Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2025. 10. 31

Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2025.10.31.

Emőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Emőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2024.(X.11.) önkormányzati rendelet 28. § (2) bekezdés b) pontjában biztosított véleményezési jogkörben eljáró Ügyrendi Bizottság, a 14/2024.(X.11.) önkormányzati rendelet 27. § (2) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörben eljáró Humánpolitikai Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Emőd Város Önkormányzata, Székhelye: Emőd, Kossuth tér 1., Levelezési címe: 3432 Emőd, Kossuth tér 1.

(2) Internetes honlapja: www.emod.hu

(3) E-mail címe: emodihiv@externet.hu

(4) Illetékességi területe: Emőd Város közigazgatási területe.

(5)2 Jelen rendelet (továbbiakban: SZMSZ) hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat részvételével működő társulásokra.

(6) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Emődi Polgármesteri Hivatal, Székhelye: Emőd Kossuth tér 1., Levelezési címe: 3432 Emőd, Kossuth tér 1.

(7) Az önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §-ában meghatározott – önkormányzatot érintő – feladatok ellátása érdekében intézményeket alapított, melynek főbb adatait az 1. melléklet, az önkormányzat kormányzati funkciókódokat a 6. melléklet tartalmazza.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.

4. § (1) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a vármegyei önkormányzattal, kormányhivatallal, valamint a miskolci járás önkormányzataival.

(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.

II. Fejezet

A képviselő-testület működése

Az önkormányzati képviselők száma

5. §3 A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve

6. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) az önkormányzati képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a bizottság által előzetesen tárgyalt napirendeknél a nem települési képviselő bizottsági tagokat,

d) a napirendi pontok előadóit,

e) a nemzetiségi önkormányzatok elnökét,

f) a Polgármesteri Hivatal belső egységeinek vezetőit,

g) akit a polgármester meghív.

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

a) a jegyzőt,

b) a nemzetiségi önkormányzatok elnökét,

c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.

(4) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

a) a napirendi pont előadóját,

b) az illetékes bizottság nem képviselő tagjait,

c) akit a polgármester a napirendhez meghívott,

d) azon önszerveződő közösségek vezetőit, akiket a polgármester meghívott.

(5) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze.

(6) A testületi ülés meghívóját, valamint az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatók.

(7) A munkaterv szerinti testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a város hivatalos honlapján az ülés előtt 5 nappal közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a hivatal Titkárságán meg lehet tekinteni.

(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő- testületi ülés (rendkívüli ülés). Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell. A rendkívüli ülésre szóló meghívót az ülés összehívásával egyidejűleg a város hivatalos honlapján és a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni.

7. § (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) az önkormányzati képviselők,

d) a jegyző,

e) a bizottságok,

f) a nemzetiségi önkormányzatok.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztéseinek megnevezését.

A képviselő-testület ülésének vezetése

8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnöke.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) előterjeszti az ülés napirendjét,

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsájtja a döntési javaslatokat.

(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.

Az előterjesztés

9. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett s fel nem vett új, a napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Előterjesztést nyújthat be:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) önkormányzati képviselők,

d) állandó bizottságok,

e) jegyző,

f) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére,

g) nemzetiségi önkormányzatok (nemzetiséget érintő kérdésekben),

h) a Polgármesteri Hivatal osztályvezetői a jegyző kijelölése alapján.

Sürgősségi indítvány

10. § (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.

(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

a) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

b) Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, az önkormányzati képviselők, a jegyző.

A napirendek vitája

11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez vita előtt szóban kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.

(5) Az előterjesztő a javaslatot, valamint az önkormányzati képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(7)4 A vita lezárása után a jegyzőnek szót kell adni az Mötv. 81. § (3) bekezdésének e) pontjának gyakorlása érdekében.

A döntéshozatal – határozathozatal

12. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.

13. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

14. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

15. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.

(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.

Önkormányzati rendeletalkotás

16. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) önkormányzati képviselők,

d) az önkormányzati bizottságok, elnökeik útján,

e) a jegyző.

(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása: A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon – a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és a város honlapján (www.emod.hu) – kell kihirdetni.

(5) Az önkormányzati rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét az önkormányzat internetes honlapján közölni kell.

(6) A minősített többség 4 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.

A tanácskozás rendje

17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót.

(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedése ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

A jegyzőkönyv

18. § A testületi ülésről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

III. Fejezet

Az önkormányzat szervei és működésük

Polgármester, alpolgármester

19. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban végzi tevékenységét.

(3) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.

20. § A polgármesterre átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

Önkormányzati képviselő

21. § (1) Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.

(2) Az önkormányzati képviselő az Mötv. 39. §-ában foglaltak szerint köteles vagyonnyilatkozatot tenni.

(3) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a polgármester jegyzőkönyvben rögzítetten figyelmezteti.

Jegyző

22. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az Emődi Polgármesteri Hivatal Műszaki és Beruházási Osztályának vezetője látja el.

(2) A jegyzőre átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.

A Képviselő-testület bizottságai

23. § (1) A Képviselő – testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a) 5 fős Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

b) 5 fős Humánpolitikai Bizottság

c) 3 fős Ügyrendi Bizottság

(2) Egy képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

(3) A bizottságok nem képviselő tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, az egyes vagyonnyilatkozat – tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §. (3) bekezdés ea) pontjában foglaltak alapján. A vagyonnyilatkozat tétel elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – az Mötv. 39. §. (2) bekezdésében foglalt jogkövetkezményeket kell alkalmazni.

(4)5

Társulások

24. § (1) A képviselő-testület feladatainak gazdaságosabb megoldása érdekében önkormányzati társulásokban vesz részt.

(2)6

(3)7 Az önkormányzat társulásai:

a) Nyékládháza és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulás

b) Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

(4)8 A társulásokban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás, valamint a Társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal

25. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, a nemzetiséget érintő ügyekben, a polgármesternél kezdeményezheti a képviselő-testület döntését, ezen ügyekről tájékoztatást, felvilágosítást kérhet, javaslatot tehet, melyet a képviselő-testület a következő munkaterv szerinti ülésén tárgyal meg és a döntésről a polgármester írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzat elnökét.

(2) A nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés során a nemzetiségi önkormányzatot megillető véleményezési és egyetértési jog gyakorlásához, teljesítéséhez kapcsolódó önkormányzati feladatokat a polgármester a jegyző útján látja el. A jegyző a véleményezési és egyetértési jog gyakorlására írásban értesíti a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a határidő lejártát megelőző 30. nappal.

(3) Az önkormányzat – a jegyző útján – a nemzetiségi önkormányzattal megkötött megállapodásban rögzített feltételek alapján:

a) a nemzetiségi önkormányzat munkájának megkönnyítése és hatékonyabbá tétele érdekében a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete, tisztségviselői feladatainak ellátásához szükséges személyi, tárgyi és technikai feltételeket, ennek részeként a megállapodásban meghatározottak szerinti ingó – és ingatlan vagyona térítésmentes használatának lehetőségét biztosítja,

b) gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének tervezésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatok, a gazdálkodással kapcsolatos beszámolási, adatszolgáltatási, valamint az egyéb pénzügyi – gazdálkodási jellegű kötelezettségek végrehajtásáról.

A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladatai

26. § (1) A bizottság véleményezi:

a) az éves költségvetési rendelet-tervezetet,

b) a költségvetés végrehajtásáról szóló éves zárszámadási rendelet-tervezetet,

c) a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

d) az éves költségvetési rendelet módosítására vonatkozó előterjesztéseket,

e) az önkormányzati vagyon változásával kapcsolatos előterjesztéseket,

f) az önkormányzati költségvetési szerv, alapítvány, valamint gazdasági társaság alapításával, megszüntetésével kapcsolatos előterjesztéseket,

g) a térítési díjak összegére vonatkozó előterjesztéseket,

h) az élelmezési nyersanyagnorma összegére vonatkozó előterjesztéseket,

i) a helyiségek bérleti díjára vonatkozó javaslatokat, előterjesztéseket,

j) a helyi adóval kapcsolatos előterjesztéseket,

k) az önkormányzat gazdasági programját,

l) az önkormányzati vagyon változására, forgalmára vonatkozó javaslatokat,

m) az önkormányzati vagyon vállalkozásba történő bevitelével kapcsolatos javaslatokat,

n) versenytárgyalások előkészítésére és bonyolítására vonatkozó előterjesztéseket,

o) önkormányzati intézmények, gazdasági társaságok alapítását, átszervezését, megszüntetését,

p) az önkormányzat gazdálkodását, vállalkozását, településfejlesztését, környezetvédelmét, kommunális ellátást érintő előterjesztéseket, javaslatokat,

q) az önkormányzati földek hasznosítására vonatkozó ügyeket,

r) településszerkezeti tervet,

s) szabályozási tervet,

t) Helyi Építési Szabályzat módosításait,

u)9 a Településképi Arculati Kézikönyv tervezetét,

v)10 a feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket.

(2) Közreműködik:

a) településfejlesztési tervek, környezetvédelmi koncepciók kidolgozásában,

b) telekárak kialakításában,

c) a bérbe adott földek bérleti díjának kialakításában,

d) lakbérek, és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti díjának kialakításában,

e) a költségvetés összeállításában.

(3) Figyelemmel kíséri:

a) a településen működő vállalkozások helyzetét,

b) az önkormányzati vagyon hasznosítását,

c) a helyi adóztatás gazdasági hatásait,

d) a település gazdasági adottságait,

e) az önkormányzati beruházásokat.

(4) Javaslatot tesz:

a) a költségvetési rendeletben az út-, közterület és közműfejlesztések sorrendiségére, rangsorolja azokat,

b) építésre bevonandó területek sorrendiségére,

c) közúti és önkormányzati utak forgalomtechnikai fejlesztéseire,

d) a polgármester jutalmazására.

(5) A Bizottság vizsgálhatja, ellenőrizheti:

a) a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre,

b) a költségvetési rendeletben rögzített kiemelt kiadási előirányzatok alakulását,

c) az önkormányzat vagyonát és pénzügyi helyzetét érintő testületi döntések végrehajtását,

d) a Képviselő-testület hivatalának a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, valamint végrehajtására irányuló munkáját,

e) a költségvetés végrehajtását.

Humánpolitikai Bizottság feladatai

27. § (1) Közreműködik:

a) munkahelyteremtő önkormányzati tevékenység előkészítésében,

b) a szociális törvényben és a helyi rendeletben szereplő települési támogatások ellenőrzésében és új támogatási formák feltárásában,

c) az egészségügyi és személyes gondoskodást nyújtó ellátások fejlesztésében, az ilyen tevékenységet nyújtó intézmények ellenőrzésében,

d) az önkormányzat gazdasági programjának, továbbá szociális és egészségügyi tervek kidolgozásában,

e) a bizottság feladatkörét érintő testületi előterjesztések elkészítésében,

f) a képviselő-testület közbiztonsággal és bűnmegelőzéssel kapcsolatos döntéseinek végrehajtásában.

(2) Véleményezi:

a) a feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket, rendelet alkotását, módosítását kezdeményezheti,

b) az intézmények költségvetését,

c) az intézmények alapítására, megszüntetésére, átszervezésére vonatkozó javaslatokat,

d) a rendelet-tervezetből a bizottság feladatkörét érintő javaslatokat, előterjesztéseket,

e) a háziorvosok pályázatával kapcsolatos testületi előterjesztéseket,

f) az intézmények SZMSZ-t,

g) a település közbiztonságával, valamint a bűnmegelőzéssel kapcsolatos ügyekben készült előterjesztéseket,

h) az intézményvezetői pályázati kiírásokat és a benyújtott pályázatokat,

i) Képviselő-testület elé kerülő, hatáskörébe tartozó témákban készült beszámolókat, tájékoztatókat, rendelet tervezeteket,

j) a város térségi érdekeit, fejlesztését célzó programokat, a különböző szervekkel megkötött együttműködési megállapodásokat,

k) a képviselő-testület rendelkezésére álló fejlesztési és működtetési források elosztását,

l) az óvoda továbbképzési programját, valamint az Emődi Művelődési Ház és Könyvtár kulturális tevékenységét,

m) a köznevelési, közművelődési intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését,

n) a köznevelési, művelődési közművelődési intézményvezetők kinevezését, felmentését,

o) a város térségi érdekeit, fejlesztését célzó programokat, a különböző szervekkel megkötött együttműködési megállapodásokat,

p) a városi sportélet fejlesztésével összefüggő intézkedéseket (sportegyesület, DSE, tömegsport)

(3) Figyelemmel kíséri:

a) a nevelés, közművelődés és kulturális, valamint sporttevékenységgel kapcsolatos teendőket,

b) az óvoda, és a városi sporttevékenységeket, javaslatot tesznek annak fejlesztésére,

c) a város lakosságának, az oktatásra, nevelésre, a kultúrára, a sportra kiterjedő elvárásait, véleményalkotást, javaslatait,

d) az Emődi Művelődési Ház és Könyvtár rendezvényeit,

e) a roma tanulók felzárkóztatását szolgáló foglalkoztatásokat,

f) a gyermekek és az ifjak kulturális, szórakozási lehetőségeit,

g) a város gyermek-és ifjúsági, sport és vallási rendezvényeit, ezen lehetőség szerint képviselteti magát,

h) a lakosság egészségügyi és szociális ellátását érintő döntések végrehajtását,

i) az ágazatilag feladatkörébe tartozó intézmények átfogó ellenőrzéséről készült jelentéseket, jegyzőkönyveket, az intézmények szakmai ellenőrzése során a feladatkörébe tartozó megállapításokat, a meghatározott feladatok végrehajtását,

j) a Képviselő-testületi határozatok végrehajtását,

k) az intézmények működését szabályozó előírások, normatívák érvényesülését,

l) a tanulók és az intézményekben dolgozók élet- és munkakörülményeit,

m) a feladatkörébe tartozó intézményeket érintő pályázatokat, s ahhoz segítséget nyújt,

n) a város intézményeibe folyó gyermek- és ifjúságvédelmi, egészségnevelő munkát (drog prevenció), környezetvédelemre nevelő, pályaválasztó, biztonsági (közlekedés, baleset, bűnmegelőzés stb) tevékenységet,

o) a család és gyermekjóléti szolgáltatás gyermekeket érintő szabadidős programjait,

p) a szociálisan rossz helyzetben lévő gyermekes családok helyzetét, támogatásukat, különös tekintettel a szociálisan rossz helyzetben lévő nagycsaládosokra,

q) nemzeti ünnepségeket aktívan segíti, kiemelten a lokálpatriotizmus és a magyarságtudat erősítését.

(4) Kapcsolatot tart:

a) szakmai szervezetekkel,

b) karitatív szervezetekkel, egyesületekkel,

c) a társulásokkal, a társulások felé javaslatot tehet a megfelelő intézkedések megtétele érdekében,

d) a bűnmegelőzést elősegítő szervekkel, civil szervezetekkel

e) a vármegyei önkormányzat művelődési, köznevelési és sport bizottságaival,

f) a szomszédos települések iskoláival, ahol a kihelyezett művészeti és zenetagozat működik.

(5) Javasolja, döntésre előterjeszti a Képviselő-testületnek:

a) a köznevelés, közművelődés és sport jövőbeli fejlesztésére, módosítására vonatkozó elképzeléseket,

b) feladatkörébe tartozó területeket érintő pályázatokat,

c) a képviselő-testület munkatervére tett elképzeléseit.

(6) Feladatkörébe tartozik:

a) az Emődi Gyermekálom Óvoda és Bölcsőde,

b) az Emődi Szociális Szolgáltató Központ,

c) az Emődi Művelődési Ház és Könyvtár napirendi pontjait érintő véleményezési jogkör.

Ügyrendi Bizottság feladatai

28. § (1) A Bizottság általános feladatai:

a) figyelemmel kíséri a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseit, hatályosulását, indokolt esetben intézkedést kezdeményez,

b) részt vesz a vagyonnyilatkozat tételi eljárások lefolytatásában,

c) kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezéseket,

d) részt vesz a képviselő-testület éves munkatervének elkészítésében,

e) lebonyolítja a titkos szavazást.

(2) Önkormányzati rendelet alkotás körében:

a) közreműködik az önkormányzati rendelet-tervezetek elkészítésében, illetve véleményezi azokat,

b) javaslatot tesz önkormányzati rendelet alkotására, felülvizsgálatára, hatályon kívül helyezésére,

c) figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzati rendeletek az Európai Unió-s normákkal összhangban legyenek.

(3) Véleményezési jogot gyakorol az Alkotmány Bíróságnál történő eljárás kezdeményezésével kapcsolatban.

(4) Előzetesen véleményezi:

a) a vezetői megbízatásra vonatkozó pályázatok kiírását,

b) a beérkezett pályázatok kiírásnak való megfelelősségét,

c) az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére vonatkozó pályázati kiírást,

d) az önkormányzat együttműködési megállapodás tervezeteit,

e) az önkormányzat alapítványhoz vagy egyesülethez való csatlakozását,

f) a rendőrkapitány tájékoztatóját a közlekedésrendészeti és közbiztonsági tevékenységről.

(5) Javaslatot tesz:

a) Lakossági fórumok rendezésére.

b) Testvérvárosi kapcsolatok kialakítására.

c) Önkormányzati intézmények alapítására, átszervezésére, megszüntetésére.

d) A testületet illető – munkáltatói joggal összefüggő döntésre.

IV. Fejezet

Közmeghallgatás

29. § (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a lakosságot 15 nappal előtte tájékoztatni kell.

V. Fejezet

Az önkormányzat vagyona és költségvetése

Az önkormányzat vagyona

30. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, és más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.

