Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019 (XI.18..) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 11. 18- 2023. 05. 25

Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019 (XI.18..) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Mecseknádasd Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá az Mötv. 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) a következőket rendeli el:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mecseknádasd Önkormányzata. Székhelye: 7695 Mecseknádasd, Felszabadulás utca 2/1.

(2) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök Mecseknádasd község Képviselő-testületét illetik meg.

A Képviselő-testületet a polgármester képviseli, de meghatározott ügyekben, vagy esetenként, erre más személyt is felhatalmazhat.

Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester, a jegyző, a Képviselő-testület bizottsága, valamint a Mecseknádasdi Közös Önkormányzati Hivatal látják el.

2. § Az önkormányzat illetékessége Mecseknádasd község közigazgatási területére te1jed ki.

3. § Az Önkormányzat pecsétje kör alakú, 4 cm átmérőjű, közepében Mecseknádasd címere, körülötte „Mecseknádasd Önkormányzata Baranya megye Mecseknádasd" körirattal van ellátva.

4. § A külföldi Önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról a Képviselő-testület dönt. Az Önkormányzat testvértelepülései: Unterensingen, Frammersbach.

II. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET

5. § A Képviselőtestület tagjainak száma: 7 fő.

A képviselőtestület feladata és hatásköre

6. § (1) A Képviselő-testület ellátja a törvények által kötelezően előírt, továbbá az önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) A Képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző és a közös önkormányzati hivatal.

(3) A képviselő-testület a hatásköreit a polgármesterre, a bizottságra , a jegyzőre ruházhatja át, mely tovább nem ruházható.

(4) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatáskörök:

  • 1. a rendeletalkotás;
  • 2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;
  • 3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;
  • 4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása;
  • 5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból tö11énő kiválás;
  • 6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
  • 7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
  • 8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;
  • 9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;
  • 10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;
  • 11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
  • 12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;
  • 13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;
  • 14. a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;
  • 15. területszervezési kezdeményezés;
  • 16. a helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának az Mötv. 108. § szerinti ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés;
  • 17. amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

A képviselő-testület munkaterve és ciklusprogramja

7. § (1) A Képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A munkatervre vonatkozó javaslatokat a polgármesterhez kell benyújtani. A Képviselő-testület munkatervének programjára javaslatot tehetnek:

települési képviselők,

a Képviselő-testület bizottsága,

a helyi nemzetiségi önkormányzat, jegyző.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a Képviselő-testületi ülések helyét, időpontját a tervezett napirendi pontokat

az előterjesztő nevét

a közmeghallgatás( ok) időpontját, napirendjét, a napirend tárgyalásához külön meghívottakat.

(4) A következő naptári év munkatervének elfogadásáról a polgármester javaslatára a tárgyév utolsó ülésnapján a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(5) Az elfogadott munkatervet a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

Képviselő-testület ülései

8. § (1) A Képviselő-testület: alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester (alpolgármester) hívja össze.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult a Képviselő-testület ülésének összehívására.

Az alakuló ülés

9. § . A Képviselő -testület az alakuló ülését a választási eredmény jogerőssé válását követő 15 napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a polgármester vezeti.

Rendes ülés

10. § . (1) A Képviselő-testület szükség szerint, az éves munkatervében meghatározott számú, de évente legalább hat ülést taii.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága vagy legalább 2 képviselő írásos indítványára, munkaterven kívüli, rendes ülést kell összehívni. Az indítványt a napirend megjelölésével, az indítványozók sajátkezü aláírásával, ill. az állandó bizottság határozatával, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 10 nappal kell a polgármesterhez benyújtani.

Az ülés előkészítéséről és összehívásáról a polgármester gondoskodik.

11. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót és annak mellékleteit az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni.

(2) Indokolt esetben a Képviselő-testület ülése rövid úton is összehívható a napirend megjelölésével a meghívó kézbesítését, illetve az értesítés közlését követő napra.

(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a lakosságot a polgármester tájékoztatja a település honlapján, a Hivatal hirdetőtábláján.

12. § (1) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott

  • a) a napirend által érintett bizottság nem képviselő tagja
  • b) a napirend által érintett szervezet vezetője, az intézményvezetők
  • e) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselője
  • d) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja
  • e) nemzetiségi önkormányzat elnöke a napirend által érintett kérdésben.

(2) A Képviselő-testület összehívását a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv, valamint népi kezdeményezés is indítványozhatja. A kisebbséget érintő ügyekben a nemzetiségi önkormányzat is kezdeményezheti a Képviselő-testület összehívását.

(3) Az üléseket rendszerint munkanapon kell összehívni.

(4) A Képviselő-testület július l -től augusztus 15-ig - rendkívüli ok kivételével - nem ülésezik. (Nyári szünet)

13. § . (1) A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a polgármester az ülés megkezdése előtt tesz javaslatot.

(2) A polgármester köteles az SzMSz-ben meghatározott módon az ülés napirendjére felvenni:

az előterjesztéseket,

az önálló indítványokat, az interpellációkat, tájékoztatókat, bejelentéseket.

Rendkívüli ülés

14. § . (1) Halaszthatatlan döntést igénylő esetben rendkívüli ülést kell tartani.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

  • a) a polgármester,
  • b) legalább két képviselő,
  • e) a Képviselő-testület állandó bizottsága,
  • d) aljegyző indítványára.

15. § . (1) A rendkívüli ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztést legalább a Képviselő-testületi ülés előtt 24 órával kell a képviselők és a jegyző részére kézbesíteni.

(2) Különösen sürgős esetben - az összes képviselő egyetértésével -, a rendkívüli ülés az

(1) bekezdésben foglaltaktól eltérő módon és időben, távbeszélőn, elektronikus úton is összehívható.

Határozatképesség

16. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.

(2) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

(3) A polgármester a képviselő-testület döntéshozatalából kizárja azt a képviselőt, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(4) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a Képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.

A Képviselő-testület üléseinek vezetése 17. § (1) A polgármester ülésvezetési feladatai:

a) az ülés megnyitása , berekesztése, szünet elrendelése,

b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,

e) napirendi javaslat előterjesztése,

d) az ülés vezetése, a szó megadása, az ülés rendjének biztosítása

e) rendzavarás esetén az ülés félbeszakítása

j) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására,

g) a vita összefoglalása

h) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása.

(2) A polgármester figyelmezteti azt a folszólalót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt rendzavarás esetén a szót megvonhatja.

A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő testület ülését.

18. § (1) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

19. § (1) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslatról a Képviselő-testület határoz.

(2) A napirendi pont előte1jesztője polgármester, alpolgármester, képviselő, jegyző, illetve a Képviselő-testület által felkért személy lehet.

Előterjesztés

20. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, a képviselő testület bizottsága vagy a képviselő által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató .

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban kerül benyújtásra, legkésőbb az ülést megelőző

  • 3. napon. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előte1jesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását is.

(3) Az előterjesztés tartalmazza

  • a) az előterjesztő megnevezését,
  • j) az előterjesztés előzményeit, így a korábbi testületi megállapodásokat, a témában hozott korábbi határozatokat, azok végrehajtásának eredményeit, és a jelenlegi állapotot,
  • g) a jogszabályi környezetet,
  • h) mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
  • i) az előterjesztés költségvetésre gyakorolt hatását,
  • j) a lehetséges döntési alternatívát és jogszabályi megalapozását, a javaslat indokolását,
  • k) határozati javaslatot, rendelet-tervezetet, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megnevezését, az intézkedés határidejét.

21. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előte1jesztés összeállításáért az előte1jesztő a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során megismeri és figyelembe veszi a napirendi témájában érintett szerv, illetve a lakosság véleményét, javaslatát.

(3) Bizottság bármely előterjesztéshez - az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő - véleményt nyújthat be a képviselő-testülethez.

Sürgősségi indítvány

22. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előte1jesztések között nem szerepel.

(2) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés napirendi javaslataként kell kezelni.

(3) A sürgősségi indítványt írásban a polgármesternél kell benyújtani a napirend megállapítását megelőzően, a sürgősség tényének indokolásával.

(4) Sürgősségi indítványt nyújthat be

  • a) a polgármester,
  • h) az alpolgármester,
  • e) a bizottság
  • d) a képviselő
  • e) a jegyző.

Kérdés, interpelláció

23. § (1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.

(2) Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó valamennyi ügyben.

(3) A kérdésre a képviselő-testület ülésén válaszol az, akihez a kérdést intézték, ennek hiányában 30 napon belül írásban érdemi választ ad.

(4) A képviselő a képviselő-testület ülésén interpellációt intézhet

  • a) a polgármesterhez,
  • b) az alpolgármesterhez,
  • e) a bizottság elnökéhez,
  • d) a jegyzőhöz.

(5) Az interpellációra az ülésen, ennek hiányában 15 napon belül írásban érdemi választ ad az, akihez az interpellációt intézték.

(6) Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a képviselő-testület dönt az elfogadásról. Elfogadás hiányában a képviselő-testület eseti bizottságot hoz létre az interpelláció tárgyát képező téma vizsgálatára, vagy a kivizsgálással bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

Vita

24. § (1) Az írásbeli előte1jesztést és az önálló indítványt az előte1jesztő vita előtt szóban kiegészítheti , módosíthatja.

(2) A vita megkezdése előtt az illetékes bizottság elnöke - távollétében képviselő tagja - nyilatkozik az előte1jesztésről.

(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előte1jesztés felett külön-külön nyit vitát.

(4) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó válaszol.

(5) Felszólalásra a jelentkezés sorrendjében ke1ülhet sor. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(6) Az előte1jesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

25. § (1) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előte1jesztője a hozzászólásokkal összefüggésben ismerteti álláspontját.

(2) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(3) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

26. § Módosító javaslatot az ülés előtt írásban, illetve az ülésen szóban lehet előterjeszteni . Az előterjesztő nyilatkozik, hogy a módosító javaslatot befogadja-e. A szavazás elrendelése előtt a polgám1ester a módosító javaslat írásba foglalását kérheti. Amennyiben az előte1jesztő a módosító javaslatot befogadja, a módosítással együtt kell szavazásra bocsátani a rendelettervezetet vagy határozati javaslatot, amennyiben nem fogadja be, az eredeti előte1jesztésben szereplő rendelettervezetet vagy határozati javaslatot kell szavazásra bocsátani.

A szavazás rendje

27. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) A polgármester az előte1jesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

(3) Ha a képviselő-testület két vagy több előte1jesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról akkor is külön-külön kell szavazást elrendelni.

28. § (1) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

(2) Szavazategyenlőség esetén a vita tovább folytatható és a javaslat ismét szavazásra bocsátható. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előte1jesztő javaslatát a következő rendes ülésre te1jesztheti elő.

(3) A Képviselő-testület a döntéseit egyszerű többséggel hozza. Az egyszerű többséggel elfogadható javaslat elfogadásához a jelenlévő Képviselő-testületi tagok több mint felének

„igen" szavazata szükséges.

(4) A minősített többséggel elfogadható javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének „igen" szavazata szükséges. A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően minősített többség szükséges:

a) a rendeletalkotás;

b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;

e) a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;

d) a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, államháztartáson kívüli forrás átvétele, átadása;

e) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

f) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

g) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;

h) közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;

i) eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál, Kormányhivatalnál, Ügyészségnél, bíróságnál, perindítás;

j) a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;

k) az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;

1) a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása, területszervezési kezdeményezés;

m) zárt ülés elrendelése;

n) Képviselő-testületi tag kizárása;

o) a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti önfeloszlatás;

p) Önkormányzati pénzügyi kötelezettséget vállaló szerződéskötéshez;

q) sürgősségi indítvány tárgyában való döntéshez;

(5) A (4) bekezdés szerinti minősített többséghez kötött aktusok visszavonásához, megszüntetéséhez szintén minősített többséggel történő döntés szükséges.

29. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja, valamint a díszpolgári cím odaítélésekor.

(2) A Képviselő-testület titkos szavazással dönthet az Mötv. 46. § (2) a) és b) pontja szerinti tárgykörökben, amennyiben azt legalább 4 képviselő kezdeményezi.

(3) A titkos szavazást a jegyző bonyolítja le, tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően megszámlálja a szavazatokat és a szavazás eredményéről jelentést tesz a Képviselő-testületnek.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, ana kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.

(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

  • a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
  • b) a képviselő-testület jelen lévő tagjainak nevét,
  • e) a szavazás során felmerült körülményeket.

(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

(7) A titkos szavazásra vonatkozóan az Mötv. 48. § (4) bekezdése szerinti szabály jelen rendelet 28. § (5) bekezdésben lévő név szerinti szavazás kötelezettségével érintett témakörök kivételével alkalmazható.

30. § (1) A képviselő-testület legalább 2 fő képviselő indítványára név szerinti szavazást tati.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik

„igen", „nem", „tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.

(3) Személyi és ügyrendi kérdésben névszerinti szavazás nem tartható.

(4) A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a szavazás eredményét.

(5) Név szerinti szavazást kell tai1ani:

a) a Képviselő-testület megbízatásának lejártát megelőző feloszlásáról szóló testületi döntésről

b) önkormányzati vagyon megterheléséről,

e) hitelfelvételről,

d) önkormányzati kötvénykibocsátásról.

Jegyzőkönyv

31. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számsze1ű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.

A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző hja alá.

(3) A választópolgárok - zárt ülés kivételével - betekinthetnek a Képviselő-testület előte1jesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A nyílt ülés jegyzőkönyvét a Polgármesteri Hivatalban lehet megtekinteni.

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

A képviselő-testület döntései

32. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben határozatot hoz, rendeletet alkot.

(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza

  • a) a testület döntését,
  • b) a döntés végrehajtásának határidejét,
  • e) a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
  • d) a határozatról értesítendők körét.

(3) A képviselő-testület döntéseiről aljegyző határidő-nyilvántartást vezet.

33. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

  • a) a települési képviselő
  • b) a bizottság,
  • e) a polgármester ,
  • d) az alpolgármester,
  • e) a jegyző,
  • f) a nemzetiségi önkormányzat
  • g) az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője,
  • h) a település önszerveződő közössége.

(2) A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.

(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi. Esetenként megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő.

34. § (1) Az önkormányzati rendelet előkészítése során elemezni kell a jogszabályi környezetet, a szabályozandó tárgy szerint érintett szervezetek, szakemberek véleményét, álláspontját, társadalmi egyeztetés releváns eredményét.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elemzés eredményét a rendelet előterjesztésében az előterjesztő ismerteti.

(3) A lakosság széles körének jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendelet tervezetét legalább 5 napra társadalmi egyeztetés céljából el kell helyezni a Hivatal hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján. A településen lakó választópolgárok a tervezettel kapcsolatos véleményt írásban juttatják el a polgármesterhez a közzétételben megjelölt időpontig.

(4) A (3) bekezdés szerinti társadalmi egyeztetésre nem lehet bocsátani a helyi adóval, önkormányzati vagyongazdálkodással, költségvetéssel, önkormányzati bevétellel és a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatával kapcsolatos rendeleteket.

35. § (1) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti képviselő-testület elé.

(2) A rendelet-tervezet általános és részletes indokolással terjeszthető elő. Az előterjesztő tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és a véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.

(3) A rendelet hiteles, kihirdetésre kerülő szövegét a jegyző állapítja meg.

(4) A jegyző a hatályos önko1mányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.

36. § (1) A képviselő-testület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése taiialmazza számát és meghozatalának időpontját.

(2) A rendelet a Polgármesteri Hivatal hírdetőtábláján történő kifüggesztéssel és az önkormányzat honlapján történő megjelentetéssel kerül kihirdetésre. Az önkormányzat honlapján a rendeletek mellékleteit és egységes szövegét is meg kell jeleníteni. A rendelet és a határozat a Hivatal épületében tekinthető meg személyesen.

(3) A helyi önkormányzat képviselő-testülete által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.

Közmeghallgatás

37. § (1) Kötelező közmeghallgatást tartani a munkatervben valamint a Képviselő-testület által esetenként meghatározott egyes napirendek tárgyalása előtt.

(2) A közmeghallgatás időpontját az Önkormányzat honlapján közzé kell tem1i a közmeghallgatás előtt legalább 5 nappal, illetve kell azt feltüntetni a község hirdetőtábláin.

(3) Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.

A települési képviselő

38. § (1) A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

(2) A képviselő eskütételére vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.

(3) A képviselő

  • a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja
  • b) írásban vagy szóban a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a Képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
  • e) a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot az előte1jesztés vitájának megkezdése előtt bejelenti,
  • d) a Képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.

(4) A képviselők költségtérítéséről önkormányzati rendelet rendelkezik.

(5) A képviselő - a választópolgárokkal való közvetlen és rendszeres kapcsolat-tartása végett - fogadóórát tarthat.

39. § (1) A képviselőt a tisztségviselők, a jegyző, az önkormányzati társaságok és intézmények vezetői, ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.

(2) A képviselő az önkormányzati hivatalos iratokba betekinthet. Az iratbetekintés joga a képviselőt a nem önkormányzati hatósági ügyekben keletkezett iratok tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényben foglalt korlátozások figyelembevételével illeti meg.

(3) Az önkormányzati képviselő jogosult

  • a) a képviselő-testület ülésén a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott módon

- kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát;

b) a képviselő-testület ülésén a polgármeste1iől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb harminc napon belül írásban - érdemi választ kell adni;

e) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;

d) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell te1jeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a jegyzőnek - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését;

e) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet;

f) a polgá1mestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre annak harminc napon belül érdemi választ kell adni;

g) a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartam alatt a munkahelyén felmentést élvez a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a képviselő-testület téríti meg, melynek alapján az önkormányzati képviselő társadalombiztosítási ellátásra is jogosult. A képviselő-testület átalányt is megállapíthat;

h) a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottságának ülésén a magyar jelnyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendsze1i használhatja. A magyar jelnyelv, valamint a választott speciális kommunikációs rendszer használatának valamennyi költségét az önkormányzat biztosítja;

i) köteles a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni;

j) eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen;

k) köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.

A képviselő-testület bizottságai

40. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra állandó bizottságokat választ, ideiglenes bizottságot választhat.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottságai és azok létszáma:

Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság: 3 fő

Szociális bizottság: 4 fő

Ifjúsági, oktatási - nevelési és kulturális civil- és pai1nerkapcsolati bizottság: 5 fő

(3) A bizottságok feladatkörének módosítását szükség esetén a Képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.

41. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és működésének időtartamát a Képviselő-testület a bizottság megválasztásakor állapítja meg.

(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók. Az ideiglenes bizottság elnöke csak képviselő lehet.

42. § (1) A bizottság feladatkörébe tm1ozó ügyekben

  • a) előkészíti a képviselő-testület döntését,
  • b) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
  • e) szervezi a képviselő-testület döntéseinek végrehajtását,
  • d) kezdeményezi valamely előterjesztés vagy indítvány sürgősségi tárgyalását,
  • e) állást foglal a képviselő-testület által meghatározott előte1jesztésben foglaltakról
  • j) ellenőrzi a Közös Önkormányzati Hivatalnak a képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve végrehajtására irányuló tevékenységét,
  • g) ellátja a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.
  • g)

A bizottsági működés főbb szabályai

43. § (1) A bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén elnökhelyettes hívja össze és vezeti. Az elnök és az alelnök egyidejü akadályoztatása vagy a pozíciók egyidejű betöltetlensége esetén az akadályoztatás vagy betöltetlenség 14. napját követően a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester összehívhatja és ülését vezetheti az akadályoztatás vagy betöltetlenség befejeződéséig tartó időszakban.

(2) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előte1jesztéseket az ülés előtt 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak: és a meghívottaknak:.

(3) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármeste11, az alpolgá1mestert, a jegyzőt, valamint a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselőjét. A bizottság elnöke a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.

(4) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé te1jeszti, melyekre köteles meghívja az indítványozó képviselőt.

(5) A bizottság köteles a munkatervében szereplő, illetve a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni. A soron következő képviselő testületi-ülés előtt 5 nappal a bizottság rendelkezésére bocsátott előte1jesztést legkésőbb a Képviselő-testületi ülést megelőző nap köteles megtárgyalni . A bizottsági ülést követően benyújtott sürgősségi indítványokról, illetve módosító javaslatokról a bizottság a Képviselő testületi ülés megkezdéséig foglalhat állást.

(6) A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.

(7) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által kijelölt tag írja alá.

(8) A bizottság a tevékenységéről évente a munkatervben meghatározott időpontban beszámol a képviselő-testületnek.

(9) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik. A bizottságok iratait az ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.

Az összeférhetetlenségi és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás

43/A. § (1) A Képviselő-testület a településfejlesztéssel összefüggő pályázati és tervezési feladatok, valamint a településrendezési eszközök előkészítésére és összehangolására tagjai közül egy fő településfejlesztési tanácsnokot választ.

(2) A településfejlesztési tanácsnok részt vesz a helyi építési szabályzattal és a településképi rendelet végrehajtásával kapcsolatos véleményezési eljárások szakmai előkészítésében.

(3) A településfejlesztési tanácsnok feladatai ellátásáért havi tiszteletdíjban részesül, amelyet az önkormányzat külön rendeletben szabályoz.

44. § . A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. ev1 XCVI. törvény alapján az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés kivizsgálása, valamint a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése a Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság feladata.

45. § (1) A vagyonnyilatkozatokat névvel ellátott borítékban a Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság elnöke átvételi elismervény ellenében veszi át és az átvett nyilatkozatokról - azok benyújtásának időpontját is tartalmazó

- nyilvántartást vezet. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát zárt borítékban kell leadni, amelyet az átvételkor a Bizottság elnöke záró pecséttel lát el. A vagyonnyilatkozatokat és a kapcsolódó iratokat, az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, más iratoktól elkülönítve, zá1i lemezszekrényben kell tárolni. A képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság hozza nyilvánosságra.

(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.

(3) A vagy01myilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának csak a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező a felhívásnak 15 napon belül nem tesz eleget, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság javaslatot tesz a Képviselő-testületnek, hogy az eljárás lefolytatása nélkül utasítsa el a kezdeményezést.

Megfelelő kezdeményezés esetén a Bizottság a vagyonnyilatkozat, ill. vagyonnyilatkozatok ellenőrzését elvégzi és ennek eredményét - a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés meghozatala céljából - a soron következő Képviselő-testületi ülésre előte1jeszti.

Polgármester, Alpolgármester, Jegyző

46. § (1) A polgármester megbízatását foglalkoztatási jogviszonyban látja el.

(2) A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt és erről okmányt ír alá. A képviselő-testület elnöke a polgármester. A polgármester összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését, valamint képviseli a képviselő-testületet. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő

(3) A polgármester

  • a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a polgármesteri hivatalt,
  • b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a polgármesteri hivatalnak feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
  • e) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben , egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, aljegyzőre, a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;
  • d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;
  • e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
  • t) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(4) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban

  • a) képviseli a képviselő-testületet,
  • b) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét ,
  • e) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
  • d) segíti a képviselők munkáját,
  • e) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az üléstől készített jegyzőkönyvet,
  • j) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását.

47. § (1) A polgármesternek döntéshozatala nem terjed ki:

  • a) rendeletalkotásra,
  • b) önkormányzati vagyon megterhelésére ,
  • e) hitelfelvételre ,
  • d) részvénykibocsátásra,
  • e) fegyelmi eljárásban történő döntéshozatalra.

(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett két ülés közötti időszakban meghozható döntései az alábbi tárgykörökben hozhatja meg

  • a) önkormányzat által vagy önkormányzati társulási tagként benyújtható , pályázati támogatással járó pályázati anyag benyújtása, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás a pályázati határidő elmulasztásával járna és a pályázati önrész nem haladja meg az 1.000.000 Ft-ot,
  • b) pályázati nyilatkozat pótlása, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás a nyilatkozattételi határidő elmulasztásával járna,
  • e) veszélyhelyzet, súlyos káresemény elhárításához szükséges intézkedés meghozatala,
  • d) az Önkormányzat jogérvényesítése érdekében tett jognyilatkozat vagy beadvány, kereset, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás jogvesztő határidő elmulasztásával járna ,
  • e) amennyiben a döntés elmaradása az önkormányzatnak vagyoni hátrányt jelentene.

(3) A polgármester önkormányzati rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról , döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

48. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére , munkájának segítésére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásba látja el.

49. § (1) A jegyző gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról , dönt a hatáskörébe utalt ügyekben, döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket, gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Hivatal köztisztviselői tekintetében.

(2) A jegyző feladati a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban

  • a) törvényességi szempontból véleményezi az előte1jesztéseket,
  • b) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,
  • e) gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről és a felterjesztéséről ,
  • d) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket ,
  • e) aláírja az önkormányzat rendeleteit, gondoskodik a kihirdetésről.

(3) A jegyzőt jegyzői hatósági jogkörben hat hónapot meg nem haladó akadályoztatása esetén, az adóhatósági jogkörök kivételével, az igazgatási ügyintéző helyettesíti.

(4) A jegyzőt pénzügyi igazgatási és gazdálkodási feladatkörében, valamint adóhatósági jogkörben hat hónapot meg nem haladó akadályoztatása esetén a pénzügyi előadó helyettesíti.

50. § (1) Jelen rendelet kihirdetése napján 18 óra 30 perckor lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 5/2015. (VI. 15.) sz. rendelet.

1. melléklet

1. melléklet.docx

  1. melléklet a 7/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelethez



Mecseknádasd Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagjai:



Kraszné Auth Szilvia polgármester

Gebhardt Ferenc alpolgármester

Farkasné Jakab Eszter képviselő

Ruppertné Amrein Ágnes képviselő

Gradwohl Zoltán képviselő

Keszler Vilmos képviselő

Müller Ákos képviselő











2. melléklet

2. melléklet.docx

  1. melléklet a 7/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelethez



Mecseknádasd Község Önkormányzat képviselő-testülete állandó bizottságai


  1. Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság

Bizottság elnöke: Müller Ákos

Bizottság képviselő tagja: Gradwohl Zoltán

Bizottság nem képviselő-tagja (külsős tagja): Schultzné Papp Mariann



  1. Szociális bizottság

Bizottság elnöke: Keszler Vilmos

Bizottság képviselő tagja: Farkasné Jakab Eszter

Bizottság képviselő tagja: Ruppertné Amrein Ágnes

Bizottság nem képviselő-tagja (külsős tagja): Müller Jenőné



  1. Ifjúsági, oktatási – nevelési, sport és kulturális civil- és partnerkapcsolati bizottság

Bizottság elnöke: Ruppertné Amrein Ágnes

Bizottság képviselő tagja: Farkasné Jakab Eszter

Bizottság képviselő tagja: Müller Ákos

Bizottság nem képviselő-tagja (külsős tagja): Arnold Istvánné

Bizottság nem képviselő-tagja (külsős tagja): Müller Jenőné





3. melléklet

3. melléklet.docx

  1. melléklet a 7/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelethez


A polgármester dönt:


a) a közterületek használatának engedélyezéséről,

b) táblák, feliratok elhelyezésével történő reklámozási tevékenység engedélyezéséről,

c) az állami hozzájárulás kivételével a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről és egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről,

d) a költségvetési rendeletben meghatározottak szerint az előirányzatok közötti átcsoportosításokról,

e) egymillió forint értékhatárig az önkormányzat árubeszerzéseiről,
f) közbeszerzési eljárások esetén a hivatalos közbeszerzési tanácsadó kiválasztásáról,

g) a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben szabályozott eljárásrendnek megfelelően, az ajánlattevők felkéréséről,
h) a nem építési jellegű beruházásokról, amennyiben annak fedezete a költségvetésről szóló rendeletben nevesítve szerepel,

i) a község címerének kereskedelmi célú előállításának, felhasználásának, forgalomba hozatalának, valamint a község zászlajának kereskedelmi célú előállításának és forgalomba hozatalának engedélyezéséről,

j) 200.000,- Ft értékhatárig a bíróság által jogerősen megítélt, de el nem évült követelésről való lemondásról, részletfizetésről, halasztásról,

k) Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság

hozzájárulásával, a forgalomképtelen vagyon tulajdonjogát nem érintő, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényben meghatátorozottak szerinti tulajdonosi hozzájárulásról,

l) az önkormányzati tulajdonú ingatlanon közmű átvezetéséhez,

m) a közterületen elhelyezendő közművek megépítésének feltételéül kikötött külön megállapodás megkötéséről,

n) Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság

hozzájárulásával új közmű-csatlakozóvezeték önkormányzati tulajdonú területen való elhelyezéséhez való hozzájárulásról,

o) önkormányzati tulajdonú területen egyéb közműépítés esetén a kártalanítás megállapításáról,

p) a külföldre utazó önkormányzati küldöttség tagjainak személyéről.


A polgármester:
q) gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzat alkalmazottai, közalkalmazottai, közfoglalkoztatott munkavállalói és az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzat és a társulás által fenntartott intézmények vezetői felett,
r) véleményezi a településen létesítendő vagy működő közforgalmú gyógyszertárak tervezett szolgálati idejét,
s) kötelezettséget vállalhat a szükséges fedezet megléte esetén a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig,
t) dönt a pénzügyi kötelezettséggel nem járó pályázat benyújtásáról, az önkormányzat által fenntartott intézmények részéről benyújtott, pénzügyi kötelezettséggel nem járó pályázatok benyújtásához hozzájárul.


4. melléklet

4. melléklet.docx

  1. melléklet a 7/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelethez



  1. Pénzügyi, településfejlesztési és vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság feladat és hatáskörei:



a) kezeli a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait;

b) előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyeket,

c) szavazatszámláló bizottságként működik közre az alpolgármester választása és titkos szavazások esetén,

d) véleményezi az önkormányzati rendelet-tervezeteket,

e) javaslatot tesz a polgármester és az alpolgármester javadalmazására,

f) a bizottság elnöke engedélyezi a főállású polgármester távolléteit,

g) a képviselő-testület külön döntésével egy-egy önkormányzati feladat előkészítésével megbízhatja a bizottságot.



  1. Szociális bizottság hatáskörei:



  1. dönt a szociális és gyermekvédelmi támogatásokról szóló 2/2015 (II.27.) önkormányzati rendeletében meghatározott települési támogatásokról,

  2. figyelemmel kíséri és ellenőrzi a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális és gyermekjóléti ellátások biztosítását, valamint az önkormányzat szociális feladatai ellátását,

  3. véleményezi a szociális, egészségügyi és gyermekvédelemmel kapcsolatos önkormányzati rendelet-tervezeteket,

  4. kapcsolatot tart a térségben működő szociális és karitatív célú civil szervezetekkel,

  5. a képviselő-testület külön döntésével egy-egy önkormányzati feladat előkészítésével megbízhatja a bizottságot.



  1. Ifjúsági, oktatási – nevelési, sport és kulturális civil- és partnerkapcsolati bizottság hatáskörei:



  1. dönt a civil szervezeteknek nyújtandó önkormányzati támogatásokról, ellenőrzi a támogatások felhasználását, valamint – a jegyző közreműködésével - nyilvántartja a civil szervezetek elszámolásait,

  2. véleményezi a sport, kulturális, ifjúsági és a nemzetközi kapcsolatokat érintő rendelet-tervezeteket,

  3. figyelemmel kíséri és ellenőrzi a sport, kulturális és ifjúsági programokat szervező közintézmények munkáját,

  4. értékeli a település nemzetközi kapcsolatait, javaslatot tesz a kapcsolatok fejlesztésére, bővítésére,

  5. figyelemmel kíséri és véleményezi az óvodai neveléssel kapcsolatos feladatok ellátását,

  6. kapcsolatot tart a településen működő civil közösségekkel,

g) a képviselő-testület külön döntésével egy-egy önkormányzati feladat előkészítésével megbízhatja a bizottságot.

5. melléklet

5. melléklet.docx


  1. melléklet a 7/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelethez


Együttműködési megállapodás


mely létrejött egyrészről Mecseknádasd Önkormányzata Képviselő-testülete (székhelye: 7695 Mecseknádasd, Felszabadulás utca 2/1. adószáma: 15331847-2-02 törzskönyvi nyilvántartási száma 331845 képviseli Kraszné Auth Szilvia polgármester) a továbbiakban helyi önkormányzat


másrészről Német Önkormányzat Mecseknádasd Képviselő-testülete (székhelye: 7695 Mecseknádasd, Felszabadulás utca 2/1. adószáma: 15587471-1-02 törzskönyvi nyilvántartási száma: 587471 képviseli Müller Ákos elnök) a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat – felek együttesen Szerződő felek – között,

a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 80.§ (2) bekezdése alapján az alul írt helyen és időben az alábbi tartalommal:


A megállapodás részletesen tartalmazza a Szerződő felek együttműködését meghatározó szabályokat, azaz:

- a helyi nemzetiségi önkormányzat működésének biztosítása, működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátás (Njtv. 80.§ (1-2))

- a helyi önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetésének előkészítésével és megalkotásával, ezzel összefüggő adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítésével kapcsolatos határidőket és együttműködési kötelezettségeket, felelősök és határidők kijelölésével (Njtv. 80. § (3) a) pontja)

- a nemzetiségi önkormányzat kötelezettségvállalásaival kapcsolatos, helyi önkormányzatot terhelő pénzügyi, ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási, szakmai teljesítésigazolási feladatokat, felelősök konkrét kijelölését (Njtv. 80. § (3) b) pontja)

- a kötelezettségvállalás szabályait, különösen az összeférhetetlenségi, nyilvántartási kötelezettségekre (Njtv. 80. § (3) c) pontja)

- a nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodásának eljárási és dokumentációs részletszabályait, adatkezelési, iratkezelési feladatok ellátását, a nemzetiségi önkormányzat elektronikus közzétételi kötelezettségével kapcsolatos feladatok ellátását, a belső ellenőrzéssel, valamint az ezeket végző személyek kijelölésének rendjével, és az adatszolgáltatási feladatok teljesítésével kapcsolatos előírásokat, feltételeket, személyek kijelölésének rendjét (Njtv. 80. § (3) d) pontja).



I.

Az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása



Mecseknádasd Önkormányzata Képviselő-testülete az Njtv. 80. § (1) bekezdése alapján, a rendelkezésre álló anyagi eszközök arányában biztosítja Német Önkormányzat Mecseknádasd részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:

  1. A nemzetiségi önkormányzat részére annak saját székhelyén biztosítja a hivatal az önkormányzati feladat ellátásához szükséges, tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát, a helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket a hivatal viseli.

Ennek keretében a hivatal székhelyén, 7695 Mecseknádasd, Felszabadulás utca 2/1. szám alatti hivatali épületben – előzetes igénybejelentés után - a képviselő-testület ülései, beleértve a közmeghallgatást, továbbá a tisztségviselői és képviselői megbízatás ellátását, valamint a kötelező önkormányzati feladatok ellátását szolgáló rendezvények, a tanácskozó teremben tarthatók meg.

B) A nemzetiségi önkormányzat működéséhez (a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához) szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása a hivatal titkárságán rendelkezésre álló adminisztratív munkaerő és irodai eszközök igénybe vételével történik.

C) A nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek előkészítése (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, gépelése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, aláíratása és továbbítása) a titkárság feladata.

D) A testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátását is a titkárság végzi.

E) A nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatkezelési és iratkezelési feladatok ellátása a hivatalban történik, a hivatal szervezeti és működési szabályzatában és egyéb belső szabályzataiban foglaltak szerint.

A nemzetiségi önkormányzattal együttműködve a helyi önkormányzat hivatalos honlapján a nemzetiségi önkormányzat elektronikus közzétételi kötelezettségével kapcsolatos feladatok ellátása.

F) A hivatal igény esetén biztosítja a jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatát.

G) Az A)-F) pontokban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata költségei kivételével – a helyi önkormányzat viseli.


A nemzetiségi önkormányzat törzskönyvi nyilvántartásba vételét és az abban bekövetkező változások törzskönyvi nyilvántartáson való átvezetését a jegyző vagy általa megbízott személy végzi az irányadó jogszabályokban meghatározott határidők szerint.


Nemzetiségi önkormányzati működésen értendő a testületi üléseken és a közmeghallgatáson túl, a bizottságok működése, a tisztségviselői és képviselői megbízatás ellátása, valamint a kötelező önkormányzati feladatok ellátását szolgáló rendezvények megtartása is.

A helyi önkormányzat ingatlant, tárgyi eszközt a nemzetiségi önkormányzat tulajdonába nem ad át.


A felek rögzítik, hogy a jegyző vagy az általa megbízott személy a helyi önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.


A jegyző megbízásából a konkrét feladatokat ellátók helyettesítése a következők szerint történik:

jegyző helyettese –titkársági és igazgatási ügyintéző,

adó-és pénzügyi ügyintéző helyettese –munka-bérügyi ügyintéző.





II.


A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának előkészítése, tartalma,

határideje


A nemzetiségi önkormányzat költségvetésének elkészítésével és megalkotásával, valamint a költségvetéssel összefüggő adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos feladatok elvégzéséről a Közös Hivatal jegyzője és a jegyzőn keresztül a könyvelő gondoskodik, az alábbiak szerint:


a) A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának előkészítése során a jegyző a nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának előkészítéséhez szükséges adatokat – a költségvetési törvényből adódó részletes információk rendelkezésre állását követően azonnal – közli a nemzetiségi önkormányzat elnökével.

b) A nemzetiségi önkormányzat költségvetését költségvetési határozatban állapítja meg, amelyet az Áht.24. § (3) bekezdése szerint kell elkészíteni.


A helyi nemzetiségi önkormányzat elemi költségvetési határozatának szerkezetére a jogszabályokban meghatározott szabályokat kell megfelelően alkalmazni.


A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának tartalmaznia kell:

  1. a nemzetiségi önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait,

    1. működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok és

    2. kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban,

  2. a költségvetési egyenleg összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege és a felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban,

  3. a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának összegét,

  4. a 3) ponton túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételi előirányzatokat és finanszírozási kiadási előirányzatokat;

  5. a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt, a finanszírozási bevételekkel és a finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást.

  6. A költségvetésben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék.

  7. Az Mötv. 111. § (4) bekezdésének alkalmazásában működési hiányon a külső finanszírozású működési célú költségvetési hiányt kell érteni.


c) A jegyző által elkészített költségvetési határozat tervezetet a nemzetiségi önkormányzat elnöke február 15-ig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.

d) A Közös Hivatal gazdasági vezetője a nemzetiségi önkormányzat jóváhagyott elemi költségvetéséről a költségvetési határozat-tervezet képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő harminc napon belül adatot szolgáltat a Magyar Államkincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerben.

e) A nemzetiségi önkormányzat elemi költségvetését a nemzetiségi önkormányzat elnöke hagyja jóvá.

f) Az önkormányzati gazdálkodás biztonságáért a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete, a szabályszerűségért a nemzetiségi önkormányzat elnöke felel. A veszteséges gazdálkodás következményeiért a központi költségvetés, valamint a helyi önkormányzat nem tartoznak felelőséggel.

g) A nemzetiségi önkormányzat évente, legkésőbb a költségvetési határozat elfogadásáig határozatban állapítja meg

- a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Gst.) 3.§ (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt;

- a Gst. 3.§ (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. 45. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit.



III.

A költségvetési előirányzatok módosításának rendje



a) A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatában megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a b) pontban meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönt.

b) A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozata az elnök számára, távollétében az elnökhelyettes számára, lehetővé teszi a nemzetiségi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást.

c) Ha a nemzetiségi önkormányzat év közben a költségvetési határozat elkészítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről az elnök a képviselő-testületet tájékoztatja.

d) A nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete a b) pont szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési határozatát. Ha év közben az Országgyűlés – a nemzetiségi önkormányzatot érintő módon – a központi költségvetési törvényben meghatározott támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési határozat módosítását.

e) A nemzetiségi önkormányzat előirányzat módosítására vonatkozó képviselő-testületi előterjesztés előkészítéséért a jegyző a felelős.

f) A nemzetiségi önkormányzat előirányzatairól és az abban bekövetkezett változásairól a Közös Hivatal gazdasági vezetője naprakész nyilvántartást vezet.


Felelősei a nemzetiségi önkormányzat elnöke és gazdasági vezető.



IV.

