Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelete

Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 11. 06- 2025. 09. 01

Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelete

Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.11.06.

Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a 27. § tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (1) és (2) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2014.(XII.19.) önkormányzati rendelet 33. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szalkszentmárton Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 6086, Szalkszentmárton, Jókai u. 2.

(3) Az önkormányzat polgármesteri hivatalának hivatalos elnevezése: Szalkszentmártoni Polgármesteri Hivatal.

2. § A Képviselő-testület szervei:

a) a polgármester;

b) Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága;

c) Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága;

d) a Szalkszentmártoni Polgármesteri Hivatal;

e) a jegyző;

f) a Duna-Tisza közi Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás és

g) a Felső-Kiskunsági és Dunamelléki Többcélú Kistérségi Társulás.

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer és zászló.

(2) A képviselő-testület a címer és a zászló használatának rendjét külön rendeletben szabályozza.

4. § (1) Az önkormányzat intézményei:

a) Szalkszentmártoni Polgármesteri Hivatal;

b) Szalkszentmárton Község Önkormányzata Szalkszentmártoni Bóbita Óvoda és Mini Bölcsőde.

(2) Az önkormányzat telephelyei:

a) Háziorvosi rendelő: 6086 Szalkszentmárton, Fő út 62.

b) Közösségi Színtér, Könyvtár, Információs és Közösségi Hely: 6086 Szalkszentmárton, Petőfi tér 15.

c) Petőfi Sándor Emlékkiállítás: 6086 Szalkszentmárton, Petőfi tér 14.

5. § (1) Az önkormányzat hivatalos nyomtatott lapja: Szalkszentmártoni Kisbíró.

(2) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.szalkszentmarton.hu

6. § Szalkszentmárton község testvértelepülése: Felsőboldogfalva.

II. Fejezet

RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

1. A helyi önkormányzás általános szabályai

7. § (1) Az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokat az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Szalkszentmárton Község Önkormányzata kormányzati funkcióinak felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

2. A Képviselő-testület működése

8. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 46. §-ában meghatározottak szerint évente a munkatervben jóváhagyott időpontokban, legalább 6 rendes ülést tart.

(3) A nyári szabadságolások miatti időben ülésszünetet rendel el minden év július 1. napjától augusztus 21. napjáig. Ezen időszakban csak a Képviselő-testület előzetes döntése alapján, illetve előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben kerülhet sor képviselő-testületi ülésre.

(4) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(5) A Képviselő-testület rendes ülését lehetőség szerint a hónap utolsó szerdai napján 14 órától tartja az önkormányzat tanácstermében. Ettől indokolt esetben a polgármester eltérhet, illetve a Képviselő-testület a munkatervében rendelkezhet.

(6) Rendkívüli ülést a polgármester előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben hívhat össze. A Képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés tartásáról.

(7) Az ülésnap a megszavazott napirend tárgyalásának befejezésééig tart, elnapolás esetén az ülést az eredeti napirendi pontok tárgyalásával kell kezdeni.

9. § (1) A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok címének és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívóval hívja össze a polgármester.

(2) A rendes ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni elektronikusan, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 4 nappal megkapják.

(3) A rendkívüli ülésre szóló meghívót - lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt - az ülés előtt legalább 24 órával előbb kell elektronikusan megküldeni. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a Képviselő-testület ülésének személyesen vagy telefonon történő összehívására is, akár 24 órán belüli időpont megjelölésével.

(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(5) A képviselő az Mötv. alapján köteles a testületi üléseken megjelenni. Abban az esetben, ha nem tud részt venni a testület vagy annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja köteles haladéktalanul bejelenteni távollétét a jegyzőnek. Amennyiben a távollétére vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, a képviselői tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni lehet.

10. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról a nyilvánosságot értesíteni kell a település honlapján.

(2) A Képviselő-testület tagjain kívül minden nyilvános ülésre meghívja:

a) az ülés anyagának megküldésével, tanácskozási joggal a jegyzőt;

b) a napirendi pontok felkért előterjesztőit;

c) a kérelmek előterjesztőit, amennyiben a kérelemben foglaltak tisztázása végett a testület döntéséhez szükséges a jelenlétük.

3. A munkaterv

11. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a testület évente hagy jóvá a polgármester javaslatára.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülésnapok időpontját;

b) a napirendi pontok címét, előterjesztőjét;

c) a közmeghallgatás időpontját.

4. Az előterjesztés

12. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, valamint a Képviselő-testület, annak bizottsága, illetve a polgármester, valamint a jegyző által javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató. Tájékoztató esetén nem szükséges a Képviselő-testület döntése.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban kerül benyújtásra.

5. A Képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai, a tanácskozás rendje

13. § (1) Az ülés megnyitásakor a polgármester tájékoztatja a testületet a távollevő képviselőkről és közli a távollét bejelentett indokát, valamint azt, hogy az ülés összehívása szabályszerűen történt-e, majd megállapítja a határozatképességet.

(2) A képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több, mint a fele jelen van. Az ülésteremben tartózkodó képviselőt a határozatképesség megállapításakor és a szavazáskor is jelenlévőnek kell tekinteni. Határozatképtelenség vagy az ülés megszakadása esetén a testületet 15 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.

(3) Határozatképesség esetén a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, de bármely képviselő és a jegyző is jogosult a meghívóban feltüntetett napirendek vonatkozásában javaslattal, illetve kiegészítéssel élni.

(4) A polgármester, a képviselő vagy a jegyző javasolhatja bármelyik napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve kezdeményezheti több napirend összevontan történő tárgyalását.

14. § (1) A testületi ülés kezdetén a polgármester szóbeli tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről, az elvégzett tevékenységekről, megtett intézkedésekről, valamint az átruházott hatáskörben hozott valamennyi döntéséről.

(2) A polgármester írásban tájékoztatja a Képviselő-testületet a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.

15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek során

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;

b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít, továbbá e rendeletnek a tanácskozási rendre, a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha nem talál meghallgatásra, elhagyja az üléstermet és ezzel az ülés félbeszakad. A testületi ülés polgármesteri összehívásra folytatódik.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azokkal vitába szállni nem lehet.

16. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.

(2) A bizottságok elnökei ismertetik a bizottságuk álláspontjait, valamint a bizottsági tagok kérésére a bizottsági tagok külön véleményét és annak indokolását.

(3) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat az ülés elnökének jelzik. A képviselői felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.

(4) Azt a felszólalót, aki eltér a napirendi pont tárgyától, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra, kétszeri felszólítás után megvonhatja tőle a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

6. A szavazás rendje

17. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát - saját indítvánnyal, illetve a vitában elhangzott módosító javaslatok, kiegészítések elfogadásával - a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.

(2) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(3) Az eldöntendő javaslatokat a polgármester bocsátja szavazásra. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.

(4) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni - elegendő csupán arra utalni - ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, és ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

18. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(2) Amennyiben a képviselő elmulasztja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét, tiszteletdíját 10%-kal csökkenteni lehet.

19. § (1) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.

(2) A képviselők kézfelemeléssel igennel vagy nemmel szavazhatnak, vagy tartózkodhatnak.

(3) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha az eredmény megállapításával kapcsolatban kétség merül fel, a szavazást meg kell ismételtetni.

(4) Eredménytelen szavazás esetén az előterjesztő az előterjesztést szükségképpen átdolgozza, kiegészíti és a Képviselő-testület a soron következő ülésén azt újból tárgyalja.

20. § (1) Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.

(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna és szavazófülke igénybevételével történik.

(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát.

(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a testületi ülésről készített jegyzőkönyv sorszámára történő hivatkozással azt, hogy annak mellékletét képezi;

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét;

c) a szavazás során felmerült körülményeket;

d) a szavazás eredményét;

e) a bizottság tagjainak az aláírását.

(6) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a Képviselő-testülettel.

21. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt törvény írja elő, vagy ha bármelyik képviselő javaslatára a testület egyszerű többséggel vita nélkül így határoz.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét és a jelenlevők nevük felolvasásakor igennel, nemmel, vagy tartózkodommal szavaznak. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A név szerinti szavazás tényét és eredményét a testületi ülésről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyv mellé kell csatolni.

7. A határozat alakszerűsége

22. § (1) A határozatokat a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló 5/2019.(III.13.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 15. § (1) bekezdésében, valamint a 19. §-ában foglaltak szerint kell megjelölni.

(2) A határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.

(3) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

8. Az önkormányzati rendeletalkotás

23. § (1) A Képviselő-testület az Alaptörvényben kapott felhatalmazás alapján, a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, tovább törvényi felhatalmazás alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:

a) a polgármester;

b) az alpolgármester;

c) a Képviselő-testület bizottsága;

d) a képviselő;

e) a jegyző;

f) a civil szervezetek képviselője.

(3) A rendelet-tervezetet indokolással és előzetes hatásvizsgálattal együtt kell a testület elé terjeszteni.

24. § (1) A rendeleteket az IM rendelet 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.

(2) A rendeletek kihirdetéséről és azok naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.

(3) A Képviselő-testület által elfogadott rendeletek kihirdetése a Polgármesteri Hivatal folyosóján található hivatalos hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel valósul meg, majd azt követően közzétételre kerül a község honlapján.

(4) A rendelet irattári példányát kihirdetési záradékkal kell ellátni.

(5) Az önkormányzati rendeletekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

9. A jegyzőkönyv

25. § (1) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás), az ülés módját (nyílt, zárt), az ülés megnyitásának és bezárásának időpontját;

b) a Képviselő-testület határozatképességének a megállapítását;

c) a távollevő képviselők nevét és annak tényét, hogy bejelentéssel, vagy anélkül vannak-e távol;

d) a tanácskozási joggal megjelentek felsorolását;

e) az ülésen elhangzott kérdések és egyéb felszólalások lényegét;

f) az ülésen történt fontosabb eseményeket.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:

a) a meghívót;

b) a jelenléti ívet;

c) az írásos előterjesztéseket és azok mellékleteit;

d) az írásban benyújtott hozzászólásokat;

e) az elfogadott rendeleteket;

f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet;

g) név szerinti szavazás esetén a hitelesített névsort.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékleteivel együtt lehetőség szerint évente be kell köttetni és a Polgármesteri Hivatalban kell őrizni. A jegyzőkönyvet elektronikusan - a zárt ülés anyagának kivételével - a nyilvánosság számára közzé kell tenni a település honlapján.

(4) A választópolgárok személyesen a jegyző jelenlétében - a zárt ülés kivételével - betekinthetnek a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe és az előterjesztésekbe, az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett. Erre a Polgármesteri Hivatalban van lehetőség.

(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyveket a Polgármesteri Hivatalban elkülönítve kell tartani és kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.

10. A lakossággal való kapcsolattartás formái

26. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) a helyi népszavazás;

b) közmeghallgatás;

c) lakossági fórum;

d) képviselői fogadóóra.

(2) A Képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek - így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési értékeket szolgáló alapítványok - működését, a községnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét és velük együttműködik.

27. § (1) A helyi népszavazást a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvényben meghatározottakon túl kezdeményezheti a választópolgárok huszonöt százaléka.

(2) Szalkszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testülete elrendeli a helyi népszavazást, ha azt a település választópolgárai huszonöt százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezte.

28. § (1) A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben kell meghatározni.

(2) A közmeghallgatás tényét az ülés előtt legalább 7 nappal a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak. Amennyiben a közmeghallgatásra képviselő-testületi üléssel egybekötve kerül sor, úgy a testületi ülésről készült jegyzőkönyv részét képezi a közmeghallgatásról készült jegyzőkönyvi rész.

(5) A közmeghallgatáson is - mint a képviselő-testületi ülésen - a testületnek határozatképesnek kell lennie.

29. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - lakossági fórumot hívhat össze.

(2) A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.

(3) A lakossági fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről tájékoztatni kell a lakosságot.

30. § A Képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében havonta egy alkalommal képviselői fogadóórát tarthatnak.

11. A Képviselő-testület bizottságai

31. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Pénzügyi Bizottság 3 fővel;

b) Ügyrendi Bizottság 3 fővel.

(2) A képviselő egyidejűleg csak egy állandó bizottságnak lehet az elnöke, de több bizottság tagjává választható. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ad hoc bizottságnak tagja, vagy elnöke lehessen.

(3) A bizottsági ülésen bármely képviselő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai rendelkeznek.

(4) A Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízása a feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(5) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(6) A bizottságok ülését az elnök - akadályoztatása esetén az általa meghatalmazott bizottsági tag - hívja össze és vezeti, figyelemmel kíséri a bizottság határozatainak végrehajtását, képviseli a bizottságot, jogosult külső szakértő meghívására.

32. § (1) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy tárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(2) A bizottság üléseit az elnök az ülést megelőzően legalább 4 nappal előbb hívja össze. A meghívót az ülés anyagával együtt elektronikusan küldi meg.

33. § (1) A bizottságok munkájukba szakértőket is bevonhatnak.

(2) A bizottságok működésével összefüggő ügyviteli feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el.

12. A Pénzügyi Bizottság feladatai

34. § (1) Előkészíti a Képviselő-testület költségvetési döntéseit, a helyi adókra és adó jellegű köztartozásokra vonatkozó rendeleteket.

(2) Az Mötv. 120. § (1) bekezdésében foglaltakon túl, megvitatja és véleményezi a helyi civil szervezetek támogatását.

(3) Belső ellenőrzést kezdeményezhet, véleményezi az éves ellenőrzési tervet.

13. Az Ügyrendi Bizottság feladatai

35. § (1) Az Mötv. 37. § (1) bekezdése alapján ellátja az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat.

(2) Az Mötv. 57. § (2) bekezdése alapján ellátja a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatokat.

(3) Eljár a polgármester feletti egyéb munkáltatói jogok gyakorlására vonatkozó ügyekben.

(4) Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.

(5) Kitüntető címek adományozását tárgyalja.

(6) Titkos szavazásnál ellátja a szavazatszámláló bizottsági feladatokat.

14. A polgármester és az alpolgármester

36. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(3) A polgármester ügyfélfogadási rendjét a 4. melléklet tartalmazza, melyre előzetesen időpontot a +36 30 9494225 telefonszámon szükséges foglalni.

37. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester ügyfélfogadási rendjét a 4. melléklet tartalmazza, melyre előzetesen időpontot a +36-76-850-550 telefonszámon szükséges foglalni.

(3) Az alpolgármester negyedévente szóbeli tájékoztatást ad a Képviselő-testület részére.

15. A Polgármesteri Hivatal és a jegyző

38. § (1) A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti. A Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési rendjét külön szabályzat tartalmazza, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a Képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület és az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el.

(3) A jegyző ügyfélfogadási rendjét a 4. melléklet tartalmazza, melyre előzetesen időpontot a +36 30 9758732 telefonszámon szükséges foglalni.

(4) A jegyző átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(5) Amennyiben a jegyző jogszabálysértő döntést, működést észlel, köteles azt a Képviselő-testület felé jelezni.

(6) A jegyzőt tartós távolléte esetén a Polgármesteri Hivatal igazgatási I. feladatokat ellátó képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselője teljes jogkörrel helyettesíti.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

39. § Hatályát veszti a Szalkszentmárton Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2014. (XII. 19.) önkormányzati rendelet.

40. § Hatályát veszti a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról szóló 16/2017.(VIII.17.) önkormányzati rendelet.

41. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Jogszabály megjelölése, feladatellátás alapja

1.

településfejlesztés, településrendezés

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban Mötv.) 13. § (1) bekezdés 1. pontja

2.

településüzemeltetési feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.1. köztemető fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja, valamint a Szalkszentmártoni Református Egyházközséggel kötött kegyeleti közszolgáltatási szerződés

2.2. a közvilágításról való gondoskodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.3. kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.4. a helyi közutak és tartozékainak kialakítása, fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 8. § (1) bekezdés a) pontja, 34. § (2) és (5) bekezdése

2.5. közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.6. gépjárművek parkolásának biztosítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.7. az épített környezet akadálymentesítése

a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 5. § (1) bekezdése

2.8. köztéri alkotások, emléktáblák elhelyezése

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja

2.9. állat-egészségügyi feladatok

az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. § (2) bekezdése, valamint az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 48/A. § (3) bekezdése

3.

egészségügyi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja

3.1. háziorvosi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja, valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés a) pontja

3.2. házi gyermekorvosi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja, valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés a) pontja

3.3. fogorvosi alapellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja, valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés b) pontja

3.4. iskola-egészségügyi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja, valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés e) pontja

3.5. vérvételi hely biztosítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pontja

4.

környezet-egészségügy (köztisztasági, települési környezet tisztaságának biztosítása)

Mötv. 13. § (1) bekezdés 5. pontja, valamint az egészségügyről szóló
1997. évi CLIV. törvény 153. § (1) bekezdés a) pontja

5.

óvodai ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 6. pontja

6.

közművelődési feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pontja

6.1. muzeális intézmény fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pontja

6.2. könyvtári ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pontja

6.3. közösségi színtér

Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pontja

6.4. kulturális örökség védelme

a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény 5. § (1) bekezdése

7.

gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pontja

7.1. bölcsődei ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pontja, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. § (3a) bekezdése

7.2. család- és gyermekjóléti szolgálat

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pontja, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 40-40/A. §

7.3. gyermekétkeztetés

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pontja, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21-21/C. §

8.

szociális ellátások

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontja

8.1. házi segítségnyújtás, családsegítés

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontja, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 63-64/A. §

8.2. települési támogatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontja, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. §

8.3. köztemetés

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontja, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (1)-(2) bekezdése

8.4. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer

az önkormányzat mindenkor hatályos éves költségvetési rendelete

9.

lakás- és helyiséggazdálkodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 9. pontja

10.

helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

10.1. környezetvédelmi feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

10.2. zöldinfrastruktúra fejlesztés és -fenntartás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

10.3. víziközmű-szolgáltatás (közműves ivóvízellátás és szennyvízelvezetés, szennyvíztisztítás)

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

10.4. a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 4. § (2) bekezdése

10.5. vízgazdálkodási feladatok ellátása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

10.6. vízkárelhárítás, belvízelvezetés

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja

11.

honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, közfoglalkoztatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pontja

11.1. katasztrófavédelmi védekezés

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pontja, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 2. § (1) bekezdése

11.2. védelmi és biztonsági feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pontja, valamint a védelmi és biztonsági tevékenységek végrehajtásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 49. § (1) bekezdés b) pontja

11.3. polgárőrség támogatása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. és 17. pontja

11.4. tűz elleni védekezéssel kapcsolatos feladatok

a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságokról szóló 1996. évi XXXI. törvény 28. § (1) bekezdése

11.5. önkéntes tűzoltó egyesület támogatása

az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló 4/2014.(IV.1.) önkormányzati rendelet, valamint az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendelete

11.6. közfoglalkoztatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pontja és 15. §-a, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 8. § (4) bekezdés a) pontja, illetve a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. § (3) bekezdése

12.

helyi adókkal kapcsolatos feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 13. pontja, valamint a helyi iparűzési adóról szóló 17/2015.(XI.26.), a magánszemélyek kommunális adójáról szóló 18/2015.(XI.26.) és az építményadóról szóló 19/2015.(XI.26.) önkormányzati rendelet

13.

sport, ifjúsági ügyek: az önkormányzat tulajdonában álló létesítmények térítésmentes biztosítása szabadidősport és rendezvények lebonyolítása céljából

Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pontja, illetve a
Művelődési Ház – díjszabására vonatkozó mindenkor hatályos képviselő-testületi határozat

14.

egyéb feladatok:

14.1. testvértelepülési kapcsolatok ápolása

Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) 32. cikk (1) bekezdés k) pontja

14.2. együttműködés más önkormányzattal, tagság érdekképviseleti szövetségben

Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) 32. cikk (1) bekezdés k) pontja

14.3. piac üzemeltetése

Mötv. 13. § (1) bekezdés 14. pontja, illetve a vásárokról és piacokról szóló 17/2017.(IX.28.) önkormányzati rendelet

14.4. esélyegyenlőséggel kapcsolatos feladatok

az esélyegyenlőségről és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 31. § (1) bekezdése

14.5. ifjúságpolitikai és bűnmegelőzési feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. és 17. pontja

14.6. nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megemlékezések szervezése

az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendelete

14.7. kitüntetések, elismerő címek adományozása

a „Szalkszentmárton községért” díj alapításáról és adományázásáról szóló 5/1996.(IX.23.) önkormányzati rendelet

14.8. egyházak támogatása

az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló 4/2014.(IV.1.) önkormányzati rendelet, valamint az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendelete

14.9. civil szervezetek támogatása

az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló 4/2014.(IV.1.) önkormányzati rendelet, valamint az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendelete

2. melléklet a 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelethez

Kormányzati funkciók

Alaptevékenység szerinti kormányzati funkciók:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetés, egyéb szolgáltatások

013370

Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz
kapcsolódó tevékenységek

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

016040

Nemzetpolitikai tevékenység igazgatása és támogatása

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031060

Bűnmegelőzés

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045110

Közúti közlekedés igazgatása és támogatása

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

053010

Környezetszennyezés csökkentésének igazgatása

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése járványügyi ellátás

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082061

Múzeumi gyűjteményi tevékenység

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődési hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091120

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai
feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

095020

Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104030

Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

105020

Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107070

Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

Támogatási tevékenység szerinti kormányzati funkciók:

042120

Mezőgazdasági támogatások

061030

Lakáshoz jutó segítő támogatások

084031

Civil szervezetek működési támogatása

084040

Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása

094260

Hallgatói és oktatói ösztöndíjak, egyéb juttatások

101150

Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások

103010

Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátásai

104051

Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

105010

Munkanélküli aktív korúak ellátásai

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

Technikai tevékenység szerinti kormányzati funkciók:

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018020

Központi költségvetési befizetések

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

900080

Nem haszonszerzés céljára végzett tevékenység

900090

Vállalkozási tevékenységek kiadásai és bevételei

3. melléklet a 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelethez

Átruházott hatáskörök

1. A Polgármesterre átruházott hatáskörök:

A Képviselő-testület a települési támogatással és az egyéb szociális ellátásokkal kapcsolatos feladat- és hatáskört a polgármesterre ruházza át.

2. A Jegyzőre átruházott hatáskörök:

A Képviselő-testület a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartásokkal kapcsolatos hatáskört a jegyzőre ruházza át.

4. melléklet a 16/2024. (XI. 5.) önkormányzati rendelethez

A polgármester, az alpolgármester és a jegyző fogadóórája

1. A polgármester fogadóórája:

Minden hét szerdai munkanapján 8:00-12:00 óráig, előzetesen időpontot a +36 30 9494225 telefonszámon szükséges foglalni.

2. Az alpolgármester fogadóórája:

Minden 2. hét szerdai munkanapján 10:00-12:00 óráig, előzetesen időpontot a +36-76-850-550 telefonszámon szükséges foglalni.

3. A jegyző fogadóórája:

Minden kedd és szerdai munkanapon 8:00-12:00 óráig, előzetesen időpontot a +36 30 9758732 telefonszámon szükséges foglalni.