Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 27.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom község településképének védelméről szóló 22/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 01. 26- 2022. 01. 26

Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 27.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom község településképének védelméről szóló 22/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet módosításáról1

2022.01.26.

Biharnagybajom Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (12. § (2) bekezdésében, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017 évi CXXV. törvény 6. § (2), és 10. § (3) bekezdéseiben továbbá az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXIII. tv. 57§ (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011 évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró

- az állami főépítészi és az örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal;
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
- Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; valamint
- a partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek (teljes helyi lakosság, érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, vallási közösségek)
véleményének kikérésével – a következőket rendeli el

1. § Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Biharnagybajom község településképének védelméről szóló 22/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: R.) 5. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/ E rendelet alkalmazásában/
„1. Cégtábla: kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó létesítmény (helyiség, együttes) nevét és az ott folytatott tevékenységet a bejáratnál feltüntető tábla, illetve felirat, mely nem minősül reklámnak.
2. CityLight formátumú eszköz: olyan információs vagy más célú berendezésnek minősülő rögzített, függőleges elrendezésű berendezés, mely legfeljebb 120/180 cm méretű látható papíralapú reklám közzétételére alkalmas felülettel, vagy legfeljebb 90" képátlójú, 16:9 arányú, álló helyzetű digitális kijelzővel rendelkezik.
3. CityBoard formátumú eszköz: olyan 2,5 métertől 3,5 magassági mértékig terjedő információs vagy más célú berendezés, melynek reklám közzétételére alkalmas mérete 7-9 m2. Látható papír vagy fólia alapú, nem ragasztott, hátulról megvilágított reklám közzé tételételére alkalmas hátulról megvilágított felülettel, vagy ilyen méretű digitális kijelzővel rendelkezik.
4. Címtábla: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az intézmény vagy vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla, névtábla.
5. Egyedi mobil tájékoztató, - ajánló tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan nem rögzített, egyedi méretű és akár változó feliratú tájékoztató, hirdető berendezés, mely a kereskedelmi- szolgáltató-vendéglátó tevékenység szolgáltatásairól – pl. étlapjáról stb. – ad tájékoztatást.
6. Egyedi gazdasági tájékoztató és útirányjelző tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan – rögzített, egyedi méretű, állandó tartalmú – hirdető berendezés, mely gazdasági-, kereskedelmi-, szolgáltató-, vendéglátó tevékenységet végzők helyéről, irányáról, megnevezéséről, tevékenységéről, telephelyéről, nyitvatartásiról, megközelítéséről, ill. a település szolgáltató épületeiről utcáiról ad információt és amelyen a szervezet arculatjának megfelelő felirat és logó is szerepelhet.
7. Épület főgerince: Az épület tömegét meghatározó, jellemzően az utcai traktus legmagasabb és leghosszabb gerince.
8. Eredeti állapot: a védett építmény építésekor fennálló állapot vagy egy olyan későbbi állapot, melyet az értékvizsgálat a védelem elrendelésekor védendő értékként határozott meg.
9. Értékvizsgálat: a települési érték helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló, a Korm. rendeletben meghatározottak szerint annak minősülő munkarész.
10. Építkezés adatairól szóló tájékoztatás: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az építési munkaterületen a beruházással összefüggő információkat tartalmazó felirat.
11. Földszínek: (más néven terra színek) tört, sötét, meleg színek, melyek színtartománya a barna- vörös-narancs- sárga-zöldessárga.
12. Fényreklám: rendszerint az épületek tetején vagy homlokzatán elhelyezett, saját fényforrással rendelkező, világító felületű vagy 500 lux-nál erősebben megvilágított, reklám célokat szolgáló felirat, ábra.
13. Funkcionális utcabútor: Olyan reklám elhelyezésére nem használható berendezés, mely az adott közterület használatához telepített és a berendezés funkciójából következően közösségi, továbbá a közterületet igénybe vevők igényeit szolgálja. (település ismertségét növelő, térbeli kialakítású térbe állított feliratok, műtárgyak, padok, virágládák, kerékpár rögzítők, szökőkutak és tartozékai, telefonfülke, hulladék ládák stb.)
14. Függesztett reklámhordozó: információs vagy más célú berendezésnek minősülő, könnyen oldható rögzítéssel (kikötés, kitűzés) elhelyezett vászon, ponyva, tábla stb.
15. Helyi védett érték: Településszerkezet, településkarakter szempontjából jelentős helyi védett településszerkezet, helyi védett utcakép és helyi egyedi védett épület, műtárgy (építmény) egyedi védett növényzet összessége.
16. Hirdető vitrin: az üzlet és egyéb kereskedelmi- szolgáltató funkciójú épület üzlethelyiségével közvetlen kapcsolatban nem lévő, az épület homlokzatára, vagy a kerítésre, ill. közterületre helyezett üvegezett felületű, doboz jellegű, információs vagy más célú berendezésnek minősülő hirdető berendezés.