Költségvetési információ szolgáltatás rendje


a) A vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról a számviteli jogszabályok szerint éves elemi költségvetési beszámolót és zárszámadást kell készíteni, melyet a nemzetiségi önkormányzat elnöke hagy jóvá. A zárszámadás készítésekor az Áht. 91. § szerint kell eljárni.

b) A nemzetiségi önkormányzat időközi költségvetési jelentést köteles megküldeni a Magyar Államkincstár részére, melyet a nemzetiségi önkormányzat elnöke hagy jóvá. Az időközi költségvetési jelentést a könyvelő készíti el az alábbi határidőig:

- a költségvetési év első három hónapjáról április 20-ig,

- azt követően havonta a tárgyhót követő hó 20-ig

- a költségvetési év tizenkét hónapjáról a költségvetési évet követő év február 5-ig.

c) A nemzetiségi önkormányzat az eszközök és források alakulásáról negyedévente időközi mérlegjelentést köteles megküldeni a Magyar Államkincstár részére, melyet a nemzetiségi önkormányzat elnöke hagy jóvá. Az időközi mérlegjelentést a könyvelő készíti el a tárgynegyedévet követő hónap 20-ig, a negyedik negyedévre vonatkozóan gyorsjelentésként a tárgynegyedévet követő február 5-ig, az éves jelentést az éves költségvetési beszámoló benyújtásának határidejével megegyezően.

d) A nemzetiségi önkormányzat elnökének kérésére a Közös Hivatal gazdasági vezetője bármikor tájékoztató adatokat szolgáltat az előirányzatok, illetőleg azok felhasználásának alakulásáról.

e) A kincstár nyilvántartást vezet a nemzetiségi önkormányzatokról (törzskönyvi nyilvántartás). A nyilvántartás közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül. A költségvetési szerv alapító okiratának a költségvetési szerv átalakítását, megszüntetését nem eredményező módosítása a bejegyzés napjával válik hatályossá, kivéve, ha törvény vagy kormányrendelet más időpontot, vagy az alapító okirat módosítására irányuló kérelem későbbi időpontot állapít meg.



V.

A beszámolási kötelezettség teljesítésének rendje


A nemzetiségi önkormányzatnak a naptári évről december 31-i fordulónappal éves költségvetési beszámolót kell készítenie az Áht. 91. § szerinti tartalommal.


A nemzetiségi önkormányzat az eszközök és források alakulásáról mérlegjelentést köteles megküldeni a Magyar Államkincstár részére, melyet a tárgynegyedévet követő február 5-ig, az éves jelentést az éves költségvetési beszámoló benyújtásának határidejével megegyezően.



VI.

A költségvetési gazdálkodás rendje



A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a jegyző a Közös Hivatal gazdasági vezetőjén keresztül látja el. A kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, érvényesítés, teljesítés igazolás és utalványozás az alábbiakban leírtak szerint történik.




A Kötelezettségvállalás rendje:


A helyi nemzetiségi önkormányzat nevében a helyi nemzetiségi önkormányzat feladatainak ellátása során fizetési vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni (továbbiakban: kötelezettségvállalás) kizárólag az elnök vagy távollétében, illetve az elnök összeférhetetlensége, érintettsége esetén az elnökhelyettes jogosult.


A kötelezettségvállalás előtt a pénzügyi ellenjegyzőnek az Áht. 37. § (1) bekezdése szerinti pénzügyi fedezet vizsgálata során arról kell meggyőződnie, hogy a tervezett kifizetési időpontokban megfelelő mennyiségű pénzeszköz (likvid fedezet) áll rendelkezésre.


Az Áht. 1. §-ában leírtak alapján kötelezettségvállalás: a kiadási előirányzatok, és – ha jogszabály azt lehetővé teszi – a 49. § szerinti lebonyolító szerv számára a Kormány rendeletében meghatározottak szerinti rendelkezésre bocsátott összeg terhére fizetési kötelezettség vállalásáról szóló - így különösen a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésére, szerződés megkötésére, költségvetési támogatás biztosítására irányuló – szabályszerűen megtett jognyilatkozat. A kötelezettségvállalás csak írásban és az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzése után történhet.


Előzetes írásbeli kötelezettségvállalás nem szükséges a gazdasági eseményenként 200.000 Ft-ot el nem érő kifizetések, jogerős és végrehajtható bírósági, hatósági döntéseken, kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségek, továbbá pénzügyi szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó kiadások esetében. A kötelezettségvállalások teljesítésére (érvényesítés, utalványozás, teljesítésigazolás) és nyilvántartására vonatkozó szabályokat fenti esetekben is alkalmazni kell.


1. A kötelezettségvállalást követően haladéktalanul gondoskodni kell annak nyilvántartásba vételéről.

2. A kötelezettségvállalások nyilvántartását folyamatosan, naprakészen kell vezetni az ASP Gazdálkodás moduljában. A nyilvántartást a Közös Hivatal gazdasági vezetője vezeti. A kötelezettségvállalás nyilvántartó – nyilvántartás adatai alapján – haladéktalanul köteles jelezni az elnök felé, ha valamelyik kiemelt előirányzat a kötelezettségvállalások következtében teljes egészében lekötésre került.



Pénzügyi ellenjegyzés:


1. A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a Közös Hivatal gazdasági vezetője vagy távollétében, összeférhetetlensége, érintettsége esetén Közös Hivatal gazdálkodási szabályzatának a pénzügyi ellenjegyzésre vonatkozó fejezetében megjelölt személyek végzik.

2. A pénzügyi ellenjegyzést a kötelezettségvállalás dokumentumán a pénzügyi ellenjegyzés dátumának és a pénzügyi ellenjegyzés tényére történő utalás megjelölésével, az arra jogosult személy aláírásával kell igazolni.

3. Ha a kötelezettségvállalás nem felel meg az Áht. 37. § (1) bekezdésében, illetve az 53/A. §-ában előírtaknak, a pénzügyi ellenjegyzőnek erről írásban tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalót, a kötelezettséget vállaló szerv vezetőjét és gazdasági vezetőjét.

4. Ha a kötelezettséget vállaló a tájékoztatás ellenére írásban utasítást ad az ellenjegyzésre, az ellenjegyző köteles az utasításnak eleget tenni és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 54. § (4) bekezdésében foglaltak szerint eljárni.



A teljesítés igazolása:


1. A teljesítés igazolásával kapcsolatos feladatok elvégzésére jogosult kötelezettségvállaló elnök vagy távollétében, vagy az elnök összeférhetetlensége, érintettsége esetén elnökhelyettes jogosult.

2. A teljesítés igazolása a kiadás utalványozása előtt történik.

3. A teljesítés igazolás során ellenőrizhető okmányok alapján ellenőrizni és igazolni kell

- a kiadások teljesítésének jogosságát,

- a kiadások összegszerűségét,

- ellenszolgáltatást is magában foglaló kötelezettségvállalás estében annak teljesítését.

4. A teljesítésigazolás

- a számlán „A teljesítést igazolom” szöveg rávezetésével,

- a teljesítés igazolásának dátumával, és

- a teljesítésigazolásra jogosult személy aláírásával történik.



Érvényesítés:


1. Az érvényesítést Közös Hivatal gazdálkodási szabályzatának a pénzügyi érvényesítésére vonatkozó fejezetében megjelölt személyek végzik.

2. A teljesítés igazolás alapján az érvényesítőnek ellenőrizni kell

- az összegszerűséget,

- a fedezet meglétét és azt, hogy

- a megelőző ügymenetben az Áht; a Korm. rendelet és az államháztartási számviteli Korm. rendelet, továbbá e Szabályzat előírásait betartották-e.

3. Amennyiben az érvényesítő az érvényesítés során a jogszabályok, illetve a belső szabályzatok megsértését tapasztalja, köteles azt jelezni az utalványozónak. Az érvényesítés nem tagadható meg, ha ezt követően az utalványozó erre írásban utasítja.

4. Az érvényesítésnek – az „érvényesítve” megjelölésen kívül – tartalmaznia kell

- az érvényesítés dátumát és

- az érvényesítő aláírását.

5. Az érvényesítés az utalványon kerül rávezetésre.



Utalványozás:


1. A helyi nemzetiségi önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (továbbiakban: utalványozásra) az elnök vagy távollétében, vagy az elnök összeférhetetlensége, érintettsége esetén az elnökhelyettes jogosult.


Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. Pénzügyi teljesítésre az utalványozás után kerülhet sor.

2. Utalványozni készpénzes fizetési mód esetén az érvényesített pénztárbizonylatra rávezetett, más esetben külön írásbeli rendelkezéssel lehet.

3. A külön írásbeli rendelkezésben fel kell tüntetni:

- az „utalvány” szót,

- a költségvetési évet,

- a befizető és a kedvezményezett megnevezését, címét,

  • a bevétel, kiadás egységes rovatrend és kormányzati funkció szerint számát, a terheléssel, jóváírással érintett pénzeszköz államháztartási számviteli kormányrendelet szerinti könyvviteli számlájának számát,

  • a kötelezettségvállalás nyilvántartási számát,

  • az utalványozó keltezéssel ellátott aláírását, elektronikus utalványrendelet esetén a legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírást,

- az érvényesítést.

A rövidített utalványon – készpénzfizetési mód bizonylaton – az előzőekben felsoroltak közül a számla okmányon már feltüntetett adatokat nem kell megismételni.

Nem kell külön utalványozni az Ávr. 59. § (5) bekezdésében foglaltak szerint.


4. A kötelezettségvállalásra, az utalványozásra, a pénzügyi ellenjegyzésre, az érvényesítésre és a teljesítés igazolásra jogosult személyek nevéről és aláírás mintájáról a helyi önkormányzat hivatala nyilvántartást vezet. A nyilvántartás vezetéséért a Közös Hivatal adó-és pénzügyi ügyintézője a felelős.



Összeférhetetlenségi szabályok


1. A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet.

2. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.

3. Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységét a Ptk. szerinti közeli hozzátartozója vagy maga javára látná el.



VII.

A nemzetiségi önkormányzat számlavezetése, pénzellátása


A helyi nemzetiségi önkormányzat önálló pénzforgalmi számlát vezet a Takarékbank Zrt mecseknádasdi fiókjánál, cím: 7695 Mecseknádasd, Rákóczi Ferenc utca 40. A nemzetiségi önkormányzat bankszámlaszáma: 50300099-15000367

A nemzetiségi önkormányzat a gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden pénzforgalmát önálló pénzforgalmi számlán köteles lebonyolítani.



Készpénz a hivatal házipénztárán keresztül akkor fizethető ki, ha a nemzetiségi önkormányzat elnöke (vagy az általa meghatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő) a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla, stb) bemutatja és szándékát a pénzfelvételt megelőző 1 munkanapon belül a Közös Hivatal gazdasági vezetőjének jelzi.



VIII.

Vagyoni és számviteli nyilvántartás, adatszolgáltatás rendje


1. A Közös Hivatal a helyi nemzetiségi önkormányzat vagyoni, számviteli nyilvántartásait elkülönítetten vezeti.

2.Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendeletben meghatározott adatszolgáltatás során szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a helyi nemzetiségi önkormányzat tekintetében az elnök felelős.

3.A számviteli nyilvántartás alapjául szolgáló dokumentumokat (bizonylatokat, szerződéseket, számlákat stb.) elnök vagy az általa írásban megbízott képviselő a kézhezvételt követően köteles a Közös Hivatal gazdasági vezetőjének vagy a Közös Hivatal pénzügyi előadójának leadni.



IX.

A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése



  1. A jegyző köteles a jogszabályok által meghatározott belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.

  2. A Közös Hivatal a nemzetiségi önkormányzat vonatkozásában köteles a belső kontrollrendszer keretében kialakítani, működtetni. A nemzetiségi önkormányzatra vonatkozó belső kontrollrendszer kialakításáért a jegyző a felelős.

c) A nemzetiségi önkormányzat belső kontrollrendszerének keretében, a kontrolltevékenység részeként minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést.

d) A jegyző köteles gondoskodni – a belső kontrollrendszeren belül- a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodik a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.

A helyi önkormányzat és felügyelt költségvetési szerveinek gazdálkodásának belső ellenőrzésről a képviselő-testület külső szakértő bevonásával, megbízási szerződés keretében gondoskodik.

A nemzetiségi önkormányzat belső ellenőrzését a Közös Hivatalnál polgári jogi jogviszony keretében a megbízott személy látja el. Belső ellenőrzésre a kockázatelemzéssel alátámasztott éves belső ellenőrzési tervben meghatározottak szerint kerül sor.

d) Az Áht., illetve a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet által a belső kontrollrendszerre előírt követelményeket Mecseknádasd Önkormányzata teljesíti, folyamataiba, szabályzataiba beépítve a nemzetiségi önkormányzatot, mivel a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve Közös Hivatal.



X. Az egyetértési jogról


A nemzetiségek jogáról szóló 2011. évi CLXXIX törvény 81. § (1) bekezdése által meghatározott nemzetiségi jogok, különösen a kollektív nyelvhasználat, oktatás, nevelés, hagyományápolás és kultúra, a helyi sajtó, az esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás és a szociális ellátás kérdéskörében a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő helyi önkormányzati határozatot a képviselő-testület csak az e lakosságot képviselő települési nemzetiségi önkormányzat egyetértésével alkothatja meg.




XI. Záró rendelkezések


  1. Jelen megállapodást minden év január 31. napjáig, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni.

A jegyző a megállapodásra vonatkozó jogszabályok változása miatti módosítások szükségességét a települési és a nemzetiségi önkormányzatnak jelzi. A települési és a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete a megállapodást szükség esetén határozatával módosíthatja

2. Az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában rögzíti a megállapodás szerinti működési feltételeket, a megállapodás megkötését, módosítását követő harminc napon belül.

3. Az együttműködési megállapodást Mecseknádasd Önkormányzatának Képviselő-testülete ………. a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete a ……………. határozattal hagyja jóvá.

4. Az együttműködési megállapodás 2020.02.01. napján lép hatályba, és a nemzetiségi önkormányzat megbízatásának idejére szól.

5. Ezzel egyidejűleg a 2019.12.01.-én hatályba lépett Együttműködési Megállapodás Mecseknádasd Önkormányzata és a Német Önkormányzat Mecseknádasd között, hatályát veszti.



Mecseknádasd, 2020.01.29.





Kraszné Auth Szilvia Müller Ákos

polgármester elnök

10


6. melléklet

Mecseknádasd Község Önkormányzata alaptevékenységének a kormányzati funkciók, államháztartási szakfeladatok és szakágazatok osztályozási rendjéről szóló 15/2019. (XII. 7.) PM rendelet szerinti meghatározása

1. Az Önkormányzat alaptevékenységének szakágazat szerinti besorolása: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége.

2. Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolása:

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenység

013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044 Könyvtári szolgáltatások

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások