Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 12. 23

Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.12.23.

Nagyecsed Város Nagyecsed Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, a 2. § c) pont tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 84. § (2) bekezdésében,a 20. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 45. §-ában, a 26. § (2) bekezdés és 51. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (3) bekezdésében, a 38. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 50. §-ában, a 39. § (2) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében, a 39. § (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében, a 42. § (2)-(3) bekezdések tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. § (2) bekezdés a) pontjában, a 44. § (1) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51. § (2) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 48. § (2) bekezdésében, a 46. § (3) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 48. § (3) bekezdésében, a 47. § (2) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 48. § (4) bekezdésében, a 48. § (2) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdés n) pontjában, az 53. § (2) bekezdés és az 55. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 33. §-ában, az 54. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 49. § (2) bekezdésében, az 57-59. §-ok tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 57. § (1) bekezdésében, a 63. § (2) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 82. § (3) bekezdésében, a 2. melléklet 5.2.5. pont tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 39. § (3) bekezdésében és 57. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2011. (I.31.) önkormányzati rendelet mellékletének 5.1 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat elnevezése, székhelye, a képviselő-testület szervei

1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Nagyecsed Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 4355 Nagyecsed, Árpád u. 32. szám

2. § A képviselő-testület szervei, jogállásuk:

a) a főállású polgármester,

b) a képviselő-testület ideiglenes bizottságai, valamint alábbi állandó bizottságai:

ba) Pénzügyi Bizottság,

bb) Településfejlesztési Bizottság,

bc) Szociális Bizottság,

bd) Oktatási, Művelődési és Sport Bizottság,

be) Ügyrendi Bizottság,

c) a jogi személyiséggel rendelkező Nagyecsedi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal),

d) a jegyző,

e) a jogi személyiséggel rendelkező alábbi társulások:

ea) Szabolcs 05. Önkormányzati Területfejlesztési Társulás,

eb) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás,

ec) Szatmári Kistérségi Szociális Alapszolgáltatási Intézményi Társulás,

ed) Szatmári Kistérségi Bölcsődei Intézményi Társulás,

ee) Szatmári Egyesített Szociális és Egészségügyi Alapellátási Intézményi Társulás.

2. Az önkormányzat jelképei, kitüntető címei, nemzetközi kapcsolatai

3. § Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló, melyek leírását és azok használatának rendjét a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

4. § (1) Az önkormányzat által alapított kitüntető címek:

a) Díszpolgári cím,

b) „Nagyecsedért” cím,

c) "Nagyecsed Város Kiváló Pedagógusa” cím.

(2) A kitüntető címek adományozásának szabályait a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

5. § Az Önkormányzat testvértelepülései:

a) Perecseny (Ukrajna)

b) Erdőd (Románia).

3. Az önkormányzat ünnepei, rendezvényei

6. § Az önkormányzat ünnepei:

a) Március 15-i ünnepség,

b) Október 23-i ünnepség.

7. § Az önkormányzat rendezvényei:

a) Lápi Disznótoros Fesztivál,

b) Ecsedi-láp Fesztivál.

4. Az önkormányzat médiaszolgáltatásai

8. § Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.nagyecsed.hu

9. § Az önkormányzat negyedévente megjelenő hivatalos lapja az Ecsedi Hírmondó.

5. Az önkormányzat feladata, hatásköre

10. § (1) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

a) bölcsőde működtetése,

b) piac működtetése,

c) művészeti csoportok, civil szervezetek támogatása,

d) nemzetközi kapcsolatok kiépítése,

e) lakáscélú helyi támogatások nyújtása,

f) hitéleti tevékenység támogatása,

g) közhasznú munkavégzés biztosítása,

h) mezei őrszolgálat működtetése,

i) sportegyesület támogatása,

j) önkéntes tűzoltó egyesület működtetése,

k) kitüntető címek adományozása

(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A képviselő-testület szervei közül a 2. § b) pontjában meghatározott állandó bizottságok feladatait a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(4) A képviselő-testület szervei közül a 2. § e) pontjában meghatározott társulások feladatait a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

11. § (1) A képviselő-testület a Szociális Bizottságra ruházza át a települési támogatások iránti kérelmek elbírálását a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet szerint.

(2) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre a rendelet 4. melléklete szerint átruházza

(3) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a jegyzőre a rendelet 5. melléklete szerint átruházza.

12. § Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről szükség szerint, de évente legalább egyszer tájékoztatást ad a képviselő-testületnek.

6. A képviselő-testület üléseinek száma, fajtái, a munkaterv

13. § A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.

14. § A képviselő-testület ülései:

a) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján összehívott alakuló ülés,

b) a munkaterv szerint összehívott rendes ülés,

c) a munkatervtől eltérő időpontra összehívott rendkívüli ülés.

15. § (1) A képviselő-testület a naptári év munkaterve szerinti utolsó ülésen dönt a tárgyévet követő éves munkatervről. A döntéshozatal során a (3) bekezdés szerint beérkezett javaslatokat mérlegelni kell.

(2) A munkaterv előkészítése a polgármester feladata, melynek keretében biztosítani kell, hogy az éves munkaterv keretében tárgyalandó ügyekre javaslatot lehessen tenni.

(3) a (2) bekezdésben foglalt javaslattétel biztosítása érdekében az éves munkatervre vonatkozó, a polgármester által előterjeszteni kívánt javaslatot a munkatervről döntő képviselő-testületi ülés időpontját megelőzően legalább 10 nappal a város honlapján közzé kell tenni.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét, a napirendi pontok előadóit,

b) az előterjesztés elkészítési határidejét, az elkészítésért felelős személy nevét,

c) a bizottságok megnevezését, ha az előterjesztést előzetesen a bizottságnak kell megvitatnia,

d) egyéb szervezési feladatot.

16. § (1) Rendkívüli ülés csak abban az esetben hívható össze és tartható meg, ha olyan ügyről van szó, amelynek megtárgyalása vagy az abban való döntés a soron következő rendes ülés időpontjáig nem halasztható.

(2) Rendkívüli ülésen kizárólag az előre meghirdetett és a meghívón feltüntetett napirend tárgyalható.

7. Az előterjesztések

17. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) a munkatervbe felvett döntést igénylő javaslat,

b) valamely feladat elvégzéséről, valamely intézmény, szerv tevékenységéről szóló beszámoló,

c) a tájékoztató.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a települési képviselő,

b) a polgármester,

c) az alpolgármester,

d) képviselő-testület bizottsága,

e) a jegyző,

f) a nemzetiségi önkormányzat,

g) önkormányzati fenntartású és működtetésű intézmény vezetője,

h) többségi önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság ügyvezetője,

i) az éves munkatervben meghatározott személy.

18. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés bevezető részből, helyzetelemzésből, záró részből és szükség szerint döntési javaslatból áll.

(2) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza:

a) az előterjesztő megnevezését,

b) az ülés időpontját és fajtáját, amire az előterjesztés készült,

c) az előterjesztés tárgyát,

d) annak a bizottságnak a megjelölését, amelyiknek előzetesen tárgyalnia kell az előterjesztést.

(3) Az előterjesztés helyzetelemzése tartalmazza:

a) szükség szerint a hatáskört biztosító jogszabályt, jogszabályi hátteret,

b) az elérendő célokat,

c) tájékoztatást a korábban hozott testületi döntésekről, azok végrehajtásáról,

d) az előkészítésben közreműködő szervek, személyek állásfoglalását,

e) több döntési változat lehetősége esetén az egyes változatok várható hatását, a mellette és ellene szóló érveket,

f) mindazon információkat, adatokat, amelyek a döntés meghozatalához szükségesek,

g) szükség szerint a döntéshozatal eljárási szabályait,

h) tájékoztató esetén az előterjesztés tárgyával összefüggő releváns tényeket, információkat.

(4) Az előterjesztés záró része tartalmazza az előterjesztés keltezését, és az előterjesztő aláírását

(5) Az előterjesztés döntési javaslata tartalmazza a határozati javaslatot, vagy a rendelet-tervezetet.

(6) A határozati javaslat tartalmazza:

a) a határozat megjelölését a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló jogszabály szerint,

b) a rendelkező részt, konkrét feladat-meghatározást jogszabályszerű tömörséggel,

c) a döntés végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(7) A rendelet-tervezet tartalmazza a rendelet-tervezet megjelölését, címét és logikai egységeit a jogszabályszerkesztésről szóló jogszabály szerint.

19. § (1) Az előterjesztéseket írásban vagy szóban kell a képviselő-testület elé terjeszteni. Azokat az előterjesztéseket, amelyek a 21. §-ban említett határidőn belül nem készíthetők el, lehetőség szerint ugyancsak írásban kell rögzíteni, és azokat legkésőbb az ülés kezdetéig a képviselők rendelkezésére kell bocsátani (kiosztásos anyag). Szóbeli előterjesztésre csak kivételesen kerülhet sor.

(2) Kizárólag írásban nyújtható be olyan előterjesztés, amelyek tárgya:

a) rendeletalkotás,

b) helyi népszavazás kiírása,

c) kitüntetések adományozása,

d) 5.000.000 forint feletti hitelfelvétel,

e) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz való csatlakozás,, társulásból történő kiválás,

f) intézmény alapítása, megszüntetése, intézmény alapító okiratát érintő döntési javaslat.

8. Az ülés összehívása

20. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, továbbá a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásával kapcsolatos feladatokat a korelnök látja el.

21. § A rendes ülésre szóló meghívót az ülés előtt legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig az ülés előtt legalább 1 nappal kell megkapniuk a képviselőknek, és a meghívottaknak.

22. § (1) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, időpontját,

b) a javasolt napirendeket, melyek lehetnek,

ba) előterjesztések,

bb) önálló indítványok,

bc) interpellációk,

c) a napirendek előterjesztőit,

d) a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal meghívottak megjelölését,

e) a meghívó keltezését és az ülés összehívójának aláírását

(2) A meghívóhoz mellékelni kell az írásbeli előterjesztéseket. Amennyiben a meghívás meghatározott napirendi ponthoz kapcsolódik, úgy a meghívott részére csak az erre vonatkozó írásbeli előterjesztéseket kell mellékelni.

23. § A lakosság tájékoztatása érdekében a meghívót a 21. §-ban meghatározott határidők megtartásával a Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni, és a város honlapján közzé kell tenni.

24. § Az ülésre meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a jegyzőt valamennyi napirendi ponthoz,

c) napirendi pontok előadóit az őket érintő napirendi pontokhoz,

d) nemzetiségi önkormányzat elnökét, a nemzetiségi önkormányzatot érintő napirendi pontokhoz,

e) mindazokat, akiket a napirend érint, vagy jelenlétük a napirend tárgyalásához szükséges.

9. Az ülés vezetése, a tanácskozás rendje

25. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, továbbá a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a képviselő-testület vezetésével kapcsolatos feladatokat a korelnök látja el.

26. § (1) A képviselő-testület ülésein:

a) a polgármester és a képviselők tanácskozási és szavazati joggal rendelkeznek,

b) a jegyző állandó tanácskozási joggal rendelkezik,

c) ha a napirend előadója az adott napirendre vonatkozóan tanácskozási joggal rendelkezik,

d) a napirendhez meghívott az adott napirendre vonatkozóan tanácskozási joggal rendelkezik,

e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal rendelkezik.

(2) A képviselő-testület és a bizottságok ülésein a tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg a nagyecsedi székhellyel bejegyzett egyesületeket.

(3) A hallgatóság a (4) bekezdésben foglalt kivétellel sem tanácskozási, sem szavazati joggal nem rendelkezik.

(4) A hallgatóság a közmeghallgatáson tanácskozási joggal rendelkezik.

27. § Az ülés vezetője:

a) jelenléti ív alapján számszerűen megállapítja az ülés határozatképességét,

b) megnyitja az ülést, ha az határozatképes,

c) javaslatot tesz az ülésen jelenlévő képviselők közül 2 fő jegyzőkönyv-hitelesítőre,

d) javaslatot tesz az ülés napirendi pontjaira,

e) ismerteti az írásban benyújtott interpellációkat,

f) beszámol a két ülés között tett fontosabb intézkedésekről és közéleti eseményekről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, biztosítja, hogy a polgármester, a bizottságok elnökei és a jegyző tájékoztatást adjanak az átruházott hatáskörben hozott önkormányzati hatósági döntésekről,

g) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

h) biztosítja az ülés rendjét,

i) szünetet rendelhet el,

j) a napirendek megtárgyalásának végén bezárja az ülést.

28. § (1) A napirendi pontok tárgyalási sorrendje:

a) beszámoló a két ülés között tett fontosabb intézkedésekről és közéleti eseményekről,valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

b) interpellációk,

c) kérdések,

d) rendeletalkotást igénylő javaslatok,

e) határozati javaslatok,

f) beszámolók,

g) tájékoztatók,

h) egyéb közérdekű bejelentések.

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.

(3) A képviselők bármelyike javasolhatja új napirendi pont megtárgyalását, napirend elhagyását, elnapolását. Az erre irányuló javaslatot a napirendek meghatározásáról szóló képviselő-testületi döntés előtt kell előterjeszteni, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

29. § (1) A napirendi pont tárgyalása során az ülés vezetője:

a) biztosítja, hogy a napirendi pontok előadói az írásbeli előterjesztéseket kiegészíthessék,

b) biztosítja, hogy az előterjesztést előzetesen tárgyaló kapcsolatban bizottság ismertesse véleményét, álláspontját, észrevételét, javaslatát,

c) biztosítja, hogy a képviselők, továbbá a tárgyalt napirendhez tanácskozási joggal meghívottak kérdést tehessenek fel,

d) vitára bocsátja az előterjesztést,

e) biztosítja a módosító javaslatok megtételét,

f) lehetőséget biztosít arra, hogy a napirendi pont előadója válaszoljon a feltett kérdésekre, és a vitában elhangzottakra észrevételt tegyen,

g) lezárja a vitát,

h) a vita lezárását követően összefoglalja a vitában elhangzottakat, ismerteti a módosító javaslatokat,

i) szavazás előtt szót ad a jegyzőnek, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni,

j) szavazást rendel el oly módon, hogy először a módosító javaslatokat, majd a döntési javaslat egészét bocsátja szavazásra,

k) ismerteti a szavazás számszaki eredményét, és kihirdeti a döntést.

(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólás a jelentkezések sorrendje szerint történik.

(3) Egy napirendi pont esetén legfeljebb ugyanazon személynek 2 alkalommal lehet hozzászólni. A hozzászólás időtartama az első hozzászólásnál legfeljebb 5 perc, a második hozzászólásnál legfeljebb 2 perc lehet.

(4) A képviselő személyes érintettség okán legfeljebb 2 perces időtartamban felszólalhat. A felszólalást az ülés vezetője engedélyezi, viszontválaszra, további vitára nincs lehetőség.

30. § (1) A jegyző a jogszabálysértő döntés esetén haladéktalanul köteles jelezni a jogszabálysértés tényét, és azt, hogy a döntést miért tartja jogszabálysértőnek.

(2) A jegyző törvényességi jelzése alapján a képviselő-testület

a) módosítja a jogszabálysértő döntést, feltéve hogy egyetért a jegyző jelzésével, vagy

b) a döntést változatlanul hagyja.

(3) Amennyiben a képviselő-testület a döntést a jegyzőtörvényességi jelzése ellenére változatlanul hagyja, e tényt a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

31. § (1) Az ülés vezetője biztosítja az ülés rendjét, melynek keretében:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, túllépi a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet, a tanácskozáshoz nem illő, méltatlan magatartást tanúsít, vagy az ülés rendjét egyéb módon zavarja,

b) ismétlődő rendzavarás esetén megvonhatja a szót a hozzászólótól,

c) a képviselő kivételével kizárja az ülésről a rendbontót, ha az a)–b) pontokban foglalt intézkedései eredménytelenek.

(2) Az ülés vezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

32. § (1) A napirend tárgyalása során egy alkalommal legfeljebb 30 perces időtartamra az ülésvezető tárgyalási szünetet rendelhet el.

(2) Szünetet kell elrendelni a 36. § (3) bekezdésben és a 39. § (1) bekezdésében foglalt esetekben legfeljebb az ott meghatározott időtartamra.

10. Interpelláció, kérdés

33. § (1) Interpellációnak az a kérdés vagy problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat feladat- és hatáskörével, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(2) Interpellációt a települési képviselő a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottsághoz és jegyzőhöz (a továbbiakban: interpellált) intézhet, melyet írásban a polgármesternél kell benyújtani az ülést megelőzően legalább 3 nappal. Az interpellációt legkésőbb annak képviselő-testületi ülésen történő ismertetéséig vissza lehet vonni.

(3) Az interpellált a benyújtott interpellációra a benyújtást követő rendes ülésen szóban köteles érdemi választ adni.

(4) Ha a válaszadás olyan előzetes vizsgálatot igényel, amely a (2) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem folytatható le, az interpellált az ülést követő 15 napon belül írásban köteles válaszolni. Ebben az esetben a választ minden települési képviselőnek meg kell küldeni.

(5) Az interpelláló képviselő a válasz elfogadásáról a (3) bekezdésben foglalt esetben az ülésen, a (4) bekezdésben foglalt esetben a soron következő rendes ülésen nyilatkozik.

(6) Ha az interpelláló képviselő a válaszadáskori ülésen nincs jelen, az interpellációt a soron következő rendes ülésig elnapoltnak kell tekinteni.

34. § (1) Az interpelláló képviselőnek a 33. § (5) bekezdésben tett nyilatkozatát követően az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület dönt.

(2) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, elrendeli az interpelláció tárgyának bizottság általi részletes kivizsgálását, melyben az interpelláló képviselő is részt vehet.

(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésben foglalt esetben az interpelláció tárgyában a bizottsági jelentés alapján a jelentést követő rendes ülésen dönt.

(4) Ha az interpelláció tárgya nem tartozik egyik bizottság hatáskörébe sem, továbbá ha az interpellált a bizottság, és az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, akkor az interpellációra adott válaszról a képviselő-testület dönt.

35. § (1) A képviselő a testületi ülésen a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottsághoz és a jegyzőhöz kérdést intézhet akár írásban, akár szóban.

(2) Kérdésnek kell tekinteni minden olyan képviselő-testületi feladat- és hatáskörbe tartozó, szervezetre, működésre, előkészítésre vonatkozó tudakozódást, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe.

(3) A kérdezés joga a képviselőket a napirend tárgyalásának befejezését követően illeti meg.

(4) A kérdésre az ülésen kell érdemi választ adni. Ha a válaszadás olyan előzetes vizsgálatot igényel, amely miatt az ülésen nem adható válasz, akkor a kérdezett az ülést követő 15 napon belül írásban köteles válaszolni. Ebben az esetben a választ minden települési képviselőnek meg kell küldeni.

(5) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.

11. Határozatképesség

36. § (1) A határozatképességet az ülésvezető az ülés egész időtartama alatt köteles és jogosult vizsgálni. Erre bármely képviselő felhívhatja az ülésvezető figyelmét az ülés ideje alatt.

(2) A határozatképtelen ülést megnyitni nem lehet, helyette az ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontokkal össze kell hívni.

(3) Ha az ülés a megnyitását követően válik határozatképtelenné, az ülés vezetője legfeljebb 15 perces szünetet rendel el. Ennek eredménytelen eltelte után az ülést be kell zárni és a még hátralévő napirendeket a (2) bekezdésben foglalt szabályok szerint összehívott ülésen kell megtárgyalni.

12. Döntéshozatal

37. § (1) A képviselő-testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A képviselő-testület határozathozatal nélkül a szavazati arányok rögzítésével dönt:

a) az ügyrendi kérdésekről,

b) tájékoztatók tudomásulvételéről,

c) az interpellációra adott válasz elfogadásáról.

(3) A (2) bekezdés a) pontjának alkalmazásában ügyrendi kérdés a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, az ülés vezetésével, rendjével összefüggő kérdés, javaslat, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(4) Az előterjesztésben szereplő, valamint a vitában elhangzott valamennyi javaslatot egyenként kell szavazásra bocsátani úgy, hogy először a vitában elhangzott módosító javaslatokról, majd az előterjesztésben döntési javaslatról kell dönteni. A szavazás során ellenpróbát kell tartani.

38. § Minősített többség szükséges:

a) a 10 millió forint feletti hitelfelvételhez,

b) a 25 millió forintot meghaladó értékű önkormányzati tulajdonú vagyontárgy elidegenítéséhez.

39. § (1) Amennyiben a döntéshozatal során a szavazásra bocsátott javaslat bármilyen ok miatt nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor az ülés vezetője legfeljebb 15 perces szünetet rendel el, majd a szünet után újra szavazásra bocsátja a javaslatot.

(2) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat az alábbi ügyekben:

a) vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését,

b) önkormányzati tulajdonú gazdálkodó szerv éves üzleti tervének, éves beszámolójának jóváhagyásában.

(3) A polgármester a (2) bekezdés alapján hozott döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(4) A polgármester az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet, továbbá elemi csapás esetén az ennek elhárításához szükséges mértékig döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testület a következő ülésen tájékoztatja.

40. § (1) A képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos.

(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy, szerv megnevezését.

(3) Az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra az általános közigazgatási rendtartás szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

41. § A jegyző a határozatokról nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

a) a határozat számát, tárgyát,

b) a végrehajtásért felelős megnevezését és a végrehajtás határidejét.

42. § (1) A polgármesternél rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a polgármester,

c) az alpolgármester,

d) a képviselő-testület bizottsága,

e) a nemzetiségi önkormányzat,

f) a jegyző,

g) a társadalmi, érdekképviseleti és civil szervezetek vezetői.

(2) A kezdeményező feladata, hogy a kezdeményezés tartalmazza a szabályozás indokát, a szabályozásra vonatkozó érdemi javaslatot. Rendeletalkotásra vonatkozó javaslat csak olyan ügyre irányulhat, amelyben a képviselő-testületnek van rendeletalkotási joga.

(3) A kezdeményezést írásban a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester a jegyző és a tárgy szerint illetékes bizottság bevonásával a kezdeményezést megvizsgálja, majd azt a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) A képviselő-testület állást foglalhat a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről, meghatározhatja az előkészítés menetét, az egyeztetések és a vitafórumok rendjét, a tervezet előkészítéséhez szakértőket kérhet fel.

(5) A rendelet-tervezet normaszövegének elkészítése a jegyző feladata.

43. § A megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

44. § (1) A rendelet kihirdetése a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével történik.

(2) A kihirdetett rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza:

a) a rendelet számát, tárgyát,

b) a megalkotás időpontját,

c) a hatálybalépés időpontját,

d) a módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát, hatályba lépésének időpontját.

13. Szavazás rendje, módja

45. § (1) Szavazni csak személyesen lehet.

(2) A szavazás nyílt vagy titkos.

46. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel vagy név szerinti szavazással történik.

(2) Név szerinti szavazás elrendelésére javaslatot tehet a polgármester, az alpolgármester és bármely képviselő. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik "igen", “nem”, “tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek, aki a szavazás eredményét kihirdeti. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

47. § (1) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik. A bizottság feladata a szavazólapok elkészítése, a titkosság feltételeinek biztosítása, a szavazatok összeszámlálása.

(2) Amennyiben az ülésen az Ügyrendi Bizottság tagjai határozatképes létszámban nincsenek jelen, vagy az Ügyrendi Bizottság nem működik, akkor a szavazással járó feladatok ellátásra 3 fős eseti bizottságot kell választani az ülésen jelenlévő képviselőkből. Ennek tagjaira az ülésvezető tesz javaslatot, mely javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) A titkos szavazás eredményét a bizottság külön jegyzőkönyvbe foglalja, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

14. Jegyzőkönyv

48. § (1) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző, valamint a képviselők közül az ülésen megválasztott 2 jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) a meghívó,

b) az írásbeli előterjesztések,

c) a jelenléti ív,

d) az írásban benyújtott hozzászólások, egyéb indítványok,

e) a megalkotott rendeletek,

f) a név szerinti szavazásról készített névsor egy eredeti példánya,

g) a 46. § (3) bekezdés szerinti hitelesített névsor.

49. § (1) A jegyző a jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt évente bekötteti. A jegyzőkönyvek kezeléséről a Hivatal gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit elkülönítve kell tárolni és őrizni.

(2) A jegyzőkönyvekbe történő betekintést a jegyzőnél kell előzetesen kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Hivatalban munkaidőben tekinthető meg a jegyző jelenlétében.

15. A lakossággal való kapcsolattartás

50. § (1) A közmeghallgatáson a képviselő-testület és szervei hatáskörébe tartozó közérdekű kérdést lehet feltenni, valamint javaslatot tenni.

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben a közérdekű kérdés, javaslat az ülésen nem válaszolható meg, azt az illetékes bizottságnak, ennek hiányában a polgármesternek meg kell vizsgálnia, és 15 napon belül írásban válaszolnia kell a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen tájékoztatni kell.

(3) A közmeghallgatással érintett ülés összehívására az 8. alcím, az ülés vezetésére, a tanácskozás rendjére a 9. alcím, a határozatképességre a 11. alcím, a döntéshozatalra a 12. alcím, a szavazás rendjére, módjára a 13. alcím, a jegyzőkönyvre a 14. alcím szabályait kell alkalmazni.

51. § A lakosság tájékoztatására, a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonás érdekében lakossági fórum tartható. A fórum megszervezése a polgármester feladata.

16. Települési képviselők

52. § A vagyonnyilatkozatot a képviselő az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szerint készíti el, melynek egy példányát átadja az Ügyrendi Bizottság elnökének. A bizottság elnöke a vagyonnyilatkozat átvételét igazolja.

53. § (1) A képviselőt, ha feladatai ellátásában három hónapon túl akadályoztatva van, mindaddig nem illeti meg a tiszteletdíj, amíg az akadályoztatás meg nem szűnik.

(2)1 A képviselő az ülésekről való távollétét legkésőbb az ülést megelőző napig a polgármesternél, vagy a bizottság elnökénél köteles bejelenteni szóban vagy írásban. A képviselőtől az őt megillető tiszteletdíj 50%-át le kell vonni 2 havi időtartamra, ha a képviselő-testület, vagy a bizottság két egymást követő ülésén önhibájából, előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt.

(3)2 A képviselőtől az őt megillető tiszteletdíjat meg kell vonni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság három, vagy ennél több egymást követő ülésén önhibájából, előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt. Ebben az esetben a tiszteletdíjat mindaddig, de legfeljebb 12 havi időtartamra meg kell vonni, amíg a képviselő az ülésen részt nem vesz.

54. § A képviselőtől az őt megillető tiszteletdíj 25%-át le kell vonni 1 havi időtartamra, ha a képviselő a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja.

55. §3 A képviselőtől az őt megillető tiszteletdíj 25%-át le kell vonni 2 havi időtartamra, ha a képviselő az 53-54. §-on túl a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegi.

56. § (1) A kötelezettségeit ismételten megszegő képviselőtől a tiszteletdíj megvonása újra megállapítható az 53–55. §-ban foglaltak szerint.

(2) A képviselő-testületi ülésen a polgármester köteles bejelenteni, ha tiszteletdíj megvonására okot adó körülmény merült fel. A bejelentést követően a tiszteletdíj megvonásáról a képviselő-testület dönt.

17. A képviselő-testület bizottságai

57. § (1) A képviselő-testület az állandó bizottságok elnevezését, létszámát, feladat-, és hatáskörét a rendelet 2. melléklete szerint határozza meg, mely tartalmazza azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be a képviselő-testület elé, továbbá amelyeket bizottságnak kell véleményeznie, valamint amelyek bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek.

(2) A képviselő-testület meghatározott időre vagy meghatározott feladatok ellátására ideiglenesen bizottságot hozhat létre, melynek feladat- és hatáskörét, személyi összetételét a képviselő-testület a létrehozással egyidejűleg határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság megbízatása a feladat elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

58. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság elnökének távolléte, akadályoztatása esetén az ülés vezetésére a bizottság által választott olyan tag jogosult, aki egyben települési képviselő is.

(2) A meghívót a 21. § szerint kell megkapniuk a bizottsági tagoknak, és a meghívottaknak.

(3) Az elnök köteles a bizottságot összehívni:

a) a képviselő-testület határozatára,

b) a bizottsági tagok kétharmadának indítványára.

59. § A bizottság tagjára az 53–56. § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.

60. § A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja köteles vagyonnyilatkozatot tenni, az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről törvény szerinti időpontban, az ott meghatározott módon és tartalommal.

18. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

61. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

62. § (1) A polgármester hétfői napokon 9.00 - 11.00 óráig fogadóórát tart.

(2) Az alpolgármester csütörtöki napokon 9.00 - 10.00 óráig fogadóórát tartanak.

63. § (1) A jegyző keddi napokon 9.00 - 11.00 óráig fogadóórát tart.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a Pénzügyi Iroda vezetője látja el.

19. Közös Önkormányzati Hivatal

64. § Az önkormányzat a Hivatal útján, a nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodás alapján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.

65. § A Hivatal ügyfélfogadási rendje:

a) az ügyfélfogadási idő csütörtöki napon 8.00 - 16.00 óráig, a hét többi napján 8.00 - 12.00 óráig tart,

b) a Hivatal munkaidőn kívül anyakönyvi ügyeletet tart,

c) a Hivatal az a) pontban meghatározott ügyfélfogadási időn kívül köteles fogadni az ügyfeleket minden olyan ügyben, melyben az azonnali intézkedés elmaradása elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna.

20. Az önkormányzat gazdálkodása

66. § A képviselő-testület költségvetési rendeletet alkot, melynek tervezetét a polgármester az államháztartásról szóló törvényben előírt határidőn belül terjeszti a képviselő-testület elé.

67. § A képviselő-testület zárszámadási rendeletet alkot, melynek tervezetét a polgármester a az államháztartásról szóló törvényben előírt határidőn belül terjeszti a képviselő-testület elé.

68. § Az önkormányzati vagyonról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló szabályokat a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

21. Záró rendelkezések

69. § Ez a rendelet 2022. március 1-jén lép hatályba.

70. §4

1. melléklet5

Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

A

B

Kormányzati funkció száma

Kormányzati funkció megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013210

Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013330

Pályázat és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

013370

Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenység

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030

Közterület rendjének fenntartása

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041232

Start munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047120

Piac üzemeltetése

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése, fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082030

Művészeti tevékenységek

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése védelme

082044

Könyvtári szolgáltatások

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

083050

Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása

086030

Nemzetközi kulturális együttműködés

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

092120

Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

098010

Oktatás igazgatása

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család- és gyermekjóléti szolgáltatás

104060

A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107053

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

107090

Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok

2. melléklet

Bizottságok elnevezése, személyi összetétele, feladat-, és hatásköre

1. Pénzügyi Bizottság:

1.1. Létszáma:7 fő

1.2. Feladata:

1.2.1. előzetesen véleményezi a költségvetési koncepciót és a költségvetésről szóló javaslatot,

1.2.2. előzetesen véleményezi a zárszámadásról szóló javaslatot,

1.2.3. előzetesen véleményezi a helyi adókról szóló javaslatot,

1.2.4. előzetesen véleményezi a hitelfelvétellel kapcsolatos javaslatot,

1.2.5. előzetesen véleményezi a vagyoni, pénzügyi kihatással járó javaslatokat, ha azok értéke meghaladja az 1 millió forintot,

1.2.6. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, javasolhatja ezzel összefüggő intézkedések megtételét,

1.2.7. figyelemmel kíséri a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azokat előidéző okokat, javasolhatja ezzel összefüggő intézkedések megtételét,

1.2.8. javasolhatja vagyoni, pénzügyi tárgykörű rendeletek megalkotását.

2. Településfejlesztési Bizottság

2.1. Létszáma: 5 fő

2.2. Feladata:

2.2.1. előzetesen véleményezi a településrendezési eszközökre vonatkozó javaslatokat,

2.2.2. előzetesen véleményezi az önkormányzat által alapított gazdasági társaság(ok) tevékenységéről szóló beszámolót, a gazdasági társaság(ok)vezetői megbízását,

2.2.3. előzetesen véleményezi a közüzemi és kommunális szolgáltatásokkal kapcsolatos javaslatokat,

2.2.4. előzetesen véleményezi a környezetvédelmi tárgyú javaslatokat,

2.2.5. előzetesen véleményezi a társulásokkal kapcsolatos javaslatokat,

2.2.6. előzetesen véleményezi az önkormányzati beruházásokkal összefüggő javaslatokat, e tárgykörben javaslatokat dolgozhat ki,

2.2.7.6 figyelemmel kíséri a fejlesztési célkitűzések valamint az önkormányzati beruházások megvalósítását, e tárgykörben javaslatokat dolgoz ki,

2.2.8.7 előzetesen véleményezi az önkormányzati tulajdonú helyiségek elidegenítésre történő kijelölését.

3. Szociális Bizottság

3.1. Létszáma: 5 fő

3.2. Feladata:

3.2.1. dönt a települési támogatások iránti kérelmekről a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet szerint.

3.2.2. javaslatot tesz a képviselő-testületnek a lakáshoz jutási támogatás iránti kérelmek elbírálására,

3.2.3. előzetesen véleményezi a Szatmári Kistérségi Bölcsőde és a Szatmári Kistérségi Szociális Alapszolgáltatási Központ tevékenységéről szóló tájékoztatót,

3.2.4. előzetesen véleményezi a Szatmári Kistérségi Bölcsőde és a Szatmári Kistérségi Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetői pályázatokat,

3.2.5. figyelemmel kíséri a szociálpolitikai és egészségügyi feladatok végrehajtását, az időskorúak, a veszélyeztetett családok helyzetét, életkörülményeit és kezdeményezi a szükséges intézkedések megtételét,

3.2.6. javasolhatja szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi tárgykörű rendelet megalkotását.

4. Oktatási, Művelődési és Sport Bizottság

4.1. Létszáma: 7 fő

4.2. Feladata

4.2.1. előzetesen véleményezi az óvoda, és a művelődési ház tevékenységéről szóló beszámolót,

4.2.2. előzetesen véleményezi az általános iskola tevékenységéről szóló tájékoztatót,

4.2.3. előzetesen véleményezi az óvoda, és a művelődési ház vezetői pályázatokat,

4.2.4. előzetesen véleményezi a „Nagyecsed város kiváló pedagógusa” cím adományozására vonatkozó javaslatot,

4.2.5. javasolhatja művelődési, oktatási-nevelési tárgykörű rendelet megalkotását, módosítását,

4.2.6. figyelemmel kíséri az oktatás, nevelés helyzetét, a művelődési és sporttevékenységet, az ifjúság helyzetét, kezdeményezi az e körben szükséges intézkedések megtételét,

5. Ügyrendi Bizottság

5.1. Létszáma:3 fő

5.2. Feladata:

5.2.1. előzetesen véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzatra vonatkozó javaslatot, folyamatosan vizsgálja a Szervezeti és Működési Szabályzat hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra,

5.2.2. előzetesen véleményezi a Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót,

5.2.3. ellátja a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos feladatokat,

5.2.4. megvizsgálja a települési képviselők összeférhetetlenségi ügyeit és erről jelentést ad a képviselő-testület felé,

5.2.5. nyilvántartja, ellenőrzi és őrzi a vagyonnyilatkozatokat, továbbá elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát.

3. melléklet

Az egyes társulások feladatai

1. Szabolcs 05. Önkormányzati Területfejlesztési Társulás feladatai:

1.1. a térségében a szociális piacgazdaság kiépítésének elősegítése, a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése, az innováció térbeli terjedésének elősegítése, a társadalmi, gazdasági és környezeti céloknak megfelelő térbeli szerkezet kialakítása,

1.2. a városok és a községek, illetve a fejlettebb és az elmaradott települések közötti – az életkörülményekben, a gazdasági, a kulturális és az infrastrukturális feltételekben megnyilvánuló – jelentős különbségek mérséklése és a további válságterületek kialakulásának megakadályozása, a társadalmi esélyegyenlőség biztosítása érdekében,

1.3. a térségi és helyi közösségek területfejlesztési kezdeményezéseinek elősegítése, összehangolása az országos célkitűzésekkel,

1.4. fejlesztési koncepciók, programok és tervek kidolgozása, meghatározása és megvalósítása,

1.5. a településfejlesztés összehangolása,

1.6. a nemzetközi együttműködések keretében az Európai Unió regionális politikájához illeszkedés elősegítése, valamint a regionális együttműködésben rejlő kölcsönös előnyök hasznosítása és a hátrányos helyzetű határ menti térségek összehangolt fejlesztésének elősegítése, határon átnyúló projektek tervezése és megvalósítása,

1.7. a társadalom és a gazdaság megújulását elősegítő, a térségi erőforrásokat hasznosító fejlesztéspolitika kidolgozása, összehangolása és érvényesítése,

1.8. a gazdaság szerkezeti megújulásának elősegítése, a munkanélküliség mérséklése,

1.9. az innováció feltételeinek javítása a megfelelő termelési és szellemi háttérrel rendelkező központokban, és az innovációk térségi terjedésének elősegítése. Kutatás-fejlesztési (K + F) projektek tervezése és megvalósítása,

1.10. a befektetők számára vonzó vállalkozói környezet kialakítása,

1.11. a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott helyi közügyekhez, valamint helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó infrastrukturális és humán jellegű projektek tervezése és megvalósítása,

1.12. közfoglalkoztatási mintaprogramok kidolgozása és megvalósítása,

1.13. településeken belüli, illetve azokat összekötő nyomvonalas infrastrukturális beruházások tervezése és megvalósítása,

1.14. közműfejlesztéseket megvalósító infrastrukturális beruházások tervezése és megvalósítása,

1.15. az esélyegyenlőséget és a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkózását elősegítő projektek tervezése és megvalósítása,

1.16. megújuló és takarékos energiaforrásokon alapuló, intézményi energia-korszerűsítési és közvilágítási projektek tervezése és megvalósítása,

1.17. környezetvédelmi projektek tervezése és megvalósítása,

1.18. gazdaságfejlesztési projektek tervezése és megvalósítása,

1.19. a megye mezőgazdasági potenciáljából adódó, élelmiszeripari nyersanyagok termelését, feldolgozását és értékesítését előirányzó projektek tervezése és megvalósítása,

1.20. a projektek, beruházások tervezéséhez és megvalósításához kapcsolódóan európai uniós és hazai finanszírozású pályázatok és egyéb források felkutatása, projektdokumentumok, pályázatok elkészítése, pályázatokon történő részvétel, a nyertes pályázatok teljes körű bonyolítása, megvalósítása.

2. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás feladatai:

2.1. önálló projekt közös kidolgozása szilárd hulladék regionális kezelésének megoldására,

2.2. a rendszer kiépítéséhez és megvalósításához szükséges pénzügyi alapok előteremtése, így különösen a KA/KEOP projektben való részvétel,

2.3. a tagok kötelezettségvállalása arra vonatkozóan, hogy a keletkező települési szilárd hulladékok kezelésére, elhelyezésére a KA/KEOP projekt megvalósulásával kialakított rendszert veszik igénybe a közösen kidolgozásra kerülő szerződési feltételek szerint, mindazon feladatok tekintetében, amelyre a KA/KEOP projekt megvalósulásával kialakított rendszer kiterjed,

2.4. a tagok kötelezettségvállalása a projekt megvalósítása érdekében történő kölcsönös együttműködésre,

2.5. az érintett térség környezetvédelmi érdekeit, egységes fejlődését szem előtt tartva, a szerződésben foglalt elvek betartása, a rendszer működésének aktív tevékenységgel történő szolgálata,

2.6. a nagytérségi rendszer szerepének megismerése, átgondolása és értékelése, a kialakított felelősségi rendszer elfogadása,

2.7. a projekt végrehajtása során a magyarországi hatályos jogszabályi rendelkezések, valamint a vonatkozó EU előírások betartása, különösen a közbeszerzési törvény, és a hatósági árszabályozás rendelkezéseire.

3. Szatmári Kistérségi Szociális Alapszolgáltatási Intézményi Társulás feladatai:

3.1. a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás keretében a Társulás működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése valamint hogy hozzájáruljon a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítéséhez a veszélyeztetettség megelőzéséhez és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, valamint a gyermek családból történő kiemelésének megelőzéséhez.

3.2. étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani. Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki kora vagy egészségi állapota miatt étkezéséről más módon nem képes gondoskodni.

3.3. házi segítségnyújtás keretében gondoskodni azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek, és róluk nem gondoskodnak; azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékosokról, szenvedélybetegekről, egészségi állapotuk miatt rászorulókról, valamint azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek.

3.4. az idősek nappali ellátása keretében a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére lehetőséget biztosítani a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint biztosítani az ellátottak napközbeni étkeztetését.

4. Szatmári Kistérségi Bölcsődei Intézményi Társulás feladata a bölcsődei ellátás, melynek célja a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján a családban nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátása, szakszerű gondozása és nevelése.

5. A Szatmári Egyesített Szociális és Egészségügyi Alapellátási Intézményi Társulás Nagyecsedet érintő feladatai:

5.1. a fogyatékossággal élők nappali ellátása,

5.2. a család- és gyermekjóléti központok hatáskörébe tartozó feladatok ellátása,

5.3. a háziorvosi ügyeleti ellátás.

4. melléklet

A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök

1. dönt a rendkívüli települési támogatással, valamint a köztemetéssel kapcsolatos ügyekben, a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet szerint.

2. az önkormányzati vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásával összefüggésben

2.1. dönt a követelésről történő lemondásról 100.000 forint értékhatárig,

2.2. dönt a forgalomképtelen vagyontárgy ellenérték fejében történő hasznosításáról, ha a hasznosításra vonatkozó szerződés időtartama az 1 évet nem haladja meg,

2.3. dönt a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak tulajdonjogát nem érintő, legfeljebb 5 éves időtartamra ellenérték fejében történő hasznosításáról,

2.4. dönt a korlátozottan forgalomképes, a vagyonkezelő kezelésében lévő 1 millió forintot meg nem haladó értékű vagyontárgy elidegenítéséről,

2.5. dönt a legfeljebb 1 millió forint értékű korlátozottan forgalomképes ingó vagyontárgy elidegenítéséről,

2.6. dönt a legfeljebb 4 millió forint értékű korlátozottan forgalomképes ingatlan vagyontárgy elidegenítéséről,

2.7. gyakorolja a tulajdonosi jogosultságot a forgalomképes ingó vagyon tekintetében 3 millió forint értékhatárig,

2.8. gyakorolja a tulajdonosi jogosultságot a forgalomképes ingatlan vagyon tekintetében 5 millió forint értékhatárig.

3. dönt az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának hatálya alá nem tartozó

3.1. árubeszerzésről nettó 3 millió forint értékhatárig,

3.2. építési beruházásról nettó 5 millió forint értékhatárig,

3.3. szolgáltatás megrendeléséről nettó 3 millió forint értékhatárig,

3.4. építési koncesszióról nettó 10 millió forint értékhatárig,

3.5. szolgáltatási koncesszióról nettó 5 millió forint értékhatárig.

4. a településkép védelme érdekében

4.1. kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez (a továbbiakban: településképi véleményezési eljárás),

4.2. településképi bejelentési eljárást folytathat le az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,

4.3. településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot,

4.4. a településképi kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

5. dönt a gyermekvédelmi természetbeni ellátások tárgyában hozott intézményvezetői döntés ellen benyújtott kérelmekről a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet szerint.

6. államháztartási forrásokkal kapcsolatban

6.1. államháztartási forrás átadásáról 500.000 forint értékhatárt el nem érő forrás esetén.

6.2.8 államháztartási forrás átvételéről 2 millió forint értékhatár alatt.

7. a partnerségi egyeztetés során az egyes eljárásokban a partnerek meghatározása a Nagyecsed Város településfejlesztési koncepciójával, integrált településfejlesztési stratégiájával és a településrendezési eszközök, valamint településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítésével, módosításával kapcsolatos partnerségi egyeztetés szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerint.

8. az önkormányzati jelképekkel, a Nagyecsed város névhasználattal és a város fellobogózásával kapcsolatban

8.1. dönt a címerhasználat és a névhasználat engedélyezéséről, az engedély visszavonásáról,

8.2. dönt a címer kereskedelmi célú használatáért fizetendő díj mértékéről,

8.3. dönt a város fellobogózásáról az önkormányzati jelképekről, a Nagyecsed név használatáról és a közterületek fellobogózásáról szóló önkormányzati rendelet alapján.

9. az önkormányzati lakások bérletével kapcsolatban

9.1. a. a polgármester, a jegyző valamint az intézményvezető részére történő bérbeadás kivételével gyakorolja a bérbeadói jogokat a szolgálati jelleggel bérbe adott lakások tekintetében,

9.2. lakás szociális helyzet alapján történő bérbeadása esetén gyakorolja a bérbeadói jogokat, ha a bérbeadás során a pályázati eljárás mellőzhető.

10.9 gyakorolja a közterület használat engedélyezésével kapcsolatos hatásköröket a közterületek rendeltetéstől eltérő használatáról szóló helyi rendelet szerint.

5. melléklet

A képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök

1. elbírálja a lakásfenntartási támogatások iránti kérelmeket.

2.10 .lefolytatja az eljárást és dönt a zajvédelemről szóló helyi önkormányzati rendeletben szabályozott, a közterületi alkalmi rendezvényeken hangosító berendezés üzemeltetésére irányuló önkormányzati hatósági ügyekben.

3.11 gyakorolja az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges intézkedésekről szóló helyi rendeletben nevesített hatásköröket

4. a helyi védettség elrendelése vagy megszüntetése esetén e tények ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetése.

5. a talajterhelési díjjal kapcsolatban

5.1. ellenőrzési és adóztatási feladatok ellátása,

5.2. a talajterhelési díjfizetésre kötelezettekre, valamint a díjmentességet élvezőkre vonatkozó nyilvántartás vezetése

6. a közösségi együttélés szabályait megsértő magatartás miatt a közigazgatási hatósági eljárás lefolytatása és közigazgatási bírság kiszabása.

7. az önkormányzati jelképekkel, és a Nagyecsed város névhasználattal kapcsolatban

7.1. vezeti a nyilvántartást a címerhasználati és a névhasználati engedélyekről,

7.2. ellenőrzi az engedélyezett névhasználatot.

8. vezeti a díszpolgári címekről a nyilvántartást.

9.12 lefolytatja az eljárást és dönt a köztisztaság fenntartásáról és megőrzéséről szóló helyi önkormányzati rendeletben szabályozott önkormányzati hatósági ügyekben.

10.13 gyakorolja a behajtási engedélyek kiadására, felülvizsgálatára, ellenőrzésére, az engedélyek visszavonására, a mentességi igazolás kiadására vonatkozó, a járművek közlekedésének önkormányzati tulajdonú utakon történő súlykorlátozásáról, a behajtási engedélyek kiadásának és felhasználásának rendjéről szóló helyi rendeletben nevesített hatásköröket.

1

Az 53. § (2) bekezdése a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

Az 53. § (3) bekezdését a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

3

Az 55. § a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 70. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

Az 1. melléklet a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2023. (XII. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

A 2. melléklet 2.2.7. pontja a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

7

A 2. melléklet 2.2.8. pontját a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

8

A 4. melléklet 6.2. pontja a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 4. melléklet 10. pontját a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be.

10

Az 5. melléklet 2. pontja a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

11

Az 5. melléklet 3. pontja a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

12

Az 5. melléklet 9. pontját a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

13

Az 5. melléklet 10. pontját a Nagyecsed Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.