Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2021. (V.14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokkal és a köztemetéssel kapcsolatos eljárás szabályairól

Hatályos: 2024. 03. 01

Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokkal és a köztemetéssel kapcsolatos eljárás szabályairól

2024.03.01.

Mór Városi Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a képviselő-testület hatáskörében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) bekezdésében, 45. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) hozzátartozó: a Ptk. 8:1. § 2. pontjában meghatározott fogalom,

b) háztartás: az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott fogalom,

c) lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. § 1. pontjában meghatározott fogalom,

d) vagyon: Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott fogalom,

e) jövedelem: Szt. 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott fogalom,

f) jövedelemszámításhoz irányadó időszak: havonta mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap, egyéb jövedelmeknél pedig a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap,

g) egy főre számított jövedelem: a háztartásban élők összes jövedelme elosztva a háztartásban élők számával,

h) rezsiköltség: a víz- és csatornahasználat, a villanyáram- és gázfogyasztás, a távhőszolgáltatás, a szemétszállítás díja, a lakbér és a közös költség, egyéb fűtésköltség,

i) adósság: rezsiköltségből fennálló, lejárt tartozás,

j) tartós betegség: orvosilag igazolt, 3 hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényelő egészségügyi állapot,

k) környezettanulmány: a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 130. § (1) bekezdésében meghatározott fogalom,

l) egyedülélő: az Szt. 4. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott fogalom,

m) rendszeres pénzellátás: az Szt. 4. § (1) bekezdés i) pontjában meghatározott fogalom,

n) szolgáltató: közműszolgáltató, önkormányzati tulajdonban álló bérlemények üzemeltetője.

II. Fejezet

Általános eljárási szabályok

3. § (1) A települési támogatásokkal kapcsolatos eljárás – a 7. alcímben meghatározott kivétellel – kérelemre indulhat.

(2) A kérelmet az érdekelt természetes személy terjesztheti elő.

(3) A támogatás iránti kérelmet a Móri Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani az erre rendszeresített formanyomtatványon, melyek elérhetőek a hivatal ügyfélszolgálati irodáján és Mór város honlapján.

(4) A kérelmező – a 7., 8. és 12. alcímben meghatározott települési támogatás kivételével - a kérelem benyújtásakor minden esetben köteles saját maga, és a vele egy háztartásban élők jövedelmi viszonyairól szóló – a jövedelemszámításhoz irányadó időszaknak megfelelően – igazolást csatolni.

(5) A kérelmező a formanyomtatványon szükség szerint köteles igazolni vagy a kérelem formanyomtatványhoz csatolni a munkaviszonyra, vagyoni helyzetre, tanulói jogviszonyra, egészségi állapotra, munkaképesség megváltozására, rezsiköltségként elismerhető kiadásokra, a kérelmezővel együtt élő hozzátartozók adataira, családi állapotra, valamint az ellátás érdemi elbíráláshoz szükséges nyilatkozatokat és igazolásokat.

(6) Ha a jövedelem más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy a jövedelem nem mérhető, akkor erre vonatkozóan az érintett köteles büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.

4. § Az elbírálás során a döntés előkészítője megvizsgálja a kérelmet, szükség szerint környezettanulmányt végez vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központot felkéri környezettanulmány elvégzésére.

5. § A mérlegelés alapján nyújtott települési támogatások esetén különösen a következő szempontokat kell figyelembe venni:

a) a háztartásban élő személyek száma, ezen belül az eltartott gyermekek száma;

b) a kérelmező részére az adott évben már megállapított támogatások mértéke;

c) ha a kérelem indoka közüzemi díj hátralék, étkezési térítési díj hátralék vagy számlával igazolt rendkívüli kiadás, akkor a támogatás összege ennek függvényében állapítható meg;

d) a költségvetési rendeletben az adott célra még rendelkezésre álló keret mértéke.

6. § A települési támogatásra jogosultság kezdő napja, amennyiben a döntésre jogosult másképpen nem rendelkezik, a döntést követő hónap első napja.

7. § (1) A települési támogatásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról az Szt. 9. § (1) bekezdése szerint köteles tájékoztatni az önkormányzatot.

(2) A tájékoztatási kötelezettség megszegése, illetve a támogatás rosszhiszemű és jogtalan igénybevétele esetén a döntésre jogosult megszünteti valamennyi települési támogatását.

(3)1 Lakásfenntartási célú és meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás esetén a döntéshozó a bejelentés vagy tudomásszerzés hónapjának utolsó napjával megszünteti a támogatásra való jogosultságot abban az esetben, ha a kérelmező meghal, elköltözik vagy bejelenti, hogy kéri a támogatás megszüntetését.

8. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben meghatározott feltétel hiányában, vagy e rendelet megsértésével nyújtott ellátás összegének, vagy pénzbeli egyenértékének és kamatainak a visszatérítését rendelheti el a kérelmező szociális helyzetének vizsgálatát követően.

(2) Ha a visszatérítés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné, kérelemre a visszatérítendő összegre vonatkozóan a Képviselő-testület részletfizetést engedélyezhet.

9. § A települési támogatásokkal kapcsolatos jogorvoslat szabályait az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény tartalmazza.

10. § (1) Az elemi kár esetén nyújtott rendkívüli települési támogatás kivételével a Képviselő-testület különös méltánylást érdemlő esetekben az e rendeletben meghatározott jogosultsági jövedelemhatároktól az igénylő javára 200 %-kal felfelé eltérhet, valamint a képviselő-testület jogosult különös méltánylást érdemlő eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatást nyújtani a 47. §-ban meghatározott összegnél magasabb mértékben.

(2) Különös méltánylást érdemlő esetnek minősül különösen a baleset, mozgásképtelenség, tartós betegség, fogyatékosság, gyermek szempontjából felmerülő krízishelyzet bekövetkezte és az abból adódó jelentős többletkiadás.

III. Fejezet

Települési támogatások

1. Lakásfenntartási célú települési támogatás

11. § A lakásfenntartási célú települési támogatás szociálisan rászoruló háztartások részére, a háztartás tagjai által lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

12. § (1) Lakásfenntartási célú települési támogatásra jogosult az a természetes személy, aki megfelel az alábbi együttes feltételeknek:

a) az 1. mellékletben meghatározott lakásnagyságot meg nem haladó nagyságú lakásban lakik,

b) a háztartásának tagjai által lakott lakás hasznosításából jövedelemmel nem rendelkezik,

c)2 a háztartásban az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 250 %-át,

d) nem rendelkezik vagyonnal,

e) közös háztartásában élő személyek közül senki sem rendelkezik vagyonnal, valamint

f) a havi rezsiköltsége eléri vagy meghaladja a háztartás összjövedelmének a 20 %-át.

(2) Lakásfenntartási célú támogatás háztartásonként csak egy jogosultnak állapítható meg.

(3) A (2) bekezdés alkalmazásában külön háztartásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott használatú lakás lakrészeit.

13. § (1) Lakásfenntartási célú települési támogatás a kérelmező által megjelölt típusú rezsiköltségre és rezsiköltségekre kérhető.

(2) A kérelemhez csatolni kell a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon kívül a lakás nagyságát hitelt érdemlően igazoló irat másolatát és a szolgáltatásokra vonatkozóan a szolgáltatók által kiállított, 1 évre visszamenő díjak igazolásait. Ha a birtokbavétel napjától nem telt el az 1 év, akkor a szolgáltatónak a birtokbavétel napjától kell igazolnia a díjakat.

(3) A lakásfenntartási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

14. § (1) A támogatásként adható összeget a háztartásban egy főre számított jövedelem függvényében a 2. melléklet határozza meg, azzal, hogy a támogatás mértéke nem haladhatja meg azt a rezsiköltséget, amelyre a támogatást igényelte a kérelmező.

(2) A lakásfenntartási célú települési támogatás legfeljebb a tárgyév december 31. napjáig terjedő időszakra állapítható meg.

(3) A lakásfenntartási célú települési támogatást az önkormányzat a szolgáltatóval kötött megállapodásban foglalt eljárási szabályok szerint utalja a szolgáltatóhoz.

2. Ápolási céllal nyújtott települési támogatás

15. § Az ápolási célú települési támogatás a tartós beteg személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított hozzájárulás.

16. § (1)3 Ápolási célú települési támogatásra az a hozzátartozó jogosult, aki a 18. életévét betöltött, tartósan beteg, állandó és tartós felügyeletre szoruló személy otthoni ápolását végzi, és ha az ápoló háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 220 %-át, egyedülélő ápoló esetén a szociális vetítési alap összegének 300%-át.

(2) Az ápoló számára egyidejűleg csak egy személy ellátása után állapítható meg ápolási célú települési támogatás.

(3) Az ellátást igénylő személy ápolása után egyidejűleg csak egy ápoló számára állapítható meg az ápolási célú települési támogatás.

(4) Nem jogosult ápolási célú települési támogatásra az ellátott hozzátartozója, ha

a) az ellátott személy kettő hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézmény ellátásban részesül;

b) az ápoló rendszeres pénzellátásban részesül, és annak összege meghaladja az ápolási díj összegét,

c) az ápoló keresőtevékenységet folytat;

d) az ápoló és az ápolt személy hivatalosan eltartási szerződést kötött;

e) járási hivatal által folyósított ápolási díjra jogosult.

17. § Kérelemhez csatolni kell a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon kívül az ellátott hozzátartozó tartós betegségéről szóló orvosi igazolást.

18. § Az ápolási céllal nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

19. § (1) Az ápolási célú települési támogatás havi összege a 10 % nyugdíjbiztosítási járulékot magában foglaló, a költségvetési törvényben meghatározott ápolási díj alapösszeg 80%-a.

(2) Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultság legfeljebb a tárgyév december 31. napjáig terjedő időszakra állapítható meg.

(3) Meg kell szüntetni az ápolási célú települési támogatás folyósítását, ha

a) az ellátott meghal,

b) az ápoló a 16. § (4) bekezdése alapján nem jogosult ápolási célú települési támogatásra,

c) az ellátott állapota az állandó ápolást nem teszi szükségessé,

d) az ápoló az ápolási kötelezettségének nem tesz eleget,

e) ha azt az ápoló, vagy az ápolt személy kéri.

(4) Az ellátott halála miatt az ápolási céllal nyújtott települési támogatás folyósítását a halál időpontját követő második hónap utolsó napjával, a (3) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott esetekben a bejelentés vagy a tudomás szerzés hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(5) Az ápolási kötelezettség nem teljesítésének minősül, ha az ápoló szándékosan nem gondoskodik az ellátott alapvető gondozásáról, ápolási igényének kielégítéséről, az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményének biztosításáról, az esetleges veszélyhelyzet kialakulásának megelőzésről.

(6) Nem minősül a (5) bekezdésben meghatározott kötelezettségszegésnek, ha az ápoló 30 napot meg nem haladó akadályoztatása esetén az ellátott ideiglenesen házi segítségnyújtás keretében ellátható.

3. Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás

20. § (1) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatást az önkormányzat

a) az elhunyt hozzátartozó eltemettetése költségeinek megelőlegezésére,

b) rezsiköltségből fennálló adósság törlesztésére vagy

c) a szennyvízcsatornára történő rácsatlakozás számlával igazolt kiépítési költségeire nyújt.

(2) A Képviselő-testület különös méltánylást érdemlő esetben az (1) bekezdésben meghatározottaktól eltérő célra, a 22. § (2) bekezdésben meghatározott összeghatárt meghaladó mértékű, továbbá a 22. § (3) bekezdésben meghatározott futamidőt meghaladó futamidejű kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatást is nyújthat.

21. §4 Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 220 %-át, egyedül élő személy esetében annak 300 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át nem haladja meg.

22. § (1) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt.

(2)5 Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás mértéke nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének a 400 %-át.

(3) A visszafizetés futamideje legfeljebb 12 hónap.

23. § (1) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás megállapításáról szóló határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül a kérelmező köteles kölcsönszerződést kötni az önkormányzattal.

(2) A kölcsönszerződésnek tartalmaznia kell

a) a szerződő felek adatait,

b) a kölcsön összegét, a visszafizetés módját és idejét

c) az ügyfél kötelezettség vállalását fizetési kötelezettségének teljesítésére,

d) a kölcsönszerződés megszegésének következményeit,

e) engedményezési nyilatkozatot a visszafizetési kötelezettség jövedelemből történő közvetlen levonhatóságáról,

f) ügyvédi ellenjegyzést,

g) a szerződő felek és tanúk aláírását.

24. § A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás a kölcsönszerződés aláírását követő 10 napon belül folyósításra kerül.

4. Temetési céllal nyújtott települési támogatás

25. § A temetési céllal nyújtott települési támogatás az elhunyt hozzátartozója által történő eltemettetésével kapcsolatos kiadásainak csökkentésére biztosított egyszeri támogatás.

26. § (1)6 Temetési céllal nyújtott települési támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 220 %-át, egyedül élő személy vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében annak 300 %-át nem haladja meg.

(2) Nem jogosult temetési céllal nyújtott települési támogatásra az, aki kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatásban részesül az elhunyt hozzátartozója eltemettetésének költségei megelőlegezése céljából.

27. § (1) A kérelmet a temetést vagy hamvasztást követő 1 hónapon belül lehet benyújtani.

(2) A kérelemhez csatolni kell a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon kívül az elhunyt hozzátartozó halotti anyakönyvi kivonatának másolatát és a temetés költségeiről kiállított számlák másolatát.

(3)7 A temetési céllal nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapításáról a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

28. §8 (1) A támogatás mértéke 30.000 Ft, azon kérelmező esetében

a) akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 150 %-át nem haladja meg,

b) aki egyedülélő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő és háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 220 %-át.

(2) A támogatás mértéke 15.000 Ft, azon kérelmező esetében

a) akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 150 %-át meghaladja, de nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 220 %-át,

b) aki egyedülélő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő és háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 220 %-át meghaladja, de nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300%-át.

29. § A temetési célú települési támogatás a döntést követő 10 napon belül folyósításra kerül.

5.9

30. §

31. §

32. §

33. §

34. §

35. §

36. §

6. Adósságkezelési célú települési támogatás

37. § Az adósságkezelési célú települési támogatás a szociálisan rászorult személyek részére nyújtott lakhatást segítő ellátás.

38. § (1) Adósságkezelési célú települési támogatásra jogosult

a) akinek a lakhatása veszélybe került a lakásfenntartással kapcsolatos adósság felhalmozódása miatt, és

b) akinek az adóssága meghaladja az ötvenezer forintot és a meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása legalább hat havi, és

c)10 akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300 %-át, és

d) aki olyan lakásban lakik, amelyben a lakhatás céljára használt helyiségek összes alapterülete nem haladja meg a 100 négyzetmétert, és

e) aki vállalja az adósság és az adósságkezelési célú települési támogatás különbözetének megfizetését, és

f) aki részt vett az önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott adósságkezelési tanácsadáson és vállalja az utógondozásban történő részvételt.

(2) Nem jogosult adósságkezelési célú települési támogatásra az, akinek vagy a vele közös háztartásban élő személynek lakhatás céljára használható ingatlanon tulajdonjoga, haszonélvezeti joga, lakáshasználati joga vagy bérleti joga áll fenn.

(3) Az adósságkezelési célú települési támogatás ugyanazon háztartásra csak egy jogosultnak állapítható meg.

(4) A (3) bekezdés alkalmazásában külön háztartásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott használatú lakás lakrészeit.

(5) Ugyanazon személy vagy háztartásának tagja az adósságkezelési célú települési támogatás lezárásától 24 hónapon belül nem részesülhet adósságkezelési települési támogatásban.

(6) Az (5) bekezdéstől eltérően annak a személynek, akinek a támogatási jogosultsága a 42. § (2) bekezdése alapján szűnt meg, a megszüntetésétől számított 48 hónapon belül ismételten nem állapítható meg adósságkezelési célú települési támogatás.

39. § (1) Az adósságkezelési célú települési támogatás iránti kérelmet a Szociális Alapszolgáltatási Központ állítja össze, és azt mellékleteivel együtt továbbítja a hivatalnak.

(2) Az adósságkezelési célú települési támogatás iránti kérelemhez kell csatolni a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon kívül:

a) lakáshasználat jogcímét hitelt érdemlően igazoló dokumentum másolatát,

b) a lakás nagyságát hitelt érdemlően igazoló irat másolatát,

c) tulajdonossal, a lakás kezelőjével és a közüzemi szolgáltatókkal szemben fennálló tartozásairól szóló igazolásokat,

d) a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek jövedelméről szóló igazolásokat,

e) nyilatkozatot arról, hogy az adósságcsökkentés céljából az adatok – az adatvédelmi szabályok betartásával – felhasználhatók a támogatási eljárás során, és

f) a Szociális Alapszolgáltatási Központ igazolását arra vonatkozóan, hogy a kérelmező az önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott együttműködési kötelezettségének legalább 1 hónapon keresztül eleget tett.

(3) Az adósságkezelési célú települési támogatásra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

40. § (1) Az adósságkezelési célú települési támogatás mértéke nem haladhatja meg az adósságkezelés körébe bevont adósság 70 %-át, de legfeljebb 250.000.-Ft-ot.

(2) Aki korábban adósságkezelési célú települési támogatásban részesült és a Szociális Alapszolgáltatási Központ igazolása szerint nem vett részt az utógondozásban, a részére nyújtható adósságkezelési célú települési támogatás mértéke nem haladhatja meg az adósságkezelés körébe bevont adósság 60 %-át.

(3) Az adósságkezelési célú települési támogatást havi egyenlő részletekben kell megállapítani az adós önrészének teljesítésétől függően.

(4) Az adósságkezelési célú települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától kell megállapítani.

(5) Az adósságkezelési célú települési támogatás időtartama legfeljebb 12 hónap és egy háztartás esetében legfeljebb 3 alkalommal igényelhető.

41. § (1) Az adósságkezelési célú települési támogatásról az önkormányzat az adóssal megállapodást köt. A támogatási megállapodáshoz csatolni kell az adósságkezelési célú települési támogatásra való jogosultságot megállapító határozatot.

(2) A támogatási megállapodásnak tartalmaznia kell

a) a szerződő felek adatait,

b) a támogatással csökkentendő hátralékok felsorolását,

c) az ügyfél által vállalt önrész mértékét és megfizetését,

d) a támogatás ütemezését és határidejét,

e) az ügyfél kötelezettségvállalását a fizetési kötelezettségek teljesítésére,

f) a támogatási megállapodás megszegésének következményeit,

g) saját tulajdonú lakás esetén a jelzálogjog bejegyzésére jogosító nyilatkozatot, vagy önkormányzati lakás esetén a lakásbérleti jogviszony feltételeinek megváltoztatásához való beleegyezést,

h) engedményezési nyilatkozatot a visszafizetési kötelezettség jövedelemből történő közvetlen levonhatóságáról,

i) ügyvédi ellenjegyzést és

j) a szerződő felek és tanúk aláírását.

42. § (1) Az adósságkezelési célú települési támogatást az adósságkövetelés jogosultjának kell folyósítani a szolgáltatóval kötött megállapodásban foglalt eljárási szabályok szerint, amennyiben a kérelmező az általa vállalt önrészt igazoltan befizette.

(2) Az adósságkezelési célú települési támogatás tovább nem folyósítható, és a kifizetett összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult

a) az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy

b) az általa vállalt adósságtörlesztés három havi részletét nem teljesíti, illetőleg

c) az adósságkezelési célú települési támogatás igénybevételének időtartama alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének három hónapig nem tesz eleget.

7. Élelmiszercsomag formájában nyújtott települési támogatás

43. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Szociális és Egészségügyi Bizottság az adott évi költségvetésben meghatározott keretösszeg figyelembevételével, eseti jelleggel élelmiszercsomag formájában nyújtott települési támogatást adhat.

(2)11 Az (1) bekezdésben meghatározott települési támogatás értéke nem haladhatja meg a 8.500,- Ft/támogatott háztartást.

(3)12 Az (1) bekezdésben meghatározott települési támogatásban részesülhet, aki a döntést megelőző évben vagy a tárgyévben élelmiszercsomag és tűzifa formájában nyújtott települési támogatás kivételével e rendelet hatálya alá tartozó települési támogatásban részesült.

8.13 Tűzifa kiadások mérsékléséhez nyújtott települési támogatás

44. § (1) A tűzifa kiadások mérsékléséhez nyújtott települési támogatás a szociálisan rászorult személyek részére biztosított lakhatást segítő hozzájárulás.

(2)14 Az eseti jelleggel nyújtott települési támogatás odaítéléséről az adott évi költségvetésben meghatározott keretösszeg figyelembevételével a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(3)15 Az (1) bekezdésben meghatározott települési támogatás mértéke 30.000,- Ft/támogatott háztartás.

(4) Tűzifa kiadások mérsékléséhez nyújtott települési támogatás háztartásonként csak egy jogosultnak állapítható meg.

(5)16 Az (1) bekezdésben meghatározott települési támogatásra jogosult, aki a döntést megelőző évben vagy a tárgyévben a 7-8. alcímben meghatározott települési támogatás kivételével e rendelet hatálya alá tartozó települési támogatásban részesült és a lakásának fűtését fatüzelésre alkalmas tüzelőberendezéssel biztosítja.

(6)17 A kérelmet egy adott fűtési időszakban egy alkalommal szeptember 1. napjától február hónap utolsó napjáig lehet benyújtani.

(7) A tűzifa kiadások mérsékléséhez nyújtott települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell

a) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy a lakásának fűtését fatüzelésre alkalmas tüzelőberendezéssel biztosítja, valamint

b) a kérelmező lakcímet igazoló hatósági igazolványa másolatát.

(8)18 A tűzifa kiadások mérsékléséhez nyújtott települési támogatás a döntést követő 10 napon belül folyósításra kerül.

(9)19 A támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról a támogatott a tűzifa vásárlásáról szóló számla másolatával a támogatás odaítéléséről szóló határozat átvételétől számított 60 napon belül köteles elszámolni.

(10) Amennyiben a támogatott elszámolási kötelezettségének a (9) bekezdésben meghatározott határidőben nem tesz eleget, az elszámolási határidő leteltétől számított 5 napon belül a polgármester felhívja figyelmét a kötelezettség elmulasztására.

(11) Amennyiben a támogatott az elmulasztott elszámolást a hiánypótlásra történő felhívás kézhezvételétől számított 8 napon belül nem nyújtja be az önkormányzatnak, köteles a támogatást visszafizetni.

(12)20 Amennyiben a támogatott a (11) bekezdésben meghatározott visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget, úgy az elszámolási határidő leteltének évében és az azt követő évben a rendkívüli települési támogatások kivételével települési támogatásban nem részesülhet.

IV. Fejezet

Rendkívüli települési támogatások

9. Általános rendelkezések

45. § A Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott létfenntartást veszélyeztető helyzetbe került személyek részére az önkormányzat egyszeri eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatást vagy időszakos meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatást biztosít.

10. Eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás

46. §21 Eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 220 %-át, egyedülélő személy esetében annak 300 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át nem haladja meg.

47. § Eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálására, formájának, illetve mértékének meghatározására a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben polgármester jogosult, azzal hogy a támogatás mértéke az esetenkénti 25.000,-Ft-ot nem haladhatja meg.

48. § (1) Az eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni támogatási formában adható.

(2) Természetben nyújtott támogatás esetén a támogatás összege a szolgáltatóval vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központtal kötött megállapodásban foglalt eljárási szabályok szerint a szolgáltatóhoz vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központhoz utalható.

(3) A Szociális Alapszolgáltatási Központ az eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatásról szóló döntésben és az önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint köteles eljárni.

49. § A támogatást az önkormányzat a döntést követő 10 napon belül folyósítja a döntésben foglaltaknak megfelelően.

11. Meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás

50. §22 Meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 220 %-át, egyedülélő személy esetében annak 300 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át nem haladja meg.

51. § (1) Meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálására, a támogatás formájának, jogosultsági idejének, mértékének meghatározására a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Szociális és Egészségügyi Bizottság jogosult.

(2)23 A meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás havi mértéke nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 75 %-át.

(3) Meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás alkalmanként legalább 3, legfeljebb 6 hónapra adható.

(4)24 Meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás háztartásonként csak egy jogosultnak állapítható meg.

52. § (1) A meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni ellátás formájában nyújtható.

(2) Természetben nyújtott támogatás esetén a támogatás összege a szolgáltatóval vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központtal kötött megállapodásban foglalt eljárási szabályok szerint a szolgáltatóhoz vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központhoz utalható.

(3) A Szociális Alapszolgáltatási Központ a meghatározott időre nyújtott rendkívüli települési támogatásról szóló döntésben és az önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint köteles eljárni.

53. § A támogatásra való jogosultság legfeljebb tárgyév december 31. napjáig terjedő időszakra állapítható meg.

12. Elemi kár esetén nyújtott rendkívüli települési támogatás

54. § Elemi kár esetén nyújtott rendkívüli települési támogatást az önkormányzat az előre nem látható természeti vagy más eredetű erők által okozott károk anyagi terhének csökkentésére nyújt.

55. § (1) A képviselő-testület a támogatás nyújtását meghatározott célhoz köti.

(2) A jogosult a támogatás felhasználásról a határozatban rögzített határidőn belül és módon köteles írásban elszámolni.

56. § (1) Elemi kár esetén nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a káreseményt követő 20 napon belül kell benyújtani.

(2) A kérelemhez csatolni kell:

a) az elemi kár bekövetkeztét alátámasztó dokumentumot,

b) a helyreállítási munkákra vonatkozó árajánlatot,

c) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy rendelkezik-e lakásbiztosítással, és

d) amennyiben rendelkezik lakásbiztosítással, a biztosító helytállásáról szóló nyilatkozatát.

(3) Az elemi kár esetén nyújtott rendkívüli települési támogatás folyósítása a döntéshozataltól számított 5 napon belül történik.

V. Fejezet

A települési támogatások ellenőrzése

57. § A települési támogatások ellenőrzésére a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző jogosult, melynek eredményéről tájékoztatja a döntéshozót a 7. § (2) bekezdésében és a 8. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott intézkedési javaslattal együtt.

58. § A jegyző ellenőrizheti

a) utólagosan a jogosultság fennállását,

b) a támogatás felhasználásának körülményeit,

c) 7. § (1) bekezdésében meghatározott változás-bejelentési kötelezettség teljesítését.

59. § A jegyző az ellenőrzés során

a) nyilatkozat-tételre hívhat fel,

b) környezettanulmányt végezhet,

c) már szervtől az ellenőrzéshez szükséges iratokat kérhet be.

VI. Fejezet

Köztemetés és mentesülés a köztemetés költségeinek megtérítése alól

60. § A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben az Szt. 48. §-ban foglaltakról a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt.

61. § (1) A különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt a köztemetés költségeinek megtérítése alóli részben vagy teljes egészében történő mentesülésről.

(2) Méltánylást érdemlő körülmény lehet különösen az állami foglalkoztatási szerv által igazoltan tartós munkanélküliség, súlyos betegség vagy fogyatékosság, három vagy több gyermek nevelése, tartós beteg vagy fogyatékos gyermek nevelése, alacsony jövedelem.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

62. §25

63. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet

A lakásfenntartási célú települési támogatásra való jogosultsághoz elismerhető lakásnagyság, a közös háztartásban együtt lakó személyek számától függően

A

B

C

1

Személyek száma

hagyományos családi ház esetén

tömblakás esetén

2

4 személyig

70 m2

60 m2

3

5 személyig

80 m2

70 m2

4

6 személyig

90 m2

80 m2

5

7 személyig

100 m2

90 m2

6

8 személyig

110 m2

100 m2

2. melléklet26

A lakásfenntartási célú települési támogatás havi összege

A

B

1

Egy főre számított havi jövedelem

Támogatás összege

2

0-40.000 Ft

15.000 Ft

3

40.001-45.000 Ft

13.000 Ft

4

45.001-50.000 Ft

11.000 Ft

5

50.001 - 55.000 Ft

9.000 Ft

6

55.001 - 60.000 Ft

7.000 Ft

7

60.001 – 65.000 Ft

6.000 Ft

8

65.001 – 71.250 Ft

5.000 Ft

1

A 7. § (3) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 12. § (1) bekezdés c) pontja a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

3

A 16. § (1) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg. A 16. § (1) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 21. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg. A 21. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 22. § (2) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

6

A 26. § (1) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg. A 26. § (1) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

7

A 27. § (3) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

8

A 28. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg. A 28. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 5. alcímet (30-36. §-t) a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

10

A 38. § (1) bekezdés c) pontja a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg. A 38. § (1) bekezdés c) pontja a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

11

A 43. § (2) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 43. § (2) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

12

A 43. § (3) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

13

A 8. alcím (44. §) a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

14

A 44. § (2) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 44. § (3) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 44. § (5) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 44. § (6) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 44. § (8) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 44. § (9) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 4. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 44. § (12) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete 4. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 46. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg. A 46. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

22

Az 50. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 18. §-ával megállapított szöveg. Az 50. § a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

23

Az 51. § (2) bekezdése a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 19. §-ával megállapított szöveg.

24

Az 51. § (4) bekezdését a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

25

A 62. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

26

A 2. melléklet a Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.