Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019. (IV.25.) önkormányzati rendelete
KUNCSORBA KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
Hatályos: 2019. 04. 25- 2019. 10. 20Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019. (IV.25.) önkormányzati rendelete
KUNCSORBA KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
Hatályos: 2019. 04. 25- 2019. 10. 20
KUNCSORBA KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
JÓVÁHAGYTA: 5/2019.(IV.25.) számú rendeletével
Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019. (IV.25.) önkormányzati rendelete
a Kuncsorba Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése Kuncsorba Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye 5412. Kuncsorba, Dózsa György út 26.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) Az Önkormányzat illetékességi területe Kuncsorba község közigazgatási területe.
(5) Az Önkormányzat hivatalának neve Tiszatenyői Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).
(6) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe www.kuncsorba.hu.
(7) Kuncsorba község címere álló, középen hasított, bal oldalt enyhe domború íven vágott aszimmetrikus tárcsapajzs. A pajzs jobb oldali felső csúcsa haránt irányba letört. A pajzsot kettős fekete kontúrú aranykeret veszi körbe. A pajzs felső pereme homorú. A pajzsmagasság és szélesség aránya: 6:5.
(8) A pajzs jobb oldali kék mezejében a község római katolikus templomának stilizált képe van, a templom jobb oldalán a toronysüveg mellett hatágú aranycsillag ragyog.
(9) A pajzs bal oldali vágott felső piros mezejében vágtázni készülő ezüstszínű ló hátsó két lábával megérinti az alsó zöld mező felső domborulatát, mely zöld mezőben két arany búzakalász követi a címerpajzs ívét.
(10) A címerpajzs alatt fecskefark-végződésű, fekete kontúrú, hullámos szalagon „KUNCSORBA” felirat olvasható. A szalag kívül arany, belül zöld bevonatú. A felirat zöld, fekete kontúrral. A szalag érintkezik a címerpajzs csúcsával, valamint jobb és bal, íves oldalával.
(11) A tárcsapajzs felső peremét aranyleveles, levelek közt gömbös, piros, fehér és zöld kövekkel ékített korona díszíti.
(12) Az Önkormányzat pecsétje kör alakú, benne körfelirat “Községi Önkormányzat Kuncsorba" helyezkedik el, középen a Magyar Köztársaság címere.
(13) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén a Magyar Köztársaság hivatalos címerét kell használni, a köríven az alábbi felirattal:
- Polgármester Kuncsorba;
- Tiszatenyői Közös Önkormányzati Hivatal Kuncsorbai Kirendeltsége
II. FEJEZET
Az Önkormányzat feladata és hatásköre
2. §
(1) Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 21. § (1) bekezdése szerinti feladatokat.
(2) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat.
(5) Az Önkormányzat a Képviselő-testület önkormányzati feladat- és hatáskörének, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulás létrehozásában vehet részt vagy ahhoz csatlakozhat. A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mötv. 87-95. §-aiban foglalt rendelkezések szerint jár el.
3. §
A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében a gazdaságélénkítő munkában – ezek fejlesztése érdekében – együttműködik Törökszentmiklós és térsége önkormányzataival.
4. §
(1) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha a feladat
- nem tartozik más személy kizárólagos feladat és hatáskörébe,
- megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően ellátandó feladatainak ellátását,
- ellátásához a szükséges feltételekkel rendelkezik.
(2) A feladatok önkéntes vállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes vállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
(3) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni a Képviselő-testületnek.
5. §
(1) A Képviselő-testület hatásköre kizárólag rendeletben ruházható át és vonható vissza.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a soron következő testületi ülésen a hatáskör címzettjei beszámolnak.
(3) Ha az átruházott hatáskör birtokosa olyan kérdésben dönt, amelyre felhatalmazással nem rendelkezik, vagy azt a képviselő-testület már visszavonta, a döntés érvénytelen és nem végrehajtható. Az érvénytelen döntést a Képviselő-testület megsemmisíti.
III. FEJEZET
A Képviselő-testület szervezete és működése
A Képviselő-testület
6. §
A települési képviselők száma a polgármesterrel, valamint az alpolgármesterrel együtt 5 fő. Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testülete tagjainak névjegyzékét e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
A Képviselő-testület alakuló, rendes- és rendkívüli ülése
7. §
(1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
- a polgármester eskütétele (esküvevő: a korelnök),
- a települési képviselők eskütétele (esküvevő: a polgármester)
- a polgármester illetményének megállapítása.
(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább a munkatervben meghatározott számban és időben rendes ülést tart.
