Nyésta község képviselő testületének 2/2020 (III.10.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 05. 31Nyésta község képviselő testületének 2/2020 (III.10.) önkormányzati rendelete
Nyésta község Önkormányzat Képviselőtestületének
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Általános rendelkezések
1. § .
(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:
Az Önkormányzat feladata, hatásköre
2. § .
(1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) 13. §. (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.
(2) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.
(3) A Képviselőtestület által átruházott hatásköröket a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 1. sz. melléklete tartalmazza.
A Képviselőtestület működése
1. A Képviselőtestület összehívása
3. § .
(1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 3 fő. Tagjainak névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(4) A Képviselőtestületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően - halasztást nem tűrő esetben - az írott anyag kiküldésétől el lehet tekinteni. Az ülés összehívása történhet telefonon, e-mailben, vagy hivatalsegéd közreműködésével, de a sürgősség okát a testületi ülésen közölni kell.
(6) A Képviselőtestület üléseire a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
2. Az alakuló ülés
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester a választást követő 15 napon belül hívja össze.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
(3) Az alakuló ülés napirendje:
3. A Képviselőtestület ülése, az ülésvezetés szabályai, előterjesztés
5. § (1) A Képviselőtestület üléseiről jelenléti ívet kell vezetni, melyet minden jelenlévőnek alá kell írnia.
(2) A polgármester a képviselőtestületi ülés vezetése során
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,
b) megállapítja a határozatképességet és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,
c) előterjeszti az ülés napirendjét,
d) napirendi pontonként vezeti a vitát,
e) szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, rendelet tervezetet,
f) megadja, illetve megvonja a szót,
g) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy ismétlésbe bocsátkozik,
h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását,
i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét.
(3) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(4) A képviselőtestületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.
(5) Ha a nyilvános ülésen megjelent érdeklődők a tanácskozás rendjét megzavarják, rendre utasíthatók, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezhetők. Szükség esetén, legfeljebb 1 óra időtartamra szünet rendelhető el.
(6) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 perc időtartamban, szóban kiegészítést tehet, ha az új információkat tartalmaz
b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni legfeljebb 5 perc időtartamban.
(7) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor legfeljebb 5 perc időtartamban. Ha ugyanaz a személy ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik a polgármester a második és a további hozzászólásokat 1 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(8) A képviselőtestület tagjai, valamint a bizottságok, a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselőtestülethez.
(9) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy visszavonhatja.
(10) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(11) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(12) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület- az elhangzás sorrendjében- majd az eredeti határozati javaslatról.
(13) A polgármester javasolhatja, az adott napirendi pont vitájának lezárásáig, napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(14) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a Képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve ha az elnapolásról hozott határozatában a Képviselő-testület másként döntött.
(15) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.
(16) A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
4. A tanácskozás rendje, szavazás
6. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
7. § (1) A Képviselőtestület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(2) A személyesen érintett képviselőtestületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.
(3) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:
a) az első kötelezettség mulasztását követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének:
b) a következő alkalommal bírság kiszabására kerülhet sor.
(4) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselőtestület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Név szerinti szavazásánál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselőtestület tagjainak névsorát, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „igen” – „nem” „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A leadott szavazatok a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvben név szerint rögzítésre kerülnek.
5. Kérdés és interpelláció
8. § (1) A képviselőtestület tagja a képviselőtestület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel. Kérdés intézhető a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, a jegyző, aljegyző felé.
(2) A kérdésre a megkérdezettnek lehetőleg a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A kérdést legfeljebb 3 perces időkeretben lehet feltenni és a válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a 3 percet. Amennyiben összetett probléma felvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül, írásban kell választ adni.
(3) A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz, aljegyzőhöz önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.
(4) Az interpellációt a polgármesternél az ülést megelőző 3 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt, írásban kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(5) Amennyiben az interpellációt a képviselőtestület ülését megelőző 3 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni.
(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásáról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
6. A tanácskozás rendjének fenntartása
9. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
7. A jegyzőkönyv
10. § (1) A testületi ülésről, bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a jegyző évente beköttet és elhelyez az irattárban.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52 § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,
c) az ülés bezárásának időpontját.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az előterjesztéseket, jelenléti ívet, a titkos szavazásról szóló jegyzőkönyvet, a polgármester és a jegyző aláírásával ellátott rendeletet.
8. Közmeghallgatás
11. § (1) Képviselő testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját a testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
(4) Közmeghallgatást a képviselő testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.
9. Az önkormányzati rendeletalkotás
12. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
10. A jegyző törvényességi észrevétele
13. § (1) A jegyző, ha törvénysértő döntési javaslatot vagy működést észlel, köteles erről azonnal tájékoztatni a Képviselőtestületet.
(2) A törvényességi jelzést követően a Képviselőtestület vagy elnapolja a napirend megtárgyalását és a döntéshozatalt, vagy újratárgyalja az érintett napirendet. Ha a törvényességi jelzés a Képviselőtestület működését érinti, a polgármester intézkedik a törvényes működés helyreállításáért.
(3) Amennyiben a Képviselőtestület a jegyző törvényességi jelzése ellenére sem módosítja a kifogásolt határozati javaslatot vagy rendeleti szövegezést, abban az esetben a jegyző a jegyzőkönyvben a döntéshozatalt követően feltünteti a jogszabálysértés tényét, és annak kapcsán kialakított véleményét.
A települési képviselő
14. § ( 1) A képviselő főbb kötelezettségei:
1. A polgármester
15. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.
(2) A Képviselőtestület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselőtestület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(4) A Képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
2. Alpolgármester
16. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestereket választhat.
(2) A polgármesterek társadalmi megbízatásban, a polgármester irányításával látják el feladataikat.
(3) A polgármester általános helyettesítését a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester látja el.
(4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó jogszabályi előírások.
(5) Az alpolgármesterek feladatát, hatáskörét a polgármester határozza meg, irányítja tevékenységüket.
(6) A polgármesterre átruházott hatáskörben kizárólag az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester jogosult döntést hozni.
3. Jegyző, aljegyző
17. § .
(1) A Közös Önkormányzati Hivatal polgármesteri jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.
(2) A jegyző, aljegyző ellátja a Mötv. 81. §. (3) bekezdésében foglalt feladatokat.
(3) A jegyzőt terheli a törvényességi jelzés (szignalizációs) kötelezettsége.
(4) A jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat havi időtartamra- a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény 247. §.-ban meghatározott képzési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselő látja el.
4. Közös Önkormányzati Hivatal
18. § (1) Homrogd, Monaj, Nyésta, Felsővadász, Gadna, Kupa községek képviselőtestületei az önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Homrogd székhellyel közös hivatalt tartanak fenn, határozatlan időre.
(2) 3A Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:
19. § (1) A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra a polgármester tesz javaslatot a Képviselőtestület részére.
(2) A Szikszói Kistérségi Többcélú Társulásra átruházott hatáskörök:
2. Településrészi önkormányzat
20. § (1) A képviselő-testület - szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint - valamely településrész sajátos érdekeinek képviseletére településrészi önkormányzatot (részönkormányzat) hozhat létre települési képviselőkből és más, az adott településrészen élő választópolgárokból.
(2) A részönkormányzat testületére önkormányzati hatósági hatáskör nem ruházható át.
(3) A településrészi önkormányzati testület munkájának segítésére a képviselő-testület hivatali kirendeltségeket hozhat létre, amelyek egyben a lakossági ügyintézésben ügyfélszolgálati teendőket is elláthatnak.
Az önkormányzat gazdasági alapja
21. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) A Képviselőtestület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a központi költségvetési törvény határozza meg.
(3) A kormányzati funkciókat a 2. sz. melléklet tartalmazza.
Záró rendelkezések
22. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Ezzel egyidejűleg az 5/2018. (V.28.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Az átruházott feladat és hatáskörökről
Korm..funk. |
Megnevezés |
---|---|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
022010 |
Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
049030 |
Kéményseprő-ipari tevékenység |
063020 |
Víztermelés, - kezelés, -ellátás |
064010 |
Közvilágítás |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
082091 |
Közművelődés és közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
101222 |
Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére |
102050 |
Időskorúak társadalmi integrációját célzó programok |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
104042 |
Család és gyermekjóléti szolgáltatások |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
A rendeletet a 4/2023. (V.30.) önkormányzati rendelet módosította
A rendeletet a 4/2023. (V.30.) önkormányzati rendelet módosította
A rendeletet a 4/2022. (II.24.) önkormányzati rendelet módosította