Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 05. 31- 2024. 10. 13Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tarnabod Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3369 Tarnabod, Kossuth tér 7.
(3) Az önkormányzat weblapjának címe: www.tarnabod.hu
(4) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
2. § A Képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal,
d) a Társulás,
e) a jegyző.
2. A képviselő-testület működésének szabályai
3. § (1) Tarnabod Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.
(2) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
4. § (1) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
(2) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, alpolgármestereket, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.
(3) A polgármester, az alpolgármesterek, a bizottsági tagok, elnökök és tanácsnokok díjazását a képviselő-testület a megválasztásukat követően állapítja meg, illetve jogosult ezek későbbi felülbírálatára.
5. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.
(2) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
(3) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester(ek) tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
6. § (1) A képviselő-testület évente legalább tizenkettő (lehetőleg minden hónapban) munkaterv szerinti (soron következő) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,
b) a javasolt napirendet,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) az ülés összehívójának aláírását és lehetőleg bélyegző lenyomatát.
(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a soron következő ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.
(4) A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az önszerveződő közösségek képviselőit, a bizottság nem képviselő tagját, amennyiben az Önkormányzat, vagy a polgármester vagy a képviselő testület vagy a képviselő(k) által igénybe lett véve, úgy a szakértőt, amennyiben a tárgyalt napirendi alapján indokolt a térség országgyűlési képviselőjét, amennyiben a tárgyalt napirend alapján indokolt az önkormányzat fenntartásában működő intézmények vezetőit.
(5) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.
(6) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.
(7) A soron kívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A soron kívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.
(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább három nappal kell értesíteni.
(9) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) kell közzétenni.
(10) A képviselő-testület üléseit Tarnabod Község Önkormányzat székhelyén (3369 Tarnabod, Kossuth tér 7. ) vagy kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt helyen tartja.
(11) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább öt nappal kell értesíteni.
(12) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.
(13) A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
7. § (1) A képviselő, a polgármester, az alpolgármesterek, a bizottságok tagjai, a tanácsnokok a törvényben meghatározottakon túl kötelesek a képviselő-testületi ülésen
a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
b) a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
c) a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.
d) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
(2) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
8. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg.
(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére, módosításra, vagy az előterjesztett napirendek törlésére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.
9. § (1) A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,
c) vizsgálja a testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,
e) a képviselői javaslatot a beterjesztő képviselő ismerteti a testülettel,
f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében kötelezően megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak (beleértve a tanácskozási joggal rendelkező résztvevő személyeket is), figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.
g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,
h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,
j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.
k) a napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és döntést hozott, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság döntését ismerteti.
(3) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.
(4) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(5) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(7) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
(9) Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem JELZI, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.
(10) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre (alkalmanként max. 10 perc) félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.
(11) Az ülést a félbeszakítást követően folytatni kell, törekedni kell valamennyi napirendi pont megtárgyalására, határozathozatalra.
(12) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Tarnabod Község Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint a www.tarnabod.hu honlapon meg kell jeleníteni.
(13) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza, ahol igennel, nemmel és tartózkodással lehet szavazni.
(14) Nyílt szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel,
b) név szerinti szavazással.
(15) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(16) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(17) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(18) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.
(19) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.
(20) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(21) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(22) A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el.
(23) Titkos szavazást követően az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.
(24) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(25) A jegyző köteles jelezni a jogszabálysértő döntéseket, működést. Amennyiben a jegyző ilyen jelzést kíván tenni a szót meg kell adni neki.
(26) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
3. Előterjesztés
10. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője
a) polgármester
b) bizottság
c) képviselő
d) jegyző
e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja
f) a polgármester vagy képviselő által felkért más személy lehet.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.
(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható, utóbbi esetben nem kell előzetesen írásban előterjeszteni, elegendő a testületi ülésen a napirend részletes tárgyalása előtt szóban ismertetni az előterjesztés tartalmát lehetőleg a jelen bekezdés szerinti tartalommal. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés megnevezését;
b) az előterjesztés készítőjét;
c) az előterjesztés tárgyát;
d) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
e) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.
(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(5) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.
(6) Az írásbeli előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek, valamint a rendkívüli testületi ülés napirendi és egyéb előterjesztései.
(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.
(8) Az előterjesztő, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület bizottsága, a képviselő-testület tagja valamint a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke az előterjesztéshez – írásban, illetve szóban – módosító indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez.
(9) Az írásbeli módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél, a jegyző egyidejű értesítésével, a szóbeli módosító indítványt pedig a napirend tárgyalása során kell szóban előterjeszteni.
4. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
11. § (1) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:
a) a helyi önkormányzati képviselők,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
f) a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke.
(2) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A polgármester megbízása alapján a jegyző gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról, illetve arról, hogy a soron következő testületi ülésen napirendre kerüljön a javaslat.
(4) A rendelettervezet kidolgozását a jegyző segíti.
(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a www.tarnabod.hu honlapon történik.
(7) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(8) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező
d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
e) hitelfelvételhez.
(9) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület, illetve annak szerve felé.
5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
12. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén kell tárolni.
(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.
A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényeges tartalmát.
(3) A testületi ülésről hangfelvétel alapján kell a jegyzőkönyvet elkészíteni a jegyzőkönyvvezetőnek oly módon, hogy az alapján hitelesen rekonstruálhatóak legyenek az elhangzottak. A megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítőknek jogában áll a hanganyag alapján ellenőrizni a jegyzőkönyv hitelességét. A hanganyagot meg kell őrizni.
(4) A jegyzőkönyvvezetés során a hozzászólásokat összefoglalóan kell lejegyezni, kivéve, ha a felszólaló vagy bármely érdekelt szó szerinti rögzítést kér bizonyos felszólalásokra, párbeszédekre, vagy akár az egész napirendre. A jegyzőkönyv hitelesítők kötelesek meggyőződni arról, hogy a jegyzőkönyv hitelesen és rekonstruálható módon rögzíti az elhangzottakat.
(5) A képviselő testület egyszerű többséggel határozhat arról is, hogy a testületi ülésről vdeófelvétel készüljön, amelynek a rögzítése - a hanganyaggal együtt - a jegyző által felügyelt hivatal kötelezettsége.
6. A lakossági fórumok, közmeghallgatás
13. § (1) A képviselő-testület többek között lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:
a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására,
b) a közvetlen tájékoztatásra,
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
a) falugyűlés
b) állampolgári közösségek rendezvényei.
(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) történő közzététellel értesíteni kell.
(4) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.
(5) A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.
(6) A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.
(7) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(8) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához. A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(9) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján www.tarnabod.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.
(10) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.
7. A polgármester, alpolgármester
14. § (1) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
(2) A polgármester a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal Tarnabodi Kirendeltségén ügyfélfogadást tart minden hónap első szerdáján 9.00-16.00 óráig.
(3) A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.030/2023/3. számú határozata alapján hatályon kívül helyezve.
(4) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére három alpolgármestert választhat. A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg.
8. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre
15. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottsága.
(2) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság 3 fős tagságból áll, akik közül legalább két fő képviselő.
(3) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság feladata:
a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
b) a titkos szavazás lebonyolítása,
c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
d) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása,
e) ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat.
(4) A Képviselő-testület Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.
(5) A bizottság tagjai a testületi ülés határozata alapján bármikor visszahívhatóak. Amennyiben a törvény vagy más jogszabály - beleértve jelen SZMSZ-t is - kötelező jelleggel előírja a bizottság meglétét, úgy azon a testületi ülésen, ahol a bizottsági tago(ka)t visszahívták, kötelező új tagokat megválasztani és a bizottságot feltölteni a jogszerű működés megőrzése érdekében.
9. Ideiglenes bizottság
16. § (1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.
10. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző
17. § (1) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatalt - Tarnazsadány Községi Önkormányzat, és Tarnabod Községi Önkormányzat közös önkormányzati hivatala alkotja.
(2) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3283 Tarnazsadány, Kossuth út 17.
(3) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.
(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó település polgármesterének döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.
(6) Amennyiben a Közös Hivatalban a jegyzői álláshely több mint hat hónapig betöltetlen marad, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek haladéktalanul kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából a Kormányhivatal vezetőjénél.
11. Roma Nemzetiségi Önkormányzat
18. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) meghatározott kezdeményezést, javaslatot, tájékoztatáskérést a polgármesterhez nyújthatja be. A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni. Amennyiben lehetséges, a Képviselő-testület a kezdeményezés, javaslat, tájékoztatás kérés megadásáról a soron következő legközelebbi ülésén dönt.
(2) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidőn belül.
(3) A Képviselő-testület a Tarnabodi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködést a Tarnabod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a 62/2019.(XI. 22.)KT számú határozatával, míg a Tarnabodi Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete által a 20/2019.(XI. 21.)RNÖ számú határozatával jóváhagyott 2019. november 21. napján kelt Együttműködési megállapodás szerint biztosítja.
(4) Az Önkormányzat biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges személyi feltételeket akként, hogy a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a Hivatal kijelölt ügyintézői gondoskodnak.
(5) Az Önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a működésükhöz szükséges tárgyi feltételeket, munkavégzésükhöz, a testületi és egyéb ülésekhez a nagytermet, melyek részletes szabályait a (3) bekezdés szerinti Együttműködési megállapodás tartalmazza.
12. A Társulások, átruházott hatáskörök
19. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.
(2) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.
(3) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testület külön megállapodásban rögzíti.
(4) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Dél-Hevesi Kistérségi Társulás
b) REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás
(5) A Képviselő-testület által a polgármesterre, jegyzőre és a társulásokra átruházott hatásköröket a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(6) Az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(7) Az önkormányzat szakágazati besorolása szerinti alaptevékenysége, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a Rendelet 3. melléklete tartalmazza.
13. Az önkormányzat gazdálkodása
20. § A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.
14. Záró rendelkezések
21. § Hatályát veszti a Tarnabod Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2022. (I.27.) önkormányzati rendelete.
22. § Ez a rendelet 2023. május 31-én lép hatályba.
1. melléklet a 6/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Szociális és gyermekvédelmi hatáskörök
2. Köztemetés elrendelése
3. az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott előirányzatot saját felelősségére, a hatályos jogszabályok figyelembevételével havi 50.000,- Ft-ig módosíthatja, átcsoportosíthatja, mely éves szinten az 500.000 Ft-ot nem haladhatja meg.
4. gondoskodik a településen az állati hullák ártalmatlanná tételéről,
5. gondoskodik a település belterületén a kóbor ebek befogásával, őrzésével, értékesítésével vagy megsemmisítésével, továbbá az emberre egészségügyi szempontból veszélyes, valamint az állatállomány egészségét veszélyeztető betegség tüneteit mutató, vagy betegségre gyanús ebek és macskák kártalanítás nélküli kiirtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról azzal, hogy az ehhez szükséges anyagi források rendelkezésre állása érdekében előzetes testületi jóváhagyáshoz folyamodik.
6. gondoskodik a település belterületén-a külön jogszabályban meghatározott-növényvédelmi feladatok ellátásáról és ellenőrzéséről azzal, hogy az ehhez szükséges anyagi források rendelkezésre állása érdekében előzetes testületi jóváhagyáshoz folyamodik.
7. vizsgálatra felkérheti a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget a fogyasztói érdekvédelem és a minőségvédelem érdekében,
8. ellátja a helyi utak kezelői feladatát,
9. kialakítja a közút forgalmi rendjét, információs rendjét,
10. önkormányzati vagyonnal kapcsolatos alábbi hatáskörök:
11. A képviselő-testület Hevesi Kistérség Többcélú Társulására a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:
12. 1.) Hétköznapi éjszakai és hévégi orvosi ügyelet biztosítása
2. melléklet a 6/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások
2. Dél-Hevesi Kistérségi Társulás (3360 Heves, Erzsébet tér 2.)
3. REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás (5130 Jászapáti, Dr. Szlovencsák Imre út 2.)
3. melléklet a 6/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Az Önkormányzat alaptevékenysége: Szakágazati besorolása: 8411 Közigazgatás
2. Tarnabod Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása: Kormányzati funkció
2.1. 011130 - Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2.2. 013320 - Köztemető fenntartás és működés
2.3. 013350 - Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
2.4. 013370 - Informatikai fejlesztések, szolgáltatások
2.5. 0161010 - Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz
2.6. kapcsolódó tevékenységek
2.7. 016020 - Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
2.8. 021020 - Védelmi képességek fenntartása, fejlesztése, honvédelmi felkészítés
2.9. 032020 - Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
2.10. 041231 - Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
2.11. 041233 - Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
2.12. 041237 - Közfoglalkoztatási mintaprogram
2.13. 045120 - Út, autópálya építése
2.14. 045160 - Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
2.15. 047410 - Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
2.16. 062020 - Települési projektek és támogatások
2.17. 064010 - Közvilágítás
2.18. 066010 - Zöldterület-kezelés
2.19. 066020 - Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
2.20. 072111 - Háziorvosi alapellátás
2.21. 074031 - Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
2.22. 074032 - Ifjúság-egészségügyi gondozás
2.23. 082042 - Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
2.24. 082044 - Könyvtári szolgáltatások
2.25. 082091 - Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
2.26. 082092 - Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
2.27. 082093 - Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
2.28. 107055 - Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
2.29. 107060 - Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások
2.30. 104037 - Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
2.31. 106020 - Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
2.32. 107051 - Szociális étkeztetés
2.33. 107052 - Házi segítségnyújtás
2.34. 082094 – közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés