Marcali Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019. (XI.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 10 15:00- 2024. 10. 11

Marcali Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019. (XI.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.10.

Marcali Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 3. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A képviselő-testület bizottságai általános és átruházott feladat- és hatáskörükben hivatali feladataik ellátása során használt hivatalos pecsétjén az (5) bekezdéstől eltérően középen Marcali Város Önkormányzata címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:]

„a) Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság,”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. § A képviselő-testület tagjainak választáskori száma 11 fő.”

3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az alakuló ülésen a képviselő-testület)

„e) a képviselő-testület megválasztja a bizottságai elnökeit és tagjait, ”

4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A meghívót a napirendek anyagaival a képviselő-testület tagjainak és az Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységei vezetőinek a Marcali Döntéstámogató Rendszer felületére feltöltve, jelszóval védett módon kell eljuttatni. Erről az érintetteket elektronikus levélben értesíteni kell. Amennyiben technikai okok miatt a Marcali Döntéstámogató Rendszerre történő feltöltés akadályozott, akkor kivételesen indokolt esetben a meghívó és a napirendek anyagai elektronikus levélben is továbbíthatók az érintetteknek.

A meghívottak számára a képviselő-testületi ülés anyagait elsősorban elektronikus formában az általuk megadott címre, ennek hiányában írásos formában, kézbesítő útján kell eljuttatni. A napirendi anyagokat a képviselő-testületi ülés előtt legalább 6 nappal kell az érintettek részére eljuttatni.”

5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A közmeghallgatás helyét, idejét és az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgyköröket a képviselő-testület munkatervében kell meghatározni.”

6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés a) pontja a következő ac) alponttal egészül ki:

(A képviselő-testület nyilvános ülésére tagjain és jegyzőjén kívül meg kell hívni

teljes körű tanácskozási joggal:)

„ac) nemzetiségi önkormányzat elnökét.”

7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését. Akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester hívja össze és vezeti.

A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését a képviselő-testületi ülés összehívásának és az ülés vezetésének általános szabályai szerint (polgármester, alpolgármester, Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság Elnöke a továbbiakban együtt: ülésvezető).”

8. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 40. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A titkos szavazást a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság legalább 3 tagja bonyolítja le.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 40. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát, majd a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét és idejét,

b) a bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás eredményét,

d) a jegyzőkönyvvezető nevét,

e) a bizottság minden tagja és a jegyzőkönyvvezető aláírását.”

9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 43. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A lakosság tájékoztatása céljából a normatív határozatok közzétételét - a személyes adatok védelmére és a közérdekű adatok nyilvánosságára figyelemmel - kell elvégezni.”

10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 44. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A rendelettervezeteket a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság és a tárgya szerint illetékes bizottság előzetesen megvitatja.”

11. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 46. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A kihirdetés a hirdetménynek az Önkormányzati Hivatal épületében levő hirdetőtáblán és honlapon való kifüggesztéssel történik. A kifüggesztés időtartama 30 nap. A hirdetmény tartalmazza a rendelet számát, tárgyát, a hatálybalépés időpontját, a rendelet teljes szövegének megtekintési lehetőségére vonatkozó információkat.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 46. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A kihirdetésről szóló hirdetményt az irattárban is el kell helyezni a rendelettel együtt. ”

12. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 52. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A jegyzőkönyv szövegével egyet nem értő képviselő kérheti a jegyzőtől az ülést követő 6 hónapon belül a jegyzőkönyv kiigazítását, aminek megtagadása esetén a jogosságról - ha ezt az érintett kéri - a hangfelvételt is felhasználva a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság dönt.”

13. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 59. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A vagyonnyilatkozatot a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) tartja nyilván és ellenőrzi.”

14. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 70. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„70. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat a megjelölt összetétellel (képviselő + nem képviselő tagok) hozza létre:

a) Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság: 5+3=8 fő

b) Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság: 5+3=8 fő

c) Humán, Köznevelési, Egészségügyi és Szociális Bizottság: 5+3=8 fő

(2) A képviselő-testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, és amelyek csak bizottsági állásfoglalással nyújthatók be.”

15. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 73. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság

1. vizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi ügyeit,

2. figyelemmel kíséri az Önkormányzati Hivatal hatósági ügyintézését,

3. vizsgálja az SZMSZ hatályosulását, szükség esetén intézkedést kezdeményez,

4. véleményezi a képviselő-testületi rendelettervezeteket,

5. ellenőrzi a közérdekű bejelentések, javaslatok és panaszok intézését,

6. véleményezi a hivatal munkájával, szervezetével kapcsolatos előterjesztéseket, pályázatokat,

7. vizsgálja (ellenőrzi), nyilvántartja, kezeli és őrzi az önkormányzati képviselők, a polgármester, a nem képviselő bizottsági tagok és más vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó megbízatást betöltő személyek által benyújtott vagyonnyilatkozatokat, tapasztalatairól a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet,

8. véleményezi a polgármester részére járó juttatásról, támogatásról, a munkáltatói döntés alapján járó hűségjutalomról szóló előterjesztést,

9. ellátja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat,

10. emléktábla elhelyezésének engedélyezéséről, valamint a megszüntetés kezdeményezéséről véleményt nyilvánít,

11. vizsgálja az ágazati intézmények működési feltételeinek biztosítását,

12. figyelemmel kíséri a Marcali Múzeum és a Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár szakmai munkáját,

13. véleményezi az intézményhálózat fejlesztési, felújítási terveit,

14. védi a nem önkormányzati tulajdonú épületen lévő művészeti alkotásokat, új elhelyezés esetén véleményezési joga van,

15. véleményezi a testület elé kerülő ifjúságpolitikai és sporttémájú előterjesztéseket, pályázatokat,

16. figyelemmel kíséri a város sportéletét,

17. segíti a helyi sportkoncepció maghatározását és megvalósítását,

18. vizsgálja a sportlétesítmények működési feltételeinek biztosítását,

19. véleményezi a sportlétesítmények fejlesztési- és felújítási terveit,

20. közreműködik az ifjúságpolitikai feladatok meghatározásában és segíti annak megvalósítását,

21. véleményezi az idegenforgalmi és turisztikai előterjesztéseket, pályázatokat,

22. együttműködik az illetékességi területén tevékenykedő testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekkel, kulturális egyesületekkel, civil szervezetekkel.”

16. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 74. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A bizottság tagjai, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és a hivatali szervezeti egységek vezetői részére a bizottsági ülések meghívóját és a napirendek anyagait a Marcali Döntéstámogató Rendszer felületére feltöltve, jelszóval védett módon kell eljuttatni. Erről az érintetteket elektronikus levélben értesíteni kell. Amennyiben technikai okok miatt a Marcali Döntéstámogató Rendszerre történő feltöltés akadályozott, akkor kivételesen indokolt esetben a meghívó és a napirendek anyagai elektronikus levélben is továbbíthatók az érintetteknek. A meghívottak számára a bizottsági előterjesztéseket választásuk szerint írásban kell kézbesíteni, vagy elektronikus elérhetőség esetén elektronikusan továbbítani.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 74. § (22) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(22) A képviselő-testület bizottságai az alábbi napokon üléseznek:

a) a Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság a képviselő-testület soros ülése hetében keddi napon,

b) a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság a képviselő-testület soros ülését megelőző héten szerdai napon,

c) a Humán, Köznevelési, Egészségügyi és Szociális Bizottság a képviselő-testület soros ülését megelőző héten keddi napon,

d) indokolt esetben a Bizottságok az a)-b) és d) pontokban meghatározott időpontól eltérően is ülésezhetnek.”

17. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 87. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára a saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.”

18. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 91. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az Önkormányzati Hivatal az alábbi belső szervezeti egységekre tagozódik:

a) Jegyző,

b) Igazgatási Iroda,

c) Városüzemeltetési és Főépítészi Iroda,

d) Városüzemeltetési és Főépítészi Irodán belül működő Városi Rendészet (rendészeti csoport),

e) Pénzügyi Iroda,

f) Kulturális és civil kapcsolati referens,

g) Személyügyi és sport referens,

h) Városfejlesztési és pályázati referensek,

i) Pályázati pénzügyi-elszámolási referens,

j) Jogi és közbeszerzési referens.”

19. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 96. § (4) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:)

„c) Hulladékgazdálkodási Vagyont Működtető Nyugat-somogyi Önkormányzati Társulás.”

20. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 4. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

21. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet

22. § Ez a rendelet 2024. október 10-én 15 órakor lép hatályba.

1. melléklet a 12/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

1. melléklet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁLTAL ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK

1. Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság

1.1. Dönt a költségvetésben rendelkezésére bocsátott keret feladatkörének megfelelő célú felhasználásáról. Ennek keretében a bizottság pályázatot írhat ki a pénzeszközök felhasználására, illetve konkrét feladat megvalósítására fordíthatja.

1.2. Kérheti más - gazdasági kihatású - előterjesztés könyvvizsgálói véleményezését is a könyvvizsgálóval kötött külön szerződésben.

1.3. Jóváhagyja a GAMESZ Szervezet Szervezeti és Működési Szabályzatát, valamint annak módosítását.

1.4. Eljár az önkormányzat közbeszerzési eljárásaiban a következők szerint: dönt az eljárás eredményességéről, illetve a nyertes ajánlattevő kiválasztásáról az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatában foglaltak szerint.

1.5. A bizottság az önkormányzat vagyonáról szóló 29/2012.(X. 19.) önkormányzati rendelet alapján dönthet úgy, hogy a 19. § (6) bekezdés a) pontjában meghatározott értékhatár alatti vagyon értékesítésére, illetve időtartamot meg nem haladó hasznosításra - a vagyontárgy jellegére, egyéb körülményre - tekintettel pályázatot ír ki.

1.6. Dönt a településrészen megválasztott képviselő javaslatára a településrész fejlesztésére rendelkezésre bocsátott költségvetési forrás felhasználásáról az éves költségvetésről szóló rendeletben foglalt szerint.

1.7. Eljár az Önkormányzat közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzési eljárásaiban a következők szerint: dönt az eljárás eredményességéről, illetve a nyertes ajánlattevő kiválasztásáról az Önkormányzat Beszerzési Szabályzatában foglaltak szerint.

2. Jogi, Ügyrendi és Civil Bizottság

2.1. Dönt a költségvetésben rendelkezésére bocsátott keret feladatkörének megfelelő célú felhasználásáról.

2.2. Jóváhagyja a kiemelt kulturális egyesületek támogatását.

2.3. Kiírja és elbírálja a kulturális, a közművelődési céltámogatási és sport pályázatokat, és dönt az e célra rendelkezésre álló összeg felhasználásáról.

2.4. Ellenőrzi a testnevelési és sportfejlesztési célkitűzések, feladatok megvalósulását.

2.5. Jóváhagyja a Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár Szervezeti és Működési Szabályzatát, valamint annak módosításait, meghatározza a könyvtár használati szabályzatát.

2.6. Dönt a településrészen megválasztott képviselő javaslatára a településrész közéleti, közművelődési, sport eseményeinek támogatására rendelkezésre bocsátott költségvetési forrás felhasználásáról az éves költségvetésről szóló rendeletben foglalt szerint.

2.7. Jóváhagyja a Marcali Múzeum Szervezeti és Működési Szabályzatát, valamint annak módosításait.

2.8. Jóváhagyja a Marcali Múzeum és a Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár éves szakmai munkatervét, és éves szakmai beszámolóját.

2.9. Jóváhagyja a Marcali Múzeum küldetésnyilatkozatát, stratégiai tervét, állományvédelmi tervét, gyűjtemény gyarapítási és revíziós tervét, és múzeumi digitalizációs stratégiáját.

3. Humán, Köznevelési, Egészségügyi és Szociális Bizottság

3.1. Dönt a költségvetésben rendelkezésére bocsátott keret feladatkörének megfelelő célú felhasználásáról.

3.2. Kiírja és elbírálja az egészségügyi, szociális és gyermekvédelmi céltámogatási pályázatot és dönt az e célra rendelkezésre álló összeg felhasználásáról.

3.3. A lakások és helyiségek bérletéről szóló rendeletben meghatározottak szerint dönt a lakásbérleti szerződés meghosszabbításáról, megkötéséről.

3.4. Megtárgyalja a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról szóló éves értékelést.

3.5. Amennyiben a házastársak (élettársak) már a képviselő- testület által jóváhagyott bérbeadási névjegyzékre felvételt nyertek, és a házasság felbomlott, az életközösség megszűnik, úgy az igénylést a lakások bérletére vonatkozó rendeletben foglaltak szerint meg kell vizsgálni. A bizottság a vizsgálat megállapításait és a javaslatot a képviselő- testület elé terjeszti.

