Tázlár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 19- 2024. 10. 20

Tázlár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.19.

Tázlár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Az Önkormányzat működési területe: Tázlár Község közigazgatási területe.

(5) A Képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző és a Kiskőrösi Többcélú Kistérségi Társulás.”

2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A következő naptári év munkatervének elfogadásáról a polgármester javaslatára adott év első képviselő-testületi ülésén a Képviselő-testület szótöbbséggel határoz.”

3. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. § e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az alakuló ülés napirendje:)

„e) előterjesztés a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítására,”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. § i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az alakuló ülés napirendje:)

„i) előterjesztés az alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítására,”

(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. § k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az alakuló ülés napirendje:)

„k) a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,”

(4) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő l) és m) ponttal egészül ki:

(Az alakuló ülés napirendje:)

„l) az önkormányzati képviselők, a bizottsági elnökök, a bizottság tagjai tiszteletdíjának megállapítása,
m) a gazdasági program, fejlesztési terv elkészítése.”

4. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület ülésének száma évente legalább 10, azok napirendjére, tárgyalásának sorrendjére a polgármester a meghívóban tesz javaslatot.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A Képviselő-testület az ülését a Bócsai Közös Önkormányzati Hivatal Tázlári Kirendeltsége Tanácstermében tartja.”

(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület július 1-től augusztus 25-ig – rendkívüli ok kivételével – nem ülésezik (nyári szünet).”

5. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármester a napirend előtt tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, a lejárt határidejű határozatokról, valamint a testületi határozat nélkül, polgármester saját hatáskörében hozott kiadásról szóló döntésekről.”

6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„13. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) a rendelet-tervezet,

b) a határozat-tervezet,

c) a beszámoló.

(2) Az előterjesztéseket írásban kell benyújtani, de a beszámoló szóban is előterjeszthető.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek általában tartalmaznia kell:

a) az előterjesztő megnevezését,

b) az előterjesztés tárgyát, a képviselő-testületi ülés időpontját, típusát

c) a tényállást,

d) a lehetséges döntési alternatívákat,

e) az alternatívák indokait,

f) az előterjesztő aláírását,

g) a határozat-tervezetet (rendelet-tervezetet),

h) határozat végrehajtásáért felelős és a határidő megjelölését,

A c) és e) pontokban foglaltakat az előterjesztő az ülésen szóban is ismertetheti, illetve írásos előterjesztésük esetén – azokat szóban kiegészítheti.

(4) A Képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésben előterjesztés benyújtására jogosult:

a) önkormányzati képviselő,

b) a témakör szerint illetékes bizottság a feladatkörében eljárva,

c) a polgármester,

d) a jegyző,

e) az aljegyző vagy a témakör szerint felelős ügyintéző.

(5) Az előterjesztéseket a kiküldést megelőzően 10 nappal a jegyzőnek kell leadni. Sürgősséggel benyújtott előterjesztést, az ülés napját megelőző nap 12.00 óráig kell a jegyzőnek átadni.

(6) Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az Önkormányzat feladatkörét érintő kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve előterjeszthetnek beszámolót a Képviselő-testület ülésére.

(7) Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön szakértőt jelölhet ki, vagy kérhet fel, aki az előterjesztés megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.”

7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 15. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az érintett az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben előzetesen írásban kérheti a zárt ülés tartását.”

8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 26. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A hozzászólásra jelentkezőnek az elnök a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.”

9. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 29. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A minősített többséghez a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének (4 fő) igen szavazata szükséges.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 29. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A rendelet- és határozat-tervezeteket a tárgykör szerint illetékes bizottság véleményezi. A Szociális és Gazdasági Bizottság állásfoglalása szükséges: a költségvetés és a zárszámadás elfogadásához, valamint a Szociális és Gazdasági Bizottság véleményezi a szociális és egészségügyi témájú rendelet tervezeteket és a szociális tűzifa kérelmeket.”

10. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 22. alcíme a következő 29/A. §-sal egészül ki:

„29/A. § (1) Az Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhetik:

a) a települési képviselők,

b) Önkormányzati bizottságok elnökeik útján,

c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző.

(2) A Képviselő-testület állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. A rendelet előkészítésével megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.

(3) Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése, véleményeztetése a jegyző feladata. A jegyző a rendelettervezetet indokolással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményeztetés során felvett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokairól.

(4) Az Önkormányzat rendeletét a polgármester és a jegyző írja alá.”

11. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 35. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A határozatok jelölése a következő formában történik: évente 1-gyel kezdődő sorszám/év, zárójelben az ülés hónapja és napja (hónap római számmal, nap arab számmal) számú KT HATÁROZAT.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 35. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az önkormányzati rendeleteket a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.

(1b) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül hagyja jóvá:

a) az ülés napirendjét,

b) az ügyrendi kérdéseket,

c) a képviselői felvilágosítás-kérést, kérdésekre adott válaszok elfogadását. A döntést és a szavazás számszerű eredményét a jegyzőkönyvben ilyen esetben is rögzíteni kell.”

12. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 36. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:

a) a távol maradt képviselő nevét,

b) az előterjesztői kiegészítéseket, bizottsági véleményeket,

c) a képviselő kérése alapján szó szerinti hozzászólását,

d) a kérdéseket, interpellációkat, az azokra adott választ, és a testület döntését,

e) az elhangzott bejelentések lényegét,

f) a határozat szó szerinti szövegét.

g) a képviselő-testületi ülésen történt fontosabb eseményeket.

(3) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá, valamint két képviselő hitelesíti.

(4) A nyílt ülés jegyzőkönyvét a titkárságon lehet megtekinteni.”

13. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 44. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester a megbízatását főállású megbízatásban látja el.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 44. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A polgármester a település első tisztségviselője, polgármesteri esküjének megfelelően képviseli a Képviselő-testületet. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.”

(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 44. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Testületi határozat nélkül alkalmanként 1.000.000.- Ft összeghatár alatti kiadásról dönt átruházott hatáskörben.”

14. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 48. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A bizottságok elnökét - akadályoztatásuk esetén - a rangidős képviselő bizottsági tag helyettesíti.”

15. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 50. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A nyilvános bizottsági ülés időpontjáról és helyéről Tázlár lakosságát a meghívónak a helyben szokásos módon történő közzétételével kell értesíteni.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 50. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A bizottsági ülés időpontját és iratait az elnök megbízásából a Bócsai Közös Önkormányzati Hivatal Tázlári Kirendeltsége veszi nyilvántartásba és gondoskodik az őrzéséről.”

16. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 51. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Bócsai Közös Önkormányzati Hivatal Tázlári Kirendeltsége látja el.

(2) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottsági ülés vezetője írja alá és egy bizottsági tag hitelesíti. Az önkormányzati hatósági ügyben hozott egyedi határozatok a jegyzőkönyv mellékletét képezik.”

17. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 56. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) A jegyző szakmailag felelős a jogszabályoknak megfelelő, szakszerű, pártatlan és színvonalas ügyintézés ellátásáért. Törvényességi szempontból figyelemmel kíséri a képviselő-testület és szervei tevékenységét, és ha a működésnél, döntéseknél jogszabálysértést észlel, köteles jelezni a testületi ülésen szóban vagy azt követően írásban a polgármester felé.

(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra - a gesztor településen foglalkoztatott gazdálkodási vezető gondoskodik.”

18. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet

19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.