Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 30.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII.19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 02. 01- 2025. 02. 02Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 30.) önkormányzati rendelete
a települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII.19.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Nyírábrány Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában,
[2] valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §. (2) bekezdésében, 10. §. (1) bekezdésében, 25. §. (3) bekezdésének b.) pontjában, a 26. §.-ban, 32. § (1), (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. §. (4) bekezdés a.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a települési támogatás és a szociális ellátások helyi szabályairól a következőket rendeli el:
1. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az (1) bekezdés a) e), és j) pontjában meghatározott ellátásról - átruházott hatáskörben – az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt.”
2. § (1) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Valamennyi települési támogatási forma – a 7. § (1) bekezdés g) pontjában szabályozott ellátások kivételével – pénzbeli és természetbeni ellátásként is nyújtható.”
(2) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 8. § (5) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[ A 7. § (1) bekezdés j) pontjára vonatkozóan a kérelemhez csatolni kell a szakorvosi javaslatot és a jövedelem igazolást. Nőgyógyászati, méhen belüli eszköz annak a személynek biztosítható, akinek]
3. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Rendkívüli települési támogatás abban az esetben állapítható meg, ha:)
4. § (1) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A rendkívüli azonnali települési támogatás alkalmankénti összege legfeljebb 20.000 forint vagy azzal egyenértékű természetbeni juttatás lehet.”
(2) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 10. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A kormány által elrendelt veszélyhelyzet időtartama alatt vagy az energia áremelkedés miatt megemelkedett közüzemi számlák kompenzálására lakóingatlanonként 1 fő állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, nagykorú, cselekvőképes személy részére 10.000.-Ft-tól 30.000.-Ft-ig terjedő összegben hivatalból támogatást állapíthat meg a polgármester.
a) A támogatásra jogosult az, akinek a családban az egy főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap tízszeresét, melyről a támogatott anyagi és büntetőjogi felelőssége tudatában írásban nyilatkozik.
b) A támogatás jogosultságának megállapítására a személyi adat- és lakcím nyilvántartási rendszer adatai szolgálnak alapul. (1. számú melléklet a polgármesternek címezve)”
5. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Temetéshez nyújtott települési támogatást az a tartásra kötelezett hozzátartozó kérelmező kaphat, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el aa szociális vetítési alap 200 %-át , egyedül élő esetén 300 %-át.”
6. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 11/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11/A. § A polgármester - átruházott hatáskörben - a köztemetés költségeinek megtérítése alól teljes egészében mentesíti azt az eltemettetésre köteles személyt, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el a szociális vetítési alapot és az eltemettetés költsége az eltemettetésre kötelezett személy létfenntartását veszélyeztetné.”
7. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Lakásfenntartási települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 240%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Egyszemélyes háztartás esetében a szociális vetítési alap 300%-át.”
8. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 13. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Idősek települési támogatása nyújtható Nyírábrány Nagyközség területén életvitelszerűen élő azon 65 éves kor feletti személynek, akiknek a családjában (nyilatkozatuk alapján) az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap ötszörösét. (142.500.-Ft). Egyedül élő 65 év feletti személy esetében a a szociális vetítési alap hatszorosát. (171.000.-Ft).
(2) A támogatás évente egy alkalommal igényelhető, kizárólag gyógyszervásárlásra, melynek összege 20.000.-Ft./fő.”
9. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Első gyermekük születését követően egyszeri 50.000.-Ft pénzbeli támogatásban részesülhet minden Nyírábrányban bejelentett lakcímmel rendelkező szülő, ha az alábbi feltételek teljesülnek:)
10. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 17. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület átruházott hatáskörében eljárva a polgármester évente egy alkalommal beiskolázási és óvodáztatási települési támogatásban részesíthet minden nyírábrányi bejelentett lakcímmel rendelkező óvodás, általános és középiskolai, nappali tanulmányokat folytató tanulót, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 500%-át. ( 142.500.-Ft)
(2) A beiskolázási és óvodáztatási települési támogatás évente egy alkalommal adható és összege gyermekenként óvodás és általános iskolás gyermek esetén 10.000.- Ft, középiskolai, nappali tanulmányokat folytató tanulók, valamint államilag finanszírozott nappali tagozatos főiskolai és egyetemi hallgatók esetében 15 000.- Ft pénzbeli ellátás, maximum családonként 50 000.- Ft. ”
11. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 18. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 60. § (1)-(2) bekezdése az alábbiakról rendelkezik: „60. § (1) A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás célja a falvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából és a közösségi közlekedés nehézségéből eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.”
12. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„19. § (1) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül alapfeladatnak minősül:
a) a közreműködés
aa) az étkeztetésben,
ab) a házi segítségnyújtásban,
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;
b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,
bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;
c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása,így
ca) az óvodába, iskolába szállítás,
cb) az egyéb gyermekszállítás.
(2) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek a lakossági szolgáltatások, így
a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(3) A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül
a) az ételszállítás önkormányzati intézménybe,
b) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
c) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott feladatok a szolgáltatásnyújtás legfeljebb 50%-át tehetik ki.
(5) A tanyagondnok tevékenységét a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter által meghatározott, a Szociális Ágazati Portálon közzétett tevékenységnaplóban kell dokumentálni. A szolgáltatáshoz használt gépjármű menetlevelén fel kell tüntetni, hogy a gépjárművet a tanyagondnoki szolgáltatás ellátásához veszik igénybe.
(6) A tanyagondnoki munkakörben csak olyan személy foglalkoztatható, akit a foglalkoztatás kezdő időpontjában a munkáltató bejelentett a munkakör betöltéséhez szükséges falu- és tanyagondnoki alapképzésre, és azt a munkakör betöltője a foglalkoztatás kezdő időpontjától számított egy éven belül elvégzi.
(7) Tanyagondnoki szolgáltatás
a) szállítás,
b) megkeresés és
c) közösségi fejlesztés szolgáltatási elemet biztosít.”
A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételét – átruházott hatáskörben – a polgármester engedélyezi.”
13. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet IV. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:
„A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételi rendje
19/A. § (1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) A szolgáltatások igénybevétele iránti igényeket a tanyagondnoknál kell bejelenteni személyesen, telefonon, vagy írásban. Az igények elbírálása fontossági szempont alapján történik, előnyben kell részesíteni a szociális alapellátási feladatokhoz kapcsolódó igényeket.
19/B. § A tanyagondnoki szolgálat gondozási körzete Nyírábrány nagyközség közigazgatási külterületi lakott részeit foglalja magában az alábbiak szerint:
1. Bernátrész tanya: 22 fő
2. Feketerét tanya: 25 fő
3. Fülöpi utca: 69 fő
4. Keszlertag tanya: 3 fő
5. Liget telep: 26 fő
6. Pergő tanya: 44 fő
7. Szentannapuszta tanya: 81 fő , összesen: 270 fő
19/C. § Az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a családsegítést a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ látja el.”
14. § (1) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 20. § (1)–(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik az intézmény vezetőjénél, illetve a tanyagondnoknál. A család- és gyermekjóléti szolgálat esetében a szolgáltatás igénybevételét kezdeményezheti az ügyfél, hozzátartozója, vagy az észlelő- és jelzőrendszer bármely tagja. A kérelmet a HONESTAS Nyírábrányi Idősek Otthona Nyírábrány, Határőr u. 89. sz. alatti szociális intézménybe kell beadni.
(2) Az intézményi jogviszony keletkezését a kérelem benyújtását követően az intézmény vezetőjének döntése alapozza meg. A döntést írásban meg kell küldeni az ellátást igénylőnek, illetve törvényes képviselőjének.Az intézményi jogviszony keletkezése esetén az intézmény vezetője, az ellátás igénybevételének időpontjában az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás közös megegyezéssel módosítható. A megállapodás tartalmazza:
a) az igénybevevő természetes személyazonosító adatait,
b) az ellátás kezdő időpontját,
c) intézményi ellátás esetén annak időtartamát,
d) az igénybevevő számára nyújtott szolgáltatás tartalmát (szolgáltatás megnevezetését, szolgáltatásnyújtás módját),
e) térítési díj fizetési kötelezettséggel járó szolgáltatás esetén a személyi térítési díj megállapítására, megfizetésére vonatkozó szabályokat,
f) a megállapodás módosításának szabályait,
g) az ellátás megszüntetésének módját és
h) a panaszkezelés szabályait.
(3) Amennyiben az igénylő egészségi állapota vagy személyes körülményei a szolgáltatás átmeneti jellegű vagy halaszthatatlan biztosítását teszi szükségessé, a házi segítségnyújtás az intézményvezető döntése alapján legfeljebb három hónapos időtartamra a gondozási szükséglet vizsgálata nélkül is nyújtható.
(4) Ha a kérelmező élete, vagy testi épsége veszélybe kerül, az intézményvezető döntése alapján azonnali ellátás biztosítható.
(5) Több soron kívüli kérelem esetén az igény kielégítésének sorrendjéről az intézményvezető dönt.
(6) Az intézményi jogviszony megszűnik az Szt. 100. §-ában foglalt esetekben, illetve azt az intézmény vezetője megszüntetheti az 101. §-ában foglaltaknak megfelelően. Az intézmény vezetője az intézményi jogviszony megszüntetéséről, valamint a megszüntetés ellen tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat vagy törvényes képviselőjét.
(7) A Képviselő-testület, mint intézményt fenntartó – a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásért térítési díjat (a továbbiakban: intézményi térítési díj) állapít meg, amelyet az Szoc. tv.-ben, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendeletben, e rendeletben, valamint az Szoc. tv. 94/B. szerinti megállapodásban foglaltak szerint kell megfizetni. A Bentlakásos Idősek Otthonában az intézményi térítési díj mértéke:
a) emelt színvonalú bentlakásos ellátás 5000.-Ft/nap,
b) demens beteg ellátás esetén: 5000.-Ft/nap,
c) átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás esetén: 5000.- Ft/nap
A térítési díj megállapítása a nyersanyagnorma figyelembe vételével történt. A térítési díj összegében a napi étkezési díj: 1582.- Ft/nap.”
(2) A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 20. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
„(8) Az Önkormányzat az Idősek Otthona létesítésének és működésének költségeit és bevételeit elkülönítetten kezeli, a keletkező többletet az idős ellátási rendszerek tárgyi, személyi feltételeinek javítására kell fordítani.”
15. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet a következő 20/A. §-sal egészül ki:
„20/A. § (1) A térítési díjat az ellátást igénybevevő, törvényes képviselője, illetve tartásra, gondozásra köteles és képes hozzátartozója, továbbá tartásra, gondozásra szóló szerződés alapján az erre köteles személy fizeti.
(2) Az intézményvezető a kötelezett által fizetendő térítési díjat (a továbbiakban: személyi térítési díj) állapít meg konkrét összegben és arról az ellátást igénylőt az ellátás igénybevételét megelőzően írásban tájékoztatja. A személyi térítési díj megállapításánál a fizetésre kötelezett – Szoc. tv. 119/C. §-a szerinti jövedelemvizsgálat alapján kiállított igazolásban szereplő – havi jövedelmét kell figyelembe venni. Ha az ellátásra jogosult tartási, vagy öröklési szerződést kötött, a térítési díj fizetésére a tartást és gondozást szerződésben vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj az intézményi térítési díjjal azonos összegű.
(3) Az Idősek Otthonában ellátásban részesülő személyi térítési díja nem haladhatja meg havi jövedelmének 80 %-át. A személyi térítési díj összege a megállapítás időpontjától függetlenül évente két alkalommal vizsgálható felül és változtatható meg, kivéve, az ellátott jövedelme
a) olyan mértékben csökken, hogy az Szoc. tv-ben meghatározott térítési díjfizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni;
b) a szociális vetítési alap 25 %-át meghaladó mértékben növekedett.
(4) Az intézményvezető ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat,
a) aki jövedelemmel nem rendelkezik,
b) étkeztetés és házi segítségnyújtás esetében, akinek a családja jövedelemmel nem rendelkezik, és bentlakásos ellátás esetében a Szoc. tv. 119. §. (2) bekezdése szerinti jelzálogjog alapjául szolgáló vagyona nincs.
(5) Az intézményvezető a megállapított személyi térítési díjat 25 %-kal csökkentheti, amennyiben a kérelmező jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap összegét.”
16. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet a következő 20/C. §-sal egészül ki:
„20/C. § (1) A Képviselőtestület az átlagot jóval meghaladó minőségű elhelyezési körülményeket és szolgáltatásokat biztosító tartós bentlakásos intézményben a személyi térítési díj mellett, az intézményi elhelyezéskor egyszeri hozzájárulást állapít meg. Az egyszeri hozzájárulás összege 1.500.000 Ft.
(2) Az ellátást igénylő, vagy a térítési díjat megfizető más személy mentesül az egyszeri hozzájárulás megfizetése alól, amennyiben vállalja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését. Ebben az esetben az Szoc. tv. 117/A. §. (1) – (2) bekezdésben foglalt költőpénzre vonatkozó rendelkezéseket nem kell alkalmazni, továbbá nem kell elvégezni az Szoc. tv. 119/C. §-a szerinti jövedelemvizsgálatot, ugyanakkor biztosítani kell, hogy az ellátást ilyen módon igénylő érintett ne kerüljön előnyösebb helyzetbe, mint ha a vállalást ő, vagy a térítési díjat megfizető más személy nem tenné meg.”
17. § A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 22. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
„(2) A 20. § (7) rendelkezéseit 2025. március 01. napjától kell alkalmazni. ”
18. § Hatályát veszti A települési támogatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 12/2021. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet
b) 14. §-a,
e) 20/C. §-a.
19. § Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.