3.6. A bérbeadási névjegyzékre való felvétel mellőzésével egyedi döntése keretében teljesítheti a bérbeadást,

a) ha határozott idejű bérleti szerződést hosszabbít,

b) ha az igénylő legalább egy éve életvitelszerűen a lakásban lakik és ott bejelentett lakcíme van,

feltéve minden esetben, hogy az igénylő szociális bérlakásra jogosult.

3.7. Elbírálja a helyi támogatás iránti kérelmeket és elvégzi a nyújtott támogatások ellenőrzését.

4. Polgármester

4.1. Jogosult a bevételi többlettel kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítására 10.000 ezer Ft-ig összegig.

4.2. Bejelenti közjegyzőnél a köztemetés költségeit hagyatéki teherként vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

4.3 Az elhunyt személy elhalálozása időpontjában fennálló lakóhelye szerinti települési önkormányzattól a köztemetés elrendelésétől számított egy hónapon belül a köztemetés költségének megtérítésére irányuló igényt bejelenti.

4.3. A jogosultsági feltételeknek megfelelő, szociálisan rászorult személyek részére települési támogatást nyújt.

4.4. Évente átfogó értékelést készít az önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról a külön jogszabályban meghatározott tartalommal.

4.5. Továbbítja az önkormányzati jogkörben hozott hatósági határozat elleni bírósági felülvizsgálatot kérő keresetlevelet - az ügy irataival együtt - az illetékes bírósághoz a beérkezéstől számított nyolc napon belül.

4.6. Hozzájárulást adhat - a tulajdonos képviselőjeként - a közút műtárgyának minősülő burkolt árokba, csatornába, vagy más vízelvezető létesítménybe a közút területén kívüli területről származó vizek bevezetéséhez.

4.7. Megtéríti a kötelező felvételt biztosító óvodába való utazás költségeit, továbbá szükség esetén gondoskodik kísérő személyről a gyermek részére, ha az óvoda a településen kívül található, és az óvodába való utaztatást nem biztosítja.

4.8. Beszerzi a döntéshez a műalkotás művészeti értékére vonatkozó szakvéleményt.

4.9. Eljár az önkormányzat közbeszerzési eljárásaiban a Közbeszerzési Szabályzat részletszabályai szerint.

4.10. Megállapítja a lakbértámogatás mértékét.

4.11. A polgármester a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátás megtérítését az igénybevételről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetve folyamatos ellátás esetén az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.

4.12. A forgalomképtelen vagyon egy évet meg nem haladó hasznosításáról dönt.

4.13. Dönt a korlátozottan forgalomképes vagyontárgy egy évet meghaladó hasznosításáról, amennyiben a hasznosításba adandó vagyontárgy értéke nem haladja meg az ötmillió forintot.

4.14. Az üzleti vagyontárgy egy évet meghaladó hasznosításáról, amennyiben a hasznosításba adandó vagyontárgy értéke nem haladja meg az ötmillió forintot jogosult dönteni.

4.15. Dönt az egymillió forint feletti egyedi értékű ingó átruházásáról, cseréjéről.

4.16. Az önkormányzati tulajdonrésszel (társasági részesedéssel) működő gazdasági társaságban a tulajdonosi képviseletet a Polgármester vagy az általa megbízott személy látja el.

4.17. Dönt az Önkormányzat által a törvényben meghatározott feladatai ellátása körében okozott kár megtérítésével összefüggésben a károsult által tett egyezségi ajánlat elfogadásáról a Pénzügyi, Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság egyetértő javaslata alapján 2 millió Ft értékhatárig.

4.18. Az Önkormányzat vagyona tekintetében az egyéb tulajdonosi jognyilatkozatok megtételére - így különösen a tulajdonosi, elővásárlási jog gyakorlása, vagyonértékű jog alapítása és megszűntetése, ingó- és ingatlan vagyontárgy megterhelése, kezességvállalás, telekalakítás (telekcsoport újraosztása, telekfelosztás, telekegyesítés és telekhatárrendezés), építési ügyekben tulajdonosi hozzájárulás, építési engedélyezési eljárás, jelzálogjog törlése, elidegenítési tilalom törlése, beépítési kötelezettség meghosszabbítása - jogosult.

