Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2022. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatával összefüggésben egyes önkormányzati rendeletek módosításáról

Hatályos: 2022. 05. 06- 2023. 01. 02

Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2022. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatával összefüggésben egyes önkormányzati rendeletek módosításáról

2022.05.06.

Budapest Főváros Közgyűlése
az 1–3. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében, valamint a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjaiban és (4) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében és a 18. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva;
a 4–16. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 19. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva;
a 17. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva
a következőket rendeli el:

1. A Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) önkormányzati rendelet módosítása

1. § A Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) önkormányzati rendelet 18. §-a a következő (1c) bekezdéssel egészül ki:

„(1c) A mindenkori költségvetési törvényben meghatározott értékhatárt el nem érő olyan ügyletek esetén, amelynek során elektronikus hírközlési vagy informatikai eszköz értékesítése azon természetes személy részére történik, akinek az eszköz használatát megalapozó jogviszonya megszűnik, versenyeztetési eljárást nem kell lefolytatni, továbbá az értékesítésre nyilvántartási értéken vagy értékbecsléssel alátámasztott piaci értéken kerülhet sor.”

2. § A Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) önkormányzati rendelet 42/B. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A Fővárosi Önkormányzat vagyonkezelésében lévő közterületek (ideértve az egyéb ingatlanok közhasználatra átadott részét is) rendeltetésétől eltérő használata (továbbiakban: közterület-használat) kérdésében a Fővárosi Önkormányzat önkormányzati hatósági hatáskörben hoz döntést.”

3. § A Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) önkormányzati rendelet 42/B. § (2) bekezdésében a „közterületek (ideértve az egyéb ingatlanok közhasználatra átadott részét is) vonatkozásában” szövegrész helyébe a „közterületek vonatkozásában” szöveg, a „használatára vonatkozóan alkotott fővárosi közgyűlési rendeletek” szövegrész helyébe pedig a „használatáról szóló önkormányzati rendelet” szöveg lép.

2. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet módosítása

4. § (1) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő o)–t) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

„o) Homlokzati reklámfelület: közterület határvonalán álló épületre, annak közterülettel határos homlokzatára, bármely tartozékára vagy közterület határvonalán álló kerítésre szerelt, továbbá a közterület fölé teljesen vagy részben benyúló reklám, reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, tartószerkezet, ideértve a reklámot megvilágító berendezést és mindezek tartozékait. Reklámhordozót tartó berendezésnek minősül az épületek homlokzatára feszített molinók bármilyen tartószerkezete is abban az esetben, ha bizonyíthatóan legalább egy alkalommal ezen tartószerkezetre reklám került elhelyezésre.
p) Mikromobilitási eszköz: a kerékpár, a roller, továbbá az emberi erővel hajtott, illetve ennek segítésére vagy önálló hajtás céljából legfeljebb 350 W névleges teljesítményű és 25 km/h vagy azt meghaladó sebesség esetén a teljesítményleadást megszüntető elektromos motorral rendelkező, kifejezetten valamely személy szállítására szolgáló egyéb eszköz, így különösen az önkiegyensúlyozó eszköz (hoverboard, monocycle).
q) Mikromobilitási pont: a közterületnek mikromobilitási eszközök elhelyezése, tárolása céljából kijelölt és ebből a célból üzemeltetett része, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer gyűjtőállomásainak területét.
r) Mikromobilitási szolgáltató: kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök üzemeltetője, aki üzletszerű gazdasági tevékenység keretében mikromobilitási eszköz bárki számára elérhető, jellemzően rövid távú bérbeadására irányuló szolgáltatási tevékenységet végez, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer üzemeltetőjét.
s) Kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz: mikromobilitási szolgáltató által üzletszerű gazdasági tevékenység keretében, szolgáltatás nyújtása céljából üzemeltetett mikromobilitási eszköz, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszerben bérelhető kerékpárt.
t) Közösségi kerékpáros rendszer: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 22. § (4a) bekezdése alapján a fővárosi helyi személyszállítási szolgáltatásokba integrált közösségi kerékpáros rendszer.

(2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő u) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

„u) Közvetlen villamosenergia-vételezési lehetőséggel rendelkező közterület: olyan közterület, amelynek használata során közvetlenül lehetséges villamos energiát vételezni az elektromos hálózat ott kiépített közterületi csatlakozási pontjairól, és az azokon keresztül elfogyasztott villamosenergia-mennyiség ellenértékét a Fővárosi Önkormányzat fizeti meg az energiakereskedő részére.

5. § (1) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdés 1. és 2. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Közterület-használati hozzájárulást kell beszerezni:)

„1. közterületbe nyúló védőtető, előtető, ernyőszerkezet elhelyezéséhez, fennmaradásához;
2. homlokzati reklámfelület létesítéséhez, más hirdetőberendezés és reklámhordozó közterületen történő elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés közterületen történő elhelyezését, fennmaradását is, továbbá a közterületre kihelyezett bármilyen építményre vagy tárgyra felszerelt hirdetőberendezés, reklámhordozó elhelyezéséhez, fennmaradásához; valamint bármilyen, képek vagy reklámok közterületre történő vetítéséhez, és az erre a célra szolgáló berendezések közterületre történő elhelyezéséhez, fennmaradásához;”

(2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése a következő 23. ponttal egészül ki:

(Közterület-használati hozzájárulást kell beszerezni:)

„23. kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök közterületi elhelyezéséhez, tárolásához, ide nem értve a mikromobilitási eszközzel használat közben való olyan ideiglenesen megállást, ami az eszköz adott személy általi bérleti szerződés szerinti használatát (kölcsönzését) nem szakítja meg.”

6. § (1) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő (3a) és (3b) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A rendelet hatálya alá tartozó I., II. és III. övezeti kategóriás közterületen álló üzletekben, valamint rendezvények keretében állati eredetű szőrmetermék – a nem kizárólag az irhájuk vagy szőrméjük hasznosítása céljából tartott haszonállatok szőrméjéből készült szőrmetermék kivételével – nem értékesíthető.

(3b) A rendelet hatálya alá tartozó közterületen álló üzletekben, valamint rendezvények keretében a haszonállatok bőréből készített termékek – azok szőrmetartalmától függetlenül – a közterület-használati hozzájárulás által meghatározott keretek között értékesíthetők.”

(2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:

„(11) Homlokzati reklámfelület elhelyezéséhez, fennmaradásához közterület-használati hozzájárulás legfeljebb 9 m2-es hirdetőfelületig adható azt követően, hogy - ahol szükséges - a kérelmező a településképi bejelentési eljárást lefolytatta.

7. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés módosítására vonatkozó kérelem részletes indokolással a 3. melléklet szerinti kérelemnyomtatvány kitöltése nélkül is benyújtható, a kérelemhez csatolni kell a kért módosítást alátámasztó dokumentumokat.”

8. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 9. alcíme a következő 25/A. §-sal egészül ki:

„25/A. § (1) Ha a közvetlen villamosenergia-vételezési lehetőséggel rendelkező közterület használatával járó, közterület-használati hozzájáruláshoz kötött tevékenység az ott található villamosenergia-vételezés csatlakozási pontjainak az igénybevételét is magában foglalja, a közterület-használat jogosultja a villamosenergia-vételezés lehetőségéért kiegészítő díjat fizet a (2)–(4) bekezdésben foglaltak szerint.

(2) A villamosenergia-vételezésért fizetendő kiegészítő díj forintban meghatározott összegét a 8. mellékletben található számítási képlet alapján kell kiszámítani.

(3) A villamosenergia-vételezésért fizetendő kiegészítő díj – a közterület-használati hozzájárulásban rögzített időtartamra és módon – a közterület-használati díjjal együtt, ingyenes közterület-használat esetén pedig önállóan, előre fizetendő.

(4) Ha az adott közterületen rendelkezésre álló összes csatlakozási ponton ugyanazon közterület-használat keretében vételezik a villamosenergiát, a (2)–(3) bekezdéstől eltérően a díjfizetésre a Fővárosi Önkormányzat fogyasztásmérőin mért termékdíj és kWh óra alapú rendszerhasználati díj továbbszámlázása által kerül sor, melyet a közterület-használat jogosultja utólag fizet meg.

(5) A közvetlen villamosenergia-vételezési lehetőséggel rendelkező közterületeken igénybe vehető csatlakozási pontok helyét és az adott csatlakozási pontokon igénybe vehető villamosenergia-teljesítményhez szükséges túláramvédelmi szerv legnagyobb névleges áramértékét a Főpolgármesteri Hivatal a www.budapest.hu honlapon folyamatosan közzéteszi.

(6) Közvetlen villamosenergia-vételezési igény esetén a közterület-használatot kérelmező a kérelem benyújtásakor – a (2) bekezdés szerinti összeg kiszámíthatósága, valamint a rendelkezésre állás biztosítása érdekében – nyilatkozik az általa igénybe venni kívánt csatlakozási pontok számáról és az adott csatlakozási ponton igénybe venni kívánt villamosenergia-teljesítményhez szükséges túláramvédelmi szerv névleges áramértékéről.

9. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„11/E. Végrehajtás

28/B. § Az e rendelet alapján önkormányzati hatósági ügyben hozott döntések, megkötött hatósági szerződések végrehajtását – a pénzkövetelés végrehajtása kivételével – a Fővárosi Önkormányzat foganatosítja.”

10. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„13/E. Mikromobilitási eszközök elhelyezésére vonatkozó különös szabályok

33/G. § (1) Kölcsönzési célú mikromobilitási eszközöknek a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken történő elhelyezése, tárolása vonatkozásában a rendelet szabályait a jelen alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz – ha e rendelet eltérően nem rendelkezik – kizárólag az erre a célra kijelölt mikromobilitási ponton helyezhető el és tárolható. Erre vonatkozó közterület-használati hozzájárulást a kölcsönzési célú mikromobilitási eszközökkel rendelkező mikromobilitási szolgáltató kérhet.

(3) A kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök elhelyezése szempontjából Budapest területe a következő mikromobilitási zónákra osztott:

a) belvárosi zóna,

b) átmeneti zóna,

c) külvárosi centrum zóna, és

d) külvárosi terület zóna, amely az a), b) vagy c) zónába nem tartozó minden egyéb terület.

(4) A (3) bekezdés a)–c) pontja szerinti zónák pontos területi lehatárolását a 7. melléklet szerinti térkép határozza meg.

(5) A (2) bekezdésétől eltérően a külvárosi terület zónában a kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök mikromobilitási ponton kívüli közterületen is elhelyezhetők (free-float rendszer), ha az a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést nem akadályozza, és a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

(6) A mikromobilitási szolgáltató az általa üzemeltetett kölcsönzési célú mikromobilitási eszközöket csak érvényes közterület-használati hozzájárulás birtokában helyezheti el és tárolhatja a közterületen.

(7) Nem adható közterület-használati hozzájárulás olyan kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz elhelyezéséhez, tárolásához, amely a vonatkozó jogszabályok szerint megkövetelt műszaki követelményeknek nem felel meg, rendeltetésszerű használatra nem alkalmas.

33/H. § (1) A Fővárosi Önkormányzat a mikromobilitási pontok kijelöléséről külön döntést hoz, amelyet a Fővárosi Közlönyben is közzétesz. A döntésben meg kell határozni

a) a mikromobilitási pont egyedi azonosítóját,

b) a mikromobilitási pont 33/G. § (3) bekezdés szerinti zónabesorolását és földrajzi címét,

c) a mikromobilitási pont középpontjának tekintendő pont GPS-koordinátáit, területének méretét,

d) az adott mikromobilitási ponton egyszerre elhelyezhető mikromobilitási eszközök legmagasabb számát,

e) az adott mikromobilitási ponton egyazon mikromobilitási szolgáltató által egyszerre elhelyezhető mikromobilitási eszközök legmagasabb számát.

(2) A kijelölt mikromobilitási pont és annak területi határa megfelelő jelzéssel (táblával, felfestéssel, vagy más jól látható módon) kerül megjelölésre.

(3) A (2) bekezdéstől eltérően – kivételesen és ideiglenes jelleggel – a mikromobilitási pont közterületen való megfelelő megjelölése legfeljebb egy év időtartamig mellőzhető, ha az a mikromobilitási eszközök jogszerű használatának előmozdítása érdekében feltétlenül szükséges. Az ilyen mikromobilitási pont területének azt az (1) bekezdés c) pontja szerinti középpont körüli, a kijelölő döntésben a műholdas navigációs rendszerek hibahatárára is figyelemmel meghatározott nagyságú, de legfeljebb 30 méter sugarú kör körvonalon belülre eső területét kell tekinteni, ahol a mikromobilitási eszközök elhelyezése egyébként a közúti várakozóhelyek járművekkel való használatát és járdákon a gyalogos közlekedést nem akadályozza, a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

(4) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületeken kijelölt mikromobilitási pontoknak az (1) bekezdés, vagy közterületi megjelölés nélküli kijelölés esetén a (3) bekezdés szerinti adatait a Főpolgármesteri Hivatal a www.budapest.hu honlapon folyamatosan, a mikromobilitási pontok térképen való kereshetőségét is biztosító módon közzéteszi.

33/I. § (1) Kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök közterületen történő elhelyezése, tárolása céljából akkor adható közterület-használati hozzájárulás a mikromobilitási szolgáltató részére, ha a mikromobilitási szolgáltató

a) az általa üzemeltetett valamennyi mikromobilitási eszközt – a jogszerű közterület-használat ellenőrizhetősége érdekében – olyan egyedi azonosító jellel látta el, amely

aa) a latin ábécé nagybetűiből és arab számokból képzett, legalább négy, legfeljebb hét karakterből áll,

ab) a mikromobilitási eszköz két oldalán egy-egy példányban, minimum 30 mm magas és 4 mm vonalvastagságú karakterekkel, az eszköz hátulján pedig egy példányban, minimum 50 mm magas és 7 mm vonalvastagságú karakterekkel jelenik meg,

ac) karaktereinek háttérhez viszonyított kontrasztaránya legalább 4,5:1 arányú;

b) a megosztott szolgáltatás részeként működő mikromobilitási eszközök kölcsönzésére vonatkozó szerződés megkötésére előre meg nem határozott személyek számára nyilvánosan ajánlatot tett közzé;

c) vállalja, hogy mikromobilitási eszközeit a 33/G. § (3) bekezdés a) és b) pontja szerinti összes zónában üzemelteti;

d) igazolja, hogy az általa üzemeltetett minden egyes mikromobilitási eszköz közterületi elhelyezésének helye és időtartama, valamint az adott eszköz adott időpontban fennálló használati állapota (kölcsönzött, vagy kölcsönzésre váró) a saját telematikai rendszerében hitelesen, olyan adatrögzítési eljárással kerül rögzítésre, amely biztosítja ezen adatok változatlanságának utólagos ellenőrzési lehetőségét; és

e) folyamatos hozzáférést biztosít a d) pontnak megfelelő telematikai rendszeréhez a Fővárosi Önkormányzat számára annak érdekében, hogy az általa üzemeltetett kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök tényleges fővárosi önkormányzati tulajdonú közterületek közterület-használatának ellenőrzéséhez szükséges – személyes adatokat nem tartalmazó – adatok korlátlanul megismerhetők legyenek.

(2) Az ugyanazon fővárosi kerület ugyanazon zónájában található, az adott zónában kialakított és működtetett összes mikromobilitási pontra csak együttesen lehet közterület-használatot engedni.

(3) Egyazon mikromobilitási szolgáltató egyazon típusú mikromobilitási eszközei tekintetében

a) a belvárosi zónában, az átmeneti zónában és a külvárosi centrum zónában legalább a zónán belüli mikromobilitási pontok darabszáma egyharmadának megfelelő számú, és legfeljebb a zónában elhelyezett összes mikromobilitási pont tekintetében a 33/H. § (1) bekezdése szerint kijelölő döntésben meghatározott, egy adott mikromobilitási szolgáltató által az adott mikromobilitási ponton maximálisan igénybe vehető mikromobilitási helyek összesített számának megfelelő számú;

b) a külvárosi terület zónában az egyazon kerület közigazgatási területéhez tartozó területen

ba) legalább 4 db/km2, és

bb) legfeljebb a Fővárosi Önkormányzat – az adott kerület önkormányzata véleményének kikérésével meghozott – külön határozatában kerületenként meghatározott számú

mikromobilitási eszköz kihelyezésére adható csak közterület-használati hozzájárulás azzal, hogy a mikromobilitási pontok sűrűségének számítása során a beépítésre nem szánt területet, a különleges beépítésre szánt területet és az ipari gazdasági területeket nem kell figyelembe venni.

(4) Ha a közterület-használattal érintett területen a kijelölt mikromobilitási pontok száma, vagy azok 33/H. § (1) bekezdés e) pont szerinti jellemzője megváltozik, akkor a mikromobilitási szolgáltató által a közterület-használati hozzájárulás alapján az érintett területen kihelyezhető eszközök száma – ha kérelmére nem kerül sor a közterület-használati hozzájárulás módosítására – a kijelölés hónapját követő második hónap első napjától

a) a megengedett legkisebb számnak felel meg, ha a kijelöléskor a kihelyezhető eszközök száma kevesebb volt, mint a (3) bekezdés szerint kihelyezhető eszközök legkisebb száma, vagy

b) a megengedett legmagasabb számnak felel meg, ha a kijelöléskor a kihelyezhető eszközök száma több volt, mint a (3) bekezdés szerint kihelyezhető eszközök legmagasabb száma.

(5) A (4) bekezdés szerinti változásról a Fővárosi Önkormányzat a kijelölt mikromobilitási pontok arra okot adó módosulásától számított 15 napon belül értesíti az érintett mikromobilitási szolgáltatót.

(6) A mikromobilitási szolgáltató a mikromobilitási pontot érvényes közterület-használati hozzájárulása birtokában is csak a többi jogszerű közterület-használóval (az érvényes közterület-használati hozzájárulással rendelkezőkkel) közösen, egymást nem korlátozva veheti igénybe kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök elhelyezése, tárolása céljából.

(7) A mikromobilitási pontok közterület-használatára csak határozott időre, de legalább 6 hónap és legfeljebb 36 hónap időtartamra adható hozzájárulás azzal, hogy a mikromobilitási szolgáltató számára első alkalommal legfeljebb 18 hónap időtartamra adható közterület-használati hozzájárulás.

(8) A kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök elhelyezésére vonatkozó közterület-használati kérelemhez a 8. §-ban meghatározottakon túl a mikromobilitási szolgáltatónak nyilatkoznia kell

a) az elhelyezni kérelmezett mikromobilitási eszközök számáról kerületenként és azon belül zónánként,

b) az elhelyezni kérelmezett egyes mikromobilitási eszközök műszaki jellemzőiről, így legalább az alábbi adatokról:

ba) az eszköz típusáról (így különösen roller, elektromos rásegítésű roller, kerékpár, elektromos rásegítésű kerékpár),

bb) az elektromos rásegítés meglétéről annak névleges teljesítményével együtt,

bc) az eszköz tömegéről kilogrammban, hosszáról, szélességéről és magasságáról centiméterben,

bd) az eszköz kivilágítási jellemzőiről,

be) az egyedi azonosító jel megjelenítésének tervezett formájáról és méretéről,

c) az elhelyezni kért mikromobilitási eszközök egyedi azonosítójáról, valamint

d) a mikromobilitási eszköz üzemeltetése során általa alkalmazott általános szerződési feltételekről és alkalmazott logisztikai, technikai megoldásokról, továbbá telematikai rendszeréről és annak az (1) bekezdés d) pontja szerinti megfelelőségéről, csatolva az ennek alátámasztására szolgáló adatokat.

33/J. § (1) A 33/G. § (2) bekezdésétől eltérően a kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök

a) 2022. június 30-ig

aa) a belvárosi zóna I. kerületi és IX. kerületi részén, valamint a XIII. kerületi részének északról a Gogol utca vonalával határolt területén, továbbá

ab) az átmeneti zóna II., IX. kerületi részén, a XI. kerületi részének a Bartók Béla utat magában foglaló és attól délre eső területén;

b) 2022. szeptember 30-ig pedig

ba) a belvárosi zóna XIII. kerületi részének az a) pont aa) alpontja hatálya alá nem tartozó területén,

bb) az átmeneti zóna III., VI., VII. és XII. kerületi részén, és a XI. kerületi részének az a) pont ab) alpontja hatálya alá nem tartozó területén, továbbá

bc) a külvárosi centrum zónában

mikromobilitási ponton kívüli közterületen is elhelyezhetők, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést nem akadályozza, és a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazása során a 33/I. § (3) bekezdés a) pontjától eltérve egyazon mikromobilitási szolgáltató egyazon típusú mikromobilitási eszközei tekintetében a belvárosi zónában, az átmeneti zónában és a külvárosi centrum zónában az adott zóna egyazon kerület közigazgatási területéhez tartozó területén

a) legalább 25 db/km2 és

b) legfeljebb 250 db/km2

mikromobilitási eszköz kihelyezésére adható közterület-használati hozzájárulás.

33/K. § (1) Jogellenesen használja a közterületet az a mikromobilitási szolgáltató,

a) amelynek a közterületen elhelyezett, tárolt kölcsönzési célú mikromobilitási eszköze a vonatkozó jogszabályok szerint megkövetelt műszaki követelményeknek nem felel meg, rendeltetésszerű használatra nem alkalmas;

b) amelynek a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköze közterület-használati hozzájárulás nélkül, vagy a közterület-használati hozzájárulásában foglaltaktól eltérően kerül elhelyezésre, tárolásra a mikromobilitási ponton vagy a 33/G. § (5) bekezdés szerint azon kívüli közterületen; vagy

c) amelynek a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköze mikromobilitási ponton kívül, vagy a 33/G. § (5) bekezdésében előírtakat egyébként megsértő módon kerül elhelyezésre, tárolásra a közterületen.

(2) Nem minősül jogellenesnek a közterület-használat, ha a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz teljes terjedelmében a mikromobilitási pont hozzá legközelebbi külső szélétől számított 5 méteren belül került elhelyezésre azzal, hogy ez az elhelyezés egyébként a közterület rendeltetésszerű használatát, így különösen a gyalogos közlekedést nem akadályozza, a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

33/L. § (1) A Margitsziget területén a kizárólag emberi erővel hajtott kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz közterületen való elhelyezésére és tárolására, ha a mikromobilitási szolgáltató az ilyen eszközét kizárólag saját gyűjtőpontján tárolja és kizárólag személyes átadás-átvétel útján adja bérbe, nem kell alkalmazni a 33/G. § (2)–(5) bekezdését, a 33/I. §-t – a 33/I. § (1) bekezdés a) pontja kivételével –, valamint a 33/K. §-t.

(2) A Margitsziget területén az (1) bekezdés szerinti kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz kizárólag a mikromobilitási szolgáltató saját gyűjtőpontján helyezhető el, tárolható úgy, hogy az a közúti várakozóhelyek járművekkel való használatát és járdákon a gyalogos közlekedést nem akadályozza, a közúti közlekedés rendjét, a biztonságos járműközlekedést semmilyen módon nem zavarja.

(3) A Margitsziget területén jogellenesen használja a közterületet az az (1) bekezdés szerinti mikromobilitási szolgáltató, amelynek a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköze közterület-használati hozzájárulás nélkül, a közterület-használati hozzájárulásában foglaltaktól eltérően, vagy egyébként a (2) bekezdést megsértve kerül elhelyezésre, tárolásra a közterületen.”

11. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 33/K. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Jogellenes közterület-használat esetén a mikromobilitási szolgáltató – a 27. § (1a) bekezdéstől eltérően – a jogellenesen elhelyezett, tárolt mikromobilitási eszközei után a jogellenes használattal érintett napokra 5000,-Ft/eszköz/nap közterület-használati díjat köteles megfizetni.”

12. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 33/L. §-a a következő (4)–(10) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A Margitsziget területén az (1) bekezdés szerinti közterület-használatra egyidejűleg legfeljebb öt mikromobilitási szolgáltató kaphat hozzájárulást, legfeljebb egy év időtartamra, az adott naptári év március 1-jétől a következő naptári év február 28-ig tartó időszakra (a továbbiakban: használati időszak). Egyazon mikromobilitási szolgáltató csak egy gyűjtőpontra kaphat közterület-használati hozzájárulást, és egy gyűjtőponton legfeljebb hét darab eszközt helyezhet el, illetve tárolhat.

(5) Az (1) bekezdés szerinti közterület-használathoz való hozzájárulás iránti kérelmet legkésőbb az adott naptári év január 10-ig kell benyújtani. Az esetleges hiányok pótlására legfeljebb ötnapos határidő biztosítható.

(6) Ha az (5) bekezdés szerinti határidőig benyújtott, a rendelet szerinti feltételeknek megfelelő kérelmet benyújtó kérelmezők száma több, mint az egyidejűleg kiadható hozzájárulások (4) bekezdésben meghatározott száma, az (1) bekezdés szerinti közterület-használathoz való hozzájárulás annak kerül odaítélésre, aki a (7)–(10) bekezdés szerinti sorsolás útján arra jogosulttá válik.

(7) A sorsolással érintett kérelmekre vonatkozóan a főjegyző a Főpolgármesteri Hivatal három – munkaköre szerint közterület-használati ügyekkel nem foglalkozó – köztisztviselőjének jelenlétében, kérelmezőnként külön jelölés nélküli borítékban egy-egy adatlapot helyez el, amely tartalmazza a kérelmező nevét, a kérelmezett használati időszakot, majd a borítékot lezárja és a zárás mentén lepecsételi. Ezt követően a borítékokat egy, a sorsolás céljára szolgáló edényben össze kell keverni, majd egyenkét kihúzni. Kihúzás után a kihúzás sorszámát rögzíteni kell a borítékon. A húzást addig kell folytatni, ameddig az adott használati időszakra kiadható kérelmek maximális száma kétszeresének megfelelő számú boríték kihúzásra kerül, vagy ez előtt a borítékok elfogynak.

(8) A húzás befejeztével a borítékokat a rajtuk feltüntetett kihúzási sorszám sorrendjében kell kibontani, a benne lévő lapon is rögzítve a kihúzás sorszámát.

(9) Az adott használati időszakban a közterület-használati engedélyt a kérelmekre a kihúzási sorszám sorrendjében kell odaítélni, legfeljebb az adott használati időszakra a (4) bekezdés szerint kiadható kérelmek maximális számának eléréséig.

(10) A (7) bekezdés szerint ki nem húzott kérelmeket el kell utasítani, a kihúzott, de a (9) bekezdés szerint nem odaítélt kérelmek (a továbbiakban: tartalékkérelmek) alapján pedig a közterület-használati hozzájárulást azzal a feltétellel kell megadni, hogy az csak akkor lép hatályba, ha a (9) bekezdés szerinti közterület-használó közterület-használati tevékenysége megszűnik, és nincs a húzás sorrendjében előrébb álló más e bekezdés szerinti kérelem. A tartalékkérelmet benyújtó kérelmezőt a közterület-használati lehetőség megnyíltáról és lehetséges kezdőnapjáról haladéktalanul értesíteni kell. Az e bekezdés szerinti közterület-használat és az erre vonatkozó hatósági szerződés a közterület-használatáért fizetendő díj előzetes megfizetésének napján lép hatályba.”

13. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 13/E. alcíme a következő 33/M. §-sal egészül ki:

„33/M. § (1) A mikromobilitási szolgáltató által a kölcsönzési célú mikromobilitási eszközeinek mikromobilitási pontokon történő elhelyezésével és tárolásával megvalósuló közterület-használatért – a közterület üzleti célú igénybevételére tekintettel – fizetendő közterület-használati díj megállapítására az e szakaszban foglalt eltérésekkel kerül sor.

(2) A kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök közterületen történő elhelyezése és tárolása után fizetendő közterület-használati díj a 7. melléklet 3. pontjában található díjszámítási mód alapján kerül kiszámításra, a mikromobilitási pontok zónák szerinti elhelyezkedésére, a mikromobilitási szolgáltató által az adott zónában kihelyezendő eszközök számára, és az eszköz műszaki jellemzőire (az eszköz hajtásához szükséges rásegítés mértékére) is figyelemmel.

(3) A (2) bekezdés szerinti számított díj

a) 25%-ával csökkentett díjat kell megfizetni, ha a mikromobilitási szolgáltató a Budapesten belüli logisztikai tevékenységét kizárólag zéró emissziós járművekkel végzi;

b) 25%-ával csökkentett díjat kell megfizetni, ha a mikromobilitási szolgáltató együttműködési megállapodást kötött a kijelölt fővárosi közlekedésszervező által előre közzétett általános feltételek szerint a szolgáltatásnak a fővárosi közösségi közlekedéssel való összehangolása, ezzel kapcsolatban az általa üzemeltetett eszközök tényleges igénybevételére vonatkozó adatszolgáltatásra.

(4) A kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök közterületen történő elhelyezése és tárolása után fizetendő közterület-használati díjat a (2)-(3) bekezdés alapján és a 23. §-ban foglaltak megfelelő alkalmazásával kell megállapítani.

(5) Ha a közterület-használattal érintett területen rendelkezésre álló mikromobilitási pontok számának, vagy azok 33/H. § (1) bekezdés e) pont szerinti jellemzőjének megváltozása miatt az adott területen a mikromobilitási szolgáltató által kihelyezhető mikromobilitási eszközök száma a 33/I. § (4) bekezdése szerint módosult, a mikromobilitási szolgáltató által fizetendő díj arányosan megváltozik. Ebben az esetben a Fővárosi Önkormányzat a 33/I. § (5) bekezdés szerinti értesítéssel egyidejűleg a megváltozott díjról is értesíti a közterület-használó mikromobilitási szolgáltatót.”

14. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 15. alcíme a következő 36/I. §-sal egészül ki:

„36/I. § E rendeletnek a közterületek használatával összefüggésben egyes önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 13/2022. (V. 5.) önkormányzati rendelettel beiktatott 33/K. § szerinti jogellenes közterület-használat megvalósulása esetén a 27. § (1a)–(3) bekezdés és a 27/A. § szerinti jogkövetkezmények 2022. július 1-ig nem alkalmazhatók.”

15. § (1) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 7. melléklettel egészül ki.

(2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 7. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

(4) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet a 4. melléklet szerinti 8. melléklettel egészül ki.

16. § A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet

a) 33/F. § (3) bekezdésében a „2021. december 31-ig” szövegrész helyébe a „2022. szeptember 30-ig” szöveg,

b) 33/L. § (1) bekezdésében az „a 33/K. §-t.” szövegrész helyébe az „a 33/K. §-t és a 33/M. §-t.” szöveg

lép.

3. A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet módosítása

17. § (1) A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet 1. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.

(2) A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet 1. melléklete a 6. melléklet szerint módosul.

18. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(5) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 4. § (1) bekezdése, az 5. §, a 6. § (2) bekezdése, a 10. §, a 14. §, a 15. § (1) bekezdése, a 17. § (1) bekezdése, az 1. melléklet és a 5. melléklet 2022. június 1-jén lép hatályba.

(3) A 4. § (2) bekezdése, a 8. §, a 11. §, a 13. §, a 15. § (4) bekezdése, a 16. § b) pontja és a 4. melléklet 2022. július 1-jén lép hatályba.

(4) A 9. §, a 17. § (2) bekezdése és az 6. melléklet 2022. szeptember 1-jén lép hatályba.

(5) A 12. § 2023. január 1-jén lép hatályba.

dr. Számadó Tamás
főjegyző

Karácsony Gergely
főpolgármester

1. melléklet

7. melléklet

2. melléklet

3. melléklet

1. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 7. melléklete a következő 2. ponttal egészül ki:

„2. Kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök közterületen történő elhelyezése és tárolása után fizetendő közterület-használati díj kiszámítási díjképlete:

D= DZ1 +DZ2+…..+ DZn, ahol

DZx=(Da × Zx × T × NumMMPx), ahol

2.1. D: az adott mikromobilitási szolgáltató által egy adott eszköztípus elhelyezése után az összes igénybe vett zónában (Z1–Zn) fizetendő közterület-használati díj összege,

2.2. DZx: az adott mikromobilitási szolgáltató által egy adott zónában egy adott eszköztípus elhelyezése után fizetendő közterület-használati díj összege,

2.3. Da:: az alapdíj, amelynek összege

2.3.1. kizárólag emberi erővel hajtott mikromobilitási eszközök esetén 50,- Ft/hó/eszköz;

2.3.2. elektromos meghajtású roller esetén 500,- Ft/hó/eszköz;

2.3.3. elektromos rásegítésű kerékpár esetén 100,- Ft/hó/eszköz, amennyiben csak a pedálok emberi erővel történő mozgatása esetén ad a motor elektromos rásegítést;

2.3.4. a 2.3.3. pontban szabályozottól eltérő elektromos rásegítésű kerékpár esetén 200,- Ft/hó/eszköz;

2.3.5. a 2.3.1–2.3.4. pontban nem szabályozott mikromobilitási eszköz esetén 1000,- Ft/hó/eszköz.

2.4. Zx: zónaegyüttható, azaz az adott zónára vonatkozó szorzószám, amely

2.4.1. a belvárosi zónában 2,

2.4.2. az átmeneti zónában 1,5,

2.4.3. a külvárosi centrum zónában 0,5, és

2.4.4. a külvárosi terület zónában 0,1.

2.5. T: a közterület-használat időtartama az igénybevétel naptári hónapjainak számában (a számítás szempontjából minden megkezdett hónap teljes hónapnak számít).

2.6. NumMMPx: az adott zónában található mikromobilitási pontokra a mikromobilitási szolgáltató által kihelyezhető eszközök száma a 33/I. § (3) bekezdése alapján.

2. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 7. melléklete a következő 3. ponttal egészül ki:

„3. A külvárosi terület zónába eső területeket kerületenként külön-külön zónánként kell figyelembe venni a díjszámítás során.

4. melléklet

8. melléklet
A villamosenergia-vételezésért fizetendő kiegészítő díj kiszámítása

1. Ha a villamosenergia-fogyasztás mérése és leolvasása csatlakozási pontonként nem lehetséges, úgy az üzemeltetési idő alapján fizetendő kiegészítő díj meghatározásához egy egyidejűségi tényezővel számított, kalkulált áramdíj meghatározása szükséges, mely a csatlakozási ponthoz tartozó túláramvédelmi szerv névleges árammértékétől függ.

2. A villamosenergia-vételezésért fizetendő kiegészítő díj forintban meghatározott összege csatlakozási pontonként a következő képlet alapján kerül kiszámításra:

Kd = A1 × U × I × T × N × Et/1000, ahol

2.1. Kd: a fizetendő kiegészítő díj forintban meghatározott összege,

2.2. A1: a Fővárosi Önkormányzat számára egyetemes szolgáltatás keretében értékesített villamos energia elszámolására alkalmazott mindenkor hatályos nem lakossági egységára az A1-es árszabás szerint [Ft/kWh],

2.3. U: a hálózat névleges fázisfeszültsége (220 Volt),

2.4. I: a csatlakozási ponthoz tartozó túláramvédelmi szerv névleges árama [Amper],

2.5. T: a 12 órával kalkulált napi átlagos nyitvatartási idő (12),

2.6. N: a közterület-használattal érintett napok száma,

2.7. Et: 80%-on kalkulált egyidejűségi tényező (0,8).”

5. melléklet

1. A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat a következő 1.2a. sorral egészül ki:

1.2a.

döntés mikromobilitási pontok kijelöléséről, továbbá döntés az egyazon mikromobilitási szolgáltató által kihelyezhető mikromobilitási eszközök legmagasabb számáról a külvárosi terület zónában

3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 33/H. § (1) bekezdés , 33/I. § (3) bekezdés b) pont

Tulajdonosi Bizottság”

6. melléklet

1. A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat a következő 1.5. sorral egészül ki:

1.5.

közterület-használati ügyben hozott önkormányzati hatósági döntések, megkötött hatósági szerződések végrehajtásának foganatosítása

Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés c) pont

főjegyző”