Teresztenye község képviselő testületének 11/2020 (XII.22..) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 12. 23- 2022. 02. 21Teresztenye község képviselő testületének 11/2020 (XII.22..) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Teresztenye Község Önkormányzata Polgármestere Teresztenye Község Önkormányzatának Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdésének d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1. § Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Teresztenye Község Önkormányzata
2. § Az Önkormányzat székhelye: 3757. Teresztenye, Rákóczi Ferenc út 18.
3. § (1) A Képviselő-testület szervei:
2. A Képviselő-testület működésének szabályai
4. § A Képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
5. § A képviselő-testület évente hét ülést tart.
6. § A képviselőtestület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az idősebb képviselő, a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén pedig a tisztséget nem viselő képviselő hívja össze .
7. § (1) A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
8. § A képviselőtestület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az idősebb képviselő vezeti.
9. § (1) A Képviselő-testület üléseit a Teresztenye Község Önkormányzat székhelyén lévő Hivatali épületben tartja. Címe: Teresztenye Rákóczi út 18.
(2) A Képviselő-testület az ülését –eseti döntése alapján- az (1) bekezdésben megjelölt épületet ért elemi kár, az épületen végzett felújítási munkálatok vagy más rendkívüli ok miatt az önkormányzat közigazgatási területén lévő más épületben vagy helységben is tarthatja.
(3) Az önkormányzat részvételével működő társulást, más önkormányzattal vagy önkormányzatokkal való együttműködést vagy közös feladatellátást érintő ügyek megtárgyalása érdekében a képviselő-testületi ülés helyszíne -az érintett önkormányzatokkal történt egyeztetés alapján- a Teresztenye község közigazgatási területén kívül eső épület vagy helység is lehet.
(4) A nyílt képviselő-testületi üléseket úgy kell megszervezni, hogy a hallgatóság a képviselő-testületi ülésnek helyt adó teremben helyet tudjon foglalni.
10. § A Képviselő-testület és a meghívottak részére zárt ülés elrendelése esetére a megjelent hallgatóságtól és a nyilvános ülésre meghívottaktól elkülönített tanácskozó helyet kell kialakítani.
11. § A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen
12. § (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a Képviselő-testület állapítja meg.
(3) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a Képviselő-testület határoz.
13. § A Képviselő-testület rendes ülésén kötelező napirendi pontok:
14. § A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
15. § (1) A Képviselő-testület ülésén a képviselők is nyújthatnak be előterjesztést, és kezdeményezhetik határozat meghozatalát.
(2) Ha a képviselő által az (1) bekezdés szerint kezdeményezett döntéshozatal előkészítést igényel, az ügyet a képviselő-testület következő ülésén tárgyalja.
(3) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb öt perc időtartamban szól hozzá. Az öt perc letelte után a polgármester a szót megvonhatja.
(5) A vitában elhangzottakra az előterjesztő amennyiben kíván, legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(7) A polgármester a vita lezárását követően ismerteti az előterjesztett és a módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
16. § (1) Amennyiben megállapítást nyer, hogy egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezte, akkor a polgármester a napirendi pontról új határozat meghozatalát kezdeményezi és a képviselő figyelmét felhívja arra, hogy a jövőben bejelentési kötelezettségét ne mulassza el.
(2) A személyes érintettségének bejelentését elmulasztó képviselő tiszteletdíját a képviselő-testület két hónap időtartamra 50% mértékben csökkenti.
17. § (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbe szakíthatja.
(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.
18. § (1) A képviselő-testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.
(2) Nyílt szavazás történhet:
19. § (1) Törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.
(2) A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.
20. § A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
21. § (1) Titkos szavazást a jelen lévő jegyző vagy az általa megbízott személy bonyolítja le.
(2) A szavazás eredményéről a polgármester a képviselő-testületnek az ülésen jelentést tesz.
3. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
22. § Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
23. § (1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) A polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(3) A rendelet tervezet kidolgozását a jegyző segíti.
24. § Azon rendelet-tervezeteket amelyek a lakosság mindennapi életkörülményeit szorosan érintik, társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.
25. § (1) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum is szervezhető.
(2) A lakossági fórum tartásáról a polgármester, a jegyző, a települési képviselő, vagy bármely választópolgár kezdeményezésére a képviselő-testület dönt. A fórumon a tanácskozás rendjének fenntartásával és az ülésvezetéssel összefüggő feladatokat a polgármester, akadályoztatása esetén az általa megbízott alpolgármester vagy jegyző látja el. A lakossági fórumra e rendelet 41. §-ának (1) és (3) bekezdéseit is alkalmazni kell.
26. § (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
27. § (1) A tervezetet az önkormányzat hirdető tábláján kell közzé tenni. A képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától.. A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő-testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a Képviselő-testület.
(2) Az észrevételeket javaslatokat a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatalnál írásban, vagy e-mailon a korjegyzoseg@perkupa .hu-n lehet benyújtani
(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) a véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakcímét
(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(5) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait
28. § (1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 3 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.
(2) Ha a rendelet tervezethez módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.
(3) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti meg.
29. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(2) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni. Az önkormányzati rendelet a hirdető táblán való kifüggesztéssel tekinthető kihirdetettnek.
(3) Az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit a normatív határozatokra is alkalmazni kell.
30. § Törvényben meghatározott eseteken túl minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
31. § A jegyző a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 81. §-ának (3) bekezdésében meghatározott, a képviselőtestület, a képviselőtestület szerve és a polgármester felé jogszabálysértő döntésük vagy működésük esetén fennálló jelzési kötelezettségét az ülésen, vagy ha a jogszabálysértés később jut tudomására, a tudomás szerzést követően haladéktalanul teljesíti.
4. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
32. § A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik a törvényben meghatározottakon túl a meghívó és a jelenléti ív.
5. A polgármester
33. § (1) A polgármester főállásban látja el feladatait.
(2) A polgármester minden hétfői napon 8-10 óra között, és minden szerdai napon 15-16 óra között ügyfélfogadást tart.
34. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:
35. § A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (a továbbiakban: Mötv) 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
36. § A polgármester az Mötv. 68. § 3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
37. § (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármester minden hónap első hétfőjén 8-10 óra között ügyfélfogadást tart.
6. A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző
38. § (1) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal Perkupa Község Önkormányzatának, Szögliget Község Önkormányzatának, Varbóc Község Önkormányzatának, Szőlősardó Község Önkormányzatának, Égerszög Község Önkormányzatának, Teresztenye Község Önkormányzatának, Hidvégardó Község Önkormányzatának, Tornabarakony Község Önkormányzatának és Bódvarákó Község Önkormányzatának a közös hivatala.
(2) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3756. Perkupa Kossuth út 12.
(3) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltségei:
39. § (1) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
(2) A jegyző helyettesítését a Mötv. 82. § (3) bekezdése szerinti esetben a jegyző megbízása alapján a vezető főtanácsos besorolású általános ügyintéző végzi a munkaköri leírásában foglaltak szerint.
(3) A közös hivatal szervezeti felépítését és működési rendjét a hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
7. A közmeghallgatás
40. § Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal az előző évi zárszámadás elfogadása után vagy az adott év költségvetésének elfogadása előtt, illetve más fontos ügyben a Képviselő-testület döntése szerint.
41. § A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, illetve közérdekű javaslatokat tesznek.
42. § (1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon, hirdetmény útján, legalább 6 nappal a közmeghallgatás időpontja előtt tájékoztatni kell lakosságot.
(2) A közmeghallgatást nyilvános testületi ülés keretében kell megtartani, a közmeghallgatás mellett az ülésen más napirendi pontok is tárgyalhatók. A jegyzőkönyvre a nyilvános képviselő testületi ülés szabályai vonatkoznak
(3) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat, közérdekű bejelentésként kell kezelni.
8. Belső ellenőrzés
43. § (1) A belső ellenőrzést végző személy, szervezett jogállása: A belső ellenőrzés külső szolgáltató által megbízási szerződéssel kerül ellátásra.A szolgáltató neve: REV-JUR Tanácsadó Betéti Társaság adószáma: 25849259-1-05
(2) A belső ellenőrzést végző személy feladatait a költségvetési szervek belső kontroll rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 21. §-a határozza meg.
9. Vegyes rendelkezések
44. § (1) Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek felsorolását és az ahhoz kapcsolódó kormányzati funkció rendet a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(2) A család- és gyermekjóléti szolgáltatásnak az önkormányzat közigazgatási területén való biztosításáról a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv 86. §-a (1) bekezdésének a) pontja, és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv 94. §-ának (2a) bekezdése alapján a közös hivatal székhelytelepülésének (Perkupa) önkormányzata gondoskodik az általa és a közös hivatalhoz tartozó települések önkormányzatai által kötött feladat ellátási megállapodásban foglaltaknak megfelelően.
(3) Az önkormányzat a házi segítségnyújtás feladatát feladat ellátási megállapodás keretében Perkupa Község Önkormányzata útján látja el.
(4) Az önkormányzat a háziorvosi és házi gyermekorvosi feladatokat Perkupa Község Önkormányzatával kötött feladat ellátási megállapodás keretében biztosítja.
(5) Az önkormányzat az egészségügyi alapellátás körébe tartozó orvosi ügyeletet az Edelényi Többcélú Kistérségi Társuláson keresztül biztosítja, melyre ezt a hatáskörét átruházza.
(6) Az önkormányzat a Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás feladatát a Sajó-Bódva Völgy és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás útján látja el, melyre ezt a hatáskörét átruházza.
(7) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 3. függeléke tartalmazza.
10. Záró rendelkezések
45. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (IV. 19.) önkormányzati rendelete.
1. függelék
2. függelék
3. függelék
1. Edelény Kistérség Többcélú Társulás
2. Sajó-Bódva Völgy és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás