Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és működési szabályzatról szóló 12/2019. (X. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 08 15:00- 2024. 10. 09Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és működési szabályzatról szóló 12/2019. (X. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és (2) bekezdésében biztosított jogalkotó hatáskörében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Szervezeti és működési szabályzatról szóló 12/2019 (X.22.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Az önkormányzat havonta megjelenő hivatalos lapja a Domaszéki Hírmondó, hivatalos honlapja a www.domaszek.hu, hivatalos közösségi oldala a Facebookon található Domaszéki HírTér - https://www.facebook.com/DomaHir/.”
2. § A rendelet 2. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottságai,
c) a jegyző,
d) a képviselő-testület hivatala – Domaszéki Polgármesteri Hivatal elnevezéssel –
látja el.
(3) A szociális ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a Képviselő-testület a következők szerint ruházza át:
a) A polgármester hatásköre a
aa) települési támogatás krízis segély formájában történő,
ab) települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása.
b) A Humán Bizottság hatásköre
ba) az előző pontban foglaltak kivételével a települési támogatás,
bb) a hulladékszállítási díjkedvezmény megállapítása.”
3. § A rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testületi ülés időpontját és napirendjét – kitűzését követően haladéktalanul – közzé kell tenni a település honlapján. ”
4. § A rendelet 5. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(12) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
a) figyelmeztetheti azt hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,
b) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
c) kivételesen megvonhatja a szót, ha a felszólaló az ülés méltóságához nem illő módon szólal fel, az ülés rendjét megzavarja, vagy a napirend tárgyalását szándékosan és számottevően hátráltatja.”
5. § A rendelet 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) bármelyik bizottság,
d) a képviselő.”
6. § A rendelet 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület különösen a következő ügyekben dönt minősített többséggel:
1. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása
2. kinevezés
3. megbízás
4. kitüntetések, elismerő címek meghatározása, adományozása
5. helyi népszavazás kiírása
6. az önkormányzat gazdasági programjának elfogadása
7. költségvetés elfogadása, teljesítéséről szóló beszámolók elfogadása
8. költségvetést érintő pénzügyi döntések meghozatalához
9. helyi adó megállapítása
10. településrendezési terv jóváhagyása
11. hitelfelvétel
12. kötvénykibocsátás
13. alapítvány létrehozása
14. önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz való csatlakozás
15. érdekképviseleti szervhez való csatlakozás
16. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről
17. nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás
18. intézmény alapítása
19. közterület elnevezése
20. emlékmű-állítás
21. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál
22. bírósági népi ülnökök személyére javaslattétel
23. véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő.
24. hatáskör átruházás
25. zárt ülés elrendelése
26. települési képviselő döntéshozatalból történő kizárása személyes érintettség miatt.”
7. § (1) A rendelet 8. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására Önkormányzati rendeletet alkot.
a) A Képviselő-testület rendeleteinek számozása: Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének rendelet száma/év (hónap / nap) önkormányzati rendelete.
b) A Képviselő-testület rendeleteit évenként 1-től kezdődően folyamatosan számozza.
(2) Az önkormányzati rendeletet a Nemzeti Jogszabálytár internetes felületén a jegyző hirdeti ki.”
(2) A rendelet 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A rendeletalkotást kezdeményezheti:
a) a polgármester
b) a települési képviselő
c) a képviselő-testület bizottsága
d) a jegyző
e) a helyi civil szervezet képviselője”
(3) A rendelet 8. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(6) A hatályos önkormányzati rendeleteket a Nemzeti Jogszabálytár Önkormányzati rendelettára tartalmazza, amely a https://or.njt.hu/onkorm honlapon elérhető.
(7) A Képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe utalt kérdésekben határozatot hoz.
a) A Képviselő-testület határozatainak jelzése: Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének sorszám / év (hónap / nap) Kt. sz. határozata.
b) Rövid megjelölése: sorszám / év (hónap / nap) Kt. határozat.”
8. § A rendelet 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A jegyzőkönyv a Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartási Modul felületén és a település honlapján rögzítésre kerül.”
9. § A rendelet 12. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A képviselő jogai különösen:
a) megbízás alapján képviselheti a testületet,
b) megválasztható az önkormányzat bármely bizottságába, tisztségébe,
c) kezdeményezheti rendelet, határozat megalkotását,
d) tájékoztatást kérhet a polgármesteri hivatal munkájáról a jegyzőtől,
e) a képviselő-testület elé terjeszthet megvizsgálás végett közérdekű kérdést, javaslatot, a témában kezdeményezheti a hivatal intézkedését,
f) a képviselő-testületi ülésen a polgármestertől, jegyzőtől, bizottsági elnöktől felvilágosítást kérhet önkormányzati ügyekben,
g) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni.”
10. § (1) A rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
b) Humán Bizottság.”
(2) A rendelet 13. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A Képviselő-testület által tárgyalt előterjesztések közül – a sürgősségi indítvány kivételével – a polgármester döntése alapján az általa kijelölt bizottság véleményezheti
a) a rendelet-tervezeteket,
b) a pénzügyi kihatású előterjesztéseket,
c) az önkormányzat ingatlanvagyonát érintő előterjesztéseket,
d) személyi ügyekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
e) intézmények működését érintő előterjesztéseket.”
11. § A rendelet 14. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az alelnök, egyidejű akadályoztatásuk esetén a korelnök veszi át az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos teendőket. Ha a korelnök sincs jelen az ülésen, de az ülés egyébként határozatképes, az ülést a legidősebb jelenlévő bizottsági tag vezeti.”
12. § A rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság:
a) Közreműködik az önkormányzat éves pénzügyi tervének elkészítésében, a gazdálkodási elvek kialakításában.
b) Véleményezi az önkormányzat vagyonát, gazdálkodását érintő előterjesztéseket, ellenőrzi a döntések végrehajtását.
c) Javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonát képező vagyon hasznosítására, a vele való gazdálkodásra.
d) Részt vesz a helyi adókról szóló rendeletek kimunkálásában.
e) Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzat gazdálkodásáról szóló beszámolókat.
f) Véleményezi a pályázati előterjesztéseket, elképzeléseket, javaslatokat tesz azok esetleges módosítására.
g) Véleményezi a közbeszerzési dokumentációkat.
h) Véleményezi és szükség esetén módosítja az önkormányzat Gazdasági Programját.
i) Előkészíti az önkormányzat számára ingó és ingatlan beszerzéseket.
j) Ellátja azokat a feladatokat, amivel a testület megbízza.”
13. § A rendelet 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„17. § A Humán Bizottság:
1. Vizsgálja a települési képviselők megbízatásának törvényességét, összeférhetetlenségét, összeférhetetlenségének ügyeit.
2. Jogosult az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására.
3. Elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, nyilvántartását és ellenőrzését. Ezen feladatok ellátását az SZMSZ 5. számú függeléke tartalmazza.
4. Közreműködik az SZMSZ összeállításában, vizsgálja annak hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra, vagy új szabályzat alkotására.
5. Dönt a külön önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt szociális ellátások megállapításáról.
6. Közreműködik a segélyezés elveinek kidolgozásában, véleményezi a szociális ellátásokkal kapcsolatos előterjesztéseket, valamint ellátja azokat a feladatokat, amivel a Képviselő-testület megbízza.
7. Figyelemmel kíséri a nevelési, oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai szakmai munka eredményességét a törvényben meghatározottak alapján. Észrevételeiről tájékoztatja a polgármestert, szükség esetén javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre.
8. Előzetesen véleményezi a nevelési-oktatási, kulturális és sportintézmények tevékenységéről szóló beszámolót.
9. Véleményezi az óvodai neveléssel, általános iskolai neveléssel, oktatással, valamint a kulturális és sportintézmények működésével kapcsolatos előterjesztéseket.
10. Véleményezi a kiskorúak veszélyeztetettségének megelőzése, illetve a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, testi-lelki egészsége, családban történő fejlődésének elősegítése tárgyában készült képviselő-testületi előterjesztéseket (ide nem értve a segélyezéssel kapcsolatos egyedi hatósági döntéseket).
11. Előzetesen véleményezi az ifjúsági, nevelési, oktatási, kulturális és sport tárgyú képviselő-testületi előterjesztéseket.
12. Javaslatot tesz a nevelés, oktatás, kultúra és sport területén kimagasló teljesítményt nyújtó személyek kitüntetésére, jutalmazására.
13. Közreműködik a nagyközségi szintű kulturális rendezvények programjainak összeállításában, lebonyolításában.
14. Véleményezi művészeti alkotás közterületen való elhelyezését, áthelyezését, lebontását.
15. Elősegíti a kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődésre, társas életre, sportra szerveződő közösségek tevékenységét.
