Dánszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII.19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 26- 2024. 10. 27Dánszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII.19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Dánszentmiklós község Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az Önkormányzat székhelye: 2735 Dánszentmiklós, Dózsa György u.100.”
2. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 3. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg, amelyeket a jelen rendeletben, vagy más önkormányzati rendeletben megállapított szabályok szerint a polgármesterre és bizottságokra, jegyzőre ruházhat. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatain túl önként is vállalhatja közfeladat ellátását az Mötv-ben foglaltak szerint, ha annak pénzügyi, tárgyi és személyi feltételei rendelkezésre állnak. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása azonban nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat és hatáskörök ellátását.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Önként vállalt feladatok:)
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Önként vállalt feladatok:)
(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni a képviselő-testületnek.”
3. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati jogokat a település lakossága a megválasztott képviselőkből álló képviselő testület útján gyakorolja. A képviselő- testületet a polgármester képviseli.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A települési képviselő jogait és kötelezettségeit az Mötv. 32. § tartalmazza.”
4. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A képviselőtestület üléseinek helye a Polgármesteri Hivatal díszterme, de a polgármester vagy a testület külön döntése szerint kihelyezett ülés is tartható.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 5. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A testületi ülés összehívása kötelező, amennyiben azt:)
5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait, az előterjesztéssel elérni kívánt célt, a képviselő-testület döntésének szükségességét (miért a testületnek, miért az adott időpontban kell döntenie).A helyzetfeltáró rész mutassa be a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit, térjen ki az esetleges hibákra, mulasztásokra. Tájékoztasson az előzetes egyeztetésekről, ismertesse az eltérő véleményeket. Több döntési változat esetén fejtse ki az egyes döntési változatok mellett és ellen szóló érveket, a döntések várható hatását. Tartalmazza mindazokat az információkat, amelyek a javasolt döntés meghozatalához szükségesek. A meghatározó rész jelölje meg a javasolt célokat, a megvalósítás módszereit, eszközeit, ha lehetséges az alternatív javaslatokat, valamint a határozat tervezetet.”
6. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatásnak minősül a 30 napot meghaladó betegség, vagy egyéb ok miatti távollét.
(3) A képviselők minden rendes ülés előtt legalább 4 nappal korábban kapják meg az írásos meghívót, írásos előterjesztéseket, elektronikus úton. Külön kérésre, az előterjesztéseket a kérelmező képviselő nyomtatott formában is megkapja. Az írásos meghívót a polgármester írja alá, mely tartalmazza:
a) az ülés helyét, kezdési időpontját,
b) a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.
(4) Az ülés rendkívüli esetben 4 napon belül, vagy telefonon is összehívható, mely esetben mellőzhetők a rendes ülés összehívására vonatkozó szabályok. Rendkívüli esetnek tekintendő pl. pályázat benyújtása, pályázathoz kapcsolódó hiánypótlási határidő megtartása illetve egyéb olyan eset, melyben a döntéshozatal az önkormányzat anyagi érdekeire tekintettel halaszthatatlan.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Zárt ülést kell elrendelni az Mötv 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában felsorolt esetekben. Zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetekben.”
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (7) bekezdés a)–c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Tanácskozási joggal vehetnek részt a képviselőtestületi ülésen)
(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (7) bekezdés f) és g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Tanácskozási joggal vehetnek részt a képviselőtestületi ülésen)
(5) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(10) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az írásbeli előterjesztést az előadó szóban kiegészítheti. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre a vita előtt kell választ adni.”
(6) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(13) A nyilvános üléseken a jelen lévő választópolgároknak a polgármester a napirend lezárása előtt adhatja meg a szót, ekkor mondhatják el véleményüket, észrevételüket a napirenddel kapcsolatban, maximum 5 perc időtartamban.”
7. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a tanácskozási rendjének fenntartása az ő feladata.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A polgármester az alábbi jogosítványokkal rendelkezik:)
8. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) A képviselő-testület
a) rendeletet alkot,
b) határozatot hoz.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rendeleteket és határozatokat külön - külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.)
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A rendeletekről és határozatokról nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik. ”
(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(6) A döntéshozatalból kizárható az a képviselő, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(7) Minősített többséghez, azaz a képviselő-testület megválasztott tagjai több mint a felének 4 fő egybehangzó szavazata szükséges. Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben.”
9. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 12. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A szavazás előtt a polgármester szünetet rendel el bármely képviselő erre vonatkozó indítványára, melyről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.
(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 48. §. (4) bekezdésében foglalt esetben, a lebonyolítását erre a célra létrehozott eseti bizottság tagjai végzik.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 12. § (4) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A szavazás külön helységben urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:)
10. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 13. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, és arról a képviselő-testületnek is dönteni kell. A képviselő testület elutasító döntése esetén az interpellált 15 napon belül köteles érdemi választ adni minden képviselő részére.”
11. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület üléséről - hangfelvételről - jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét, és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül köteles megküldeni a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak”
12. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 18. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében bizottságokat hoz létre. A bizottságok előkészítő, véleményező, javaslattevő, összehangoló, szervező és végrehajtó feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörökkel felruházható, egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.
(2) A bizottságok határozatképességére és határozat hozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A bizottságok üléseinek összehívásáról a bizottságok elnökei gondoskodnak. A bizottsági ülések napját és idejét a bizottságok maguk határozzák meg.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 18. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozta létre:
a) Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság 5 fővel
b) Szociális és Népjóléti Bizottság 3 fővel”
13. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 19. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság kulturális, oktatási, és sporttal kapcsolatos feladatai:)
14. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 21. § (3) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A polgármester gyakorolja az alábbi jogokat képviselő-testület irányításával kapcsolatosan:)
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 21. § (4) bekezdés a)–e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A polgármester egyéb feladatai:)
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 21. § (4) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A polgármester egyéb feladatai:)
15. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A hivatal elnevezése: DÁNSZENTMIKLÓSI POLGÁRMESTERI HIVATAL.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A polgármesteri hivatal belső szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a Szabályzat 2. melléklete tartalmazza.”
16. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A társulások működéséről a polgármester a képviselő-testületet folyamatosan tájékoztatja.”
17. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. §-ban foglaltak alapján éves költségvetéséről rendeletet alkot.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 26. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) A polgármester haladéktalanul köteles a képviselő-testület elé terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását az Áht. 34. § (4) bekezdésében foglalt esetben.
(4) A zárszámadásra az Áht. 91. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.”
18. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.
19. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdés e) pontja.
20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 8/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelethez
1. A Polgármesteri Hivatal szervezeti tagozódása:
1.1. 1 fő jegyző
1.2. 3 fő igazgatási előadó
1.3. 1 fő pénzügyi előadó
1.4. 1 fő adóügyi előadó
2. Munka-és ügyfélfogadási rend:
2.1. Munakrend:
2.1.1. Hétfő 7,30 – 16,00
2.1.2. Kedd 7,30 – 16,00
2.1.3. Szerda 7,30 – 16,00
2.1.4. Csütörtök 7,30 – 16,00
2.1.5. Péntek 7,30 – 13,30
2.2. Ügyfélfogadási rend:
2.2.1. Hétfő 8.00-12.00, 13,00 – 16.00
2.2.2. Szerda 8,00 – 12.00, 13.00-16.00
2.2.3. Csütörtök 8.00-12.00, 13,00 – 16.00
2.2.4. Jegyző ügyfélfogadása: hétfő 8.00-12.00, 13.00-16.00”