Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX.14.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról
Hatályos: 2023. 05. 01Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 14.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról
Tiszalúc Nagyközség Képviselő- testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 92. § (1), (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében a), d), g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 18. § (2) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. , 8.a. pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének és Szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (IV.26.) önkormányzati rendeletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság és az Egészségügyi, Szociális és Közrendvédelmi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1
Általános rendelkezések
1. §2 A rendelet hatálya kiterjed mindazon a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Sztv.) 3. §.-ában meghatározott személyekre, akik Tiszalúc Nagyközség illetékességi területén bejelentett állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.
2. § (1) E rendelet alapján adható támogatások körében, figyelmen kívül kell hagyni mindazon juttatásokat, amelyeket az állampolgár a társadalom humanitárius szervezeteinek (egyházak, alapítványok és egyéb társadalmi szervezetek) keresztül kap.
(2) Elemi kár esetén – árvíz, tűz, stb. – benyújtott krízis segélykérelem elbírálásánál a jövedelmi viszonyokat nem kell vizsgálni.
(3) A rendszeresen folyósított ellátások utalásáról az önkormányzat tárgyhót követő 5-napjáig utólag gondoskodik.
(4) A pénzbeli vagy természetbeni ellátás megállapítására irányuló kérelmet illetve kezdeményezést a szükséges igazolásokkal és nyilatkozatokkal együtt Tiszalúci Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályán ( továbbiakban Igazgatási Osztály) kell benyújtani.
(5) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga, valamint közös háztartásban élő közeli hozzátartozói személy adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a jövedelemre vonatkozó adatokat, bizonyítékokat becsatolni, melyek az alábbiak lehetnek:
a) A munkáltató által kiállított jövedelemigazolás
b) Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által minden év elején megküldött igazolás
c) Gyes-ről, gyed-ről, Gyet-ről a folyósító szerv igazolása
d) Gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet másolata, illetve a gyermektartási díj összegéről a szülők között – peren kívül – létrejött megállapodás másolata
e) Az árvaellátást megállapító jogerős határozat másolata
f) Nyugdíjat – öregségi, özvegyi, rokkantsági – megállapító jogerős határozat másolata
g) Egyéni vagy társas vállalkozók esetén a jövedelem igazolására NAV által kiadott igazolás
h) A táppénzfolyósító szerv igazolása
i) Ösztöndíjat folyósító szerv igazolása
j) Valamint minden olyan egyéb igazolás, amely alkalmas a tényleges jövedelem megállapítására
(6) A havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap jövedelmét tartalmazó igazolást kell csatolni és átlagát kell figyelembe venni
(7) Az egyéb jövedelmeknél az érintett által büntetőjogi felelősséggel tett nyilatkozatot is mellékelni kell.
(8) A kérelmekhez mellékelni kell a család vagyonára vonatkozó vagyonnyilatkozatot is.
(9) Az Igazgatási Osztály köteles a kérelmező által benyújtott igazolások, adatok valódiságát vizsgálni, amelyben az Sztv.10. §.(2) bekezdése alapján információkat szerezhet be és előre be nem jelentett helyszíni szemlét, környezettanulmányt végezhet.
(10) A támogatás iránti kérelmeket a döntés meghozatalára az Igazgatási Osztály készít elő és arról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester vagy az Egészségügyi, Szociális és Közrendvédelmi Bizottság – továbbiakban bizottság – dönt.
Hatásköri szabályok
3. § (1)3 Jelen önkormányzati rendelet szerinti ellátások elbírálása – a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben – a polgármester hatáskörébe tartozik.
(2)4
(3)5
(4)6
(5)7 A Képviselő- testület, az általános iskola gyermekvédelmi felelőse, az óvoda gyermekvédelmi felelőse, a Szociális Iroda vezetője, védőnők, gyermekorvos, az önkormányzat jegyzője, az igazgatási osztály vezetője, az igazgatási osztály előadói Helyi Szociálpolitikai Kerekasztalt alkotnak. A Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai sorából elnököt választ, évente ülésezik, ahol helyi szociálpolitikai elemzést végez és információt ad a Képviselő-testületnek.
Ellátási formák
4. § (1) A rendelet hatálya az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokra terjed ki:
a) települési támogatás
b) köztemetés
(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások formái:
a) szociális információs szolgáltatás
b) szociális étkezetés
c) házi segítségnyújtás
d) családsegítés
e)8
f) támogató szolgálat
g) nappali ellátás
(3) Az önkormányzat által természetben nyújtható szociális ellátásokat e rendelet 12 § , 13 §-a tartalmazza.
Települési támogatás
5. § (1) Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került valamint időszakosan tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére települési támogatást nyújt, a kérelem nyomtatvány a jelen rendelet 1. melléklete.
(2) Települési támogatást akkor állapíthat meg, ha
a)9 a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150%-át
b)10 egyedül élő esetén a szociális vetítési alap összegének 200%-át.
(3) Települési támogatást elsősorban:
a) hosszan tartó betegség idejére
b) élelmiszer, ruhanemű, tüzelővásárlás
c) étkeztetés biztosítása, intézményi térítési díj kifizetése
d) gyógyszer, gyógyászati segédeszközök beszerzése
e) azon állampolgár részére, akinél valamely társadalombiztosítási ellátás megállapítása folyamatban van, és más forrásból nem származik jövedelme.
(4) A települési támogatás megállapításánál a kérelmező és családja egységes elbírálás alá esik, egy családon belül több személy részére nem állapítható meg egy időben illetve egybeeső időszakra önkormányzati segély.
(5)11 Alkalmanként önkormányzati segélyt – a rászorultsághoz igazodóan – 2000.- Ft és 10.000.-Ft között lehet megállapítani.
(6) Az települési támogatás formái:
a) pénzbeli ellátás
b) természetbeni juttatást – élelmiszer utalványban, közüzemi díj intézményhez történő átutalásával, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megvásárlásának támogatásában, étkezési térítési díj kedvezményeként.
Oktatási- nevelési év kezdési támogatás
6. § (1) Oktatási-nevelési év kezdési támogatás címen települési támogatást állapít meg a szülő vagy gyám részére, akinek gyermeke eleget tesz következő oktatás-nevelési évben a tankötelezettségének:
a) 3-6 éves gyermek, aki a Tiszalúci Napköziotthonos Óvoda nyilvántartásában szerepel, vagy óvodalátogatási igazolással alapján,
b) 6-14 éves gyermek estén, aki a Tiszalúci Arany János Általános Iskola tanulói nyilvántartásában szerepel, vagy más közoktatási intézmény esetén iskolalátogatási igazolás alapján,
c) 14-év felett az a tiszalúci gyermek, aki középfokú oktatási intézmény nappali tagozaton első szakmáját vagy érettségijét szerzi, az iskolalátogatási igazolás alapján.
(2) A támogatást a gyermekkel közös lakcímen élő szülő vagy gyám kérelmére nyújtja.
(3)12 A tanszertámogatás évente egy alkalommal, kérhető június 15- és szeptember 30. között, kérelem nyomtatvány a rendelet 2. melléklete.
(4) A támogatás összegét gyermekenként egységesen a Képviselő testület évente határozatban az éves költségvetés függvényében a szociális normatíva keret terhére állapítja meg.
(5)13 A tanévkezdési célú települési támogatás azoknak nyújtható, akiknek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 1000%-át nem haladja meg.
Felsőoktatási hallgatók támogatása
7. § (1) Tanév kezdési támogatás címen települési támogatást állapít meg annak hallgatónak a részére, aki felsőoktatási rendszer keretein belül nappali tagozatos alap, mester, vagy doktori képzésen tanulmányokat folytat.
(2) A támogatást a hallgató kérelmére nyújtja, a kérelem kötelező melléklete a hallgatói jogviszony igazolás.
(3)14 A tanévkezdési célú települési támogatás azoknak nyújtható, akiknek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 1000%-át nem haladja meg, kérelem nyomtatvány a rendelet 3. melléklete.
Idősek támogatása
8. § (1) Kérelemre időskorúak települési támogatására jogosult, Tiszalúc nagyközségben állandó lakóhellyel rendelkező vagy településen életvitelszerűen élő és tartózkodási hellyel rendelkező lakos
a) aki a tárgyév december 31. napjáig betölti, vagy betöltötte a 65. életévét,
b)15 akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme a Szociális vetítési alap összegének 1000%-át nem haladja meg, a kérelem nyomtatvány a rendelet 4. melléklete.
(2) A támogatás összegét egységesen a Képviselő testület évente határozatban az éves költségvetés függvényében a szociális normatíva keret terhére állapítja meg.
(3) A támogatás kifizetésének időpontja minden év október- november hónap.
Jövedelempótlási célú települési támogatás
9. § (1) Az Önkormányzat közfeladatainak ellátásában közreműködő szociálisan rászorult személyek települési támogatása a jövedelempótlási célú települési támogatás.
(2) Hivatalból vagy kérelemre induló eljárásra jövedelempótlási célú települési támogatásban részesül, a kérelem nyomtatvány a rendelet 5. melléklete.
a) aki az Önkormányzattal, vagy az Önkormányzat tagságával működő gazdasági társasággal foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll,
b) akinek a jövedelme nem éri el a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összegét, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló garantált bérminimumát,
c)16 akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 250%-át,
d) akinek, vagy a vele egy háztartásban élőknek nincs vagyona.
(3)17 A jövedelempótlási célú települési támogatás összege legfeljebb a szociális vetítési alap összegének 200%-át érheti el.
(4) A jövedelempótlási célú települési támogatást havonta kell megállapítani.
Települési támogatás krízis esetben
10. § (1) A polgármester az önkormányzati segélynél magasabb összegű települési támogatást nyújt elemi kár - tűz, robbanás, nagy sebességű szélvihar, földrengés, földcsuszamlás, felhőszakadás, árvíz, belvíz, jégverés – esetén.
(2) Ha károsult mindennapi életviteléhez elengedhetetlenül szükséges, személyi tulajdonát képező ingóságokban – beleértve a személyazonosítást szolgáló iratokat is – valamint a károsult lakhatását biztosító, vagy tulajdonában lévő lakóépületben természeti csapás által bekövetkezett károsodásesetén.
(3) A települési támogatás formája lehet:
a) visszatérítendő kamatmentes támogatás – felső határ 200.000 Ft, melyet maximum 2 év visszafizetési időre nyújt
b) vissza nem térítendő támogatás – felső határ: 50.000 Ft
(4) A települési támogatás visszatérítendő kamatmentes formája esetén a polgármester külön szerződést köt annak rendezésére, visszafizetésére vonatkozóan, amely az ügy rendezéséhez szükséges formai és tartalmi követelményeket is kell, hogy tartalmazzon.
Települési támogatás elhunyt eltemetési költségeihez
11. § (1) Települési támogatás állapít meg annak a kérelmezőnek, aki az elhunyt volt tiszalúci lakos közeli hozzátartozója eltemetéséről gondoskodott és a temetési költségeket viselte.
(2)18 Akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 1000 %-át nem haladja meg.
(3) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő személy nevére kiállított számlák eredeti példányát, és a halott anyakönyvi kivonat másolatát .A kérelem nyomtatvány a rendelet 6. melléklete.
(4) A temetési költségek viseléséhez támogatás egyszer adható temetésenként, melynek összege 15.000.-Ft.
(5) Nem állapítható meg önkormányzati segély, ha az elhunyt eltemetéséről az Önkormányzat köztemetéssel gondoskodott, illetve aki a kérelmet a temetést követő 30 napon túl terjeszti elő.
Természetben nyújtott szociális ellátások
Köztemetés
12. § (1) Közköltségen történő eltemettetés elrendelése, illetve a temetési költség megtérítésére kötelezés a polgármester határkörébe tartozik a Sztv.48. §.-alapján.
(2) A temetésről sorrendben a következők kötelesek gondoskodni:
a) aki a temetést szerződésben vállalta,
b) akit az arra elhunyt végrendelete kötelez
c) végintézkedés hiányában az elhunyt temetéséről az elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa, vagy élettársa,
d) az elhunyt egyéb közeli hozzátartozója (Ptk.VIII könyv 1§.(1) 1 pontja.) a törvényes öröklés rendje szerint.
(3) Azt, aki a temetésre kötelezett és kötelezettségét nem teljesíti, a jegyző felszólítja 15 napon belüli teljesítésre. Ha a kötelezett a felszólításnak nem tesz eleget, az elhunytat közköltségen kell eltemetni.
(4) A temetésre köteles személy kérelmére indokolt esetben a polgármester a köztemetés költségének megtérítésére részletfizetést engedélyezhet.
(5) A közköltségen történő eltemetés költsége a helyben szokásos legolcsóbb hamvasztásos temetés költségének megfelelő összeg.
Egyéb természetben nyújtható támogatások
13. § (1) Étkezési és kollégiumi elhelyezési díjhoz az oktatási intézmény illetve a szülő kérésére az önkormányzat – a költségvetési rendeletben biztosított települési támogatás keret terhére – hozzájárul. A kérelmek elbírálásánál az átmeneti segélyre való eljárási szabályokat kell alkalmazni.
(2) A születések szabályozása érdekében – védőnői javaslat alapján – a terhességek megelőzésére szolgáló eszköz beszerzésének költségeit az önkormányzat átvállalja az átmeneti segélykeret terhére.
Személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások
Étkeztetés
14. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetésről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki a kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(3) Nem részesíthető étkeztetésben az a személy, aki tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződést kötött.
(4) Az étkeztetés formái:
a) helyben étkeztetés
b) elvitel
c) házhoz szállítás házi segítségnyújtás keretében
(5)19 Az ellátásért a külön rendeletben szabályozott térítési díjat kell fizetni.
(6) A kérelme a Szociális Iroda vezetőjénél kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell:
a) környezettanulmány,
b) jövedelemigazolás,
c) esetleg háziorvos véleménye
Házi segítségnyújtás
15. § (1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni azokról a személyekről, akik otthonukban koruk, vagy egészségi állapotuk miatt önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.
(2)20 A házi segítség nyújtás iránti igényeket a Szociális Iroda vezetőjénél kell benyújtatni
(3)21 A házi segítségnyújtás térítési díját külön rendelet szabályozza.
Családsegítés
16. § A családsegítő szolgáltatás célja a település önkormányzat működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése a Sztv. 64. § szerint.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
17. §22
Támogató szolgáltatás
18. § A támogató szolgáltatást a Szociális Iroda végzi a Sztv. 65/C. §.-ban foglaltak szerint. Intézményi rendszerét, működtetését a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás biztosítja Szerencs székhellyel.
Nappali ellátás
19. § A nappali ellátás körébe tartozik az idősek klubja, melynek a szociális és mentális támogatásra szoruló önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni gondozására szolgál. Az ellátás a Szociális Iroda 3565 Tiszalúc, Táncsics utca 7. szám alatt.
Záró rendelkezések
20. § Hatályát veszti a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 6/2020. (VI.30.) önkormányzati rendelet.
21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
7. melléklet23
A bevezető a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (1) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdését a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (3) bekezdését a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (4) bekezdését a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (5) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. § (2) bekezdés e) pontját a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (2) bekezdés a) pontja a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (2) bekezdés b) pontja a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (3) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (5) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (3) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (1) bekezdés b) pontja a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (2) bekezdés c) pontja a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. § (3) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. § (2) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (5) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (2) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (3) bekezdése a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 17. §-t a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. mellékletet a Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 12. § d) pontja hatályon kívül helyezte.