Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (X. 12.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 13- 2025. 05. 30

Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (X. 12.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.10.13.

Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésének d.) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

ÁLTALÁNOS RÉSZ

AZ ÖNKORMÁNYZAT ELNEVEZÉSE

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyirád Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 8454 Nyirád, Szabadság utca 3.

(3) Az önkormányzat működési területe: Nyirád község közigazgatási területe.

(4) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(5) Az önkormányzati feladatok ellátását a Képviselő-testület és szervei biztosítják. A Képviselő-testület szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottsága, a közös önkormányzati hivatal és a jegyző.

(6) A képviselő-testület hivatalának elnevezése és székhelye: Nyirádi Közös Önkormányzati Hivatal (8454 Nyirád, Szabadság utca 3. A közös önkormányzati hivatal működését külön szervezeti és működési szabályzat rögzíti.

(7) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.nyirad.hu, az önkormányzati helyi újság megnevezése: Nyirlevél.

AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló és pecsét.

(2) A címert a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület a címer és a zászló használatának rendjét a 7/2000. (VI.30.) önkormányzati rendeletében szabályozza.

(4) A pecsét leírása: a körbélyegző közepén a magyar címer, körben Nyirád Község Önkormányzata felirat

(5) A használatban lévő bélyegzők lenyomatairól, a használatukra feljogosított személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.

KÜLÖNÖS RÉSZ

I. Fejezet

FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK

3. § (1) A helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése határozza meg.

(2) Az Önkormányzat jelenleg ellátott önként vállalt feladatainak felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, bizottságra és a jegyzőre ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, valamint a hatáskört visszavonhatja.

(4) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. Hatáskört átruházni csak rendelettel lehet. A Képviselő- testület a polgármesterre az Mötv. 41. § (4) bekezdése alapján átruházott hatásköröket a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

4. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A testület szükség szerint, de évente legalább 10 alkalommal ülésezik. A képviselő-testület évente a nyári szabadságolások miatti időben ülésszak-szünetet rendel el minden év július 1. napjától augusztus 31. napjáig. Ezen időszakban csak az azonnali döntést igénylő esetben kerülhet sor képviselő-testületi ülésre.

(3) A képviselő-testület alakuló, soros, ünnepi és rendkívüli ülést tart. A képviselő-testület – a Mötv 43. § rendelkezéseire tekintettel – alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg. A képviselő-testület soros ülését adott hónap utolsó csütörtökén tartja az önkormányzat székhelyén. Ettől indokolt esetben a polgármester eltérhet, illetve a képviselő-testület a munkatervében rendelkezhet. Rendkívüli ülést a polgármester előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben hívhat össze. Rendkívüli ülést kell összehívni a képviselők egynegyedének, a testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára is. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül összehívja a testületet. A képviselők az indítványt saját kezűleg aláírják. A Képviselő-testület – döntése alapján - ünnepi ülést tarthat.

(4) Az ülésnap a megszavazott napirend megtárgyalásának befejezéséig tart, elnapolás esetén az ülést az eredeti napirendi pontokkal kell folytatni.

(5) A képviselő-testület kétfordulós rendszerben tárgyalja meg: az önkormányzat költségvetését, minden olyan kérdést, amelyet polgármester, bizottság, vagy a képviselők legalább egynegyede így indítványoz megtárgyalni.

5. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester – akadályoztatása esetén az alpolgármester – hívja össze, aki a képviselő-testület elnöke. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze.

(2) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok tárgyának és előterjesztőjének, továbbá az egyéb napirendi pontok tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívót írásban kell elkészíteni, azt a képviselők és a meghívottak részére elektronikus úton – technikai problémák felmerülése esetén, papíralapon – kell elérhetővé tenni.

(3) A soros ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell elektronikusan megküldeni, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 5 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt – pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb elektronikusan ki kell kézbesíteni. Rendkívüli képviselő-testületi ülés személyesen vagy telefonon történő összehívása esetén nem szükséges elektronikus meghívót küldeni.

6. § (1) A képviselő-testület soros üléseinek időpontjáról a nyilvánosságot értesíteni kell a település honlapján, hirdetőtábláin.

