47. § (2) bekezdésében” szöveg lép.


3. §


(1) R. 10. § (4) bekezdés a) pontjában a „7000 Ft” szövegrész helyébe a „9000 Ft” szöveg lép.

(2) R. 10. § (4) bekezdés b) pontjában az „5000 Ft” szövegrész helyébe a „7000 Ft” szöveg lép.

(3) R. 10. § (4) bekezdés c) pontjában a „4000 Ft” szövegrész helyébe a „6000 Ft” szöveg lép.



4. §


R. 15. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Akut megbetegedésekből eredő gyógyszerszükséglethez, vagy oltóanyag megvásárlásához eseti gyógyszertámogatás nyújtható annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 14. § (3) bekezdés a)-c) pontjai szerint meghatározott értéket, vagy a kérelem beadásakor az alábbi rendszeres ellátás valamelyikében részesül:

a) e rendelet szerinti rendszeres gyógyszertámogatásban,

b) e rendelet szerinti gyermeknevelési támogatásban,

c) Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben,

d) e rendelet szerinti keresetpótló támogatásban,

e) e rendelet szerinti betegápolási támogatásban,

és az igazolt gyógyszer, - vagy oltóanyag költsége (továbbiakban együtt: gyógyszerköltség) eléri az 1 000 Ft-ot.”


5. §


R. 19. § (5) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(5) Létfenntartási támogatás megállapítható eseti jelleggel (továbbiakban: eseti létfenntartási támogatás) vagy havi rendszerességgel (továbbiakban: tervezett létfenntartási támogatás).”


6. §


R. 22. § (2) bekezdésében az „egy alkalommal” szövegrész helyébe a „két alkalommal” szöveg lép, valamint az „500 %-át” szövegrész helyébe az „550 %-át” szöveg lép.


7. §


R. 24. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Az eseti gyermekvédelmi támogatás éves összege gyermekenként nem haladhatja meg – ide nem értve a 24/A. § (2) bekezdés szerinti támogatási összeget – a 30 ezer forintot, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek esetén a 35 ezer forintot.”


8. §


R. az alábbi 24/A. §-sal egészül ki:


                                                                        „24/A. §


(1) A 24. §-ban foglaltakon kívül az Önkormányzat a II. kerületi lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen itt tartózkodó újszülött gyermek jogán (ideértve az örökbefogadott és családba fogadott gyermeket is) egyszeri eseti gyermekvédelmi támogatást nyújt, amennyiben:

a) a szülői felügyeleti jogot gyakorló szülő vagy gyám a gyermek születésekor és az azt megelőző legalább 12 hónapig folyamatosan II. kerület közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik valamint életvitelszerűen is itt tartózkodik, és

b) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének az 550 %-át.


(2) Az (1) bekezdés szerint megállapítható támogatás összege gyermekenként 50.000.- Ft, mely gyermekenként egyszer vehető igénybe.


 (3) A támogatás iránti kérelem a gyermek születésének napjától legfeljebb hat hónapig nyújtható be. Örökbefogadás, illetve családba fogadás esetén a döntés véglegessé válásának napjától számított hat hónapon belül, de legfeljebb a gyermek 1 éves koráig nyújtható be.



(4)  A kérelemhez csatolni kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának fénymásolatát,

b) a család jövedelmi viszonyairól szóló, a jövedelem típusának megfelelő igazolását,

c) a kérelmező és az újszülött lakcímkártyájának fénymásolatát, és

d) ha a kérelmező az újszülöttnek nem vér szerinti szülője, a szülői felügyeleti jog vagy a gyámság gyakorlását igazoló eredeti okirat másolatát.”


9. §


R. 26. § (5) bekezdésében az „öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 75 %-a” szövegrész helyébe az „öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege” szöveg lép.


10. §


R. 28. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Gyermeknevelési támogatás állapítható meg egy év időtartamra a gyermek jogán annak a személynek

a) aki családjában gyermeket nevel és

b) a család bejelentett II. kerületi lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen a II. kerületben tartózkodik és

c) a gyermek tankötelezettségének eleget tesz és

d) a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.”



11. §


(1) R. 31. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Az Önkormányzat egyszeri karácsonyi támogatásban részesítheti különösen azon gyermekeket, akik tárgyév november 1-jén:

a) a Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, vagy

b) gyermeknevelési támogatásban részesülnek

és azon személyeket valamint velük együtt élő házastársukat, akik:

c) tervezett létfenntartási támogatásban, vagy

d) lakhatási támogatásban részesülnek.


(2) R. 31. § (3) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) A támogatás a jogosultaknak egy jogcímen nyújtható.”



12. §


(1) R. 2. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

(2) R. 3/a. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.

(3) R. 4. melléklete helyébe e rendelet 3. melléklete lép.




Záró rendelkezések


13. §


(1) E rendelet a (2) bekezdés kivételével 2019. július 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet 2. melléklete 2019. június 1-jén lép hatályba.







