Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 15.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 10. 30Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 15.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
[1] Örménykút Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát tiszteletben tartja és e jogot a demokratikus választások során kapott lakossági felhatalmazással, a település egészéért vállalt felelősséggel gyakorolja. A helyi közügyek intézését és a képviselő-testület szervezetének és működésének részleteit, a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Örménykút Község Önkormmányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Örménykút Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 5556 Örménykút, Dózsa György utca 26.
(3) Az önkormányzat működési területe: Örménykút Község közigazgatási területe
(4) A Képviselő-testület szervei:
1. a polgármester
2. a bizottság: Ügyrendi Bizottság
3. a hivatal: Kondorosi Közös Önkormányzati Hivatal
4. a jegyző
5. a társulások:
a) Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása,
b) Csabacsűd-Örménykút Köznevelési Intézményi Társulás
c) Délkelet-Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulás.
2. § (1) Az önkormányzat jelképe: a címer.
(2) Az önkormányzat címere: A címer egy csücsköstalpú (süvegezett) pajzs, középen boglárpajzzsal. A jobboldali címermező felső kétharmada kék, alsó harmada zöld. A zöld mezőben arany szélmalom áll, az 1800-as években épült, még ma is meglévő Bakulya malom emlékére. A baloldali címermező szintén kék és zöld színeket tartalmaz, benne egy arany búzakéve a település mezőgazdasági jellegét, az összetartozást, a szlovák - magyar lakosság békés együttélését jelképezve. A címer alsó részén (süvegén) kék égbolt alatt zöld dombon (a valamikori Décse város helyén) egy arany gémeskút áll. A szájhagyomány szerint annak idején a település területén álló gémeskútból itatták az örmény kereskedők a lovaikat és itt tartottak pihenőt. Ezért is lett a település neve Örménykút. A címerfedőn egy ötgyöngyös bárói korona áll, melyből egy kereszt és egy kehely emelkedik ki. A korona az alapító földbirtokos család emlékét őrzi, a kereszt és a kehely a lakosság vallási hovatartozását hivatott szimbolizálni. A középső boglárpajzs vörös-arany színű, hosszában rutázott. A korona az alapító, Harruckern bárói család emlékét őrzi. A címertakarók jobbról kék-arany, balról vörös-ezüst színűek. A címert alulról egy arany szalag zárja, rajt fekete betűkkel a település nevével.
(3) Az önkormányzat honlapot működtet www.ormenykut.hu internetes elérhetőséggel.
3. § (1) Az önkormányzat hivatalos pecsétje: körívben „Örménykút Község Önkormányzata” felirat, középen Magyarország címerével.
(2) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétje: körívben „Örménykút Község Polgármestere” felirat, középen Magyarország címerével.
2. Az önkormányzat együttműködése más önkormányzatokkal, szervezetekkel és nemzetközi kapcsolatai
4. § (1) Az önkormányzat aktív részese és formálója a kistérségi együttműködésnek. Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, melyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.
(3) A támogatandó társulások célja és rendeltetése különösen:
a) a tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása
c) a lakosság közügyekbe való bevonása
d) a közös érdekképviselet, közös fellépés, meghatározott közös érdekű feladatok ellátása
e) intézmény közös alapítása, fenntartása és fejlesztése
5. § A képviselő-testület és szervei, valamint a nemzetiségi önkormányzat közötti rendszeres kapcsolat biztosítása érdekében:
a) a nemzetiségi önkormányzat elnöke, elnökhelyettese, vagy ezzel megbízott tagja tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület és a bizottság ülésein;
b) a nemzetiségi önkormányzat véleményt nyilváníthat, és javaslatot tehet az éves költségvetéshez, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóhoz valamint a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő testületi határozat, illetve rendelet tervezetéhez;
c) a nemzetiségi önkormányzat javaslatot tehet a képviselő-testület éves munkatervének összeállításához.
6. § (1) A nemzetiségi önkormányzat kezdeményezésére jogszabályban meghatározott feladatai ellátásához szükséges a nemzetiségi önkormányzat használatába adandó vagyont, vagyontárgyakat az önkormányzatok közötti megállapodás rögzíti.
(2) A nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés kereteit külön megállapodás rögzíti, melyet a képviselő-testület határozattal fogad el.
(3) Az Együttműködési Megállapodást a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
7. § Az önkormányzat hivatalos nemzetközi kapcsolatot tart fenn Szlovákiában: Somodi (Drienovec)
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATA ÉS HATÁSKÖRE
3. Kötelező feladatok
8. § (1) Az önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIV. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésében foglalt feladatait saját maga vagy társulásokban való részvétellel látja el.
(2) A kötelező feladatok ellátása érdekében az önkormányzat által fenntartott intézmények, gazdasági társaságok felsorolását a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Örménykút Község Önkormányzat alaptevékenysége besorolási rendjét a 2. melléklet tartalmazza.
4. Önként vállalt feladatok
9. § (1) Helyi közügy önálló megoldását a Mötv. 10. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatja úgy, hogy az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell meghatározni a feladat ellátásának módját, feltételeit.
(2) A helyi közügy önkéntes vállalásának döntési javaslat készítéséhez külső szakértő is igénybe vehető.
(3) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.
5. Hatáskör gyakorlása
10. § (1) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át az Mötv. 42. §-ában felsorolt feladatok.
(2) A képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, visszavonásáról annak felmerülésekor minősített többséggel dönt.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereten belül tett - intézkedéseiről, azok eredményeiről évente egyszer beszámol.
(4) Az átruházott hatáskörök jegyzékét az 3. melléklet tartalmazza.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
6. A Képviselő-testület, a bizottságok és a képviselő
11. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 5 fő.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 7 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
12. § (1) A települési képviselőnek a Mötv. 32. § (2) bekezdés a.) pontjában foglalt rendeletalkotási vagy határozathozatali kezdeményezését írásban kell benyújtania. A benyújtott kezdeményezésnek legalább rendeletnél a szabályozási tartalmat és annak indoklását, határozatnál a határozati javaslatot és annak indoklását kell tartalmaznia.
(2) A települési képviselő az Mötv 32. § (2) bekezdés i.)-k.) pontjában meghatározottakon túl köteles
a) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni;
b) a képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni;
c) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni megbízatásának lejárta után is.
(3) A települési képviselő munkájáért tiszteletdíjban részesül, melynek szabályait a helyi képviselők tiszteletdíjáról, és a Képviselő-testület egyéb juttatásairól szóló 12/2009. (X.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.
(4) A települési képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettsége elmulasztása esetén a képviselő-testület a mulasztó képviselő tiszteletdíját egy hónapra megvonja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a megvonás újra megállapítható.
(5) Amennyiben a mulasztással érintett döntés megismétlése joghatás kiváltására alkalmas vagy a döntés kimenetelével változást idézhet elő, úgy a mulasztással érintett döntést vissza kell vonni és új döntést kell hozni.
13. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó és ideiglenes bizottságot választ.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig és az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(3) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság.
(4) Az állandó bizottság ellát minden olyan feladatot és határkört, amelyet helyi önkormányzati döntés a bizottság számára meghatároz.
a) dönt
aa) a képviselő-testület által átruházott hatáskörben,
ab) önkormányzati rendeletekben a bizottság részére megállapított hatáskörökben.
b) előkészíti
ba) a szakterületét érintő önkormányzati koncepciókat,
bb) a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket.
c) véleményezi a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szakterületüket érintő részét,
d) beszámol a képviselő-testületnek a bizottság tevékenységéről, döntéseiről és azok végrehajtásáról.
(5) A vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, valamint a képviselő összeférhetetlenségének és méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálását az Ügyrendi Bizottság látja el.
14. § (1) A bizottság működése:
a) szükség szerint ülésezik,
b) az üléseket az elnök hívja össze, aki vezeti a bizottság ülését,
c) az ülés nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg,
(2) a határozatképességre és határozathozatalra vonatkozó szabályok megegyeznek a képviselő-testületre vonatkozó szabályokkal
(3) A bizottságok üléséről egy példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(4) Az Ügyrendi Bizottság a feladatkörét érintő ügyekben önálló előterjesztést nyújthat be.
(5) Az Ügyrendi Bizottság 3 tagú és 3 fő képviselőből áll.
7. A képviselő-testület ülései
15. § (1) A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület évente legalább 8 alkalommal rendes ülést tart.
(3) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját éves munkatervében határozza meg. A munkatervet minden év január 31-ig a polgármester terjeszti elő. A munkaterv tartalmazza
a) az ülések időpontját,
b) adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését,
d) az előterjesztésben közreműködőket,
e) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,
f) szükség szerint a tartalmai követelményeket
(4) Az önkormányzati bizottság, helyi kisebbségi önkormányzat, polgármester és a képviselők indítványozhatják a munkatervben nem szereplő kérdés napirendre tűzését. Az indítványt olyan időpontban kell benyújtani a polgármesterhez, hogy - amennyiben az indítványozó előterjesztést nem csatol – az a kívánt ülésre elkészíthető legyen.
(5) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívásának szükségességéről – a törvényi feltételeken túl – az ülés összehívására jogosult dönt.
8. A képviselő-testületi ülések összehívása
16. § (1) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról és vezeti az ülést.
(2) A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti az ülést.
(3) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni, amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja máshová is összehívható az ülés.
17. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik, amelyet az ülés időpontja előtt legalább 3 nappal előbb ki kell küldeni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) a képviselő-testület ülésének összehívójának nevét, tisztségét
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
a) képviselők,
b) állandó meghívottak:
ba) jegyző
bb) aljegyző
bc) Szlovák Önkormányzat Elnöke
bd) Hivatal osztályvezetői
c) nem állandó meghívottak:
ca) előterjesztő
cb) akik meghívását az adott napirendhez jogszabály kötelezővé teszi
cc) akit az ülés összehívója megjelöl
cd) napirendi pont tárgya szerint az önkormányzat társulásának intézményének a vezetőjét, az önkormányzat gazdasági társaságának cégvezetésre jogosult képviselőjét illetve az örménykúti székhelyű önszerveződő közösség képviselőjét.
(5) A rendkívüli ülés összehívásának szabályai megegyeznek a rendes ülés összehívásának szabályaival, azonban történhet telefon keresztül történő szóbeli meghívással, egyéb szóbeli meghívással is.
(6) A képviselő-testület ülésének összehívásáról a lakosságot a meghívó önkormányzati hirdetőtáblán való kifüggesztésével kell értesíteni.
(7) A fenti rendelkezések nem vonatkoznak az Mötv. 44. §-ában foglalt esetekre.
9. A tanácskozás rendje
18. § (1) Az ülés megnyitásakor a levezető elnök a jelenléti ív alapján megállapítja a képviselő-testület határozatképességét. Az ülés teljes időtartama alatt a határozatképesség folyamatos vizsgálata az ülés vezető feladata.
(2) Az ülést vezető személy köteles biztosítani, hogy a képviselői jelzés alapján az elfogadott napirend tárgyalása előtt a képviselők kérdést intézzenek a tisztségviselőkhöz és a jelenlévő tisztviselőkhöz. A kérdés feltétel, hozzászólás és vélemény-nyilvánítás együttes időtartama képviselőként és ülésenként legfeljebb öt perc lehet.
(3) A tanácskozás során a levezető elnök
a) javaslatot tesz a napirendekre,
b) javaslatot tesz egy jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
c) tájékoztatást nyújt a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
d) bejelenti a zárt ülést,
e) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
f) napirendi pontonként szavazásra bocsájtja a határozati javaslatot és kihirdeti a szavazás számszerű eredményét, a napirend tárgyában hozott döntés szó szerinti szövegét,
g) a napirendek megtárgyalása után az ülést bezárja.
19. § (1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információt kell tartalmaznia.
(2) A vitát megelőzően a napirend előadójához a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(3) A napirend tárgyalása alatt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben a törvényességgel kapcsolatban észrevétele van.
(4) A vitát a levezető elnök vezeti, aki a jelenlévők közül megállapítja a hozzászólások sorrendjét.
(5) A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent személynek, a döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát.
(6) Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
(7) A hozzászólások időbeli korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását.
20. § (1) Az előterjesztés napirendről történő levételét, a szavazás elrendelése előtt, bármely képviselő, a polgármester és az előterjesztő indítványozhatja, melyről a képviselő-testület – vita nélkül – egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) Módosító javaslatok a vita lezárásáig benyújthatók.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan a jegyzőt.
(4) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:
a) az önkormányzat által társulás keretében fenntartott intézmények vezetőjét, az önkormányzat gazdasági társaságának cégvezetésre jogosult képviselőjét,
b) akit egy-egy napirendi pontra korlátozva hívtak meg.
21. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért a levezetőelnök felelős, e jogkörében
a) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tárgyalt témától eltér,
b) rendre utasítja azt, akinek a megfogalmazása a testületet vagy a képviselők bármelyikét nyilvánvalóan sérti,
c) rendre utasítja azt, aki a tárgyalás rendjét zavarja,
d) a terem elhagyására kötelezheti – a települési képviselőket kivéve – azt, aki a tárgyalás rendjét ismételten megzavarja, valamint azt, aki a tárgyalás rendjét olyan súlyos mértékben zavarja meg, hogy az ülés folytatását veszélyezteti.
(2) A levezető elnöknek a rend és a tárgyszerűség megtartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
10. Az előterjesztés
22. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet, határozat-tervezet.
(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell készíteni. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, azonban a határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani.
(3) Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztéseket is szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(4) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.
(5) A fenti rendelkezések nem vonatkoznak az Mötv. 44. §-ában foglalt esetekre.
23. § (1) Az előterjesztés tartalmi eleme:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és intézményei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
i) határozati javaslat, ill. javaslatok
j) amennyiben a határozati javaslatban olyan kötelezettségvállalás is szerepel, amely pénzügyi fedezetet igényel, abban az esetben a forrást is meg kell jelölni.
(2) Az intézkedést tartalmazó döntési javaslatban meg kell jelölni a végrehajtás határidejét
a) azonnali határidővel, ha a végrehajtás feltételei 3 munkanapon belül biztosíthatók,
b) folyamatos határidővel, ha a végrehajtás többszöri és konkrét időponttal meg nem határozható cselekményt igényel,
c) konkrét végrehajtási időponttal, ha a végrehajtás pontosan meghatározott időponthoz vagy időtartamhoz köthető vagy
d) értelem szerinti határidővel, ha a végrehajtás határideje a határozat szövegéből egyértelműen megállapítható.
(3) Sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az előterjesztésre vonatkozó követelményeknek.
11. A döntéshozatali eljárás
24. § (1) A levezető elnök a vita során elhangzott módosító javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsájtja szavazásra úgy, hogy a képviselő-testület először a módosító és kiegészítő javaslatokról szavaz. Az egyes módosító és kiegészítő javaslat elutasítása esetén az eredeti javaslatról kell dönteni.
(2) Bármely kérdésben, bármely képviselő szavazást kérhet. A kérést vita nélkül kell teljesíteni.
(3) Szavaztatni előbb az egyetértők, majd az ellenzők, végül a tartózkodók megszámlálásával kell.
(4) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel a levezető elnök a szavazást köteles megismételtetni.
(5) A Mötv. 68. § (2) és (3) bekezdése szerinti döntéshozatali hiány esetén a polgármester az alábbi ügyekben hozhat döntést:
a) pályázat előkészítése tárgyában,
b) beszerzések lebonyolítása tárgyában,
c) elővásárlási jogról lemondás,
d) közmunkaprogrammal kapcsolatos döntések,
e) közbeszerzési felhívás jóváhagyása,
f) közbeszerzési tanácsadói szerződés megkötése, módosítása
g) csődeljárás előtti egyezség jóváhagyása.
25. § (1) Minősített többség szükséges – az Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl – az alábbi ügyek eldöntéséhez:
a) bármilyen költségvetést érintő döntéshez,
b) önkormányzati tulajdonban lévő és 5 millió Ft értékhatár feletti vagyontárgy elidegenítéséhez, megterheléséhez,
c) hitel felvételhez,
d) helyi közügy önkéntes felvállalásához, megszüntetéséhez.
(2) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.
26. § (1) Titkos szavazásról, név szerinti szavazásról a polgármester vagy bármelyik képviselő indítványára a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(2) Titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.
(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít, melyet csatolni kell a képviselő-testület jegyzőkönyvéhez.
(4) Név szerinti szavazás alkalmával a jegyző ABC sorrendű névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
12. A rendelet és a határozat
27. § (1) Rendelet alkotását a képviselő, a bizottság és a jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél.
(2) A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.
(3) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
28. § (1) A képviselő-testület rendeleteit naptári év elejétől folyamatos, növekvő egyedi arab számú sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját.
(2) A rendeletek jelölése a következő formában történik: Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testülete sorszám arab számmal/kihirdetés éve arab számmal (kihirdetés hónapja római számmal, napja arab számmal) önkormányzati rendelet
(3) A képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartása az alábbiak szerint történik:
a) rendelet-nyilvántartás sorszám szerint a rendelet tárgyának megjelölésével,
b) rendeletek sorszám szerint növekvő sorrendben.
29. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a napirendek meghatározásáról,
b) ügyrendi kérdésekről, jegyzőkönyv-hitelesítő elfogadásáról
c) képviselői felvilágosítás kérésről és a kérdésre adott válasz elfogadásáról
(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás idejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A képviselő-testület határozatait naptári év elejétől folyamatos, növekvő arab számozású egyedi sorszámmal kell ellátni.
(4) A határozatok jelölése a következő formában történik: sorszám arab számmal/elfogadás éve arab számmal (elfogadás hónapja római számmal, napja arab számmal) KT. határozat.
(5) A képviselő-testület határozatainak nyilvántartása az alábbiak szerint történik:
a) határozatok nyilvántartása sorszám szerint,
b) határozatok szövege sorszám szerint növekvő sorrendben.
13. A jegyzőkönyv
30. § (1) A képviselő-testület üléséről egy eredeti példányban jegyzőkönyv készül.
(2) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:
a) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat, aláírásokat, dátumot és az önkormányzat hivatalos pecsétjét.
(3) A jegyzőkönyvben – kérésre – rögzíteni kell a kisebbségben maradók véleményét is.
(4) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell
a) a meghívót
b) a jelenléti ívet
c) az írásos előterjesztéseket
d) mellékletként a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeleteket.
31. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát évente be kell köttetni és a Hivatal Örménykúti Kirendeltségén kell megőrizni.
(2) A zárt ülések jegyzőkönyvét beköttetni nem szabad, azokat elzárva kell őrizni. A zárt ülés jegyzőkönyvének közérdekű adatot és a közérdekből nyilvános adatot tartalmazó részét közzé kell tenni a határozatokra vonatkozó szabályok szerint.
(3) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
14. Lakossággal való kapcsolattartás, a közmeghallgatás
32. § (1) A képviselő-testület munkatervében vagy egyedi döntéssel határozza meg azokat a fórumokat (községpolitikai fórum, falugyűlés stb.), amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A fórumok megszervezése a polgármester feladata, aki gondoskodik a felmerült kérdések, javaslatok megválaszolásáról.
(3) Közmeghallgatást előre meg kell hirdetni. A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás általános jellegét vagy napirendjét.
(4) A közmeghallgatás kihirdetésére, lefolytatására és dokumentálására a képviselő-testület rendes ülése összehívására, lefolytatására és dokumentálására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) Az örménykúti székhelyű önszerveződő közösségek képviselőit tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület és bizottsága ülésein, melyek nevét, székhelyét, képviselőjének nevét, fő tevékenységi körét az 5. melléklet tartalmazza.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
15. A polgármester
33. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester minden héten hétfőn 9.00 órától 12.00 óráig tart fogadónapot, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
(3) A polgármester illetményének emelésére vonatkozó javaslatot az Ügyrendi Bizottság terjeszti a képviselő-testület elé.
(4) A polgármester a képviselő-testület ülésén jelenti be szabadságának kivételét, melyről a jegyzőkönyv alapján a jegyző nyilvántartást vezet.
16. Az alpolgármester
34. § (1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ a képviselő-testület tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(2) Az alpolgármester munkarendje igazodik a polgármester által meghatározott feladathoz, továbbá minden hétfőn 13.00 órától 16.00 óráig fogadónapot tart a községházán, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
17. A jegyző
35. § (1) Kondoros Város Önkormányzat Képviselő-testületével közös hivatal létrehozása tárgyában kötött megállapodás alapján Örménykút Község Önkormányzat tekintetében a jegyzői feladatokat Kondoros Város Önkormányzat Polgármestere által kinevezett jegyző látja el.
(2) A jegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatai körében
a) előkészíti a képviselő-testület ülése, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a testület, bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat és
c) tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, az önkormányzati hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
(3) A jegyző a községházán minden hétfőn 8.00 órától 10.00 óráig fogadónapot tart.
(4) A jegyzőt – távolléte esetén – teljes jogkörrel az aljegyző helyettesíti.
(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén legfeljebb 6 hónapig a pénzügyi osztályvezető látja el a jegyzői feladatokat.
18. Közös Önkormányzati Hivatal
36. § (1) Kondoros Város Önkormányzat Képviselő-testületével közös önkormányzati hivatal létrehozása tárgyában kötött megállapodás alapján Örménykút község tekintetében a Kondorosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el az önkormányzati és államigazgatási feladatokat.
(2) A közös önkormányzati hivatal ellátja a társuló önkormányzatok képviselő-testületeinek önkormányzati döntéseivel összefüggő előkészítő és végrehajtási feladatait, az önkormányzatok bizottságai működésének ügyviteli feladatait, döntés előkészítő és végrehajtó munkáját.
(3) A hivatal belső szervezeti felépítéséről, munkarendjéről, ügyfélfogadási rendjéről a Kondorosi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezik.
(4) A közös önkormányzati hivatal feladata – a jogszabályokban meghatározottakon túl - a nemzetiségi önkormányzat testületi működésének segítése, döntéseinek dokumentálása, ennek keretében a nemzetiségi önkormányzat elnökét, elnökhelyettesét soron kívül fogadják és részükre a szükséges felvilágosítást, szakmai tájékoztatást és segítséget megadják.
(5) A közös hivatal bevételeiről, kiadásairól, engedélyezett létszámáról, éves költségvetésének teljesítéséről a létrehozó önkormányzatok együttes testületi ülésen döntenek a létrehozó önkormányzatok költségvetési rendeletüket és zárszámadásukat tárgyaló képviselő-testületi üléseik előtt.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA, ELLENŐRZÉSE
19. Az önkormányzat költségvetése, ellenőrzés
37. § (1) Az önkormányzat költségvetését egy vagy két fordulóban tárgyalja. Két fordulós tárgyalás esetén az első ülésen a koncepcióról dönt, a második ülésen tárgyal a költségvetési rendeletről.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső szakértő megbízásával gondoskodik.
(3) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait az egységes Kondorosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el a jogszabályokban előírt kereteken belül.
20. Az önkormányzat vagyona
38. § (1) Az önkormányzat vagyonára és a vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2009. (IV.28.) önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) Az önkormányzat vagyonának növelése érdekében - a képviselő-testület döntése alapján - részt vehet különböző vállalkozásokban.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
39. §1
40. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
3. melléklet az 1/2025. (I. 15.) önkormányzati rendelethez
1. dönt Örménykút Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló rendeletben meghatározott települési és krízis támogatások tárgyában.
2. dönt Örménykút Község Önkormányzat Képviselő-testületének vagyonáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezéseiben megkapott felhatalmazásai alapján.
3. dönt az Önkormányzat közterület-használatáról és közterület-használat díjáról szóló rendeletben foglalt engedélyek tárgyában.
4. dönt az Önkormányzat településképi rendeletében megkapott felhatalmazásai alapján.
5. dönt a képviselő-testületet megillető tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulások megadása tárgyában.
4. melléklet az 1/2025. (I. 15.) önkormányzati rendelethez
1. Kondoros Város Önkormányzatával közösen fenntartott intézmény
2. Csabacsűd - Örménykút Köznevelési Intézményi Társulás keretén belül működő intézmény:
3. A Körös - szögi Kistérség Többcélú Társulása keretén belül működő intézmény:
4. Az Önkormányzat résztulajdonában lévő gazdasági társaságok:
4.1. Regionális Hulladékkezelő Kft. (5500 Gyomaendrőd, Tanya külterület 104.)
4.2. Csabacsűdi Szolgáltató Nonprofit Kft (5551 Csabacsűd, Szabadság utca 41.)
5. melléklet az 1/2025. (I. 15.) önkormányzati rendelethez
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Neve |
Székhelye |
Képviselőjének neve és elérhetősége |
Fő tevékenységi köre |
|
2 |
Örménykúti Polgárőrség |
5556 Örménykút, Dózsa György utca 26. |
Bohrát Mária 5561 Békésszentandrás, Bethlen Gábor utca 9. |
bűnmegelőzés, közbiztonság |
A 39. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet az Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (III. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet az Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet az Örménykút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.