Akasztó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2020. (II.25.) önkormányzati rendelete

Akasztó Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 26

Akasztó Község Önkormányzatának Képviselőtestülete

3/2020. (II.25.) önkormányzati rendelete

Akasztó Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről


Akasztó Község Önkormányzatának Képviselőtestülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott Pénzügyi és Kulturális Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


1. §


A rendelet hatálya Akasztó Község Önkormányzata Képviselőtestületére és szervére, Akasztó Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által fenntartott költségvetési szerveire (intézményeire) terjed ki, továbbá az államháztartáson belül és kívül átadott pénzeszközök tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik a pénzeszköz átadásban, vagy támogatásban részesülnek.


2. §


A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat továbbá a 2020. évi gazdálkodás főbb szabályait.


3. §


(1) Az önkormányzat bevételeit és kiadásait a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Működési bevételek                                              331.305.413 Forint,

b) Felhalmozási bevételek                                                          0 Forint,

c) Működési kiadások                                               115.995.246 Forint.

d) Felhalmozási kiadások                                           98.642.377 Forint,

e) Finanszírozási kiadás                                             26.864.413 Forint.


(2) Az Akasztó Napközi Otthonos Óvoda költségvetési szerv bevételeit és kiadásait a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Működési bevételek                                                  3.945.360 Forint,

b) Működési kiadások                                               126.360.316 Forint.

c) Felhalmozási kiadások                                             2.413.000 Forint.


(3) A Faluház Akasztó költségvetési szerv bevételeit és kiadásait a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Működési bevételek                                                  1.000.000 Forint,

b) Működési kiadások                                                 19.306.600 Forint,

c) Felhalmozási kiadások                                                609.600 Forint.


(4) Az Idősek Napközi Otthona költségvetési szerv bevételeit és kiadásait a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Működési bevételek                                                  8.320.000 Forint,

b) Működési kiadások                                                 56.257.437 Forint,

c) Felhalmozási kiadások                                                952.500 Forint.


(5) Az Akasztói Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv bevételeit és kiadásai a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Működési kiadások                                                 90.533.530 Forint,

b) Felhalmozási kiadások                                                444.500 Forint.


(6) Költségvetési egyenleg összege:             193.808.745 Forint hiány.

a) Működési bevételek és kiadások egyenlege: 90.746.769 Forint hiány,

b) Felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege: 103.061.977 Forint hiány.


(7) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételeket a Képviselőtestület az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Költségvetési maradvány                                     193.808.745 Forint. 

aa) Működési célra                                                     90.746.769 Forint,

ab) Felhalmozási célra                                             103.061.977 Forint.


(8) Az önkormányzat kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatok szerint, és kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az R. 1. melléklete tartalmazza.


(9) Az önkormányzat által irányított Akasztó Napközi Otthonos Óvoda költségvetési szerv kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatok szerint, és kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az R. 2. melléklete tartalmazza.


(10) Az önkormányzat által irányított Faluház Akasztó költségvetési szerv kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatok szerint, és kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az R. 3. melléklete tartalmazza.


(11) Az önkormányzat által irányított Idősek Napközi Otthona költségvetési szerv kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatok szerint, és kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az R. 4. melléklete tartalmazza.


(12) Az önkormányzat által irányított Akasztói Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatok szerint, és kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az R. 5. melléklete tartalmazza.


(13) Az önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek működési és felhalmozási bevételeit kormányzati funkciók szerint az R. 6. melléklete tartalmazza.


(14) Az önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek működési kiadásait kormányzati funkciók szerint, valamint az engedélyezett létszámkeretet – a közfoglalkoztatottak nyitó létszámát is beleértve – az R. 7. melléklete tartalmazza.


(15) Az önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek felhalmozási kiadásait kormányzati funkciók szerint az R. 8. melléklete tartalmazza.


(16) Az önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek finanszírozási bevételeit kormányzati funkciók szerint az R. 9. melléklete tartalmazza.


(17) Az önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek finanszírozási kiadásait kormányzati funkciók szerint az R. 10. melléklete tartalmazza.


4. §


A képviselőtestület fejlesztési céljai között a Területi Operatív Programok, az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program kapcsán kiírt pályázatok, valamint a Szabadidőpark és Horgászpark projekt megvalósítása szerepel, melyek megvalósítása 2017. és 2018. évek folyamán indult.


5. §


A Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet az önkormányzat 2020. évre nem tervez.




6. §


(1) A Képviselőtestület az alábbi kiemelt előirányzatok esetében ad felhatalmazást a polgármester részére az önálló forrásfelhasználásra:

a) Személyi juttatások

b) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

c) Dologi kiadások

d) Ellátottak pénzbeli juttatásai

e) Egyéb működési célú kiadások

ea) Egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre

eb) Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre

f) Felhalmozási kiadások


7. §


(1) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselőtestület gyakorolja, beleértve az évközi likvid hitelek igénybevételét is.


(2) Az önkormányzat 2020. évben hitelfelvételt nem tervez.


8. §


(1) A Képviselőtestület a 3. §-ban meghatározott egyéb működési kiadások összegen belül az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék összegét 2.400.000 Forintban állapítja meg.

(2) A Képviselőtestület a 3. §-ban meghatározott egyéb működési kiadások összegen belül általános tartalékok és céltartalékok között

a) 900.000 Forintot pályázati önerőként a LEADER kültéri sporteszközök beszerzése pályázathoz

b) 500.000 Forintot a közfoglalkoztatási programok kapcsán várható többletkiadásokhoz

c) 1.000.000 Forintot évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására

különít el.


9. §


(1) A Képviselőtestület felhatalmazást ad a polgármester részére – 10.000.000 Forint értékhatárig – az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.


(2) A Képviselőtestület felhatalmazást ad az intézményvezetők részére a jóváhagyott intézményi kiadási előirányzatokon belül és az előirányzatok közötti átcsoportosításra.


(3) A 9. § (1) és (2) bekezdés szerinti a módosításokat a soron következő költségvetési rendelet-módosításba be kell építeni.


10. §


Az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek gazdálkodásának végrehajtó szerve az Akasztói Polgármesteri Hivatal.


11. §


(1) A köztisztviselők, közalkalmazottak, munkavállalók jutalmazására, prémium, céljuttatás címén teljesítményösztönzésre vagy személyi ösztönzésre a személyi juttatások kiemelt előirányzat terhére teljesíthető kifizetés, melyről önkormányzat esetében a polgármester, az önkormányzat által irányított költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője jogosult dönteni előzetesen egyeztetve az Akasztói Polgármesteri Hivatal gazdálkodási csoportjának vezetőjével. 


(2) A Képviselőtestület a polgármestert egy havi illetményével megegyező összegű jutalomban részesíti. A jutalom az Önkormányzat költségvetésében biztosított.


(3) Az (1) bekezdés szerinti juttatások összege nem haladhatja meg az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek saját költségvetésében szereplő személyi juttatások kiemelt előirányzat 15 %-át.


(4) Az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek készpénzben történő kifizetéseket az alábbi jogcímeken teljesíthetnek:

a) jogszabályban meghatározott szociális és gyermekvédelmi pénzbeli ellátások,

b) személyi juttatások közfoglalkoztatottak esetében, ha a közfoglalkoztatott nem rendelkezik bankszámlával,

c) utólagos elszámolásra kiadott előleg,

d) eseti kifizetések (dologi és egyéb működési kiadások),

e) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetés,

f) jogcímtől függetlenül 200.000 Forint összeg alatti kifizetés,

g) esetenként a polgármester külön engedélye alapján 200.000 Forintnál nagyobb összegű kifizetés (kiemelt önkormányzati rendezvények, pályázatok).


(5) Az önkormányzatnál és intézményeinél foglalkoztatott munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók 2020. évben évi bruttó 100.000 Ft/fő (mely tartalmazza a szocho-t és az szja-t) összegű cafetéria juttatásban részesülnek.

Az önkormányzatnál és intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazott foglalkoztatású munkavállalók 2020. évben bruttó 100.000 Ft/fő (mely tartalmazza a szocho-t és az szja-t) összegű cafetéria juttatásban részesülnek.

A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.


(6) A polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők 2020. évben évi bruttó 200.000 Ft/fő (mely tartalmazza a szocho-t és az szja-t) összegű cafetéria juttatásban részesülnek.


(7) A polgármester 2020. évben bruttó 200 000 Ft (mely tartalmazza a szocho-t és az szja-t) összegű cafetéria juttatásban részesül.


12. §


(1) Rendkívüli, halasztást nem tűrő esetben a polgármester legfeljebb évi 300 000 Ft összeghatárig átruházott hatáskörben dönthet az általános tartalék felhasználásáról. A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéséről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.


(2) Az általános tartalék terhére hozott döntések esetén az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.


(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.


13. §


 (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.

A költségvetési szerv esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.


(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200 000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.


(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.


(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.


(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása céljából esetenként 1 000 000 Ft összeghatár erejéig dönthet. Amennyiben a kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester - kiadási főösszeget nem érintő - előirányzat átcsoportosításról dönt. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.


14. §


(1) A Képviselőtestület a helyben működő bejegyzett civil szervezetek, az önszerveződő helyi közösségek, az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, a Kunszt József Katolikus Általános Iskola, valamint egyéb szervek és személyek részére az önkormányzat tulajdonában lévő gépjárművet térítésmentesen biztosítja, hozzájárulva így azok működéséhez. A civil szervezetek a külön rendeletben meghatározottak szerint részesülhetnek ebben a kedvezményben. Ennek lebonyolítása, valamint az így biztosított közvetett támogatások nyilvántartása az Akasztói Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv feladata, a közvetett támogatások igénybevételéről szóló külön rendelet előírásai figyelembevételével.


(2) A gépjárművet munkaidőn túl történő igénylés esetén is biztosítja a Képviselőtestület. A munkaidőn túli munkavégzés kapcsán a gépjárművet vezető foglalkoztatott többletdíjazásra jogosult, mely az önkormányzat költségvetésében biztosított.


(3) A Képviselőtestület a helyben működő bejegyzett civil szervezetek, az önszerveződő helyi közösségek, az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, a Kunszt József Katolikus Általános Iskola, valamint egyéb szervek és személyek részére az önkormányzat irányítása alá tartozó Faluház Akasztó költségvetési szerv helyiségeit, valamint eszközeit térítésmentesen biztosítja, hozzájárulva így azok működéséhez. A civil szervezetek a külön rendeletben meghatározottak szerint részesülhetnek ebben a kedvezményben. Ennek lebonyolítása, valamint az így biztosított közvetett támogatások nyilvántartása a költségvetési szerv feladata, a közvetett támogatások igénybevételéről szóló külön rendelet előírásai figyelembevételével.


(4) A Képviselőtestület a helyben működő bejegyzett civil szervezetek, az önszerveződő helyi közösségek, az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, a Kunszt József Katolikus Általános Iskola, valamint egyéb szervek és személyek részére az önkormányzat irányítása alá tartozó Akasztói Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv gépjárművét térítésmentesen biztosítja, hozzájárulva így azok működéséhez. A civil szervezetek a külön rendeletben meghatározottak szerint részesülhetnek ebben a kedvezményben. Ennek lebonyolítása, valamint az így biztosított közvetett támogatások nyilvántartása a költségvetési szerv feladata, a közvetett támogatások igénybevételéről szóló külön rendelet előírásai figyelembevételével.


(5) A gépjárművet munkaidőn túl történő igénylés esetén is biztosítja a Képviselőtestület. A munkaidőn túli munkavégzés kapcsán a gépjárművet vezető foglalkoztatott többletdíjazásra jogosult, mely az Akasztói Polgármesteri Hivatal költségvetésében biztosított.


(6) A Képviselőtestület által a civil szervek támogatása jogcímen tervezett 3.000.000 Forint összegű kiadási előirányzatának felhasználása – külön rendelet alapján – pályázati eljárás lefolytatását követően lehetséges.


15. §


(1)  Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1. napjától kell alkalmazni.


(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.


(3) Hatályát veszti 2020. április 30-ával Akasztó Község Önkormányzata Képviselőtestületének a 2019. évi költségvetéséről szóló 1/2019. (II.15.) önkormányzati rendelete.





      Suhajda Antal                                                                  Némethné Nagy Nóra           

      polgármester                                                                              jegyző



ZÁRADÉK:


A rendeletet a mai napon kihirdettem.


Kelt: Akasztó, 2020. február 25.



P.H.


                                                                                             Némethné Nagy Nóra           

                                                                                                                  jegyző

Mellékletek