Dr. Láng Zsolt

Polgármester

dr. Szalai Tibor

Jegyző




ZÁRADÉK


A rendeletet a Képviselő-testület a 2019. május 30-i ülésén fogadta el, hatályba lépésének napja – a 13. § (2) bekezdésének kivételével - 2019. július 01.

E rendelet 2. melléklete 2019. június 01-jén lép hatályba.

Kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján az SZMSZ 37. § (9) bekezdésében foglaltaknak megfelelően megtörtént.


Budapest, 2019. május 31.


                                                                                                        dr. Szalai Tibor

                                      jegyző


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat kiemelt feladatának tekinti a kerületben élő polgárok, valamint gyermeket nevelő családok segítését.

A helyi szociális pénzbeli és természetbeni juttatások rendszerét az Önkormányzat időről időre felülvizsgálja, és a napi ügyintézés tapasztalatait alapul véve módosítja. Jelen előterjesztés is az előző évek tendenciáját követi, a támogatások összegének növelésével, illetve a támogatotti kör kiszélesítésével. Mindemellett részben az egyes eljárásbeli rendelkezéseinek szükségszerű pontosítása is indokolt. A rendelet megalkotásával egyidejűleg a szociális ellátások számára a költségvetési fedezetük biztosított.




RÉSZLETES INDOKOLÁS



1-2. §-hoz: Az R. szerinti támogatások esetében a gyermek fogalmának meghatározása relevanciával bír, ezért annak meghatározása bekerült az értelmező rendelkezések közé.

A hivatkozott jogszabályhelyek aktualizálása történt meg.


3. §-hoz: Tekintettel arra, hogy még mindig a lakhatási költségek jelentik a legnagyobb nehézséget az alacsonyabb jövedelmű családoknál, az önkormányzat által nyújtható támogatás összegének emelésével a támogatás hatékonyságának növekedése várható.


4. §-hoz: A gyógyszertámogatás esetében az eseti gyógyszertámogatás jövedelem értékhatára igazodik a rendszeres gyógyszertámogatáséhoz és ettől egyrészt a támogatás hatékonyságának emelkedése várható, másrészt jelenti az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkentését is, mivel növekedett azon rendszeres támogatásban részesülők köre, akik jövedelem igazolás nélkül kérhetik az eseti támogatást.


5-6. §-hoz: A létfenntartási támogatás a korábbiakban is eseti valamint rendszeres jelleggel volt nyújtható, ezt érdemben a módosítás nem érinti, az új megfogalmazás egyfajta értelmezési anomáliát old meg.

Az R. lehetőséget biztosít arra, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkező, de rendkívüli élethelyzetbe került személyek esetén méltányosságból az Egészségügyi-, Szociális és Lakásügyi Bizottság egyszeri létfenntartási támogatást állapítson meg. A jövedelem értékhatár megemelésével bővülhet a támogatásban részesíthetők köre. Az eddigi tapasztalatok alapján a támogatás benyújtására évente két alkalommal lesz lehetőség a korábbi egy helyett.


7-8. §-hoz: Az önkormányzat eseti gyermekvédelmi támogatást nyújt a gyermekes családoknak alkalmanként jelentkező kiadásaikhoz. A módosítással az önkormányzat a gyermek születéséhez megkülönböztetett módon, - de továbbra is a család jövedelmi helyzetét figyelembe véve – nyújt eseti gyermekvédelmi támogatást.


9. §-hoz: A keresetpótló támogatásban részesülők köre azon folyamatos orvosi kezelés alatt álló személyek, akik munkavállalása betegségük miatt akadályozott. A keresetpótló támogatásban részesülők szociálisan, egészségileg nagyon rossz körülmények között élő személyek, ezért a támogatási összeg megemelésre került.


10. §-hoz: Az R. előírása szerint azon gyermekek részére nyújtható rendszeres gyermeknevelési támogatás, akik esetében a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét és nem jogosultak a jegyzői hatáskörben nyújtható rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre (továbbiakban: Rgyk). Az R. módosítás alapján viszont az önkormányzat által nyújtott rendszeres gyermeknevelési támogatást az Rgyk-ban részesülők részére is meg lehet állapítani.


11. §-hoz: Az R. módosítása lehetőséget nyújt arra, hogy karácsonyi támogatásban az érintett család valamennyi tagja részesüljön.


12. §-hoz: A személyes gondoskodást nyújtó ellátások személyi térítési díjai kerültek meghatározásra.

A bölcsődei, óvodai, iskolai étkezési, nyári napközis tábor és a vidéki gyermektáborok üdültetés térítési díjait tartalmazza. A 3/a. melléklet módosításában az új balatonfenyvesi tábor térítési díj került meghatározásra.

A R. 4. melléklete szerinti kérelemnyomtatványok korszerűsítése, aktualizálása, kismértékű átformázása is szükségszerűvé vált. Mindemellett minden nyomtatványba belekerült egy részletes adatvédelmi, adatkezelési tájékoztatás, és annak megfelelő hozzájárulási nyilatkozat, melyet a kérelmező aláírásával ellát a kérelem benyújtásakor.


13. §-hoz: A hatályba lépésről rendelkezik.










Mellékletek