(4) A Képviselő-testület ülését haladéktalanul össze kell hívni a munkatervben nem szereplő időpontban (rendkívüli ülés) is
- az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben,
- ha a Képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,
- ha a testületi ülés összehívását – jogszabályban rögzített feltételek fennállása esetén – más hivatalos szervek kezdeményezik,
- helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés elbírálására, eredményes népszavazás esetén pedig az eredmény végrehajtásának megtárgyalására és biztosítására,
- ha az előző ülés határozatképtelenség miatt meghiúsult,
- a jegyző indítványára jogszabálysértés megszüntetésére, ha az a rendes ülésig nem halasztható,
- ha a polgármester megítélése szerint munkaterven kívüli esetben a Képviselő-testület összehívására van szükség.
(5) A rendkívüli ülés kezdeményezésére irányuló indítványt az ülés összehívására jogosultnál kell előterjeszteni. Az indítványban javaslatot kell tenni az ülés időpontjára.
(6) A Képviselő-testület üléseit a Hivatal tanácskozó termében tartja.
A munkaterv
8. §
(1) A Képviselő-testület a tervezett ülések naptári nap szerinti időpontját munkatervében állapítja meg.
(2) Az éves munkatervet a tárgy évet megelőző december havi rendes ülésen a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések tervezett időpontját,
- az adott ülések napirendjeit,
- az előterjesztő megnevezését,
- az előterjesztésben közreműködőket,
- az előterjesztés tárgyalására meghívottakat.
(4) A munkaterv tervezetéhez javaslatot kell kérni
- a települési képviselőtől
- a Képviselő-testület állandó bizottságától (a továbbiakban: Bizottság)
- az alpolgármestertől
- a jegyzőtől.
Javaslat legkésőbb a munkaterv megtárgyalásának tervezett napja előtt 15 nappal nyújtható be.
Előterjesztések
9. §
(1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés
- a munkatervbe felvett napirendről beszámoló, jelentés, tájékoztató,
- döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul.
(2) A Képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a jegyző,
- a Bizottság,
- legalább 3 települési képviselő,
- Kuncsorba Községi Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerv, intézmény,
- azon gazdasági társaság, melyben Kuncsorba Községi Önkormányzat többségi tulajdonnal rendelkezik,
- a helyi közérdeket, közbiztonságot és köznyugalmat szolgáló közintézmény, közigazgatási szerv.
(3) Az előterjesztést jogszerűségi ellenőrzés céljából a testületi ülést megelőző 10 nappal kell benyújtani a jegyző részére.
(4) A testületi ülésre az előterjesztés írásban nyújtható be.
(5) Az előterjesztés tartalmi követelményei
- a tárgy pontos meghatározása,
- az előkészítésben résztvevők megnevezése,
- az eltérő vélemények megjelölései és annak indokai,
- mindazon körülmények, összefüggések feltárása, tényszerű információk közlése, amelyek indokolják a meghozandó döntést.
(6) Az előterjesztés megállapításain alapuló feladatmeghatározást a határozati javaslat tartalmazza, melynek
- szervesen kell kapcsolódnia az előterjesztés megállapításaihoz,
- törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie,
- amennyiben a végrehajtásnak több módja is lehetséges, döntési alternatívákat kell megjelenítenie,
- rendelkeznie kell ugyanabban a tárgykörben korábban hozott testületi határozatokról,
- rögzíteni kell a végrehajtásért felelőst,
- meg kell jelölnie konkrét naptári napban a végrehajtási határidőt, amennyiben az lehetséges.
(7) A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés szakmai megalapozása érdekében. A jegyző (3) bekezdésben foglalt kötelezettségének ebben az esetben is érvényesülnie kell.
Sürgősségi indítvány
10. §
(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely nem szerepel az ülés meghívójában. Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülés tartását legalább 2 órával megelőzően, írásban nyújtható be a polgármesternél.
(2) Sürgősségi indítványt a 9. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott személyek terjeszthetnek elő.
(3) A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület minősített többséggel dönt a napirendi pontok elfogadását megelőzően. Amennyiben a polgármester vagy települési képviselő ellenzi az azonnali megtárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani a napirendi pontok elfogadását követően.
(4) Ha a Képviselő-testület nem támogatja a sürgősséget, akkor az indítványt napirendi javaslatként kell kezelni és a napirendre tűzésének időpontjáról a Képviselő-testület dönt.
A Képviselő-testület ülésének összehívása
11. §
(1) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester jogosult az ülés összehívására és vezetésére. Ha a polgármester és az alpolgármester egyaránt akadályoztatva van, a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) A Képviselő-testület munkatervnek megfelelő rendes üléseit a hónap utolsó szerdai napjára kell összehívni, rendkívül indokolt esetben ettől el lehet térni.
(3) A Képviselő-testület ülését írásbeli meghívóval kell összehívni. A meghívó tartalmazza
- az ülés helyét és időpontját,
- a javasolt napirendet napirendi pontonként, továbbá azok előterjesztőit, előadóit,
- a napirendi pontok tárgyalásához tanácskozási joggal meghívottakat.
(4) A meghívó és az ülés anyagának (előterjesztés) elkészíttetése a jegyző feladata.
(5) A meghívót és az ülés anyagát (előterjesztés)
- a rendes ülés előtt legalább 5 nappal,
- rendkívüli ülés – kivéve a kivételes körülmények fennállása esetén a szóban összehívott ülést – előtt legalább 24 órával
kell elektronikus formában – amennyiben ez nem lehetséges papírformátumban – elérhetővé tenni a Képviselő-testület tagjainak.
(6) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt négy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, de a sürgősség okát közölni kell.
(7) Az ülésre meg kell hívni
- a Képviselő-testület tagjait,
- a jegyzőt,
- a Hivatal csoportvezetőit,
- a napirendi pontok előadóit,
- a Bizottság azon tagjait, akik nem települési képviselők,
- a helyben megválasztott országgyűlési képviselőt,
- akiket a polgármester, a jegyző és a Képviselő-testület indokoltnak tart.
(8) Az ülés helyéről és időpontjáról, a napirend tartalmáról a meghívó közlésével egy időben a választópolgárokat
- a meghívónak a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével,
- Kuncsorba Község hivatalos honlapján,
- szükség szerint egyéb médiafelületeken
kell tájékoztatni.
(9) A (8) bekezdésben foglalt rendelkezés nem alkalmazható azokra a napirendi pontokra, amelyek esetén zárt ülést kell vagy lehet tartani. A zárt ülésen tárgyalandó, illetve tárgyalható napirendi pontok előterjesztéseit kizárólag a (7) bekezdés a)-b) és d) pontban megjelölt személyek illetve érintettségük esetén az önkormányzati intézmények vezetői, a Kuncsorba Községi Önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaság ügyvezetője és a Bizottság nem települési képviselő tagja(i) kaphatják meg.
(10) A Képviselő-testület ülésén a települési képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(11) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan
- a helyben megválasztott országgyűlési képviselőt,
- a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjét.
(12) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan
- a napirendi pont előadóját és a tárgya szerint érintetteket,
- a Bizottság nem települési képviselő tagjait,
- az előterjesztő által javasolt személyeket.
A Képviselő-testület ülésének vezetése
12. §
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester nyitja meg, majd megállapítja az ülés határozatképességét a jelenlévő Képviselő-testületi tagok számának ismertetésével.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele jelen van.
(3) Amennyiben az ülés vezetője megállapítja, hogy az ülés határozatképtelenség miatt nem tartható meg, azt az elmaradt vagy megszakadt ülést követő 8 napon belüli időpontban, változatlan napirenddel ismételten össze kell hívni.
(4) Az ülés határozatképességét valamennyi döntés előtt vizsgálni kell. Ha az ülés berekesztése előtt az ülés határozatképtelenné válik, a polgármester
- a határozatképesség helyreállításáig szünetet rendelhet el, ha valószínűsíthető, hogy az ülés egy órán belül határozatképessé válik,
- az ülést berekeszti, ha nem valószínűsíthető, hogy az ülés egy órán belül határozatképessé válik vagy az egy órás szünet eredménytelenül letelik.
(5) Ha az ülés határozatképes, az ülés vezetője tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a távolmaradt képviselők közül ki jelentette be távollétét, illetve ki az, aki az ülésen való részvételben akadályozott.
13. §
(1) Az ülés nyilvánossága az állampolgárnak az ülésen való jelenlét lehetőségét biztosítja, de az ülést vezető dönt arról, hogy az állampolgárnak hozzászólási jogot biztosít-e.
(2) Hozzászólási jog biztosítása esetén a hozzászólás időtartama a három percet nem haladhatja meg állampolgáronként.
14. §
(1) Egyes napirendi pontokat vagy azok részeit az Mötv. 46. § (2) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott esetekben zárttá kell nyilvánítani vagy azok zárttá nyilváníthatók. Törekedni kell arra, hogy a zárt ülésen tárgyalásra kerülő napirendi pontok egymás után következzenek és az ülés elején vagy végén kerüljenek sorra.
(2) Zárt ülés tartását a polgármester vagy a települési képviselő kezdeményezheti.
15. §
(1) A polgármester a rendes ülés napirendi pontjainak előterjesztése előtt szóban tájékoztatja az ülés résztvevőit a Képviselő-testület előző rendes ülése óta történt fontosabb eseményekről, majd az annak tartalmával összefüggő kérdésnek, bejelentésnek helyt adhat, képviselőnként kettő perc időtartamban.
(2) A kérdésekre a polgármester – választása szerint – nyomban, az ülés végén vagy írásban, az ülést követő 15 napon belül válaszol. Az írásban közölt választ valamennyi települési képviselő részére meg kell küldeni.
(3) Amennyiben az ülést nem a polgármester vezeti, a két ülés közötti fontosabb eseményekről szóló tájékoztató a következő ülésre napolható.