16. Véleményezi a környezetkultúra igényesebb kialakítását érintő kérdéseket.
17. Kapcsolatot tart az ifjúsági és a diákönkormányzattal, civil szervezetekkel, segíti működésüket.
18. Figyelemmel kíséri a helyi sportpolitikai célok, a fejlesztési célkitűzések megvalósulását, a sportrendezvények szervezését, sportszervezetek, csoportok működését, javaslatot tesz támogatásukra.
19. Véleményezi az ifjúság, kultúra vagy sport céljaira benyújtott támogatási kérelmeket.
20. Ellátja azokat a feladatokat, amivel a testület megbízza.”
14. § A rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester:
a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát
b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,
c) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját,
d) együttműködik a társadalmi szervekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel.”
15. § A rendelet 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A társulások adatait a 2. melléklet, azok jogkörét, feladatait külön társulási megállapodások tartalmazzák.”
16. § A rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„Nemzetiségi Önkormányzat
24/A. § (1) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek érvényesülése – különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának megvalósítása és megőrzése – érdekében együttműködik a Domaszéki Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat a Domaszéki Roma Nemzetiségi Önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához, a képviselő-testületi határozattal elfogadott együttműködési megállapodás alapján, az abban rögzített feltételek szerint ingyenesen biztosítja a működésével kapcsolatos feladatok ellátását a Domaszéki Polgármesteri Hivatal által. Így különösen:
a) ellátja a gazdálkodásuk végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi, gazdasági, számviteli feladatokat,
b) biztosítja a testületi működés feltételeit,
c) igény szerint helyiséget, jegyzőkönyvvezetőt biztosít a testületi ülésekhez,
d) elkészíti az ülések jegyzőkönyveit,
e) gondoskodik az ezzel kapcsolatos egyéb ügyviteli feladatok ellátásáról,
f) igény szerint közreműködik a protokolláris események lebonyolításában, rendezvényeinek megszervezésében.
(3) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat az együttműködés keretében biztosítja és finanszírozza a Domaszéki Roma Nemzetiségi Önkormányzat belső ellenőrzésének ellátását.”
17. § (1) A rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) A rendelet 2. függeléke a 3. melléklet szerint módosul.
18. § Hatályát veszti a rendelet
a) „Ügyrendi Bizottság feladatai” alcíme,
b) „Településfejlesztési és -üzemeltetési Bizottság feladatai” alcíme,
c) 20. § (4) bekezdése,
d) 2. melléklet szerinti csatolmánya,
e) 2. függelék szerinti csatolmánya,
f) 3. függeléke.
19. § Ez a rendelet 2024. október 8-án 15 órakor lép hatályba.
1. melléklet a 10/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 10/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
1. A rendelet 2. melléklete a következő címmel egészül ki:
2. A rendelet 2. melléklete a következő 1. ponttal egészül ki:
„1. Szegedi Kistérség Többcélú Társulása (2024. december 31-éig)”
3. A rendelet 2. melléklete a következő 2. ponttal egészül ki:
„2. Dél-Alföldi Kistérség Többcélú Társulása (2025. január 1-jétől)”
4. A rendelet 2. melléklete a következő 3. ponttal egészül ki:
„3. Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása”
5. A rendelet 2. melléklete a következő 4. ponttal egészül ki:
„4. Dél-Alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás”
3. melléklet a 10/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
1. A rendelet 2. függeléke a következő címmel egészül ki:
2. A rendelet 2. függeléke a következő 1. ponttal egészül ki:
„1. Sziráki Krisztián (polgármester)”
3. A rendelet 2. függeléke a következő 2. ponttal egészül ki:
„2. Ábrahám Zoltán”
4. A rendelet 2. függeléke a következő 3. ponttal egészül ki:
„3. Ábrahám Zsolt”
5. A rendelet 2. függeléke a következő 4. ponttal egészül ki:
„4. Dobó Tamás”
6. A rendelet 2. függeléke a következő 5. ponttal egészül ki:
„5. dr. Gulyás-Zóka Veronika”
7. A rendelet 2. függeléke a következő 6. ponttal egészül ki:
„6. Kardos Rolland”
8. A rendelet 2. függeléke a következő 7. ponttal egészül ki:
„7. Kispéter Géza”
9. A rendelet 2. függeléke a következő 8. ponttal egészül ki:
„8. Ótott-Kovács Tamás”
10. A rendelet 2. függeléke a következő 9. ponttal egészül ki:
„9. Simon-Jójárt Renáta Szilvia”