Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 10. 21Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Söjtör Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete: Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testülete.
(3) Az önkormányzat hivatala: Söjtöri Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal).
(4) Az önkormányzat székhelye: 8897 Söjtör, Petőfi utca 2.
(5) Az önkormányzat illetékességi területe: Söjtör község közigazgatási területe.
(6)1 Az önkormányzat hivatalos honlapja: https://sojtor.eu/
2. § (1) Söjtör község címere háromszögű pajzs, középen vágva és hasítva. A bal felső mezőben zöld alapon arany eke. A jobb felső mezőben kék alapon arany kettős kereszt. Az alsó arany mezőben író kar könyvvel.
(2) Söjtör község zászlója 2:1 arányú, álló formátumú, 100x200 cm-es fehér zászlóselyem, alul aranyrojt díszíti. Az önkormányzat címere a zászlólap egyik oldalán, színes hímzéssel van megjelenítve, mely felett a község neve feketével írva, aranyszínű szalagdíszben látható, bújtatójában fa merevítéssel.
3. § Söjtör község helyi ünnepnapja (Deák Ferenc „a haza bölcse” születésnapja): október 17.
Az önkormányzat feladat-és hatásköre
4. § (1) Az önkormányzat az önként vállalt feladatai meghatározásánál figyelembe veszi a lakosság bármely módon – így különösen közmeghallgatáson, falugyűlésen, illetve civil szervezetek közvetítésével – közölt igényeit, javaslatait.
(2) Az önkormányzat helyi közszolgálatatások körében önként vállalt feladatai különösen:
a) egyesületek, alapítványok, civil szervezetek, szerveződések támogatása,
b) felsőoktatásban tanulók támogatása (BURSA) önkormányzati határozat alapján,
c) szelektív hulladékgyűjtés biztosítása,
d) önkormányzati beruházások megvalósítása,
e) térfigyelő rendszer fenntartásának, működésének támogatása,
f) lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása,
g) együttműködési megállapodásban foglaltak szerint a községben működő Roma Nemzetiségi Önkormányzat munkájának segítése, működésének támogatása,
h) Deák Ferenc szülőházának múzeumként történő működtetése.
(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását elsődlegesen a Magyar Államkincstár által vezetett közhiteles törzskönyvi nyilvántartás tartalmazza, továbbá Söjtör Község Önkormányzatának Pénzkezelési szabályzata.
4/A. §2 [Képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzéke:]
(1) Ügyrendi Bizottságra átruházott hatáskörök:
a) véleményezi az önkormányzat jogi ügyeit,
b) véleményezi az ügyrenddel kapcsolatos előterjesztéseket, és javaslatot tesz a képviselő testület felé,
c) az önkormányzati képviselő - képviselői munkájával kapcsolatos összeférhetetlenségére vonatkozó bejelentését, valamint minden egyéb erre irányuló bejelentést a bizottság kivizsgál, és javaslatot tesz a képviselő-testület felé a döntés meghozatalához,
d) nyilvántartja a polgármester, az alpolgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát,
e) gondoskodik évenként a kötelezettek vagyonnyilatkozat tételéről.
(2) Polgármesterre átruházott hatáskörök:
a) a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról, valamint a szociális alapszolgálatásokról szóló 6/2021.(VI.22.) önkormányzati rendelet szerint.
b) településkép-érvényesítési eszközök alkalmazása a 19/2017.(XII. 20.) önkormányzati rendelet szerint.
c) A települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott az alábbiak szerint történik: A Képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, települési szilárd hulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint - a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából - gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét az Önkormányzati Társulás a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra – a továbbiakban ZALAISPA Társulás - ruházza át. Az önkormányzati közfeladat átruházása, a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.
(3)3 Jegyzőre átruházott hatáskörök:
a) a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartásokkal kapcsolatos hatáskört a jegyző gyakorolja a közösségi együttélés alapvető szabályairól 9/2016 (XI.3.) önkormányzati rendelet alapján,
b) az elhagyott hulladék felszámolásával kapcsolatos feladatok ellátása a köztisztaságról és az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedésekről szóló 9/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelet alapján
5. § (1) A polgármester dönt az önkormányzati segély iránti kérelmek elbírálásáról.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben foglalt hatáskörének gyakorlásáról minden képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testület tagjait.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint – a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából – gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra (a továbbiakban: ZALAISPA Társulás) ruházza át.
(4) Az önkormányzati közfeladat átruházása, a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.
(5) A ZALAISPA Társulás a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdasági társaságot alapíthat.
(6) A ZALAISPA Társulás által a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából alapítandó egyszemélyes gazdasági társaság további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat, és gazdálkodó szervezetben részesedést nem szerezhet.
(7) A ZALAISPA Társulás kizárólagos tulajdonában álló egyszemélyes gazdasági társaság alapítására és működésére a gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok mellett az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11. §-a az irányadó.
(8) A képviselő-testület a Zalaegerszeg és környéke csatornahálózat és szennyvíztisztító-telep fejlesztésére létrehozott Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Csatorna Társulás) célját képező projekt keretében, kizárólag a Kohéziós Alap támogatással létrejövő vagyon- és eszközrendszerrel kapcsolatosan, a projekt által érintett működési (szolgáltatási) területen az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó csatornázás helyi megoldását, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjában, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott önkormányzati közszolgáltatási feladatokat az Csatorna Társulásra ruházza át.
A képviselő-testület működése, az ülések összehívása, a képviselő-testületi ülés
6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő települési önkormányzati képviselő, 1 fő polgármester.
(2) A polgármester és a képviselők névsorát és lakcímét jelen rendelet 5. melléklete tartalmazza.
7. § (1)4 A képviselő-testület a rendes üléseit minden hónapban, évente 12 alkalommal tartja.
(2) A képviselő-testület ülését össze kell hívni
1. bizottságok vagy a képviselők legalább egynegyedének kezdeményezésére
2. azokban az esetekben, amikor az ülés összehívására egyéb okokból szükség van.
(3) A képviselő-testület összehívására irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, a napirendi indítvány feltüntetésével, a hely és időpont megjelölésével, a meghívandók körére is kitérve.
(4) A polgármester lehetőleg a javasolt, de a kezdeményezés benyújtásától számított legkésőbb 7 napon belüli időpontban köteles a testület rendkívüli ülését összehívni.
(5) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét. Soron kívül összehívott ülés meghívójára és annak megküldésére a 10. §-ban foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a meghívót oly módon kell kézbesíteni, hogy a meghívottak azt az ülés előtt 1 nappal megkapják.
8. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze, aki az ülés elnöke. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívását és vezetését az Ügyrendi Bizottság (1. számú melléklet) elnöke végzi.
9. § (1) Söjtör és Zalatárnok Községek Önkormányzatai Képviselő-testületeinek együttes ülését – Zalatárnok község polgármesterével történt előzetes egyeztetést követően – Söjtör község polgármestere hívja össze Söjtör községbe.
(2) Söjtör község polgármesterének akadályoztatása esetén Söjtör és Zalatárnok Községek Önkormányzatai Képviselő-testületeinek együttes ülését Zalatárnok község polgármestere hívja össze.
(3) Az együttes képviselő-testületi ülés összehívását bármely település polgármestere kezdeményezheti.
10. § (1)5 A képviselő-testület ülését meghívóval kell összehívni, amely tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a napirend tárgyát és előadójának megjelölését. Az ülés helyszíne: Söjtör Község Önkormányzata (8897 Söjtör, Petőfi u. 2.).
(2)6 Az ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőző 5 nappal korábban ki kell kézbesíteni, a helyben szokásos módon meghirdetni. Az alábbi hirdetőtáblákra kerül kifüggesztésre a testületi ülés meghívója:
1. 8897 Söjtör, Deák Ferenc utca elején lévő első buszmegálló hirdetőtáblája
2. 8897 Söjtör, Deák Ferenc utcai kisbolt előtti hirdetőtábla
3. 8897 Söjtör, Deák Ferenc utcai pékség előtti hirdetőtábla
4. 8897 Söjtör, Deák Emlékház felöli buszmegálló hirdetőtáblája
5. 8897 Söjtör, Deák Ferenc utca utolsó buszmegálló hirdetőtáblája
6. 8897 Söjtör, Kossuth utca 50. szám előtti hirdetőtábla.
(3) A rendkívüli ülésre szóló meghívót lehetőség szerint, de legalább 1 nappal előbb ki kell kézbesíteni.
(4) A meghívót a polgármester (akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke) írja alá.
11. § (1) Az ülésre meg kell hívni a települési képviselőket, továbbá tanácskozási joggal:
1. a jegyzőt
2. a napirendi pontok előadóit és a tárgyban illetékes szervezet vezetőjét
3. a közös hivatal napirendi pont szerinti illetékes ügyintézőjét
4. a Zalaegerszegi Járási Hivatal vezetőjét
5. a Söjtöri Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét
6. az érintett magánszemélyt
7. akiket a képviselő-testület és a polgármester indokoltnak tart.
(2) Az írásos előterjesztéseket elektronikus úton (e-mailben), a meghívóval együtt kell kézbesíteni.
(3) Egyszerűbb ügyekben nem szükséges írásos előterjesztést készíteni.
(4) Írásos előterjesztést szükséges készíteni rendelet-tervezetek esetében.
(5) Az írásos előterjesztés főbb elemei:
1. az előterjesztő megjelölése,
2. a tárgy pontos megnevezése,
3. a rendelet tervezete.
(6) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
1. a polgármester,
2. az alpolgármester,
3. a képviselő-testület tagjai,
4. a jegyző,
5. a polgármester vagy a képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet.
12. § (1) A testületi ülések – a zárt ülések kivételével – nyilvánosak.
(2) Az önkormányzati munka társadalmi kontrolljának megvalósítása céljából a nyilvános ülések idejéről, helyéről, a tárgyalandó napirendekről a polgármester legalább 5 munkanappal az ülés előtt a lakosságot hirdetmény útján (hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel) értesíti.
(3) Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódóan kérdést tehetnek fel, illetve hozzászólási jogot kaphatnak az Egyebek napirend keretében. A hozzászólási jogot az ülés elnöke adja meg.
(4)7 Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során: az előterjesztő amennyiben a képviselőtestület igényli, szóban ismerteti a napirend anyagát, amennyiben ilyen igény nem merül fel, a napirendhez a vita előtt legfeljebb 2 percben szóbeli kiegészítést tehet, amely nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia; az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(5)8 A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat 2 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.
(6)9 Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.
(7)10 Az ülés vezetője a tanácskozás rendjének fenntartása során:
a) figyelmezteti az ülésen méltatlanul, sértő módon nyilatkozó hozzászólót,
b) felhívja az ülés rendjére azon hozzászóló figyelmét, aki az adott napirendi ponttól eltér és túllépi a meghatározott időkeretet,
c) a rendzavarótól, a méltatlan magatartást tanúsítótól és a megadott időkeretet túllépőtől megvonhatja a szót.
(8)11 A képviselő-testület ülésén résztvevők személyét érintő méltatlan, sértő megjegyzésre személyes megtámadtatás címén, a viszont válaszadás jogát 3 perc időkeretben az ülés vezetőjének meg kell adnia, amennyiben arra az érintett igényt tart.
13. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. által meghatározott esetekben.
(2) Amennyiben az ülés nyilvánossága az érintett beleegyezésétől függ, az érintett nyilatkoztatásának módjai:
1. az érintett előzetes írásbeli nyilatkozata,
2. a napirendi pont tárgyalásának megkezdésekor az érintett szóbeli (jegyzőkönyvben rögzített) nyilatkozata.
(3) Az érintett írásbeli, illetve szóbeli nyilatkozatának hiánya esetén, továbbá, ha nyilatkozatában nem járul hozzá a nyilvános ülésen való tárgyaláshoz, az adott ügyet zárt ülésen kell tárgyalni.
14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke, mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti.
(2) Az együttes ülést az ülést összehívó polgármester vezeti.
(3) Az ülés elnöke megnyitja az ülést, megállapítja a jelenlévő képviselők számát, valamint a határozatképességet. Az ülés tartama alatt folyamatosan ellenőrzi a jelenlévő képviselők számát és a határozatképességet.
(4) A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést a polgármester az összehívásra vonatkozó formai követelmények mellőzésével 5 napon belüli időpontra újból összehívja.
15. § (1) Az ülés elnöke javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről a képviselő-testület határoz.
(2) A napirenden nem szereplő javaslatok megtárgyalásához egyszerű szótöbbség szükséges.
(3) Az ülés elnöke minden ülésen tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta végzett fontosabb intézkedésekről, a nyilvános ülésen hozott határozatok végrehajtásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(4) Az ülés elnöke napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell válaszolni.
(5) A vita lezárását a képviselő-testület bármely tagja indítványozhatja.
(6) Szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(7) A képviselő-testület a vita során elhangzott javaslatokról, majd a határozati javaslat egészéről dönt.
(8)12 Szavazni „igen” -nel vagy „nem” -mel, vagy "tartózkodommal" lehet. A szavazás eredményét az ülés elnöke számszerűen állapítja meg és kihirdeti a határozatot.
(9) A napirendek megtárgyalását követően (interpellációk után) a testületi tagok és a tisztségviselők bejelentést tehetnek. Ha a bejelentés alapján intézkedésre van szükség, erről a testület a legközelebbi ülésén be kell számolni.
(10) A képviselő-testületi ülésen résztvevő képviselők, illetve minden jelenlévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
(11) A képviselő-testület döntéshozatalából az Mötv-ben meghatározottak szerint kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a levezető elnök jegyzőkönyvben rögzített módon figyelmezteti.
(12)13 Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(13)14 A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
Interpelláció
16. § (1) Az önkormányzati képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, a jegyzőhöz és az állandó bizottságok elnökeihez interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülés napja előtt 1 munkanappal a polgármesternél kell írásban benyújtani. Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) A polgármester minden ülés végén (napirendek után) bejelenti a beterjesztett interpellációkat.
(3) Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen, az interpellációt elnapoltnak kell tekinteni.
(4) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is megilleti.
(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz, ha az interpelláló nem fogadta el a választ.
17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülés elnökének a feladata.
(2) Ennek érdekében az ülés elnöke figyelmezteti azt a hozzászólót, aki:
1. a tanácskozás témájától eltér,
2. a tanácskozáshoz nem illő viselkedést tanúsít,
3. beszéde mást, vagy másokat sért,
4. aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
(3) Ismételt rendzavarás esetén az ülés elnöke – a képviselő kivételével – a tanácskozóterem elhagyására kötelezheti a rendbontót. A képviselő-testület vita nélkül dönt arról, hogy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson.
(4) A (2)–(3) bekezdés rendelkezései irányadók a nyilvános ülésen megjelent állampolgárokra is.
Szavazás
18. § (1) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.
(2) A nyílt szavazás név szerinti is lehet. Név szerinti szavazás a polgármester, valamint bármelyik települési képviselő javaslatára elrendelhető. Az elrendelésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3)15 Ha a jelenlévő képviselők legalább 1/4-e indítványozza, név szerinti szavazást kell tartani.
(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét (a jelenléti ív szerinti sorrendben), akik nevük felolvasásakor „igen” -nel, vagy „nem” -mel szavaznak.
(5) A név szerinti szavazásról mindig szó szerinti jegyzőkönyv készül.
(6) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a jogszabály titkos szavazást ír elő.
(7) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve amelyekben zárt ülést tarthat.
(8) Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:
1. polgármester,
2. bármelyik települési képviselő.
(9) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(10) A titkos szavazás külön helyiségben, szavazólapon, urna igénybevételével történik. Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, és a szavazásról külön jegyzőkönyvet készít, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi. A bizottság elnöke az eredményről jelentést tesz a képviselő-testületnek.
A képviselő-testület döntése, önkormányzati rendeletalkotás
19. § (1) A képviselő-testület döntései:
1. rendeletek
2. határozatok.
(2) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal, évszámmal kell ellátni a következők szerint:
1. A rendelet jelzése: …/20… (…………..) Önkormányzati rendelet (A zárójelben a rendelet kihirdetésének napját kell feltüntetni.)
2. A határozat jelzése: …/20… (….……….) Képviselő-testületi határozat (A zárójelben a határozathozatal napját kell feltüntetni.)
(3) A rendeletekről és határozatokról a közös hivatal nyilvántartást vezet.
20. § (1) A helyi rendelet alkotását a képviselő, a képviselő-testület bizottsága, valamint a jegyző kezdeményezheti. A rendeletalkotás kezdeményezését a polgármesternek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.
(2) A testület meghatározza az előkészítés menetét, az egyeztetés és a vitafórum rendjét. A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata. Az előkészítésbe be lehet vonni az Ügyrendi Bizottságot.
(3) A rendelet-tervezetet a képviselő-testületnek kell benyújtani.
(4) Az elfogadott rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
(5) Az önkormányzati rendelet és normatív határozat kihirdetéséről a jegyző – az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel – gondoskodik. A képviselő-testület esetenként a kihirdetés egyéb formáját is meghatározhatja.
A jegyzőkönyv
21. § (1)16 A tanácskozásról minden esetben hangfelvétel készül, a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséhez.
(2) A jegyzőkönyv melléklete az ülés meghívója, a jelenléti ív, az írásos előterjesztések és az elfogadott rendeletek.
(3) A jegyzőkönyv tartalmazza:
1. az ülés helyét, időpontját
2. a megjelent képviselők és meghívottak nevét, az ülésről igazoltan és igazolatlanul távol maradó képviselők nevét
3. a határozatképességet
4. a tárgyalt napirendi pontokat
5.17 a tanácskozás lényegét, ezen belül: napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, szóbeli előterjesztések, hozzászólások lényegét, ha szükséges az ülés elnöke összegzi az adott napirendi pontot
6. a szavazás számszerű eredményét
7. a hozott döntéseket
8. szükség esetén az elnök intézkedéseit
9. az ülés bezárásának idejét.
(4) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a képviselő-testületi ülés elején megválasztott egy képviselő (jegyzőkönyvhitelesítő) írja alá.
(5) A képviselő-testület üléséről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
1. az eredeti példányt a jegyző – kijelölt ügyintéző útján – kezeli
2.18 az eredeti példány PDF másolatát elektronikus úton az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Zala Vármegyei Kormányhivatalnak majd ezt követően 7 napon belül a képviselőknek.
(6) A választópolgárok – zárt ülés kivételével – bármelyik hivatali dolgozó jelenlétében, a polgármester és a jegyző engedélyével betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe az önkormányzat hivatali épületében.
(7)19 A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyen a meghozott határozatok anonimizált formátumban nyilvánosak.
(8) A zárt és a nyilvános ülésekről készített jegyzőkönyveket külön kell kezelni.
Lakossági fórumok
22. § (1) A képviselő-testület az Mötv-ben meghatározottak szerint közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint is elrendelheti a közmeghallgatást, ahol fontosabb témában, döntés előtt kikéri és meghallgatja az állampolgárok és szervezetek véleményét, javaslatait.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot, a társadalmi szervezeteket a rendezvény előtt legalább 5 nappal előbb értesíteni kell a hirdetőtáblákon elhelyezett hirdetmények útján.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
23. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, valamint jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében falugyűlést, részfalugyűlést hívhat össze.
(2) A falugyűlés helyéről, idejéről és tárgyáról a lakosságot legalább 5 nappal a gyűlés előtt tájékoztatni kell.
(3) A falugyűlést a polgármester vezeti. A falugyűlésről jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A települési képviselők juttatásai
24. § A települési képviselők juttatását külön rendeletben kell szabályozni.
A képviselő-testület bizottságai
25. § (1) A képviselő-testület 3 tagból álló Ügyrendi Bizottságot – mint állandó bizottságot – hoz létre.
(2) A bizottság elnökének és tagjainak névsorát, valamint a bizottság feladatait a jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A bizottság döntési jogosultsággal nem rendelkezik.
26. § (1) A képviselő-testület esetenként, konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság részletes teendőit megalakításakor határozza meg.
A polgármester, az alpolgármester
27. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el. A polgármester hivatali munkarendje a közös hivatal munkarendjével azonos.
(2) A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
1. segíti a képviselők munkáját
2. összehívja és vezeti a testület üléseit
3. képviseli az önkormányzatot
4. szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat
5. biztosítja a demokratikus közakarat érvényesülését
6. gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről.
(3) A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a közös hivatal közreműködésével látja el.
28. § A polgármester feladatait az Mötv. és az ágazati jogszabályok szabályozzák.
29. § Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatát.
A közös hivatal és a jegyző
30. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Zalatárnok Község Önkormányzata Képviselő-testületével közösen közös hivatalt működtet.
(2) A közös hivatal elnevezése: Söjtöri Közös Önkormányzati Hivatal
(3) A közös hivatal székhelye: 8897 Söjtör, Petőfi utca. 2.
(4) A közös hivatal kirendeltsége és címe: Söjtöri Közös Önkormányzati Hivatal Zalatárnoki Kirendeltsége (8947 Zalatárnok, Petőfi Sándor utca. 40.)
(5) A közös hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint feladat- és hatásköreit a közös hivatal létrehozásáról és működtetéséről szóló megállapodás és a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza. A közös hivatali megállapodás szabályozza a közös hivatal fenntartásának költségeihez való hozzájárulás szabályait is.
(6) A közös hivatali megállapodás jelen rendelet 6. mellékletét, a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata jelen rendelet 7. mellékletét képezi.
(7) A közös hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt:
1. a közös hivatal költségvetésének megállapításáról, módosításáról
2. a közös hivatal zárszámadásáról
3. a közös hivatal munkájáról szóló beszámoló elfogadásáról.
31. § (1) A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat a székhely község polgármestere gyakorolja.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására, a közös hivatalhoz tartozó önkormányzat polgármesterével történő előzetes egyeztetést követően, a székhely község polgármestere jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselőt.
(3) A közös hivatal működésének ellenőrzését, a feladatok egyeztetését az érdekelt községek polgármesterei együttesen végzik.
(4) A köztisztviselők és munkavállalók kinevezéséhez, felmentéséhez, bérezéséhez és jutalmazásához a polgármesterek egyetértése szükséges oly módon, hogy az egyetértési jogot a székhelytelepülésen dolgozók esetében a söjtöri polgármester, míg a kirendeltségen dolgozók esetében a kirendeltség székhelye szerinti polgármester gyakorolja.
(5)20 A jegyző kötelezettsége, hogy az az Mötv. 53. § (1) k) pontja alapján a jogszabálysértő döntéseket és működést jelezze a polgármesternek, illetve a képviselő-testületnek.
Társulások
32. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) Az önkormányzat által kötött társulási megállapodások felsorolását jelen rendelet 2. melléklet tartalmazza.
33. § (1) A helyi népszavazásra vonatkozó eljárási szabályokat a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény tartalmazza.
(2) A képviselő-testület köteles elrendelni a helyi népszavazást a választópolgárok 25%-ának kezdeményezése esetén.
Az önkormányzat vagyona és költségvetése
34. § Az önkormányzat vagyonára és a vagyongazdálkodásra vonatkozó alapvető rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
35. § Az önkormányzat a saját és intézményei belső ellenőrzéséről e feladat ellátására megkötött megbízási szerződéssel gazdasági társaság útján gondoskodik.
Nemzetiségi önkormányzat
36. § (1) Az önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a nemzetiségek jogairól szóló törvény alapján kötött, a 3. mellékletben található együttműködési megállapodás szerint.
(2) A nemzetiségi önkormányzat működésének biztosítása céljából a községi önkormányzat által átadott vagyontárgyakat a 4. melléklet tartalmazza.
Záró rendelkezések
37. §21
38. § Ez a rendelet 2023. június 1-jén lép hatályba.
Az 1. § (6) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 4/A. §-t a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 4/A. § (3) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 7. § (1) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 7. § (1) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (4) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 12. § (5) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 12. § (6) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 12. § (7) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 12. § (8) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 15. § (8) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 5. §-a szerint módosított szöveg.
A 15. § (12) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 15. § (13) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 18. § (3) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 21. § (1) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (3) bekezdés 5. pontja a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (5) bekezdés 2. pontja a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (7) bekezdése a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (5) bekezdését a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.
A 37. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. melléklet a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VI. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (I. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet a Söjtör Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (I. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.