Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 5/2020. (IV.24.) önkormányzati rendelete

járványügyi veszélyhelyzetben 2020. április 25. napjától alkalmazandó korlátozó intézkedésekről

Hatályos: 2020. 04. 25- 2020. 04. 25

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdésében meghatározott jogkörében, a kijárási korlátozással összefüggésben hétvégére meghozható önkormányzati intézkedésekről szóló 148/2020. (IV.23.) Korm. rendelet 1. és 3.§-ában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében és a 143. § (4) bekezdés d) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 4. és 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§


(1) Egészségügyi maszk viselésére, ennek hiányában az annak rendeltetését betöltő, orrot, szájat takaró textil funkcionális használatára köteles az a Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén tartózkodó, lakóhelyét, tartózkodási helyét, vagy magánlakását elhagyó természetes személy, akik

a) a bárki számára nyitva álló zárt terű helyiségbe belép, vagy ott tartózkodik, vagy

b) utazásához tömegközlekedési eszköz használatát veszi igénybe.


(2) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata az (1) bekezdés szerint előírt közösségi együttélési szabály betartása érdekében Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala közreműködésével a szolnoki lakosok részére háztartásonként 2 db egészségügyi maszkot biztosít térítésmentesen.


(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően alapos indokkal alátámasztott kérelemre egyedi mérlegelésen alapuló döntés szerint háztartásonként több egészségügyi maszk térítésmentes biztosítására is sor kerülhet.

E bekezdés alkalmazásában alapos indoknak minősül különösen az egy háztartásban kettőnél több személy egyidejű tömegközlekedési eszköz igénybevételével történő munkába járása, vagy rendszeres ellátást igénylő egészségügyi kezelése érdekében történő utazása.


(4) Az egészségügyi maszk (2) és (3) bekezdés szerinti térítésmentes biztosítására való jogosultság elbírálása a 40/2020. (III.11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzet fennállása alatt, jelen rendelet hatálybalépését megelőző juttatások figyelembevételével történik.


                                                                         2.§


Tilos Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén lévő közterületen háromnál több személy csoportosulása, kivéve, ha hatósági igazolvánnyal igazolható a csoportosulók közös háztartásban élése.


3.§


(1) A közösségi együttélés szabályainak megszegéséért Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének jogkörében eljárva Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere hivatalból vagy bejelentésre illetékmentes hatósági eljárást folytat le azzal a személlyel szemben, aki a jelen rendelet 1. § (1) bekezdésében vagy 2.§-ában meghatározott kötelezettséget megszegi. A hatósági eljárásban hozott döntés fellebbezéssel nem támadható.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott közösségi együttélési szabály megszegése esetén a hatóság első alkalommal tájékoztatja a szabályszegőt a jelen rendeletben meghatározott közösségi együttélési szabályokról és megszegésük következményeiről, ezt követően a szabályszegés gyakoriságának függvényében 5 000 Ft-tól 50 000 Ft-ig terjedő helyszíni bírság vagy 200 000 Ft-ig terjedő közigazgatási bírság kerül kiszabásra a szabályszegővel szemben.


(3) A hatóság a szabályszegések elkövetőiről és az elkövetések gyakoriságáról nyilvántartást vezet.


(4) A helyszíni bírság kiszabására a közterület-felügyeleti feladatot ellátó közterület-felügyelő jogosult.


(5) A jelen rendeletben meghatározott közösségi együttélési szabály megsértése miatt indult hatósági eljárásban közérdeken alapuló személyes adatkezelés történik, melynek során Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata és Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény rendelkezései szerint adatkezelőnek minősül.


(6) Az adatkezelő nevében - az (1) bekezdésben meghatározott célhoz kötődően - adatkezelési feladatokat végezhet Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere és Alpolgármestere, az adatkezelő által foglalkoztatott valamennyi köztisztviselő, ügykezelő, a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállaló és munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy, továbbá az adatfeldolgozási szerződésekben rögzítettek szerint az adatfeldolgozási szerződést aláírt külső szervezetek mindazon alkalmazottai, akik az adatkezelő informatikai rendszerét használják, üzemeltetik, működtetik vagy fejlesztik - azaz mindazon személyek, akik az adatkezelő adatvagyonához hozzáférhetnek.


(7) A kezelendő személyes adatok fajtái a szabályszegő azonosítása érdekében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényben meghatározottak szerint a helyi önkormányzatok szervei által önkormányzati rendeletben meghatározott feladataik ellátásához igényelhető adatok.


(8) A (7) bekezdésben meghatározott adatokat az adatkezelő végrehajtás foganatosítása céljából az állami adóhatósághoz továbbítja, a hatósági eljárás megindításától annak - esetlegesen végrehajtási eljárást is magában foglaló - lezárását követő 5. év végéig kezeli.


4.§


(1) Ez a rendelet 2020. április 25-én 0 óra 00 perckor lép hatályba.

(2) Jelen rendelet 2. §-a 2020. április 26-án 24. óra 00 perckor hatályát veszti.



Kelt: Szolnok, 2020.  április 24.


Szalay Ferenc                                                                      dr. Sebestyén Ildikó

polgármester                                                                                    jegyző



Indokolás

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének

járványügyi veszélyhelyzetben 2020. április 25. napjától alkalmazandó korlátozó intézkedésekről

szóló önkormányzati rendeletéhez



Általános indokolás



Magyarország Kormánya a 40/2020. (III.11.) Korm. rendelettel az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett.

Magyarország Kormánya a 148/2020. (IV.23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. §-ában felhatalmazást adott a települési önkormányzatoknak arra, hogy 2020. április 25. (szombat) 00.00 órától 2020. április 26. (vasárnap) 24.00 óráig terjedő időtartamra a települési önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület esetében önkormányzat rendelettel a település vonatkozásában a kijárás korlátozására a kijárási korlátozásról szóló 71/2020. (III. 27.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Rendelet) foglaltaktól szigorúbb szabályokat állapítsanak meg. A Rendelet 3.§-a szerint felhatalmazást kapott a települési önkormányzat polgármestere, mint a helyi önkormányzat képviselő-testülete hatáskörének a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján gyakorlója, hogy önkormányzati rendeletben határozza meg a Rendeletben foglaltaktól szigorúbb – az 1. § szerinti időszakra vonatkozó – kijárási szabályokat.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében és a 143. § (4) bekezdés d) pontjában meghatározottak szerint a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletében meghatározhatja annak szabályait, hogy a közösségi együttélés alapvető szabályait, melyet a helyi közösség a helyi önkormányzás alanyaként kötelesek betartani, meghatározhatja továbbá elmulasztásuk jogkövetkezményeit.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerint veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.


Az új koronavírus Magyarország egész területén fellelhető, hazánk a csoportos megbetegedések fázisában van. Bárki lehet vírushordozó – akár tünetek nélkül is – és továbbadhatja a fertőzést.

A vírus cseppfertőzéssel terjed, köhögéssel, tüsszögéssel, kilégzéssel kerül a levegőbe, belégzéssel, fertőzött felületek érintése által jut az emberi szervezetbe.


A fentiekre figyelemmel, a járvány terjedésének fékezése és a lakosság védelme érdekében 2020. április 25. napjától visszavonásig egészségügyi maszk, vagy azt helyettesítő textil kötelező használata kerül elrendelésre Szolnok Megyei Jogú Városban a közforgalom számára nyitva álló helyiségekben, melynek végrehajtásához Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata térítésmentesen egészségügyi maszkokat bocsájt a lakosság rendelkezésére.


Elrendelésre kerül továbbá a kormányrendeleti felhatalmazással érintett hétvégi időszakban  a kijárás további korlátozása a szolnoki közterületen a fertőzésveszélyt jelentő csoportosulások elkerülése érdekében.


A rendeletben foglalt előírások megszegését a rendelet közösségellenes magatartásnak minősíti és megszegésük esetén szankciót helyez kilátásba.  


A korlátozó rendelkezések bevezetése célja elsődlegesen a helyi lakosság védelme.


Jelen rendelet és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangban vannak, az Európai Unió alapját képező szerződések vagy uniós jogi aktus rendelkezései előzetes bejelentést vagy egyéb véleményezést a jogszabály megalkotása kapcsán nem írnak elő.



Részletes indokolás



Az 1. §-hoz


Egészségügyi maszk kötelező használatának előírása történik és rendelkezik a szakasz a végrehajtást segítő önkormányzati intézkedésekről.


A 2. §-hoz


Korlátozó intézkedések bevezetése történik a közterületek használata kapcsán a felhatalmazással érintett időszakban.


A 3. §-hoz


A rendeletben meghatározott közösségi együttélési szabályok megsértése esetén lefolytatandó hatósági eljárás hatásköri, eljárási, valamint adatkezelési szabályairól rendelkezik.



A 4. §-hoz


Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezések.

 

Előzetes Hatásvizsgálat

a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján



  1. Az önkormányzati rendelet hatásai


  1. társadalmi hatásai:

A rendeletben foglaltak betartása várhatóan elősegíti a járvány terjedésének megelőzését, fékezését, a városban élő és tartózkodó lakosság védelmét, ezáltal lassítja a megbetegedések számának gyors emelkedését.

            b.) gazdasági hatásai:

     közvetlen gazdasági hatása nincs

  1. költségvetési hatásai:

Az önkormányzat a költségvetés terhére a lakosság részére egészségügyi maszkokat vásárol és biztosít.

  1. környezeti következményei:

  2. egészségi következményei:

A rendelet tárgyi hatályában megjelölt területeken a vírusfertőzés lehetősége potenciálisan csökken.

  1. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

Az egészségügyi maszkok iránti igény felmérése és kiosztása jelentős többletmunkát jelent Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala dolgozóinak.


  1. Az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következményei

A jogalkotás elmaradásának várható következményeként elmaradnak a fent ismertetett társadalmi, egészségügyi hatások.   


  1. Az önkormányzati rendelet alkalmazásához szükséges feltételek


  1. személyi feltételek:

rendelkezésre áll

  1. szervezeti feltételek

rendelkezésre áll

  1. tárgyi feltételek:

rendelkezésre áll

  1. pénzügyi feltételek:

rendelkezésre áll