Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 05. 21Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Ostoros Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva – figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben és Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltakra – a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed
a) az Ostoros Községi Önkormányzat Képviselő-testületére és szerveire,
b) az Ostorosi Közös Önkormányzati Hivatalra,
c) az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervekre (Ostoros Alapszolgáltatási Központ, Ostorosi Szőlőfürt Óvoda és Mini Bölcsőde).
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését
a)1 1.468.534.963 Ft költségvetési bevétellel
b)2 1.468.534.963 Ft költségvetési kiadással
c)3
d)4
e)5
f)6
g)7 a bevételek és kiadások főösszegét 1.468.534.963 Ft-ban
állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a tervezett működési és fejlesztési hiányt, valamint a felújítási feladatokat belső forrásból, a 2023 évi maradványból kívánja finanszírozni. A költségvetésben még nem tervezett egyes fejlesztéseket, felújításokat a zárszámadás jóváhagyásáig fel kell függeszteni.
(3) Az Önkormányzat, valamint a költségvetési szervek költségvetési maradványát – ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt – a Képviselő-testület a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg hagyja jóvá és dönt a szabad maradvány felhasználásáról.
(4) Az önkormányzati költségvetés a bevételi előirányzatok elmaradása esetére és az előre nem tervezhető fejlesztési és egyéb kiadásokra 1.000.000.- Ft általános, 2.000.000.- Ft céltartalékot képez.
3. § (1) Az önkormányzati költségvetés pénzforgalmi mérlegeit az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 2. melléklet részletezi.
(3) A Képviselő-testület Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötését, önkormányzati garanciából és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettség vállalását nem tervezi, ezért a 3. melléklet és az 5. melléklet nem tartalmaz adatot.
(4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzati beruházásokat a 6. melléklet részletezi.
(6) A felújítási kiadásokat a 7. melléklet tartalmazza.
(7) Az Európai Uniós támogatásokkal megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 8. melléklet tartalmazza.
(8) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát. költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet szerint határozza meg. A költségvetés önként vállalt feladatot nem tartalmaz.
(9) A 10. melléklet részletezi az elismert tartozásállomány tartalmi elemeit, mely a 2023. decemberben folyósított 2024-re járó megelőlegezés összegét tartalmazza.
(10) A 2024. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulását jogcímenként a 11. melléklet tartalmazza.
(11) A 2024. évben céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 12. melléklet tartalmazza.
(12) 13. melléklet tájékoztató táblákat tartalmaz az alábbiak szerint:
a) A 2022. évi tény, a 2023. évi várható és a 2024. évi terv számadatainak összehasonlítását az 1. tájékoztató tábla mutatja be.
b) A több éves kihatással járó döntések számszerűsítése című 2. tájékoztató tábla a folyamatban lévő beruházásokat tartalmazza.
c) A Képviselő-testület az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Ávr.) meghatározott közvetett támogatásokat rendelettel nem állapított meg, ezért a 3. sz. tájékoztató tábla adatot nem tartalmaz.
d) Az Önkormányzat 2024. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a 4. tájékoztató tábla részletezi.
e) A költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait a 5. tájékoztató tábla tartalmazza.
f) A kiadásokat kormányzati funkciónként a 6. tájékoztató tábla részletezi, és bemutatja összehasonlításként a 2023. évi várható teljesítési adatokat.
4. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért és a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek működtetéséért az önkormányzat és hivatala esetében a jegyző, a kirendeltség esetében az aljegyző, az intézmények esetében az intézményvezető a felelős. A belső ellenőrzés működtetéséről, a függetlenség biztosításáról a jegyző az Eger Audit Kft bevonásával gondoskodik.
(3) A jóváhagyott előirányzatokon belül az átcsoportosítás a Szervezeti és Működési Szabályzat szerint történhet, amely többletkiadással nem járhat.
(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(5) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az Ávr. és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.
(6) A működőképességet veszélyeztető helyzet esetében kiegészítő támogatás igényléséről a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A polgármester 2024. december 31-ig dönthet a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról, a költségvetés bevételeinek és kiadásainak módosításáról. Az átcsoportosításokat, illetve az év közben engedélyezett pótelőirányzatokat - a polgármester előterjesztésében - negyedévente a költségvetési rendelet módosításával a Képviselő-testület hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy saját hatáskörében eljárva 1.000.000 Ft-ig terjedően dönthet a források felhasználásáról. E forrásfelhasználásról a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatni köteles.
(4) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. E rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek, a költségvetési szerv költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. § (1) A Képviselő-testület az általános és céltartalékkal való rendelkezés jogát – a jogszabályi előírások betartása mellett - a polgármesterre átruházza.
(2) A tartalék felhasználásáról a polgármester köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
7. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a képviselő-testületi döntéseknek megfelelő, finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos szerződések, nyilatkozatok aláírására.
(2) A Képviselő-testület a költségvetés előirányzatainak megalapozásához szükséges rendeleteket elfogadta.
8. § (1) A képviselők tiszteletdíját a Szervezeti és Működési Szabályzat állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a közös önkormányzati hivatal vonatkozásában a köztisztviselői illetményalap mértékét 55.000.-Ft összegben állapítja meg.
(3) Az Ostorosi Közös Önkormányzati Hivatal működtetése tárgyában Novaj Községi Önkormányzattal finanszírozási megállapodást kell kötni a normatívával nem fedezett kiadások kezelésére.
(4) A Képviselő-testület a köztisztviselők cafeteria-keretének mértékét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban Kttv.) 151. § (1) bekezdésében meghatározott minimum értékében határozza meg.
(5) A Képviselő-testület a Kttv. 234. § (3) bekezdés b) pontja és (4) bekezdése alapján - figyelemmel a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvénnyel összefüggő átmeneti, módosuló és hatályát vesztő szabályokról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2012. évi V. tv. 17. §-ára - a közép- és felsőfokú végzettségű köztisztviselőnek, ügykezelőnek 20 % illetménykiegészítést állapít meg a jelentős túlmunka kompenzálására.
(6) A Képviselő-testület a közalkalmazottak béren kívüli juttatásának összegét 7000.-Ft/hó béren kívüli juttatást – Széchenyi Pihenő Kártya formájában - állapítja meg.
(7) A költségvetési szerveknél jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
9. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását
a) az Önkormányzatra vonatkozó Szervezeti és Működési Szabályzatban, valamint az intézmények alapító okiratában előírt és részletezett feladatkörökben,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.
(2) Az Önkormányzat felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt, valamint a költségvetési szervek vezetőit a 2024. évben előírt bevételek és jóváhagyott kiadások teljesítésére az e rendeletben foglaltak figyelembevételével.
(3) Az Önkormányzatnál, valamint a költségvetési szerveknél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után költségvetési támogatásként annak visszapótlását. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a kiadási előirányzatokat át kell tekinteni és át kell csoportosítani.
(4) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(5) A kiadások teljesítésekor – figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 85. §-ára – előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módokat. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak az e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.
(6) Az alábbi esetekben igényelhető készpénz felvétele, illetve készpénzes kifizetés a házipénztárból:
a) bérjellegű kifizetések
aa) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,
ab) eseti megbízási díj,
ac) lakossági folyószámlával nem rendelkezők tiszteletdíja, megbízási díja,
b) készpénzelőleg,
c) belföldi-külföldi kiküldetések útiköltség térítései,
d) karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások,
e) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,
f) szociális vagy gyermekvédelmi ellátás,
fa) települési támogatás krízishelyzetben,
fb) lakossági folyószámlával nem rendelkezők – jogszabályban meghatározott - szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátása,
g) egyéb, nem rendszeresen előforduló, céljellegű kisösszegű kifizetések.
10. § E rendelet rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.
11. § Hatályát veszti az Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló 8/2022.(V.31.) önkormányzati rendelet, az Önkormányzat 2020. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló 7/2021.(V.30.) önkormányzati rendelet, az Önkormányzat és szervei 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (II.23.) önkormányzati rendelet, valamint az Önkormányzat és költségvetési szervei 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020.(II.18.) önkormányzati rendelet.
12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A 2. § (1) bekezdés a) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. § (1) bekezdés a) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés b) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. § (1) bekezdés b) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés c) pontját az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 2. § (1) bekezdés d) pontját az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 2. § (1) bekezdés e) pontját az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 2. § (1) bekezdés f) pontját az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 2. § (1) bekezdés g) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. § (1) bekezdés g) pontja az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. A 6. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg. A 7. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdésével megállapított szöveg. A 9. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 20.) önkormányzati rendelete 2. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.
A 10. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 12. melléklet az Ostoros Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IX. 17.) önkormányzati rendelete 2. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.