Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi piacról szóló 2/2015 (I.23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 01. 01
a helyi piacról szóló 2/2015 (I.23.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
a helyi piacról szóló 2/2015 (I.23.) önkormányzati rendelet módosításáról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A helyi piacról szóló 2/2015 (I.23.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezet ( a továbbiakban: rendelet) előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet végrehajtása elősegíti az önkormányzat fenntartásában lévő és működtetésébe visszakerülő települési piac jogszerű és szakszerű működtetését, amely az önkormányzat közfeladat ellátásának színvonalát növeli, hozzájárul a helyi lakosság jobb ellátásához és a helyi termelők és kereskedők helyben történő munkavégzésének elősegítéséhez.
A rendelet meghatározza a piac működésének kereteit, megalapozza a feladatok végrehajtását, ezáltal hatással van az önkormányzat és közös hivatala működésére, valamint a településeken élőkre.
Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek. A piac működésével összefüggő köztisztasági és hulladékgazdálkodási elvárásoknak az önkormányzat saját szervezete útján illetve a hulladékgyűjtési közszolgáltatás ellátására szerződés útján megfelel.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi,- számviteli előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában jelentős többletfeladatot jelentenek az önkormányzat és a közös hivatal számára, mivel eddig ezeket a tevékenységeket az üzemeltető önkormányzati tulajdonú kft végezte.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, és amelynek elmaradása a piac üzemeltetését akadályozná és hatósági vizsgálat esetén jogkövetkezményeket vonna maga után.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzatnál és a közös hivatalánál rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
INDOKOLÁS
a helyi piacról szóló 2/2015 (I.23.) önkormányzati rendelet módosításáról
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az önkormányzat pályázati támogatást nyert el a települési piac területén megvalósítandó beruházásra. A pályázati támogatást a beruházási költség nettó összege alapján igényeltük, így a beruházás AFA-ját az önkormányzat visszaigényelheti, ha az önkormányzat a jövő év kezdetétől a nem lakáscélú ingatlanok bérbeadása eddigi ÁFA mentessége helyett az általános szabályok szerinti adókötelessé tételt választjuk. Az ehhez szükséges bejelentést a NAV felé megtettük.
A pályázatban az önkormányzat vállalta, hogy a piacot saját maga fogja üzemeltetni.
Fenti körülmények miatt szükségessé vált a piacról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata és szükség szerinti módosítása.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz:
A rendelet 1. § (1)bekezdése a rendelet tárgyi hatályát szabályozza. A módosításra a piac ingatlana helyrajzi szám változása miatt került sor.
A rendelet 1. §(2) bekezdése a piac fenntartójának és üzemeltetőjének személyét határozza meg. A módosításra az üzemeltető személyének változása miatt került sor.
A rendelet 1. § (3) bekezdése a piac fenntartói feladatait tartalmazza.
A rendelet 1. § (4) bekezdése a piac üzemeltetői feladatait tartalmazza.
A rendelet 1. § (5) bekezdése a rendelet 11. § (3) bekezdése szövegét pontosítja.
A rendelet 1. § (6) bekezdése a rendelet 12. § (2) bekezdése szövegét pontosítja és egészíti ki a rendelet 1. mellékletére utalással.
A rendelet 1. § (7) bekezdése a rendelet 1. melléklete módosítására utal.
A rendelet 1. § (8) bekezdése a rendelet hatályát veszti rendelkezéseit tartalmazza. A rendelet 5. § (2) bekezdése azért veszti hatályát, mert az 1. § (2) bekezdése már szabályozza a kereskedő fogalomba tartozók körét. A 10/A. §-a azért veszti hatályát, mert a járványügyi korlátozó intézkedések meghozatalára felhatalmazó rendelkezések is hatályukat vesztették. A 12. § (1) bekezdése azért kerül hatályon kívül helyezésre, mert nem rendeletalkotási tárgykört (kik folytathatnak hatósági vizsgálatot) szabályozott.
a 2. §-hoz:
A rendelet 2. §-a rendelet hatályba lépését és hatályvesztését tartalmazza.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.