Komádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló rendeletének módosításáról és egységes szerkezetbe foglalásáról
Hatályos: 2021. 10. 30- 2024. 05. 30
Komádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló rendeletének módosításáról és egységes szerkezetbe foglalásáról1
2021.10.30.
a következőket rendeli el:
(1) A rendelet hatálya Komádi Városi Önkormányzatra, a képviselő-testületre, annak bizottságaira, valamint az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményre) terjed ki.
(2) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek:
a) Komádi Közös Önkormányzati Hivatal
b) Közösségi Ház és Városi Könyvtár
c) Kerek Egy Ég Alatt Óvoda és Bölcsőde
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, egyenlege
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi költségvetését:
Megnevezés Összesen Működési Felhalmozási
Költségvetési bevétel főösszege 1 265 987 659 Ft 1 187 218 851 Ft 78 768 808 Ft
Költségvetési kiadás főösszege 1 651 069 285 Ft 1 383 252 708 Ft 267 816 577 Ft
összegben állapítja meg.
(2) Az
(1) bekezdésben foglaltak alapján a képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi
a) működési költségvetési egyenlegét - 196 033 857 Ft-ban,
b) felhalmozási költségvetési egyenlegét – 189 047 769 Ft-ban
állapítja meg.
a) belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételi előirányzatok összege: 196 033 857 Ft
b) külső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevétel összege 0 Ft.
a) belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételi előirányzatok összege: 189 047 769 Ft
b) külső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevétel összege 0 Ft.
A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) A 2. § (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg.
(2) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(5) A felhalmozási célú, 10 millió forintot meghaladó adósságot keletkeztető ügylet csak a Kormány előzetes hozzájárulásával köthető. 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adóságot keletkeztető ügylet a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló
2011. évi CXCIV. törvényben (Gst.) foglaltak figyelembevételével köthető.
A költségvetési hiány, adósságot keletkeztető ügyletek
(1) Az önkormányzat 2021. évre az Mötv. 111. § (4) bekezdése és az államháztartásról szóló
2011. évi CXCV. törvény (Áht.) 23. § (4) bekezdése szerinti működési hiányt nem tervez.
(2) A működési célú tárgyévi költségvetési hiány finanszírozása elsősorban az előző évi pénzmaradvány terhére, belső finanszírozás útján történik.
(3) Az év közben felmerülő működési hiány finanszírozása likvid hitel felvétele útján történhet, a Gst-ben foglaltak figyelembevételével.
(4) A 2021.-es költségvetési évben a képviselő-testület nem tervez olyan fejlesztési célt, amelynek megvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé.
(5) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a tárgyévi költségvetési működési hiány finanszírozására az Önkormányzat rendkívüli, kiegészítő önkormányzati támogatás iránti igényét benyújtsa.
(6) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeinek tárgyévi összege 0 Ft.
(7) Az Önkormányzat Gst. 45. § (1) bekezdés a.) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételének tárgyévi összege: 117 966 000 Ft.
Az intézményi költségvetések meghatározása
(1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek éves költségvetését e rendelet határozza meg. Az önkormányzat irányítása alá nem tartozó, de az önkormányzat törvényben előírt kötelező feladatainak ellátását biztosító (társult) intézmények és költségvetési szervek irányító szerve részére az önkormányzat intézményfinanszírozást működési célú átadott pénzeszközként biztosít.
(2) Az önkormányzat által irányított Komádi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetését e rendelet határozza meg, részére az önkormányzat a likviditás folyamatos megőrzéséhez szükséges intézményfinanszírozást biztosít. A Komádi Közös Önkormányzati Hivatal bevételi és kiadási előirányzatai között a hivatal nevében végzett tevékenységekkel kapcsolatos költségvetési bevételek és kiadások kerülnek megtervezésre.
(3) A képviselő-testület az Önkormányzat által fenntartott Kerek Egy Ég Alatt Óvoda és Bölcsőde köznevelési intézmény éves költségvetését e rendeletben határozza meg.