(2) A képviselő-testület tagjain kívül minden nyilvános ülésre meghívást kap:

a) a jegyző,

b) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;

c) a községben működő önszerveződő közösségek vezetőit;

d) az önkormányzat intézményeinek vezetőit;

e) valamint akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.

7. § (1) A meghívóban szereplő tárgysorozat az alábbi sorrendben kerül rögzítésre:

a) rendelet-tervezetek, költségvetési-, zárszámadási előterjesztések,

b) gazdasági, vagyoni ügyek,

c) választási, kinevezési ügyek,

d) a polgármester, jegyző, bizottsági elnökök munkatervben rögzített előterjesztései,

e) interpellációk, közérdekű bejelentések,

f) testületi hatáskörbe tartozó egyedi ügyek.

(2) A meghívóban nem szereplő, halaszthatatlan, döntést igénylő javaslat soron kívüli megvitatása érdekében önkormányzati képviselő, bizottság, a polgármester, valamint a jegyző írásbeli sürgősségi indítványt terjeszt elő.

(3) Az indítványt írásban, a sürgősség indokolásával, legkésőbb az ülés kezdetéig kiosztja az indítványozó.

(4) A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, a napirendi pontok elfogadását megelőzően, külön dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a sürgős tárgyalás nyomós okát nem ismeri el, azt a soron következő Képviselő-testületi ülésen tárgyalja meg.

(5) A döntést igénylő előterjesztések a meghívóban és az ülésvezetés során is elkülönülnek a tájékoztatásra szolgálóktól. A tájékoztató jellegű előterjesztések megtárgyalására a nyilvános ülés első részében kerül sor.

A MUNKATERV

8. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a testület évente hagy jóvá.

(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a testület elé.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,

b) a bizottság elnökétől,

c) a jegyzőtől,

d) az intézményvezetőktől.

(4) A munkatervi javaslatokat a munkaterv megtárgyalását megelőzően 10 nappal korábban a polgármesterhez kell benyújtani.

(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülésnapok időpontját,

b) a napirendi pontok tárgyát, címét, előterjesztőjét és az előkészítésért felelős nevét,

c) a közmeghallgatás időpontját.

(6) A munkaterv elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(7) A képviselő-testület munkatervében elrendelheti egyes napirendek két fordulóban történő tárgyalását. Az első fordulóban meg kell határozni az elérni kívánt célokat és az előkészítés főbb mozzanatait. A második fordulóban vitatja meg a testület az előterjesztést és hozza meg döntését.

AZ ELŐTERJESZTÉS

9. § (1) A Képviselő-testület ülésére a polgármester, a települési képviselő, a Képviselő-testület bizottsága és a Hivatal vezetője írásban, vagy szóban nyújt be előterjesztést. Szóbeli előterjesztésnek minősül a testületi ülés napján kiosztott, az előzetesen megküldött napirendekhez nem kapcsolódó írásos előterjesztés.

(2) A minősített többséget igénylő döntésekhez az előterjesztés írásban készül.

(3) A jegyző nyújtja be:

a) a feladatkörébe tartozó ügyekre vonatkozó előterjesztéseket,

b) az önkormányzati rendeletek tervezetét, kivéve az SZMSZ-ről, az éves költségvetésről és zárszámadásról, a rendezési tervek elfogadásáról illetőleg módosításáról szóló rendelet tervezeteket.

(4) Az önkormányzati intézmény, illetve az egyéb szerv vezetője az előadója annak az előterjesztésnek, amely kizárólag az adott szervre, vagy az általa végzett tevékenység ellátására vonatkozik.

10. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő, döntést igénylő előterjesztés két részből áll:

a) Az első rész

aa) utal azon indítékokra, amelyek az adott napirend megtárgyalását szükségessé tették,

ab) ismerteti, hogy az adott témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, ha igen, milyen döntés született, és utal a hozott határozatok végrehajtására,

ac) elemzi a kialakult helyzetet a korábbi időszakhoz viszonyítva.

ad) a szakmai megállapítások mellett foglalkozik az adott napirenddel összefüggő politikai, társadalmi hatásokkal a kapcsolódó jogszabályok érvényesülésével,

ae) meghatározza a napirenddel kapcsolatos feladatok végrehajtásához szükséges dologi eszközöket és költségkihatásokat,

af) az adott napirend feladatainak elemzése alapján meghatározza a legfontosabb célkitűzések megvalósítása érdekében teendő intézkedéseket,

ag) amennyiben az adott feladat végrehajtásában többféle megoldás lehetséges, mindegyiket ismerteti,

ah) megnevezi az előkészítésben résztvevőket.

b) A második rész a határozati javaslat, amely

ba) az előterjesztés első részére épül, és az ott felhozott problémák megoldására tartalmaz javaslatot,

bb) meghatározza a teendő intézkedéseket, a végrehajtás határidejét és felelőseit,

bc) anyagi eszközöket igénylő előterjesztés esetén, megjelöli azok fedezetének forrásait,

bd) szükség esetén alternatívákat tartalmaz a következmények indokolásával együtt.

(2) Tájékoztató jelentés határozati javaslatot nem tartalmaz.

11. § Az előterjesztés elkészítéséért, valamint a munkaterv szerinti határidőben történő benyújtásáért a napirend előadója a felelős. Az előterjesztés készítője felelős az előterjesztésben szereplő adatok teljességéért és valósságáért a készítéskor rendelkezésre álló információkra vonatkozóan, valamint felelős a határozati javaslatok megalapozottságáért.

12. § Az előterjesztés előkészítésére a munkatervben kötelezett az ülés előtt legalább 8 nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni. A bejelentés tárgyában a polgármester dönt.

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSE, AZ ÜLÉSVEZETÉS SZABÁLYAI

13. § (1) Az alakuló ülést a Mötv 43. § (2) bekezdése alapján a polgármester vezeti.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester - vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén az ülés vezetését a korelnök látja el.

(3) Az ülés megnyitásakor a polgármester tájékoztatja a testületet a távollevő képviselőkről és közli a távollét bejelentett indokát, valamint azt, hogy az ülés összehívása szabályszerűen történt-e, majd megállapítja a határozatképességet.

(4) A képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint fele jelen van. Az ülésteremben tartózkodó képviselőt a határozatképesség megállapításakor és a szavazáskor is jelenlévőnek kell tekinteni. Határozatképtelenség vagy az ülés megszakadása esetén a testületet 15 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.

(5) Határozatképesség esetén a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, de bármely képviselő és a jegyző is jogosult a meghívóban feltüntetett napirendek vonatkozásában javaslattal élni.

(6) A polgármester vagy a képviselő, illetve a jegyző javasolhatja bármelyik napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve kezdeményezheti több napirend összevontan történő tárgyalását.

(7) A polgármester havonta tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(8) A polgármester havonta tájékoztatást ad a lejárt határidejű Képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról.

(9) A Képviselő- testület a napirendről és a napirend előtti felszólalásról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

TANÁCSKOZÁSI REND

14. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során: figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít, továbbá e rendeletnek a tanácskozási rendre, illetve a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha nem talál meghallgatásra, elhagyja az üléstermet és ezzel az ülés félbeszakad. A testületi ülés elnöki összehívásra folytatódik.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azokkal vitába szállni nem lehet.

A HOZZÁSZÓLÁSOK ÉS A VITA

15. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.

(2) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat az ülés elnökének jelzik. A képviselői felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A hozzászólások időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend kertében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a levezető elnök megvonhatja a szót.

(3) Azt a felszólalót, aki eltér a napirendi pont tárgyától, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra, kétszeri felszólítás után megvonhatja tőle a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

(4) A nyilvános képviselő-testületi ülésen megjelent választópolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyezhet egy-egy napirendi ponthoz. A hozzászólás időtartama 2 perc lehet. Az adott ügyhöz ismételt hozzászólást a polgármester engedélyezhet, legfeljebb 2 perc időtartamban. A polgármester további megszólalási lehetőséget csak indokolt esetben engedélyezhet. Az ülésen megjelent választópolgároknak tanácskozási joguk nincs

(5) A polgármester lehetőséget adhat arra, hogy a vitában érintett résztvevő személyek – személyes érintettség címén – 2 perc időtartamban megjegyzést tehessenek.

(6) Bármikor szót kérhet:

a) az előterjesztés készítője,

b) ügyrendi kérdésben bármely képviselő

c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

ÜGYRENDI KÉRDÉS

16. § (1) Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) A képviselő ügyrendi hozzászólás keretében tett azon indítványát, mely a vita lezárását és a határozati javaslat illetve a módosító határozati javaslatok azonnali szavazásra bocsátását javasolja - a polgármester szavazásra bocsátja.

(3) Ügyrendi javaslat a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

(4) Az ügyrendi kérdésben szót kérő képviselőnek az elnök felhívására meg kell jelölnie a rendelet azon szabályát, amelyre hivatkozik. Amennyiben az ülés elnöke megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben sincs vitának helye.

SZAVAZÁS RENDJE

17. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát – saját indítvánnyal, illetve a vitában elhangzott módosító javaslatok, kiegészítések elfogadásával – a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.

(2) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyző szükség szerint törvényességi észrevételt köteles tenni.

(3) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vitában elhangzottakat összefoglalja, majd a javaslatokat logikai sorrendben bocsátja szavazásra. Ezt követően megállapítja a szavazás eredményét és ismerteti a hozott döntést.

(4) A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(5) A képviselő-testületi döntéshozatalból kizárható a Mötv 49. § (1) bekezdése alapján az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(6) A képviselő-testület - bármely tagja javaslatára – 3 havi időtartamra 25 %-kal csökkenheti annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és a képviselő-testület megállapítja, hogy a bejelentési kötelezettsége fennállt.

18. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben az Mötv. alapján zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

(2) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha az eredmény megállapításával kapcsolatban kétség merül fel, a szavazást meg kell ismételtetni.

(3) Eredménytelen szavazás esetén az előterjesztő az előterjesztést szükségképpen átdolgozza, kiegészíti és a képviselő-testület a soron következő ülésén az újból megtárgyalja.

(4) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság, mint Szavazatszámláló Bizottság bonyolítja le.

(5) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(6) A Szavazatszámláló Bizottság összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát.

(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,

b) a Szavazatszámláló Bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét,

e) a jegyzőkönyvvezető nevét,

f) a bizottság tagjainak és a jegyzőkönyvvezetőnek az aláírását.

(8) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

19. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt törvény írja elő, illetve ha bármelyik képviselő javaslatára a testület egyszerű többséggel vita nélkül így határoz.

(2) Ügyrendi kérdésben, valamint a bizottság létszáma és összetétele tekintetében név szerinti szavazást tartani nem lehet.

(3) A névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, s a jelenlevők nevük felolvasásakor igen- nel, nem- mel vagy tartózkodom- mal szavaznak. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(4) A névszerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyv mellé kell csatolni.

A HATÁROZAT ALAKSZERŰSÉGE

20. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal látja el, zárójelben feltűntetve az ülés napját. Megjelölése: Nyirád Község Önkormányzata Képviselő- testületének sorszám/év. (hónap.nap.) határozata.

(2) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.

(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(5) A képviselő-testület az alábbi kérdésekben a szavazati arányok rögzítésével, alakszerű határozat nélkül dönt:

a) napirend elfogadása,

b) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

c) a polgármester és az alpolgármester előző soros testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, eseményeiről szóló beszámoló elfogadása,

d) a polgármester és a bizottságok átruházott hatáskörben hozott döntéseinek jóváhagyása,

e) interpellációra adott válasz elfogadásáról, tudomásul vételéről,

f) tájékoztatók elfogadásáról, tudomásul vételéről.

INTERPELLÁCIÓ

21. § (1) A képviselő a testületi ülésen - a fő napirendi pontok lezárása után a

a) polgármestertől,

b) alpolgármestertől,

c) az önkormányzat bizottságának elnökétől,

d) jegyzőtől

önkormányzati ügyekben maximum 5 perc időtartamban felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(2) Interpellálni szóban és írásban lehet. Az interpelláció szándékát az ülés kezdetét 48 órával megelőzően a polgármesternél kell írásban bejelenteni. Az írásos interpellációt, valamint a szóban előterjeszteni kívánt interpelláció rövid, lényegét tartalmazó írásos vázlatát a szándék bejelentésével egyidejűleg a polgármesterhez eljuttatni. A szóban előterjesztett interpelláció írásba foglalásáról és a képviselő általi aláírásáról a jegyző gondoskodik. Az írásban, illetve szóban előterjesztett interpelláció képviselő által előterjesztett példányát a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) Az írásbeli bejelentésnek tartalmaznia kell:

a) az interpelláló nevét

b) az interpelláció tárgyát és címzettjét

c) annak feltüntetését, hogy az interpellációt szóban is elő kívánja-e adni.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló képviselő legfeljebb 1 percben fejtheti ki véleményét. Amennyiben a képviselő nem fogadja el a választ, úgy a testület vita nélkül dönt a válasz elfogadásáról. Ha a választ a testület sem fogadja el, akkor az interpelláció kivizsgálásával megbízza a polgármestert (alpolgármestert), vagy a bizottságot. Az interpelláló képviselőt be kell vonni a vizsgálatba. A vizsgálatot 15 napon belül le kell folytatni. Az interpellációval kapcsolatos döntésre a vizsgálat befejezését követő soros testületi ülésen kerül sor.

(5) A lefolytatott vizsgálat eredményéről készült előterjesztést és a határozati javaslatot a megbízott szerv vezetője terjeszti elő a testületi ülésre, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.

A JEGYZŐKÖNYV

22. § (1) A képviselő-testület üléséről a résztvevő jegyzőkönyvvezető közreműködésével jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a jegyzőkönyv tartalmazza

a) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát, és azt, hogy a képviselő a távollétét a polgármesternek előre bejelentette-e,

b) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartamát,

c) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat.

d) aláírásokat, dátumot, pecsétet.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:

a) a meghívót

b) az írásos előterjesztéseket

c) az írásban benyújtott hozzászólásokat, interpellációkat

d) az elfogadott rendeleteket

e) jelenléti ívet

f) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet

g) névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyvet,

h) a sürgősségi indítványt és rövid indokolását.

(4) A testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy eredeti példányát évente be kell köttetni, és a közös önkormányzati hivatalban kell megőrizni.

(5) A nyilvános ülések jegyzőkönyvei, előterjesztései, jelenléti ívei, illetve egyéb mellékletei az önkormányzat honlapján állnak a választópolgárok rendelkezésére.

(6) A zárt ülésekről külön jegyzőkönyvet kell készíteni és azokat elkülönítve, zárt szekrényben a közös önkormányzati hivatalban kell tartani és elkülönítve kezelni.

(7) A jegyzőkönyv hitelesítéséhez a polgármester minden ülés kezdetén egy jegyzőkönyv hitelesítőt választ.

(8) Az elkészült jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv hitelesítő részére az ülés napját követő 10. napon meg kell küldeni. A jegyzőkönyv hitelesítő a jegyzőkönyvet legkésőbb az ülés napját követő 14. napon köteles a javasolt pontosításokkal, javításra, vagy ha javításra nincs szükség, aláírásával ellátva visszaküldeni. Amennyiben a jegyzőkönyv hitelesítő javítást kérnek, azt azonnal el kell végezni, hogy a jegyzőkönyv hitelesítő a 15. napon aláírásával el tudja a jegyzőkönyvet látni.

(9) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

III. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS

23. § (1) A képviselő-testület – az Mötv 42. § 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján – a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság elnöke,

d) a képviselő,

e) a jegyző.

(3) A rendelettervezetet indokolással, hatásvizsgálattal együtt kell a testület elé terjeszteni.

(4) A rendelettervezetről való szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelettervezet egészéről dönt a testület.

(5) A rendelet végén minden esetben meg kell határozni hatálybalépésének napját.

24. § (1) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti. A rendelet megjelölése magában foglalja a jogalkotó megnevezését, a rendelet számát, megalkotásának évét, zárójelben a kihirdetés napját, valamint a rendelet címét. A számozás évente egytől kezdődik, emelkedő számsorrendben.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(3) A rendeleteket az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláin a rendeletalkotásról szóló hirdetmény kifüggesztésével ki kell hirdetni. A hirdetményt az önkormányzat hivatalos honlapján is közzé kell tenni.

(4) A rendeletekről a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet, amely tartalmazza:

a) a rendelet számát és tárgyát

b) meghozatalának, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját

c) módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját

d) hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.

IV. Fejezet

A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI

25. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái:

a) a helyi népszavazás,

b) közmeghallgatás,

c) fórum,

d) képviselői fogadóóra.

(2) A képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, a községnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét és velük együttműködik.

(3) A képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartás és a helyi közélet biztosítása érdekében tájékoztatást nyújt Nyirád Község honlapján, illetve a közösségi felületeken.

HELYI NÉPSZAVAZÁS

26. § A képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2017. (IX.15.) önkormányzati rendeletében szabályozza.

A KÖZMEGHALLGATÁS

27. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben meg kell határozni.

(2) A közmeghallgatás tényét legalább 10 nappal az ülés előtt az önkormányzat honlapján és a községben található 6 db hirdetőtáblán nyilvánosságra kell hozni. A hirdetőtáblák a következő helyeken találhatók: Szabadság utca 3., Széchenyi utca 34., Arany János utca 2., Dózsa György utca 2., Park utca 1/A. és Május 1. utca 1.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

(5) A közmeghallgatáson is – mint képviselő-testületi ülésen – a testületnek határozatképesnek kell lennie.

(6) A közmeghallgatáson a választópolgároknak lehetőségük van a polgármesterhez, illetve Képviselő-testülethez kérdést, felvetést, javaslatot intézni, a község, a község lakóit érintő problémákat, gondokat felvetni. Ezekre - lehetőség szerint - a válaszadást a helyszínen meg kell tenni. Ha erre nincs lehetőség, akkor a kérdésfelvetőnek a választ a közmeghallgatást követő tizenöt napon belül adja meg a polgármester úgy, hogy amennyiben több személyt is érint a felvetés, akkor erről minden érintett értesüljön.

(7) A közmeghallgatás lefolytatására a Képviselő-testületi ülés eljárási szabályai vonatkoznak.

A FÓRUM

28. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – a választópolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.

(2) A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.

(3) A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.

(4) A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről hirdetőtáblán kell tájékoztatni a lakosságot.

(5) A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

A KÉPVISELŐI FOGADÓÓRA

29. § (1) A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében képviselői fogadóórát tarthatnak.

(2) A képviselői fogadóórákon az elhangzott közérdekű bejelentésekről, javaslatokról a képviselő feljegyzést készít. A feljegyzés alapján a szükséges intézkedések megtételéről a jegyző gondoskodik.

V. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ

30. § (1) A képviselő Nyirád Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit. Részt vesz a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.

(2) A képviselői megbízatás keletkezésére és megszűnésére, valamint a tisztségre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. szabályozza.

(3) A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.

(4) Valamennyi képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.

(5) A képviselő főbb jogai:

a) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni, kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben, tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén.

b) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet, a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést.

c) közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre annak 15 napon belül érdemi választ köteles adni.

(6) A képviselő főbb kötelezettségei:

a) a testületi üléseken felkészülten, józan ítélőképességének birtokában való megjelenés;

b) testületi ülés előtti és alatti szeszesital fogyasztástól tartózkodni köteles valamennyi képviselő.

c) tevékeny részvétel a képviselő-testület munkájában;

d) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;

e) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;

f) köteles megőrizni a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, valamint köteles figyelembe venni az Alaptörvénynek, a Polgári Törvénykönyvnek és az Adatvédelmi törvénynek a magántitokra, üzleti titokra és a személyes adatok védelmére vonatkozó rendelkezéseit;

g) kapcsolattartás a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel;

h) személyes érintettség bejelentése;

i) köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek;

j) köteles megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot tenni, melyhez csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát,

k) eskütételét követő három hónapon belül köteles részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen.

(7) Az önkormányzati képviselőt tiszteletdíj illeti meg, melynek összegét – az Mötv. 35. §-ban rögzített előírásokra figyelemmel – a Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (XII.22.) önkormányzati rendelete határozza meg.

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA

31. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó bizottságot választ és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság.

(3) A képviselő-testület a Mötv 57. § (2) bekezdése alapján az Ügyrendi Bizottságot bízza meg a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos jogszabályban meghatározott feladatok ellátásával.

(4) A képviselő egyidejűleg csak egy bizottságnak lehet az elnöke és egy bizottság tagjává választható. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ideiglenes bizottságnak tagja, vagy elnöke lehessen.

(5) A bizottsági üléseken bármely képviselő, felkért szakértő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.

(6) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(7) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(8) A bizottság ülését az elnök - akadályoztatása esetén az általa meghatalmazott bizottsági tag – elektronikusan hívja össze és vezeti, kiadmányozza a bizottság döntéseit, figyelemmel kíséri a bizottság határozatainak végrehajtását, képviseli a bizottságot, jogosult külső szakértő meghívására.

32. § (1) A bizottságok munkájukba szakértőket, valamint a bizottság által tárgyalt ügyben érdekelteket, érintetteket is bevonhatnak.

(2) A bizottságok működésével összefüggő ügyviteli feladatokat a közös önkormányzati hivatal látja el.

(3) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre formailag és tartalmilag is a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak. A jegyzőkönyv elkészítéséről a közös hivatal adminisztratív közreműködésével a bizottság elnöke gondoskodik. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyv kormányhivatalnak történő megküldéséről a jegyző gondoskodik a Mötv 60. §-ában meghatározott határidőn belül.

POLGÁRMESTER

33. § (1) Nyirád Község Önkormányzatának vezetője a polgármester, aki megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármesteri megbízás keletkezésére, megszűnésére és a tisztségre vonatkozó összeférhetetlenségre az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(3) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.

(4) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Tevékenységével hozzájárul Nyirád Község fejlődéséhez, elsődleges feladata a település fejlesztése, a közszolgáltatások szervezése, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel együttműködve.

(5) A polgármester feladatai különösen:

a) összehívja és vezeti a testület üléseit,

b) képviseli az önkormányzatot,

c) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,

d) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja,

e) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a közös önkormányzatihivatal belső szervezeti tagozódásának meghatározására,

f) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,

g) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző, az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők, önkormányzati dolgozók és közfoglalkoztatottak tekintetében.

h) legjobb tudása és lehetősége szerint ellátja a vis maior helyzetet. Vis maior körülménynek kell tekinteni az előre nem látható és emberi erővel elháríthatatlan körülményeket (pl.: háborús, országos sztrájk, földrengés, árvíz, tűzvész, terrorcselekmény, egészségügyi vészhelyzet)

(6) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.

(7) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat azzal, hogy az Mötv. 42. § 12. pontjában foglalt át nem ruházható hatáskörök kivételével a jegyzőre ruházza át a szabadság kiadásával kapcsolatos feladatok ellátását.

(8) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzat képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.

(9) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben

a) olyan pályázat benyújtásáról, amelynek előkészítését a képviselő-testület előzetesen elrendelte, és a kidolgozott pályázati projektköltségvetés saját forrását, vagy annak előirányzatát a képviselő-testület előzetesen biztosította, amennyiben a pályázat a biztosított forrást nem haladja meg;

b) önkormányzati tulajdonú, bérbe adott bérlakások esetén a bérleti jogviszony közös megegyezéssel vagy felmondással történő megszüntetéséről, amennyiben azt a bérlő kezdeményezi.

(10) A polgármester a lakossággal való kapcsolattartás elősegítése érdekében Csütörtökön 13:00-15:00 óráig fogadóórát tart.

(11) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat.

ALPOLGÁRMESTER

34. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő alpolgármestert választ. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a tisztséget, a képviselő-testület által a törvény keretei között meghatározott tiszteletdíjban, költségtérítésben részesül.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi feladatát.

(3) A polgármesterre vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak az alpolgármesterre is.

(4) A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a polgármesteri feladatokat a korelnök látja el.

(5) Az alpolgármester fogadóórájának ideje: Kedd 13:00-15:00 óráig

VI. Fejezet

A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL, JEGYZŐ

35. § (1) Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testülete, Halimba Község Önkormányzata Képviselő-testülete és Szőc Község Önkormányzata Képviselő-testülete igazgatási feladataik ellátására a közöttük létrejött megállapodással közös önkormányzati hivatalt alakítottak ki és tartanak fenn az 1. § (6) bekezdésében foglalt elnevezéssel és székhellyel.

(2) A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési rendjét külön szabályzat tartalmazza, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a székhelytelepülés polgármestere hagyja jóvá.

(3) A közös önkormányzati hivatal szervezeti felépítése:

a) Nyirádi Közös Önkormányzati Hivatal Székhelyhivatal (8454 Nyirád, Szabadság utca 3.)

b) Nyirádi Közös Önkormányzati Hivatal Halimbai Kirendeltsége (8452 Halimba, Petőfi utca 16.)

c) Szőc Ügyfélfogadási hely (8452 Szőc, Kossuth utca 41.)

36. § (1) A jegyző:

a) előkészíti a képviselő-testületi ülések, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) gondoskodik a Képviselő-testület döntéseinek érintettekkel történő közléséről, végrehajtásáról,

d) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, azok változásairól,

e) szervezi a közös önkormányzati hivatal jogi felvilágosító munkáját,

f) ellátja a közös önkormányzati hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,

g) ellátja a Képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is,

h) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a képviselők a bizottsági tagok kérésére jogértelmezési kérdésekben,

i) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

(2) A jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt, feladatát az Mötv. 81 §-ában foglalt rendelkezések alapján látja el.

(3) A jegyzőt távolléte esetén a Nyirádi Közös Önkormányzati Hivatal Halimbai Kirendeltségénél dolgozó adóigazgatási ügyintéző helyettesíti. A jegyzői és az adóigazgatási ügyintézői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzőt a székhelyhivatalnál dolgozó anyakönyvvezető helyettesíti.

(4) A jegyző feletti munkáltatói jogokat Nyirád Község Önkormányzatának Polgármestere gyakorolja.

(5) A jegyző fogadóórájának az ideje: Kedd 09:00-15:00 óráig, Csütörtök 09:00-15:00 óráig

VII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE, VAGYONA

GAZDASÁGI PROGRAM

37. § (1) A Képviselő-testület a megalakulását követő 6 hónapon belül a költségvetési gazdálkodás, a községfejlesztés és a közszolgáltatások középtávú stratégiai céljait 5 évre meghatározó gazdasági programot fogad el a polgármester előterjesztése alapján.

(2) A program teljesítését a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület a ciklus végén értékeli, éves munkatervében a teljesítésről időközi jelentést is kérhet.

KÖLTSÉGVETÉS

38. § (1) A költségvetés elfogadása kétfordulós tárgyalással történik.

(2) Az első forduló során a rendelet-tervezet előterjesztésének elemei:

a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;

b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalt feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése;

c) az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendő, a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei; a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;

d) az igények és célkitűzések egyeztetése;

e) a szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása,

f) a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.

(3) A végleges költségvetési rendelet-tervezetet a második fordulóban, az államháztartásról szóló törvény és az államháztartás működési rendéről szóló Kormányrendelet rendelkezéseit figyelembe véve terjeszti a Képviselő-testület elé a polgármester.

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA

39. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet szabályozza.

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁNAK ELLENŐRZÉSE

40. § Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a Mötv. 119. §-ában meghatározott szabályok az irányadók.

ZÁRÓ RÉSZ

41. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nyirád Község Önkormányzata Képviselő-testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2014. (XI. 21.) önkormányzati rendelete.

42. § Ez a rendelet 2024. október 13-án lép hatályba.