4.19. Az Önkormányzat részvételével működő gazdasági társaságban meglévő tagsági joga és részesedése vonatkozásában a társaság tagját megillető jogokat - értékhatárra tekintet nélkül - gyakorolja.

4.20. Amennyiben a vonatkozó jogszabályok vagy az önkormányzat által megkötött szerződések rendelkezései alapján az adott jogügylet érvényes és hatályos létrejöttéhez harmadik személy hozzájárulása szükséges, e hozzájárulás beszerzéséről gondoskodik.

4.21. A lakásbérleti igények névjegyzéki sorrendjétől eltérhet:

a) ha a rendelkezésre álló lakás szobaszáma ezt indokolja,

b) ha az igénylő nem fogadja el a felajánlott lakást,

c) ha a névjegyzék jóváhagyását követően a jegyzéken szereplő igénylők szociális viszonyaiban lényeges változás következik be.

4.22. A bérbeadási névjegyzékre való felvétel mellőzésével teljesítheti a bérbeadást, ha az igénylő nagyobb lakás visszaadása ellenében kisebb, vagy az általa bérelt lakásának komfortfokozatánál alacsonyabb komfortfokozatú lakást kér, és szociális bérlakásra jogosult.

4.23. A névjegyzékre való felvétel mellőzésével maximum 6 hónap időtartamra teljesítheti a bérbeadást, ha:

a) a gyermekjóléti szolgálat javaslata alapján családvédelmi szempontból dokumentálhatóan különösen indokolt,

b) a bérbeadás a lakhatásra nem alkalmas építmények megszüntetését szolgálja.

4.24. Az önkormányzat és intézményei megfelelő szakember ellátása érdekében - lakásbérleti névjegyzék mellőzésével - lakást biztosíthat annak a kérelmező szakembernek, akinek alkalmazása az önkormányzat, illetve valamely intézményének feladata ellátásához indokolt.

4.25. A lakás bérlőjével a bérleti szerződést közös megegyezéssel megszüntetheti. Megegyezés esetén: A bérlőnek másik lakást adhat bérbe, ha ez irányú igényét a polgármesteri hivatal nyilvántartja, a jogosultsági feltételeknek megfelel, valamint kérelme a jogos lakásigény mértékét nem haladja meg.

4.26. Ha a lakás elemi csapás, vagy más ok következtében megsemmisül, illetve az építésügyi hatóság életveszély miatt annak kiürítését rendelte el, és a bérlő (használó) elhelyezéséről maga vagy a lakással rendelkező szerv nem tud gondoskodni, úgy az ideiglenes elhelyezést névjegyzékre vétel mellőzésével biztosítja.

4.27. A bérleti szerződést írásban felmondhatja, ha:

a) a bérlő a lakbért a fizetésre megállapított időpontig nem fizeti meg,

b) a bérlő a szerződésben vállalt vagy jogszabályban előírt egyéb lényeges kötelezettségét nem teljesíti,

c) a bérlő vagy a vele együttlakó személyek a bérbeadóval vagy a lakókkal szemben az együttélés követelményeivel ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást tanúsítanak,

d) a bérlő vagy a vele együttlakó személyek a lakást, a közös használatra szolgáló helyiséget, illetve területet rongálják, vagy a rendeltetésükkel ellentétesen használják,

e) a bérlő részére megfelelő és beköltözhető lakást / a továbbiakban: cserelakás / ajánl fel.

4.28. A határozatlan időre szóló szerződést írásban felmondhatja, ha a bérlő részére egyidejűleg cserelakást ajánl fel bérleti jogviszony létesítésére; a felmondási idő azonban 3 hónapnál rövidebb nem lehet. A szociális helyzet alapján bérbe adott lakás esetén az e bekezdésben említett felmondásra csak az épület (a benne lévő lakás) átalakítása, korszerűsítése, lebontása céljából kerülhet sor.

4.29. Írásbeli hozzájárulásával a bérlő a lakás egy részét határozott időre, legfeljebb 1 évre albérletbe adhatja.

4.30. Az üzlethelyiséget – a kötelező elhelyezési feladat, az önkormányzat rendeletében foglalt esetek kivételével – csak pályázat útján lehet bérbe adni. Ettől a szabályozástól eltérhet, ha:

a) költségvetési szerv elhelyezését kell biztosítani,

b) szomszédos használó helyiségének indokolt és meghatározott célú bővítését biztosítja,

c) kártalanítást végez,

d) határozott idejű bérleti szerződést hosszabbít.

4.31. A közterület tisztántartását (kaszálását) a rászorult személyeknek engedélyezi.

4.32. Jóváhagyja a temetőben új sírhelyparcella kialakítására vonatkozó terveket és dönt a sírhelyparcella terv szerinti megnyitásáról.

4.33. A díszsírhelyet adományoz - az elhunyt személy kimagasló érdemeinek elismeréséül - a örök temetkezési hely céljára.

4.34. Az elhunyt személy kimagasló érdemeinek elismeréséül kérelemre vagy hivatalból az elhunyt eltemettetésének költségeit átvállalhatja.

4.35. Engedélyezi a címer használatát, illetve a címer használatára, alkalmazására vagy előállítására irányuló engedély kiadását indokolással megtagadhatja.

4.36. Megállapítja a címerhasználati díj mértékét, kivételesen - a felhasználás jelentős közérdekű jellegére, a felhasználó egyéb közérdekű tevékenységére vagy egyéb méltányolható körülményére tekintettel - a díj megfizetésétől eltekinthet.

4.37. Engedélyezi a zászló más célú használatát, illetve megtagadhatja engedély kiadását, indokolt esetben gondoskodik annak visszavonásáról.

4.38. Visszatérítendő kamatmentes kölcsönt nyújt legfeljebb 300.000 Ft. összegben az építési hatóság által életveszélyessé nyilvánított lakás tulajdonosa (használója) részére amennyiben az életveszély megszüntetéséről és elhelyezéséről saját maga gondoskodik.

4.39. Leszerelteti és elszállíttatja az emléktábla tulajdonosának költségére a képviselő-testületi hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulásról szóló határozatban foglaltaknak nem megfelelően elhelyezett emléktáblát.

4.40. Közútkezelői hozzájárulást ad a közút felbontásához, annak területén, az alatt vagy felett építmény vagy más létesítmény elhelyezéséhez, a közút területének egyéb nem közlekedési célú elfoglalásához.

4.41. Dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázati támogatás odaítéléséről.

4.42. Rendelkezik az általános tartalékkal.

4.43. Nyilatkozatot tehet az önkormányzat támogatási igénye, pályázata esetében a tartalék keret terhére a saját forrás biztosításáról.

4.44. Dönt a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője javaslatára.

4.45. Támogatást nyújthat az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, valamint önkormányzati forrás államháztartáson kívüli és belüli átadásáról szóló 5/2014. (III. 27.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint.

4.46. Jogosult a likviditás folyamatos biztosítása érdekében költségvetési éven belül visszafizetésre kerülő likviditási hitelszerződés aláírására 200.000 ezer Ft értékhatárig.

4.47. Elbírálja a Marcali Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások és szociális szolgáltatások helyi szabályairól szóló 9/2015.(II. 26.) önkormányzati rendeletében meghatározott települési lakhatási támogatás, méltányossági ápolási díj és települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez elnevezésű települési támogatások megállapítására irányuló kérelmeket.

4.48. Az Szt.-ben meghatározott feltételek hiányában vagy a törvény megsértésével nyújtott szociális ellátást megszünteti, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezi a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

4.49. Az Szt.17. § (5) bekezdése alapján, ha az Szt. által a képviselőtestület hatáskörébe utalt szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból

a) elengedheti,

b) csökkentheti,

c) részletekben fizettetheti meg.

4.50. Közterület-használati engedélyt ad a közterület rendeltetéstől eltérő használatához.

4.51. Tulajdonosi hozzájárulást ad az önkormányzat tulajdonában levő ingatlanon a felszíni és felszín alatti építmények, továbbá a közművek, valamint a nyomvonalas jellegű létesítmények, és az azokkal összefüggő egyéb építmények létesítéséhez, bővítéséhez, áthelyezéséhez, valamint a már meglévő építmények ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez.

4.52. Kérelemre a közmű-csatlakozási hozzájárulás megfizetését elengedheti vagy mérsékelheti.

4.53. A települési hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedény méretének választhatóságához kapcsolódó 385/2014. (XII.31.) Korm. rendelet 7. § (1b) bekezdésben meghatározott igazolás kiadása.

4.54. Közút kezelői hozzájárulást ad:

a) külterületen a közút tengelyétől számított ötven méteren, autópálya, autóút és főútvonal esetén száz méteren belül építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, rendeltetésének megváltoztatásához, nyomvonal jellegű építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, kő, kavics, agyag, homok és egyéb ásványi nyersanyag kitermeléséhez, valamint a közút területének határától számított tíz méter távolságon belül fa ültetéséhez vagy kivágásához, valamint

b) belterületen - a közút mellett - ipari, kereskedelmi, vendéglátó-ipari, továbbá egyéb szolgáltatási célú építmény építéséhez, bővítéséhez, rendeltetésének megváltoztatásához, valamint a helyi építési szabályzatban, vagy a szabályozási tervben szereplő közlekedési és közműterületen belül nyomvonal jellegű építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, továbbá a közút területének határától számított két méter távolságon belül fa ültetéséhez vagy kivágásához,

c) amennyiben az elhelyezendő létesítmény dőlési távolsága a közút határát keresztezi.

4.55. A településkép védelme érdekében:

a) tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,

b) településképi véleményezési eljárást folytat le a településkép védelméről szóló 14/2018. (IX.21.) önkormányzati rendelet 28. § (1) és (2) bekezdéseiben foglalt esetekben,

c) településképi bejelentési eljárást folytat le a településkép védelméről szóló 14/2018. (IX.21.) önkormányzati rendelet 31. §-ban foglalt esetekben,

d) településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki,

4.56. Ha a rendeltetésváltozás megfelel az országos, valamint a helyi építési követelményeknek és a településkép védelméről szóló 14/2018. (IX.21.) önkormányzati rendelet 31. § c) pontjában foglalt esetben a településképi bejelentés tudomásul vételre került, az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából kérelemre 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, valamint az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról és új rendeltetéséről, valamint az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról és az önálló rendeltetési egységek új számáról.

5. Jegyző:dönt a közösségi együttélés alapvető szabályai betartásának elmulasztása, megszegése miatti eljárásban a közigazgatási bírság kiszabásáról.

6. Marcali Kistérség Többcélú Társulása

6.1. A kistérség által fenntartott intézmény útján ellátja a szociális szolgáltatások közül: a szociális étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a családsegítést, a nappali ellátást, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, a közösségi pszichiátriai ellátást, a támogató szolgáltatást, az ápolás-gondozást nyújtó bentlakásos ellátást.

6.2. A kistérség által fenntartott intézmény útján biztosítja a gyermekvédelmi ellátások közül: a gyermekjóléti szolgáltatást, a bölcsődét, a gyermekjóléti központot.

6.3. A kistérség által fenntartott intézmény útján ellátja az óvodai nevelési feladatokat.

6.4. Szervező tevékenységével ellátja a Többcélú Társulási Megállapodásban rögzített területfejlesztési, fogorvosi, természet- és környezetvédelmi, foglalkoztatási, gazdaság és turizmusfejlesztési, hatósági igazgatási feladatokat.

7. Hulladékgazdálkodási Vagyont Működtető Nyugat-somogyi Önkormányzati Társulás: önkormányzat tulajdonát képező hulladékgazdálkodási vagyon működtetése, üzemeltetése.”

2. melléklet a 12/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2. pontja a következő 2.18a. és 2.18b. ponttal egészül ki:

„2.18a. 061020 Lakóépület építése

2.18b. 061040 Telepszerű lakókörnyezetek felszámolását célzó programok”

2. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2. pontja a következő 2.25a. ponttal egészül ki:

„2.25a. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás”

3. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2. pontja a következő 2.35a. és 2.35b. ponttal egészül ki:

„2.35a. 084010 Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőségekkel, érdekképviselettel, nemzetiségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok igazgatása és szabályozása

2.35b. 084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása”

4. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2. pontja a következő 2.44. és 2.45. ponttal egészül ki:

„2.44. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

2.45. 107090 Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok”