Tállya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 12. 02

Tállya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.12.02.

Tállya Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Tállya Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X.11.) önkormányzati rendelet 33. §. f) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése

1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Tállya Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az Önkormányzat székhelye: 3907 Tállya, Rákóczi utca 34.

(3) A Képviselő-testület elnevezése: Tállya Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)

(4) A Képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Tállyai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)

(5) Hivatal székhelye: 3907 Tállya, Rákóczi utca 34.

(6) Hivatal kirendeltségének hivatalos megnevezése: Tállyai Közös Önkormányzati Hivatal Golopi Kirendeltsége

(7) A Hivatal Golopi Kirendeltségének címe: 3906 Golop, Fő út 1.

2. Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Önkormányzat jelképei a címer, a zászló és a pecsét.

(2) Tállya címerének leírása: A történeti múltban kialakult a XIV. századig visszavezetett címer. A címerpajzs gótikus. A címerpajzs felső kétharmada ezüst (fehér) alsó egyharmada zöld színű. A címerpajzs ezüst hátterében acélkék színű páncélos lovag, Szent György sárkányölő alakja, a győzelem védőszentje, legyőzi a címerpajzs alsó egyharmadában arany (sárga) színnel ábrázolt sárkányt. A pajzs tetején mellalakú, zárt sisakú páncélos lovag ábrája, sisakdísze fölülről lefelé kétoldalt 6/8-ad részben övezi a pajzs oldalait, mélykék, bíbor és arany (sárga) színekben. A címer mind teljes mind a rajta nyugvó mellalak és sisakdíszei nélkül egyszerűsített formájában is használható.

(3) Tállya zászlójának leírása: Három egyenlő sávos, vörös, ezüst (fehér) és égszínkék színű, alakja téglalap. A zászló oldalainak egymáshoz viszonyított aránya 2:3. A zászló közepén, középpontosan a teljes címer helyezkedik el. A címer magassága a zászló magasságának a fele. A zászló rúdja lándzsahegyben végződik, a rúd vörös, ezüst (fehér) és égszínkék színű a színek fölülről lefelé, fonódó szalag formájában díszítik a rudat.

(4) Az Önkormányzat pecsétje:

a) körbélyegzők: Az Önkormányzat három cm átmérőjű körbélyegzőt használ Tállya Községi Önkormányzat Tállya felirattal, középen a Magyarország hivatalos címerével.

b) Fejbélyegző: Az önkormányzat öt cm hosszú Tállya Községi Önkormányzat 3907 Tállya, Rákóczi u. 34. feliratú fejbélyegzőt használ.

3. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre

3. § (1) Az Önkormányzat a kötelezően ellátandó feladatokon túl az önként vállalt feladatairól az éves költségvetési rendeletében - forrásbiztosítással - maga határozza meg – a (2) bekezdésben foglalt eljárás figyelembevételével - hogy mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.

(2) Az Önkormányzat az önként vállalt feladatok megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni kell a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület által felkért szervek véleményt nyilvánítanak. Az illetékes szervek eredményt összegző előterjesztése csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célt és végrehajtásának részletes anyagi személyi és technikai feltételeit.

(3) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a rendelet 1. melléklete tartalmazza kormányzati funkciók szerinti bontásban.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE ÉS MŰKÖDÉSE

4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A Képviselő-testület

a) polgármesterre,

b) jegyzőre,

c) Tállya és Golop Községek Óvodai Nevelési és Szociális Alapszolgáltatási Társulásra

d) Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulásra

e) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra

f) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra

g) Borsod-Abaúj-Zempléni Térségi Ivóvíz-kezelési Önkormányzati Társulásra

átruházott feladat és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

5. § A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, Golop Községi Önkormányzat Képviselő-testületével együttes ülést, valamint közmeghallgatást tart.

4. Rendes ülés

6. § (1) A Képviselő-testület évenként 6 rendes ülést tart munkanapokon a Munkatervben meghatározott időpontokban.

(2) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára évente a naptári év szerinti első ülésén elfogadja a munkatervét. A Munkatervre vonatkozó részletes szabályokat a 15. § tartalmazza.

5. Rendkívüli ülés

7. § A rendkívüli Képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában meghatározottak az irányadóak

6. Együttes ülés

8. § (1) Tállya Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Golop Községi Önkormányzat Képviselő-testületével, a Hivatal munkájával kapcsolatos ügyekben együttes testületi ülést tartanak.

(2) Az együttes ülésre vonatkozóan a rendeletet a 9–10. §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) A testületek együttes ülést tartanak a Hivatal

a) költségvetésének,

b) zárszámadásának,

c) Társulási Megállapodással kapcsolatos döntések

d) a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának

elfogadása tárgyában.

9. § (1) Az együttes ülést Tállya Község Polgármestere hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén Golop község Polgármestere, a két polgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén Tállya Község Alpolgármestere.

(2) Az együttes ülés akkor határozatképes, ha a résztvevő önkormányzatok képviselő-testületének mindegyike külön-külön határozatképes.

(3) Amennyiben az együttes ülés határozatképtelen vagy határozatképtelenné válik, akkor az ülést 5 napon belül újból össze kell hívni.

10. § (1) A határozati javaslatot és a rendelettervezetet az ülés vezetője külön-külön bocsátja szavazásra és arról a testületek külön-külön szavaznak.

(2) Az együttes ülésről készült jegyzőkönyvet a polgármesterek, a jegyző, és az ülés vezetője javaslatára Tállya és Golop Képviselő-testületek tagjai közül egyszerű szótöbbséggel választott egy-egy jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(3) A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni és mind a két önkormányzatnak meg kell küldeni.

(4) Az ülés menetére, a határozati javaslat tárgyalására és a döntés meghozatalára, valamint az e pontban nem szabályozott egyéb kérdésekre vonatkozóan a 12–30. §-ban foglaltaknak megfelelően értelemszerűen kell eljárni.

7. Közmeghallgatás

11. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében foglalt időpontban évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) Közmeghallgatás rendkívüli ülés keretében akkor tartható, ha a 7. § (2) bekezdésben meghatározott indítványozók az indítványban ennek szükségességét megjelölik.

(3) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői legfeljebb 2 óra időtartamban, egyenként 5 percben felszólalhatnak, a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.

8. A képviselő-testület ülésének összehívása

12. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.

(2) A Képviselő-testületi ülést az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(3) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell.

(4) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot értesíteni kell, a meghívónak az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján (3907 Tállya, Rákóczi u. 34.) történő kifüggesztésével és az Önkormányzat honlapján www.tallya.hu internetes elérhetőségen elektronikus formában a (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően.

(5) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni a

a) önkormányzati képviselőket,

b) jegyzőt,

c) Tállya Települési Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét,

d) napirendi pontok előadóit,

e) Tállya településen működő, bírósági nyilvántartásba vett társadalmi szervezetek képviselőit tevékenységi körükben,

f) akiket a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.

(6) A meghívóval együtt kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is. Az (5) bekezdés d)–f) pontban meghatározott személyek írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.

9. A képviselő-testület ülésének nyilvánossága

13. § (1) A Képviselő-testület helyiségeinek tanácskozás céljára rendelt részében az ülés tartama alatt csak képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak tartózkodhatnak.

(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja.

(3) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője (a továbbiakban: elnök) a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

10. Az elnök

14. § (1) Az elnök a Képviselő-testület ülését:

a) összehívja, megnyitja, vezeti, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, továbbá számba veszi a távollévőket, amennyiben az ülés határozatképtelen vagy határozatképtelenné válik, akkor az ülést 5 napon belül újból összehívja,

c) figyelemmel kíséri a Képviselő-testület munkájából való kizárási okot, ez ügyben intézkedést tehet.

(2) Az elnök ülésvezetési feladata, jogköre:

a) Szó megadása, megtagadása.

b) Tárgyra térése felszólítás, szó megvonása, mely során azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra. Az elnök felszólítás eredménytelensége után megvonhatja a szót.

c) Napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása.

d) Az ülés félbeszakítása, amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

e) Napirendi pont tárgyalásának elnapolása. Az elnök, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

f) Napirendek összevont tárgyalására javaslattétel.

(3) Az elnök vitavezetési feladatai:

a) Napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát Amennyiben a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja. Az előterjesztő, vagy bármely képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület a kérdésben vita nélkül határoz.

b) Szavazást rendel el, megállapítja a szavazás eredményét, kimondja a határozatot.

