Szemenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XII. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2022. 01. 01- 2025. 10. 22Szemenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XII. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szemenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. § A Képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szemenye Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 9685 Szemenye Fő utca 80.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Szemenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Szemenye község közigazgatási területe.
(5) Az Önkormányzat hivatala: Kámi Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye 9841 Kám, Kossuth Lajos utca 26. (a továbbiakban: Hivatal).
(6) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
3. § Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, a középen a magyar címer, a köríven pedig „Szemenye Község Önkormányzata” felirat található.)
A képviselő-testület feladat és hatásköre
4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott feladatokat, saját hatáskörében dönti el a feladatok ellátási módját.
(2) Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységeket kormányzati funkciókhoz tartozó szakfeladat rend szerint az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat önként vállalja az alábbi feladatok ellátását:
a) civil szervezetek támogatása,
b) helyi elismerő címek, kitüntetések adományozása.
(4) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
(5) A polgármester és a jegyző az átruházott hatáskörökben hozott döntésekről – eltérő rendelkezés hiányában – a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni köteles.
A Képviselő-testület működése
A képviselő-testület ülése
5. § (1) A képviselő-testület munkáját rendes és rendkívüli ülés keretében végzi.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(3) A képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze az ülést.
6. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a napirend előadóját,
b) akinek meghívását a polgármester és a testület indokoltnak tartja,
c) önszerveződő közösségeket tevékenységi körük szerint
7. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább három nappal megkapják.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – halasztást nem tűrő esetben – az ülés előtt egy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód (pl. telefon, hivatalsegéd, stb.) igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább három nappal a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezésével kell tájékoztatni. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.
8. § A közmeghallgatást, igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 5 nappal a közmeghallgatás előtt a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezésével nyilvánosságra kell hozni.
9. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk, vagy érintettségük esetén a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.
(2) Az ülésen megjelent állampolgárok az ülésteremben részükre kijelölt helyet foglalhatják el.
(3) A képviselő-testület tagjai – az ülés megkezdése előtt – jelenléti ívet írnak alá.
(4) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést 5 napon belül ismételten össze kell hívni. Az összehívás írásban, új meghívó kiküldésével történik.
Napirend előtti témák és a napirend
10. § (1) A képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.
(2) A képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag indoklással ellátott javaslatot tehet. A képviselő-testület az indítványról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
A napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása
11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb öt perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat két percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.
(4) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
12. § (1) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, vagy a képviselő-testület – egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(3) A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
(4) Bármelyik képviselő, illetve a napirendi pont előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
A tanácskozás rendjének fenntartása
13. § (1) A levezető elnök gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a tanácskozást lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén a levezető elnök az ülést felfüggesztheti, vagy az ülést berekesztve a még meg nem tárgyalt napirendi pontokat a soron következő ülésre elnapolja, vagy rendkívüli ülést hív össze.
(2) A levezető elnöknek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
Nyílt szavazás
14. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Az ülés elnöke a vita lezárása után az elhangzás sorrendjében először a módosító indítványokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra. Először az „igen” szerinti válaszra kér szavazást, majd a „nem” szavazatokra.
(3) Az ülés elnöke megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd az ellene szavazók, illetve a tartózkodók számát.
(4) Szavazategyenlőség esetén a szavazást ugyanazon az ülésen meg kell ismételni.
(5) Ismételt szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület a következő ülésen határoz.
Név szerinti szavazás
15. § (1) Név szerinti szavazást a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, Mötv.-ben meghatározott ügyek kivételével bármely ügyben elrendelhet.
(2) Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselő-testületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel vagy „nem”-mel adja meg.
(3) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet hitelesítve a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(4) A szavazás eredményét a levezető elnök állapítja meg, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.
Titkos szavazás
16. § (1) Titkos szavazásra bármely képviselő tehet javaslatot. Titkos szavazás tartásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A titkos szavazás lefolytatása az Összeférhetetlenséget és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséget vizsgáló bizottság feladata.
(3) A szavazás borítékba zárt szavazólapon és urna igénybevételével történik.
(4) A szavazólapon fel kell tüntetni a döntési javaslatot. A képviselők úgy szavaznak, hogy „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozatot jelölnek meg, két egymást metsző vonallal.
(5) A titkos szavazás eredményét az Összeférhetetlenséget és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséget vizsgáló bizottság állapítja meg. Összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazás eredményét. A szavazásról jegyzőkönyvet készít, amit a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető ír alá. A titkos szavazásról felvett jegyzőkönyv az ülés jegyzőkönyvének melléklete.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás eredményét.
(7) A bizottság elnöke a jegyzőkönyv alapján kihirdeti a szavazás eredményét.
(8) A határozathozatal formájától függetlenül a szavazás végeredményét a polgármester állapítja meg és ismerteti a döntést.
17. § (1) Az egyedi és normatív határozatok, valamint a rendeletek megjelölésére külön jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
(2) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következők szerint: ...../...... (... ...) számú határozat
18. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület tagja;
b) a polgármester, az alpolgármester; a jegyző;
c) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői;
d) önkormányzati társulás tagjai;
e) választópolgárok.
(2) A rendeletalkotás kezdeményezését a képviselő-testület ülésén szóban lehet előterjeszteni vagy írásban a polgármesternél kezdeményezni.
(3) A rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása: -a jegyző (illetve más előterjesztő) az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet szóbeli, vagy írásos indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményezés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(5) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint: Szemenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../..... (.....) önkormányzati rendelete, a rendelet tárgyának megjelölésével.
(6) Az önkormányzati rendeletek kihirdetése a Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
19. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, határozati javaslatokat, a tárgyalt írásbeli anyagokat és a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólását mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(2) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
Képviselő személyes érintettsége
20. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Összeférhetetlenséget és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséget vizsgáló bizottság hatáskörébe tartozik.
(3) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(4) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti
A Képviselő-testület bizottsága
21. § (1) A képviselő-testület tagjai sorából, 2 tagból és elnökből álló három fős Összeférhetetlenséget és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséget vizsgáló bizottságot hoz létre.
(2) A bizottság feladatai:
a) Ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi feladatokat, közreműködik a titkos szavazás lebonyolításában.
b) Döntésre előkészíti a képviselők, és a nem képviselő bizottsági tagok összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeit;
c) Biztosítja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánosságát, megtekinthetőségét;
d) Lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos, továbbá a személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt kezdeményezett eljárást. Az eljárás eredményéről tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.
Ideiglenes bizottság
22. § (1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.
(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.
Összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos eljárás
23. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban, a kezdeményezés alapjául szolgáló tények, körülmények megjelölésével, a polgármesternek címezve kell benyújtani.
(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, illetve képviselői vagy bizottsági indítványt (a továbbiakban együtt: kezdeményezés) a polgármester átadja az Összeférhetetlenséget és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséget vizsgáló bizottság elnöke részére.
(3) A bizottság az átvételt követő 15 napon belül kivizsgálja a kezdeményezést, amelynek során meghallgathatja az érintett képviselőket és a kezdeményezés benyújtóját, továbbá dokumentumokat tanulmányozhat és adatokat kérhet be.
(4) A bizottság elnöke a következő képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet vizsgálatának megállapításairól, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos döntésre vonatkozó javaslatáról.
(5) A méltatlansággal kapcsolatos eljárás során az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A polgármester
24. § (1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
A jegyző
25. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Kámi Közös Önkormányzati Hivatal Rábahídvégi Kirendeltségének vezetője látja el.
A közös önkormányzati hivatal
26. § A Képviselő-testület az Mötv. 84. §-ában foglalt feladatok ellátására Kám, Egervölgy, Csehimindszent, Csehi, Csipkerek, Mikosszéplak, Alsóújlak, Gersekarát, Rábahídvég, Sárfimizdó és Telekes önkormányzataival megállapodás alapján Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn.”
A társulások
27. § Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
a) Vasi Hegyhát Önkormányzati Társulás (Vasvár),
b) Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás (Szombathely
c) Kám, Szemenye, Egervölgy Óvodafenntartó Társulás (Kám)
d) Alsóújlaki Intézményfenntartó Társulás (Alsóújlak)
Közmeghallgatás
28. § A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal, a tárgyévi költségvetés elfogadása előtt, közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;
b) a közmeghallgatásra általában az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet;
c) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a hirdetőtáblán elhelyezett hirdetménnyel kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább öt nappal tájékoztatni.
Záró rendelkezések
29. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
30. § E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Szemenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
1. Szemenye Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
2. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
3. 013320 Köztemető-fenntartás-és működtetés
4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
5. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
6. 022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
7. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
8. 041232 Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás
9. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
10. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
11. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
12. 042180 Állat-egészségügy
13. 045120 Út, autópálya építése
14. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
15. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
16. 064010 Közvilágítás
17. 066010 Zöldterület-kezelés
18. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
19. 072111 Háziorvosi alapellátás
20. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
21. 082044 Könyvtári szolgáltatások
22. 082092 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
23. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
24. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
25. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
2. melléklet
1. Közérdekű foglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása;
2. Közfoglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása
3. .Elrendeli az általa megállapított és jogosulatlanul felvett ellátás visszafizetését;
4. A szociális rendelet szerint dönt a települési támogatás, rendkívüli települési támogatás, egyéb települési támogatás, étkeztetés, házi segítségnyújtás, térítési díj megállapítása iránti ellátási ügyekben.
5. Tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon megterhelésével nem járó ügyekben.
6. Dönt a közútkezelői feladatok ügyében önkormányzati vagyon érintően