Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2011. (X. 11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 12. 15- 2021. 12. 15

Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat Képviselő-testületének 42/2021. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2011. (X. 11.) önkormányzati rendelet módosításáról

2021.12.15.

Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2011. (X. 11.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SzMSz) 22. §‑a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A Házbizottság elnöke az 59/C. § (8) bekezdése szerint is nyújthat be módosító indítványt.”

2. § Az SzMSz 31. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép és a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:

„(7) A Képviselő-testület az olyan rendelettervezet esetén, amelynek

a) sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik,

b) kapcsán lakossági fórumot tartanak vagy széles körben való megismertetése egyéb módon megvalósult,

c) megalkotása csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges vagy amely technikai jellegű rendelkezéseket tartalmaz,

d) társadalmi egyeztetése az 59/A. § (2) bekezdése értelmében nem kötelező

– minősített többséggel vita nélkül – dönthet úgy is, hogy a rendeletét ugyanazon napirend keretében tárgyalja és alkotja meg.

(7a) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, amelynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős anyagi hátrány érné.”

3. § Az SzMSz XIII. fejezete helyébe a következő fejezet lép:

„XIII. Fejezet

Rendelettervezetek társadalmi egyeztetése

59/A. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzat rendelettervezetét és indokolását (a továbbiakban: tervezet).

(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a) a költségvetésről és annak módosításáról,

b) a helyi adóról és annak módosításáról,

c) a költségvetés végrehajtásáról,

d) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról,

e) a közszolgálati tisztviselők juttatásainak és a közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló tervezetet,

f) az önkormányzati rendeletet módosító tervezetet, ha az kizárólagosan magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges vagy a 60. § c) pontja szerinti technikai jellegű rendelkezéseket tartalmaz.

59/B. § (1) A tervezet véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét az önkormányzat www.ferencvaros.hu honlapon megjelenített rendelettervezet mellett lehetővé teszi, illetőleg az erre célra kialakított e-mail postafiókon keresztül biztosítja. A társadalmi véleményezésre bocsátott tervezetet tartalmazó oldalra mutató hivatkozást „Társadalmi véleményezés” címmel külön is el kell helyezni az önkormányzat honlapjának nyitólapján. A társadalmi véleményezésre bocsátott tervezetet tartalmazó oldalon más véleményezésre bocsátott dokumentum nem helyezhető el.

(2) A polgármester haladéktalanul gondoskodik a tervezet önkormányzat honlapján és egyéb online felületein történő közzétételéről, illetve amennyiben erre lehetőség van, az önkormányzati lapban a társadalmi egyeztetés tényéről, témájáról és véleményezési határidejéről szóló felhívás megjelenésről.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetéről. A vélemények beérkezéséről visszaigazolást kell küldeni.

(4) A tervezetet úgy kell a honlapon közzétenni, hogy a véleményezésre legalább 10 nap álljon rendelkezésre.

59/C. § (1) A beérkezett észrevételekről a 13. § (2) bekezdésben meghatározott időpontot megelőzően a Házbizottság összefoglalót készít, amely tartalmazza:

a) a véleményezők számát,

b) a véleményezés határidejét,

c) a tervezethez érkezett leggyakrabban előforduló, tartalmilag összefüggő, szakmailag jelentősebb észrevételek összefoglaló ismertetését (összefoglaló módosító),

d) a feladatkörrel rendelkező bizottság előzetes véleményének kikérése nélkül is elutasítható észrevételeket, az elutasítás rövid szakmai és jogi indokolásával.

(2) A Házbizottságot egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli.

(3) Az összefoglaló módosítót a Házbizottság külön pontokba szedett módosító javaslatként fogalmazza meg, és javaslatot tesz azon pontok elfogadására, amely módosításokat támogatja (támogatott sor).

(4) Az összefoglaló módosító és a támogatott sor a 13. § (2) bekezdés szerinti meghívó részét képezi, és a tervezetet tartalmazó napirendi pontnál fel kell tüntetni.

(5) A feladatkörrel rendelkező bizottságok az összefoglaló módosítót és a támogatott sort a tervezet napirendi vitája során tárgyalják. A támogatott sorról a bizottság egy szavazással dönt, az összefoglaló módosító többi pontjáról pontonként szavaz. Amennyiben a bizottság egyben elutasítja a támogatott sort, a támogatott sor egyes pontjairól egyesével kell szavazni.

(6) A bizottsági elnökök a szavazást követően haladéktalanul, még a szavazás napján tájékoztatják a Házbizottságot a szavazás eredményéről. A Házbizottság az adott tervezetet napirendi pontként történő tárgyalása során ismerteti az (1) bekezdés a), b) és d) pontjában foglaltakat, majd sorrendben

a) a valamennyi bizottság által támogatott,

b) a csak valamelyik bizottság által támogatott,

c) az egyik bizottság által sem támogatott

módosításokat.

(7) A valamennyi bizottság által támogatott módosításokról a vita lezárását követően a Képviselő-testület egy szavazással dönt, a többi módosítóról pontonként szavaz. Amennyiben a Képviselő-testület egyben elutasítja a valamennyi bizottság által támogatott módosító sort, a módosításokról egyesével kell szavazni.

(8) A módosításokról történő szavazást követően a Házbizottság elnöke szóban módosító javaslatot tehet az esetlegesen felmerült ellenmondások felszámolására.

59/D. § (1) A honlapon legalább hatvan napon keresztül megfelelő elérhetőséget kell biztosítani:

a) a jegyző döntése alapján a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott utólagos hatásvizsgálattal egyidejűleg,

b) a rendelet hatálybalépését követően szükség szerint, de legalább egy év elteltével

arra, hogy a rendelet hatályosulásával kapcsolatos észrevételeket, problémákat, valamint a rendelet módosítására vonatkozó javaslatokat bárki jelezhesse a Házbizottságnak.

(2) Az (1) bekezdésekben foglaltakról, a véleményezésre nyitva álló határidő megjelölésével felhívást kell közzétenni az önkormányzat lapjában és az önkormányzat online felületein.

59/E. § Az 59/A. és 59/B. § rendelkezéseit a polgármester által a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése során alkotott rendeletekre is megfelelően alkalmazni kell, kivéve, ha a rendelet kizárólag a veszélyhelyzet megszüntetésével, hatásainak csökkentésével kapcsolatos.”

4. § Az SzMSz a következő XIII/A. fejezettel egészül ki:

„XIII/A. Fejezet

Az önkormányzati rendeletek közérthetősége

59/F. § (1) A költségvetésről és a költségvetés végrehajtásáról szóló, továbbá a kizárólag technikai jellegű rendelkezéseket tartalmazó önkormányzati rendelet kivételével a megalkotott önkormányzati rendelethez a megalkotást követő 10 munkanapon belül közérthető magyarázatot (a továbbiakban: közérthetőségi összefoglaló) kell készíteni, amiben a norma címzettjei szempontjából összefoglalóan ismertetni a szabályozás főbb pontjait, környezetét.

(2) Amennyiben a tervezet technikai jellegű rendelkezéseket is tartalmaz, ezek megjelenítése a közérthetőségi összefoglalóból mellőzhető. Technikai jellegűnek a 60. § c) pontja szerinti rendelkezés minősül.

(3) A közérthetőségi összefoglalót haladéktalanul közzé kell tenni az önkormányzat honlapján és az egyéb online felületein, valamint meg kell jelentetni az önkormányzat lapjának a közérthetőségi összefoglaló elkészítését követő első lapszámban is.

(4) Amennyiben a közérthetőségi összefoglaló terjedelme azt indokolja, lehetőség van a közérthetőségi összefoglaló több lapszámban történő bemutatására, amennyiben a közérthetőségi összefoglaló több, önállóan is értelmezhető részre osztható.

(5) Amennyiben a rendelet megalkotása és hatálybalépése között az önkormányzat lapjának több lapszáma is megjelenik, a (3) bekezdésben foglaltakon túl a rendelet hatálybalépését közvetlenül megelőző lapszámban utalni kell a rendelet hatálybalépésének tényére.

(6) A közérthetőségi összefoglaló elkészítéséről a polgármester a jegyző útján gondoskodik.

(7) Az e §‑ban foglaltak teljesülését a Házbizottság ellenőrzi.”

5. § Az SzMSz 60. §‑a a következő c) ponttal egészül ki:

[E rendelet alkalmazásában:]

„c) technikai jellegű rendelkezés: olyan rendelkezés, amely nincs érdemi hatással a jogalanyokra vagy a rendelet által szabályozott társadalmi viszonyra.”

6. § Az SzMSz. 6. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

7. § Az SzMSz 13. § (6) bekezdés c) pontjában a „bizottság vagy frakció” szövegrész helyébe a „bizottság, frakció vagy bármely képviselő” szöveg lép.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet

Az SzMSz. 6. melléklet II. 1. pontja a következő e) ponttal egészül ki:

„e) Ellátja a XIII. és XIII/A. Fejezetben foglalt feladatokat.”