Az önkormányzat költségvetése

31. § A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

a) Az első forduló főbb elemei:

aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele

ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.

b) A második forduló főbb eleme: a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét

c) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

32. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Polgármesteri Hivatal, valamint az Educator Audit Tanácsadó és Oktatási Bt. (3525 Miskolc, Sellő u. 23.) látja el.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

33. §11

34. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

2. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez

A polgármesterre átruházott hatáskörök

1. Dönt az önkormányzat címer és zászló használatának engedélyezéséről

2. Dönt a közterület filmforgatási célú használatáról

3. A Képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása.

4. Képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a Képviselő-testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása,

5. Az Önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az Önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása,

6. Az 200.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök értékesítésének jóváhagyása (az ingatlanok kivételével),

7. Az 200.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök (az ingatlanok kivételével) selejtezésének jóváhagyása,

8. Az 200.000 forint összeghatárt meg nem haladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére,

9. Az egy évet meg nem haladó részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat, illetve költség címén fennálló követelések elengedésére,

10. Az egy évet meg nem haladó futamidejű értékpapír vásárlás

11. A 2 év időtartamot meghaladó, de az 5 év időtartamot meg nem haladó idejű bérleti szerződés megkötéséhez (vagyonkezelői jog gyakorlása estén is) a Polgármester hozzájárulása szükséges.

12. A nem kizárólag Emőd Önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságban az Önkormányzatot a Polgármester képviseli.

13. Közterület-használati engedély kiadása

14. Tulajdonosi hozzájárulást ad nyomvonalas létesítmények elhelyezéséhez önkormányzati tulajdonú ingatlanok tekintetében.

15. A közlekedés résztvevőit tájékoztatja a közlekedés biztonságát és zavartalanságát, jelentősen befolyásoló körülményekről.

16. Útcsatlakozás létesítéséhez hozzájárul. A hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról a kérelem benyújtásától számított 21 napon belül köteles nyilatkozni. Ez a határidő indokolt esetben legfeljebb 21 nappal meghosszabbítható, melyről a kérelmezőt az eredeti határidő lejárta előtt értesíteni kell.

17. Hozzájárul a közút nem közlekedési célú igénybevételéhez. A hozzájárulást megtagadja, ha a tervezett igénybevétel a közút állagának jelentős romlásával, a közúti forgalom biztonságának súlyos sérelmével vagy veszélyeztetésével járna, és az az igénybevétel feltételeinek meghatározásával sem hárítható el, illetve ha a fenntartási, üzemeltetési feladatok ellátást, hálózatfejlesztési és korszerűsítési tervek, programok végrehajtását veszélyezteti.

18. Hozzájárul a közút műtárgyának minősülő árokba, csatornába vagy más vízelvezető létesítménybe a közút területén kívüli területekről származó vizeket bevezetéséhez.

19. Lakáscélú támogatás biztosítására bejegyzett jelzálogjog, elidegenítési és terhelési tilalom ranghelycseréjéhez hozzájárul.

20. Településképi követelményekről tájékoztatást ad.

21. Településképi véleményezési eljárást lefolytatja.

22. Településképi bejelentési eljárást lefolytatja.

23. Dönt a temetési támogatásról.

24. Dönt az iskolakezdési támogatásról.

25. Dönt a gyermekétkeztetési támogatásról.

26. Dönt a gyermekek természetbeni juttatásairól.

27. Dönt az időskorúak támogatásáról.

28. Dönt a rendkívüli települési támogatásról. Dönt a köztemetésről.

3. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez

A jegyzőre átruházott hatáskörök

1. Dönt a lakhatási támogatásról.

4. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez13

5. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez14

6. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat Kormányzati funkciókódok

Kormányzati
funkció

Kormányzati funkció elnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb Szolgáltatások

013390

Egyéb kiegészítő szolgáltatások

041232

Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatás

081043

Iskolai-diák sport-tevékenység és támogatása

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

7. melléklet a 14/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez15

1

A bevezető az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (5) bekezdése az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 5. § az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 11. § (7) bekezdése az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

5

A 23. § (4) bekezdését az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 8. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 24. § (2) bekezdését az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 24. § (3) bekezdését az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

8

A 24. § (4) bekezdését az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

9

A 26. § (1) bekezdés u) pontja az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 26. § (1) bekezdés v) pontját az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdése iktatta be.

11

A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

12

Az 1. melléklet az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

13

A 4. mellékletet az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 8. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

14

Az 5. mellékletet az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 8. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

15

A 7. mellékletet az Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 30.) önkormányzati rendelete 8. § e) pontja hatályon kívül helyezte.