(4) Az elnök egyéb feladatai, jogköre:

a) Felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor.

b) Az ülés rendjének biztosítása, amennyiben valamely települési képviselő felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kifejezést használ, ha a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályokat megszegi, az elnök rendreutasítja. Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

c) Tájékoztatót ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

11. Munkaterv

15. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:

a) az Ügyrendi Bizottságtól

b) a jegyzőtől.

(3) A véleményeket, javaslatokat a munkatervhez a polgármesternél lehet benyújtani.

(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések várható időpontját,

b) a napirendek címét,

c) a közmeghallgatás időpontját.

(5) A munkaterv elfogadásáról a polgármester javaslatára a Képviselő-testület minden év első ülésén határoz.

(6) A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatni kell a munkatervbe be nem került javaslatokról.

12. A rendes ülés napirendje

16. § A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a – munkaterv alapján – a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a Képviselő-testület egyszerű többséggel állapítja meg.

13. Napirendre vétel

17. § (1) A Képviselő-testület e rendeletben meghatározott módon az ülés napirendjére felveszi

a) az előterjesztéseket

b) az önálló indítványokat

(2) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) rendeleti javaslatok

b) határozati javaslatok

c) beszámolók

d) tájékoztató a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

14. Előterjesztések

18. § (1) A Képviselő-testület üléseinek napirendjére fel kell venni az előterjesztésnek minősülő a munkatervbe felvett, továbbá a Képviselő-testület, a Képviselő-testület bizottsága, a polgármester és a jegyző által előzetesen javasolt

a) rendeleti javaslatot,

b) határozati javaslatot,

c) beszámolót,

d) tájékoztatót.

(2) A rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

15. Képviselői önálló indítványok

19. § (1) Az előterjesztések alapján a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló indítványt tehetnek a képviselők, melyet a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően legalább 3 nappal írásban előterjeszteni.

(2) A polgármester az önálló indítványt a Képviselő-testület ülésén napirendi pontként javasolhatja. Ennek hiányában az önálló indítvány benyújtásáról a Képviselő-testületet tájékoztatja, és az elutasítást köteles megindokolni.

(3) A tájékoztató alapján – amennyiben az indítványozó képviselő azt kéri – a képviselő-testület egyszerű többséggel és vita nélkül dönt a napirendre vétel kérdésében.

(4) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó nevét, az indítvány szövegét, és az előterjesztő saját kezű aláírását.

(5) A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok:

a) rendeleti javaslatok

b) határozati javaslatok

lehetnek.

16. Nem önálló indítványok

20. § (1) Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok a nem önálló indítványok:

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat,

c) bizottsági ajánlás.

(2) A polgármester, a képviselők, a bizottság és a jegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.

(3) Sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a Képviselő-testület ülését megelőzően 3 nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.

(4) Amennyiben a polgármester az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a Képviselő-testület a napirend előtt egyszerű többséggel dönt.

(5) A rendeleti javaslathoz és a határozati javaslathoz a (2) bekezdésében jelöltek módosító javaslatot tehetnek. A módosító javaslatot indokolással kell ellátni.

(6) Az előkészítésért felelős bizottság a rendeleti javaslathoz, határozati javaslathoz – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a Képviselő-testületnek. Az ajánlásnak tartalmaznia kell a kisebbségi véleményt is.

(7) Az indítványnak a tárgyalásra és határozat hozatalra alkalmasnak kell lennie. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasíthatja.

17. Rendkívüli képviselő-testületi ülés napirendje

21. § (1) E rendelet 7. §-ban megjelölt rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott.

(2) A napirendi pont beterjesztéséről az ülés elnöke gondoskodik.

(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározottakat követően egyszerű többséggel, dönt arról, hogy kívánja-e tárgyalni az indítvány tárgyát.

(4) Képviselő-testület rendkívüli ülésére az elnök egyéb – az indítványban nem szereplő – napirendi pont tárgyalását kezdeményezheti, melynek napirendre vételéről a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

18. A tanácskozás rendje

22. § (1) A Képviselő-testület ülésén feladatkörükben a 12. § (5) bekezdésében meghatározott személyek (meghívottak) tanácskozási joggal vesznek részt.

(2) A Képviselő-testület ülésén felszólalhat az akinek az ülés elnöke javaslatára a Képviselő-testület – vita nélkül egyszerű többséggel – szót ad.

(3) Az (1) bekezdésben megjelölt azon meghívottak, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt tanácskozási joggal, melyhez meghívásuk kapcsolódik.

19. Felszólalás a képviselő-testület ülésén

23. § A felszólalások típusai

a) napirend előtti felszólalás,

b) felszólalás ügyrendi kérdésben,

c) napirendhez kapcsolódó felszólalás.

24. § (1) Napirend előtti felszólalásra az elnöktől bármelyik képviselő kérhet engedélyt a felszólalás tárgyának megjelölésével.

(2) Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb öt percig tarthat.

(4) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.

25. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor 2 percre szót kérhet, és javaslatot tehet. A Képviselő-testület a javaslatról vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

26. § (1) A napirendi ponthoz való hozzászólásra az ülés elnökénél kell jelentkezni.

(2) A napirendi pont vitája során a települési képviselő legfeljebb egy alkalommal kérhet szót. Ismételt felszólalásra az elnök engedélyt adhat. Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő a Képviselő-testülettől kérheti a felszólalás engedélyezését. A Képviselő-testület e tárgyban felszólalás és vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Az előterjesztő, a Hivatal napirendben érintett dolgozója, a polgármester, és a jegyző több alkalommal is hozzászólhatnak.

(4) A tanácskozási joggal rendelkezők, illetve az eseti felszólalásra engedéllyel rendelkezők napirendi pontonként legfeljebb egy esetben 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.

(5) Az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.

(6) A hozzászólók sorrendjét – figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét – az elnök határozza meg.

(7) Vita közben, korábbi felszólalással kapcsolatos észrevétel megtétele céljából bármelyik képviselő, továbbá ha a képviselő a személyét érintő korábbi felszólalásra kíván észrevételt tenni 2 perces hozzászólásra kérhet szót. A felszólalást az elnök engedélyezi. Ez esetben viszontválasznak és vitának helye nincs.

20. Képviselő-testület döntései

27. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása és a zárszó után rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) A jegyző – az Mötv. 53. § (1) bekezdés k) pontjában foglaltak alapján – köteles jelezni a képviselő-testületnek, ha döntésük vagy működésük jogszabálysértő.

(3) Az ülés elnöke a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét rendeleti javaslatokat és határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító javaslatokról, majd az előterjesztésben szereplő rendeleti javaslatról, határozati javaslatról dönt a testület.

(4) Az önkormányzati rendeletet és a képviselő-testület normatív határozatát a helyben szokásos módon kell kihirdetni. A helyben szokásos mód az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján (3907 Tállya, Rákóczi u. 34.) való kifüggesztéssel történik.

(5) A képviselő-testület számozott határozatai

a) normatív határozatok

b) egyedi határozatok.

(6) A képviselő-testület az (5) bekezdésben meghatározott számozott határozat nélkül, de a testületi ülés jegyzőkönyvében történő rögzítéssel dönt:

a) a napirend elfogadásáról, előterjesztés napirendre vételéről,

b) jegyzőkönyvvezető és jegyzőkönyvhitelesítő személyek megválasztásáról,

c) ügyrendi kérdésekről,

d) név szerinti szavazás és titkos szavazás elrendeléséről.

21. Nyílt szavazás

28. § (1) A nyílt szavazás személyesen kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok összeszámlálása után az elnök megállapítja a javaslat mellett szavazók, majd az ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.

22. Név szerinti szavazás

29. § (1) Nyílt szavazás esetén, bármely települési képviselő a szavazás megkezdése előtt, javasolhatja a név szerinti szavazás tartását. A név szerinti szavazás tartásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők felállva „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

23. Titkos szavazás

30. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat, melyre bármely települési képviselő javaslatot tehet. A titkos szavazás tartásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és zárt urna igénybevételével történik.

(3) A szavazás lezárást követően az ülésvezető a képviselő-testület előtt felbontja az urnát, összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és kihirdeti szavazás eredményét.

(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, a szavazás eredményét azonban ülés jegyzőkönyvének is tartalmaznia kell.

24. Jegyzőkönyv

31. § A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet, az ülésen a polgármester javaslatára, egyszerű többséggel megválasztott két képviselő hitelesíti.

25. KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

32. § (1) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság, tagjai 3 fő önkormányzati képviselő.

(2) A Képviselő-testület esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat az ideiglenes bizottságokra is értelemszerűen alkalmazni kell.

33. § Ügyrendi Bizottság feladatai és hatásköre:

a) a Képviselő-testület által elfogadott Közbeszerzési Szabályzatban foglalt feladatok ellátása,

b) Éves Közbeszerzési Terv képviselő-testületi döntésre való előterjesztése,

c) az Mötv. 120. §-ában foglalt feladatok ellátása,

d) az összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárással kapcsolatos feladatok ellátása,

e) a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése,

f) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának véleményezése,

g) Önkormányzat éves Munkatervének véleményezése.

26. POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER

34. § (1) A polgármester főállásban látja el tisztségét.

(2) A polgármester ügyfélfogadási ideje minden héten hétfőn 8-12 óráig.

(3) A Képviselő-testület két alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el a feladatukat. Egy fő alpolgármester a képviselő-testület tagjai közül és egy fő alpolgármester nem a képviselő-testület tagjai közül kerül megválasztásra.

27. ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ

35. § Amennyiben a polgármester, az alpolgármester és az önkormányzati képviselő az Mötv. 49. § (2) bekezdésében foglalt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, úgy a képviselő-testület 1.000,-Ft összegű rendbírsággal sújtja.

28. HIVATAL

36. § (1) Tállya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Golop Község Önkormányzatának Képviselő-testületével igazgatási feladataik ellátására az 1. § (4) bekezdésében meghatározott elnevezéssel Hivatalt alakítanak és tartanak fenn.

(2) A jegyző ügyfélfogadási rendje:

a) Tállyai székhelyen: hétfő 8 – 12 óráig,

b) Golop Kirendeltségén: csütörtök 9 – 11 óráig.

(3) Az Mötv. 82. § (3) bekezdésében foglaltak esetén a jegyzői feladatokat a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Hivatalban közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatott, köztisztviselő látja el.

(4) A Hivatal belső szervezeti felépítését, működésének, munkarendjének részletes szabályait a Hivatal SZMSZ-e tartalmazza.

29. EGYÜTTMŰKÖDÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATTAL

37. § (1) Tállya községben Tállya Települési Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnevezéssel (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) települési nemzetiségi önkormányzat működik.

(2) Az Önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a Nemzetiségi Önkormányzattal.

(3) Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat részére biztosítja a működéséhez szükséges tárgyi feltételeket, így különösen hivatali munkaidőben – a nemzetiségi feladatellátáshoz szükséges tárgyi és technikai eszközökkel felszerelt – a 3907 Tállya, Lavotta u. 5. szám alatti épületben a helyiséghasználatot.

(4) Az Önkormányzat a Hivatal útján gondoskodik a Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.

(5) Az Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke a roma nemzetiségi közügyek intézése érdekében a Polgármesternél kezdeményezheti a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, továbbá a Képviselő-testület részére javaslatot tehet.

(6) A Polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni.

(7) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzat egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a Polgármester gondoskodik.

(8) A véleményezési, egyetértési jog gyakorlására az Njtv. 27. §, 35. §, és 83. § (4) bekezdésében foglalt eljárásrend vonatkozik.

(9) A Nemzetiségi Önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke a Polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a Képviselő-testületet a Polgármester tájékoztatja.

30. LAKOSSÁGI FÓRUMOK

38. § (1) Lakossági fórum szervezéséről a képviselő-testület esetenként dönt, így a kiemelten nagyobb beruházások esetén, illetve olyan kommunális, egyéb kérdésekben, aminek kihatása van a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásra.

(2) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban értesíteni kell. A meghívót 12. § (4) bekezdésében meghatározott hirdetőtáblákon kell kifüggeszteni és az Önkormányzat honlapján www.tallya.hu internetes elérhetőségen elektronikus formában is meg kell jelentetni.

(3) A lakossági fórum összehívására és vezetésére vonatkozóan a 12. § (1) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. A lakossági fórumról az elhangzott vélemények, állásfoglalások lényegét tartalmazó feljegyzés készül. Elkészítéséről a fórum vezetője gondoskodik.

III. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

39. §2

40. § Ez a rendelet 2024. október 14-én 10 órakor lép hatályba.

1

A bevezető a Tállya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 39. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

Az 1. melléklet a Tállya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.