17. Információs vagy más célú berendezés: A 104/ 2017 (IV. 28.) Korm. rendelet 1. § (4) pontjának megfelelő tartalommal rendelkező: egyedi gazdasági tájékoztató és útirányjelző tábla, egyedi mobil tájékoztató,-ajánló tábla, hirdető vitrin, önkormányzati információs tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű információs tábla, reklámpylon és reklámzászló, függesztett reklámhordozó, napellenző, transzparens vagy molinó, CityBoard, CityLight, útba igazító tábla, amennyiben ezek részben reklámnak nem minősülő információs célt és közérdeket szolgálnak.
18. Kirakat: elsősorban árú bemutatásra szolgáló, az üzlet és egyéb kereskedelmi- szolgáltató funkciójú épület üzlethelyiségével közvetlen kapcsolatban lévő, közterületre néző, vagy közterületről látható, üvegezett portál jellegű homlokzatrész.
19. Napellenző: Árnyékolásra, csapadékvédelemre szolgáló információs célú berendezés, mely homlokzati síkra rögzített, vagy attól függetlenül önálló, állványos tartószerkezetű. A napellenzők különösen: könyökkaros, - tokozott, állványos, ollókaros, ejtőkaros, vagy kar nélküli – nem könyökkaros, önálló tartószerkezet nélkül kifeszített ponyva, vászon.
20. Önkormányzati információs tábla: olyan rögzített, egyedi méretű e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő hirdető-berendezés, mely a helyi lakosok számára nyújt, rendszeresen változó tartalommal, közérdekű információkat, továbbá lehetőséget biztosít lakossági apróhirdetések, kisméretű hirdetések elhelyezésére.
21. Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) főleg csak fehértartalma van, fekete nincs, vagy csak nagyon kevés.
22. Rikító szín: nagyon élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek, melyeknek nagy a színtelítettsége. Ilyenek különösen: élénkvörös, élénk kék, okkersárga, neon zöld, neon lila színek.
23. Totemoszlop: olyan információs célú berendezés, amely jellemzően kétoldalas, nem papír alapon megjelenített ábrázolást hordozó és egy vagy több vállalkozás megnevezését, cégérét, cégtábláját tartalmazó reklámhordozó eszköz. Magasságának és szélességének hányadosa legalább 3, és vastagsága az oszlop teljes magasságában legalább 30 cm. Nem minősül totemoszlopnak az üzemanyag töltő állomás területén elhelyezett cégjelzést és üzemanyagárat tartalmazó tábla.
24. Transzparens vagy molinó: kifeszített vagy köztér felett átfeszített textil vagy textil jellegű egyéb anyagból készült reklámhordozó.
25. Oszlop tartószerkezetű információs tábla: olyan információs vagy más célú berendezésnek minősülő rögzített, reklámtábla funkciójú berendezés, mely jellemzően függőleges elrendezésű egy vagy több oszlop kialakítású lábon áll. A tábla egy és kétoldalas kialakítású is lehet.
26. Útba igazító tábla: olyan közterületi információt közvetítő jelzés, melynek funkciója az idegenforgalmi eligazítás, közösségi szolgáltatásokról és egyéb közérdekű információkról tájékoztatás
27. Üzletfelirat: kereskedelmi-, szolgáltató- vagy vendéglátó, egy vagy több egységet magába foglaló építményen, a benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.
28. Vállalkozást népszerűsítő felirat: A vállalkozás tevékenységét hirdető feliratot hordozó berendezés, melye rendelet szempontjából nem minősül reklámnak. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.
29. Vállalkozást népszerűsítő grafikai megjelenítés: E rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő tetszőleges grafikai megjelenítéssel készített, azt hordozó hirdető berendezés a vállalkozás, szolgáltatásaival összefüggő tartalommal. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.
30. Vállalkozás szerinti árú árujelző ismertségét növelő felirat: E rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő hirdető feliratot hordozó berendezés a vállalkozás áruival összefüggő tartalommal. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.
31. Zászló, reklámzászló: információs vagy más célú berendezésnek minősülő, egyes cégek arculati elemeit, márkanevét cégjelzést tartalmazó, tartóvázra kifeszített vászon, textil stb. anyagú berendezés.
32. Illeszkedési elv, szabály: E rendeletben alkalmazott, a településkép előnyös alakítását elősegítő, a kialakult szűkebb-tágabb környezethez megengedő szabályozás alkalmazásával igazodást biztosító szakmai - tervezői metódus.
33. Tájba illesztés: A tájba illesztés célja a tájban bekövetkező antropogén (az ember tevékenységéből eredő, ahhoz kapcsolódó) eredetű változásoknak a természeti adottságokhoz való igazítása, közelítése, a meglévő természeti, táji értékekkel való összhang megteremtése, valamint az értékek károsodásainak mérséklése, kiküszöbölése. Épületek esetében, valamint telekalakításkor a természeti és művi elemek összhangjának megteremtése érdekében leginkább az adott tájban történelmileg kialakult hagyományokat kell figyelembe venni. Jellemző lehet a telek alakja, az építmények elhelyezkedése a telken belül, az anyag- és színhasználat, az építmény és részeinek szerkezete, magassága, szélessége, stílusa. Az anyaghasználatban előnyös a természetes anyagok alkalmazása. A méretek meghatározásánál a minél kisebb területfoglalásra és magasságra indokolt törekedni. A színválasztásnál domináns a létesítmény közvetlen környezetének színvilága, amelybe harmonikusan kell illeszkednie az új tájelemnek.”