16. §
(1) A 15. § szerinti tájékoztató elfogadását követően az ülés vezetője előterjeszti a napirendi javaslatot. Amennyiben a meghívóban közölt javaslathoz képest nincs változtatás, elegendő utalni a meghívóban közöltekre.
(2) A napirendről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) A meghívóban nem szereplő napirendi javaslatokat indokolni szükséges.
(4) A napirendre tett javaslatok szavazásakor az ülés vezetője először a kiegészítő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, majd az elfogadott kiegészítésekkel korrigált javaslatot teszi fel szavazásra.
(5) A napirend megszavazását követően kezdhető meg a napirendi pontok tárgyalása.
A napirendi pont tárgyalása, elnapolása, napirendről való levétele
17. §
(1) A Képviselő-testület a napirendi pontokat egyenként, a napirendben szereplő sorrendben tárgyalja.
(2) A települési képviselő az adott napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni személyes érintettségét.
(3) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a Képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját csökkentheti.
18. §
(1) A napirendi pont tárgyalása előtt az előterjesztő, szakelőadó – legfeljebb 5 percben – a napirendi ponthoz a vita előtt szóbeli kiegészítést, pontosítást, módosítást tehet, az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti, a szóbeli előterjesztést részletesen ismertetheti.
(2) A Képviselő-testület előterjesztést véleményező bizottságának elnöke vagy tagja ismerteti a Bizottság napirendi ponttal kapcsolatos véleményét.
(3) A képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak előterjesztéssel kapcsolatos kérdéseket intézhetnek az előterjesztőhöz, a szakelőadóhoz, a jegyzőhöz, a meghívottakhoz és a Képviselő-testület tagjaihoz, amelyekre a megkérdezett válaszol.
(4) A kérdések és válaszok elhangzása után az ülés vezetője a hozzászólásoknak ad helyt.
(5) A (3) bekezdésben meghatározott személyek az előterjesztésben foglaltakról – ha azok a döntéshozatal szempontjából jelentőséggel bírnak – véleményt nyilváníthatnak legfeljebb tíz perc időtartamban.
(6) A hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
(7) A hozzászólásban a javasolt döntésre vonatkozó módosító indítvány tehető.
19. §
(1) Amennyiben a napirendi pont tárgyalása során kiderül, hogy a döntéshozatalhoz más szerv vagy személy előzetes döntése, valamilyen feltétel teljesülése szükséges, a napirendet a Képviselő-testület leveszi napirendről.
(2) Le kell venni napirendről azt a napirendi pontot, amelynek tárgyalása során tisztázódik, hogy a Képviselő-testületnek már nem szükséges dönteni, vagy nem jogosult a döntéshozatalra.
(3) A napirendi pont levételéről, elnapolásáról a Képviselő-testület haladéktalanul szavaz.
20. §
(1) A napirendi pont tárgyalását a polgármester lezárja, ha nincs további hozzászólás.
(2) A napirendi pont tárgyalását követően – a szavazás előtt – lehetőséget kell adni az előterjesztő, szakelőadó részére, hogy a vitában elhangzottakra észrevételt tehessen legfeljebb öt perc időtartamban.
(3) A szavazás előtt szót kell adni a jegyzőnek, amennyiben a javaslat jogszerűségét illetően észrevételt kíván tenni.
21. §
(1) A Képviselő-testület tagja jogosult legfeljebb kettő percben indokolást tartalmazó ügyrendi indítványt tenni.
(2) Ügyrendi indítvány a
- a napirendi pont elnapolására, napirendről való levételére,
- rendreutasítás megtételére,
- a napirendi pont tárgyalásával kapcsolatos egyéb kérdésre,
- zárt ülés elrendelésére,
- névszerinti vagy titkos szavazásra
vonatkozó indítvány.
(3) Az ügyrendi indítvány megtételére soron kívül kell megadni a szólás lehetőségét, feltéve, hogy az indítvány ügyrendi jellegét az indítványozó előre jelezte.
(4) A napirendi pont tárgyalásával kapcsolatos egyéb kérdésre vonatkozó ügyrendi indítvány megtételére a jegyző is jogosult, amennyiben a jogszerűségi jelzési kötelezettségét kívánja teljesíteni.
Tárgyalási szünet
22. §
A napirendi pontok tárgyalása között a polgármester szünetet rendelhet el.
Az ülés rendjének fenntartása
23. §
(1) Az ülés vezetőjének feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető köteles
- figyelmeztetni azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időtartamot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
- rendreutasítani azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
- figyelmeztetni azt az ülésen jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
- az ülés elhagyására kötelezni azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja vagy méltatlan magatartást tanúsít.
(3) A polgármester a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseit vitatni, visszautasítani nem lehet.
(4) Amennyiben a települési képviselő figyelmeztetés ellenére nem tartja be a hozzászólási rendet, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása vagy az üléshez méltatlan magatartást tanúsít, az ülés vezetője javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek csökkentsék a tiszteletdíját. A Képviselő-testület az ügyben határozatot hoz.
(5) A hallgatóság a nyilvános ülésen a számukra kijelölt helyen foglalhatnak helyet és az ülés rendjét nem zavarhatják. Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, a rendzavarót az ülésvezető figyelmezteti. Ha a figyelmeztetés ellenére a rendzavarás megismétlődik, annak elkövetőjét az ülés vezetője az ülésről kiutasíthatja. A kiutasított ellenszegülése esetén a kiutasítás végrehajtására hatósági intézkedés kezdeményezhető.
(6) Amennyiben az ülésen a hallgatóság rendzavarása az ülés folytatását akadályozza és a rend helyreállítása érdekében tett figyelmeztetés eredménytelen, az ülés vezetője a hallgatóságot az ülésről köteles kiutasítani. A kiutasítás fenntartásáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület dönt.
(7) A hallgatóság kiutasításának végrehajthatatlansága esetén az ülés vezetője elhagyhatja a helyét, amellyel az ülés félbeszakad. A félbeszakadt ülés folytatását az ülés vezetője rendeli el. Az a napirendi pont, amelynek tárgyalása alatt az ülés félbeszakítása megtörténik, elnapolható.
A szavazás rendje
24. §
(1) A tárgyalás lezárását követően az ülés vezetője szavazásra bocsátja az előterjesztett javaslatot.
(2) Amennyiben a tárgyalás nyilvánosan történt, a szavazást is nyilvánosan kell lefolytatni, a zárt ülésen tárgyalt napirendi pontról történő szavazás kizárólag zárt ülésen történhet.
(3) A szavazás során először a módosító indítványokról külön-külön, majd az elfogadott módosításokkal korrigált, kiegészített javaslatról dönt a Képviselő-testület.
(5) Amennyiben az előterjesztő a módosító indítványt befogadja, úgy az az eredeti előterjesztés részének tekintendő és arról külön nem kell szavazni.
(6) A szavazás eredményét az ülés vezetője állapítja meg.
(7) Ha a szavazás eredménye nem állapítható meg egyértelműen, a szavazást meg kell ismételni.
25. §
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A titkos szavazást a Képviselő-testület tagjaiból álló szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.
(3) A szavazatszámláló bizottság három főből áll. A Képviselő-testület a szavazatszámláló bizottság megválasztásáról vita nélkül jelöltenként dönt.
(4) A szavazólapok elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) A titkos szavazás során leadott szavazatok összeszámlálásának idejére szünetet kell elrendelni.
(6) Szavazni kizárólag a szavazatszámláló bizottságtól átvett, a jegyző bélyegzőjének lenyomatával ellátott szavazólapon lehet. A szavazólapot tollal kell kitölteni.
(7) A szavazólap tartalmazza a szavazás időpontját (év, hó, nap), a szavazásra bocsátott kérdést vagy kérdéseket, az adható válaszokat („igen”, „nem”, „tartózkodom”) választás, kinevezés, megbízás esetén a jelöltek neveit.
(8) A szavazó kérheti a rontott szavazólap kicserélését.
(9) Az utolsó szavazat leadása után a szavazatszámláló bizottság a Képviselő-testület jelenlétében megsemmisíti a fel nem használt szavazólapokat és összeszámlálja az érvénytelen és érvényes szavazatokat.
(10) A szavazás eredményéről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza
- a szavazás helyét és időpontját (év, hónap, nap),
- a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és aláírását,
- a szavazásra jogosultak számát,
- az érvénytelen szavazatok számát,
- az érvényes szavazatok számát összesen, a támogató és ellenszavazatok számát – jelöltek esetében a jelöltekre leadott szavazatok számát – külön-külön,
- a szavazás eredményét (vagy eredménytelenségét),
- a jegyző és a jegyzőkönyvvezető aláírását.
(11) A titkos szavazás eredményét az ülés vezetője hirdeti ki.
26. §
(1) A Képviselő-testület név szerinti szavazást tart a polgármester, alpolgármester, települési képviselő kezdeményezésére, amit a Képviselő-testület vita nélkül rendel el.
(2) Nem tartható név szerinti szavazás, ha titkos szavazásnak van helye.
(3) Név szerinti szavazás esetén az ülés vezetője a jelenléti ív szerint szólítja a Képviselő-testület tagjait, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” választ adhatnak. A polgármester utolsóként adja le szavazatát.
(4) A válaszokat a jegyzőkönyvvezető rögzíti és a szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
27. §
(1) A szavazás akkor eredményes, ha az Mötv. 47. (1)-(2) bekezdésben foglaltak teljesülnek.
(2) Eredménytelen a szavazás, ha sem az igen, sem a nem szavazatok száma nem haladja meg a jelenlévő képviselők számának felét, illetve minősített többség szüksége esetén, nem éri el az összes képviselő számának több mint a felét. Ebben az esetben a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
(3) Elutasított javaslat kizárólag akkor terjeszthető elő, ha a döntés előkészítését megismételték és annak során új tények, körülmények merültek fel.
A Képviselő-testület döntése
28. §
(1) A Képviselő-testület döntése lehet
- határozat vagy
- rendelet.
(2) A képviselő-testület a döntéseit az Mötv. 47. § (2) bekezdés szerinti egyszerű többséggel vagy minősített többséggel hozza.
(3) Minősített többség szükséges
- az Mötv. 50. §-ban meghatározott esetekben,
- e rendelet 10. § (3) bekezdése által szabályozott ügyekben,
- a Képviselő-testület munkatervének elfogadásához,
- a Képviselő-testület hatáskörének átruházásához és visszavonásához,
- az önkormányzati alapítású kitüntető címek adományozásához,
- helyi népszavazás kiírásához.
(4) A Képviselő-testület feladatot meg nem határozó ügyekben állásfoglalást ad ki.
Rendeletalkotás
29. §
(1) Rendeletalkotást kezdeményezhet
- a polgármester, alpolgármester,
- a Bizottság,
- a települési képviselő és
- a jegyző.
(2) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést a polgármester részére kell benyújtani.
(3) A jegyző köteles a rendelet előkészítésében részt venni.
(4) A rendelettervezet elkészítéséhez szükség esetén szakértő közreműködése igényelhető.
(5) A rendelettervezetről a Bizottság véleményét ki kell kérni.
(6) A megalkotott rendeletet a jegyzőkönyvvel együtt a jegyző az ülést követő 15 napon belül elektronikus úton köteles megküldeni a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjének.
(7) A megalkotott rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(8) A jegyző feladata a rendeletek hatályosulásának folyamatos ellenőrzése. A hatályos rendeleteket szükség szerint, de legalább négy évenként egyszer felül kell vizsgálni.
Határozathozatal
30. §
(1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(2) A képviselő-testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(3) A határozatokat a képviselő-testületi ülést követő tíz napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelősnek.
Kérdés, interpelláció
31. §
(1) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a Bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben kérdést tehet fel és interpellálhat.
(2) Az interpellációt írásban lehet megtenni.
(3) Az ülés vezetője az ülés kezdetén ismerteti a képviselők által addig írásban benyújtott kérdések, interpellációk tárgyát. Ezt követően képviselőnként legfeljebb egy perc időtartamban egy szóbeli kérdés tehető fel az (1) bekezdésben meghatározott személyekhez, amelyekre a napirend elfogadását megelőzően kell választ adni.
(4) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a Képviselő-testület – vita nélkül – akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.
(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és a Képviselő-testület is külön dönt erről.
(6) Az interpellációt a Képviselő-testület ülése előtt legalább 8 nappal, a kérdést – az azonnali kérdés kivételével – a Képviselő-testület ülése előtt legalább 5 nappal írásban a polgármesterhez kell benyújtani, aki gondoskodik az interpelláltakhoz és kérdezettekhez való eljuttatásáról.
(7) A kérdésre vagy az interpellációra írásban is adható válasz, amelyet az ülést követő 30 napon belül valamennyi képviselőnek meg kell küldeni, ennek elfogadása tárgyában a Képviselő-testület a következő ülésén dönt.
(8) A Képviselő-testület az interpelláció alapján vizsgálatot is elrendelhet, amelynek lefolytatására megbízza a polgármestert, a Bizottságot vagy eseti bizottságot hoz létre. A vizsgálatról értesíteni kell az interpelláló képviselőt.
(9) A vizsgálat lefolytatásában nem vehet részt az, akihez interpelláltak és az, aki az interpellációval érintett döntés előkészítésében, meghozatalában, végrehajtásában részt vett.
(10) Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.
Az ülés berekesztése
32. §
A napirendi pontok megtárgyalását követően az ülés vezetője az ülést berekeszti.
Jegyzőkönyv
33. §
(1) A Képviselő-testület ülései jegyzőkönyvének tizenöt napon belül, egy példányban történő elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl
- a testületi ülésről és a szavazásról távolmaradt képviselők nevének felsorolását,
- a meghívóban közölt napirendi javaslaton kívül javasolt napirendi pontokat,
- az elfogadott napirendet tárgy, előterjesztő, szakelőadó és az eseti meghívottak feltüntetésével,
- a szóbeli előterjesztések és kiegészítéseik tartalmát,
- a kérdezők, hozzászólók nevét, a kérdések, hozzászólások tartalmát összefoglalóan,
- a szóbeli módosító indítványokat,
- a megalkotott rendeleteket, határozatokat,
- a kérdésekre és interpellációkra adott válaszokat,
- az ülésen történt valamennyi fontos eseményt.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell
- a meghívót,
- az írásos előterjesztéseket,
- az írásban benyújtott módosító indítványokat,
- az írásos tájékoztatókat,
- az interpellációkat, írásban benyújtott kérdéseket,
- a jelenléti ívet.