(4) A képviselő-testület az Önkormányzat által fenntartott Közösségi Ház és Városi Könyvtár intézmény éves költségvetését e rendeletben határozza meg.
(5) A képviselő-testület a Dél-Bihar Négycentrum Terület- és Vidékfejlesztési Társulás által fenntartott Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központ által ellátott szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatási feladatok ellátásához szükséges önkormányzati éves működési hozzájárulás összegét e rendelet szerint hagyja jóvá, egyidejűleg elrendeli a jóváhagyott hozzájárulás időarányos átadását az irányító szerv részére.
Az egyes költségvetési tételek, keretek meghatározása
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat saját forrásai terhére a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2021. évben 52.000 Ft-ban határozza meg.
(2) A köztisztviselők éves cafetéria juttatásának keretét nettó 325.000 Ft/fő/év összegben határozza meg.
(3) A képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselő havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla-hozzájárulásra jogosult, melyet félévente utólag, egyösszegben kell kifizetni.
(4) A képviselő-testület hivatalának köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je munkaszüneti nap, amellyel összefüggésben keletkező többletköltségek fedezetét az Önkormányzat saját bevételeiből biztosítja.
(5) A képviselő-testület a közalkalmazotti illetménypótlék számítási alapját 20.000 Ft-ban határozza meg.
(6) A képviselő-testület az alábbi költségvetési szerveknél a foglalkoztatottak éves cafetéria keretét az alábbiak szerint határozza meg.
- Kerek Egy Ég Alatt Óvoda és Bölcsőde: nettó 136 200 Ft/fő/év
- Közösségi Ház és Városi Könyvtár: nettó 221 000 Ft/fő/év
- Komádi Városi Önkormányzat: nettó 248 900 Ft/fő/év
A költségvetés részletezését tartalmazó mellékletek elfogadása
(1) Az költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.
(2) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3. és 1.4. mellékletek részletezik.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(4) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a
3. melléklet részletezi.
(5) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a
4. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az
5. melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a
6. melléklet szerint határozza meg.
(8) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a
7. melléklet szerint részletezi.
(9) A 8. számú melléklet az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit kiadásait, hozzájárulásait tartalmazza.
(10) A bevételek és kiadások kormányzati funkciónkénti megoszlását önkormányzati és költségvetési szervenkénti bontásban a
9. melléklet szerint hagyja jóvá. A bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok bontását a
9.1,9.1.1,9.1.2,9.1.3 mellékletek; 9.2,9.2.1,9.2.2.,9.2.3. mellékletek; 9.3,9.3.1,9.3.2,9.3.3 mellékletek; 9.4,9.4.1,9.4.2,9.4.3 mellékletek szerint határozza meg.
(11) Az adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról a
10. melléklet tartalmazza.
(12) A 2021. évi költségvetésének összevont mérlegét a
11. melléklet tartalmazza.
(13) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesített célok szerint a
12. melléklet tartalmazza.
(14) Az önkormányzat által adott közvetett támogatások (kedvezmények) összegét a
13. melléklet tartalmazza.
(15) Az önkormányzat előirányzat felhasználási tervét 2021. évre a
14. melléklet tartalmazza.
(16) A 2021. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulása jogcímenként az
15. melléklet szerint alakul.
(17) Az önkormányzat 2021. évben céljelleggel juttatott támogatásait a
16. melléklet határozza meg.
(18) A költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételi előirányzatai és kiadási előirányzatai keretszámainak főbb csoportjait a
17. melléklet tartalmazza.
(19) Az önkormányzat és intézményei által használt kormányzati funkciók felsorolását a
18. melléklet tartalmazza.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző – az önkormányzati hivatal gazdasági szervezete útján - felelős. Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A költségvetési szerv e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szerv vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik. A költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetben a költségvetési szerv saját hatáskörében módosíthatóak, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatóak. A költségvetési szerv a kiadási és bevételi előirányzatokat saját hatáskörben a Kormány rendeletében meghatározottak szerint megemelheti.
(3) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv vezetője köteles betartani.
(4) A költségvetési kiadások a költségvetésben megállapított eredeti vagy az év közben módosított kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetők.
(5) A képviselő-testület a forrásfelhasználási és az önkormányzati költségvetési előirányzatok fölötti rendelkezési jogosultságot az alábbiak szerint szabályozza:
a) Az önkormányzat kiemelt kiadási előirányzatai közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
b) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 10 000 000 Ft összeghatárig - mely esetenként az 5 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
c) A b.) pontban foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2020. december 31-ig gyakorolható.
d) A polgármester a megállapított kiadási előirányzatok felett általános forrás felhasználási jogkörrel rendelkezik.
e) A polgármester - az Mötv. 68. § (4) bekezdése alapján – a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett 10 000 000 Ft összeghatárig dönthet a költségvetési források felhasználásáról.
(6) A képviselő-testület a költségvetési szervek előirányzatai fölötti rendelkezési jogosultságot az alábbiak szerint szabályozza:
a) A költségvetési szerv előirányzatai közötti előirányzat átcsoportosítás képviselő-testületi döntés alapján történhet.
b) A költségvetési szerv vezetője a meghatározott célra átvett pénzeszközökkel, támogatásértékű bevételekkel saját hatáskörben módosíthatja a költségvetési előirányzatokat és erről a képviselő-testületet negyedévenként értesíti. Az egyéb bevételek miatt előirányzat módosításokat és a kiemelt előirányzat csoportok közötti átcsoportosításokat az intézmény vezetője a képviselő-testületnél kezdeményezheti.
c) A költségvetési szerv - érdekeltségének fokozása céljából - saját hatáskörben a bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat felemelheti a tervezett előirányzatot meghaladó többlet bevételeiből és nem önkormányzattól átvett pénzeszközeiből a ténylegesen befolyt bevétele mértékéig.
(7) A központi költségvetésből meghatározott célra juttatott, érdemi döntést nem igénylő támogatások összegét és az a)-d) pontok szerinti módosításokat, átcsoportosításokat a soron következő rendeletmódosításba be kell építeni.
(8) A képviselő-testület a költségvetésben meghatározott tartalék költségvetési előirányzatok feletti rendelkezési jogot általános jelleggel a polgármesterre átruházza.
(9) A képviselő-testület általános jelleggel felhatalmazza a polgármestert, hogy a pályázatok megvalósításához szükséges, e rendelet alapján az adott fejlesztési cél szerinti kormányzati funkcióra tervezett vagy az általános tartalékból a tárgyévben még rendelkezésre álló előirányzatból biztosítható saját forrást – amennyiben a képviselő-testület másként nem rendelkezik, vagy a pályázat előírásaival nem ellentétes – általános jelleggel biztosítsa.
(10) A képviselő-testület általános jelleggel felhatalmazza a polgármestert a
(9) bekezdésnek megfelelő pályázatok benyújtására és az ezzel kapcsolatos kötelezettségvállalásra, nyilatkozattételre.
9. § (1) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítéséig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha év közben az Országgyűlés a helyi önkormányzatokat illető költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul, de legkésőbb 15 napon belül a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(2) Felhatalmazást kap a polgármester, hogy a költségvetési támogatásból származó átmenetileg szabad pénzeszközt állampapír vásárlásával hasznosítsa, azzal, hogy az így elért hozamot, kamatbevételt kizárólag a támogatott tevékenységgel kapcsolatos kiadásokra lehet felhasználni.
(3) Évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, vagy ennek következményei elhárítása céljából a polgármester az önkormányzat költségvetése körében az államháztartásról szóló törvény szerint átmeneti rendelkezést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(6) A képviselő-testület általános jelleggel felhatalmazza a polgármestert, hogy pályázati vagy egyéb támogatásokkal kapcsolatos, a költségvetést érintő kötelezettségvállalást megtegye, amennyiben az ahhoz szükséges fedezet e rendelet alapján biztosítható.
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1-jétől kell alkalmazni.