2. §

A R. 7. alcíme helyébe az alábbi cím lép:

„7. Helyi egyedi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai”

3. §

A R. 7. §-a új, (5) - (6) bekezdéssel kiegészül:
„(5) A jegyzőnél benyújtható, megszüntetésre irányuló kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) a kezdeményezéssel érintett érték megnevezését, leírását, ismertetését,
b) a védelem megszüntetésének rövid indokolását,
c) a kezdeményezéssel érintett érték helyének ingatlan-nyilvántartási azonosítására vonatkozó adatait (utca, házszám, helyrajzi szám, épület vagy telekrész megjelölését, tulajdonos), terület esetében annak pontos körül határolását tartalmazó adatokat,
d) a kezdeményezéssel érintett érték fényképét,
e) valamint a kezdeményező nevét és címét.

(6) Helyi védelem alá helyezésről, továbbá megszüntetésről szóló képviselőtestületi döntést át kell vezetni a 2. számú mellékletbe.”

4. § A R. 8. § (2) bekezdésének d) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) A nyilvántartás tartalmazza:

d) a védettségi kategóriát (egyedi építészeti, - ezen belül: épület, műtárgy, emlékmű, szobor, - területi építészeti, egyedi tájérték, növényzet),”

5. § A R. 10. 9. § (1) bekezdés első mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép.

/a védett érték megjelölése/
„(1) A helyi védelem alatt álló épületet, építményt, emlékművet egységes táblával lehet megjelölni.”

6. §

A R. 10. 9. §-a kiegészül egy új (4) bekezdéssel:
„(4) A helyi védettség tényét közlő táblán kívül az önkormányzat elhelyezhet egyéb a védettséggel összefüggő tényt, adatot is közlő táblát a védett értéken vagy annak környezetében.”

7. §

A R. 14. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/A helyi területi és egyedi védelem meghatározása /
„(4) Az egyedi védelem alá vont épületek, emlékművek körét, jegyzékét a 2. sz. melléklet tartalmazza.”

8. §

A R. 15. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása /
„(4) A településkép szempontjából meghatározó, természeti és régészeti védelemmel érintett 15. § (3) c)-f) pontok szerinti területek
a) településképi, településkarakteri szempontból a beépítésre nem szánt településrész részét képezik,
b) területi lehatárolásukat a 4. § (3) figyelembevételével, továbbá az országos jogszabályok alapján kell megállapítani.”

9. § A R. 16. § új, (4) bekezdéssel kiegészül:

„(4) Homlokzatokon és tetőhéjazatként zavaró fényhatást okozó, csillogó, tükröződő felületek nem alkalmazhatók. Ebbe a körbe az üvegfelületek nem értendők bele.”

10. § Az R. 19. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) Az üzemi telepeken a szélvédelem és a táji látványvédelem biztosítása érdekében őshonos növényzettel legalább 5 méter széles egy soros fásítás szükséges.”

11. § A R. 20. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„20. § (1) Az épületek homlokzatai világos, pasztellszínezésűek lehetnek. Tájidegen színezésnek minősülnek a rikító színek, a neon sárga, neon zöld, élénkpiros, lila, élénk kék színezések, ezért ezek nem alkalmazhatók.

(2) Az ipari, mezőgazdasági, kereskedelmi szolgáltató épületek építése, felújítása, bővítése során 10 m2-nél nagyobb, azt meghaladó tetőfedése, homlokzati burkoló eleme, technológiai építménye, nem készülhet tükröződő felülettel. Csak matt színezés, matt fémfelület alkalmazható”

12. § A R. 21. § (5) c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(5) c) az épület-ornamentika (díszítőelemek), homlokzaton megjelenő épületgépészeti berendezések anyaghasználat, homlokzati felületi megjelenés tekintetében arányosan illeszkedjenek az épülethez, annak homlokzati tagozataihoz, falmezőihez, a nyílászárók méreteihez és arányrendszeréhez, továbbá legyen arányos, illetve illeszkedő a környezetéhez.”

13. § A R. 23. § előtti új 17/A számú alcímmel kiegészül, és a 23. § (1)-(3) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

„17/A. A belterületi településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó kiegészítő településképi követelmények műszaki berendezések elhelyezésére

23. § (1) Épületen, építményen, előkertbe az energiafogyasztást mérő berendezések takarás nélkül nem helyezhetők el. Elhelyezésük módjára a 21 §. (5) c) előírásai alkalmazandók.

(2) Épületeken újonnan parapet konvektor, vagy klímaberendezés kültéri egysége az utcai homlokzaton és az oldalkerti homlokzat első 5 méterén közvetlenül, elsősorban épületrész általi takarás nélkül nem helyezhető el. Elhelyezésük módjára a 21 §. (5) c) előírásai alkalmazandók. Az épület rész általi takarás előírása alól kivétel, ha az épület homlokzata nem rendelkezik olyan épületelemmel, épületrésszel, vagy tagozattal, ami a takart elhelyezést lehetővé tenné. A látványában történő takarás - ha műszakilag megoldható - ekkor is biztosítandó.

(3) Épületek utcai homlokzatán antenna, hírközlési berendezés nem helyezhető el. Ezek az épület oldalkerti homlokzatán az utcai homlokzattól számított 5 méteren túl helyezhetők el.”

(4)

14. § A R. 25. § (1) bekezdés első mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép.

/A helyi területi védelemhez kapcsolódó építészeti követelmények/
“(1) A szabályozási terven jelölt egykori belső várfal vonalán álló épületek a zártsorú beépítésű területen utcával párhuzamos tetőgerincű magas tetővel kell kialakítani.”

15. § A 28. § előtti R. 21. alcíme és 28. § (4) és (5) bekezdései helyébe az alábbi cím és rendelkezés lép:

„21. Helyi egyedi védelemhez kapcsolódó építészeti követelmények”

28. § (4) A népi és kisnemesi lakóépületek esetén az eredeti megjelenést a jogszabályi előírások keretei között a mai funkcionális és anyaghasználati, statikai szerkezeti megerősítések miatt szükséges mértékű eltérések alkalmazásával kell biztosítani.

(5) A vasútállomás épületének legfontosabb értéke a teljes egészében megmaradt tömegforma, ezért az eredeti állapot helyreállítása szükséges a külső megjelenés tekintetében. Azok a nyílások, amelyek részben elfalazásra kerültek, visszabontandók az eredeti méretükre. Lent erős lábazati sáv, középen pedig könyöklő- és osztópárkány állítandó vissza, míg az éleken pedig az épület sarokrészének kihangsúlyozása miatt a falfelület többi részétől eltérő, kváderes vakolat armírozás. A nyíláskeretezések íves szemöldökdísszel, és a teljes nyíláskereten körbefutó armírozással állítandók helyre. A tetőhéjazat cseréje során helyreállítandó az eredeti oromzati dísz szelemenek 70 cm – es kiülése

16. § A R. 22. alcíme helyébe az alábbi cím lép:

„22. A helyi egyedi védett épület bővítésének, belső korszerűsítésének építészeti követelményei”

17. § A R. 29. §-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

„29. § (1) A helyi egyedi védett épületeket bővíteni a 28. § előírásai betartása mellett oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület eredeti állapot szerinti építészeti karakterével összhangban kell lennie. Az összhangot nem a meglévő épület másolásával, hanem kortárs építészeti eszközökkel kell biztosítani.

(2) A helyi egyedi védett épületeket belső korszerűsítése, belső átalakítása, padlásterének tetőtért eredményező beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló településképi követelmények betartása mellett megengedett.”

18. § A R. 30. § (4) és (6) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

„(4) Ahol vezetékes hálózat megengedett, ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlopsor nem építhető. Kivétel a meglévő felszín feletti szabad vezetékes hálózat kismértékű bővítése.

(6) Természetvédelemmel érintett területeken

a) amennyiben műszakilag lehetséges, az energiaellátást földkábellel kell biztosítani. Kivétel a meglévő felszín feletti szabad vezetékes hálózat kismértékű bővítése.

b) reklámhordozó berendezések nem helyezhetők el.

c) kültéri világítás kialakítása csak biztonsági szempontok különösen élet- vagyonvédelem esetén, horizont alatti fénykúpos kialakítású világító eszközzel lehetséges.”

19. § A R. 31. § kiegészül új (4) és (5) bekezdésekkel:

„(4) A településkép szempontjából meghatározó területeken egy adott útszakasz menetirány szerinti azonos oldalán ötven méteren belül további reklámhordozó nem helyezhető el.

A tilalom nem vonatkozik az e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő berendezésekre, a funkcionális utcabútorokra, az építési reklámhálóra.

(5) E rendelet szempontjából nem minősül reklámnak az 5. §. (1), (4), (10), (20), (26), (27), (28), (29), (30) pontjai szerinti berendezések. Ezek a vonatkozó településképi követelmények betartásával bárhol elhelyezhetők a település igazgatási területén.”

20. § A R. 25. alcíme helyébe az alábbi alcím lép:

„25. A teljes igazgatási területen reklám közzétételére és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésének szabályai”

21. § A R. 32. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„32. § (1) Az épületek homlokzatain elhelyezhető cégéreket, cég- és címtáblákat napellenzőket, hirdető vitrint, reklámzászlót, függesztett reklámhordozót és üzlet feliratokat, vállalkozást népszerűsítő felirat vagy grafikai megjelenést ,egyedi tájékoztató táblákat úgy kell kialakítani, hogy azok illeszkedjenek a homlokzatok meglévő vagy tervezett vízszintesés függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, színezésével, építészeti hangsúlyaival.

(2) Közterület felé eső legközelebbi épületek egy-egy homlokzatának 10 %-ánál nagyobb felületén nem helyezhető el cég- és címtábla, vállalkozást népszerűsítő felirat vagy grafikai megjelenés, információs, vagy más célú berendezés.

(3) Információs vagy más célú berendezés, amennyiben reklámot is tartalmaz a magánterületen nem helyezhető el.

(4) Közvilágítási berendezésen, egyéb közműberendezésen, funkcionális utcabútoron, hírközlési oszlopon reklám célú felület nem helyezhető el.

(5) Önkormányzati információs tábla és egyedi mobil tájékoztató tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű tábla, továbbá egyedi gazdasági tájékoztató és útirány jelző tábla és transzparens, továbbá funkcionális utcabútor közterületen a közlekedést nem zavaró módon helyezhető el.

(6) Totemoszlop csak üzemanyag töltő állomáson és 300 m2-nél nagyobb ipari-, kereskedelmi- és szolgáltató egységek esetén lehet elhelyezni. Reklám pilon CityLight, CityBoard elhelyezésére nincs ilyen korlát.”

22. § A R. 33. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„33 §

(1) Tetőfelületre cégér fényreklám, reklám felírat nem helyezhető el.

(2) Épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla, függesztett reklámhordozó, információs vagy más célú berendezés és az 5. § szerinti reklámnak nem minősülő berendezések – különösen cég- és címtábla, vállalkozás szerinti árú árujelző ismertségét növelő felírat - épületdíszítő tagozatot nem takarhat el. Reklámhordozón papír alapú reklám kizárólag feszített vagy fixen tehető közzé.

(3) Üzlethelyiségenként legfeljebb két egyedi tájékoztató mobil tábla helyezhető el a közterületen, legfeljebb 75/150 cm méretű kialakítással, a gyalogosforgalmat nem akadályozó módon.

(4) Üzletenként legfeljebb két cégtábla és egy darab cégér helyezhető el. Saroktelek esetén mindkét közterület irányába elhelyezhető a cég és címtáblák és 1-1 db cégér. A cégér csak egyedi kovácsolt vas ill. azt le képező korszerű anyaghasználatú lehet.

(5) Üzletfelirat hossza legfeljebb 3,0 m, magassága 1,0m, vastagsága 15 cm lehet. Külső megvilágítása egyedi fali karos külső világítással történhet. Belső megvilágítása káprázatmentesség biztosításával történhet. Anyagában a fa, a fém és az üveg, opálüveg domináljon.

(6) A reklámhordozó tulajdonosa köteles gondoskodni a reklámhordozó folyamatos, jó karban tartásáról. A reklámhordozón közzé kell tenni a reklám közzé tévőjének adatait.”

23. § A R. 34. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) A reklám közzétevője az eltérést a településképi bejelentési eljárás lefolytatására irányuló kérelmével kezdeményezi.”

24. § Az R. 28. alcíme helyébe az alábbi alcím lép:

„28. Reklámvilágításra vonatkozó településképi követelmények”

25. § A R. 36. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) „A településképi követelményekről a főépítész– alkalmazása hiányában a polgármester – az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez, kérelemre, a kérelem beérkezését követő 8 napon belül szakmai konzultációt biztosít, melyért díj nem számítható fel.

26. § A R. 36. § kiegészül egy új (6) bekezdéssel:

(6) „A településkép védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció betartását a főépítész – alkalmazásának hiányában a polgármester - ellenőrzi.”

27. § A R. 37. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/településképi bejelentési eljárás/
(1) „A polgármester - az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr) alapján, a teljes eljárás szabályai szerint - településképi bejelentési eljárást folytat le a nyilvántartott műemléki értékek vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez továbbá építési engedélyhez, vagy egyszerű bejelentéshez kötött tevékenységek kivételével:
a) a településkép fokozottabb védelme érdekében a Község közigazgatási területén levő közterületen, és köztulajdonban álló ingatlanokon, valamint közterületnek nem minősülő magánterületen közterületről látható esetekben reklám közzétételére, reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséhez. A reklám, reklámhordozó elhelyezéséhez szükséges bejelentési kérelem nyomtatvány jelen rendelet 3. számú melléklete.
b) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltoztatása tekintetében. Ha a rendeltetésváltoztatás megfelel a helyi építési szabályzat vonatkozó követelményeinek, a polgármester kérelemre - az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából – 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról, az új rendeltetésről és az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról, az új rendeltetés számáról. A rendeltetés megváltoztatásának igazolásához szükséges bejelentési kérelem nyomtatvány jelen rendelet 4. számú melléklete.”

28. § A R. 38. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/településképi bejelentési eljárás/
„(1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott bejelentésre indul. A kérelem és annak melléklete, a hiánypótlás és az ügyfél által tett nyilatkozat csak írásban terjeszthető elő. A bejelentéshez annak tartalmától függően a településképi követelményeknek való megfelelést, ill. rendeltetésekre vonatkozó HÉSZ szerinti követelményeknek való megfelelést igazoló dokumentációt papír alapon kell, és- digitális adathordozón is lehet mellékelni. A rendeltetésre vonatkozó papír alapú vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni.
A településképi követelményeket igazoló építészeti-műszaki dokumentációnak – a bejelentés tárgyától függően – az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) meglévő állapotról fényképfelvételt
b) műszaki leírást
c) a tervezett állapot formáját, mennyiségét, méretét és technológiáját,
d) a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt és elhelyezésének módját,
e) elrendezési rajzot,
f) reklám elhelyezésének helyétől – amennyibe indokolt - színtervet, környezetbe illesztett látványtervet.
g) a HÉSZ rendeltetésekre ill. az egyéb követelményeinek teljesitését igazoló dokumentációt.”

29. §

A R. 39. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/településképi bejelentési eljárás/

„39. §

(1) A településképi bejelentési kötelezettség teljesítésének lefolytatását és a bejelentett tevékenység folytatását a polgármester ellenőrzi.
(2) Amennyiben a bejelentési eljárás elmulasztását vagy a bejelentési eljárás során a tevékenységet megtiltotta, vagy tudomásul vette, de attól eltérő végrehajtást tapasztal, akkor a (3) bekezdés szerinti eset kivételével a 40. § szerinti kötelezési eljárást lefolytatja és szükség szerint kötelezést bocsát ki.
(3) Reklám és reklámhordozó elhelyezése esetén tapasztalt eltérő végrehajtás esetén a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet szerint eljárva 15 napon belül értesíti az illetékes kormányhivatalt.”

30. § A R. 40. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„40. § (1) A polgármester településképi követelmények teljesítése érdekében – a IV. fejezet szerintiek kivételével– hivatalból vagy kérelemre – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény alapján településképi kötelezési eljárást folytat le és szükség szerint kötelezést bocsát ki.

(2) A polgármester rendeltetésváltoztatás, továbbá a helyi építési szabályzatban foglaltak, vagy a településrendezési illeszkedés követelményének megsértése esetén is az (1) bekezdés szerint jár el.”

31. § Az R. 41. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„41. § (1) A településképi követelmények be nem tartása, annak megsértése esetén a polgármester figyelmeztető döntésben – megfelelő határidő biztosításával – felhívja az ingatlantulajdonost a jogszabálysértés megszüntetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés keretében az ingatlantulajdonost a településképi követelmények teljesítésére kötelezi. Ezzel egyidejűleg a kötelezettet településkép védelmi bírság megfizetésére kötelezi.

(3) A településkép védelmi bírság összege:

a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint magánszemély esetén 200. 000 - 250.000 forint, jogi személy esetén 250.000-500.000 forint,

b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint 150.000 - 200.000 forint,

c) az a) és b) pontba nem tartozó egyéb településképi és műszaki berendezésekre vonatkozó követelmény be nem tartása esetén 100.000 -150.000 forint.”

32. § A R. 42. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) A polgármester a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény alapján dönt a bírság 41. § szerinti összegéről.”

33. § (1) A R. melléklete kiegészül egy új 4. sz. melléklettel, mely jelen rendelet 1. sz. melléklete.

(2) A R. 2. számú mellékletének helyébe jelen rendelet 2.sz. melléklete lép.

(3) A R. 3. számú mellékletének helyébe jelen rendelet 3. sz. melléklete lép.

34. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.

Kérelem településképi bejelentési eljáráshoz
Építmény, építményen belüli rendeltetési egység rendeltetésének, vagy rendeltetési egység számának megváltoztatásához
1. Bejelentő adatai:
Neve (szervezet esetén neve, képviselője):
……………………………………………………………………………………………….
Lakcíme (szervezet esetén székhely):
……………………………………………………………………………………………….
Levelezési címe:
……………………………………………………………………………………………….
Telefonos elérhetősége:
……………………………………………………………………………………………….
E-mail címe:
……………………………………………………………………………………………….
2. A folytatni kívánt rendeltetés változtatás megnevezése:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
3. Helye………………………………………………………………Hrsz.:…………….
4. Benyújtott mellékletek megnevezése, az országos építésügyi követelményeknek és a helyi építési szabályzatnak való megfelelés dokumentációja, példányszáma:
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………… …
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………
Biharnagybajom,…………………………………. ………………………………
Kiállítás dátuma Bejelentő (építtető) aláírása

Helyi védett értékek, épületek, emlékművek.

Ssz.

Megnevezés,
a védelem típusa

Cím, hrsz.

Leírás

1

Református templom

Biharnagybajom,
Rákóczi u. 22. hrsz:1/1

A református templomot 1757-ben kezdték el építeni. A templom 1760-61-re lett kész. A torony építéséhez 1785. július 13-án kezdtek neki. Téglából építették a már meglevő alapra, amelyet a templom építésekor már leraktak. 1787-ben fejezték be a torony építésével kapcsolatos munkálatokat. Eredetileg egyhajós volt a templom, de 1802-ben egy nagyobb kőből álló portikust ragasztottak az asszonyok számára a templom északi részéhez. 1824-ben készült el a déli portikus. 1944-ben a háború következtében a templom fala, teteje és a torony síkja erősen megrongálódott. A háború okozta károkat 1947-48-ban javították ki. Ekkor lett csonka a torony költségkímélés végett. A toronysüveg helyreállítása 1984-ben történt meg, de az eredeti süveget építészetileg meg sem közelítette. 2004-2006 között teljes felújításra került sor.

2

Polgármesteri Hivatal

Biharnagybajom, Rákóczi u. 5.
hrsz: 684

Az előkert nélküli utcával párhuzamos gerincű épület felújítás után is megtartotta eredeti építészeti értékeit. Az eklektikus stíllusú, neobarokk építészeti díszítéseket tartalmazó középület a főutca meghatározó épülete.

3

Iroda épület

Biharnagybajom, Rákóczi u. 12.
hrsz:8.

A Tarr család gazda- és lakóháza irodaépületként hasznosított őrzi a településközpont jellemző, előkert nélküli épület elhelyezését. A hoszanti nyújtott kialakítású ablakok és az oromfalal, utcával párhuzamos gericű tető is arhetipikus megoldás.

4

Kisnemesi lakóépület

Biharnagybajom, Bacsó Béla u.7.
hrsz:161

Az 1700-as évek végén épült kisnemesi lakóház kétmenetes alaprajzú, három osztatúként épült, az udvarra néző kisház (kisszoba), pitar és az utcára néző nagyház (tisztaszoba) megosztásban, mögöttük két oldal helyiséggel, -udvarra néző oldal szobával és utcára néző oldal kamrával- középen a konyha mögött kamrával. Elől végig oszlopos tornáccal, melyet ház elejének neveztek. A nagyházban a mai napig is megvan a búbos kemence, melynek szája a konyhába nyílik. A konyha eredetileg szabadkéményes volt, bolthajtás választotta el a pitartól. A kisházat valószínűleg kályhával fűtötték, melynek füstcsöve a szabadkéménybe nyílt. A ház fala nagyméretű vályog, hajzata nád, cserép szegéllyel. A ház hossztengelyében fut a nagyméretű mestergerenda, mely a falon is fekvő, körbefutó koszorúgerendákat tartja. Ezt még a keresztbe futó folyógerendák is erősítik, illetve a mennyezetet fogják. A nád hajzatot hámozatlan rudak és lécek tartják.

5

I. világháborús emlékmű

Rákóczi út, Hrsz:150

Helyi identitást kifejező emlékmű

6

1848-49-es emlékmű

Rákóczi út, Hrsz:3

Helyi identitást kifejező emlékmű

7

T0100652_VR MÁV-leltári számú vasútállomás felvételi épület

Bem József utca 6.

Az egységes vasúttársasági típusterv szerinti standard műszaki megoldásai olyan értékek, melyeknek visszaállítása nem csak üzemeltetői, hanem települési közérdek is egyben. A neoreneszánsz homlokzatot erős lábazati sáv, középső osztópárkány és a falak oldal élein falisáv, valamint íves szemöldökdíszű és a teljes nyíláskereten körbefutó armírozású nyílászárók jellemezték. A sárgás színezésű mezőszíneket fehér tagozatok egészítették ki. Az eredeti héjazat vörös cserép. A tető az oromzaton dísz szelemenekkel 70 cm méretékben túl volt nyújtva.

Kérelem településképi bejelentési eljáráshoz
Reklám, reklámhordozó elhelyezéséhez
1. Bejelentő adatai:
Neve (szervezet esetén neve, képviselője):
……………………………………………………………………………………………….
Lakcíme (szervezet esetén székhely):
……………………………………………………………………………………………….
Levelezési címe:
……………………………………………………………………………………………….
Telefonos elérhetősége:
……………………………………………………………………………………………….
E-mail címe:
……………………………………………………………………………………………….
2. A folytatni kívánt reklám, illetve reklámhordozó:
Elhelyezésének megnevezése:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Helye……………………………………………………………Hrsz.:…………….
A reklámelhelyezés tervezett időtartama……………………………...........................
3. Benyújtott mellékletek megnevezése, példányszáma:
…………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..
Biharnagybajom, ………………………………. ……………………………

Kiállítás dátuma Bejelentő (építtető) aláírása

1

A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2022. január 27. napjával.