(4) A Képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvet a jegyző kezeli, amelyet elektronikus formában az ülést követő 15 napon belül a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjének megküld.
(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a titkos ügykezelés szabályai szerint kell kezelni.
(6) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyző gondoskodik. A Képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvekbe és a zárt üléseken hozott döntésekbe az állampolgárok hivatali munkaidőben, hivatali dolgozó jelenlétében betekinthetnek, arról a vonatkozó szabályok szerint másolatot kérhetnek.
(7) A Képviselő-testület nyilvános ülései jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
Közmeghallgatás
34. §
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. Közmeghallgatást kell tartani akkor is, ha a képviselők fele indítványozza.
(2) A közmeghallgatásra a nyilvános rendes ülés szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jelenlévő állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői rendelkeznek a kérdezés és hozzászólás jogával kérdésenként, hozzászólásonként legfeljebb négy perc időtartamban. Az időtartam az ügy sajátosságára tekintettel meghosszabbítható, amennyiben azt a Képviselő-testület engedélyezi.
(3) Amennyiben a kérdés, javaslat olyan ügyre vonatkozik, ami nem közérdekű, vagy amelyet zárt ülésen kell vagy lehet tárgyalni, a válaszadást meg kell tagadni vagy megtagadható.
Falugyűlés
35.
(1) Az Önkormányzat a lakosság tájékoztatása, fontosabb döntések előkészítése érdekében falugyűlést tart, melynek időpontjára, napirendjére a polgármester tesz javaslatot a Képviselő-testület részére.
(2) A falugyűlésre a nyilvános rendes ülés szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jelenlévő állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői rendelkeznek a kérdezés és hozzászólás jogával kérdésenként, hozzászólásonként legfeljebb négy perc időtartamban. Az időtartam az ügy sajátosságára tekintettel meghosszabbítható, amennyiben azt a Képviselő-testület engedélyezi.
(3) A falugyűlésen elhangzottakról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
IV. FEJEZET
Az Önkormányzat szervei és tisztségviselői
Az Önkormányzat szervei
36. §
- Az Önkormányzat szervei
- a Képviselő-testület bizottsága,
- az Önkormányzat társulásai,
- a Képviselő-testület hivatala (Hivatal).
37. §
(1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy eseti bizottságot választ.
- A Képviselő-testület állandó bizottsága a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság.
- A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörét jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
- A Bizottság elnökét a Képviselő-testület, helyettesét a Bizottság választja meg a települési képviselő tagok közül.
- A Bizottság tagja köteles a Bizottság munkájában aktívan részt venni, amennyiben három egymást követő ülésről indokolatlanul távol marad, a Bizottság elnöke a Képviselő-testületnél indítványozza bizottsági tagsága alóli felmentését.
- A Bizottság szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart.
- A Bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a helyettese, mindkettő akadályoztatása esetén a legidősebb települési képviselő tag hívja össze és vezeti.
- A Bizottság ülését össze kell hívni, ha
- a Képviselő-testület döntésének meghozatala előtt az előterjesztés vagy a döntésre szánt kérdés véleményezése szükséges,
- a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben döntés meghozatala szükséges,
- a polgármester indítványozza,
- jogszabálysértés esetén azt a jegyző indítványozza, amennyiben a jogszabálysértés kiküszöbölésére megszabott határidő miatt az nem halasztható,
- összehívása a fentieken túl szükséges.
- A Bizottság ülését írásbeli meghívóval kell összehívni. A meghívót az ülést megelőzően legalább öt nappal, kivételes esetben 24 órával kell megküldeni. A meghívó tartalmára a 11. § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. A meghívóval meg kell küldeni a napirendi pontokhoz készített írásbeli előterjesztéseket is.
- Az ülésre meg kell hívni
- a Bizottság tagjait,
- a települési képviselőt,
- a polgármestert,
- az alpolgármestert,
- a jegyzőt,
- a napirendi pontok előadóit,
- akit az ülés összehívására jogosult indokoltnak tart.
(10) Az ülésre meghívott nem bizottsági tagok tanácskozási joggal rendelkeznek.
(11) A Bizottság az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről rendszeresen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
38. §
(1) A Képviselő-testület hivatala (Hivatal) az Önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat látja el.
Az Önkormányzat tisztségviselői
39. §
(1) A választópolgárok által megválasztott polgármester társadalmi megbizatásban látja el feladatát.
(2) A polgármester a Képviselő-testület törvényes képviselője, aki a képviseleti jog ellátásával egyedileg megbízhatja az alpolgármestert, a jogi képviselőt vagy a települési képviselőt.
(3) A polgármester illetményét az alakuló ülésen a korelnök előterjesztése alapján, a Bizottság javaslatára állapítja meg a Képviselő-testület. A polgármester illetményének emelésére, jutalmazására a Bizottság tesz javaslatot.
40. §
(1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. A Képviselő-testület az alpolgármestert saját tagjai közül választja meg.
(2) Az alpolgármester feladatait, munkarendjét a polgármester határozza meg. Az alpolgármester feladatait e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
(3) Az alpolgármester tiszteletdíját képviselő-testületi határozat tartalmazza.
41. §
(1) A települési képviselő köteles
- olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
- a Képviselő-testület, a Bizottság, a polgármester felkérése alapján részt venni az ülés előkészítésében,
- tartózkodni minden olyan tevékenységtől, amely az Önkormányzatot és a települést sérti,
- a döntést – amennyiben az feladata – végrehajtani,
- a tudomására jutott állami-, szolgálati és üzleti titkot megőrizni, megbízatása megszűnését követően is,
- köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, évente egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.
(2) A települési képviselő köteles a polgármesternek írásban bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésétől távol marad. A képviselő a képviselő-testületi ülés jelenléti ívén – a távozás és a visszaérkezés időpontjainak feltüntetésével – köteles megjelölni, ha a Képviselő-testület üléséről egy órát meghaladó időtartamra távozik.
(3) A távolmaradás igazoltnak tekintendő
- ha annak oka halaszthatatlan elfoglaltság,
- utólagos bejelentés esetén is a betegség.
(4) A (2)-(3) bekezdések irányadók a bizottsági ülésről történő távolmaradásra is.
(5) A települési képviselő tiszteletdíjban részesül, melynek összegét és csökkentésének – jelen rendelet rendelkezésein túl – jogcímeit külön rendelet szabályozza.
42. §
(1) Amennyiben a Képviselő-testület tanácsnokot választ, tiszteletdíját külön rendeletben kell szabályozni.
(2) A tanácsnok feladatkörét a megválasztásáról szóló határozatban kell rögzíteni és a határozatot e rendelethez függelékként csatolni.
(3) A tanácsnok köteles a feladatkörét érintő területen észlelt tapasztalatokról a Képviselő-testületet tájékoztatni, amennyiben szükséges, intézkedéseket kezdeményezni.
43. §
A jegyző a Hivatal vezetőjeként
- a polgármester útmutatásának megfelelően gondoskodik a Képviselő-testület és a Bizottság elé kerülő előterjesztések elkészítéséről,
- állást foglal az előterjesztések jogszerűségéről,
- állást foglal a polgármester, az alpolgármester által feltett jogértelmezési kérdésekben,
- tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézés helyzetéről,
- szervezi a Képviselő-testület és a Bizottság működésével kapcsolatos ügyviteli feladatok végrehajtását, az ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését,
- gondoskodik jelen rendelet mellékleteinek folyamatos aktualizálásáról,
- tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, a polgármesternek, a Bizottságnak, a települési képviselőnek az Önkormányzatot érintő fontosabb jogszabályokról.
V. FEJEZET
Az Önkormányzat költségvetése
44. §
(1) Az Önkormányzat bevételeit és kiadásait éves költségvetésben rendelettel állapítja meg.
(2) A költségvetési évet követően a polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé.
(3) A költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezeteket nyilvános és rendes ülésen kell tárgyalni és elfogadni. A költségvetési rendelet módosítására nyilvános rendkívüli ülésen is sor kerülhet.
Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
45. §
(1) A Képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső szakértő igénybevételével gondoskodik.
(2) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladatkörébe tartozik
- az Önkormányzat és intézményei éves költségvetési javaslatának, a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámolók tervezeteinek véleményezése,
- a költségvetési bevételek és a vagyonváltozás alakulásának figyelemmel kísérése, az azt előidéző okok értékelése,
- a hitelfelvétel indokainak és gazdasági megalapozottságának vizsgálata, a pénzkezelési szabályzat betartásának, a bizonylati rend és -fegyelem érvényesítésének ellenőrzése.
VII. FEJEZET
Záró rendelkezések
Hatályba léptető rendelkezések
46. §
Jelen rendelet 2019. április 25. napján lép hatályba.
Átmeneti rendelkezések
47. §
Az e rendelet hatálybalépése előtt keletkezett jogviszonyok, megkezdett eljárási cselekmények esetében a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelet rendelkezései szerint kell eljárni.
Hatályon kívül helyező rendelkezések
48. §
Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Kuncsorba Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról.
Kuncsorba, 2019. 04. 25.
Rédai János Dr. Pócs Gabriella
polgármester jegyző