Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (X. 24.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a szociális szolgáltatásokról
Hatályos: 2025. 05. 01Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (X. 24.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a szociális szolgáltatásokról
Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. §-ában, 132. § (4) bekezdés d), g) pontjaiban, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. §-ában, 131.§ (1) bekezdésében, 148.§ (5) bekezdésében és 151. § (2f) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8-8a. pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, Sajópálfala Község Önkormányzata Képviselő-testületének hozzájárulásával, a Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2022. (VI. 20.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott személyekre terjed ki, amennyiben Felsőzsolca közigazgatási területén lakóhellyel vagy bejelentett, életvitelszerűen lakott tartózkodási hellyel rendelkeznek.
(2) A rendelet hatálya a rendelet 19–22. §-ában foglalt ellátások tekinteteben kiterjed a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásban résztvevő Sajópálfala Község Önkormányzata területére és a közigazgatási területén lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.
(3) A rendelet hatálya az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokra terjed ki:
a) rendkívüli települési támogatás,
b) települési támogatás,
c) köztemetés,
d) gyermekétkeztetés.
(4) A rendelet hatálya az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokra terjed ki:
a) étkeztetés,
b) nappali ellátás,
c) házi segítségnyújtás,
d) család- és gyermekjóléti szolgálat,
e) támogató szolgáltatás.
(4a)2 A rendelet hatálya a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 15. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt gyermekek napközbeni ellátására terjed ki.
(5) A rendelet hatálya Sajópálfala Község Önkormányzata területén a (4) bekezdés a)–d) pont szerinti ellátásokra terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában az értelmező rendelkezésekre vonatkozóan az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
3. Rendkívüli települési támogatás
3. § (1) A szociális hatáskör gyakorlására kijelölt személy vagy szerv (a továbbiakban: hatáskör gyakorlója) a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.
(2) A rendkívüli települési támogatás megállapítása során a hatáskör gyakorlója az Szt. 45. § (4)-(5) bekezdésében foglaltakat alkalmazza, szükség szerint az Szt. 7. §-ában foglaltak szerint jár el.
4. § (1) Az eseti rendkívüli települési támogatást:
a) pénzbeli támogatás,
b) természetbeni támogatás
formájában állapítja meg a hatáskör gyakorlója, a fennálló élethelyzet körülményeihez igazodóan a legcélszerűbb mód választásával.
(2) A pénzbeli támogatás kifizetése történhet a házipénztárban személyes megjelenés esetén, vagy bankszámlára történő átutalással, a kérelemben megjelölt módon.
(3) A természetbeni támogatás történhet költségek kifizetésének átvállalásával, vagy közvetlenül anyagok, eszközök, ruházat, élelmiszer beszerzésével. A támogatást megállapító határozatban rendelkezni kell a támogatás nyújtásának módjáról.
(4) A rendkívüli települési támogatás nem haladhatja meg a szociális vetítési alap háromszorosát. Egy eseménnyel összefüggésben csak egy alkalommal nyújtható be igény.
5. § A kérelemre indult eljárás során a rendelkezésre álló dokumentumokkal igazolni kell a betegség, haláleset, elemi kár által kialakult rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét alátámasztó tényeket. Egyéb esetben az igénylő nyilatkozik a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, az iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódóan felmerült vagy várható kiadásokról, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul, és családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud.
4. Települési támogatás
6. § (1) Kérelemre pénzbeli települési támogatást állapít meg a hatáskör gyakorlója - a rendkívüli települési támogatásra való jogosultság hiányában - a megélhetési gondokkal küzdő személy részére, ha a közös háztartásban élők egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg a nettó 128.250 forintot, egyedül élő esetén a nettó 142.500 forintot.
(2) Települési támogatásban azt a személyt indokolt részesíteni, akinek
a) a lakáshoz, lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres vagy egyszeri jelentős összegű kiadás viselése,
b) betegségből, kórházi ápolásból eredő jövedelemkiesése,
c) a rendszeres gyógyszerkiadások, gyógyászati segédeszköz költségének viselése,
d) közeli hozzátartozó temetési költségeinek viselése,
e) a mindennapi megélhetési kiadások előteremtése
a maga és vele együtt élő közeli hozzátartozói megélhetését veszélyezteti (szociálisan rászorult).
7. § (1) A lakáshoz, lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás megállapítása kérelmenként, eseti jelleggel kerül megállapításra. A támogatás különösen a rezsiköltségek, bérleti díj, lakhatást szolgáló javítások, tisztasági festés költségeinek támogatására igényelhető.
(2) A támogatás mértéke 10.000 forint/alkalom.
(3) A kérelemhez a jövedelemigazolás mellett csatolni kell a háztartás költségeit igazoló, rendelkezésre álló számlák másolatát.
8. § (1) A betegségből, kórházi ápolásból eredő jövedelemkiesés támogatása a jövedelem 30 napot meghaladó csökkenésének bekövetkeztével és igazolásával igényelhető.
(2) A támogatás összege:
a) 30 – 45 nap kiesés esetén 15.000 forint,
b) 45 – 90 nap kiesés esetén 20.000 forint,
c) 90 napon túli kiesés esetén 25.000 forint.
(3) A kérelemhez csatolni kell a keresőképtelenség időszakáról szóló munkáltatói igazolást, vagy a kórházi ápolásról szóló dokumentumokat, valamint a 6. § (1) bekezdés szerinti jövedelemhatár el nem érését igazoló munkáltatói jövedelemigazolást.
9. § (1) A rendszeres gyógyszerkiadások, vagy gyógyászati segédeszköz beszerzésének támogatására irányuló kérelem esetén a hatáskör gyakorlója a 6. § (1) bekezdésén túl vizsgálja a gyógyszer vagy a segédeszköz beszerzésének indokoltságát.
(2) A támogatás összege:
a) amennyiben a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az 71.250 forintot: 12.000 forint, de legfeljebb a három hónapra szükséges gyógyszerek költségének 80%-a,
b) amennyiben a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az 71.250 forintot meghaladja: 10.000 forint, de legfeljebb a három hónapra szükséges gyógyszerek költségének 50% -a.
c) Gyógyászati segédeszköz beszerzése estén a támogatás összege legfeljebb 15.000 forint, de a támogatás összege nem haladhatja meg a gyógyászati segédeszköz ellenértékének 50% -át.
(3) Nem részesül támogatásban az a kérelmező, aki közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik.
(4) A gyógyszertámogatás háromhavonta - az összesített költségek figyelembevételével -, a gyógyászati segédeszköz támogatása évente egyszer, a beszerzést követő 30 napos jogvesztő határidőn belül vehető igénybe.
(5) A kérelemhez csatolni kell:
a) a háztartás jövedelmére vonatkozó igazolásokat,
b) a gyógyszer rendszerességét igazoló háziorvosi igazolást
c) a gyógyszerek költségét tartalmazó igazolást,
d) orvosi igazolást, melyből megállapítható, hogy az igénylő közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkezik,
e) a gyógyászati segédeszköz ellenértékét igazoló névre szóló számlát,
f) a gyógyászati segédeszköz szükségességét igazoló szakorvosi igazolást.
10. § (1) A hatáskör gyakorlója kérelemre temetési költségekhez való hozzájárulást biztosít annak a személynek, aki a 6. § (1) bekezdésben foglalt jövedelmi határt nem lépi túl és az elhunyt közeli hozzátartozó eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított támogatás összege:
a) amennyiben kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 71.250 forintot, 25.000 forint,
b) amennyiben a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja az a) pont szerinti összeghatárt, de nem haladja meg a 100.000 forintot, 20.000 forint,
c) amennyiben a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja a 100.000 forintot, de nem haladja meg a 6. § (1) bekezdése szerinti jövedelemhatárt, 15.000 forint.
(3) Nem jogosult a támogatásra az a személy, aki az elhunyt eltemettetését tartási, életjáradéki szerződésben vállalta, vagy azt az elhunyt költségén végeztette, illetve az elhunyt végrendeleti örököse.
(4) A kérelemhez csatolni kell:
a) a kérelmező, illetve a család jövedelmére vonatkozó igazolásokat,
b) az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát,
c) az igénylő nevére kiállított temetési számlákat.
(5) A temetési költségekre tekintettel igényelt települési támogatás iránti kérelmet a temetés, illetve temetés hiányában a hamvasztás időpontjától számított 30 napos jogvesztő határidőn belül kell benyújtani azzal, hogy a kérelmező állandó lakóhelye, vagy tényleges életvitelszerű tartózkodást szolgáló tartózkodási helye a haláleset időpontjában Felsőzsolca város közigazgatási területe.
11. § (1) A mindennapi megélhetés kiadásainak kiegészítéséhez kapcsolódó települési támogatást kérelmenként, eseti jelleggel kell megállapítani. A támogatást különösen a család élelmezésének, gyermek ruházkodásának, más egyedi személyhez kötődő rendkívüli és indokolt igény költségeinek támogatására kell megállapítani.
(2)3 A támogatás összege:
a) a b) pont kivételével 10 000 forint/alkalom,
b) az a) pontban meghatározott összegtől eltérő, ha a kérelmező szülő, örökbefogadó vagy nevelő szülő, a gyám a háztartásában egyedülállóként egy vagy több gyermeket tart el, vagy azt valamely kérelmező egyedi szociális helyzete indokolja.
(3) A támogatás rendeltetésszerű felhasználását a támogatott 30 napon belül köteles igazolni, amely feltételről a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.
12. § (1) A települési támogatás iránti kérelmet az e célra rendszeresített 1. melléklet szerinti nyomtatványon, a Polgármesteri Hivatalban személyesen, vagy postai úton az Önkormányzat címére (3561 Felsőzsolca, Szent István u. 20.), illetve az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton - alkalmanként egy célt megjelölve - kell benyújtani. Több cél megjelölése esetén a döntés előkészítője tisztázni köteles a kérelem pontos célját.
(2) Települési támogatás iránti kérelem évente több alkalommal is benyújtható, de a támogatás mértéke ugyanazon háztartás esetében nem haladhatja meg éves szinten a 45.000 forintot. Minden kérelem elbírálásánál - a jegyző által vezetett nyilvántartás alapján - a háztartás bármely tagja részére a tárgyéven belül nyújtott valamennyi települési támogatást figyelembe véve kell eljárni.
(3) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles – az igényelt támogatástól függően – az egyes támogatási formáknál meghatározott igazolásokat mellékelni.
(4) A benyújtott települési támogatási kérelmek esetében amennyiben a hatáskör gyakorlója testület, annak ülését megelőző 8. napig beérkezett – az előírt mellékletekkel felszerelt - kérelmeket bírálja el. A további kérelmek a következő bizottsági ülésen kerülnek elbírálásra.
(5) A hatáskör gyakorlója a támogatási kérelmet elutasítja, ha az igénylő az előző támogatás cél szerinti felhasználását nem igazolja.
(6) A szociális igazgatási eljárás során a szociális hatáskört gyakorló szerv a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, illetve ellenőrzése céljából az Szt. 24. § (2)-(4) bekezdések alkalmazásával jogosult adatot kérni.
(7) E rendeletben szabályozott ellátások tekintetében a jövedelem számításának és igazolásának módjára az Szt. 10. § (2)–(5) bekezdéseiben, a jövedelem vélelmezése esetén az Sztv. 10. § (6) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(8) Az e rendeletben szabályozott ellátásokra való jogosultság elbírálása során, szükség esetén a tényállás tisztázása érdekében a kérelemben megjelölt lakcímen környezettanulmány készíthető. A környezettanulmány az elkészítésétől számított egy évig érvényes.
(9) A támogatások megítélése során alkalmazni kell az Szt. 2. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak szerinti öngondoskodásra vonatkozó felelősségi elveket.
(10) A megállapított települési támogatás kifizetése, folyósítása történhet:
a) a házipénztárból való kifizetéssel, vagy
b) a kérelmező bankszámlájára utalással.
(11) A kifizetés, folyósítás módjáról a támogatás megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell.
(12) A települési támogatás meghatározott célra történő felhasználásának biztosítása érdekében a hatáskör gyakorlója a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ közreműködését veszi igénybe.
13. § (1) E rendelet 3–12. §-ai alapján megállapított támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a visszatérítésre vonatkozóan az Szt. 17. § rendelkezései az e paragrafusban foglaltakkal összhangban alkalmazandók.
(2) A visszatérítés elrendelése iránt a támogatás magállapítására jogosult hatáskör gyakorlója a támogatást megállapító határozat véglegessé válásától számított legfeljebb 6 hónapon belül intézkedik.
(3) A pénzbeli támogatás és a természetbeni juttatás pénzegyenértékének és kamatjának visszafizetési kötelezettsége megállapítása során - amennyiben a visszafizetés elrendelése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - a hatáskör gyakorlója méltányosságból a visszatérítendő összeget
a) részletekben fizetteti meg,
b) csökkenti, vagy
c) elengedi.
(4) A (3) bekezdés alkalmazása során, ha
a) a kötelezett háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja az 57.000 forintot, és a visszatérítendő összeg nem haladja meg az egy főre jutó jövedelem 50%-át, a hatáskör gyakorlója az összeget legfeljebb hathavi részletekben fizetteti meg,
b) a kötelezett háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja az 57.000 forintot, és a visszatérítendő összeg meghaladja az egy főre jutó jövedelem 50%-át, a hatáskör gyakorlója az összeget az egy főre jutó jövedelem 50%-ára mérsékli, és arra irányuló kérelem esetén legfeljebb hathavi részletfizetést engedélyez,
c) a kötelezett háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 57.000 forintot, a hatáskör gyakorlója a visszatérítendő összeg nagyságrendjétől függetlenül az összeget elengedi.
14. § A Képviselő-testület átruházott hatáskörében a rendkívüli települési támogatási ügyekben a polgármester, a települési támogatási ügyekben Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága a hatáskör gyakorlója.
15. § A települési támogatások fedezetét a Képviselő-testület a tárgyévi költségvetési rendeletben biztosítja. A biztosított keret felhasználását a Pénzügyi Bizottság elnöke figyelemmel kíséri, és szükség esetén annak év közbeni módosítására tesz javaslatot.
5. Köztemetés
16. § (1) A köztemetés közköltségen történő elrendeléséről az Szt. 48. § (1) bekezdésében foglalt feltételek tejesülése esetén a Képviselő-testület átruházott hatáskörében a polgármester rendelkezik.
(2) A polgármester a temetési költségek megtérülése iránt elsősorban a költségeknek az eljáró közjegyző felé hagyatéki teherként való bejelentésével gondoskodik. A bejelentésnek a jegyző által kiállított hagyatéki leltárba való felvétellel is eleget tehet.
(3) Hagyatéki eljárás mellőzése esetén az eltemettetésre köteles személyt, több személy esetében egyetemleges fizetési kötelezettséggel, a köztemetés költségeinek megtérítésére kell kötelezni.
(4) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a polgármester a (3) bekezdésben meghatározott megtérítési kötelezettség alól az (5)–(7) bekezdések alkalmazásával részben vagy egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt.
(5) Különös méltánylást érdemlő körülményként kell értékelni és az egészben való mentesítést megalapozza, ha egy eltemettetésre köteles személy ismert, aki
a) hajléktalan,
b) vagyontalan, vagy
c) háztartásában az egyfőre jutó jövedelem a 28.500 forintot nem éri el, és
bármely esetben az elhunyt után a költségek kétszeresét el nem érő összértékű hagyatéki vagyon kerül átadásra.
(6) Egynél több eltemettetésre köteles személy esetén a feltételek megléte külön vizsgálandó, és a mentesítés kizárólag a feltételeknek megfelelő személyt illeti meg.
(7) A megtérítési kötelezettség 50%-a alól mentesül az, akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem az 57.000 forintot nem éri el.
6. Gyermekétkeztetés
17. § (1) A gyermek életkorának megfelelő gyermekétkeztetést kell biztosítani a gyermeket gondozó szülő, törvényes képviselő, nevelőszülő kérelmére az intézményi gyermekétkeztetés keretében.
(2) Szünidei gyermekétkeztetést biztosít az Önkormányzat a Gyvt. 21/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján jogosultak részére
a) az óvoda zárva tartása, valamint
b) az iskolában a nyári szünet és a tanítási szünetek időtartama alatt.
(3)4 A Felsőzsolcai Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsődében nyújtott gyermekétkeztetés térítési díját a 2. melléklet állapítja meg.
(4) A gyermekétkeztetés iránti kérelmet az óvoda vezetőjénél írásban kell benyújtani, aki közli az irányadó jogszabályokban meghatározott feltételek szerint megállapított térítési díjat, vagy megállapítja az étkeztetés térítésmentességét.
(5) A szünidei gyermekétkeztetés igénybevétele iránt a jegyző a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 8/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 13/A. §-a szerint jár el.
Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások
7. Közös szabályok
18. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat – a támogató szolgáltatás kivételével - a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás fenntartásában működő Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ (a továbbiakban: Központ) biztosítja.
(2) Az ellátások iránti kérelmet - a 23. § (3) bekezdés kivételével - a Központ intézményvezetőjéhez írásban kell benyújtani, vagy szóban előterjeszteni. A kérelem személyesen vagy képviselő útján, valamint a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személy által is előterjeszthető. A kérelemhez az ellátási jogosultságot igazoló dokumentumokat, képviselet esetén a képviseleti jogosultságot igazoló dokumentumot is csatolni kell. Az egyes ellátási formákhoz szükséges csatolandó iratokról az intézményvezető a kérelmezőt részletesen tájékoztatja, illetve az Önkormányzat hivatalos honlapján is közzéteszi. A kérelmekről, az ellátás iránti jogosultságról, a fizetendő térítési díjakról az intézményvezető az e rendeletben foglaltak, és a rendeletalkotásra felhatalmazó magasabb szintű jogszabályok alapján önálló hatáskörben dönt.
(3) Az intézményvezető a személyes gondoskodási formák bármelyikének nyújtásáról külön eljárás nélkül intézkedik a váratlanul fellépő, halaszthatatlan intézkedést igénylő helyzetben, ha a késedelem a krízishelyzetbe került személy létfenntartását, életét, testi épséget veszélyezteti. Az ellátás 8 napon túli biztosításáról, amennyiben az egyébként kérelemhez kötött, az intézményvezető gondoskodik a (2) bekezdés szerinti eljárás lefolytatásáról.
(4) Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő írásban megállapodást köt az ellátás biztosításáról. A megállapodás a felek és képviselőik adatainak feltüntetése mellett megjelöli a Központ ellátási formára irányadó szakmai programja alapján az ellátás kezdetének időpontját és időtartamát, a szolgáltatás tartalmát, jellemzőit. Meghatározza továbbá a térítésidíj-köteles ellátás esetén a díj összegét, megfizetésének szabályait, a jogviszony megszüntetésének eseteit és a panaszkezelés eljárási szabályait, valamint az ellátás szüneteltetésének lehetőségét. Az igénybe vevő vagy törvényes képviselője a megállapodásban nyilatkozik a benne foglaltak megismeréséről és tudomásulvételéről, amelyet aláírással hitelesít.
(5) Nem kell megállapodást kötni a népkonyhán étkeztetés és családsegítés esetén.
(6) A szociális alapszolgáltatás megszűnik:
a) közös megegyezéssel,
b) a megállapodás felmondásával,
c) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,
d) a jogosult halálával,
e) határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejártával.
(7) Az ellátottakkal megkötött megállapodás felmondható:
a) az ellátott, illetve törvényes képviselője által bármikor indoklás nélkül,
b) az intézményvezető által, ha a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, vagy
c) az ellátott a házirendet súlyosan megsérti, vagy
d) az Szt. 101. § (2) bekezdés c) pontja szerinti térítésidíj-fizetési kötelezettség elmulasztása esetén.
(8) Az intézményvezető az ellátottat az ellátás megszüntetése esetén írásban értesíti, és tájékoztatja a jogorvoslati lehetőségéről. Az ellátott az értesítés kézhez vételétől számított nyolc napon belül az intézmény fenntartójához fordulhat, amennyiben nem ért egyet az ellátás megszüntetésével.
(9) Az ellátás megszüntetésekor a felek elszámolnak az esedékes, illetve hátralékos térítési díj befizetési kötelezettségről, továbbá a Központtal, illetve a jogosulttal szembeni követelésről, kárigényről, és azok rendezési módjáról.
8. Étkeztetés
19. § (1) Étkeztetés keretében legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni annak a szociálisan rászorultnak, aki önmaga és eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel a napi egyszeri meleg étkezést nem tudja biztosítani.
(2) Az étkeztetés ellátás tekintetében szociálisan rászorult, aki:
a) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján nyugdíj, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül, és e mellett más jövedelemmel nem rendelkezik,
b) foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül,
c) közgyógyellátásra jogosult személy,
d) a háziorvos által kiadott igazolás alapján egészségi állapotára tekintettel önmagáról gondoskodni nem képes,
e) fogyatékossága, pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt önmagáról gondoskodni nem képes,
f) Felsőzsolca illetékességi területén életvitelszerűen tartózkodik és hajléktalan.
(3) Az étkeztetés helyben fogyasztással, elvitellel vagy kiszállítással vehető igénybe. Helyben fogyasztás a nappali ellátás során, kiszállítás indokolt esetben, az igénylő mozgásában akadályozott állapota esetén indokolt. A kiszállításért külön díjat kell fizetni, amely azonos háztartásba történő több étel kiszállítása esetén alkalmanként egyszer számolható fel.
(4) Az étkeztetés intézményi térítési díját és az Önkormányzat által megállapított személyi térítési díjakra alkalmazandó kedvezményeket a 3. melléklet állapítja meg. Az étkeztetés személyi térítési díját havonta, a tárgyhónapot megelőző 5 munkanapon belül kell megfizetni az ellátást nyújtó intézménynek.
(5) Napi egyszeri térítésmentes melegétel lehetőségét - az arra jogosultak részére - az Önkormányzat a településen működő népkonyha útján biztosítja. E bekezdés alkalmazásában jogosult, aki jövedelemmel nem rendelkezik, és nincs eltartásra köteles hozzátartozója.
9. Idősek nappali ellátása
20. § (1) Nappali ellátás keretében a Központ biztosít lehetőséget napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatok folytatására, közös programokon való részvételre, valamint az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére, a saját otthonában élő tizennyolcadik életévét betöltött, egészségi állapota vagy idős kora miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes személyek részére.
(2) A nappali ellátást igénybe vevő személy kérelmére a Központ napi háromszori étkeztetést biztosít. A nappali ellátás étkeztetés nélküli és az étkeztetés intézményi térítési díját, valamint az Önkormányzat által megállapított kedvezményeket a 3. melléklet állapítja meg.
10. Házi segítségnyújtás
21. § (1) A házi segítségnyújtást igénybe vevő személy részére az Szt. 63. §-ában meghatározott ellátást - önálló életvitelének fenntartása érdekében - saját lakókörnyezetében az ott meghatározott, szükségleteinek megfelelő módon kell biztosítani.
(2) A házi segítségnyújtás térítési díját a 3. melléklet tartalmazza.
11. Család- és gyermekjóléti szolgálat
22. § (1) A család- és gyermekjóléti szolgálat keretében segítséget kell biztosítani a szociális, mentálhigiénés problémákkal küzdő vagy egyéb krízishelyzet megoldásához segítséget igénylő gyermekek, egyének, családok számára az alábbiak szerint:
a) Családsegítés keretében biztosítani kell az Szt. 64. § (4) bekezdésében meghatározott tanácsadási, segítségnyújtási, szervezési és készségfejlesztő feladatok ellátását.
b) A gyermekjóléti szolgáltatás keretében a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával segíteni kell a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését, a Gyvt. 39. § (2)-(4) bekezdésében és 40. § (2) bekezdésében foglaltak alkalmazásával.
(2) A család- és gyermekjóléti szolgálat a gyermek veszélyeztetettségét, illetve a család, a személy krízishelyzetét észlelő jelzőrendszert működtet, tevékenysége térítésmentesen vehető igénybe.
(3) Jelzés esetén a családsegítő elsősorban az érintett személy, illetve törvényes képviselője hozzájárulásával jogosult intézkedni, kivéve a különös veszélyeztetés esetét. Különös veszélyeztetés az a magatartás, amelynek következtében a magatartás tanúsítójának, vagy más személynek életét vagy testi épségét közvetlenül és súlyosan fenyegető helyzet áll elő. Amennyiben valamelyik fél együttműködési hajlandósága nem kielégítő, vagy gyermek súlyos veszélyeztetése indokolja, a családsegítő az intézkedéshez való hozzájárulás mellőzésével intézkedik, vagy más gyermekvédelmi intézkedésre tesz javaslatot.
12. Támogató szolgáltatás
23. § (1) A támogató szolgáltatás keretében az Önkormányzat gondoskodik a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátásáról, a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének lehetővé tételéről, továbbá életvitelük önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosításáról.
(2) A támogató szolgáltatás feladatait az Szt. 65/C. § (3) bekezdése állapítja meg.
(3) A támogató szolgáltatást az Önkormányzat az Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása fenntartásában működő Ongai Szociális Szolgáltató Központ (3562 Onga, József Attila utca 5.) útján biztosítja. A szolgáltatás iránti kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjénél kell benyújtani.
Személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátás5
23/A. § A bölcsődei ellátást Felsőzsolca Város Önkormányzata a fenntartásában működő Felsőzsolcai Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde (3561 Felsőzsolca, Park u. 3.) útján (a továbbiakban: Intézmény) biztosítja.
23/B. § A bölcsődei felvétel rendje az Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: az Intézmény SZMSZ-e) VI. mellékletét képező Bölcsődei Felvételi Szabályzat szerint történik.
23/C. § A bölcsődei jogviszony megszűnésének és megszüntetésének szabályait az Intézmény SZMSZ-e VI. mellékletét képező Bölcsődei Felvételi Szabályzat határozza meg.
23/D. § (1) A bölcsődei gondozás térítési díját e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) A bölcsődei gyermekétkeztetés térítési díját e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
Szociálpolitikai Kerekasztal
13. A Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai, tagjai
24. § (1) Felsőzsolca Város Önkormányzata által létrehozott Szociálpolitikai Kerekasztal (a továbbiakban: Kerekasztal) feladatai:
a) a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése,
b) a szociális szolgáltatástervezési koncepció végrehajtása érdekében elfogadott képviselő-testületi döntések megvalósulásának figyelemmel kísérése,
c) az egyes ellátotti csoportok helyzetének vizsgálata a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok időarányos teljesítésével összefüggésben.
(2) A Kerekasztal tagjai:
a) Szavazati joggal rendelkező tagok:
aa) a Felsőzsolca város területén szociális intézményt működtető fenntartó képviselője,
ab) Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testülete Humánpolitikai Bizottságának elnöke,
ac) a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője,
ad) Felsőzsolca város közigazgatási területén védőnői feladatot ellátó védőnői szolgálat képviselője,
ae) Felsőzsolca Város Önkormányzata jegyzője.
b) Tanácskozási joggal rendelkező állandó meghívottak:
ba) Felsőzsolca Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának elnöke,
bb)6
bc) a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal szociális és gyermekvédelmi ügyintézői.
(3) A Kerekasztal összehívásakor az elnök bővítheti a tanácskozási joggal meghívottak körét.
(4) A Kerekasztal elnöke Felsőzsolca Város Önkormányzatának polgármestere.
14. A Kerekasztal működése
25. § (1) A Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart.
(2) A Kerekasztal ülését a polgármester hívja össze meghívó kiküldésével, továbbá gondoskodik a Kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról.
(3) A Kerekasztal ülései nyilvánosak. A Kerekasztal ülésén a szavazati joggal rendelkező tagok határozati formában döntenek. A Kerekasztal tagjai személyenként egy szavazattal rendelkeznek, az ülése akkor határozatképes, ha a szavazati joggal rendelkező tagok közül legalább három fő jelen van. A határozat elfogadásához a jelenlévő tagok egyszerű szótöbbsége szükséges.
(4) A Kerekasztal a város szociális helyzetéről szóló beszámoló keretében tájékoztatja Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testületét tevékenységéről, a Felsőzsolca Város Szociális Szolgáltatástervezési Koncepció véleményezéséről, valamint annak felülvizsgálata keretében meghatározott feladatok időarányos végrehajtásáról és a felmerült kérdések lehetséges kezelési módjáról.
26. § E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az ellátásra való jogosultságra, a jogosultat érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
Záró rendelkezések
27. §7
28. § Ez a rendelet 2024. január 1-jén lép hatályba.
A bevezető a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § (4a) bekezdését a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (2) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (III. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (3) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A III/A. Fejezetet (23/A–23/D. §-t) a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.
A 24. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (III. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 27. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (III. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 3. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (III. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. mellékletet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. mellékletet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdése iktatta be. Az 5. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.